شروع مستند سازی آثار مکتوب تخت جمشید و نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، از شروع مستند سازی آثار مکتوب تخت جمشید و نقش رستم به عنوان ۲ اثر بسیار ارزشمند تاریخی جهان، خبر داد.

حمید فدایی پنجشنبه ۲ مرداد به خبرنگاران گفت: تخت‌جمشید، نقش رستم و محوطه‌های اطراف آن از مهم‌ترین مناطق متعلق به دوران هخامنشی (همچنین پیشاهخامنشی و پسا هخامنشی) به‌شمار می‌آیند که اهمیت این مناطق، تنها محدود به وجود آثار باستانی از قبیل کاخ‌ها، سازه‌ها و آرامگاه‌ها نمی‌شود، بلکه این مناطق از نقطه نظر مطالعات کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی نیز منحصر بفرد است.

فدایی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مناطق، بهره بردن از دهه‌ها کاوش باستان‌شناختی است که باعث شده بخش عمده‌ای از کشفیات مرتبط با کتیبه‌شناسی در این محوطه‌ها انجام شود و به همراه اطلاعات باستان‌شناختی ارزشمند به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا با شواهد بیشتر به پژوهش در این حوزه بپردازند.

مدیر داخلی و کارشناس زبان شناسی تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص گفت: یکی از اولویت‌های کاری و پژوهشی در این محوطه‌ها در کنار مطالعات باستان‌شناسی، حفاظتی و مرمتی، کار مداوم بر روی مواد نوشتاری مرتبط با دوران هخامنشی و پسا هخامنشی تا اسلامی و معاصر است.

محمدجواد اولادحسین، افزود: با اینکه از نخستین مراحل پژوهش‌های مرتبط با تخت جمشید و نقش رستم، این آثار مکتوب، در کانون توجهات پژوهشگران قرار داشته و آثار بسیاری در این رابطه منتشر شده است، با این حال با توجه به ادامه پروژه‌های کاوش و مرمت و همچنین پیشرفت علوم مرتبط با کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی، لازم است که در بازه‌های زمانی منظم، شواهد مکتوب در این محوطه‌ها بازبینی شوند و در صورت نیاز به شکل کلی و جزئی مورد پژوهش دقیق قرار گیرند.

این کارشناس زبان شناسی تاریخی، اضافه کرد: در همین راستا از مهمترین پروژه های در دست پیگیری و اجرا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید پروژۀ جامع مستند سازی از تمامی آثار مکتوب موجود در تخت‌جمشید و نقش رستم (از هخامنشی تا دوران معاصر) خواهد بود و در ادامه مسئلۀ پیوند کتیبه‌شناسی با حوزه مرمت و باستان شناسی و حتی گردشگری در این محوطه‌ها پیگیری خواهد شد.

اولاد حسین، به دیگر برنامه های آتی این پایگاه اشاره و اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های مصوب مجموعه تهیه بروشور راهنمای دو زبانه از کتیبه‌های واقع در صفه تخت جمشید برای گردشگران داخلی و خارجی است.

او ادامه داد: برنامه مصوب دیگر جانمایی کتیبه‌های یافت شده در آپادانا و خزانه تخت جمشید و همچنین الواح مکشوفه از باروی تخت جمشید و تهیه تابلوهای راهنمای مرتبط با این اکتشافات، جهت نصب و معرفی این اماکن به گردشگران است که این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است.

اولادحسین گفت: با برنامه زمانبندی از پیش تنظیم شده مرحله مقدماتی جمع آوری و تدوین داده های لازم برای اجرای این طرح جامع آغاز شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

شکوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید

تدوین برنامه جامع گردشگری در دستور کار فراکسیون است

دبیر اول فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مطالبات حوزه گردشگری و استفاده از ظرفیت دیپلماسی گردشگری و همچنین تدوین برنامه‌ای جامع و بلند مدت برای این صنعت در این فراکسیون خبر داد.

«محمد صالح جوکار» در حاشیه نشست فعالان گردشگری با نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به راه‌اندازی اولین فراکسیون گردشگری، در مجلس شورای اسلامی به ریاست نماینده‌ی مردم اردکان در استان یزد اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه هماهنگی و تعامل نمایندگان در مجلس بیش از پیش افزایش یافته و ایجاد این فراکسیون بستر و زمینه‌ای برای توسعه گردشگری کشور خواهد بود.

وی با بیان این که این فراکسیون می‌تواند اقداماتی اساسی در کشور بدون در نظر داشتن مباحث سیاسی انجام دهد، بیان کرد: مهمترین بحث در این فراکسیون، توسعه و پیشرفت کشور در زمینه گردشگری و همچنین استان است به طوری که از میراث ارزشمند این استان بهترین بهره‌برداری را خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که حفظ میراث ارزشمند کشور به خصوص یزد از مقوله‌های اصلی مورد پیگیری در این فراکسیون خواهد بود، تصریح کرد: دو فراکسیون گردشگری زیارت و میراث فرهنگی و همچنین معدن و صنایع معدنی، در این دوره با مدیریت نمایندگان یزد فعالیت خواهند کرد.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به جایگاه دیپلماسی گردشگری در دنیا اشاره کرد و گفت: باید دیپلماسی گردشگری، منجر به تقویت ارتباط ایران با دیگر کشورها شود و گردشگری ایران با دیگر کشورها را فعال کند.

وی با بیان این که ویروس کرونا دائمی نیست و نباید گردشگری، در مقابل این وضعیت ناامید شود، به پیگیری جدی مسائل و مشکلات این صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: این صنعت نوپا در کشورمان سبقه دیرینه ای در دنیا دارد که خوشبختانه ما نیز در دهه‌های اخیر بیشتربه آن پرداختیم.

وی افزود: این صنعت برای توسعه خود با وجود این که از احکام و سیاست‌گذاری‌های خوبی در برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی که مقام معظم رهبری وجود دارد اما در سطوح پایین‌تر کمتر این سیاست‌گذاری‌ها و احکام اجرا می‌شود.

جوکار ارتقای جایگاه گردشگری، کشور را ناشی از امنیت این صنعت در کشورمان اعلام کرد و گفت: کشور ما دارای غنای کمی و کیفی میراث فرهنگی است که نمونه بارز آن بافت تاریخی به وسعت هزار هکتار یزد است که نمونه آن در در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و سرمایه‌ای ارزشمند است.

وی با بیان این که فراکسیون گردشگری مجلس به دنبال برنامه‌ریزی جامع و بلند مدت برای صنعت گردشگری کشور است، گفت: برای تامین زیرساخت‌ها باید از این پهنه‌های تفریحی، طبیعتی و میراثی به خوبی استفاده کنیم از طرفی در این فراکسیون به دنبال رفع خلا قانونی در صنعت گردشگری از طریق مجلس هستیم.

وی سوق دادن منابع به سمت حوزه گردشگری، را از لازمه‌های توسعه این صنعت عنوان کرد و گفت: باید این حمایت از جانب دولت باشد و سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی را به سمت گردشگری، عطف کند چرا که نه تنها منجر به توسعه اقتصادی می‌شود بلکه برای فارغ التحصیلان و دانشگاهیان نیز منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که به دنبال پیگیری راهکارهای جدیدی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولید و اجرا در بحث گردشگری هستیم، گفت: گردشگری می‌تواند تولید ثروت کرده و مشاغل خوب و زینده جوانان را ایجاد کند و بستری برای مشارکت و هم افزایی و به کارپیری تشکل ها، نخبگان و استارتاپ‌هاست.

وی پیگیری پیشنهادات فعالان گردشگری، به منظور احیای این صنعت را از دیگر اقدامات مهم این فراکسیون در مجلس برشمرد.

گفتنی است؛ در انتخابات روز گذشته فراکسیون گردشگری زیارت و میراث فرهنگی با حضور ۱۳۰ عضو، «محمدرضا دشتی اردکانی» به سمت ریاست و « محمد صالح جوکار» به عنوان دبیر اول این فراکسیون برگزیده شدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آیا خبرتان است که گردشگری دارد می‌میرد؟

جاذبه گردشگری ایران که شاید تا به حال ندیده اید

فعالیت دوباره موزه ‌ها آغاز شد

مدیر اداره کل موزه‌ها، از آغاز فعالیت دوباره‌ی موزه ‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پنج‌شنبه – دوم مرداد – خبر داد.

محمدرضا کارگر  اعلام کرد: از امروز – پنج‌شنبه دوم مرداد – موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، فعالیت خود را بعد از اعلامِ یک هفته‌ی گذشته‌ی ستاد ملی کرونا مبنی بر پذیرش نکردن بازدیدکنندگان به مدت یک هفته برای جلوگیری از شیوع کرونا در موج دوم شیوع این ویروس، فعالیت خود را از سر گرفتند.

به گفته‌ی وی، موزه‌های زیر نظر دیگر دستگاه‌های دولتی نیز قطعا از این قانون پیروی خواهند کرد.

او با تاکید مجدد مبنی بر این‌که همه استان‌ها باید تابع دستورات ستاد ملی کرونای استانی خود باشند، ادامه می‌دهد: اگر ستاد کرونای ملی که در ریاست جمهوری فعال است، اعلام کند که باید موزه‌ها تعطیل شوند، آن دستور برای کل کشور لازم الاجراست، اما اگر وضعیت یک استان قرمز باشد ستاد کرونای استان، استاندار و بقیه افرادی که در هر استان تصمیم می‌گیرند، این دستور را اعلام می‌کنند و مدیران استانی باید تابع آن باشند.

وی همچنین با تاکید بر این که پرداختن به بازدیدهای مجازی یکی از وظایف اداره کل موزه‌هاست، بیان می‌کند: حتی اگر که کرونا هم تمام شود، این یک ضرورت برای ماست، چون ما همیشه مخاطبان را در فضای مجازی داریم که علاقمند به دیدن موزه در هر جای دنیا هستند، امیدوارم همه‌ی موزه‌های ما بتوانند امکان بازدید مجازی را برای مردم فراهم کنند.

کارگر با بیان این‌که اکنون همه‌ی موزه‌های زیر نظر این وزاتخانه دارای سایت هستند، ادامه می‌دهد: با توجه به دستور ستاد کرونا برای ماندن مردم در خانه و این که گاهی برخی افراد امکان حضور در فضای موزه‌ها را ندارند و تمایل به دیدن فضاهای موزه‌ای دارند، نیاز به انجام یکسری زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی است که اداره کل موزه‌ها در حال انجام آن است. از سوی دیگر حتی بعد از دوران کرونا نیز موزه‌ها باید با دنیا پیش بروند و در کنار بازدیدهای حضوری، امکان بازدیدهای مجازی را نیز فراهم کنند که این ضرورت فعالیت در این زمینه را دو چندان کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه ایران باستان تهران

کرونا، موزه‌ها را در تهران دوباره تعطیل کرد

پروتکل های محافظت از کرونا برای کوهنوردان و گردشگران

سفر به طبیعت و کوهستان و کمپینگ یکی از کم فعالیت های کم خطر معرفی شده است اما در چه شرایطی می توان برای کوهنوردان و گردشگران خطر پایین فعالیت ها را تضمین کرد؟

سهند عقدایی ـ طراح و مجری تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی و مدیر اکوکمپ کوهستانی دماوند به ایسنا می گوید: پروتکل ها و دستورالعمل هایی که از سوی برخی کشورها درباره چگونگی کمپینگ در دوران کووید- ۱۹ منتشر می شود با شرایط داخل کشور ما خیلی تطبیق ندارد. در کشورهای دیگر فضایی مختص کمپینگ وجود دارد و سکوهایی مختص برپایی چادر ایجاد شده است و کنترل و نظارت وجود دارد. در ایران چنین فضایی نداریم، کمپ ها portable یا قابل انتقال هستند که همزمان با اجرای تور برپا و در پایان برنامه جمع آوری می شوند. با توجه به این شرایط و با بررسی و مطالعۀ دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی جهانگردی، دستورالعمل هایی برای کمپینگ در ایران تهیه و در فدارسیون کوهنوردی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب شده است.

در این شیوه نامه به موضوع فاصله گذاری و چگونگی رعایت بهداشت در اکوکمپ‌های کوه‌نوردی و طبیعت در دوران شیوع کووید۱۹ پرداخته شده است. هرچند، بیشتر کمپ ها در ارتفاع، مناطق دور دست و بیراهه قرار دارند که امکان نظارت و کنترل روی اجرای این دستورالعمل را محدود می کند، در نتیجه می طلبد مجریان تورها، مدیران کمپ های کوهنوردی، گردشگران و کوهنوردان، خود متعهد، مقید و ناظر به رعایت این شیوه نامه باشند.

در این شیوه نامه که از سوی فدراسیون کوهنوردی ابلاغ شده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مصوب کرده، آمده است:

در بدو ورود اسپری مایع ضدعفونی تک‌نفره به کوهنوردان و گردشگران داده شود و در مدت اقامت در صورت نیاز شارژ شود.

اقامت در چادرها به صورت تک‌نفره باشد مگر برای افرادی که از قبل با هم رزرو کرده‌اند. هنگام رزرواسیون به همنوردانی و همسفرها که در شهر هم‌خانه نیستند توصیه شود برای اقامت‌شان چادرهای جداگانه رزرو کنند. مدیرت اکوکمپ به هیچ وجه افراد غریبه را هم چادر نکند.

در چادر به غیر زیرانداز هیچ امکانات دیگری داده نشده و از ارائه ملحفه و پتو خودداری شود. در صورت مشاهده علائم بیماری در کوهنورد، زیرانداز نیز پس از خروج او شسته شود.

بعد از خروج کوهنورد و گردشگر از اکوکمپ، تمام محیط داخلی چادر اختصاصی، زیپ‌ها و نواحی بیرونی چادر که معمولا زیاد لمس می‌شوند با اسپری ضدعفونی شود.

پس از ضدعفونی، زیپ چادرها باز باشد تا تهویه صورت گیرد.

در خصوص نحوه جمع آوری و تخلیه زباله، نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه داخل سطل‌های زباله مرتبا تعویض شود.

تمام پرسنل شاغل در اکوکمپ برای حفاظت فردی موظف‌اند در هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار ‌تمیز استفاده کنند. ‌

در صورتی‌که کوهنوردی علائم بیماری داشت از او خواسته شود که به چادر غذاخوری تردد نکند و خدمات غذا در چادر اختصاصی او برایش سرو شود.

