سفر ایمن در ایام کرونا

در ایام شیوع کرونا چگونه سفر ایمن داشته باشیم؟

همانطور که می دانید، «در خانه ماندن» بهترین راهکار پیشگیری جهت ریشه کن کردن این بیماری است؛ اما، برخی از افراد بنا به دلایل شخصی باید سفر کنند و به کارهای مهم و حیاتی خود برسند.

مقدمه

آنچه که این روزها جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، ویروسی به نام COVID-19 است. این ویروس که سال ها پیش توسط دانشمندان کشف و جزو خانواده بیماری های سارس شناخته می شود، بلاخره بلای جان انسان شد و به بدن او سرایت کرد. مسئله ای که از اهمیت زیادی برخوردار است، پیشگیری های لازم جهت مبتلا نشدن به این ویروس خطرناک می باشد.

همانطور که می دانید، «در خانه ماندن» بهترین راهکار پیشگیری جهت ریشه کن کردن این بیماری است؛ اما، برخی از افراد بنا به دلایل شخصی باید سفر کنند و به کارهای مهم و حیاتی خود برسند و یا پس از ماه ها قرنطینه، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی عزم سفر داشته باشند؛ افرادی که ممکن است در طول هفته برای کار و یا دیدار با عزیزان مجبور به سفر کردن به سایر شهرها باشند.

یکی از روش های مناسب سفر بعد از کرونا استفاده از خودروهای شخصی است که مشکلات خاص خود را دارد. در غیر این صورت هواپیما و قطار ایمن ترین روش حمل و نقل هستند. از آنجایی که در سفر هوایی امکان رعایت فاصله اجتماعی در طول سفر وجود ندارد و در این روزها تعداد پروازهای رفت و برگشت به شهرستان ها بسیار محدود شده، «قطار» بهترین گزینه برای سفر کردن می باشد. بنابراین، انتخاب قطارهای ایمن و بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد.

سفری ایمن در ایام کرونا

چگونه یک قطار ایمن و بهداشتی در ایام کرونا پیدا کنیم؟
در انتخاب قطار جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در طول سفر، یافتن یک قطار ایمن و بهداشتی حائز اهمیت می باشد؛ شرکتی که تمامی پروتکل های بهداشتی را قبل و در طول سفر رعایت کرده باشد.
ضد عفونی کردن قطار
بهترین روش جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در قطار، ضد عفونی کردن بدنه و کلیه سطوح داخلی قطار قبل از هر سفر است. در طول سفر نیز فضاهای اشتراکی مانند سرویس های بهداشتی، سالن، دستگیره پنجره ها و … به صورت مستمر ضدعفونی می شود. در واقع، بر طبق پروتکلی که وزارت بهداشت بهداشت تعریف کرده، تمامی قطارهای مسافرتی باید قطار را قبل از حرکت، هنگام حرکت و در پایان سفر به طور کامل ضد عفونی کنند.
طرح فاصله گذاری اجتماعی
یکی از مهم ترین نکات ایمنی در هنگام سفر رعایت طرح فاصله گذاری می باشد. شرکت های حمل و نقل ریلی موظفند تا تعداد سرنشین های کوپه ها را نصف کنند. به این معنی که در هر کوپه ۴ نفره، فقط دو نفر امکان سوار شدن دارند. البته در صورتی که خانواده ی سه یا چهار نفره یک کوپه را خریداری نمایند می توانند در طول سفر در یک کوپه حضور داشته باشند همچنین، در زمان کنترل بلیت، سوار شدن به قطار و پیاده شدن در مقصد نیز می باست فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت گردد.
آماده سازی کلیه اقلام پذیرایی با رعایت پروتکل های بهداشتی
تمامی اقلام پذیرایی طی فرایندهای خاص ضدعفونی شده و در ظروف یکبار مصرف وکیوم و استلریزه قرار گیرند. استفاده از اقلام غذایی به صورت باز ممنوع بوده و تمامی ظروف باید کاملاً خشک و بهداشتی باشند.  پرسنل کلیه فرآیندهای طبخ، بسته بندی و ارسال نیز باید طبق آخرین توصیه های بهداشتی عمل کرده و مانند سربازان و پرستاران سلامت از لباس های مخصوص ضد کرونایی استفاده کنند. این لباس ها شامل دستکش، کلاه، نقاب های شیشه ای و روپوش های یکسره می شوند.
ضد عفونی و بسته بندی اقلام خواب
فرآیند آماده سازی اقلام خواب در شرایط کاملاً استریل و توسط پرسنل آموزش دیده صورت گرفته و تمامی اقلام خواب در بسته بندی های کاملا بهداشتی و وکیوم در اختیار مسافر قرار می گیرد؛ به گونه ای که تنها یک مسافر حق استفاده از آن ها را داشته و پس از مصرف بلافاصله جهت شستشو و ضدعفونی مجدد ارسال می شود.
blank
ضدعفونی بارها و وسایل مسافران
در برخی از قطارها به محض ورود مسافر به ایستگاه بار مسافر توسط پرسنل شرکت تحویل گرفته شده و پیش از اینکه ورود به کوپه ضد عفونی شده و بر روی آن ها برچسب کنترل کیفی درج می شود.
تجهیز و آماده سازی کوپه مسافران طبق پروتکل های بهداشتی
پیش از هر سفر، پرسنل خدماتی قطار موظفند تمامی وسایل مصرفی کوپه را تعویض نموده و اقلام جدید و ضدعفونی شده را در کوپه قرار دهند. استفاده از روکش های یکبار مصرف در صندلی ها و همچنین قرار دادن بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش، مواد شوینده، دستمال های یکبار مصرف، مسواک و خمیردندان و غیره برای هر یک از مسافران، یکی دیگر از امکاناتی است که برخی از قطارها در اختیار مسافران خود قرار می دهند.
امکان حضور حداقلی مهمانداران
به دلیل لزوم کم شدن تعداد دفعات مراجعه مهمانداران به داخل کوپه ها و حفظ حریم مسافران، نیمی از سرویس مدل قبل از حضور مسافران در کوپه، چیده می شود و پس از آن فقط در صورت تمایل مسافران، مهماندار در کوپه حضور می نماید (در قطارهای پنج ستاره دکمه احضار مهماندار در داخل کوپه تعبیه شده است).
استفاده از صفحات جذب آلودگی
مسافران قبل از سوار شدن به قطار، با راه رفتن بر روی صفحه جذب آلودگی، هر گونه آلودگی کفش های خود را از بین برده و با خیال آسوده پا به داخل کوپه ی خود می گذارند.
سخن پایانی
همانطور که گفته شد، بهترین روش سفر کردن بعد از خودروهای شخصی، قطارهای مسافرتی می باشند. بهتر است قبل از سفر حتماً برنامه ریزی کرده و بلیت های خود را به موقع خریداری کنید. در بین شرکت های ریلی موجود، قطار فدک به عنوان اولین قطار ۵ ستاره ایران، با ارائه خدمات بهداشتی و رعایت پروتکل های ارائه شده از جانب وزارت بهداشت، در این زمینه پیشرو است و با ارائه سرویس ویژه قطار سلامت با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی تنها وسیله حمل و نقل ریلی هستند که در ایام کرونا مسافران را به طور ایمن جا به جا می کند.
منبع:نمناک
مرتبط:
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *