آشنایی با تپه‌های سیلک باستانی

محوطه باستانی «تپه‌های سیلک» اولین تمدن شهرنشین در بخش مرکزی ایران است که میراث ارزشمند تاریخی مانند قدیمی‌ترین خشت دست‌ساز، زیگورات سیلک و سفال‌های منقوش را در خود جای داده است.

تپه‌های سیلک یکی از مکان‌های تاریخی پس از تمدن جیرفت کرمان در فلات ایران است که مدارک مکتوب متعلق به دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده است.

طبق اسناد تاریخی تمدن مردمان تپه‌های سیلک مغلوب تمدن آریایی شد و تنها یادگارهایی از آن‌ها در لایه‌های گوناگون حفاری مانند ظروف لوله‌دار بلند با نگاره اسب و خورشید و جنگ‌ افزار آهنی و شمشیر و نیزه‌های بلند پیدا شده ‌است.

 

خطی که هم‌زمان با آغاز تاریخ در ایلام به وجود آمده ‌بود، با نام پرتو ایلامی شناخته شده، پس از رها شدن این پایگاه بازرگانی از میان رفته است. گفتنی است خط پرتو ایلامی به موازات خط سومری رشد کرده و از یک خط تصویری چند کلمه‌ای نمادین به یک خط هجایی با کلمات مرکب از علایم تغییر یافت. این خط در این مرحله ٢۵٠٠ علامت داشت که علایم معمولا از بالا به پایین نوشته می‌شده است، اما عکس آن نیز گاهی مشاهده شده است. در قرن ٢۴ پیش از میلاد کاتبان ایلامی خط میخی اکدی را به سلیقه خود می‌نوشتند.

تپه‌های سیلک

تاریخچه تپه‌های سیلک

نزدیک به پنج‌هزار سال پیش از میلاد، مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی‌‌هایی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمن‌زارها به وجود آمده بود، به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران  پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد. کهن‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم محل سیلک (Sialk) نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی آن‌ها طی کاوش‌ها کشف شده است. میدان‌گاه باستانی سیلک نیز در منطقه فین کاشان واقع شده ‌است و پیشینه‌ای نزدیک به هفت هزار سال دارد.

 

تپه‌های سیلک در حقیقت زیگورات یا نیایشگاه مردمان باستانی بوده که از گل رس و سفال ساخته شده ‌است. زیگورات سبک معماری مذهبی ویژه شهرهای عمده بین النهرین (عراق کنونی) و ایران بوده است که طبق آن بنا به‌ صورت برج مطبق هرمی شکل بنا می‌شد.

تپه‌های سیلک

 

چگونگی کشف تپه‌های سیلک کاشان 

در حدود هشتاد سال پیش با جاری شدن سیل در زمین‌های کشاورزی کاشان، تمدنی بزرگ و چندهزار ساله نمایان شد؛ ابزارآلات و سفالینه‌هایی متفاوت با ابزارهای کنونی پیدا شدند که حیرت و حس کنجکاوی همه را برانگیختند و در این میان، افرادی که می‌خواستند یک شبه ره صد ساله را بروند، دل خاک‌های این تپه را زیر و رو کردند. بعد از مدتی با فروخته شدن آثار به‌ دست آمده توسط مردم و به‌ خصوص کشاورزان منطقه به دلالان عتیقه‌، پای غارتگران هم به «سیلک» باز شد. تمدنی گمشده که هزاران سال از عوامل مخرب طبیعی در امان مانده بود به مزرعه‌ شخم‌ زده‌ی‌ عتیقه‌‌فروشان تبدیل شد و سرانجام با انتقال آثار تاریخی به کشورهای غربی، «رومن گیرشمن»، باستان‌شناس موزه‌ی «لوور» فرانسه، با هدف شناخت و شاید نجات تمدنی که به همه‌ی مردم جهان تعلق داشت، روانه‌ی ایران شد.

 

اقدامات بعد از کشف تپه

اما بعد از خاتمه فعالیت‌های گیرشمن و چاپ گزارش‌‌های او، تا سال ۱۳۸۰ توجهی به سیلک نشد، به‌ طوری که بسیاری از اراضی این محوطه به زمین کشاورزی تبدیل شد و به گفته برخی ساکنان قدیمی برای گسترش شهر و خانه ‌سازی‌‌ها فاصله چندانی تا این محوطه باقی نمانده بود؛ و در صورت ادامه این روند، از این تپه‌ی باستانی به ‌جز نام و خاطره‌‌ای باقی نمی‌ماند. سرانجام دکتر صادق ملک شهمیرزادی، باستان‌شناس بزرگ و کوشای کشورمان، برای بررسی و ادامه‌ کاوش‌ها به سیلک رفت و با انجام پنج فصل کاوش که تا سال ۱۳۸۵ طول کشید، توانست نتایج کارهای خود را در چند جلد آماده‌ چاپ کند.

 

پس از پایان یافتن کاوش‌های دکتر ملک شهمیرزادی، تا امروز (یعنی در طول شش سال گذشته)، این محوطه‌ی باستانی دچار اتفاق‌های ناگواری شده و تخریب‌هایی در آن رخ داده است. برخی کارشناسان میراث فرهنگی از انجام حفاری‌هایی توسط اداره‌ی برق کاشان در حریم درجه‌ی یک سیلک و نصب تیرهای بتونی چراغ برق خبر دادند،‌ اتفاقی که باعث شد تا دیگر همسایگان و متجاوزان به محوطه‌ تاریخی سیلک اقداماتی غیرقانونی مانند ساخت‌ و ساز، حفاری و حتی آسفالت کردن خیابان‌هایی در محدوده‌ی عرصه سیلک انجام دهند.

تپه های باستانی سیلک

 

کاوش‌های قدیم تپه‌های سیلک کاشان

هیئت باستان‌شناسی به سرپرستی رومن گیرشمن سه فصل کاوش در سال‌های ۱۹۳۳، ۱۹۳۴ و ۱۹۳۷ میلادی روی هر دو تپه سیلک و دو گورستان نزدیک به آن انجام دادند و در سال ۱۹۳۸ (۱۳۱۷ خورشیدی) در دو مجلد با عنوان سیلک کاشان به زبان فرانسوی در پاریس چاپ کردند، که بعدها به دست انتشارات میراث فرهنگی ایران به فارسی ترجمه شدند. رومن گیرشمن تاریخ این تمدن را حدود ۱۰,۰۰۰ سال تخمین زده است.

 

کاوش‌های جدید تپه سیلک کاشان 

در سال ۱۳۸۰ خورشیدی دکتر صادق ملک شهمیرزادی از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران برای کاوش به منطقه فرستاده شد، او نیز با شرط این که خودش گروه کاوش را انتخاب خواهد کرد، این مسئله را پذیرفت. گروه کاوش او که بسیار با دقت، از تمامی کارشناسان حوزه‌های مختلف حتی از سایر کشورها گزینش کرده بود، برای انجام عملیات باستان‌شناسی به سیلک رفتند. طی ۵ فصل کاوش که تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشت، به نتایج جدیدی دست یافتند که در مجلدهایی منتشر شد:

  •  زیگورات سیلک (نتایج فصل اول کاوش)
  • سفالگران سیلک
  • نقره‌کاران سیلک
  • شکارچیان سیلک

در طی کاوش‌های این گروه نیایشگاه سیلک، که به زبان اکدی «زیگورات» توسط رومن گیرشمن (کاشف زیگورات چغازنبیل) نامیده می‌شود، کشف شد.

 

دیوارهای داخلی خانه‌ها را با گل اخری رنگ و مردگان را در زیر کف اتاق‌ها، که فاقد آجر فرش یا سنگ فرش بود، دفن می‌کردند. مردگان را در این قبرها به صورت «چمپاته» به خاک می‌سپردند و همراه آن‌ها در گورشان اشیایی قرار می‌دادند و این اشیا در بعضی از گورها پر ارزش و زیاد و در بعضی دیگر کم و بی‌ارزش بودند. در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف باستانی پیدا شده ‌است که در حال حاضر، در موزه‌های لوور فرانسه، موزه ملی ایران و موزه باغ فین و موزه‌‌ای در کنار این مجموعه باستانی نگهداری می‌شوند.

blank

 

نشانه‌های از تمدن بزرگ بشری 

از نکات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده سفال‌های چند هزار ساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است. همچنین پیدا شدن دوک‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم  از صنعت ریسندگی و بافندگی دارد. همچنین، ساکنان این منطقه با ذوب کردن فلزات برای خود وسائل و ابزارهای کار می‌ساختند. با کشف کوره ذوب فلزات در بخش جنوبی این تپه، می‌توان شهر سیلک را جزو صنعتی‌ترین شهرهای آن دوران محسوب کرد.

تپه‌های سیلک در نگاه اول یک تپه خاکی است و جاذبه‌‌ای برای دیدن، آن هم در گرمای شهر کاشان ندارد، ولی با کمی توجه به قدمت و شناخت تاریخی، آن‌وقت این تپه دالانی برای ورود به دنیایی دیگر محسوب خواهد شد.

 

موقعیت جغرافیایی تپه سیلک

تپه‌های سیلک کاشان در ضلع جنوبی‌غربی این شهر و در سمت راست جاده کاشان به فین یعنی خیابان امیر کبیر واقع شده و شامل دو تپه شمالی و جنوبی یا همان گورستان الف و ب به فاصله ۶۰۰ متری از هم است. گورستان الف با قدمت ۳۵۰۰ ساله  امروزه روی بلوار امیرالمومنین کشیده شده است. گورستان ب نیز با قدمت ۳۰۰۰ ساله در زیر باغ ها و مزارع کشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است.

مرتبط:تپه های سیلک

سفر به طبیعت چرداول

ایلام سرزمین سبزی و کوه و زیبایی است. منطقه ای کوهستانی که با طبیعت منحصر به فرد و هوای لطیف و آداب و رسوم سنتی کردهای ایران توانسته است به یکی از گردشگر پذیرترین مناطق ایران تبدیل شود.اما اگر گذارتان به ایلام افتاد گشت و گذار در چرداول را فراموش نکنید. شهرستان چرداول (chardavol)یکی از شهرستان های استان ایلام است که در ۳۵کیلومتری شهر ایلام  قرار دارد.

شهرستانی به مرکزیت شهر سرابله که با مساحت ۲۲۳۶ كیلومتر و جمعیت ۸۲۰۰۰ نفر در شمال شرقی استان ایلام قرار گرفته است.

این شهرستان از شمال به استان كرمانشاه ، از شرق به استان لرستان و از غرب و جنوب به شهرستان ایلام محدود است. اکثریت مردم آن کرد زبان هستند و با لهجه کلهری تکلم می کنند. چرداول از دو ناحیه کوهستانی و دشت نسبتا هموار تشکیل شده‌است.

در بخش کوهستانی، انبوه درختان بلوط و بادام کوهی، بنه(ون)، کیکم، ارجن و گون دیده می‌شود. مراتع بخش چرداول هم در بخش کوهستانی قرار دارد و زمینه مناسبی برای دامپروری سنتی فراهم کرده‌است و به هم دلیل شغل اصلی ساکنان بخش کوهستانی دام پروری است.

blank
در جلد پنجم فرهنگ جغرافیایی ایران آمده است: آب مشروب دهستان از چشمه و رودخانه تاءمین می شود و محصول عمده آن گندم، جو، حبوبات، برنج و لبنیات می باشد. شغل عمده اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان بافتن سیاه چادر و یک نوع شال سفید جهت لباس مردان است. قسمتی از سکنه دهستان در زمستان به گرمسیر نی خزل مرز عراق می روند.

چرداول دارای آثار باستانی فراوانی است. بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی باستانی و طبیعی در شهرستان وجود دارد که تعداد ۱۱۴ اثر به ثبت ملی رسیده وجزء آثار ملی کشور به حساب می‌آیند. از آن جمله شهر باستانی سیروان در بخش شیروان و قلعه سام مربوط به دوره ساسانی در روستای چم بور چرداول و پل تاریخی دوره ساسانی است.همچنین كوه های سرسبز این شهرستان تفرجگاه گردشگران و کوهنوردانی است که چرداول را برای گشت و گذار تابستانی شان انتخاب می کنند. در سفر به کوه های چرداول، نام «لنه» و «چرمین» را به خاطر بسپارید. این دو کوه در حد فاصل دو منطقه شیروان چرداول امتداد دارند.

چرداول

یکی دیگر از بناهای تاریخی چرداول پل تاریخی بیژنوند یا بیجنوند است. تپه های باستانی (دوآوان) در نزدیكی سرابله، قلعه هره قلوس در روستای موشكان، قلعه و دیوار دفاعی كوه خرمه هم از دیگر دیدنی های این شهر هستند. چرداول معمولا در تابستان پذیرای میهمانانی از استان های کرمانشاه، لرستان، همدان، خوزستان و… است. روستای سنگ سفید یکی دیگر از دیدنی های چرداول است که در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و با آب و هوای معتدل دره ای خود خیلی از گردشگران را جذب می کند.

در واقع باید گفت که روستای سنگ سفید و زنجیره علیا دو روستای هدف گردشگری شهرستان چرداول هستند. رودخانه چناره از وسط این روستا می گذرد و خرم کوه و کوه بان هزار در شما ل شرقی این منطقه واقع شده است.قلعه های باستانی و شهر تاریخی تنگ قیر، تنگ منصوری، پوشش گیاهی مناسب و وجود گیاهان داروئی و ده ها اثر تاریخی از جاذبه های روستای سنگ سفید است.

مرتبط:دره ارغوان ایلام ، بهشت رنگ‌ها

جنگل هلی‌ دار _قلب سواد کوه

جنگل‌های سوادکوه در استان مازندران یکی از بکرترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود که هنوز برای گردشگری و میهمان‌پذیری ناشناخته است. در این میان جنگل هلی‌ دار با هوایی مه گرفته یکی از دیدنی ترین نقاط است.

قدمت درختان جنگل هلی‌ دار به بیش از هزاران سال می‌رسد.

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.

جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیرهای سخت و دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند. در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه‌سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.

وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصر بفردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه بهمراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده است.

در این جنگل ها علاوه بر هوایی لطیف و سرشار از اکسیژن ناب میتوانید دره، نهر، چشمه و حتی آبشارهایی را ببینید. اکثر افرادی که به طبیعت علاقه دارند عاشق جنگل نوردی و عکاسی در میان درختان سر به فلک کشیده هستند. جنگل هلی دار را بیشتر بومیان منطقه می شناسند پس برای نفوذ به دل آن باید از بومیان کمک بخواهید. به هر حال اگر موفق شوید به اعماق این جنگل برسید در واقع خود را به بهشتی رسانده اید که دل کندن از آن دشوار است.

در جنگل فوق العاده هلی دار  منظره ای بکر از انبوهی از درختان کمیاب در هاله ای از مه و نسیمی خنک به همراه آواز پرندگان در انتظار شماست.

در این میان جنگل هلی دار در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد، این جنگل با درختانی سرسبز و بلند قامت و هوایی خنک و دلپذیر دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.  برای گذران یک روز مفرح در طبیعتی اغلب مه‌گرفته، پیاده‌روی و کوه‌پیمایی در جنگل‌های کاملاً بکر و انبوه سوادکوه در روزهای آخر هفته خالی از لطف نیست.

در این جنگل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی متوسط بین ۲ تا ۴ ساعت، زمان می‌برد.

جنگل هلی‌ دار

بهترین زمان سفر

از آنجایی که منطقه‌ی سوادکوه بین دو منطقه‌ی خشک و مرطوب قرار دارد، تلاقی این دو جبهه‌ی آب‌وهوایی با هم منجر به ایجاد یک آب‌وهوای ویژه شده است. حضور هم‌زمان در کوهستان و جنگل حس و حالی است که آب‌وهوای این منطقه به شما هدیه می‌دهد. جنگل انبوه هلی‌دار در ماه اردیبهشت به نهایت سرسبزی خود می‌رسد و واقعاً شگفت‌آور است. از طرفی آبان ماه هم فصل بی‌نظیری برای سفر به جنگل هلی‌ دار است؛ چراکه در این ماه جنگل هلی‌دار تصویری از یک تابلو را که با رنگ‌های گرم نقاشی شده است ،در برابرتان به تصویر می‌کشد.

جنگل هلی‌ دار

لوازم ضروری سفر

کوله‌پشتی کوچک یک روزه، کفش کوه‌پیمایی سبک، لباس مناسب طبیعت‌گردی، کاپشن بادگیر و لباس گرم اضافه، زیر انداز انفرادی، قمقمه آب پرشده، لیوان شخصی، یک وعده ناهار قابل حمل، داروی مصرفی شخصی، کارت شناسایی.

لوازمی چون پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، پانچو، باتوم کوه‌پیمایی. فلاسک کوچک چای (پرشده)، کلاه و عینک آفتابی، جوراب اضافه، کرم ضدآفتاب، دوربین عکاسی، کتاب اطلس راه‌های ایران، هد لمپ سفر بهتری را برای شما رقم می‌زند.

کجاست ؟

استان مازندران-شهرستان سوادکوه- جنگل هلی‌ دار

جنگل هلی‌ دار

دسترسی

اگر خودروی شخصی در اختیار دارید برای رسیدن به منطقه‌ی سوادکوه ۳ مسیر فیروزکوه، هراز و کندوان پیش رویتان است. مسیر نخست مسیری است که شما را از شرق تهران یعنی از اتوبان بسیج به سمت آبعلی و دماوند سوق می‌دهد. شما در این مسیر با پشت سر گذاشتن شهرهای پردیس، رودهن، بومهن و دماوند به شهر فیروزکوه خواهید رسید و از آن پس با قرارگیری در جاده‌ی فیروزکوه و طی این مسیر به منطقه‌ی سوادکوه می‌رسید. حالا که مسیرتان به این جاده‌ی زیبا افتاده است بد نیست تا در میانه‌ی مسیر سری به تنگه واشیِ فیروزکوه هم بزنید.

اگر می‌خواهید سریع‌تر به مقصد شمالی‌تان برسید بهتر است مسیر دوم، یعنی جاده‌ی سرسبز هراز را در پیش بگیرید. برای رسیدن به این جاده کافی است پس از رسیدن به بومهن به سمت امام‌زاده هاشم برانید. جاده‌ی هراز با مسافتی حدود ۲۰۰ کیلومتر پایتخت کشورمان را به آمل و پس از آن به شهر تفریحی محمودآباد وصل می‌کند.

جاده‌ی کندوان هم می‌تواند سومین انتخاب شما در رسیدن به منطقه‌ی بی‌نظیر سوادکوه باشد.

استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سفر به شمال کشورمان باشد. هرروز از پایانه‌ی جنوب تهران اتوبوس‌هایی برای رسیدن به اکثر شهرهای استان مازندران آماده‌ی خدمت هستند. از طرفی خطوط ریلی کشور هم گسترش خوبی در بین شهرهای شمالی دارد.

فرودگاه دشت ناز ساری به عنوان فرودگاه مرکز استان مازندران به همراه فرودگاه‌های نوشهر، بابلسر و رامسر امکان حمل‌ونقل هوایی را هم برای مسافران فراهم کرده است.

از آنجایی که جنگل هلی‌ دار یک جنگل بکر و دست نخورده است و جز طبیعت‌گردان حرفه‌ای و مردم محلی شخص دیگری پیگیر این جنگل نیست، آدرس دقیقی هم از آن در دسترس نیست. پس برای اینکه راحت‌تر به جنگل هلی‌دار برسید بعد از رسیدن به پل سفید از مردم محلی کمک بخواهید.

مرتبط:لاجیم _نگین انگشتری سوادکوه

صنعت گردشگری در پساکرونا

سفر و صنعت گردشگری یک تقاضا و نیاز روحی و روانی فردی و یک عرضه اقتصادی و تجاری در جوامع است؛ اگر چه حذف و تعویق مسافرت برای مدتی طولانی در پساکرونا امکان پذیر نیست، اما یقینا رویکرد، آداب و رفتار گردشگران و میزان و حجم و حتی مقاصد مسافرت‌ها در سراسر جهان تغییر می‌کند.

کرونا صنعت گردشگری به عنوان یکی از پول‌سازترین صنایع جهان را مانند همه شئونات زندگی مردم و فعالان این حوزه و البته قوانین سفر را با چالش‌های غیر قابل تصور رو به رو کرد از این رو انتظار می‌رود نه تنها هم اکنون، بلکه در پساکرونا و تا چندین سال سفر و گردشگری دچار تغییرات اساسی و بنیادین شود.

با شدت گرفتن شیوع کرونا از اواخر سال ٢٠١٩ سفرها و البته مسافرت‌های با رویکرد تفریح و گردشگری با محدودیت‌های اجباری از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) مواجه شده‌است. مردم و مسافران هر روز و هرساعت شرایط جهانی را رصد می کنند تا برای کوچکترین جا به جایی های خود برنامه ریزی کنند، اما فعلا راهی جز «در خانه ماندن» (Stay at home) ندارند.

همین عادت به «در خانه ماندن» و ترس از بیماری کووید ۱۹ با تشابه به ترس از دوران جنگ، یا حملات تروریستی مانند حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و عملیات‌های انتحاری در هتل‌ها و فروشگاه‌ها توسط داعش در ۵ سال اخیر، موجی از تردید را نسبت به چشم انداز آینده گردشگری را به وجود آورده است.

