موزه‌ها را از لیست مشاغل پرخطر درمی‌آورند؟

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: ممکن است بتوانیم بررسی کنیم که برخی موزه‌ها را می‌توان زودتر فعال کرد و برخی موزه‌ها را از لیست پر خطر درآورد، اما هنوز همه چیز در ابهام است و باید منتظر نتایج بررسی‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، هر چند همه حرف و حدیث‌ها از اوایل اسفند سال گذشته برای تعطیلی موزه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی و تاریخی، به آن دلیل بود که نه تنها آثار تاریخی را در معرض آلوده شدن قرار می‌داد بلکه هنوز هیچ راهکار فنی و اصولی برای پاکسازی و حفاظت‌شان از کرونا ویروس به دست نیامده بود – هنوز هم -، بلکه قرار گرفتن تعداد زیادی از مخاطبان موزه‌ای در چنین فضایی خود عاملی برای آلوده شدن تعداد زیادتری از مردم به کووید ۱۹ بود. به همین دلیل هم بعد از درخواست‌های مکرر برای تعطیلی فضاهای موزه‌ای، حتی این مراکز تاریخی و موزه‌ای در لیست مکان‌های پرخطر قرار گرفتند.

اما قدم بعدی موزه‌داران تلاش بیشتر برای معرفی و انتشار آموخته‌هایشان به مردم بود، آن‌ها با نهایی شدن تعطیلی موزهها از آغاز سال جدید، تلاش کردند تهدیدها برای فضای کاری‌شان را به فرصت تبدیل کنند و علاوه بر نمایش ۱۳ موزه از سایت آپارات که توسط وزارت ارتباطات و وزارت میراث فرهنگی در ۱۳ روز نوروز عملیاتی شد، موزه‌داران نیز روزانه بخش‌هایی از موزه‌ها و آثار تاریخی هر موزه را در فضای مجازی منتشر کردند و گپ و گفت با یکدیگر را در راس برنامه‌هایشان قرار دادند.

در کنار صحبت‌هایی که با کارشناسان مختلف داشتند، در آخرین گفت‌وگوهایی که رضا دبیری‌نژاد – موزه‌دار و رییس موزه ملی ملک – از طریق صفحه «فرهنگ موزه» در اینستاگرام برگزار می‌کند، این بار سراغ محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – رفت.

طالبیان بعد از اشاره به تلاش‌های این معاونت برای فعال شدن دوباره‌ی موزه‌ها در کنار توجه به مساله امنیت جان کارکنان و حفاظت از آثار تاریخی، روی این نکته تاکید می‌کند که زمان مشخصی نمی‌توان برای بازگشایی موزه‌ها مطرح کرد چون امنیت بازدید کنندگان، آثار تاریخی در معرض نمایش در موزه‌ها و کارکنانِ موزه‌ای برای‌مان اهمیت دارد.

وی در ادامه نسبت به پیگیری برای شرایط باز شدن ۱۵۹ موزه خصوصی که مجوز وزارتخانه میراث فرهنگی را دارند در کنار پیگیری‌های مورد نیاز برای تهیه‌ی پروتکل موزه خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر سفرهای هوشمند در گردشگری رخ دهد، موزه‌ها نیز به سازماندهی و برنامه‌ریزی نیاز دارند، چون منافع هر دو بخش در گرو یکدیگر است.

او اما به صحبت‌هایی که بین وزارتخانه ارتباطات و میراث فرهنگی انجام و قول داده‌اند که ۱۰۰ موزه و محوطه را در کشور برای نمایش آنلاین تجهیز کنند، اشاره می‌کند و می‌گوید:  قرار شد در مرحله‌ی نخست، ابتدا زیرساخت‌های الکترونیکی را آماده کنیم که اگر این کار انجام شود، حتما محوطه‌های بسیار مهم مانند سایت موزه‌ها و موزه‌های منطقه‌ای یا برخی موزه‌های خصوصی می‌توانند در این لیست قرار بگیرند. این لیست‌ها براساس مشورت با همه‌ی جامعه موزه‌داری و اداره کل موزه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که بحث موزه‌های خصوصی تقریبا برای همه جا افتاده است، ادامه می‌دهد: پیشنهاد داشتیم که ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ۱۵۹ موزه توسط دولت پرداخت شود که با توجه به چیزی که می‌بینیم،  قرار است تسهیلات پرداخت شوند. از سوی دیگر نیز  می‌تواند کمک کند تا برای بازدید مجازی چنین بستری درست شود و بتوانند موزه‌های دیگر نیز بازدید داشته باشند.

راهی برای جایگزین درآمد برای موزه‌ها

طالبیان با تاکید بر لزوم  فراهم شدن بستر الکترونیکی برای بازدید از موزه‌ها حتی بعد از پایان شرایط کرونا، نسبت به ایجاد وضعیتی مناسب برای جایگزین شدن درآمد برای موزه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: مانند دو بخش گردشگری و خصوصی باید  برای جایگزینی درامدزایی برای موزه‌ها نیز فکری کنیم، با عادی شدن شرایط باید راه‌حل‌های دیگر را نیز بررسی کرد.

راهی برای درآوردن نام موزه‌ها از لیست مشاغل پرخطر !

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، اما درباره‌ی قراردادن نام موزه‌ها در لیست مشاغل پرخطر، اظهار می‌کند: گردشگری نیز جزو مشاغل پرخطر بود، همان‌طور که هتل‌ها نیز در این لیست بودند و آن‌ها درخواست اعلام معیارهای پرخطر و کم‌خطر را داشتند. با اعلام شرایط شاید به این نتیجه برسیم که ممکن است برخی از موزه‌ها جزو پرخطرها قرار نگیرند.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر بحث روی امکان انتقال درجه پر ریسک به کم ریسک است، ادامه می‌دهد: اکنون دستگاه‌های مختلف در حال مطرح کردن ایده‌های خود هستند، با این وجود از افراد صاحب‌نظر درخواست کرده‌ایم که اگر نظری دارند مطرح کنند تا در ستاد کرونا در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مطرح شود.

چشم‌انداز طالبیان برای مدت زمان تعطیلی موزه‌ها

وی پاسخ به این پرسش که چشم‌اندازی برای بازگشایی موزه‌ها در نظر گرفته شده و آیا قرار است موزه‌ها قبل از بازگشایی ایزوله و پاکسازی شوند؟ را این طور جواب می‌دهد: موضوع هنوز در ابهام است، تنها کاری که باید بکنیم زمانی دقیق برای بازگشایی موزه‌هاست، نخست باید یکسری کارها را انجام داد.

او ادامه می‌دهد: به موزه‌های خود اعلام کرده‌ایم که به مرور برنامه و سناریوهای جدید خود را برای بازگشایی تهیه کنند. اگر قرار بر فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند باشد می‌توان سناریوی بازدید از موزه‌ها به صورت حضوری را نیز تهیه کرد.