تعدادی وسایل محافظتی ماسک و دستکش اضافه در اکوکمپ موجود باشد و درصورتی‌ که کوهنوردی با علائم بیماری مشاهده شد از آن وسایل محافظتی به او داده شود.

به منظور تمرکز خدمات بهداشتی، دسترسی کوهنوردان به فضای چادر غذاخوری به نحو شایسته محدود شود ‌که تا حد ممکن کوهنوردان در چادرهای اختصاصی‌شان حضور داشته باشند. ‌

در چادر غذاخوری صندلی‌ها با فاصله ۱.۵ متر از یکدیگر چیدمان شوند. در صورت لزوم صرف غذا در چادر غذاخوری شیفت‌بندی شود.

محلول ضدعفونی دست روی میزها حاضر باشد تا کوهنوردان و گردشگران در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کنند.

استفاده از ظروف عمومی، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، از رومیزی‌ استفاده نشود تا امکان ضدعفونی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یک بار مصرف رومیزی استفاده کرد.

کوهنوردان از ظرف، قاشق، چنگال و لیوان شخصی خود استفاده کنند یا اینکه در ابتدای ورود به اکوکمپ یک دست کامل ظروف به ایشان داده شود و از ایشان خواسته شود در تمام مدت اقامت در اکوکمپ، خود شستشوی ظروف اختصاصی‌شان را انجام دهند. اکوکمپ باید آب و مایع شستشو به میزان لازم برای استفاده کوهنوردان تهیه کرده و همیشه در دسترس قرار دهد.

غذا، سالاد و تنقلات نباید به صورت بوفه و باز سرو شوند. اغذیه و تنقلات به صورت مستقیم در ظرف کوهنورد سرو شده یا  به صورت بسته بندی ارایه شوند.

نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.

در کنار فلاسک چای به اندازه کافی دستمال کاغذی یک‌بار مصرف قرار داده شود و طی دستورالعمل کتبی که در محلی مناسب و قابل دید نصب می‌شود از کوهنوردان و گردشگران خواسته شود برای فشار دادن فلاسک ضمن استفاده از دستمال کاغذی از لمس مستقیم آن خودداری کنند.

دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.

تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در چادر غذاخوری گرم بماند. در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از چادرآشپزخانه تا چادر غذاخوری دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت ‌شود. ‌

باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در چادر آشپزخانه‌ دقت شود.

امکان سرو غذا در چادرهای اختصاصی فراهم آید.

چادرهای عمومی مثل چادر غذاخوری، آشپزخانه و توالت، خصوصا درآن نواحی که معمولا زیاد لمس می‌شوند با اسپری چندبار در روز ضدعفونی شوند. ‌

کوله‌بارهای کوهنوردان قبل از حمل توسط قاطر یا وانت، حتما در گونی محافظ بسته‌بندی شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

در ایام شیوع کرونا چگونه سفر ایمن داشته باشیم؟

موزه ایران باستان تهران

موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران از مکانهای دیدنی تهران محسوب میشود. موزه ملی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیم‌ترین موزه کشور، بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان شناسی و هنر اسلامی ایران» به نمایش درآمده است.

موزه ایران باستان کجاست؟

موزه ایران باستان اولین موزه ایران است. موزه ایران باستان در شهر تهران واقع در خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر قرار دارد.

تاریخچه ساخت موزه ایران باستان:

ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۰۸ خورشیدی به دستور رضا شاه  ساخته شد. این بنا را آندره گدار، معمار فرانسوی با الهام از طاق کسرا طراحی کرد و دو معمار ایرانی یعنی عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را بر عهده گرفتند. ساختمان موزه در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و موزه برای بازدید عموم افتتاح شد.

«موزه ایران باستان» شامل دو بخش «پیش‌ازتاریخ ایران» با آثاری از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و «دوران تاریخی» با آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش) تا پایان دوره ساسانی است.

موزه ایران باستان تهران

ساختمان موزه ایران باستان:

از آنجایی که طرح و نقشهٔ یک موزه باید با موضوع و اشیای درون آن ارتباط و هماهنگی داشته و با تاریخ و هنر آن سرزمین مرتبط و پیوسته باشد از این جهت، نما و سردر ورودی موزه ایران باستان به سبک نمای ایوان کسری ساخته شد. رنگ آجرها هم به همین منظور به رنگ سرخ تیره تعیین شده تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. بنای موزه ایران باستان حدود ۱۱٬۰۰۰ متر مربع است که ساختمان اصلی آن در سه طبقه ایجاد شده است.

معماری موزه در واقع مکعب مستطیلی است که از سه قسمت تشکیل شده، ورودی آن از یک آرگ بزرگ ساسانی که فضای ورودی را مشخص می‌کند.

قديمی ترين اثری که نشانگر حضور انسان در فلات ايران است، مربوط به ششصد هزار سال پيش است که در اين موزه نگهداري مي شود. اشيای مختلفی که در طی ساليان گذشته به صورت علمي و غير علمی کشف شده اند در قسمت زيرزمين موزه ی ايران باستان قراردارند که پس از کارشناسی و تحقيقات علمی به تالارهای اصلی نمايش آثار منتقل می شوند.

در حال حاضر موزه ملی ایران با دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی با زیربنای بیش از بیست هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با آثاری حدود ۳۰۰,۰۰۰ شی مهم‌ترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ و هنر ایران بهترین موزه جهان به حساب می‌آید.

موزه ایران باستان تهران

آثار موزه ایران باستان:

در موزه ایران باستان اشیای تاریخی به ترتیبت قدمتشان قرار گرفته اند. در واقع مسیری که برای بازدید در نظر گرفته شده است، از قدیمی ترین دوران به جدید ترین دوران می رسد. قدیمی ترین اشیاء، مربوط است به دوران های مختلف پارینه سنگی. اشیاء سنگی این بخش، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون سال قدمت دارند که نشانگر حضور انسان های اولیه در فلات ایران هستند. هرچه جلوتر بروید از قدمت اشیاء کمتر می شود. به عنوان مثال ابزارهای سنگی مربوط به ۱۰ هزار سال قبل هم در این بخش قرار دارند.

آثار اقوام آریایی در فلات پهناور ایران به ویژه هنر برنز لرستان، نقوش نمادین مهرها، تدفین به صورت جنینی در تابوت های سفالی قیر اندود شده و کشف شده از تپه حسنلوی آذربایجان، قانون حمورابی، کتیبه ها و حجاری های دوران باشکوه هخامنشی به ویژه آثار اکتشافی از تخت جمشید، آثار یونانی، آثار دوران اشکانی، آثار ساسانیان و … مجموعه ای بسیار غنی از تاریخ و تمدن کشور را دور هم فراهم کرده اند. در میان این آثار، آثار بسیار ارزشمند دیگری مانند مرد نمکی (یکی از مردان نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان) هم دیده می شود.

موزه ایران باستان تهران

مشخصات موزه ملی

در حال حاضر موزه ملی ایران شامل دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی است. این موزه در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ وهنر ایران غنی ترین موزه جهان به حساب می‌آید. موزه ملی ایران آثار مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی ایران را در خود جای داده‌ است که قدیمی‌ ترین آثار آن حدود هشت هزار سال قدمت دارد.
موزه ایران باستان دارای مجموعه‌های غنی از آثار باستان‌ شناسی است که کهن ترین آنها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود ۱۲ هزار سال پیش) و جدید ترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال است. در موزه ایران باستان دو بخش اصلی وجود دارد که متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و گاه نگاری مصوب باستان شناختی، تحت عنوان بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی معرفی شده است.
در طبقه همکف موزه ایران باستان، سفالینه ها و اشیا نفیسی به نمایش گذاشته شده متعلق به ادوار مختلف تاریخ از دوره معاصر تاهزاره هشتم قبل از میلاد مسیح .از الهه باروری تا اولین انیمیشن در جهان ( تصویر متحرک یک بز کوهی ) از تندیسهای شاهان ، تا آدمهای نمکی و از مراسم اهدا هدایا تا مراسم دینی همه و همه را در این مجموعه با ارزش میتوان دید.
قدیمیترین دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده‌اند، مربوط به حوزه رودخانهٔ کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه‌های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند. از دوره‌های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجهی در سالن موزه به چشم می‌ خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارینه سنگی میانه که همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ایران است ابزارهای ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقایای سنگواره جانوران مربوط به غارهای منطقه زاگرس و فلات مرکزی ایران از جمله غارهای بیستون و خرم آباد به نمایش در آمده است.
تعدادی از اشیای به نمایش درآمده در بخش پیش از تاریخ سالن متعلق به تمدن عیلام است. از تمام دوره‌های عیلامی آثار هنری فراوانی برجای مانده، خصوصاً از دوره عیلام میانه که یکی از پرشکوهترین ادوار سه گانه دوره عیلامیها است. معبد چغازنبیل یکی از مهم ترین بقایای معماری این دوره است که آثار قابل توجهی مانند پیکره گاو با کتیبه، لوله‌های شیشه‌ای، آجرنوشته‌ها و کلون در از آن به دست آمده که در سالن به نمایش درآمده است. لوله‌های شیشه‌ای چغا زنبیل از جمله قدیمی ترین نمونه‌های شیشه در ایران است.
آثار قابل انتساب به دوره ماد در سالن موزه از مکانهای باستانی نوشیجان، حسنلو، گودین و باباجان به دست آمده‌اند. در این دوره ساخت اشیا آهنی گسترش یافت که از نمونه‌های بارز آن در سالن می‌توان به اشیا حسنلو اشاره کرد. در این دوره سفالینه‌های لعابداری زیبایی ساخته می‌شد که یک نمونه جالب توجه آن تنگ لعابدار زیویه است نقش دو بز را در دو سوی یک گل لوتوس به نمایش گذاشته است.

آثار باشکوه دوره هخامنشی از نمونه‌های برجسته موزه ایران باستان هستند که بازتاب هنر غنی این دوره است.

موزه ایران باستان تهران

بخش‌های پژوهشی

موزه ملی ایران دارای ده بخش پژوهشی و یک کتابخانه و مرکز اسناد است:

  • بخش پارینه سنگی
  • بخش پیش ازتاریخ
  • بخش تاریخی
  • بخش اسلامی
  • بخش مهر و سکه
  • بخش مرمت
  • بخش کتیبه‌ها
  • بخش سفال
  • بخش استخوان شناسی
  • کتابخانه و مرکز اسناد

اینک دو بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی رابا اندک توصیفی ارائه میدهیم:

  • پیش از تاریخ

گنجینه ی ملی ایران، آثار فرهنگی هنری خود را که ازابزارهای سنگی دوران حجر شروع و به اشیا و وسایل مورد استفاده ی انسان های عصر آهن ختم می شود در بخش پیش از تاریخ موزه متمرکز کرده است. اشیای موجود در این بخش که از مواد مختلفی چون سفال، فلز، سنگ عاج، قیر و … ساخته شده اند از طریق کاوش های علمی باستان شناسی یا به طور اتفاقی از محوطه های پیش از تاریخ ایران کشف شده اند. قدیمی ترین آثار به نمایش درآمده در موزه ایران باستان، تیغه های سنگی کشف رود است که در بررسی های باستان شناسانه سال ۵۴ و ۱۳۵۳ در ناحیه  خراسان و در کنار رودخانه کشف رود به دست آمدند.
قدیمی ترین آثاری که در آن تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر است، پیکرک های انسانی و حیوانی کشف شده از تپه ی سراب در شرق کرمانشاه در سال ۱۳۳۹  است. یکی از این مجسمه های گلی زنی است که به نام ونوس شناخته میشود. ظروف سفالی قرمز به دست آمده از چشمه علی و اسماعیل آباد نیز جزو اولین و قدیمی ترین آثاری است که بازدیدکنندگان در موزه ی ایران باستان با آن مواجه می شوند و قدمت آن متعلق به هزاره ی پنجم پیش از میلاد است. در این ظرف تصویر چهار انسان دیده می شود که رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند و دست های خود را به طرف بالا برده و در حال نمایش رقص های آیینی و نیایشی هستند.
در طبقه ی دوم موزه ی ایران باستان، گنجینه ی نفایس دوران پیش از تاریخ قرار دارد که در بر گیرنده ی آثار منحصر به فردی چون جام طلای مارلیک، جام طلای حسنلو، جام خشایار شاه، ریتون طلای همدان، الواح زرین و سیمین از کاخ آپادانای تخت جمشید، زیور آلات مکشوفه از زیویه ی کردستان و … است.

 

  • بخش تاریخی

آثار این دوره نیز اکثرا حاصل حفاری های علمی بوده و در کنار اشیای مکشوفه از استانها به نمایش گذارده شده اند. دوران تاریخی را اشیای هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی تشکیل می دهند و یکی از منحصر به فردترین نمونه های موجود دوره ی اشکانی، بقایای نیم تنه ی مردی است که در سال ۱۳۷۲ به طور اتفاقی به همراه چند قطعه استخوان، یک لنگه چکمه به همراه ساق پای درون آن، یک سنگ ساب، چند سفال، یک چاقوی آهنی، یک سنجاق نقره، یک شلوارک پشمی، چند قطعه پارچه و یک عدد گردو وجود داشت. این نیم تنه پس از کشف به مرد نمکی معروف گردید.

مرتبط:

تاریخچه موزه باغ ملک آباد مشهد

کاخ فلاحتی _موزه کشاورزی ایلام

می‌توانید از کاخ سلیمانیه و موزه نقاشی دیدن کنید

بهشت پرندگان اینجاست؛ میانکاله سرای پرندگان

میانکاله را خانه فلامینگوهای زیبا و پرندگان منحصر به فرد می‌دانند. اینجا پناهگاه پرندگان مهاجر و مامن بسیاری گونه‌های آبی و خزندگان بومی است. اینجا بهشت پرندگان است.

میانکاله، شبه جزیره‌ای در گوشه جنوب شرقی مازندران است، منطقه‌ای که خلیج گرگان را از خزر جدا می‌کند. جزیره‌ای باریک اما طولانی که طول آن تا ۳ کیلومتر نیز می‌رسد. این شبه جزیره‌ از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به جزیره‌ آشوراده منتهی می‌شود. چهار روستای آشوراده، قزل شهالی، قزل مهدی و قواسلات در حاشیه این شبه جزیره واقع شده‌اند. در طرف مقابل آن، بندر ترکمن قرار دارد. کشاورزی، باغداری و دامداری شغل اصلی مردم محلی این منطقه است. آنها همچنین از فروش صنایع دستی، فرش دستباف و از طریق گردشگری کسب درآمد می‌کنند.

میانکاله

از فلامینگوهای صورتی تا خاویارهای طلایی

منطقه محافظت شده میانکاله که میزبان پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، انواع قو، انواع غاز، اردک سر سفید، مرگوس ، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی مانند قرقاول خزری و دراج است، با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره، تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. پرندگان که به دلیل برودت هوا در فصل سرد سال، رخت سفر می‌پوشند و به ایران که آب و هوایی نسبتا گرم دارد، مهاجرت می‌کنند. این شبه جزیره همچنین محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر به ویژه کپور و کفال و ماهیان خاویاری نیز است. نزدیک به نیمی از خاویار ایران از آب‌های این منطقه صید می‌شود.

گردشگرانی که قصد دیدار از پرندگان مهاجر این تالاب را دارند، باید اواخر آبان تا پایان سال را برای سفر انتخاب کنند. دوستداران طبیعت میانکاله، رویایی‌ترین منظره این شبه جزیره را زمان طلوع یا غروب خورشید می‌دانند. درست وقتی که نور خورشید آسمان را نارنجی رنگ کرده، انعکاس آن بر آب افتاده و پرندگان در هاله‌ای از تاریکی قرار گرفته‌اند.

میانکاله

راه رسیدن به میانکاله از کجاست؟

سفر به میانکاله با سفر به هر مکان دیگری فرق دارد. دیدار از پرندگان رنگارنگ آداب خاصی دارد. قرار است همه تلاش کنند تا این منطقه زیست محیطی زنده بماند. از این رو سازمان حفاظت از محیط زیست، با هدف کنترل و ایمن نگهداشتن منطقه و آگاهی از افراد حاضر در شبه جزیره، اقدام به ایجاد ممنوعیت‌هایی در رفت و آمد کرده است. برای گردشگرانی که میل به دیدار از این بهشت دست نخورده را دارند دو راه وجود دارد. مسیر راحت‌تر، بازدید از میانکاله در قالب تورهای گردشگری است به خصوص که تنها تعداد محدودی از آژانس‌های گردشگری اجازه بازدید از منطقه را دارند. راه دیگر این است که درخواستی کتبی به سازمان محیط زیست داده شود و در آن تعداد افراد و زمان بازدید اعلام شود، پس از تایید نامه از سوی این سازمان، امکان سفر به میانکاله مهیا است.

مرتبط:

میانکاله _ هتلی برای پرندگان مهاجر

ساری _ از قدیمی‌ترین شهرهای ایران

جاذبه های تاریخی قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان فومن یا قلعه حسامی یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری بکر استان گیلان است که در دوران ساسانیان ساخته شده است.

قلعه حسامی یا همان قلعه رودخان جزو بناهای تاریخی شهر فومن در گیلان می باشد که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می گردد.

قلعه رودخان فومن

در۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان قلعه تاریخی به نام قلعه حسامی یا دژ رودخان واقع است بسیاری از کارشناسان احداث و ایجاد این قلعه باستانی را به دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب ها به ایران ربط دادند. این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان بوده که در روستای زیبای رودخان و بر فراز ارتفاعات جنگلی بنا شده است و مساحت آن ۲٫۶ هکتار و ۶۵ برج و بارو و دیواری ۱۵۰۰ متری را دارا است.

قلعه رود خان تا شهر ماکلوان ۲۵ کیلومتر،تا شفت ۲۰ کیلومتر و تا ماسوله ۴۵ کیلومتر فاصله مستقیم دارد. از مسیر آسفالته و اصلی مسافت قلعه تا فومن ۲۵ کیلومتر میباشد و تا ماکلوان تقریبا ۳۵ کیلومتر و تا ماسوله چند کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع این قلعه از سطح دریا حدوداً بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر می باشد و در کنار آن رودخانه ای جاری است که همین نام را به خود اختصاص داده است.

این دژ ارزشمند رودخان به خاطر معماری و ویژگی های استراتژیکی و ساختار و رزمی که دارد در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی ، با شماره ثبت ۱۵۴۹/ ۳ در فهرست آثار ملی و تاریخی دیرین ایران ماندگار شد.

blank

تاریخچه قلعه رودخان فومن

همانطور که پیش از این گفته شد پیشینه این قلعه به دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب ها به ایران مربوط می شود این قلعه در دوره سلجوقیان مجدداً بنا شد و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان محسوب می شد.

باید بدانید متنی که در روی کتیبه سردر ورودی قلعه درج شده است نشان از آن است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین مجدداً بنا شد این کتیبه هم اکنون در موزه گنجینه رشت محافظت می شود.

اولین قدرت این منطقه ای که از اطاعت صفویان مامانت و سرپیچی کرد امیر حسام الدین دباج فومنی(مظفر السلطان) می باشد که قلعه رودخان را بازسازی کرد تا توسط آن اقدام به مقاومت بکند اما هیچ موفق نشد و پا به فرار به در بند گذاشت و در نهایت دستگیر و در شهر تبریز اعدام گردید.

جاذبه‌های گردشگری گیلان

موقعیت جغرافیایی قلعه رودخان فومن

در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر فومن استان گیلان قلعه رودخان واقع است این قلعه بالای رودخان قرار دارد برای اینکه به این مکان زیبا و بینظیر برسید بایستی از روستاهای کردمحله ، گشت ، سیاهکل ، سعیدآباد ، گورا پست ، گشت رودخان و ملسکام عبور کنید و در نهایت به این روستا برسید پس از رسیدن به این جای بی نظیر استراحتی کوتاه زیر سایه درختان لذت شما را دو چندان می کند بنابراین در نهایت بایستی از حیدر آلات بگذرید و با سپری کردن مسافتی ۳ کیلومتری جاده خاکی به قلعه رودخان برسید.

مرتبط:

فومن با دیدنی هایی شیرین تر از کلوچه هایش

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

جاذبه گردشگری ایران که شاید تا به حال ندیده اید

طعم‌های عجیب و غریب غذای چینی در کشور اژدهای سرخ

با توجه به اینکه ویروس کرونا از بازارهای فروش حیوانات عجیب و غریب برای ذائقه‌های جدید مردم در چین و به ویژه شهر ووهان آغاز شده و کل جهان و خود این کشور را درگیر این بیماری کرده است؛ اما آشپزی و غذای چینی با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد بخش مهمی از فرهنگ چینی به حساب می‌آید که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

در تمام چین سعی بر این است طبخ غذاها به نحوی انجام شود که بیشترین میزان ارزش غذایی آن حفظ شود. آب‌پز و بخارپز کردن از مهم‌ترین روش‌هایی است که چینی‌ها برای پخت غذاهایشان استفاده می‌کنند و سرخ کردن غذا تقریبا در چین رواج زیادی ندارد.