همه گیری کرونا بر صنعت سفر و گردشگری به شدت تاثیر منفی گذاشته است؛ اقتصاد گردشگری خطر فروپاشی را تجربه می‌کند؛ ایرلاین‌ها هر روز با ضررهای ناشی از توقف پروازهای خود روبه رو هستند و با سرعت سرسام آور کاهش درآمدها، اخراج کارکنان، در حال سقوط و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند؛ به طور مثال میزان تردد مسافر در خطوط هوایی آمریکا در مقایسه با سال گذشته (۲۰۱۹)، حدود ۹۵ درصد کاهش یافته است که برای صنعت هوایی این کشور یک فاجعه محسوب می‌شود.

کاهش تقاضا و مسافر، شرکت‌های هواپیمایی، ایرلاین‌های بین المللی و فرودگاه‌ها را با ضررهای هنگفت اقتصادی مواجه کرده و مدیران این شرکت‌ها امید و چشم‌اندازی را در رونق این صنعت حتی در آینده‌ای نزدیک هم تصور نمی‌کنند. بجز قطارهای باربری، قطار مسافربری در چند ماه گذشته از خطوط راه آهن بین شهری عبور نمی‌کند و این ضررها جبران ناپذیر است؛ مصرف حامل‌های انرژی به شدت کاهش یافته، ناوگان جاده‌ای، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری در ترمینال‌ها چشم انتظار مسافران متوقف شده اند، پمپ بنزین‌ها، اقامتگاه‌ها و رستوران‌های بین راهی فعلا به مکان‌های متروکه تبدیل شده اند.

۹۶درصد مقاصد جهان سفر را محدود کردند

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را تقریبا ویران کرده است و تصاویر خیابان‌ها و مراکز تفریحی خالی، خاموشی چراغ‌ها و بسته بودن فروشگاه‌ها در شهرهای جهان بسیار عجیب و گاهی دلهره آور است. البته آمار و ارقام صنعت گردشگری در کشورها متناوب است.  براساس یک برآورد جهانی، تقریباً ١٠٠ میلیون شغل در بخش گردشگری و سفر حذف شده‌اند و یا به زودی نابود خواهند شد و پیش بینی می‌شود درآمدهای مسافرت بین المللی، بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد و از طرفی میزان اشغال تخت در هتل‌ها به شدت سقوط کرده و اکنون در حدود ۲۵ درصد شناور است.

کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری در مورد آینده سفر و گردشگری نظرات متفاوتی دارند، اما در هر صورت کرونا طرز تفکر، رفتار گردشگران و میزان و حجم مسافرت‌های مردم را در سراسر جهان تغییر خواهد داد.

«فرانک فارلی»، استاد روانشناسی دانشگاه تمپل (Temple University ) و رئیس پیشین انجمن روانشناسی آمریکا معتقد است که «گسترش کرونا در مناطق مختلف جهان شیوه تفکر، رفتار و عملکرد گردشگران در مورد سفر را حداقل در کوتاه مدت تغییر خواهد کرد.» وی با بیان این که «با تمام اثرات روانی کووید ١٩ میل به سفر از بین نخواهد رفت» می‌گوید: بالاخره بیماری همه گیر کووید ١٩ به آرامی محو می‌شود، اما آثار مختلف انفرادی و اجتماعی دارد که بسیاری از آنها روانی خواهد بود.»

دکتر فارلی معتقد است که یک کنجکاوی و بلاتکلیفی و تردید میان مردم عادی نیز در جامعه در خصوص آینده زندگی اجتماعی و چگونگی سفر ایجاد شده است؛ آنها امروزه می‌خواهند علاوه بر هزینه و زمان سفر خود در پساکرونا، همه چیز را درباره «امنیت» و «ایمنی» خود در برابر بیماری کرونا، در طول سفر، چه در وسایل نقلیه و چه در محل های اقامت خود بدانند و از تضمین آن مطمئن شوند.

در یک نظرسنجی و بررسی جدید توسط «مرکز تحقیقاتی اسکیفت» -بازوی تحقیق و تفحص سفر و تجارت ایالات متحده- ٣٠ درصد آمریکایی ها اظهار داشتند که «امیدوارند بتوانند سه ماه بعد از برداشته شدن محدودیت های کرونا، سفر کنند» و بقیه نسبت به آغاز فصل گردشگری قبل از سال ۲۰۲۱ امید و تمایلی چندانی هم ندارند.

برخی از متخصصان صنعت گردشگری، تورگردان‌ها و مالکان هتل‌ها و مدیران فرودگاه‌ها معتقدند که مسافران در پساکرونا علاوه بر هزینه و هدف سفر و مقصد گردشگری، در آینده به مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی حفظ حریم‌های شخصی و فاصله‌گذاری و پاکیزگی حساس‌تر و دقیق‌تر می شوند، که البته شاید منجر به افزایش هزینه‌های سفر هم شود ولی با توجه به شرایطی و رکود اقتصادی تحمیلی کرونا، سهم سفر در سبد خانواده کمی کوچک‌تر خواهد شد، اما نیاز به سفر و تفریح از بین نخواهد رفت.

 

لغو دومین جشنواره نوروزی کرمانشاه-کرمانشاه 2020-گردشگری

سفر همواره در خیال و تصور مردم جاری است؛ افراد حتی در شرایط سخت در دوران بیماری، جنگ و حتی فقر هم اولین رویا و امید که به آن فکر می‌کنند، سفر است.  نمی توان تصور کرد مسافرت با هر هدفی و نیازی برای مدت‌های طولانی لغو شود زیرا گردشگری یک تقاضای فزاینده و همیشگی روحی و روانی برای مردم و یک نیاز اقتصادی تجاری برای توسعه و اشتغال در جوامع است.

رفتارهای اجتماعی مردم نشان داده که سفر ‌و گردشگری به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی مردم در هیچ شرایطی از سبد زندگی خانواده‌ها حذف نشده است، اما اکنون که کرونا این ویروس ناشناخته و عجیب، آینده صنعت گردشگری را تاریک و مبهم کرده است، باید منتظر ماند و دید گردشگری در پساکرونا چگونه راه خود را باز می‌کند و به چه شکلی خود را از زیرخروارها ویرانه ضرر اقتصادی نجات داده و مجدد روی پای خود استوار می‌ایستد.

صاحبان و مدیران صنعت گردشگری در پسا کرونا از سوی افرادی که مایل به دیدن جهان بوده و حرفه ای سفر می کنند و در عین حال مایل به ایمن ماندن نیز هستند در رعایت صد درصدی این پروتکل ها به شدت تحت فشار قرار می گیرند. به نظر می رسد برنامه و خدمات گردشگری دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و  یک بازبینی جدید در قوانین از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) صورت بگیرد.

از طرفی اکنون ضرورت در طراحی و عرضه هوشمندانه بسته های سفر از سوی تورگردانان و آژانس های مسافرتی بیش از پیش احساس می شود تا بتوانند این حس محتاطانه میل و تقاضای گردشگری را تحریک کرده تا رونق در این صنعت به سرعت شکل بگیرد و گردشگری ظرف چند ماه به جایگاه پیش از شیوع کووید ١٩ باز گردد، در غیر این صورت رکود در گردشگری اجتناب ناپذیر است.