زندگی با کرونا را یادبگیریم/شاید برخی موزه‌ها باز شوند

وی با این وجود نسبت به این نکته نیز تاکید می‌کند که ممکن است برخی موزه‌ها در این شرایط باز نشوند یا بتوان برخی موزه‌ها را فعال کرد و ادامه می‌دهد: معتقدم باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم،  همه چیز را به بعد از تمام شدن این اتفاقات موکول نکنیم . به همین دلیل نیز به موزه‌ها اعلام می‌کنیم که در این وضعیت بهتر است نخست ایده بدهند تا با جمع‌اوری و هم‌اندیشی آن‌ها به تدریج و به صورت هوشمند کارها را انجام دهیم. هر چند در شرایط کنونی نیز مدیر موزه‌ها به ویژه بخش خصوصی و برخی کارکنان در بخش‌های حاکمیتی که دورکار نیستند در فضاهای موزه‌ای و در حال انجام مستندنگاری و موارد دیگر هستند یا کارهایی را در دستور کار دارند که روی زمین مانده‌اند، به خصوص در محوطه‌های جهانی.

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که بخش دولتی خود را برای مدیریت وضعیت آماده می‌کند، ادامه می‌دهد: ممکن است یک هفته دیگر راه‌ها برای فعال‌تر شدن بخش‌های فرهنگی باز شوند یا در طول هفته‌ی آینده وضعیت سخت‌تر شود، هیچ کس، دقیق چیزی نمی‌داند، اما دست‌کم می‌توان با مدیریت کردن کارها به صورت هوشمند، وضعیت را مدیریت کرد. حتی خود موزه‌ها می‌توانند به ما بگویند که چه ظرفیتی دارند و اگر قصد بازگشایی دارند  می‌توانند چه کارهای حفاظتی انجام دهند. از سوی دیگر میراث فرهنگی رسما برای‌شان باید مشترکات را مطرح کند.

وزیر میراث منتظر یک جریان‌سازی برای ایجاد زیرساخت درآمدزایی در سه حوزه

طالبیان درآمدزایی موزه‌ها را یکی از چالش‌های مهمی می‌داند که یک سال بعد تاثیر خود را روی موزه‌ها می‌گذارد  و می‌گوید: وزیر میراث فرهنگی از دولت تقاضا کرده است که بعد از بهتر شدن شرایط، بخشی از تعطیلات را به این وزارتخانه اختصاص دهند، چون قطعا در پساکرونا مردم به سفر نیاز دارند و در آن شرایط احتمال یک موج از سفر با مدیریت هوشمند وجود دارد.

او اضافه می‌کند: اکنون وزیر میراث فرهنگی منتظر است تا در صورت تصویب، یک جریان‌سازی برای درامد در زیرساخت‌های سه حوزه ایجاد شود.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر دنیا را رصد کرده و برنامه‌ریزی موزه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم اما همچنان مشخص است که موزه‌های دنیا هنوز گرفتار و در ابهام هستند حتی برخی موزه‌ها دورکاری را نیز لغو کرده‌اند، دنیا دچار یک شوک است.

او تنها کمک فکر شده توسط میراث فرهنگی را تسهیلات و کمک دولت می‌داند و ادامه می‌دهد: باید بتوانیم برای درامد یک بستر از طریق سیستم‌های آنلاین آماده کنیم. ما یک خانواده هستیم که باید در این شرایط به یک هم‌فکری کنیم و همدلی برسیم.

طالبیان با تاکید بر این‌که دستگاه‌های جهانی مانند یونسکو، اتحادیه جهانی طبیعت، ایکروم و حتی ایکوموس از فروردین امسال به طور مرتب شعار می‌دهند که ما به قدرت میراث ایمان داریم و امادگی داریم که با همفکری یکدیگر بر مشکلات فائق بیاییم، ادامه می‌دهد: آن‌ها از یک سو تجربیات دنیا را جمع می‌کنند و از سوی دیگر به دنبال این هستند که ایده‌های نو پیدا کنند. این یک کار و پژوهش بزرگ است، پژوهشی که بازیگران آن در دنیای موزه هستند.

موزه‌ها و بناهای تاریخی یک شبکه بهم پیوسته‌اند

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که موزه‌ها و میراث فرهنگی در این دوره می‌توانند چه کمکی به جامعه و مردم کنند؟ به دو شعار روز جهانی موزه و محوطه‌ها و بناهای تاریخی اشاره می‌کند و آن‌ها را نشان دهنده وابسته بودن این حوزه‌ها به یکدیگر می‌داند و می‌گوید: ما یک شبکه‌ی به هم پیوسته هستیم. جهان نیز متوجه این موضوع شده و حتی ممکن است از نظر سیاسی نگاه دنیا به مرور تغییر کند.

ایجاد رقابت بین موزه‌ها در فضای کرونا !

پیش‌بینی معاون میراث فرهنگی برای روز جهانی موزه در سال ۱۳۹۹، مانند دیگر نهادهای دولتی در دنیاست، او تاکید می‌کند: فکر نمی‌کنم امسال مانند سال‌های گذشته بتوانیم کاری انجام دهیم، باید خودمان را آماده کنیم تا همه چیز به صورت مجازی برگزار شود. حتی اگر بحثی از نظر ارتقا، توجه و موزه‌ی برتر مطرح می‌شود باید از طریق فضای مجازی باشد. در واقع نوع نگاه موزه‌ها به این بحران و نقشی که هر موزه در این زمینه ایفا کرده خود می‌تواند یک تمایز باشد.

او با این وجود ادامه می‌دهد: این اقدام شاید یک ابزار باشد که نگاه برابر به همه موزه‌ها و اقوام داشته باشیم. همه اقوام از فضای برابر بهره بگیرند و برای آن تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که موزه‌ها به واسطه‌ی کرونا و ماه مبارک رمضان در هفته‌ی میراث فرهنگی از فعالیت فیزیکی معذور هستند، می‌افزاید: بهترین کار این است که از فضای مجازی بیشتر بهره بگیریم اما اگر هر موزه‌داری ایده‌ای خوب دارد، می‌تواند آن را مطرح کنند.

او با بیان این‌که وزارتخانه میراث فرهنگی نیازمند همفکری موزه‌داران و اندیشه‌های آن‌هاست، ادامه می‌دهد: کار کردن براساس چند فکر در جمع حتی اگر دچار اشکال باشد، بهتر است چون محصول اندیشه‌ی همه ی افراد است. بنابراین آن‌چه که شایسته موزه‌ها و  فرهنگ ایران است را می‌توان نشان داد.

طالبیان بار دیگر با تاکید بر این‌که موضوع هنوز نه تنها برای ایران که برای کل دنیا مبهم است، می‌افزاید: امیدواریم بتوانیم تصویر دیگری از موزه‌ها ایجاد کنیم. هرتغییر رفتار و باوری ممکن است  سخت باشد. اما در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم. اگر بتوانیم با کمک یکدیگر چند پایلوت یا نمونه در این زمینه ایجاد کنیم، از حمایتی همه جانبه برخوردار خواهیم شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:تهدیدی که موزه‌ها فرصت کردند

جشنواره ای با طعم شیرینی‌های سنتی در زنجان

دیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: برگزاری جشنواره استانی پخت شیرینی خانگی ویژه ماه مبارک رمضان به صورت مجازی در استان زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان، امیر ارجمند افزود: این جشنواره با هدف ترویج تهیه شیرینی خانگی از مواد اولیه طبیعی و سالم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان اقدام به پخت شیرنی خانگی ویژه ماه مبارک رمضان می‌کنند و تصاویر آن را به صورت عکس و فیلم به صفحه مجازی اینستاگرام cthh zanjan اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ارسال کرده و از نفرات برتر به همراه جوایز نفیس قدردانی خواهد شد.

این مسئول در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا روز ۲۸ ماه مبارک رمضان است و اسامی برندگان نیز همزمان با عید سعید فطر اعلام می‌شود.

 

ارجمند اظهار کرد: این جشنواره با هدف آشنایی خانواده‌ها با شیوه‌های تهیه، فرهنگ تغذیه و شناخت بیشتر شیرینی‌ها و احیای شیرینی‌های سنتی قدیم استان زنجان برگزار می‌شود که به منظور ترویج فرهنگ پخت شیرینی سالم و استفاده از غذای سالم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: شیرینی سنتی زنجان می‌تواند در سبد کالاهای سوغاتی استان زنجان جای  بیشتری را بگیرد و به اشتغال و اقتصاد استان کمک کند و ما امیدواریم در این راستا به اهداف خود دست یابیم و این رویداد بتواند گامی اثربخش در دست‌یابی به توسعه این کسب و کار و معرفی استان باشد و آوازه شیرینی سنتی زنجان را ملی و جهانی کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:ماه نشان و ردپای جن و پری در زنجان

امکان بازگشایی آب درمانی وجود ندارد

مدیر عامل جامعه آب درمانی ‌های استان اردبیل گفت: با شرایط سختی که صاحبان آب درمانی‌ های استان با آن روبرو هستند امکان بازگشایی مجدد آنها وجود ندارد.

رضا آستانی هفتم فروردین در جلسه بررسی مشکلات واحدهای اقامتی و گردشگری در اردبیل اظهار کرد: اگر دولت و مسئولان استان حمایتی جدی انجام ندهند آب درمانی ‌های استان توان ایستادن روی پای خود را ندارند و با هزینه‌های هنگفتی که آب معدنی دریافت می‌کند، نمی‌توانیم ادامه فعالیت داشته باشیم.

وی وضعیت جامعه آب درمانی ‌ها را متفاوت از صاحبان مراکز اقامتی و هتل‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: هزینه‌های هنگفت اجازه نمی‌دهد تا آب درمانی ‌ها در این شرایط دوباره فعالیت خود را از سر گیرند که نمونه آن درخواست شرکت آب منطقه‌ای برای تسویه حساب آب‌های تحویلی در طول یک سال است.

مدیر عامل جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل افزود: شرکت آب منطقه‌ای برای هر لیتر اختصاص آب به صورت سالانه ۱۵۰ میلیون تومان مبلغ درخواست کرده در حالی که یک آب درمانی با تامین سه لیتر در ثانیه آب به همراه ارزش افزوده باید ۶۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت آب منطقه‌ای بریزد که توان پرداخت در این اوضاع وجود ندارد.

آستانی بیان کرد: با این شرایط آب درمانی‌ های ما باید روزانه ۲ میلیون تومان درآمد داشته باشند تا بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کنند که به هیچ وجه این رقم درآمدی برای آبدرمانی‌ها میسر نیست.

وی تصریح کرد: براساس همین فرآیند صاحبان آب درمانی‌ ها قرارداد جدیدی را با شرکت آب منطقه‌ای به امضا نرساندند و از استاندار اردبیل می‌خواهیم این مشکل را که به صورت استانی پیش آمده با تدبیر عالمانه برطرف کند.

مدیر عامل جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل ادامه داد: مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران آب‌های گرم و معدنی با همراهی مسئولین رفع می‌شود..

آستانی همچنین درخواست کرد؛ تا رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی با تاخیر یک ساله انجام شده و فعالان این بخش دغدغه‌ای از این بابت به همراه مشکلات بیمه‌ای و بانکی نداشته باشند.

وی گفت: در حالی که همه مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری در سرعین و سایر شهرها تعطیل شده اما جای تعجب است که صاحبان برخی از رستوران‌های داخل شهر و بین راهی به خود جرات فعالیت در این شرایط کرونایی را دادند که اگر مسئولان جلوی فعالیت آنها را نگیرند به تدریج این شرایط فراگیرتر خواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:کندوان کجاست؟

ورود قوه قضاییه به موضوع استرداد بلیط از ایرلاین‌ها

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی مردم از ایرلاین‌ها خواستار ورود قوه قضاییه به مساله شد.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعلام این که مردم همچنان برای استرداد پول سفرهایشان سردرگم هستند، گفت: ایرلاین‌های داخلی و خارجی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان باید به مردم بازگردانند. البته بخش محدودی از هتل‌ها نیز از بازپس دادن وجوه به مردم طفره می‌روند که تخلف است و تعداد این هتل‌ها خیلی کم است.رفیعی با بیان این‌که مسئولان ایرلاین‌ها می‌گویند دوماه پس از بازگشت شرایط عادی قادر به بازگرداندن پول هستیم، گفت: این در حالی است که پول مردم را در حساب‌هایشان نگه داشتند.

وی از قوه قضاییه خواست شعبه خاص به این موضوع اختصاص دهد تا مدعی‌العموم بتواند پیگیر خسارات مردم شود.

وزارت راه در ششم اسفندماه سال گذشته بخشنامه‌ای را صادر کرد و از شرکت‌های هواپیمایی خواست وجوه بلیت‌های کنسل‌شده را بدون کسر جریمه به مردم بازگردانند. بسیاری از ایرلاین‌ها پرداخت این وجوه را به زمانی نامعلوم موکول کردند.

حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط می‌شوند که با شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی، باطل شدند، درحالی‌که هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطل‌شده برگردانده نشده است.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش از این در نامه‌ای خطاب به برخی ایرلاین‌ها از جمله ایران ایر، ماهان، ایرفلوت (روسیه)، قطر، ترکیش، ایرعربیا (امارات)، آزال (جمهوری آذربایجان)، عمان ایر، امارات و اتریش ـ لوفتهانزا (آلمان) اعلام کرد: همان‌گونه که مستحضرید براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطال‌شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر کشور شاهد مراجعات و پیگیری‌ها و شکایت‌های متعدد و به‌حق مسافرانی هستند که تقاضای استرداد وجوه بلیت‌های خود را دارند، در حالی‌که تاکنون آژانس‌های مسافرت هوایی موفق به دریافت مبالغ مذکور از آن شرکت (هواپیمایی) نشده‌اند و همین امر مشکلات فراوانی را برای پاسخگویی به مراجع قانونی به‌وجود آورده است.

این انجمن ضمن درک شرایط نامطلوب پیش‌آمده از آن شرکت تقاضا دارد که در اسرع وقت براساس بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع قانونی کشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام کند تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی که بلیت آن شرکت را ابتیاع نکرده‌اند، اقدام شود. در غیر این صورت آژانس‌های مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از کسب و کار خود در برابر شکایت متعدد مسافران مجبور خواهند بود که علی‌رغم میل باطنی، شکایت متقابلی علیه آن شرکت هواپیمایی طرح کنند که امید است با تدبیر آن شرکت و انجام مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور از طریق مراجع قضایی نباشد.»

آژانس‌های مسافرتی به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینه‌های بلیت‌های کنسل‌شده با شکایت و اخطارهای گسترده و همچنین پلمب روبه‌رو شده‌اند. برخی از آن‌ها گفته‌اند تا وقتی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها هزینه مسافر را پس ندهند، آن‌ها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود.

منبع:اسکان

آموزش های مجازی گردشگری در دوران پسا کرونا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: کارکنان تاسیسات گردشگری استان کرمان با آموزش های مجازی و آنلاین برای دوران پسا کرونا آماده می شوند.

“فریدون فعالی” به برگزاری کلاس های آموزشی با عنوان رعایت بهداشت فردی و محیطی در دوران پسا کرونا اشاره کرد و اظهار کرد: این آموزش های مجازی ویژه کارکنان تاسیسات گردشگری استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه بهداشت و ضدعفونی مراکز اقامتی و واحدهای گردشگری و همچنین بهداشت فردی در دوران پسا کرونا موردتوجه گردشگران و دستگاه‌های مرتبط خواهد بود، افزود: شیوع ویروس کرونا موجب افت درآمدهای تاسیسات گردشگری و فعالیت های گردشگری استان کرمان شده است که باید با برنامه‌ریزی‌ لازم زمینه بهبود بهداشت روانی گردشگران، در دوران پسا کرونا فراهم شود.

فعالی با اشاره به اینکه با برگزاری دوره های آموزشی موثر و خلاقانه می توان شاهد رونق دوباره صنعت گردشگری استان بود، تصریح کرد: بدون شک در دوران پسا کرونا روان شناسی سفر گردشگران تغییر خواهد کرد به گونه ای که تا چندین ماه گردشگران از حضور در تورهای گروهی خودداری و با احساس امنیت کمتری در فضاهای شلوغ اقامت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه با تبلیغات اعتماد ساز توسط بخش دولتی و خصوصی می توان از هم اکنون گردشگران را به سفر رفتن و حضور در تاسیسات گردشگری ترغیب کرد، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس آموزش های مجازی در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود که خوشبختانه در اولویت کاری این اداره کل قرار دارد.

فعالی با اشاره به اینکه استان کرمان استانی چهار فصل است که در طول سال گردشگران زیادی را میزبانی می کند، خاطرنشان کرد: در تلاشیم زمینه حضور گردشگران را برای دوران پسا کرونا فراهم آوریم که با تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری در فضاهای مجازی می توان به این هدف رسید.

منبع:ایسنا

مرتبط:تغییر رویکرد آموزش گردشگری در سال جدید

حمل و نقل عمومی در استانبول چگونه است؟

حمل و نقل عمومی در استانبول بهبود زیادی در چند سال اخیر پیدا کرده است. بسیاری از مردم از تاکسی برای جابجایی بین نقاط مورد نظر خود استفاده می کنند، ولی این معمولاً بهترین گزینه نیست. در این مطلب مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی در استانبول، اینکه چه زمانی از آن استفاده کنیم (یا نکنیم)، و چگونه هزینه آن را پرداخت کنیم را توضیح می دهیم.

حمل و نقل عمومی به عنوان جایگزینی هوشمندانه

اینکه بگوییم ترافیک استانبول مشکلی بزرگ است به هیچ وجه غلو نکرده ایم. جاده ها همیشه پر از ماشین است، و صف ترافیک ماشین ها از ۷ تا ۱۰:۳۰ صبح، و مجدداً از ۱۶ بعدازظهر تا غروب کاملاً مشهود است. این باعث شده است که حمل و نقل عمومی جایگزینی مناسب باشد.

حمل و نقل عمومی در استانبول

چه زمانی از حمل و نقل عمومی یا تاکسی استفاده کنیم؟

شرایط جسمی – به طور پیش فرض، استفاده از حمل و نقل عمومی نیازمند این است که شما کمی بیشتر پیاده روی کنید. برای استفاده از حمل و نقل زیرزمینی آماده بالا و پایین رفتن از پله ها باشید، اگر چه اکثر چنین ایستگاه هایی دارای پله برقی هستند. با توجه به شرایط جسمی خود تصمیم بگیرید.

کرایه ها – با استفاده از «کارت استانبول»، کرایه حمل و نقل عمومی برای هر شخص در هر بار سوار شدن حدود ۲٫۶۰ لیره ترک است. این مثال را در نظر بگیرید: کرایه تاکسی برای رسیدن از محله سلطان احمد به میدان تقسیم در استانبول ۱۵ لیره است، بدون توجه به تعداد افراد حاضر در تاکسی و البته بدون گیر کردن در ترافیک. برای رسیدن از سلطان احمد به تقسیم از طریق حمل و نقل عمومی، لازم است که ابتدا سوار تراموا و بعد قطار کابلی شوید.

این سفر برای هر نفر ۵ لیر هزینه در بر دارد. بنابراین، استفاده از حمل و نقل عمومی وقتی که تنها، یا دو نفره یا حتی گروهی سه نفره هستید مقرون به صرفه تر است. بله، حتی سه نفر در زمان اوج ساعات شلوغی چرا که شما زمان و پول بیشتری صرفه جویی خواهید کرد. زمانی که در ترافیک باشید، تاکسیمتر هزینه اندکی به کرایه تاکسی شما اضافه می کند.

زمان روز – اکثر خط های حمل و نقل عمومی بین ۶ صبح تا ۱۲ شب کار می کنند، بنابراین خارج از این ساعات باید به تاکسی تکیه کنید که البته در آن ساعات شب امن تر هم است.

حمل و نقل عمومی در استانبول

آیا حمل و نقل عمومی در استانبول امن است؟

بله! خطوط مترو، تراموا و قطار کابلی در مرکز شهر به خوبی نگهداری می شوند و پرسنل امنیتی همواره بر آن ها نظارت می کنند. تنها چیزی که باید حواستان باشد، جیب برها هستند.

آیا حمل و نقل عمومی در استانبول راحت است؟

به غیر از اتوبوس، بله! مترو، تراموا، قطار کابلی و وسایل نقلیه قطاری نسبتاً جدید هستند و از دستگاه تهویه مطبوع برخوردار هستند. ترکیه ای ها عادت دارند که صندلی خود را در اختیار زنان باردار و افراد مسن تر قرار دهند. همچنین بخش هایی مخصوص کالسکه و افراد با صندلی چرخدار وجود دارد. استانبول در تلاش است تا دسترسی به جایگاه ها و وسایل نقلیه را برای معلولین آسان تر کند. ایستگاه های اصلی دارای آسانسور هستند، ولی هنوز هم کارهای زیادی برای بهبود راحتی وسایل حمل و نقل عمومی می توان انجام داد. سعی کنید از رفت و آمد در ساعات شلوغی خودداری کنید تا مجبور به سوار شدن در وسایل نقلیه خیلی شلوغ نشوید.

حمل و نقل عمومی در استانبول

چگونه پول حمل و نقل عمومی را پرداخت کنیم؟

در عمل دو راه برای پرداخت کرایه وجود دارد: یا از دکه های فروش یا دستگاه های خودکار (jetonmatik) ژتون (توکن) بخرید، یا از کارت استانبول (Istanbul Kart) استفاده کنید که نوعی بلیت الکترونیکی است. اگر از ژتون استفاده کنید باید برای هر بار سوار شدن ۵ لیره بپردازید، در حالی که با کارت استانبول تنها ۲٫۶۰ لیره برای هر سفر می پردازید و با هر سفری که انجام می دهید، تخفیفی نیز به شما تعلق می گیرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که کارت استانبول برای خود تهیه کنید. کودکان زیر سن شش سال می توانند رایگان سفر کنند.

آشنایی با دره قدیسان فرانسه

دره قدیسان در بریتانی یک منطقه تاریخی و فرهنگی در فرانسه است که پر از  مجسمه های گرانیتی خاص قدیسان می باشد. در این مقاله شما را با دره قدیسان فرانسه بیشتر آشنا میکنیم.

قدیس به چه معناست؟

پیش از سفر و بازديد از دره قدیسان لازم است قدری با کلمه ی قدیس آشنا شویم. قدیس در واقع یک لقب در بین پیروان دین مسیحیت کاتولیک می باشد. این لقب را به افرادی می‌دهند که خصوصیت های خاصی داشته باشند به عنوان مثال پاکدامنی، عاری از معصیت و پایبند بودن به اصول دین و… در واقع کلیسای کاتولیک و کشیشان هستند که لقب قدیس را به اشخاص میدهند و هر شخصی درصورتی که همه ی شرایط و خصوصیت قدیس را هم داشته باشد بدون تأیید کلیسا به صورت رسمی قدیس محسوب نمی شود.

علت ساخت دره قدیسان فرانسه:

علت ساخت این پروژه علاوه بر جنبه کسب درامد از توریست، شناساندن و معرفی تاریخ مردم این منطقه به دنیا می باشد. البته استفاده از سنگ گرانیت برای ساخت این مجسمه ها هم بی علت نیست و میخواهند با این کار به اهمیت کسب درامد از طريق منابع زیاد سنگ گرانیت در این منطقه و بهبود اقتصاد محلی هم اشاره کنند.

تاریخچه ساخت دره قدیسان:

دره قدیسان پر است از مجسمه های خاص قدیسان که در نقاط گوناگون این دره قرار داده شده اند و فضای خاصی را پدید آورده اند.

این پروژه به گونه رسمی در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. هریک از مجسمه های این دره، یک قدیس مرتبط با افسانه های محلی است که به نوبه خود ترکیبی از سلتی، گالو رومی و فرهنگ مسیحی هستند. به لطف تنوع هنرمندانی که در این پروژه بکار گرفته شدند، ظاهر هر مجسمه کاملاً منحصر به فرد است.

پروژه دره قدیسان به وسیله فیلسوف بریتانی « فیلیپ ابجین» تاسیس گردید و هزینه آن کاملا توسط کمک های مالی جوامع و سازمان های محلی تامین می شود. هرکسی میتواند اسپانسر (Sponsor) یک مجسمه باشد، قدیس حامی خود را انتخاب و محل قرارگیری آنرا در دامنه انتخاب کند.

دره قدیسان فرانسه

نگاهی به تندیس های دره قدیسان

اگر به طور کلی در نظر بگیریم در سراسر فرانسه و برتالی چیزی در حدود ۷۰۰۰ قدیس وجود دارند یا به عبارتی دیگر مردمان این دیار به این تعداد قدیس معتقد هستند. به همین خاطر احتمالا با پایان این پروژه همه ی سطح تپه پر از تندیس قدیس می گردد.

از سال ۲۰۰۸ تا به امروز تعدادی تندیس بر روی تپه قرار گرفته اند ولی به دلیل بروزرسانی همه روزه ی مجسمه ها اطلاع دقیقی از شمار آن ها در دست نمی باشد، بنابر آخرین آمار اعلام شده هم اکنون ۶۰ مجسمه که ارتفاعی ۳ متری دارند در دره ی قدیسان قرار گرفته اند.

همه ی تندیس ها از جنس سنگ گرانیت هستند که با ظرافت و دقت بسیار بالایی حکاکی گردیده اند. جالب اینجاست که یک هنرمند خاص این تندیس ها را نمی سازد بلکه چندین سنگ تراش و مجسمه ساز در این پروژه فعالیت می کنند.

انتخاب سنگ گرانیت برای ساخت این مجسمه ها امری اتفاقی نبوده بلکه نشان دهنده ی ظرفیت بالای منطقه در داشتن این گونه سنگ است. تلاش شده تا به گردشگران و بازدیدکننده ها نشان داده شود که فرانسه و برتالی دارای معادن زیادی از سنگ گرانیت می باشد تا علاقمندان بتوانند از این کشورها سنگ تهیه کنند.

هزینه ی این تندیس های سنگی نیز توسط مردمان محلی برتالی تامین می گردد. با دیدن این تندیس ها اطلاعات خوبی درباره ی تاریخ، مذهب و قدیس ها به دست خواهید آورد و سیاحتی جذاب را تجربه خواهید کرد.

از یاد نبرید که اینجا فرهنگ های مسیحیت، سالتی و گالو در هم آمیخته اند و قدیس ها گرد هم آمده اند تا با داستان ها و افسانه های خود مکانی حیرت انگیز را برای گردشگران فراهم آوردند.

دره قدیسان فرانسه

نگاهی دقیق تر به مجسمه ها

مسلما در ورای هر قدیسه داستان های زیادی نهفته و پرداختن به همه ی افسانه ها و شرح زندگی آن ها کاری دشوار است. بنابراین در این بخش با برخی از مهم ترین تندیس های موجود در دره ی قدیسان آشنا می شویم.

۱- قدیس کورنلی (Saint Cornély): به عنوان قدیس حامی در برتالی شناخته می شود.

۲- کورنتین (Corentin):  اولین اسقف کمپر (شهری در فرانسه).

۳- لونار (Lunar): راهب بزرگ و مقدس.

۴- قدیس ایووز (Yves Hélory de Kermartin): حامی مشاغل، عدالت و قانون.

۵- قدیس ایبن (Yben): از جمله قدیسانی که مقدس بودنش توسط کلیسا به ثبت رسیده است.

دره قدیسان فرانسه

دانستنی هایی درباره دره قدیسان

به دلیل این که دره ی قدیسان پروژه ای ۵۰ ساله است همه ساله تغییراتی در آن رخ می دهد. در حال حاضر همه ی مطالب ما بر طبق آخرین آمارهای به دست آمده تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است. در ادامه نگاهی می کنیم به نکاتی جالب درباره دره قدیسان فرانسه.

– هزینه ساخت مجسمه هایی که تا کنون در این مکان قرار گرفته از ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار یورو متغییر بوده اند.

– در شیلی جزیره ای وجود دارد به نام جزیره ایستر که در آن به همین سبک و سیاق مجسمه ساخته اند و گویا از این جزیره هم در پیاده سازی پروژه ی دره قدیسان الهام گرفته اند.

– هنوز هم دره ی قدیسان به حمایت مالی و سرمایه گذار نیاز دارد.

– با ریشه یابی و کمی تحقیق و تفحس درباره دره قدیسان متوجه خواهید شد که ۱۱ فرهنگ و تمدن مختلف در پدید آمدن این تپه ی تاریخی نقش داشته اند.

– هر تندیس به طور میانگین ۱۰ تن وزن دارد.

اطلاعات بازدید و دسترسی

برای رفتن به دره قدیسان می توانید در فصل تابستان تور گردشگری فرانسه و برتالی را تهیه کرده و به راحتی به بازدید از این مکان طبیعی، تاریخی و مذهبی بروید.

ساعت بازدید:

۱۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

آدرس: فرانسه، کارنوئت، Quénéquillec.

.Address: Quénéquillec, 22160 Carnoët, France

مرتبط:کاخ الیزه پاریس _محل اقامت رئیس جمهور فرانسه

عمارت هشت ‌بهشت

عمارت هشت ‌بهشت که جلال و زیبایی آن، بسیاری از گردشگران را به توصیف شکوه آن واداشته، از دیدنی‌ترین عمارت‌های شهر اصفهان است.

پایتخت مبارک شاهان صفوی، آن‌روزها در اوج بالندگی و آبادانی خود قرار داشت. جای‌جای بافت تاریخی اصفهان را که بنگریم، ردپای اثری از سازندگی‌های پادشاهان صفوی خود را نمایان می‌سازد. در این میان، کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارت‌های چهارباغ مرکز ثقل شکوه اصفهان عصر صفوی تلقی می‌شدند.

موقعیت جغرافیایی

عمارت هشت ‌بهشت که در بافت شهری اصفهان قرارگرفته در غرب خیابان چهارباغ پایین، شرق به خیابان متأخری و جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) واقع‌شده است.

عمارت هشت ‌بهشت که از نوع باغ‌های مسطح است، در میان سایر باغ‌هایی چون باغ خرگاه در شمال و در شمال شرق باغ‌های میوه همچون انگورستان، باغ بهشت‌آیین، باغ دمور واقع‌شده است.

عمارت هشت ‌بهشت

ساختمان كاخ

بخش مرکزی عمارت هشت ‌بهشت به‌صورت چهار صفه ساخته‌شده و ايوان آن رو به شمال است. سقفی که بر فراز اين بنای چهار صفه بنا شده، پوشيده از مقرنس‌های گچی خوش‌رنگ و طرح است.

اتاق‌های طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئيناتی از گچ‌بری و نقاشی دارند. در طبقه دوم عمارت نيز مجموعه‌ای از رواق‌ها، اتاق‌ها، طاق‌ها و پنجره‌ها بر زیبایی آن می‌افزاید. اين طبقه به راهروها و اتاق‌های متعددی تقسیم‌شده که هر يک تزئينات ویژه خود دارند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاری‌های ديواری تعبیه‌شده‌اند. ديوارها را نيز آینه‌های فراوان پوشانیده‌اند.

تمام سقف‌های کاخ را نيز موزاییک‌های بسيار عالی پوشانيده و دالان‌ها و غلام‌گردش‌های بسيار زيبا و هماهنگ آن‌ها را احاطه کرده‌اند.

تزئينات عمارت هشت ‌بهشت در دوران صفويه به‌حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که هيچ سياحی از اعجاب و تحسين آن‌ها خودداری نکرده است. آنچه در اين عمارت حائز اهميت است ارتباطی است که ميان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پديد آمده است. اين ارتباط باعث شده تا عمارت هشت‌بهشت اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و يکپارچگی و تزئينات قابل‌توجه برخوردار شود.

عمارت هشت ‌بهشت

تاریخچه‌ی بنای هشت بهشت

عمارت هشت ‌بهشت اصفهان که در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسیده، نمونه‌ای از عالی‌ترین کاخ‌های نشیمن دوران صفویه است. میرزا محمد طاهر نصرآبادی صاحب تذكره نصرآبادی، در تذكره خود نام بیش از هزار شاعر دوران صفویه را احیاء كرده و خود نیز شعر می‌سروده است. وی درباره بنای كاخ سلطنتی هشت‌بهشت اصفهان اشعاری سروده است كه بیشتر آن‌ها ماده‌تاریخ بنای این قصر سلطنتی است كه در سال ۱۰۸۰ هجری به اتمام رسیده است.

«گرديد زمين اصفهان تاج جنان (۱۰۸۰) از قصر بلند قدر زيبا اركان (۱۰۸۰). پاينده عمارت از سليمان زمان (۱۰۸۰) درگاه عبادت اين بود ورد ملك (۱۰۸۰)

مشخصات معماری بنا

این عمارت ۳۰ متر طول و ۳۵/۲۶ متر عرض دارد و از سطح مجاور باغ آن دو متر بلندتر است و به‌وسیله دو پله‌كان ۱۰ پله‌ای كه متصل به نماهای شرقی و غربی قصر هستند قرار دارد. پس‌ازآن ایوانی با دو ستون چوبی بلند وجود دارد كه با ورودی هایی به سرسرای مركزی ارتباط پیدا می‌کند، طاق این سرسرا به یك نورگیر گنبدی شكل كه هشت پنجره چوبی دارد ختم می‌شود، در وسط سرسرا حوضی هشت‌ضلعی موجود است كه قطر آن ۳۰/۳ متر است و فواره دارد، درهای اطراف این سرسرا به اتاق‌های هشت‌ضلعی راه می‌یابد كه برای پذیرائی از زن‌ها اختصاص دارد، ایوان اصلی به‌سوی شمال قصر است و هشت‌ضلعی است كه دارای دو ستون بلند از چوب سرواست كه در وسط آن حوضی به طول ۸۰/۲ و عرض ۳۰/۲ ساخته‌شده با فوره ای در میان آن وجود دارد.

سقف این ایوان دارای تزیینات بسیاری است و دیوارهای داخلی قصر هم با نقاشی و طلاکاری و اشكال پرندگان مختلف و گل‌های رنگارنگ و شیشه‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها تزیین‌شده، در این سرسرا دو تابلو نقاشی بزرگ دیده می‌شود كه فتحعلیشاه را روی تخت نشان می‌دهد و در اطراف او چند نفر از فرزندانش قرارگرفته‌اند، تمام این عمارت بروی زیر بنائی قرارگرفته كه پایه بنا محسوب می‌شود و از مرمرهای زیبای تبریز ساخته‌شده و هیچ‌چیزی زیباتر از این اثری كه نمای مجموعه این عمارت در انسان می‌گذارد وجود ندارد.

اطراف عمارت در قسمت خارجی آن با سنگ‌های سخت پوشیده شده و در وسط این قسمت سنگفرش آبروی كوچكی تعبیه‌شده كه اضافه آب‌های حوض‌های داخل و خارج عمارت در آن جریان پیدا می‌کند. از این مجرا آب‌ به داخل دو آب نمای بزرگ به عرض ۸ متر و طول ۵۰ متر كه در مقابل ایوان‌های غربی و شرقی عمارت قرار دارند فرومی‌ریزد، محوطه كاخ با چنارهای بلند محصورشده و باغچه‌های گل آن را آرایش می‌دهند، این گل‌ها بیشتر از نوع گل رز و یاسمن است، خیابان شمالی كاخ به قصر چهل‌ستون مربوط می‌شود و خیابان غربی با سردر بزرگی به خیابان چهارباغ اتصال می‌یابد. سایر خیابان‌های كاخ به باغ‌های میوه منتهی می‌شوند.

عمارت هشت ‌بهشت

عمارت هشت ‌بهشت

متولیان هشت‌بهشت

باغ و قصر هشت‌بهشت از طرف ناصرالدین‌شاه قاجار به بانو عظمی افتخار الدوله واگذارشده بود مشروط بر اینكه وضع و هیئت آن را تغییر نداده و حریم آن را در خیابان چهارباغ در كمال تنظیف و تنقیح نگاه‌داری كند. پس از فوت بانوی مزبور باغ و قصر هشت‌بهشت در تصرف وراث او باقی ماند ولی در این مدت تغییرات كلی در وضع باغ و قصر مزبور به‌وسیله متصرفین بنا داده‌شده و مانند عالی‌قاپو و چهل‌ستون تزئینات نقاشی و طلاکاری و آینه‌کاری آن در زیر قشری از گچ با تزئینات گچی مستور شده بود. از تاریخ پانزدهم شهریورماه ۱۳۴۳ باقی‌مانده باغ هشت‌بهشت و برجای‌مانده‌های قصر مزبور رسماً به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. هشت بهشت امروز همچون سایر بناها و آثار تاریخی کشور زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به حیات خود ادامه می‌دهد.

هشت بهشت در ایران

در کشور ما اسم باغ‌های زیادی هشت بهشت بوده. باغ هشت بهشت تبریز در دوره قاجارها زیاد مورد استفاده قرار گرفته، اما از آن امروز به جز یک ویرانه باقی نمانده.

جالب اینکه برخلاف هشت بهشت اصفهان که روی کاشی‌هایش نقش شکار به تصویر کشیده شده بود، روی سقف این عمارت تبریزی، تصاویر جنگاوری‌ها یا حضور سفیران عثمانی در ایران بیشتر به چشم می‌آمد. بنای کاخ شباهت زیادی به چهل ستون اصفهان و حتی قزوین دارد. با این فرق که دیوارها و سقف آن کمتر از این دو مرمت شده‌اند.

ساعت بازدید

ساعت بازدید از کاخ بین ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است. خارجی‌ها بلیط آن را باید با ۲۰ هزار تومان و ایرانی‌ها ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه کنند.

مرتبط:کلیسای وانک زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

دره هفت‌ حوض

هفت حوض… این نام شما را یاد چه چیزی می اندازد؟ پایتخت نشین ها بی شک یاد میدان معروفی در شرق تهران خواهند افتاد اما برای اهالی گردشگری دره هفت‌ حوض نام یکی از زیباترین پدیده های طبیعی در شرق کشور است.

در سکوتی وهم‌آلود که همچنان ادامه دارد دره هفت‌ حوض استان خراسان را طبیعت‌ با آب باران تراشیده است. ۷حوضچه طبیعی بکر در بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه‌ طرق در بلندی‌های رو به جنوب بینالود شکل گرفته که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. هر حوضچه به اندازه یک استخر است و آب از یکی به دیگری می‌ریزد.

«دره هفت‌ حوض» منطقه ای است شامل صخره مانند ها و سنگ های صاف و صیقلی ، ۷ حوضچه طبیعی زیبا و طبیعتی بکر و زیبا بعد از عبور از ۷حوضچه است. بعضی از ۷حوضچه ای که در این منطقه در امتداد هم قرار دارند، به اندازه یک استخر کوچک هستند. آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی و بعدی می ریزد تا به حوضچه آخر برسد. این پدیده طبیعی حوض ها یا «دولین های» متعدد، بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق از در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شگل گرفته است.

دره هفت‌ حوض

در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق، مواد آهکی نرم در میان سنگ ها دچار فرسایش شده اند و شکل های ژئومورفولوژی دولین را ایجاد کرده اند و در واقع از دیدگاه مردم عادی این منطقه تنها هفت حوض زیبا با چشم اندازی زیباتر ایجاد شده در طی مسیر رودخانه است.

بعد از عبور از ۷ حوض اصلی که در امتداد هم قرار گرفته اند، به تک حوض های بزرگ میرسید. بکر و دست نخورده بودن این منطقه، پرتردد و پر بازدید نبودن و سکوت عجیبی که در آن حکمفرما است آرامش عجیبی به شما هدیه می کند؛ تنهاصدای جریان آب، گوش ها را نوازش می دهد.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید بدانید بعد از رسیدن به این میدان مجبورید خودرو را پارک کنید. حدود ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده طی کنید تا به دره هفت‌ حوض برسید. به‌دلیل و جود سنگ‌های صاف و صیقلی باید جانب احتیاط را پس از ورود به منطقه در نظر داشت.

