سفر حدود ۲۰۰۰گردشگر خارجی به سمنان

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از اجرایی شدن۱۲ پروژه سرمایه‌گذاری و زیرساخت گردشگری در استان سمنان خبر داد.

محمد طاهریان ۳ مهر ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: سه پروژه از این پروژه‌ها مربوط به سرمایه گذاری و ۹ پروژه نیز در حوزه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در این استان است.

وی ادامه داد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری شامل ارائه مجوز ایجاد، اصلاح و تکمیل مجتمع گردشگری گرمسار با صرف  ۲۱۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر، واحد اقامتی و پذیرایی در مجتمع خدماتی و رفاهی میامی با صرف ۴۴ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۲۲ نفر و ساخت هتل سه ستاره میامی با صرف ۳۶۱ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۶۷ نفر است.

طاهریان گفت:«پروژه‌های زیرساختی نیز شامل قیرپاشی و آسفالت پیغمبران سمنان با صرف یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال، اجرای عملیات خاکی مسیر افتر به آبگرم با صرف ۲۷ میلیارد ریال، برج نوری در زائرسرای بیارجمند و سرخه با صرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، برق‌رسانی به قلعه پنهان بهرام با صرف دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: اجرای کانال زهکش مسیر قصر بهرام با صرف پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، نصب تابلوی معرفی قصر بهرام با صرف ۹۸۰ میلیون ریال، قیرپاشی و آسفالت مسیر منطقه دشت شاد با صرف اعتبار دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، موزه بزرگ سمنان با اعتباری ۳۴ میلیارد ریالی و مجتمع گردشگری و فرهنگی سرخه با اعتباری ۴۰۰ میلیارد ریالی از دیگر پروژه‌های در حال ساخت در حوزه صنعت گردشگری در این استان پهناور است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از اقامت ۱۵۸ هزار ۲۷۵ گردشگر داخلی و یک هزار و ۹۷۶ گردشگر خارجی از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون در این استان خبر داد.

در استان سمنان ۹۰ اقامتگاه بوم‎گردی، ۱۵ هتل و مهمانسرا، ۱۴ اقامتگاه سنتی، پنج مهمانپذیر، پنج مجتمع گردشگری، ۷۹ خانه مسافر، یک هتل آپارتمان، دو مرکز تفریحی سرگرمی، یک اردوگاه، یک متل، ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۲ رستوران بین راهی، ۱۹ سفره خانه سنتی و سه موسسه آموزش گردشگری فعال است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

میراث هزاره‌ها در شهر سمنان

تکیه ناسار سمنان

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

حفظ نشاط جامعه در گروی توجه به ورزش و گردشگری است

رییس‌جمهوری گفت: برای حفظ نشاط و شادابی و سلامت در جامعه هم توجه به امر ورزش اهمیت دارد و هم رونق یافتن گردشگری به این موضوع کمک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی حوزه گردشگری و ورزش که به صورت ویدئویی برگزار شد، با بیان اینکه امروز در بیست‌وپنجمین هفته افتتاح طرح‌های ملی قرار داریم، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که آثار باستانی و فرهنگی و اسلامی ما بیش از گذشته برای دیدار مردم آماده شود تا جهانیان ببینند که این ملت بیش از هفت هزار سال تاریخ تمدن دارد.

وی افزود: خوشحالیم که در این هفت سال کارهای بزرگی برای بازگرداندن اشیاء تاریخی -که موفقیت بزرگ حقوقی ما در عرصه بین‌الملل بود – و آماده‌کردن فضای کشور برای حضور گردشگران و نیز ثبت آثار تاریخی صورت گرفت که در زمینه جذب گردشگر هم از چهار میلیون به هشت میلیون رسیدیم.

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا البته حضور گردشگران خارجی کمتر شده اما در عین حال این مسئله گذراست و در سال‌های آینده شاهد توسعه گردشگری در کشور خواهیم بود.

روحانی با اشاره به اینکه توجه به ورزش از اهداف مهم ماست، ادامه داد: هم مسئله ورزش حرفه‌ای برای ما مهم است که ساخت هتل‌های ورزشی، ورزشگاه‌ها و سالن‌ها و امکان انجام ورزش را انجام می‌دهیم و هم اساسأ توجه به سلامت مردم در این زمینه برای ما مهم است. ضمن اینکه در این زمینه موضوع حضور ورزشی زنان ما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما شاهدیم که زنان‌مان در ورزش افتخارآفرینند و این چیزی است که اسلام هم برای زنان دیده است و این امکان را فراهم ساخته.

رییس جمهوری گفت: در عرصه‌های مختلف زنان همانند مردان حضور دارند و در عرصه ورزش هم آنان با حفظ حجاب و عفت خود حاضر می‌شوند و افتخارآفرینی می‌کنند. در سایر حوزه‌ها هم همچون مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور موثر دارند.

وی در پایان گفت: از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، بسیار خوشحالم و این نکته را هم در پایان باید مورد اشاره قرار دهیم که برای حفظ نشاط و شادابی و سلامت در جامعه هم توجه به امر ورزش اهمیت دارد و هم رونق یافتن گردشگری به این موضوع کمک می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رونمایی از کتاب “گردشگری سلامت”در روز جهانی گردشگری

۱۹ برنامه به مناسبت روز جهانی گردشگری در کرمان برگزار می‌شود

از فرصت هفته گردشگری برای تبیین ابعاد سفر مسئولانه استفاده شود

دوشنبه‌های اراک گردی و پنجشنبه‌های اراک شناسی

معاون گردشگری استان مرکزی گفت: دوشنبه‌های اراک گردی و پنجشنبه های اراک‌شناسی به منظور توسعه گردشگری در اراک ترتیب داده شده است.

حسن حسینی اظهار کرد: به مناسبت هفته جهانی جهانگردی که در مهرماه قرار دارد، اداره کل میراث فرهنگی با کمک یک موسسه آموزشی برنامه پنجشنبه های اراک شناسی را راه‌اندازی کرد که تاکنون سه پنج شنبه ویژه لیدرهای دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شده است.

وی افزود: این برنامه ویژه لیدرهایی است که در دوره‌های آموزشی میراث فرهنگی شرکت کرده و تصمیم بر آشنایی بیشتر این افراد از جاذبه‌های کمتر شناخته شده در شهر اراک است که به جذب گردشگر کمک شایانی خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه تاکنون از کارگاه‌های رنگ‌رزی، آموزش منبت، سفال و … بازدید شده است، گفت: در واقع در این برنامه علاوه بر آموزش و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استان بازدید هم رقم می‌خورد که می‌تواند تصورات مناسبی از ظرفیت‌های گردشگری اراک در ذهن متبادر کند.

وی با اشاره به دوشنبه‌های اراک‌گردی، بیان کرد: در کنار پنجشنبه‌های اراک‌شناسی، برنامه دوشنبه های اراک گردی نیز ترتیب داده شده است که تاکنون چهار هفته برگزار شده و با کمک یک موسسه مردم نهاد، هیات امنای بازار تاریخی اراک و یک دفتر خدمات مسافرتی این برنامه پیش می‌رود.

معاون گردشگری استان مرکزی با تاکید بر استقبال بسیار خوبی که از این برنامه در اراک شده است، گفت: در واقع اراک گردی آشنایی هم استانی‌ها و حتی گردشگران خارج از استان و خارج از کشور با جاذبه‌های تاریخی شهر اراک، را به دنبال دارد که از بازارگردی آغاز شده و افراد با پرداخت مبلغ اندکی از جاذبه‌های شهر بازدید می‌کنند که شامل بازار تاریخی، کاروانسراها، سراها، بقعه‌های شهر و … می‌شود.

حسینی اضافه کرد: این برنامه به دلیل استقبال مردم همچنان برگزار می‌شود، اما با توجه به شرایطی که در خصوص بیماری کرونا در اراک وجود دارد، حساسیت بسیاری در برگزاری برنامه همراه با حفظ تمامی پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد و اداره کل میراث فرهنگی در این راستا نظارت کافی را اعمال می‌کند تا مشکلی برای گردشگران بروز نکند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازار اراک _ تاریخچه ای در دل بازار

هزینه نگهداری؛ چالش امروز موزه های اراک

بازدید هوایی ارزیاب یونسکو از حریم ۳۰۳ هزار هکتاری منظر طبیعی اورامانات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ارزیاب یونسکو در اولین روز سفر کاری خود به استان کرمانشاه به بازدید هوایی از منظر طبیعی اورامانات می‌پردازد.

امید قادری در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر شب گذشته(اول مهر) ارزیاب یونسکو به کرمانشاه، اظهار کرد: “حسام مهدی” ارزیاب مصری در سفر ۱۰ روزه خود به استان‌های کرمانشاه و کردستان به بازدید هوایی و زمینی از منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات می‌پردازد.

وی تصریح کرد: این ارزیاب امروز(چهارشنبه) در اولین روز سفر کاری خود به کرمانشاه با استفاده از بالگرد به مدت پنج تا شش ساعت به بازدید هوایی از منظر طبیعی اورامانات می‌پردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآورشد: ۳۰۳ هزار هکتار از حریم منظر طبیعی اورامانات که ۶۰ درصد آن در کرمانشاه و ۴۰ درصد در کردستان واقع شده، در این بازدید هوایی مورد رصد ارزیاب یونسکو قرار می‌گیرد و کارشناسان منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به سوالات ارزیاب در خصوص موضوعات مختلف این منظر پاسخ خواهند داد.

وی بااشاره به وسعت حریم منظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی اورامانات، اظهار کرد: در این حریم مناطق صعب العبور، دره های زیبا، کوه های بلند، پوشش گیاهی متنوع و جنگل‌های انبوه، مناطق حفاظت شده محیط زیست، رودخانه‌های خروشان و… وجود دارد که ارزیاب یونسکو به بازدید از آنها خواهد پرداخت. او همچنین طی دو روز آینده هم بازدیدی زمینی از شش روستای شهرستانهای جوانرود و پاوه خواهد داشت تا به رصد بافت و معماری این روستاها، آداب و رسوم و میراث‌های ناملموس آنها بپردازد.

به گفته این مسئول ارزیاب مصری یونسکو پس از بازدید سه روزه خود از اورامانات کرمانشاه، به کردستان می‌رود و چند روزی را نیز در این استان سفر کاری خود را ادامه خواهد داد.

پرونده منظر فرهنگی تاریخی اورامانات جهت ثبت جهانی شدن به یونسکو ارسال شده و نتیجه این بازدید در ثبت جهانی این منطقه موثر است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

روستای بلبر اورامان

معماری سنتی اورامان _تبلوری از فرهنگ زاگرس

طبیعت بهاری اورامانات تخت

گردش طلایی در بزرگترین غار آبی جهان

شگفت‌انگیزترین غار آبی جهان و تنها غار تالابی ایران است، محوطه آن دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد و از مجموعه رشته آب‌ها، دریاچه بزرگی درون غار به وجود آمده و به همین علت نفوذ به ژرفای آن تنها با قایق امکان‌پذیر است.

بزرگ‌ترین غار آبی جهان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان همدان است که در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر همدان‌ واقع شده و از توابع شهرستان کبودراهنگ است.

غار «علیصدر» جاذبه طبیعی کم‌نظیری است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک نسبت می‌دهند و ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است.

در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ گروهی از اعضای هیئت کوهنوردی و غارنوردی استان همدان، غارعلیصدر را مورد بازدید قرار دادند و توانستند آن را شناسایی کنند و در سال ۱۳۴۶ با وسایل ابتدایی مسافتی از غار طی شد.

«علیصدر» ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که دیدنی بودن آن را دوچندان می‌کند؛ به عنوان مثال هیچ گونه گاز سمی در غار وجود ندارد و به علت گردش جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود بنابراین این اثر شگرف غاری زنده است.

در غارعلیصدر نورخورشید وجود ندارد به همین علت هیچ‌گونه حیات جانوری در آن دیده نشده است، دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت، دمای درون غار حدود ۱۶ درجه و PH آب تقریباً خنثی است، عمق آب هم بین نیم تا ۱۴ متر اندازه‌گیری شده است.

این ویژگی‌ها به همراه خدمات خوبی که مجموعه سیاحتی علیصدر برای بازدیدکنندگان فراهم کرده همواره گردشگران زیادی را به سوی بزرگ‌ترین غار آبی جهان کشانده است، این روزها اما برند گردشگری استان همدان به نفس زدن افتاده و حال و روز خوبی را تجربه نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر از کاهش ۸۶ درصدی بازدیدکنندگان در شش ماهه نخست سال خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: غارعلیصدر در نیمه دوم سال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعال است.

مهدی مجیدی ادامه می‌دهد: امسال شرکت علیصدر بدترین سال گردشگری خود را می‌گذارند، در شش ماهه نخست سال قبل ۵۷۰ هزار نفر از غار بازدید کردند که این عدد امسال ۷۰ هزار نفر بود و در مجموع ۲۵ میلیارد تومان خسارت به مجموعه وارد شده است.

وی بیان می‌کند: قیمت بلیط غار علیصدر برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است که با احتساب کاهش ۵۰۰ هزار نفری بازدیدکنندگان ۲۵ میلیارد تومان از محل فروش بلیت متضرر شده‌ایم و میزان درآمد شرکت از بازدید ۷۰ هزار نفر گردشگر سه و نیم میلیارد تومان بوده است.

مجیدی اضافه می‌کند: شیوع کروناویروس باعث شد بسیاری از مزایای جانبی پرسنل شرکت سیاحتی علیصدر لغو شود و کارکنان با حداقل حقوق پایه فعالیت کنند و اگرچه هزینه‌هایی مانند تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مخارج شرکت سیاحتی علیصدر اضافه شده اما تاکنون حقوق کارکنان به روز پرداخت شده است.

وی در بخشی از سخنانش حمایت استاندار همدان در بازگشایی غار علیصدر را ارج می‌نهد و بیان می‌کند: اقتصاد گردشگری شهرستان کبودراهنگ و روستای علیصدر از غار علیصدر تأمین می‌شود است.

مجیدی اضافه می‌کند: بسته‌های گردشگری مناسبی برای فصل پاییز طراحی شده تا از ظرفیت‌های گردشگری این فصل زیبای همدان بهره ببریم همچنین همدان استانی چهار فصل است و برای ورود تورها به همدان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده و با آژانس‌های مسافربری مذاکره می‌شود تا از تخفیف‌های درنظر گرفته شده استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه متولیان گردشگری و مسئولان میراث فرهنگی باید مجموعه گردشگری را حمایت کنند، می‌گوید: امیدواریم سال ۱۴۰۰ گردشگری به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه اکیپی از بهداشت جهانی از غار علیصدر بازدید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بررسی و آن‌ها را تأیید کرده‌اند، اذعان می‌کند: سلامت مردم و پرسنل اولویت اصلی مجموعه سیاحتی علیصدر است.

مجیدی یادآور می‌شود: سال‌های گذشته مبالغ فراوانی صرف تبلیغات گردشگری مجموعه علیصدر می‌شد اما امسال این اتفاق نیفتاد، روزهای سخت علیصدر در حال سپری شدن است و معیشت پرسنل، کارکنان و مردم روستای علیصدر تحت تأثیر قرار گرفته و وقتی مسافر نباشد اقتصاد منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی از انعقاد ۱۷۴ تفاهم‌نامه با سازمان‌ها، ادارات و نهادها برای توسعه گردشگری غار علیصدر و اقامتگاه‌های عباس‌آباد خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۵ درصد از جمعیت ۷۰ هزار نفری بازدیدکنندگان امسال غار در پی انعقاد این تفاهم نامه‌ها محقق شده است.

مجیدی ادامه می‌دهد: در مردادماه سال گذشته ۱۶۸ هزار نفر از غار علیصدر بازدید کردند اما در شش ماه امسال تنها به اندازه ۱۰ روز از مرداد ماه پارسال بازدیدکننده داشتیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر اظهار می‌کند: به مناسبت پنجم مهرماه و روز جهانی گردشگری به بازدیدکنندگان غار علیصدر همزمان با بازدید تخفیفات خوبی ارائه می شود.

وی بیان می‌کند: انجمن غار و غارشناسی پیشنهاد پاکسازی غار را انجام داده و این پیشنهاد در دست اجرا قرار گرفته و قرار است چهارشنبه دوم مهر همزمان با روز ملی غار پاک، پاکسازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در علیصدر انجام شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری هیجان انگیز به غار پراو

سفری به اعماف غار قلعه کرد قزوین

سفر به غار آویشوی در ماسال

رالی تور خودروهای مسافرتی از “نیاوران تا سمنان” در هفته گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: رالی تور خودروهای مسافرتی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی جمعه چهارم مهر ماه و به مقصد سمنان برگزار می‌شود.

مهدی جمال ۲ مهرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: این رالی با حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، جمعه چهارم مهر ۱۳۹۹ از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به مقصد سمنان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان پس از عبور از شریف‌آباد، پاکدشت، ایوانکی، سرخه و گرمسار به شهرستان سمنان می‌رسند و در مسیر از جاذبه‌هایی از جمله کاروانسرای تاریخی لاسجرد سرخه، کاروانسرای ده‌نمک و میدان ارگ و بافت تاریخی سمنان بازدید می‌کنند.

جمال،با بیان اینکه این رالی به مناسبت گرامیداشت روز و هفته گردشگری، برگزار می شود اضافه کرد: نمایش وسیله‌های نقلیه مسافرتی به‌عنوان عنصری موثر در رونق گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی، بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در دوران کرونا و تشویق گردشگران و مردم به آغاز سفرهای مسئولانه و محدود و…از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رالی تور است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به خطر شیوع ویروس عالمگیر کرونا، تاکید کرد: در برگزاری این رالی، تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رعایت می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

میراث هزاره‌ها در شهر سمنان

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

سفر به سمنان شهر رئيس‌جمهورها

غارعلیصدر پاکسازی شد

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه غارعلیصدر به مناسبت روز ملی غار پاک با رعایت پروتکل های بهداشتی پاکسازی شد، گفت: برنامه ای با همکاری آموزش و پرورش و کارکنان برای پاکسازی غارعلیصدر تدارک دیده شد.

