آشنایی با حقوق مسافران هواپیما

حقوق مسافران هواپیما در واقع مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است:

ـ همه مسافران هواپیما به صورت یکسان از خدمات شرکت‌های هواپیمایی بهره‌مند هستند و در صورتی که به رغم داشتن بلیط تاییدشده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده اعم از بازرگانی، فنی یا حقیقی امتناع کنند، شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

ـ اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط است.

ـ اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

ـ اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته این تبصره هم وجود دارد که ارائه بلیط مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پرواز) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه‌التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

مهمانداران-هواپیما-حقوق مسافران

همچنین شرکت‌های هواپیمایی در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج‌شده در بلیط مسافر نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند:

ـ در صورت بروز تاخیر در پرواز نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران هواپیما با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام کند.

ـ شرکت هواپیمایی باید نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام کند.

ـ در صورتی که تاخیر پرواز بیش از یک ساعت تا دو ساعت باشد باید از مسافران هواپیما پذیرایی نوع اول شود. پذیرایی نوع اول شامل میان‌وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) است. البته ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

ـ در صورتی که تاخیر بیش از دو ساعت تا ۴ ساعت باشد، انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم‌کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج‌شده در بلیط) و پرداخت کامل وجه بلیط مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز از وظایف شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود.

ـ در صورتی که تاخیر در پرواز بیش از ۴ ساعت باشد، شرکت حمل‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیط مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است اما در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبداء، مقصد و در مسیر دچار تاخیر یا ابطال می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

ـ در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیط) توقف کند، شرکت هواپیمایی موظف است انتقال مسافر به مبداء توسط شرکت هواپیمایی حامل را پذیرفته و کل وجه بلیط بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت شود یا اینکه در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، …) این انتقال ضمن فراهم کردن شرایط لازم و پرداخت هزینه‌های آن توسط شرکت حامل صورت گیرد.

ترس-از-هواپیما

گم‌شدن یا آسیب‌دیدن چمدان مسافر یکی دیگر از مسائلی است که شرکت‌ هواپیمایی نسبت به آن مسئول است. در صورت گم‌شدن یا آسیب‌دیدگی چمدان و بار همراه، شرکت حمل‌کننده بر اساس دستورالعمل پیگیری، جست‌وجو یا جبران خسارت خود، موظف به تامین رضایت مسافران است:

ـ مسافر می‌تواند در صورت گم‌شدن یا آسیب‌دیدگی چمدان و بار همراه بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست آن را به شرکت حمل‌کننده ارائه کند.

ـ در صورت تاخیر در تحویل چمدان و بار همراه نیز ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز نسبت به ارائه اعلام موضوع خود به شرکت حمل‌کننده اقدام کند.

به منظور تامین تسهیلات، رفاه و ایمنی مسافر توانخواه (معلول) نیز شرکت‌های حمل‌کننده در چارچوب دستورالعمل‌های تخصصی ذیربط اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان انجام خواهند داد:

ـ شرایط خاص مسافر توانخواه باید در زمان خرید بلیط و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز به شرکت حمل‌کننده اعلام شود و ضروری است مسافر جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حمل‌کننده تماس بگیرد.

ـ مسافر بیمار در دوره پس از عمل جراحی یا دوره نقاهت از قاعده مسافران توانخواه مستثنی است و تابع مقررات حمل بیمار شرکت حمل‌کننده خواهند بود.

در نهایت اینکه شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیط موظفند بلیط مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیط صادرشده، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه‌های اضافی) نام شرکت حمل‌کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کند.

مرتبط:بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

کویر نمکی هند، یکی از عجایب دیدنی هند

یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیری که در کشور هند وجود دارد و در بین ديگر جاذبه ها بسیار پر بازديد شده است، صحرای نمک هند است.

در بین عوام مردم متداول است که اصطلاح کویر را به جای بیابان به کار می برند و یا برعکس. گاهی اوقات بیابان به محیط خارج از شهر و روستا گفته می شود. ولی در واقع بین این دو اصطلاح اختلاف اساسی وجود دارد. بیابان به قسمتی از مناطق خشک گفته می شود که بارندگی کمتر از ۵۰ میلی متر دارد و امکان دارد چند سال در آن باران نبارد و با کم آبی و تبخیر شدید مواجه باشد و دارای پوشش گیاهی بسیار ضعیف است. ولی کویر به زمین های رسی پف کرده، با شوری و نمک بسیار زیاد که گیاهان در آن نمی توانند رشد نمایند، گفته می شود.

کویر نمکی هند را بعنوان بزرگ ترين کویر نمکی جهان ( در این موضوع با کویر بولیوی رقابت دارد) می شناسند که حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این کویر پر نمک و شور، مسیر اقوام مختلف مخصوصا عشایر و کولی های هندی است. مطلبی که در مورد کویر نمک هند هر شنونده ای را به تعجب می اندازد، این است که کویر نمکی هند در طول فصل موسمی در هندوستان تماما به زیر آب می رود. با این حال حدود ۸ ماه از سال کاملاً بدون آب می شود. در این زمان اگر به دیدن کویر نمک هند و همراه با کوچ عشایر کوتچ بروید، با زمینی تا دوردست ها سفید و با آفتاب سوزان روبرو می شوید. درصورتی که قصد سفر به هند و شهرهایی مثل بمبئی یا جیپور را دارید، به این جاذبه نزدیک خواهید بود.

کویر نمکی هند

جشن ران اوتساو | The Rann Utsav

یکی از جشن ها و فستیوال هایی که در گوجارات برگزار می شود، جشن ران اوتساو بوده که از ماه نوامبر (نیمه های آبان ماه) تا پایان ماه فوریه (نیمه های اسفند) ادامه می یابد. در این جشن هزاران چادر و خیمه به همراه یک خیمه بزرگ و سلطنتی در نزدیکی ورودی اقامتگاه ران (Rann Resort) در دهوردو بر پا می شود. چادری برای فروش انواع غذاها و همچنین صنایع دستی بر پا می شود. اگر اهل هیجان و تفریح هستید، به سادگی از کنار این جشن نگذرید.

می توانید برای سواری در میان نمکزار، از میان امکانات موجود انتخاب کنید. ماشین سواری، آفرود سواری، موتورهای پارا، ریفل شوتینگ، منطقه سرگرمی کودکان، تفریحات آبگرم و درمانی و نمایش های محلی جزو فعالیت ها و جاذبه های جشن ران اوتساو (کوچ اوتساو) در این منطقه است.

هر چند که این فستیوال و جشن افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند اما امروزه بیشتر حالت تبلیغاتی پیدا کرده است. همچنین خیل عظیم جمعیت و آلودگی محیط به یکی از معضلات منطقه تبدیل شده است. اگر از شلوغی در محیطی طبیعی فراری هستید، در زمان های غیر از زمان برگزاری جشن به دیدن کویر نمکی هند و مسیر کوچ عشایر کوتچ بروید.

زمان مناسب برای بازديد از جاذبه کویر نمکی هند

کویر نمکی هند در ماه اکتبر هر ساله شروع به خشک شدن می کند، بطور پیوسته به بیابان خشک و نمکی تبدیل می شود. فصل توریستی تا ماه مارس میباشد و در اواخر ماه مارس، امکانات اقامتی هم به پایان می رسد. درصورتی که دوست دارید با جمعیت کمی روبرو شوید و علاقه مند نیستید در جای شلوغ باشید، در انتهای فصل توریست در ماه مارس، به کویر نمکی هند سفر کنید. البته شما در هر فصلي از سال به آن جا بروید امکانات اولیه موجود میباشد ولی خب هر مکان توریستی در جهان زمان خاص خودش را دارد.

بهتر است فقط در صبح یا عصر به بیابان بروید، در غیر این صورت نمک میتواند با بازتاب نور خورشید در چشم شما چشم های شما را بسوزاند. شما می توانید در این بیابان سوار شتر شوید و ماه را در بیابان ببینید. آسمان کویر هم که در شب ها ستاره باران می شود.

کویر نمکی هند

مسیر حرکت به سمت کویر نمکی هند

– درصورتی که در شهر بمبئی هستید بهترین وسیله برای رسیدن به این بیابان نمکی قطار میباشد ، شما حدود ۱۵ دقیقه در قطار هستید.
– درصورتی که به قطار علاقه ای ندارید، می توانید از پرواز داخلی بمبئی به بهودج استفاده کنید.
-اگر در شهر بمبئی نیستید، شما تنها می توانید با اتوبوس و مینی بوس به این نقطه برسید.

حق ورود و بازدید از کویر نمکی هند و مسیر کوچ عشایر کوتچ

منطقه و مسیر کوچ عشایر کوتچ منطقه بسیار حساسی است. چرا که به مرزهای پاکستان نزدیک است. به همین دلیل می بایستی برای ورود و بازدید از آن مجوزی کتبی داشته باشید. گرفتن این مجوز کار بسیار راحتی بوده و هیچ گونه دردسری ندارد. به روستای بهیراندیارا (Bhirandiyara) و ایست بازرسی در مسیرتان بروید.

این روستا در ۵۵ کیلومتری بهودج قرار دارد ۱۰۰ روپیه هزینه برای هر نفر باید پرداخت کنید. برای موتور سیکلت ۲۵ روپیه و برای ورود ماشین به منطقه ۵۰ روپیه باید بپردازید. این ایستگاه در ساعت ۱۱ صبح باز هستند. در نتیجه اگر زودتر به این منطقه برسید، معطل خواهید شد. مدارک مورد نیاز برای آن، کپی پاسپورت و کارت شناسایی شما خواهد بود. به این مجوز برای ورود به کویر نمکی هند و بازدید از مسیر کوچ عشایر کوتچ نیاز خواهید داشت.

کویر نمکی هند

 

مجموعه گنجعلی‌خان از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان

بعید است، کسی به کرمان سفر کند و سری به تاریخی ترین مجموعه فرهنگی این شهر نزند؛ مجموعه گنجعلی‌خان که در هر گوشه آن می توان ردی از فرهنگ و تاریخ صفویه را دید.

گنجعلی خان، یکی از سرداران سلحشور دربار صفویه بود که در سال ۱۰۰۵ قمری به فرمان شاه عباس صفوی حاکم کرمان شد؛ مردی لایق و حاکمی دلیر و مدیر که در دوران حکومتش کرمان روشن‌ترین دوران تاریخی خود را پشت سر گذاشت.

ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هدیه ای بود که گنجعلی خان به کرمان داد و البته به جز آن، آبادانی و رونق فرهنگی این شهر در سال های ۱۰۰۵ نت ۱۰۳۴ قمری که نتیجه ای جز تبدیل شدن شهر ضعفا به دهکده اغنیا نداشت.

از جمله بناهای عام المنفعه ای که به دستور این حاکم در شهر کرمان ساخته شد، مجموعه گنجعلی‌خان است که در دوران حکومت او احداث و امروزه از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان محسوب می‌شوند.

مجموعه گنجعلی‌خان شامل میدان، مسجد، حمام، بازار، سرا و سایر ابنیه دیگری است که در مرکز شهر کرمان و در حاشیه بازار واقع شده و در ساخت، شکل گیری و تکامل بازار کرمان تأثیر گذار بوده است.

این مجموعه که در مرکز شهر کرمان و در حاشیه بازار واقع شده، در ساخت، شکل گیری و تکامل بازار کرمان تأثیر گذار بوده است.

مساحت مجموعه قریب به ۱۱۰۰۰ متر مربع و دارای یک میدان است و سایر آثار و ابنیه در محورهای شرقی – غربی و شمالی – جنوبی آن شکل گرفته‌اند.

به منظور تکامل مجموعه و با توجه به کاربری‌های متفاوت، بازارها و مساجد کوچکی در چهار جناح میدان بنا کرده‌اند و یک مسجد اختصاصی در ضلع شرقی میدان وجود دارد که با توجه به تزیینات منحصر به فرد، می‌توان آن را موزه‌ای از هنرهای بدیع معماری برشمرد.

حمام گنجعلی‌خان

یکی از مهمترین بناهای مجموعه، حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است و در سال ۱۰۲۰ قمری ساخته شده و معمار آن سلطان محمد، معمار یزدی بوده است.

حمام گنجعلی‌خان اثری بدیع از نقاشی‌ها، مقرنس کاری‌ها، کاشیکاری‌ها و گچ برهای زیبا همراه با استفاده از تزیینات سنگی بسیار ظریف است.

این حمام ۲۶ متر طول ۳۰ متر عرض و حدود ۱۳۰۰ متر مربع زیربنا دارد، که شامل سردر، دالان ورودی، رختکن، هشتی حدفاصل گرمخانه، خزینه، چال حوض، بخش خصوصی و تون است.

حمام گنجعلی‌خان تا حدود ۶۰ سال پیش دایر بوده اما در حال حاضر کاربری گردشگری پیدا کرده و همه روزه به ویژه در ایام تعطیل، پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است.

در این حمام مجسمه‌های مومی ملبس به لباس‌های سنتی مردم کرمان، صحنه‌هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش گذاشته‌اند.

در کنار این مجسمه‌ها وسایل مختلف حمام نیز نمایش داده می‌شود. این مجسمه‌ها در سال ۱۳۵۲ در دانشکده هنرهای زیبای تهران، طراحی و به این محل منتقل شدند.

مجموعه گنجعلی خان

میدان گنجعلی‌خان:

از دیگر آثاری که از مجموعه گنجعلی‌خان بر جای مانده، میدانی در بخش مرکزی شهر کرمان است که در حاشیه بازار بزرگ واقع شده و همانند میدان‌های نقش جهان در اصفهان و یا میرچخماق در یزد، در اطراف خود بعضی از عناصر شهری را گردآورده است.

در سه ضلع میدان گنجعلی‌خان بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی‌خان قرار دارد.

وجود حمام، آب انبار، ضرابخانه و همجواری با بازارها و چهار سوق، این مجموعه به هم تنیده را کامل کرده است. طاق‌نماهای آجری، کاشیکاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، بر زیبایی این میدان افزوده اند.

مجموعه گنجعلی خان

مسجد گنجعلی‌خان

مسجد در ضلع شرقی و در جوار سرای گنجعلی‌خان واقع شده است. ورودی آن از طریق طاق‌نماهای میدان است که ساده اجرا شده‌اند. در بدنه داخلی طاق‌نما تزیینات گچبری با طرح گره دیده می‌شود که تماشاگر را به خود جلب می‌کند.

تاریخ احداث مسجد سال ۱۷۰۰ قمری است. نقشه گنبدخانه مربع است که در پاکار تبدیل به ۸ و در مرکز گنبد تبدیل به نورگیر ۱۲ ضلعی شده است. تمامی سطح داخلی گنبد با مقرنسکاری و تزیینات مرسوم دوره صفویه تزیین شده است.

ضرابخانه (موزه سکه)

این بنا در اواسط بازار غربی و در شمال میدان واقع است. نقشه آن چهار طاقی و به شکل ۸ ضلعی و دارای گنبد مرکزی و ایوان های جانبی است. طاق‌ها و ایوان‌های ضرابخانه با گچبری‌های زیبایی تزیین گردیده است.

این بنا از آثار اواخر دوره گنجعلی‌خان است و محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و و نقره دولتی بوده و در حال حاضر انواع سکه‌های قدیمی در غرفه‌های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه‌های سکه ایران است.

ضرابخانه

آب انبار:

این بنا در حد میانی بازار غربی قرارگرفته و دارای سردری زیبا با تزیینات مربوط به دوره صفویه است. تاریخ احداث آن ۱۰۲۹ قمری است. آب انبار به دستور علیمردان خان، پسر گنجعلی‌خان بنا شده و معمار آن استاد عبدالله بوده است.

این آب انبار با دهلیزی طولانی و راه پله به پا آب راه دارد و مخزن آن در این قسمت واقع شده است. این محل یکی از معتبرترین آب انبارهای شهر در عصر خود تلقی می‌شده است.

سرای گنجعلی‌خان

در ضلع شرقی میدان و در محور آن سردر بلند و زیبایی وجود دارد که تاریخ احداث آن سال ۱۰۰۷ قمری است. ساختمان این سرا در دو طبقه احداث شده است.

در طبقه زیرین دکاکین و در طبقه بالا حجره‌های تجار ساخته شده‌اند. نمای این سرا دارای کاشیکاری معرق بوده است. طرح‌های مورد استفاده نقوش مرسوم عصر صفویه است که تحت تأثیر هنر نقاشی چین و مغول هستند.

نقشه سرا چهار ایوانی است که در ایوان‌های شرقی و شمالی و جنوبی تزییناتی از نوع گچبری و نقاشی وجود دارد و در دوره‌های بعدی ورودی‌هایی از طرفین شمال و جنوب به داخل آن گشوده‌اند که سرا را به بازارهای اختیاری و نمد مالی متصل می نماید.

بازار گنجعلی‌خان

بازار گنجعلی‌خان

این بازار خط مستقیمی است که در دو سوی آن دو دروازه ورودی و خروجی شهر یعنی دروازه ارگ و دروازه مسجد (وکیل) قرار دارد.

طول آن حدود ۳ کلیومتر است و متشکل از کاروانسراها، سراها و تیمچه‌هایی است که همگی در دو راستای عمود بر هم جای گرفته‌اند.

بازار مسگری در امتداد بازار کلاه مالی در ضلع شمالی و شرقی میدان گنجعلی‌خان قرار دارد

بخشی از بازار بزرگ کرمان در مجاورت مجموعه گنجعلی‌خان قرار دارد که بازار مسگری و بازار گنجعلی‌خان از آن جمله‌اند. بازار مسگری در امتداد بازار کلاه مالی در ضلع شمالی و شرقی میدان گنجعلی‌خان هستند که عناصری مثل ضرابخانه و آب انبار در آن قرار گرفته‌اند.

همچنین بازار جنوبی گنجعلی‌خان که حمام در اواسط آن قرار دارد و بخشی از بازار بزرگ (راسته بازار) را تشکیل می‌دهد و در امتداد بازار سراج‌هاست.

در تلاقی بازار غربی و جنوبی در گوشه جنوب غربی، چهار سوق بزرگ شکل گرفته که معماری این فضا در نوع خود کم نظیر است.

مرتبط:بنای طاق گرا کرمانشاه

تالاب كیاكلایه لنگرود

یکی دیگر از تالاب های استان گیلان تالاب كیاكلایه است که به عنوان غنی ترین تالاب از لحاظ تعداد گونه های گیاهی و جانوری شناخته شده است ؛ در موقعیت شهری قرار دارد و از لحاظ حفظ محیط زیست طبیعی دارای توان و اهمیت بالایی است.

تالاب كیاكلایه یكی از غنی ترین تالاب های استان گیلان به لحاظ تنوع گونه های حیاتی بوده و در جذب گردشگر و افزایش درآمد اقتصادی حاشیه نشینان و حفظ محیط زیست طبیعی دارای اهمیت و توان بالایی است تالاب كیاكلایه یكی از غنی ترین تالاب های استان گیلان به لحاظ تنوع گونه های حیاتی بوده و در جذب گردشگر و افزایش درآمد اقتصادی حاشیه نشینان و حفظ محیط زیست طبیعی دارای اهمیت و توان بالایی است

این تالاب از پتانسیل های اكوتوریستی شهر لنگرود است كه در شرایط پایكوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است.

تالاب كیاكلایه لنگرود در نظر حاشیه نشینان به واسطه تأمین آب زراعی و كم و زیاد شدن آب در طول فصل، معروف به استخر كیاكلایه است، با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پس روی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر به كاربرده می شود مساحت این تالاب حدود ۳۰۰ هكتار بوده از یك طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر – رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندكی با كوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.

با توجه به اینكه تالاب توان گسترش فضای فیزیكی در اطراف خود را دارد می تواند در افزایش اشتغال، درآمد اقتصادی، همچنین حفظ محیط زیست و با گذران اوقات فراغت نواحی شهری و اطراف خود، تأثیر فراوانی داشته باشد

این تالاب می توانست به عنوان نگین شهر لنگرود شناخته شود ولی متاسفانه به دلیل اینکه هر تکه از آن به بخشی همانند : مسکن مهر , بیمارستان و ادارات بخشیده شده در حال نابودی است در سال های گذشته وسعت بیشتری داشته اما به دلیل عدم رسیدگی در این اواخر وسعت آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و متاسفانه از آن جایی که شهرداری لنگرود در حال ساخت بلوار بر روی آن هم هست تا سال های آینده شاهد نابودی این تالاب خواهیم بود…

تالاب كیاكلایه لنگرود

وسعت تالاب:

مساحتی حدود ۳۰۰هکتار داشته است اما به دلیل توسعه شهر اکنون تنها از آن حدود ۱۵۰ هکتار باقی مانده است.

به دلیل اینکه سطح آب در فصول مختلف تغییر می کند و آب های کشاورزی از آن تأمین می شود به آن استخر کیاکلایه هم گفته می شود.

مسیر:

تالاب در شهرستان لنگرود است از یک سمت به شهر لنگرود , رامسر و رشت و از سه سمت دیگر به شالیزار متصل می شود که وجود این شالیزار ها و کوهپایه هایی که کمی دورتر قرار گرفته اند چشم انداز زیبایی را به وجود آورده اند.

محل دقیقی که تالاب در آن واقع شده است جنوب شهر لنگرود در فاصله سه کیومتری لیلا کوه است برای دسترسی به آن باید از شهرستان لنگرود، محور ترانزيتي رامسر – رشت گذر کنید.

تالاب كیاكلایه لنگرود

پوشش: 

در شرایط فعلی بیشتر درختان توسکا و پوشش هایی از نی در تالاب دیده میشود .

نکته قابل توجه و جذاب این تالاب این است که همانند بسیاری تالاب های دیگر تالاب کیاکلایه هم توجه آبزیان و پرندگان را به خود جلب میکند و در صورتی که آنها احساس امنیت کنند در نقاط مختلف تالاب به استراحت و تولید مثل می پردازند و همین خود یکی از عوامل جذب گردشگران است.

بهترین فصلی که می توان دیدن تالاب را در برنامه ی سفری خود قرار داد فصل بهار می باشد.

به طور کلی در کمال تاسف می توان گفت موارد زیر دلایل اصلی نابودی این تالاب است:

  • ریختن زباله های شهری و بیمارستانی
  • ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود
  • ایجاد پیست موتور سواری
  • ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب

مرتبط:تالاب شادگان _ونیز ایران

ماه نشان و ردپای جن و پری در زنجان

استان زنجان محل گذر مسافران زیادی است؛ اما کمتر کسی در آن به‌مدت طولانی توقف می‌کند و از رد پای جن و پری در این استان باخبر است.

شهرستان ماه نشان، جایی که افسانه های جن و پری بر دل کوه و دریاچه نشسته اند، در ۱۱۳ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد و شاید نامش کمتر به گوش مسافران این استان خورده باشد. می گویند ماه نشان قدمتی چهارهزار ساله دارد و دلیل این ادعا، دژی قدیمی است که در پای «دودکش جن» بنا شده است.

«دودکش جن» دقیقا همان جایی است که ماه نشان را شهری افسانه یی می کند و خیلی ها با وجود آن که از زنجان گذر کرده اند، ولی تا به حال نه آن را دیده و نه درباره اش شنیده اند. معلوم هم نیست پایه ی نام گذاری آن چیست، شاید به اعتقادات کهن مردم این خطه برگردد؛ اما در اصل، «دودکش جن» نوعی سنگ قارچی شکل است که براثر فرسایش پدید آمده و به مناره ای بلند و نازک می ماند که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است و در اصطلاح زمین شناسی «Hoodoo» نامیده می شود.

ماه نشان

«هودو»ها بیشتر در آمریکا دیده می شوند، در «برایس کنیون» که تصاویر آن نیز بسیار مشهور است. در غرب رودخانه ی می سی سی پی و شرق کوه های راکی آمریکا و کانادا هم دیده شده اند. در کپه داغ های ترکیه هم هستند و مردم داخل آن ها زندگی می کنند. در بخش فرانسوی کوه های آلپ نیز آن ها را به نام «خانم هایی با موهای درست شده» می شناسند. «هودو»ها در صربستان و تایوان هم وجود دارند. صرب ها حتا این پدیده ها را از سال ۱۹۵۹ میلادی تحت حفاظت قرار داده اند و برای ثبت در فهرست عجایب هفت گانه ی جهان جدید، آن ها را نامزد کرده اند.

ماه نشان دریاچه ای هم دارد که محلی ها آن را «پری» می نامند، شاید در گذشته اهالی این منطقه، در دریاچه ی «خندقلو» پری دیده اند که این نام را برای آن برگزیده اند.

در روستای «وردیج» (نزدیک منطقه ی وردآورد) در استان تهران هم نمونه هایی وجود دارد که به خاطر شکل و نوع فرسایش شان آن ها را «هودو» می نامند؛ اما فقط در زنجان آن ها را «دودکش جن» نام گذاشته اند.

هودوها همیشه پدیده ای جذاب برای ژئوتوریست ها و زمین شناسان بوده اند؛ اما گویا وجود نام جذابی مانند «دودکش جن» هم تا کنون نتوانسته علاقه مندان به این حوزه را به زنجان بکشاند و این پدیده، دور از اقدامات حفاظتی، در معرض تخریب قرار گرفته است، بویژه دژ کهن پای آن با نام قلعه ی «بهستان» که ۶۴ اتاق و دو راه پله دارد و ثبت ملی هم شده، اما آنجا نیز به دلیل نبود حفاظت کافی در حال تخریب شدن است. «دودکش جن» را در ۲۰ کیلومتری شهر ماه نشان و ۱۲۰ کیلومتری زنجان می توان پیدا کرد.

ماه نشان دریاچه ای هم دارد که محلی ها آن را «پری» می نامند، شاید در گذشته اهالی این منطقه، در دریاچه ی «خندقلو» پری دیده اند که این نام را برای آن برگزیده اند.

دریاچه پری ماه نشان

دریاچه ی «پری» در دهستان «اوریاد» در بخش مرکزی شهرستان ماه نشان و در ۱۵۲ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و تنها دریاچه ی زنجان به شمار می آید و میان یک دشت وسیع قرار گرفته است و دقیقا حکم سراب را برای این منطقه دارد. دسترسی به دریاچه ی «پری» از جاده ی ماه نشان به روستای سهند سفلی و علیا، قاضی کندی، حسن آباد و پری امکان پذیر است.

دریاچه ی «پری» درست مانند «دودکش جن» تا به حال چندان مورد توجه قرار نگرفته، هرچند گفته شده است اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری زنجان طرحی برای ساخت سایتی تفریحی در کنار آن دارد؛ ولی تا آن زمان، حفظ این دریاچه برعهده ی مسافران و بازدیدکنندگانش است تا مانند نامش به افسانه تبدیل نشود.

مرتبط:زرین غار یکی از زیباترین کشف های زنجان

وام گردشگری در دوران کرونا

برگزاری نشست خبری معاونت میراث فرهنگی، ارائه اینترنت رایگان به موزه ها ، اختصاص وام گردشگری و کوچ موزه ها به فضای مجازی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

زیست مجازی موزه ها و فعالان گردشگری در دوران کرونا آغاز شده است شاید تا قبل از کرونا کمتر کسی به اهمیت دیجیتال سازی صنعت گردشگری و میراث فرهنگی پی برده بود ولی حالا خیلی از افراد به آن محتاج شده اند تا موزه خود را معرفی و یا کسب و کارشان را به مردم عرضه کنند.

در این هفته همانند هفته های گذشته موزه های کشور تور مجازی برگزار کردند تورهایی که توسط کارشناسان موزه داری برگزار میشد اما هر موزه ای به فراخور سلیقه خودش از فضای شبکه های مجازی استفاده کرد. موزه داران هم در نشست های مجازی شرکت میکردند و سعی داشتند تا راههایی برای جذب مخاطب پیدا کنند.

در این میان نشستی رو حضور معاون میراث وزارت میراث فرهنگی و معاون سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات برگزار شد که در آن خبر ازاجرای برنامه ای به صورت آنلاین در ۲۴ روز ماه رمضان می داد. در این برنامه قرار است تا یک گروه فیلمبرداری به پایگاههای میراث جهانی در کشور برود و پخش زنده برای مردم داشته باشد. این برنامه به صورت رایگان برای میراث جهانی ایران تهیه می شود و یا هر نوع اینترنتی در کشور قابل مشاهده است.

این هفته همچنین خبر رسید که قرار است در آینده نزدیک موزه های کشور به اینترنت رایگان مجهز شوند اکنون برای ۷ موزه اطراف میدان مشق تهران اینترنت تجهیز شده است. اتصال موزه ها به اینترنت برای استفاده کنندگان و موزه داران رایگان خواهد بود.

اتفاق دیگر در این هفته اختصاص وام گردشگری با سود ۱۲ درصد بود. ولی تیموری معلوم گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده که قرار است در بخش گردشگری به ازای هر اشتغال، ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات ۱۲ درصدی پرداخت شود. فعالان حوزه صنایع‌دستی نیز به ازای هر شغل می‌توانند ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

البته که پیش از این فعالان گردشگری و صنایع دستی از بهره زیاد این وام گلایه کرده بودند ولی گویا بدون تغییر این وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

در پی شیوع ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی کشور متضرر شدند و تعداد کسب‌وکارهایی که آسیب دیدند، زیاد بود. ۳۵ رسته شغلی معرفی شدند تا بتوانند از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که از این تعداد ۱۰ رسته با توجه به محدودیت‌های منابعی که دولت داشت برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند، از این تعداد، سه رسته مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.

در این میان هنرمندان صنایع دستی نیز که کمتر درباره آنها صحبت شده ضرر زیادی از شیوع ویروس دیدند ولی در محافل رسمی دولتی از آنها کمتر حرفی زده شد. در واقع هنرمندان صنایع دستی که در کارگاه ها فعالیت میکردند الان بیکار شده اند آنها البته به نسبت هنرمندانی که در خانه کار میکردند در وضعیت بهتری بودند. هنرمندانی که در خانه کار میکنند به صورت روزمزد و یا حق الزحمه معیشت دارند و چون بیمه نیستند از بسیاری توجهات محروم مانده اند. در این بین در جلسات مربوط به ضرر و زیان بخشهای مختلف وزارت میراث فرهنگی کمتر درباره آنها بحث می‌شود.

در این هفته خبرهای دیگر مربوط به برگزاری نشست خبری معاونت میراث فرهنگی بود. در این جلسه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از به تعویق افتادن اجلاس میراث جهانی یونسکو تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت که قرار بوده تا پرونده میراث جهانی و صنعتی کریدور راه آهن در این اجلاس از سوی ایران مطرح شود.

در این نشست همچنین اعلام شد که پرونده جشن سده با همکاری تاجیکستان پرونده یلدا به صورت ملی پرونده خوشنویسی نیز به صورت ملی از جمله۵ پرونده ای هستند که امسال به یونسکو برای بررسی در اجلاس میراث ناملموس فرستاده شده اند.

در این هفته از کاخ سعد آباد نیز خبر رسیده بود که دیوار چینه ای آن فرو ریخته است این دیوار در پی رطوبت ناشی از باران ریزش کرده است معاون میراث فرهنگی در بازدید از آن اعلام کرده که به زودی مرمت خواهد شد.

منبع:خبرگزاری مهر

مرتبط:به شاغلان گردشگری ۱۶ میلیون وام تعلق می‌گیرد

محوطه ازبکی در مسیر جهانی شدن

جواد صادقلو، فرماندار نظرآباد در جلسه‌ای که با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز برگزار شد، با اشاره به این‌که نظرآباد دارای ظرفیت‌های غنی بسیار در حوزه‌های مختلف است، ادامه داد: محوطه ازبکی که تپه آن به عنوان نماد تاریخی البرز همچون نگینی در کشور می‌درخشد، کویر زیبای نجم آباد و تپه‌های مریخی، تالاب صالحیه با بیش از ۸۰ نوع پرنده، آسیاب مهدی آباد، جاده زیبای قلعه آذری، ظرفیت بوم گردی در روستاها و… ازجمله مهمترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نظرآباد است که هرکدام به نوبه خود می‌تواند قطبی برای جذب گردشگران بسیاری باشد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر تالاب صالحیه که افزون بر مزایا زیست محیطی برای البرز در گردشگری کشور نیز جایگاه ویژه‌ای دارد در وضعیت خوبی نسبت به قبل قرار دارد و با رایزنی‌های انجام شده در شرف ثبت ملی است که قطعا با تحقق این مهم بهبود بیشتری در وضعیت آن برای تخصیص اعتبارات، حق آبه و… شاهد خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در نظرآباد در ارتباط با تعیین محور گردشگری در نظرآباد تصریح کرد: ازجمله مزیت‌های گردشگری شهرستان نظرآباد قرارگیری بخش عمده‌ای از مسیر گردشگری آن در یک راستا است که طبق برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده برای زیبا سازی و بهبود این مسیر، اقداماتی انجام خواهد شد تا بیش از پیش در جذب گردشگر موثر باشد.

این مسئول در ادامه مشارکت فرهنگی در نظرآباد را بسیار بالا برشمرده و این مهم را وزنه‌ای برای توسعه روزافزون فرهنگ و هنر در این شهرستان بیان کرد.

فرماندار نظرآباد یادآور شد: مرمت مسجد روستای نجم آباد، بازگشایی خانه موزه مصدق، تجهیز آسیاب مهدی آباد بعنوان موزه، ساماندهی محوطه ازبکی و سایت موزه آن، جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف تفریحی_گردشگری و… در دستور کار قرار گرفته است و افزون بر اینها برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی در شهرستانی که صاحب ۹هزار سال فرهنگ و مدنیت است اعتبارات دولتی نیز در نظر گرفته شده تا بتوان علاوه بر حفظ ظرفیت‌های فعلی و معرفی آن‌ها در سطح ملی و جهانی در راستای تامین زیرساخت‌ها نیز گام‌های ثمربخشی برداشت.

صادقلو در خاتمه ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرآباد به اداره و بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در سایت اداری را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه نظرآباد،‌ شهرستانی سرآمد و شاخص در حوزه‌های گوناگون صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، هنری و… است ما نیز موظفیم همه جانبه‌نگری را در راس امور خود قرار دهیم که در همین راستا برای بهبود وضعیت فضا برای بخش هنری در نظرآباد نیازمند بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در آینده نزدیک هستیم.

در ادامه فریدون محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، نظرآباد را یکی از شهرستان‌های مهم و شاخص در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: در نظرآباد شاهد ظرفیت‌های بسیاری هستیم که از این بابت بنده از حمایت های فرماندار از میراث فرهنگی نظرآباد و توجه به این مهم تشکر می‌کنم.

وی در ادامه در خصوص بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در سایت اداری نظرآباد قول مساعد داده و مقرر شد در آینده نزدیک میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نظرآباد در ساختمان جدید خود مستقر شود تا از این طریق  بخش بیشتری از فرهنگسرای هنر در اختیار هنرمندان و هنردوستان نظرآبادی قرار گیرد.

این مسئول در پایان تپه ازبکی را از افتخارات البرز نامیده و گفت: ساماندهی محوطه ازبکی، ثبت جهانی آن و ایجاد مجموعه گردشگری ویژه با همکاری سرمایه‌گذارانی در نظرآباد ازجمله برنامه‌های ما برای آینده این شهرستان است.

منبع:اسکان

مرتبط:تحول در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز

حمایت از بوم‌گردی های آسیب‌دیده در پی شیوع کرونا

اسحاق جهانگیری گفت:واحدهای بوم‌گردی به‌خوبی در روستاهای کشور فعال شده‌اند ولی در شرایط شیوع کرونا متحمل آسیب ها و خساراتی شدند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جلسه کارگروه ملی برنامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری عصر چهارشنبه ۳ اردیبهشت به ریاست معاون‌اول رئیس‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشاغل مرتبط با گردشگری در روستاها و فعالیت واحدهای بوم گردی در مناطق روستایی گفت: «واحدهای بوم‌گردی به‌خوبی در روستاهای کشور فعال شده‌اند که البته در شرایط شیوع کرونا متحمل آسیب‌ها و خساراتی شدندو باید مورد حمایت قرار گیرند. مهمترین رسالت برای حمایت از مشاغل و واحدهای تولیدی در اشتغال روستایی و عشایری این است که برای آنها بازار فراهم کنیم چرا که پایداری این مشاغل به بازار فروش محصولات آنها وابسته است.»

معاون اول رئیس جمهوری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست برای تبلیغ و بازاریابی محصولات تولیدی روستایی و عشایری اعتبارات لازم را در نظر بگیرد و ضمن نظارت بر کیفیت محصولات آنها، به دنبال بازار فروش این محصولات باشد تا دولت از بازدهی اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری اطمینان حاصل کند.»

در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل نظر، پیشنهادها و درخواست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ادامه فرایند اجرای برنامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری مطرح شد که افزایش سهم طرح‌های بخش خدمات با تاکید بر رسته‌های گردشگری، صنایع دستی و آی تی و نیز افزایش نقش دستگاه‌های مختلف در حوزه نظارت بر طرح‌های سرمایه گذاری روستایی و عشایری از جمله این پیشنهادها بود که با آن موافقت شد.

منبع:خبرگزاری مهر

مرتبط:چند پیشنهاد برای جبران آسیب کرونا به بومگردی ها

«هوسا تی وی»؛ فرصتی جدید پیش روی آفریقا

هوسا تی وی به عنوان شبکه ای که به زبان افریقایی هوسایی و انگلیسی در ایران تاسیس شده، باید ابزاری باشد در زمینه همگرایی فرهنگی میان مردم ایران در غرب آسیا و مردم هوسا زبان در غرب افریقا.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، رسانه همواره زمینه ساز حرکت در سایر بخش های فرهنگی و حتی اقتصادی است چرا که آگاهی برای هر فعالیتی از الزامات است و اگر این رسانه قوی ظاهر شود می تواند آن انتقال اطلاعات را به خوبی فراهم کند.

زمانی که مردم کشورهای غربی برخوردار در زیر بمباران شبکه های وارونه نما اطلاعات درستی از ایران ندارند مردم کشورهای افریقایی چگونه می توانند به اطلاعات صحیح از کشورمان دست یابند و آن را مبنایی برای توجه فرهنگی و رویکرد اقتصادی برای تعامل قرار دهند.

افریقا سرزمین های وسیعی با جمعیت بسیاری را  شامل می شود یکی از این مناطق بسیار پر جمعیت مناطق هوسازبان است. تنها یکی از کشورهایی که زبان هوسایی در آن تکلم می شود نیجریه است که در حدود ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

کشورهای منطقه هوسا از چاد در جنوب لیبی تا نیجریه و ساحل عاج در خلیج گینه را شامل می شوند. مردمی این منطقه یا خود هوسایی زبان هستند یا اگر به زبان دیگری تکلم کنند به خوبی هوسایی را متوجه می شوند در نتیجه مردم آن منطقه از افریقا صرف نظر از مرزهای مصنوعی و دولت های حاکم دارای یک اشتراک فرهنگی شگفت انگیز هستند و آن زبان هوسایی است. منطقه ای با ده ها کشور.

هوسا تی وی به عنوان  شبکه ای که به زبان افریقایی هوسایی و انگلیسی در ایران تاسیس شده، باید ابزاری باشد در زمینه همگرایی فرهنگی میان مردم ایران در غرب آسیا و مردم هوسا زبان در غرب افریقا. حالا یک سال از افتتاح رسمی این رسانه می گذرد و ضروری است درباره زمینه های توفیق بیشتر آن اندیشیده شود.

زمانی که مردم افریقا با تماشای این شبکه دورنمایی صحیح از توانایی های ایران در زمینه های مختلف را به دست آورند آنگاه نحله های فکری برای حرکت گام های عملی به منظور توسعه ارتباطات انسانی تا تبادلات اقتصادی در زمینه های مختلف فراهم می شود. این تازه کمترین تاثیری است که یک شبکه اختصاصی برای افریقا می تواند به ارمغان آورد.

شاید خیلی دیرهنگام اما راه اندازی شبکه هوسا تی وی دقیقا پاسخ به همین نیاز مردم افریقا برای شناخت بهتر از ایران بود.

افریقای فرهنگی را بشناسیم

بخش بد ماجرا این است که مردم ایران هم اطلاعات چندانی از اهمیت راهبردی افریقا در زمینه های گوناگون به ویژه فرهنگ و اقتصاد ندارند و نیاز است تا آنها نیز در این باره توجیه شوند. برای مثال کمتر شخصی در کشورمان از میزان توجه مردم نیجریه به فرهنگ آگاهی دارد. حال آنکه آن کشور تنها در بخش تولیدات سینمایی به حدی فعال است که به صنعت سینمای آن لقب نالیوود داده اند و دومین سازنده فیلم در جهان بعد از هند است.

 

متاسفانه با آنکه کشور نیجریه در بخش تولیدات فرهنگی بسیار توانمند است اما سلطه فرهنگی غرب بر بخش های دولتی آن کشور غیرقابل انکار است. بخش خوب ماجرا این است که مسلمانان نیجریه و کل هوسایی زبانان علاقه دارند تا قدرتی اسلامی را در عرصه فعالیت های فرهنگی به نظاره نشینند. ایران می تواند گزینه ای خوبی در این راستا باشد. هوسا تی وی پلی است برای انتقال محصولات فرهنگی – اسلامی به آن دیار و در عین حال زمینه ساز معرفی ایران در عرصه های مختلف صنعتی، گردشگری و علمی به مردم افریقا.

با این همه هوسا تی وی تنها رقیب شبکه های بی شمار اروپایی و امریکایی نیست بلکه در عرصه فرهنگ ما با مشکلی مضاعف روبه رو هستیم موسوم به ترویچ تروریسم وهابی از سوی دولت سعودی در قالب رسانه های مختلف.

محصول صدور وهابیت از سوی عربستان به افریقا به تاسیس گروه هایی منجر می شود که مانند بوکو حرام در نیجریه  به اندازه طالبان و القاعده جنایتکارند و دقیقا ضد کشورما و فرهنگ شیعه. آن هم بدون آنکه اعضای چنین گروه هایی اصولا کمترین معلوماتی در خصوص ایران و تشیع داشته باشند.

چرا برای افریقا تلویزیون داشته باشیم

همیشه در تاریخ، بشر همان قدر که افریقا مظلوم بوده، مستعد و غنی هم بوده است. هیچ قدرتی نه تنها در دوران معاصر بلکه از قرن ها قبل بدون تجارت با این قاره به اقتدار نرسیده است و این دقیقا همان مشکلی است که مردم آن سرزمین ها را تحت ستم قرار داده است. بیشتر دولت هایی که پا به افریقا نهاده اند هدفی جز استثمار و استعمار افریقا نداشتند. نتیجه این روند غارت مستمر محصولات کشاورزی، انرژی و معادن آن قاره و تحمیل شدن کالاهای بی کیفیت و حتی زیانبار به بازار ضعیف اما پر مشتری افریقا بوده است.

دولت های استعمارگر غربی و حتی قدرت های شرقی مانند شوروی سابق، عثمانی سابق و … نیز با همین رویکرد موجب آسیب های جبران ناپذیر به مردم افریقا شده اند.

 

از این رو مردم آن سرزمین ها در جست و جوی کشورهایی هستند که برای همکاری و نه غارتگری به آن قاره نگاه کنند. ایران به دلیل نداشتن پیشینه بد تاریخی می تواند گزینه ای مناسب برای رویکرد ملت های افریقایی در آینده باشد. حرکت مردم نیجریه و توجهی که به ایران از خود نشان دادند دقیقا واکنشی به قرن ها ظلم و جنایت دولت های غربی به ویژه انگلیس و آلمان استعمار گر است.

تجارتی که در قالب خرید مواد اولیه و ارائه خدمات فنی و مهندسی، تربیت دانشجو و حتی تولید مشترک کشاورزی تعریف شود برای ملت ها و دولت های افریقا بسیار جذاب است.

همه اینها در حالیست که ایران در تحریم های دلاری است می تواند از چنین فرصت هایی برای تجارت پایاپای خود بسیار سود ببرد. ضمن آنکه موجب پیشرفت مردم افریقا هم شود. برد – برد برای هر دو طرف.

آنچه مردم افریقای غربی و حتی جنوبی می توانند در قاب هوسا تی وی ببینند این است که فرصت های جدیدی برای افریقا به واسطه همکاری با  کشوری در همین نزدیکی وجود دارد. ایران و افریقا با وجود اشتراکات بسیار، اما هم در اقتصاد هم در فرهنگ از یکدیگر دور بودند و هوسا تی وی باید وصل کننده آن دو باشد.

منبع:خبرگزاری فارس

تجارت الکترونیک _راه نجات صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، تجارت الکترونیک صنایع دستی استان در دوران کرونا و پسا کرونا را به عنوان راه نجات این هنر صنعت معرفی کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، جعفر جعفر صالحی _امروز چهارم اردیبهشت ماه_ گفت: با توجه به رکود اقتصادی شدید در حوزه صنایع دستی، میزان و چگونگی تعامل اقتصادی تولیدکنندگان صنایع دستی با مشتریان، توسط کارشناسان این حوزه مورد بررسی اجمالی قرار گرفته و مشخص شد که علی رغم تاثیرات منفی این دوران در فروش صنایع دستی، قابلیت های فروش اینترنتی محصولات، خود را نمایان کرده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: در این دوران سایت های فروش صنایع دستی و پیج های کاری اینستاگرامی فعال در استان اصفهان (۵۶ سایت با فعالیت رسمی در حوزه تجارت الکترونیک) از میزان فروش بیشتری نسبت به دوره های مشابه قبلی برخوردار بوده اند.

جعفر صالحی تاکید کرد: توجه خاص به این حوزه از الزامات سیاست های دولت بشمار می رود و لازم است تحلیل های اصولی بر مواردی همچون نظر سنجی از طریق مراجع ذی صلاح در رابطه با میزان خرید اینترنتی صنایع دستی، تحلیل سلایق مردم در خرید اینترنتی صنایع دستی، بررسی راهکارهای بهبود شرایط پستی و بررسی بهترین شیوه های ایجاد زیرساخت های فروش اینترنتی صنایع دستی در سطح ملی و جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده امید می رود در آینده فروش اینترنتی صنایع دستی از اقبال بیشتری در کشور برخوردار باشد و تقویت زیرساخت های این حوزه در اولویت حوزه بازرگانی صنایع دستی قرار گیرد.

منبع:ایمنا

مرتبط:روزنه نجات صنایع دستی از بحران کرونا چیست؟