برخی از فعالان گردشگری معتقدند تغییر روند رکود کنونی به شرایط و اجرای قوانین فاصله گذاری ها و اصلاح قیمت‌ها نیز بستگی دارد و حداقل تا سال ۲۰۲۲ طول می کشد تا اوضاع این صنعت بهبود پیدا کند و از رکود و کسادی خارج شود.

پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفرهای ضروری

 

صنعت هوایی یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شده است، اجرای فاصله گذاری‌ها در هواپیما، نشستن مسافران در صندلی‌ها به صورت یک در میان و با رعایت فاصله مورد استقبال ایرلاین‌ها قرار نگرفته است زیرا سود آنها را به شدت کاهش داده است. البته در سراسر جهان، برخی از مدیران ایرلاین‌ها اجرای پروتکل‌های بهداشتی را علیرغم هزینه‌هایی که برای شرکت‌های آنها دارد، سخت گیرانه و به عنوان منشور خصوصی خود آغاز کرده اند؛ در این خطوط هوایی تب‌سنجی مسافران قبل از سوار شدن، پوشیدن اجباری ماسک توسط مسافران، و لباس‌ها محافظتی توسط خدمه پرواز، ضدعفونی متناوب فضای داخل کابین قبل از مسافرگیری را به دقت اجرا می‌کنند.

حتی در این میان یک شرکت هواپیمایی امارات برای جلب اطمینان مردم، از مسافران خود آزمایش تشخیص ویروس کرونا انجام می‌دهد، برخی از ایرلاین‌ها نیز درصدد نصب دوربین‌های حرارتی در ورودی به هواپیماهای خود هستند تا مسافران لاکچری خود را چه در کرونا و چه در پساکرونا حفظ کرده و افزایش دهند.

با این حال خطوط هوایی برای پساکرونا باید برنامه‌های افزایش درآمد و جبران خسارت را توامان داشته باشند؛ اگر چه کاهش قیمت بلیط‌ها برای جلب مسافر در دستور کار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد چون مسافران تجاری و تفریحی که به لحاظ اقتصادی در شرایط مالی بهتری قرار دارند و همیشه و در هر شرایطی کرایه‌های بالاتری را هم پرداخت می‌کنند و بسیار ریسک پذیرتر هم هستند، اولین تقاضاها از سوی آنها انجام شود و بازار ایرلاین‌ها در این گروه بدون کاهش قیمت هم داغ و پررونق شود.

گردشگری در پساکرونا تحولات شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند، استانداردهای بهداشتی در مراکز اقامتی و هتل‌ها، رستوران‌ها در مراکز تفریحی و فروشگاه ها به شدت ارتقا پیدا می کند. مسافران در هتل‌ها اتاق هایی را تحویل می‌گیرند که پلمب و مهر و موم شده باشند که نشان می‌دهد اتاق قبل از تحویل کاملا ضدعفونی شده و هیچ فردی به آن وارد نشده است. تاسیسات هتل‌ها حتی کم ستاره‌ها نیز، هوشمندسازی و بدون اشاره طراحی شده باشد، هزینه ساخت و نگهداری هتل بالا می‌رود، اما برای مسافر امن‌تر و ایمن‌تر خواهد شد.

تورهای گردشگری کوچک تر، کم تعدادتر و خانوادگی تر می شوند، سفارش خرید یک تور به افرادی که با هم غریبه‌اند به شدت کاهش یافته و شاید به صفر هم برسد، تمایل به دیدن جاذبه‌های عمومی و پرتجمع کاهش مییابد، و گردشگران ترجیح می‌دهند به مکان‌های جذاب کمتر دیده شده و خلوت‌تر سفر کنند، اگر در پسا کرونا سفر در تورهای کم تعداد به قطب جنوب یا مغولستان و تبت رواج یافت، زیاد تعجب نباید کرد.

پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفرهای ضروری

 

شاید هواپیماهای غول پیکر با تعداد مسافران زیاد جای خود را به جت‌های کوچک بدهند و فرودگاه‌های کوچک محلی که استانداردهای بهداشتی را در رعایت می کنند، جای فرودگاه‌های بین المللی بزرگ و پرآوازه را بگیرند و سفر با خودروهای شخصی رونق بیشتری بگیرد و بزرگراه ها توسعه پیدا کنند.

پسا کرونا صورتی از آینده است که در آن ایمنی و امنیت، سلامت و بهداشت، اولویت برای برنامه ریزی یک سفر خواهد شد و قطعا اگر موسسه ای خدمات سفر ارائه می کند، باید از هم اکنون به ارائه «بیمه سلامت» و شیوع بیماری کرونا در مبدا و مقصد سفر نیز بیاندیشد و تضمین کند در حین و در طول سفر و در مقصد، سلامت مسافر و همسفران را تضمین می‌کند، اگر چه این خدمات ممکن است موجب افزایش هزینه سفر شود، اما در جلب نظر و رضایت گردشگران یک ضرورت خواهد شد.

گردشگری در پساکرونا جذاب خواهد بود، ورود ربات های مهماندار یا حمل بار در هواپیماها و فرودگاه ها، راه اندازی رستوران های کاملا هوشمند با گارسون‌هایی با گان‌های و نقاب‌های مخصوص و حفاظتی، آسانسورهای ضدعفونی در هتل‌ها، یک ضرورت و یک کیفیت در اماکن و مقاصد گردشگری و شاید یکی از جذابیت های سفر خواهد شد.

کووید ۱۹ با تمام نحسی‌ها و سیاهی‌هایی که به همراه داشت، بهانه ای برای آغاز دوران جدید همکاری و روابط بین ملت ها و فرهنگ ها شد؛ همان طور که هواپیماهای ۱۱سپتامبر تاثیر عمیقی بر عنوان «مسافر» گذاشت، کرونا این ویروس مهاجم و مهاجر، تجربه های جدید و بهتری را در عبور از مرزها تا دروازه ها در صنعت گردشگری ایجاد خواهد کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:تاکید اتحادیه اروپا به مساله “بازگشت به مرزهای باز” پس از کرونا

مصیبت کرونا برای صنعت گردشگری در سه نمودار

در سال ۲۰۲۰ در صنعت گردشگری درآمد ایرلاین‌ها ۵۵ درصد سقوط می‌کند، درآمد هتل‌های خاورمیانه ۶۰ درصد کاهش می‌یابد و ۱۰۰ میلیون شغل از بین می‌رود.

صنعت گردشگری، ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص جهان را بر عهده دارد. همچنین تقریبا از هر چهار شغل جدیدی که در جهان خلق می‌شود، یک مورد آن برای صنعت سفر است.
اما بر اساس گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، توقف ناگهانی سفر در جهان به دلیل عالم‌گیری کووید-۱۹ باعث شده است که بیش از ۱۰۰ میلیون شغل از دست برود.

این به معنای کاهش ۲.۷ تریلیون دلاری در تولید سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ است.

«گلوریا گوارا» رئیس کنسول سفر و گردشگری جهان می‌گوید: «این یک تغییر حیرت‌انگیز و بسیار نگران‌کننده در مدت زمان کوتاه است. تمام چرخه گردشگری با این همه‌گیری بیماری از بین می‌رود.»

نمودار زیر تعداد شغل‌های از بین رفته در صنعت گردشگری را در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد:

مصیبت کرونا برای صنعت گردشگری در سه نمودار 

از زمان شروع بحران ویروس کرونا، ایرلاین‌های هوایی با ضرر هنگفتی مواجه شدند. در ابتدای این ماجرا که تنها چین دچار این بیماری شده بود، لغو پروازهای ورودی و خروجی این کشور آسیب شدیدی به ایرلاین‌های بین‌المللی وارد کرد. اما عالم‌گیری این بیماری و تقریبا لغو تمام پروازها و مسافرت‌ها در جهان، وضعیت رقت‌باری را برای این صنعت ساخت.

برآوردهای موسسه حمل‌ونقل هوایی جهان نشان می‌دهد که درآمد ایرلاین‌ها از مسافران، در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد سقوط می‌کند. اما با این حال ایرلاین‌ها، ۳۱۴ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، صنعت حمل‌ونقل هوایی برای بازیابی وضعیت خود به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا، به چندین سال زمان نیاز دارد.

نمودار زیر، افت گردش مالی ایرلاین‌ها را در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد:

مصیبت کرونا برای صنعت گردشگری در سه نمودار

 

علاوه بر ایرلاین‌ها، هتل‌ها نیز ضربه سنگینی از کاهش سفرها خورده‌اند. بعضی از بزرگترین‌ هتل‌های زنجیره‌ای جهانی مانند «هیلتون» و «ماریوت» اعلام کرده‌اند که مجبور به تعدیل هزاران نیرو و کاهش دستمزدها هستند.

از این وضعیت، کسب‌وکارهای آنلاین مبتنی بر صنعت سفر نیز آسیب شدیدی دیده‌اند. «گروه اکسپدیا»، یک پلت‌فرم آنلاین گردشگری در اواخر ماه فوریه اعلام کرد که ۳ هزار نفر را تعدیل کرده‌ است. سایت معروف «بوکینگ» نیز که ۲۷ هزار کارمند دارد، اعلام کرده است که از نظر استخدامی در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد.

نمودار زیر، تاثیر ویروس کرونا را بر درآمد و نرخ روزانه هتل‌ها در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد:

مصیبت کرونا برای صنعت گردشگری در سه نمودار

منبع:ایرنا

مرتبط:حال و روز گردشگری جهانی در دوران کرونا

چالش درباره اعلام وضعیت «سفید» در هتل‌ها

وضعیت برخی شهرستان‌ها «سفید» اعلام شده و در برخی استان‌ها دستور بازگشایی تدریجی هتل‌ها بعد از حدود دو ماه تعطیلی صادر شده است؛ اما هتل‌ها تا چه حد می‌توانند مکانی امن برای مسافران باشند؟ آیا نظارتی روی بهداشت آن‌ها می‌شود؟

به گزارش ایسنا، استاندارد خدمات در هتل‌های ایران و مقایسه آن با کشورهای دیگر همیشه محل بحث و انتقاد بوده است. حالا مساله کرونا و رعایت اصول بهداشتی وابسته به آن هم به چالش قبل اضافه شده است. ولی تیموری – معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در حالی که هفته گذشته در جلسه‌ای مشورتی با نمایندگان تشکل‌های خصوصی، از بازگشایی تدریجی تاسیسات گردشگری خبر داده بود، گفته است: «اگر هتلی باز می‌شود، این وزارتخانه باید در جریان باشد تا روی خدمات بهداشتی و استاندارد در آن مجموعه نظارت بشتری اعمال کند.» هرچند مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران چنین نظارت و کنترلی را شدنی نمی‌داند.

عباس بیدگلی که یکی از حاضران آن نشست مشورتی بوده، به ایسنا گفت: رأی به بازگشایی هتل‌ها داده شد، درحالی که هتل‌ها هرگز با دستور رسمی تعطیل نشده بودند و تصمیم‌گیری‌ها در این‌باره کاملا استانی و منطقه‌ای بود. حالا همین رویه در بازگشایی‌ها باید پیش گرفته شود.

او با اشاره به تشتت آرا در ارتباط با تدوام تعطیلی هتل‌ها اظهار کرد: در این مورد با پارادوکس مواجهیم؛ در سیستم هتلداری نمی‌توان یک بنا را برای مدت طولانی تعطیل نگه داشت، هزینه استهلاک و نگهداری بنا بیشتر خواهد شد. از طرفی، باز بودن هتل‌ها هم کم دردسر ندارد، نیروی انسانی را باید ۲۴ ساعته مستقر کرد و حقوقش را هم پرداخت، درحالی که مسافری نیست تا این هزینه‌ها تامین شود.

بیدگلی اضافه کرد: برای همین به معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شد در ارتباط با بازگشایی هتل‌ها دستور کشوری صادر نکند و تصمیم در این مورد را با توجه به وضعیت هر منطقه به مقامات استانی محول کند و اجباری در بازگشایی‌ها مقرر نشود. این مساله کاملا اختیاری باشد تا هتل‌ها با توجه به توان و امکانات خود، پذیرش مسافر را آغاز کنند.

او با اشاره به پروتکل بازگشایی اماکن اقامتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین کرده است، گفت: آن پروتکل بیشتر بر رعایت اصول بهداشتی تاکید دارد، برخی از سازمان‌های بین‌المللی هم پروتکل‌هایی را تنظیم کرده‌اند که محتوای کلی دارد، بنابراین هتلداران به مقتضای وضعیت خود دست به تهیه پروتکل‌هایی زده‌اند که بیشتر بر فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت تاکید دارد. ما از هتلداران خواهش کرده‌ایم با نیمی از ظرفیت، پذیرش مسافر داشته باشند و یا هر اتاق استفاده‌شده را تا ۲۴ ساعت بعد در اختیار مسافر دیگری قرار ندهند و یا در هر اتاق فقط یک نفر اقامت داشته باشد، که البته در عمل اتاق‌ها بیشتر از این زمان خالی می‌ماند.

مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران همچنین از اضافه شدن آیتم مواد ضدعفونی‌کننده به وسایل هتل خبر داد و افزود: جامعه هتلداران با شرکتی مذاکره کرده تا ژل ضدعفونی‌کننده را با تیراژ بالا برای مصرف هتل‌ها تولید کند. این آیتم همانند شامپو و خمیردندان به تعداد نفرات به اتاق‌ها اضافه می‌شود، البته آیتم ضروری برای هتل‌ها نیست ولی تلاش می‌شود این مورد را به همه هتل‌ها اضافه کنیم.

بیدگلی درباره چگونگی کنترل و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در فضاهای عمومی هتل‌ها، اظهار کرد: نمی‌توان کنترل کرد، اصلا چنین امکانی وجود ندارد، نه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نه وزارت بهداشت چنین امکان و نیرویی را ندارند. ما از همه هتلداران خواهش کردیم رعایت کنند. بیشتر از این از عهده کسی برنمی‌آید. مگر ناوگان حمل و نقل شهری در هر نوبت استفاده، ضدعفونی می‌شود؟ آیا قطار و هواپیما مدام زیر کنترل و درحال ضدعفونی هستند؟ فرمولی برای نظارت و کنترل در مورد خاص ویروس کرونا وجود ندارد.

