جنگل هلی‌ دار

جنگل هلی‌ دار _قلب سواد کوه

جنگل‌های سوادکوه در استان مازندران یکی از بکرترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود که هنوز برای گردشگری و میهمان‌پذیری ناشناخته است. در این میان جنگل هلی‌ دار با هوایی مه گرفته یکی از دیدنی ترین نقاط است.

قدمت درختان جنگل هلی‌ دار به بیش از هزاران سال می‌رسد.

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.

جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیرهای سخت و دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند. در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه‌سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.

وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصر بفردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه بهمراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده است.

در این جنگل ها علاوه بر هوایی لطیف و سرشار از اکسیژن ناب میتوانید دره، نهر، چشمه و حتی آبشارهایی را ببینید. اکثر افرادی که به طبیعت علاقه دارند عاشق جنگل نوردی و عکاسی در میان درختان سر به فلک کشیده هستند. جنگل هلی دار را بیشتر بومیان منطقه می شناسند پس برای نفوذ به دل آن باید از بومیان کمک بخواهید. به هر حال اگر موفق شوید به اعماق این جنگل برسید در واقع خود را به بهشتی رسانده اید که دل کندن از آن دشوار است.

در جنگل فوق العاده هلی دار  منظره ای بکر از انبوهی از درختان کمیاب در هاله ای از مه و نسیمی خنک به همراه آواز پرندگان در انتظار شماست.

در این میان جنگل هلی دار در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد، این جنگل با درختانی سرسبز و بلند قامت و هوایی خنک و دلپذیر دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.  برای گذران یک روز مفرح در طبیعتی اغلب مه‌گرفته، پیاده‌روی و کوه‌پیمایی در جنگل‌های کاملاً بکر و انبوه سوادکوه در روزهای آخر هفته خالی از لطف نیست.

در این جنگل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی متوسط بین ۲ تا ۴ ساعت، زمان می‌برد.

جنگل هلی‌ دار

بهترین زمان سفر

از آنجایی که منطقه‌ی سوادکوه بین دو منطقه‌ی خشک و مرطوب قرار دارد، تلاقی این دو جبهه‌ی آب‌وهوایی با هم منجر به ایجاد یک آب‌وهوای ویژه شده است. حضور هم‌زمان در کوهستان و جنگل حس و حالی است که آب‌وهوای این منطقه به شما هدیه می‌دهد. جنگل انبوه هلی‌دار در ماه اردیبهشت به نهایت سرسبزی خود می‌رسد و واقعاً شگفت‌آور است. از طرفی آبان ماه هم فصل بی‌نظیری برای سفر به جنگل هلی‌ دار است؛ چراکه در این ماه جنگل هلی‌دار تصویری از یک تابلو را که با رنگ‌های گرم نقاشی شده است ،در برابرتان به تصویر می‌کشد.

جنگل هلی‌ دار

لوازم ضروری سفر

کوله‌پشتی کوچک یک روزه، کفش کوه‌پیمایی سبک، لباس مناسب طبیعت‌گردی، کاپشن بادگیر و لباس گرم اضافه، زیر انداز انفرادی، قمقمه آب پرشده، لیوان شخصی، یک وعده ناهار قابل حمل، داروی مصرفی شخصی، کارت شناسایی.

لوازمی چون پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، پانچو، باتوم کوه‌پیمایی. فلاسک کوچک چای (پرشده)، کلاه و عینک آفتابی، جوراب اضافه، کرم ضدآفتاب، دوربین عکاسی، کتاب اطلس راه‌های ایران، هد لمپ سفر بهتری را برای شما رقم می‌زند.

کجاست ؟

استان مازندران-شهرستان سوادکوه- جنگل هلی‌ دار

جنگل هلی‌ دار

دسترسی

اگر خودروی شخصی در اختیار دارید برای رسیدن به منطقه‌ی سوادکوه ۳ مسیر فیروزکوه، هراز و کندوان پیش رویتان است. مسیر نخست مسیری است که شما را از شرق تهران یعنی از اتوبان بسیج به سمت آبعلی و دماوند سوق می‌دهد. شما در این مسیر با پشت سر گذاشتن شهرهای پردیس، رودهن، بومهن و دماوند به شهر فیروزکوه خواهید رسید و از آن پس با قرارگیری در جاده‌ی فیروزکوه و طی این مسیر به منطقه‌ی سوادکوه می‌رسید. حالا که مسیرتان به این جاده‌ی زیبا افتاده است بد نیست تا در میانه‌ی مسیر سری به تنگه واشیِ فیروزکوه هم بزنید.

اگر می‌خواهید سریع‌تر به مقصد شمالی‌تان برسید بهتر است مسیر دوم، یعنی جاده‌ی سرسبز هراز را در پیش بگیرید. برای رسیدن به این جاده کافی است پس از رسیدن به بومهن به سمت امام‌زاده هاشم برانید. جاده‌ی هراز با مسافتی حدود ۲۰۰ کیلومتر پایتخت کشورمان را به آمل و پس از آن به شهر تفریحی محمودآباد وصل می‌کند.

جاده‌ی کندوان هم می‌تواند سومین انتخاب شما در رسیدن به منطقه‌ی بی‌نظیر سوادکوه باشد.

استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سفر به شمال کشورمان باشد. هرروز از پایانه‌ی جنوب تهران اتوبوس‌هایی برای رسیدن به اکثر شهرهای استان مازندران آماده‌ی خدمت هستند. از طرفی خطوط ریلی کشور هم گسترش خوبی در بین شهرهای شمالی دارد.

فرودگاه دشت ناز ساری به عنوان فرودگاه مرکز استان مازندران به همراه فرودگاه‌های نوشهر، بابلسر و رامسر امکان حمل‌ونقل هوایی را هم برای مسافران فراهم کرده است.

از آنجایی که جنگل هلی‌ دار یک جنگل بکر و دست نخورده است و جز طبیعت‌گردان حرفه‌ای و مردم محلی شخص دیگری پیگیر این جنگل نیست، آدرس دقیقی هم از آن در دسترس نیست. پس برای اینکه راحت‌تر به جنگل هلی‌دار برسید بعد از رسیدن به پل سفید از مردم محلی کمک بخواهید.

مرتبط:لاجیم _نگین انگشتری سوادکوه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *