تپه اشرف _نکاتی دربارۀ میراثِ پنهانِ اصفهان

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف در حالی از اتمام فصل هفتم کاوش در این محوطه، بدون هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای تداوم کار یا گسترش محدودۀ مورد کاوش خبر داده که رئیس پیشین پژوهشکدۀ باستان شناسی کشور می‌گوید: آثار کشف‌شده در این تپه، سرنخ‌های بسیار مهمی برای پی جوییِ دقیق‌تر تاریخ گذشته اصفهان داده است.

گرچه شهردار اصفهان تیرماه سال جاری اعلام کرده بود: «رسیدگی ویژه به تپه اشرف به شکل جدی در دستور کار شهرداری قرارگرفته و تصمیم گرفتیم انجام مجدد کاوش‌ها را پشتیبانی و از پروژه‌های کاوش حمایت کنیم.» و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز نظر به همین عزم جزم شهرداری برای «رسیدگی ویژه و جدی» به تپه اشرف، در ماه مرداد اظهار کرده بود: «امیدوارم با همکاری سایر نهادها به‌ ویژه مدیریت شهری، فصل بعدی کاوش در تپه اشرف ادامه پیدا کند و بخشی از راز مگوی حیات تمدنی استان در این بخش از فلات مرکزی ایران برملا شود» با این حال، علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان‌شناسی در تپه اشرف، به‌تازگی از اتمام فصل هفتم کاوش در این محدوده خبر داده و گفته: «متأسفانه برای ادامه کاوش‌ها هیچ اقدام و برنامه‌ریزی‌ای نشده است.»

عباس مقدم، رئیس پیشین پژوهشکدۀ باستان‌شناسی کشور می‌گوید: اصفهان یکی از شهرهای استثنایی ایران است که بسیاری از مدارک باستان شناختی در آن مستور مانده و طبیعی است که بسیاری افراد تنها به مواردی اهمیت دهند که عیان است.

او خاطرنشان می‌کند: به خاطر ویژگی طبیعی‌ای که زاینده‌رود داشته و رسوب‌گذاری عظیم در دشت اصفهان را موجب شده، خیلی از آثار باستانی این شهر  قابل رؤیت نیست و بر همین اساس، سرنخ‌هایی که در تپه اشرف به‌دست‌آمده است می‌تواند چشم ما را به واقعیت‌های اصفهان بیشتر  باز کند تا پی جویِ زیستگاه‌ها و آثاری از دورۀ اشکانی، ساسانی و حتی پیش ‌از تاریخ در اصفهان باشیم.

این باستان شناس یادآور می‌شود: مسئولان امر و خصوصا باستان شناسانی که در اصفهان فعالند باید به این امر توجه ویژه داشته باشند که شهرهایی که در خود رودخانه‌هایی با کیفیت زاینده رود دارند، باید با روش‌های مختلف و روزآمد ارزیابی شود. هیچ بعید نیست که زاینده رود همان کاری را با اصفهان کرده باشد که نیل با مصر یا دجله و فرات با نواحی جنوب بین‌النهرین کرده و به این ترتیب، صدها شهر و روستای ادوار مختلف پیش از تاریخی و تاریخی در آن مدفون شده باشد.

 

مقدم، در خصوص انتقال اسکلت کشف‌شده در فصل هفتم کاوش تپه اشرف به موزه هنرهای تزیینی اصفهان توضیح می‌دهد: باستان‌شناسانی که با تدفین و اسکلت انسانی در محدودۀ محل کاوش خود  سروکار دارند، معمولاً با دعوت از متخصصان، اندازه‌گیری های بالینی را برای بررسی جمجمه، کیفیت دندان‌ها، انواع استخوان و… در محل انجام می‌دهند و اگر هم به مطالعات ایزوتوپی و ژنتیکی نیاز باشد، نمونۀ کوچکی از اسکلت جدا کرده و به آزمایشگاه می‌فرستند اما مابقی اندام به این دلیل که نگهداری اسکلت بیرون از خاک بسیار سخت بوده و طبعا هزینۀ نگهداری بالایی دارد، بهتر است در جای خود باقی بماند، چون در غیر این صورت به‌مرور زمان آسیب می‌بیند و از بین می‌رود.

او تصریح می‌کند: تنها در موارد استثنایی مانند جمجمه‌های تغییر شکل یافته‌ای که ازچگاسفلی یافته شد و یا جمجمه‌ای از شهر سوخته که آثار جراحی روی آن دیده شده و یا ردیف دندان‌های انسانی که شاید قدیمی‌ترین نمونۀ ایمپلنت باشد و در کاوش‌های تپه سیلک کاشان به دست آمده است را می‌توان با رعایت اصول حفاظتی در موزه‌ها نمایش داد.

 

رئیس پیشین پژوهشکدۀ باستان شناسی کشور، با اشاره به کار سخت باستان‌شناسان در محدوده‌های تاریخی‌ای مثل تپه اشرف که بخشی از آن زیر خیابان قرار دارد، می‌گوید: در طول زمان مردم عادت کرده‌اند که از خیابان مشتاق عبور و مرور کنند و تغییر این عادت توسط باستان‌شناسان کار سختی است. در چنین شرایطی دستگاه‌های مختلف باید با هم رایزنی کنند و مسیرهای جایگزین را در نظر بگیرند تا کاوش‌ها ادامه  یابد و بعد از اتمام کاوش‌ها، در صورتی که اثر منحصر به فرد غیر منقولی در محل  به دست نیامد، جاده به حالت اولیه برگردد، اما ظاهرا به خاطر ناهماهنگی‌هایی که بین مدیریت‌ها و نهادها و سازمان‌های ما دیده می‌شود، این کار بسیار زمان می‌برد.