«دامپلینگ»، «نودل ژجیانگ می‌ین»، «نودل چومین»، «اسپرینگ رول» و «ماشی سرخ شده» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور چین است که امروزه در دیگر کشورها نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده و افراد زیادی در دیگر نقاط جهان تمایل به مصرف غذای چینی دارند.

دامپلینگ  (Dumpling) از دسته غذاهای معروف مردم چین است که سابقه پخت آن مربوط به ۱۸۰۰ سال پیش می‌شود. دامپلینگ‌ها بسیار متنوع هستند و برای پخت آن‌ها از میگو، تکه‌های مرغ، گوشت گاو و سبزیجات استفاده می‌شود و سپس مواد سرخ شده را در خمیرهایی مخصوص می‌پیچند.

غذای چینی

این غذا معمولا به صورت بخارپز سرو می‌شود؛ اما در برخی موارد سرخ کرده آن نیز در رستوران‌ها دیده می‌شود. دامپلینگ اما از چنان محبوبیتی بین مردم برخوردار است که به عنوان «غذای شب سال نو» نیز شناخته می‌شود.

نودل‌ها از غذاهای اصلی کشورهایی مانند کره‌جنوبی، ژاپن و چین هستند که نوع پخت آن‌ها بسته به ذائقه مردم آن‌ها متفاوت است؛ از نودل‌های معروف و محبوب چینی‌ها می‌توان به نودل ژجیانگ می‌ین(Zha jiang mian)  اشاره کرد. این نودل‌ها دست‌ساز هستند و به همراه سبزیجات و گوشت سرو می‌شوند.

از آنجایی که نودل ژجیانگ می‌ین در شهر پکن چین توسط مردم زیاد سفارش داده می‌شود و طرفداران بیشتری در این شهر دارد به «نودل پکنی» نیز شهرت دارد.

نودل چومین(Chow Mein) از دیگر مدل‌های نودل است که بین مردم کشور چین از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نودل برعکس مدل قبلی به جای بخارپز شدن، سرخ می‌شود که برای پخت آن از موادی چون مرغ، گوشت گاو، میگو، پیاز، کرفس و چند مدل سبزیجات دیگر استفاده می‌شود.

برای پخت این غذا ابتدا نودل‌ها را در آب می‌جوشانند تا خوب نرم شود، سپس  باقی مواد مانند گوشت و سبزیجات را در ظرفی دیگر سرخ می‌کنند، زمانی که نودل‌ها به خوبی پخته شد آن‌ها را چند دقیقه‌ای با دیگر مواد سرخ کرده و در ظروف مخصوص سرو می‌کنند.

با اینکه چینی‌ها کمتر غذاهای چرب و سرخ شده استفاده می‌کنند؛ اما ماشی سرخ شده (Fried Mashi) از دسته غذاهای سرخ شده چینی است که  به واسطه مزه شیرینش منحصر به فرد است. ماده اولیه و اصلی این غذا از نودل، برنج یا هر دو تهیه می‌شود که پس از پخت کامل این مواد به آن‌ها شکر اضافه می‌شود.

غذای چینی

هر کس که قصد پخت این غذا را داشته باشد بسته به علاقه و ذائقه خود از انواع سبزی‌های سرخ شده برای اضافه کردن به این غذا، استفاده می‌کند، البته سعی می‌کنند طعم سبزی‌ها کمی با ترشی همراه باشد تا زمانی که با نودل یا برنج شیرین مخلوط می‌شود طعم بهتری خلق شود.

از دیگر غذای چینی که در حال حاضر در دیگر کشورها هم به وفور در رستوران‌ها سرو می‌شود می‌توان به اسپرینگ رول(Spring Rolls) اشاره کرد، این غذا در واقع نوعی رول استوانه‌ای خمیری شکل است که از برنج تهیه شده و داخل آن با مواد دل‌خواهی مانند انواع سبزیجات، انواع گوشت‌ها و … پر می‌شود.

این غذا پس از پیچیده شدن به همراه سس‌ و طعم‌دهنده‌های مخصوصی به صورت شور یا شیرین سرو می‌شود. این اسپرینگ رول‌ها در ابتدا تنها در بهار و تابستان سرو می‌شدند اما در حال حاضر در هر فصل از سال که اراده کنیم می‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم.

اسپرینگ رول یا رول‌های بهاری در مناطق جیانگ زی، جیانگ سو، شانگ‌های، فوجیان، گوانگزو، شنزن، هنگ کنگ و … بسیار محبوب و پرطرفدار است و یکی از مشهورترین غذاهای چینی محسوب به حساب می‌آید.

افرادی که عاشق غذاهای سرخ شده هستند البته می‌توانند در رستوران‌ها اسپرینگ رول‌ها را به صورت سرخ شده سفارش دهند. سرخ کردن این غذا به این صورت است که پس از پر کردن خمیر با مواد مورد نظر رول‌ها را در روغن داغ سرخ کرده، سرخ شدن اسپرینگ رول‌ها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که خمیر، رنگی طلایی به خود بگیرد و پس از سرخ شدن به آن‌ها نمک و فلفل اضافه کرده و سرو می‌کنند.

منبع:

www.chinahighlights.com

food.ndtv.com

مرتبط:

کاخ موزه شهر ممنوعه _سفر به قاب چوبیِ چین باستان

جالب‌ترین نکاتی که لازم است از برج ایفل بدانیم

برج ایفل در پاریس که سمبل این شهر است یکی از پربازدید ترین جاذبه های دنیا است که در میدان شامپ دو مارس Champ de Mars پاریس نزدیک رود سن Seine قرار گرفته است.

بنابراعلام لحظه آخر، زمانی که برج ایفل در سال ۱۸۸۹ افتتاح شد، فرانسوی ها فکر نمی‌کردند که روزی تبدیل به یکی از مهم‌ترین منابع درآمد گردشگری برایشان شود.

برج ایفل سالانه به تنهایی هفت میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند که عددی قابل‌ توجه می‌باشد. خوب است بدانید که این برج در فرانسه به بانوی آهنی (La dame de fer) نیز شهرت دارد. در ادامه به برخی از حقایقی که در مورد این برج محبوب وجود دارد اشاره می‌کنیم.

۱. پروژه ساخت برج ایفل در ژانویه سال ۱۸۸۷ آغاز شد. سازندگان تخمین زده بودند که حدود ۱۸ هزار قطعه آهن کم‌ کربن و ۲.۵ میلیون میخ پرچ برای این پروژه عظیم لازم است. این پروژه حدود ۲ سال بعد بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی تکمیل شد.

۲. این برج برای ۴۱ سال رکورد بلندترین سازه‌ای که توسط انسان ساخته‌ شده را در اختیار داشت؛ اما در سال ۱۹۳۰ ساختمان کرایسلر در نیویورک ساخته شد و رکورد برج ایفل را شکست.

برج ایفل

۳. برای بالا رفتن از این برج می‌توان از پله‌های آن هم استفاده کرد که نسبت به بلیط آسانسور ارزان‌تر هم می‌باشد اما تقریبا همه مردم آسانسور را به پله ترجیح می‌دهند چرا که تعداد پله‌های برج ایفل ۳۴۳ است. آسانسورهای ایفل سالانه مسافتی برابر با ۱۰۳۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند. این مسافت برابر است با دو ونیم برابر محیط کل کره زمین.

۴. در هوای سرد ارتفاع برج ایفل به‌اندازه‌ای در حدود شش اینچ کم می‌شود.

۵. امروزه به‌طور سالانه ۷ میلیون نفر از این برج دیدن می‌کنند که این برج را به پربازدید ‌ترین جاذبه دارای بلیط ورودی و غیر رایگان در جهان تبدیل نموده است.

۶. برج ایفل، در اصل قرمز بوده و یک سال طول کشید تا با ۶۰ تن رنگ، رنگ آن را عوض کنند. زمانی که برج افتتاح شد، رنگ آن قرمز قهوه‌ای بود. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید در واقع برج ایفل ۱۸ بار رنگ‌ شده و تنها به رنگ قرمز نبوده و حتی رنگ زرد را نیز تجربه کرده است.

امروزه هم این برج به رنگ برنزی رنگ‌آمیزی شده و به‌صورت رسمی آن را برج قهوه‌ای ایفل می‌نامند که برای رنگ‌آمیزی آن ۶۰ تن رنگ مصرف شد و یک سال هم این فرایند طول کشید. رنگ برج ایفل هر ه ۷ سال یکبار تمدید می‌شود که هر بار ۶۰ تن رنگ مصرف می‌شود.

برج ایفل

۷.  بیش از ۳۰ کپی از برج ایفل در سراسر دنیا وجود دارد.

۸. برج ایفل، در واقع برای مدت ۲۰ سال ساخته‌ شده بود و قرار بود پس از ۲۰ سال تخریب شود؛ اما استفاده‌های دیگری که بعداً به این برج اضافه شد مانند تبدیل‌شدن به انتقال‌دهنده بی‌سیم، باعث شدند که معروف ترین برج دنیا همچنان پابرجا بماند.

۹. نام ۷۲ مهندس، دانشمند و مکانیکی که در ساخت ایفل همکاری داشتند در یک سمت برج ایفل کنده‌کاری‌شده است.

۱۰. این برج شبیه به هر سازه‌ی فلزی دیگر، زمانی که بخشی از آن در مقابل گرمای خورشید قرار دارد کمی منبسط می‌شود و این انبساط سبب می‌شود در حدود ۱۵ سانتی‌متر خم شود.

۱۱. گوستاو ایفل یک اتاق کوچک را در طبقه سوم برج برای سرگرمی دوستانش نگه داشت که امروزه بازدید این اتاق برای عموم مردم آزاد است.

 

۱۲. در سال ۱۸۹۸ یک آنتن رادیویی بیست‌متری به نوک این برج اضافه شد. این سازه با احتساب آنتن مخابراتی بالای برج ۳۲۴ متر ارتفاع و ۱۰۱۰۰ تن وزن دارد.

مرتبط:

کاخ الیزه پاریس _محل اقامت رئیس جمهور فرانسه

خیابان شانزه لیزه پاریس

۱۴ اتفاق مهم در پاریس!

یزد و قم شهر ملی صنایع دستی می‌شوند

چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، پرونده ثبت ملی یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات،‌ قم به عنوان انگشتر و شهر فیروزه خراسان به عنوان فیروزه بررسی شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عمارت تاریخی کوشک برگزار شد. در این نشست پرونده شهر فیروزه در استان خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی فیروزه، قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر و یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات بررسی شد.

در این جلسه انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که با حضور مدیران کل معاونت صنایع‌دستی و تعدادی از نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و مدیران کل میراث‌فرهنگی سه استان خراسان رضوی، قم و یزد برگزار شد، پرونده ثبت ملی شهرها و روستاهای سه استان خراسان رضوی، قم و یزد به صورت جداگانه بررسی شد و در هر جلسه مدیران کل استان‌ها، نمایندگان مجلس و مسئولانی از این استان‌ها به دفاع از ظرفیت‌های شهرها و روستاهای پیشنهادی برای ثبت پرداختند.

فیروزه، شهر ملی فیروزه

در اولین جلسه از این نشست موضوع ثبت ملی شهر فیروزه استان خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی فیروزه مورد بررسی قرار گرفت که پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور در این خصوص گفت: موارد اشکال پرونده‌ای که امسال برای شهر فیروزه ارسال شده است، برطرف شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این شهر وجود دارد، امیدواریم شهر فیروزه به‌عنوان شهر ملی ثبت شود.

او افزود: شهر فیروزه دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، تحقیقات کامل در این خصوص انجام شده و امید می‌رود که با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر فیروزه بتوانیم این شهر را به‌عنوان شهر ملی فیروزه که یکی از سنگ‌های قیمتی ارزشمند است به ثبت ملی برسانیم.

محمودیان اظهار کرد: باید بتوانیم در پروسه ملی شدن شهرها و روستاها گام محکمی برداریم، یعنی از همین ابتدا برای ثبت جهانی این شهرها و روستاها خودمان را آماده کنیم. در این میان به‌طور حتم تبلیغات نقش مهمی دارد و باید از ظرفیت‌های رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی در این خصوص استفاده کرد. ابزار معرفی و تبلیغات شهرها و روستاهایی که ثبت ملی می‌شوند مانند بروشور، تیزر، کلیپ و غیره باید به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شود و به‌طور جدی در دستور کار باشد.

معاون صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: وقتی شهری مانند فیروزه ثبت ملی شود و همچنین به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شود، می‌توان برای حضور هیئت‌های تجاری در آن منطقه نیز برنامه‌ریزی کرد که با حضور در آن منطقه نسبت به خرید مستقیم محصولات و نیز خرید مستقیم از معدن فیروزه اقدام کنند.

او در ادامه افزود: بعد از ثبت ملی شهر فیروزه یکی از اقدامات مهم که در این شهر باید انجام شود، ایجاد نمادهای مرتبط با فیروزه در این شهر است. همچنین ایجاد موزه و گالری در شهر فیروزه اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به اقتصاد منطقه و معیشت مردم کمک کند.

فیروزه، سنگی با قدمت هفت هزار سال

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: انگیزه اصلی از ثبت ملی شهر فیروزه شناساندن بیشتر فیروزه است، چرا که این شهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و محصول این شهرستان یعنی سنگ فیروزه نیز یکی از سنگ‌های با ارزش قیمتی است.

او افزود: یکی از مزیت‌های شهرستان فیروزه این است که افراد در تمام سنین به شغل تراش و فرآوری سنگ فیروزه مشغول هستند. تولید معدن شهرستان فیروزه بالای ۵۰ تن است و هر سال چهار تن سنگ خالص فرآوری می‌شود.

مکرمی‌فر افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، سابقه فیروزه در این شهرستان به حدود هفت هزار سال قبل بازمی‌گردد. در حقیقت می‌توان گفت هیچ فیروزه‌ای در دنیا به فیروزه نیشابور نمی‌رسد، یکی از خاصیت‌های فیروزه نیشابور این است که شفاف است و چربی را جذب نمی‌کند.

او اظهار کرد: ۱۰ کارگاه بزرگ و هزار کارگاه کوچک در این شهرستان فعال است و معدن فیروزه نیز به‌عنوان یک محور ژئوتوریسم می‌تواند مورد توجه بیشتر گردشگران قرار گیرد، با ثبت فیروزه، این شهرستان می‌تواند به قطب ژئو توریسم در منطقه تبدیل شود.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: قدمت تاریخی فیروزه نشان‌دهنده اهمیت این سنگ قیمتی است. برای اینکه بتوانیم منطقه‌ای را به دنیا معرفی کنیم باید یک درگاه مناسب برای آن داشته باشیم و به‌طور حتم ثبت ملی فیروزه می‌تواند درگاه مناسبی برای معرفی این منطقه باشد.

او افزود: عمده گردشگرانی که به فیروزه می‌آیند توجه خاصی به معدن فیروزه دارند و این معدن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها برای توسعه گردشگری است، با ثبت ملی فیروزه و نیز ایجاد شهرک تخصصی فیروزه می‌توان به معرفی هرچه بیشتر این شهر کمک کرد.

قم، شهر ملی انگشتر می‌شود

جلسه بعدی این نشست به بررسی ثبت قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر پرداخته شد. در این نشست معاون صنایع‌دستی کشور، مدیران کل این معاونت، استاندار، مدیرکل قم و تعدادی از مسئولان این استان به بررسی ظرفیت‌های شهر قم در حوزه انگشتر پرداختند.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی در این جلسه گفت: طرحی را با عنوان ایجاد شورای عالی گوهرسنگ‌ها در دست تدوین داریم که به زودی به پایان می‌رسد. این سند یک سند مشخص خصوصاً در حوزه اشتغال سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است، موضوع انگشتر که خاستگاه آن در شهر قم است از اهمیت بالایی برخوردار است.

او در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که بعد از ثبت ملی باید به آن توجه کرد، طراحی و نصب المان‌های مرتبط با هنر انگشترسازی در شهر قم است. ضمن اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما و نیز تولید بروشور و تهیه کلیپ و غیره باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودیان در ادامه عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگری که در قم باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد یک گالری زیبا برای معرفی و نیز فروش محصولات صنایع‌دستی از جمله انگشتر است.

انگشتر، سوغات زائران قم

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این نشست بیان کرد: انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر یک اقدام مهم و قابل قدردانی است. در شرایط فعلی یکی از موضوعات مهمی که مطرح است برندسازی و هویت‌بخشی به شهرها در حوزه صنایع‌دستی است که انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌تواند به این برندسازی کمک کند.

او افزود: در استان قم تمام عوامل لازم برای نقش‌آفرینی در هویت‌بخشی و برندسازی وجود دارد، معادنی که در استان وجود دارد یک ظرفیت بسیار ارزشمند است، ضمن اینکه وجود هنرمندان صاحب دانش در قم و بازار مصرف بسیار خوب، عوامل دیگری است که می‌تواند به برندسازی و هویت‌بخشی صنایع‌دستی خصوصاً هنر انگشترسازی کمک کند.

سرمست ادامه داد: انگشتر می‌تواند به‌عنوان یکی از اقلام مهم در بسته سوغات زائر در شهر قم قلمداد شود، با توجه به اینکه این بسته در دست تدوین است، حتماً باید انگشتر در این بسته سوغات دیده شود.

او در ادامه گفت: در استان قم یک منطقه گردشگری بسیار وسیع داریم که به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی قم در بخشی از این منطقه نمونه گردشگری می‌توان بازار فروش برای محصولات هنرمندان صنایع‌دستی تدارک دید.

ثبت ملی، زمینه‌ساز ثبت جهانی

حمید یزدانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم نیز در این نشست اظهار کرد: در صورت انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌توان زمینه ثبت جهانی این شهر را نیز در این هنر_صنعت فراهم کرد که به‌طور حتم این مهم می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این استان کمک کند.

او افزود: بر اساس قول مساعد مسئولان استانی، قرار شده است زمین مناسبی برای احداث یک بازارچه به این اداره‌کل اختصاص دهند تا زمینه تجمیع مشاغل حوزه صنایع‌دستی فراهم شود و از پراکندگی این مشاغل در استان جلوگیری شود.

یزدانی تصریح کرد: ایجاد بازاری جامع در حوزه صنایع‌دستی قم می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در این استان کمک کند.

در ادامه این جلسه، سید مرتضی حسامی‌نژاد معاون شهردار قم نیز گفت: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی دنبال کنیم، اقتصاد بدون نفت است که در این میان به‌طور حتم صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در تحقق این موضوع است.

او افزود: در این میان بخش عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را گردشگران زیارتی تشکیل می‌دهند که انگشتر، برجسته‌ترین سوغات شهرهای زیارتی است و انتخاب شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر و زیورآلات یک اقدام قابل تحسین است و امیدوارم گام‌های بعدی برای ثبت جهانی این شهر برداشته شود.

زیورآلات، هنر کهن در یزد

در سومین جلسه این شورا نیز موضوع ثبت یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات مورد بررسی قرار گرفت که در این جلسه محمدعلی طالبی استاندار، سید مصطفی فاطمی‌نسب مدیرکل و محمدرضا دهقان معاون صنایع‌دستی استان به دفاع از پرونده ارائه شده پرداختند.

پویا محمودیان در این جلسه گفت: یزد شهر جهانی است و دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه صنایع‌دستی است، زیورآلات یزد از زیبایی و اصالت خاصی برخوردار است و خوشبختانه این شهر به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت خواهد شد.

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد: جایگاه زیورآلات در حوزه اشتغال از اهمیت بالایی برخودار است و اگر شهر یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت شود می‌تواند ارزش و ظرفیت‌های این استان در حوزه زیورآلات به خوبی معرفی شود.

محمودیان توضیح داد: در سال “جهش تولید”، یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت می‌شود و این یک اتفاق بسیار مهم است. بعد از ثبت حتماً باید در خصوص نصب المان و نیز معرفی هرچه بیشتر زیورآلات یزد از طریق رسانه‌های مختلف اقدام شود.

در ادامه این جلسه، محمدعلی طالبی استاندار یزد گفت: موضوع زیورآلات سنتی از قدیم در این استان شهرت داشته و اشتغال بسیار بالایی به وجود آورده است. رویکرد استان در حوزه توسعه نیز به این سمت رفته و این زیورآلات در یزد از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با بیان اینکه آمادگی سرمایه‌گذاری برای این حوزه در یزد وجود دارد افزود: با توجه به ارزش و اهمیت زیورآلات این استان واقعاً حیف است که این شهر به‌عنوان شهر ملی زیورآلات شناخته نشود، خوشحالیم که این گام برداشته شده و امیدواریم با ثبت ملی یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات، شاهد معرفی هرچه بیشتر زیورآلات یزد در داخل و خارج از کشور باشیم.

طالبی بیان کرد: از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به خاطر توجه به این موضوع قدردانی می‌کنم و استانداری نیز آمادگی خود را برای کمک به ثبت ملی و رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی خصوصاً زیورآلات در یزد اعلام می‌کند.

منبع:ایمنا

مرتبط:

با این مسجد جامع یزد حتما عکس بگیرید

غار الهه نمک فیروزه ای

روستای زیبای بقمچ