دره هفت‌ حوض

به گردشگران پیشنهاد می‌شود تا حد امکان و به‌علت کوهستانی بودن منطقه بین طلوع تا غروب آفتاب از محیط طبیعی و دلپذیر این مکان بهره برده و وسایل و لوازم مناسب از قبیل کفش، لباس و… به همراه داشته باشند. برای چادرزدن در منطقه آذوقه همراه خود ببرید، چون در آن حوالی مغازه یا سوپر مارکتی پیدا نمی‌کنید.

مسئله دیگر صاف، صیقلی و مسطح‌بودن بیش از حد سنگ‌های آنجاست. اگر می‌خواهید از هر هفت ‌حوض به راحتی عبورکنید و لذت دیدن طبیعت بی‌مانند آن را از دست ندهید کفش‌های راحتی بپوشید که بتوانید راحت روی سنگ‌ها حرکت کرده و از آنها عبور کنید. در پایان دوربین عکاسی را فراموش نکنید و مراقب باشید بعد از آنکه محیط را ترک می کنید، از خود اثری باقی نگذارید. نه زباله، نه یادگاری و نه آسیبی که محیط را زشت و آلوده کند.

مرتبط:باغرود _گردشگری طبیعی در نیشابور

برگ جهان روستایی زیبا و دیدنی در تهران!

برگ جهان را در پاييز ببينيد.روستايي زيبا نزديك تهران كه خوراك يك سفر يك روزه براي تعطيلات آخر هفته است.

تنفس هواي پاک و ديدن آسمان آبي غنيمتي است که شما مي توانيد طي مدت يک ساعت و در فاصله حدود ۵۰ کيلومتري هر کجاي اطراف تهران به آن برسيد. آب و هواي برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاييز و زمستان سرد است. البته درست است که هواي روستا در پاييز سرد است، اما ديدن اين روستا را در پاييز به شما توصيه مي‌کنيم. زيبا‌ترين مناظر ممکن را در پاييز برگ جهان مي‌بينيد نه تابستان و بهار. درختان روستا در اين فصل ترکيبي از رنگ‌هاي گرم نارنجي و زرد و قرمز و قهوه‌اي مي‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان مي‌کنند.

اما رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد. نمایی از روستای برگ جهان روستای با چشم‌اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید که در مسیر رودخانه اش ۲۰ آبشار  است این روستای زیبا با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم‌نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سوی خود جلب می‌کند.

روستاي برگ جهان، از توابع لواسانات داراي آبشاري زيبا است که با يک کوهپيمايي يک ساعته به آن خواهيد رسيد. بعد از رسيدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستاي برگ جهان ادامه مسير دهيد تا آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ جهان را ببينيد. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت‌گردانی است که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند.

بعد از گذشت تقریبا پنج دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده ، بعد از قرار گرفتن در مسیر باغ‌ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن ۱۰ دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می‌رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه‌ها و بعد به سمت آبشار می‌رسيد.اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه‌ها می‌رسد.

برگ جهان

روستاگردي

اگر مي‌خواهيد روستاگردي کنيد مي‌توانيد در ادامه روستاي برگ جهان، به روستاي نيکنام ده برويد و باز در ادامه به يک سه‌راهي خواهيد رسيد که سمت راست شما را به سد لتيان و جاجرود مي‌رساند و سمت چپ به روستا‌هاي هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان بزرگ، کلان، علائين، ايرا، جورد، سنگ دروازه، آردينه، وسگاره، مندانک و در نهايت به شهرستان رودهن.

بد نيست بدانيد که در زمان‌هاي قديم روستاي برگ جهان، از چهار محله سردره، پادره، رودبار و شاهان تشکيل شده بوده ولي امروزه هويت پيشين خود را از دست داده که متاسفانه از نظر معماری هویت آنها دگرگون شده ‌است. فقط در محله سردره بقایای معماری (بنای یک مسجد) سال‌های میانی دوره پهلوی به جا مانده‌ است. برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آنها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌ است. از بالاي روستا و به دره اي که در شمال روستا ختم مي‌شود هدايت مي‌شويد.  بعد از مدتي کوتاه به کنار نهر آبي مي‌رسيد که چشم‌اندازي جذاب به همراه دورنمايي از ارتفاعات قلل سرسياه غار‌ها را به نمايش مي‌گذارد، گستره باغ‌ها و مزارع پيرامون و حواشي رودخانه برگ جهان همگي باعث شده تا روستاي کوهستاني برگ جهان يکي از زيبا‌ترين و جذاب‌ترين روستا‌هاي استان تهران به شمار بيايد.

قلعه دختر: در فاصله سه کيلومتري شمال روستاي برگ جهان و در ارتفاع ۲۷۲۰ متري نيز بقاياي قلعه اي به جا مانده است که به قلعه دختر يا قلعه بند معروف است. اين قلعه طي دهه‌هاي اخير تخريب شده و مصالح آن در ساير بنا‌هاي روستا مورد استفاده قرار گرفته است.زندانخانه لار  :همچنين در ارتفاعات شمال غربي اين روستا غاري وجود دارد که به زندانخانه لار معروف است. ظاهراً در گذشته اين غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

غار خميره : يا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال غربي روستاي برگ جهان واقع شده است. غار ابعادي در حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نيز حدود ۳۰ متر برآورد شده است.

آرامگاه امامزاده اسماعیل: در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل‌خانه واقع شده ‌است. بنای اولیه این امامزاده گنبد مخروط زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده ‌است. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ جهان و روستاهای مجاور است.

برگ جهان

چطور برويم؟

فاصله تهران تا برگ جهان، ۴۰کيلومتر است اما براي رفتن به برگ جهان از دو راه مي‌توان استفاده کرد. يکي مسير تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ جهان و ديگري تهران، جاجرود، سد لتيان، نيکنامده و برگ جهان. هردو اين مسير‌ها آسفالته است. اگر قصد داريد از تهران به سمت برگ جهان برويد، مي‌توانيد از مسير بزرگراه شهيد بابايي، جاده لشگرك، لواسان بزرگ رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پيش بگيريد و به روستای برگ جهان برسيد.

فراموش نكنيد از دوراهي لواسان- فشم تا برگ جهان، حدود ۲۰ كيلومتر راه در پيش داريد.براي مسير برگشت از برگ جهان مي‌توانيد با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته و در اين مسير از طبيعت زيباي اطراف سد لتيان نيز لذت ببريد. از برگ جهان تا سد لتيان هفت كيلومتر، از سد تا جاده جاجرود حدود هفت كيلومتر و از آنجا تا بزرگراه بابايي حدود ۱۵ كيلومتر راه در پيش خواهيد داشت.

گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، ازگیل گیلاس، آلبالو و هلو، خرمالو، آلو، گلابی توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستاست. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز  رواج دارد.

مرتبط:باغ ایرانی یکی از مکان های گردشگری تهران