مقدم تأکید می‌کند: خیلی‌ها از جمله برخی باستان شناسان، حتی بر این باور  بودند که اصفهان فاقد آثار باستانی از دوره اشکانی و ماقبل آن است اما کشفیات اخیر تپه اشرف این تصور را تغییر داد و ازاین‌جهت باید ارزش و اهمیت بسیاری برای کاوش‌های تپه اشرف و زحماتی که هیئت کاوش با وجود سختی‌های فراوان متحمل شده‌اند قائل شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف

سرای بدیع یا خانه حاج رسولی ها اصفهان

فضاهای سرای بدیع در چهارسوی حیاطی مستطیل شکل واقع شده اند. چهار تالار خانه که در میانه چهار جبهه حیاط قرار گرفته اند، پوشیده از تزئینات مقرنس، قطاربندی، گچبری، طلاکاری و نقاشی روی گچ می باشند و ضلع مجاور حیاط هر چهار تالار را ارسی ظریف و زیبایی پوشانده است.

تالار جبهه شمالی خانه حاج رسولی ها از سایر تالارها وسیع تر بوده و قسمت اعظم این جبهه را اشغال کرده است. این تالار از سوی ضلع بزرگتر خود توسط ارسی بسیار وسیعی به حیاط خانه مشرف است و از سوی مقابل یعنی در انتهای شاه نشین به وسیله ارسی دیگری به حیاط اندرونی خانه باز می شده که به این ترتیب بین دو حیاط خانه واقع بوده است. امروزه بخش اندرونی خانه کاملا تفکیک شده و بصورت خانه مستقلی درآمده است. دسترسی به این تالار از طریق کفش کن های دو سوی آن میسر است. در طبقه دوم، روی کفش کن ها اتاق های گوشواری واقع شده که توسط ارسی هائی از یک سو به تالار و از سوی دیگر به حیاط اشراف دارند.

سرای بدیع-خانه حاج رسولی ها اصفهان

جبهه جنوبی خانه نیز شامل تالار و دو اتاق سه دری در طرفین آن است که دو کفش کن این فضاها را از یکدیگر جدا می کنند. در طبقه دوم اتاق های سه دری، دو اتاق دیگر واقع اند که تا روی راهروهای کفش کن طبقه پائین ادامه می یابند و به تالار مشرف می شوند. این اتاق ها نیز از جهت دیگر به حیاط خانه دید دارند. جبهه های شرقی و غربی نیز دارای همین ترکیب یعنی یک تالار در میانه و دو اتاق در طرفین آن و راهروهای کفش کن بین این فضاها می باشند. تالارهای دو جبهه شرقی و غربی ارتفاعی معادل دو طبقه دارند و روی اتاق های سه دری اتاق های دیگری قرار گرفته اند. این تالارها ارسی های مرتفع و وسیعی به سوی حیاط دارند. فضاهای خدماتی شامل آشپزخانه و محل پخت نان در پشت فضاهای اصلی این جبهه قرار گرفته اند.

ورودی خانه در گوشه جنوب غربی شامل سردر و هشتی است و به گوشه حیاط راه دارد. در طبقه دوم هشتی اتاقی قرار گرفته که با اتاق گوشوار جبهه جنوبی خانه مرتبط است. خانه دارای ورودی دیگری در گوشه جنوب شرقی است که به اصطبل و سپس حیاط خانه وارد می شود. نماهای خانه مزین به درها و پنجره های متعدد مشبک با شیشه های رنگی و گره چینی چوبی می باشند. طرح حیاط خانه که منظری مناسب برای دو تالار اصلی بوجود آورده است، شامل حوض مستطیلی طویل در میانه و چهار باغچه در طرفین آن می باشد.

سرای بدیع _خانه حاج رسولی ها اصفهان

هم اکنون سرای بدیع همان خانه معروف حاج رسولی‌ های سابق است که زمانی شامل چهارخانه قدیمی بوده که سه خانه از آن به طور کامل تخریب شده است اما خانه باقیمانده مطابق با الگو برداری از خانه های زمان صفوی به صورت یک دست و بدون اضافه نمودن هیچ بخش الحاقی به کالبد اصلی آن مرمت شده و به شماره ۹۰۶۰ به ثبت میراث فرهنگی استان اصفهان درآمده است. خانه فعلی ۱۴۰۰ متر مربع زیر بنا دارد که به طور کامل و مطابق با اصول مهندسی، رطوبت زدایی و ایمن سازی شده است.

کاربری کنونی
سرای بدیع دارای چند واحد اقامتی است که جهت اهداف خاص و متناسب با امکانات سرای بدیع در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. بنا بر فضای تاریخی و قدیمی خانه در اینجا با انواع غذاها و نوشیدنی های بومی و سنتی پذیرایی می شود. این بنا دارای سیصد ویترین و جانمایی جهت نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری و صنایع دستی می باشد.

اطلاعات تماس با سرای بدیع:
۳۳۳۸۰۴۱۳-۱۴ و ۳۳۳۸۴۳۳۸ ۰۳۱
۰۹۱۹۹۹۰۸۰۶۲

مرتبط:

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

فرایبورگ _اصفهانی در قلب اروپا

مسجد حکیم یکی از مساجد چهارایوانی اصفهان