او افزود: این مساله بیشتر به خود مردم بر می‌گردد؛ اگر ضرورت ندارد، سفر نروند و اگر ناچارند سفر بروند، حتی هنگام اقامت در هتل پنج‌ستاره، ملحفه شخصی و مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی همراه داشته باشند و دائما مصرف کنند.

مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ادامه داد: ما برخلاف میل باطنی تلاش می‌کنیم مردم را متقاعد کنیم فعلا سفر غیرضروری نروند و اگر مجبورند بروند حداقل‌های پروتکل‌ها را رعایت کنند. در موضوع کرونا، خودمسؤولیتی مهم‌تر از هر نوع نظارتی است.

بیدگلی درباره این که هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی مثل هیلتون فارغ از اقدامات دولت‌ها و سازمان‌های جهانی برای نجات برند و اعتبار خود، درحال تنظیم پروتکل‌های ویژه و برداشتن گام‌های جدی‌تر به منظور حفظ مشتری هستند، و آیا این مساله در ایران نمود دارد، گفت: این یک مساله ریشه‌ای است. حدود چهار دهه است که هتل زنجیره‌ای در ایران ایجاد نشده است، آن‌هایی هم که فعال‌اند به قبل از انقلاب برمی‌گردند و بیشتر حالت خصولتی و یا دولتی دارند. سوال این است برای این هتل‌ها چقدر رعایت استاندارد خدمات اهمیت دارد که حالا مدیریت بحران اهمیت داشته باشد؟ همیشه روی این موضوع بحث کرده‌ایم که در ایران به هتل‌های زنجیره‌ای نیاز داریم. در دنیا این هتل‌ها حرف اول را می‌زنند، ولی فعلا ترجیح ما این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

او تاکید کرد: دولت نمی‌تواند رعایت پروتکل را اجبار کند، برای همین در کشورهای دیگر شاهدیم هتل‌های زنجیره‌ای برای حفظ برند و تصویرسازی دست به اقدامات منحصربه فردی در جریان کرونا زده‌اند و پروتکل و استانداردهای خود را دارند.

وی افزود: البته در ایران هم برخی هتل‌ها کارهای خوبی کرده‌اند و اقدامات بعضی هم شکل نمادین داشته باشد. اما این‌که فکر کنیم این حرکت‌ها برآمده از استراتژی خاصی بوده، خیر، این‌طور نبوده است.

بیدگلی از نحوه برخورد با صنعت گردشگری و هتلداری در کشور در بحران کرونا نیز انتقاد کرد و با بیان این که برخلاف سخنرانی‌های مسؤولان، به وقت بحران حمایتی از این صنعت نمی‌شود و همین مساله سبب کناره‌گیری برخی سرمایه‌گذاران از گردشگری و هتلداری شده است، اظهار کرد: متاسفانه تا وقتی نگاه دولت به گردشگری مثل فروشگاه کیف و کفش باشد و هر دو را به یک میزان مورد حمایت قرار دهد، نمی‌توان انتظار تغییر داشت. تعطیلی یک فروشگاه کیف و کفش، اقتصاد کلان کشور را با بحران و خطر مواجه نمی‌کند، اما تعطیلی صنعت گردشگری یعنی خدشه‌ای به اقتصاد کشور. اگر دنبال استراتژی برای نجات اقتصاد هستند حتما باید از گردشگری حمایت کنند. وضعیت نفت و مالیات که مشخص است، گردشگری بهترین راه کسب درآمد می‌تواند باشد، باید این بخش خدماتی را سرپا نگه داشت و نیروی انسانی آن را که کارشناس و متخصص است، حفظ کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:بازگشایی هتل ها و مکان های گردشگری قشم

احتمال کاهش ۸۰درصدی گردشگران بین‌المللی

بر اساس جدیدترین گزارش «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO)، بحران ویروس کرونا می‎‌تواند آمار سالانه گردشگران بین‌المللی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش روبه‌رو کند که به این ترتیب، میلیون‌ها شغل در خطر نابودی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از صفحه رسمی سازمان جهانی گردشگری، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد شمار گردشگران بین‌المللی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۲۲ درصد کاهش همراه بوده است. همچنین آمار ورود گردشگران بین‌المللی در ماه «مارس» همراه با آغاز قرنطینه در بسیاری از کشورها، اعمال محدویت‌های مسافرتی و بسته شدن فرودگاه‌ها و مرزها با کاهش شدید ۵۷ درصدی روبه‌رو شده است که در این بین آسیا و اروپا بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

«زوراب پولولیکشویلی»، دبیرکل «سازمان جهانی گردشگری» می‌گوید: «جهان با بحران سلامت و اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه است. با در خطر نابودی قرار گرفتن میلیون‌ها شغل، حوزه گردشگری خسارت شدیدی را متحمل شده است.»

شرکت‌های هواپیمایی از زمان شروع گسترش ویروس کرونا با بیشترین خسارت مواجه شده‌اند، اما هتل‌ها، کشتی‌های سیاحتی و گردانندگان تورهای مسافرتی نیز از این خسارت در امان نمانده‌اند.

بر اساس این گزارش، میزان خسارت گردشگری جهانی به زمان بازگشایی دوباره مرزها بستگی دارد.

پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت ممکن، اگر محدودیت‌های مسافرتی در ماه «جولای» کاهش پیدا کند، آمار گردشگران بین‌المللی فقط با ۵۸درصد کاهش همراه خواهد بود.

اگر محدودیت‌های مسافرتی در اوایل ماه «سپتامبر» کاهش پیدا کند این آمار با ۷۰درصد کاهش مواجه خواهد بود و درصورت بازگشایی تدریجی مرزها و کاهش محدودیت‌ها در اوایل ماه «دسامبر»، این آمار به ۷۸درصد خواهد رسید.

با درنظر گرفتن این فرضیه‌ها، کاهش سفرهای بین‌المللی می‌تواند به خسارت ۹۱۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد دلاری، از بین رفتن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل مرتبط با گردشگری و کاهش ۸۵۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد گردشگر بین‌المللی منجر شود.

با این تفاسیر، این بزرگترین بحران گردشگری از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

اما چه زمانی شاهد بهبود این شرایط در حوزه گردشگری خواهیم بود؟ کارشناسان معتقدند در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ و به احتمال بیشتر در سال ۲۰۲۱ شاهد نشانه‌هایی از بهبود وضعیت گردشگری خواهیم بود. همچنین انتظار می‌رود گردشگری داخلی نسبت به گردشگری بین‌المللی با سرعت بیشتری رونق پیدا کند.

صنعت گردشگری ۱۰ درصد تولیدات ناخالص داخلی و شغل جهان را دربر می‌گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:حال و روز گردشگری جهانی در دوران کرونا

پس از زلزله ترک‌های صاحبقرانیه عمیق‌تر شد

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: خوشبختانه بناها و موزه‌های استان تهران از زلزله‌ هیچ آسیبی ندیدند، اما سازه‌ی بناها باید به صورت دقیق و مشخص بررسی شوند.

محمدحسن طالبیان در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که متولیان میراث فرهنگی در استان تهران بررسی‌های لازم را بعد از وقوع زلزله انجام داده‌اند، ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌ها خوشبختانه هیچ کدام ازآثار آسیبی ندیده‌اند، اما نیاز است تا در یکی دو روز آینده، سازه‌ی موزه‌ها و آثار تاریخی به صورت کامل بررسی شوند تا در صورت وجود ترک یا هر آسیب حتی جزیی دیگری، اقدامات مورد نیاز برای حفاظت و مرمت انجام شود.

او تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می‌داند و می‌گوید: با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می شود.

وی تاکید می‌کند: هیچ گزارشِ دیگری از آسیب‌های احتمالی به دیگر بناهای تاریخی در تهران هنوز به دست‌مان نرسیده است و کارشناسان همچنان در حال بررسی موزه‌ها و بناهای تاریخی در سطح استان هستند.

کمیته مدیریت بحران به طور دائم پیگیر وضعیت موزه‌هاست

محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ارائه‌ی گزارش همه‌ی موزه‌های تهران از ساعات اولیه وقوع زلزله از طریق کانال موزه‌ها، بیان می‌کند: هرکدام از موزه‌ها در سطح استان تهران موظف شدند تا تصاویر و وضعیت موزه‌ی خود را به صورت دقیق اعلام کند که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی وارد نشده است.

وی با این وجود از فعالیت دائم کمیته‌ی مدیریت بحران که توسط معاونت میراث فرهنگی در وزارتخانه ایجاد شده، خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه این کمیته در همه‌ی استان‌ها و  موزه‌های زیر نظر وزارتخانه اقدام به ایجاد ستاد بحران کرده است که از این طریق می‌توانیم وضعیت همه‌ی موزه‌ها را در زمانِ بحران به طور کامل بررسی کرده و زیرنظر داشته باشیم.

او بحران‌های مختلف مانند زلزله، سیل، مسایل اجتماعی، جنگ و سیل را دارای دستورالعمل‌های خاص خود می‌داند و ادامه می‌دهد: ما بیشترین توان‌ و برنامه را برای پیش‌بینی وضعیت‌های مختلف در زمان بحران گذاشته‌ایم.

تاریخِ دماوند سالم است

پرهام جانفشان – مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران – نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاکید می‌کند: خوشبختانه هیچ کدام از آثار و موزه‌های قرار گرفته در سطح استان تهران دچار آسیب نشده‌اند.

او همچنین با تاکید بر این‌که همه‌ی‌ آثار تاریخی و بناهای قرار گرفته درسطح شهرستان دماوند نیز از زلزله پنج و یک ریشتری آسیبی ندیده‌اند، بیان می‌کند: بررسی همه‌ی آثار در سطح استان به مدت زمان نیاز داشت که خوشبختانه به طور کامل انجام شد و اکنون مطمئن هستیم که لرزش‌ها چه به سازه‌های موزه‌ای و چه آثار داخل موزه‌ها و بناهای تاریخی و حتی تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هیچ آسیبی وارد نکرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:تاریخچه کاخ نیاوران

تاکید اتحادیه اروپا به مساله “بازگشت به مرزهای باز” پس از کرونا

یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه بایستی هر زمان که ویروس کرونا تحت کنترل درآمد، به مساله “بازگشت به مرزهای باز” بیندیشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات حاکی از فشار از سوی کمیسیون اجرایی اروپا به کشورهای اتحادیه است تا سفر در منطقه شینگن را که در نتیجه اقدامات یکجانبه برای کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا متوقف شده بود، از سر بگیرند.

متوقف شدن سفر بین ۲۶ کشور منطقه شینگن یادآور بسته شدن بدون هماهنگ مرز در جریان بحران مهاجرتی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ است.

حالا هم واکنش کشورهای عضو به همه گیری ویروس کرونا شامل توقف‌های موقت در مرزها و چک‌آپ‌های اورژانسی سلامت مسافران ورودی است که به نوعی وحدت اتحادیه اروپا را در مقابل یک آزمون سخت‌تر دیگر قرار داده است.

ییلوا یوهانسون، کمیسیون امور داخلی اتحادیه اروپا گفت: ما حالا باید به آینده نگاه کنیم و به بازگشت به مرزهای باز و عادی شدن واوضاع برگردیم. هر زمان که وضعیت سلامت اجازه دهد، این کار را انجام می‌دهیم. کشورهای عضو اقدامات متفاوتی را در یک رفتار ناهماهنگ انجام می‌دهند. از بین بردن این محدودیت‌های متفاوت ملی خودش زمان‌بر است اما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

کمیسیون اروپایی از کشورهای عضو می‌خواهد تا به تدریج کنترل‌های مرزی ملی را بردارد و در روزهای آتی نیز خط مشی‌هایی را برای یک اقدام متوازن برای جلوگیری از موج جدید عفونت و احیای اقتصادی ارائه می‌کند.

یوهانسون این مساله را یادآور شد که منطقه شینگن برای نخستین بار بین پنج کشور و در ۱۹۸۵ ایجاد شد.

در حال حاضر، محدودیت‌های اعمال شده مرزی ضربه سختی بر بخش گردشگری اتحادیه اروپا وارد کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:ارائه اقدامات اعتمادساز برای جلب توجه گردشگران

حال دریاچه ارومیه خوب است

استاندار آذربایجان غربی گفت:دریاچه ارومیه روزهای امید بخشی را سپری می کند.

محمدمهدی شهریاری امروز جمعه ۱۹ اردیبهشت ضمن بازدید از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، با حضور در جزایر اشک و کبودان  در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه گفت: به لطف خدا و تلاشهای صورت گرفته در قالب پروژه احیای دریاچه ارومیه، حال این نگین آبی امروز خوب است.

شهریاری بابیان اینکه حجم آب موجودی دریاچه ارومیه از ۵ میلیارد متر مکعب فراتر رفته است، تصریح کرد:  تراز و سطح دریاچه ارومیه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دارد و در حال حاضر ۵٫۰۵ میلیارد متر مکعب حجم آب موجود دریاچه  است.

وی افزود: شرایط امروز در مقایسه با سال شروع طرح نجات ملی دریاچه ارومیه حاکی از آن است که حجم آب ۳٫۲ میلیارد متر مکعب در حجم افزایش یافته است.

شهریاری سرمایه گذاری برای احیای دریاچه ارومیه، حفاری تونل برای انتقال آب به دریاچه، کاهش مصرف آب سدها، ساماندهی رودخانه های منتهی به دریاچه و اجرای طرح های کشاورزی پایدار را از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

وی احیای جزایر دریاچه، پایان طوفان های نمکی و رونق گردشگری را از جمله نکات امید بخش احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: ۲ طرح بزرگ سد اشنویه و سد کانی سیب و تونل انتقال آب زاب از جمله پروژه هایی است که امسال به بهره برداری می رسد و نقش مهمی در تثبیت و احیای کامل دریاچه ارومیه خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، شهریاری احیای دریاچه ارومیه، را نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور و هیات دولت برای تحقق این وعده با اختصاص هزاران میلیارد تومان اعتبار توانسته اند شرایطی امید بخش برای این نگین محجوب رقم بزنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:دیدنی ترین دریاچه های ایران