مهدی مجیدی با اشاره به یازدهمین سال برگزاری روز ملی غار پاک در این زمینه گفت: غارها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارند و علاوه بر آشنایی مردم با ارزش‌های غار که نخستین گام برای حفاظت از آن‌ها است، می‌توانند با جذب گردشگران داخلی و خارجی از نظر اقتصادی در منطقه تأثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: غارعلیصدر نیز به عنوان بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی جهان همواره به عنوان نخستین مقصد گردشگری در استان همدان مطرح بوده است و امیدواریم در شش ماه دوم سال جاری نیز بتوانیم میزبان خوبی برای گردشگران باشیم.

مجیدی مطرح کرد: روز ملی غار پاک فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسئولان است به همین علت امروز در حرکتی نمادین با همکاری اهالی، کارکنان غارعلیصدر و دانش آموزان دختر نسبت به پاکسازی محوطه غار علیصدر اقدام شد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در پایان یادآور شد: در این برنامه پس از پاکسازی سطح آب غار، محوطه داخلی و بیرونی غارعلیصدر نیز توسط نوجوانان و کارکنان علیصدر پاکسازی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سیاحتی علیصدر، امسال این غار برای چندمین ‌بار بود که علاوه بر ضدعفونی، پاکسازی شد هر چند علیصدر به علت نظارت دائمی، جزء غارهای پاک‌ جهان است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

غار علیصدر _طولانی‌ترین غار آبی دنیا

مسافران برای ورود به غارعلیصدر ماسک بزنند

تاکید بر احیای دارالفنون

رییس ایکوم ایران گفت: دل‌نگرانان دارالفنون تلاش کنند لوکوموتیو فرهنگی این بنا را به ریل خود برگردانند. به احیای مجدد دارالفنون و آغاز فعالیت آن به عنوان یک موزه مدرسه نیازمندیم.

سیداحمد محیط طباطبایی در جلسه‌ای که یکم مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای تاسیس این مدرسه در دوره قاجار و ناصری تا امروز نه تنها آن فضا، تربیت کننده نسلی مهم از فرهیختگان کشور بوده که همان فارغ‌التحصیلان در دیگر فضاهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه به تربیت جوانان پرداختند و به این ترتیب هیچ نهاد آموزشی در کشور تأثیری را که دارالفنون در جریان توسعه و روند پیشرفت ایران داشته، برعهده نداشته است.

او با بیان این‌که بعد از کاخ گلستان و مراکز مهم قاجار، «دارالفنون» مهمترین نهاد از نظر کالبدی و محتوایی است، گفت: این مکان تأثیر مهمی در همه جریان‌های فکری، صنعتی، علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور از خود به جای گذاشته است، به‌خصوص بعد از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ که مهمترین جنبش از نظر توسعه در ایران، سرلوحه همه فعالان در کشور شد.

او با تاکید بر این‌که ایجاد مدرسه و مدرسه‌سازی و توسعه امور آموزش در کشور نمونه‌ای از این جنبش محسوب می‌شود، ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دارالفنون و دست‌پرورده‌های چنین نهادی در سراسر ایران، مهمترین نقش در جریان آموزشی و توسعه‌ای را از خود به جای گذاشته‌اند.

رئیس ایکوم ایران دوران طلایی دارالفنون را از زمان تأسیس آن مرکز تا تاسیس دانشگاه تهران با یک روند یکسان دانست و گفت: در همه این دوران بسیاری از فعالیت‌های جدید علمی و آموزشی مانند مفهوم ایجاد موزه و مکان پژوهشی در این فضا ایجاد شد و بسیاری از مفاهیم تخصصی در حوزه‌های دیگر مانند پزشکی بهداشت و سایر موارد نیز به مرور به وجود آمدند.

محیط طباطبایی با تاکید بر این‌که دارالفنون به دانشگاه تهران مهمترین هدیه را می‌دهد، اظهار کرد: جمع استادان دانشگاهی به صورت بی‌واسطه و باواسطه تربیت‌شده‌ این مدرسه هستند که در واقع به عنوان مدرسان دانشگاه در آن مرکز تربیت شده‌اند و پس از آن دبیرستان دارالفنون به عنوان دبیرستان مادر تا زمان فعالیتش کار می‌کرد.

او با تاکید بر این‌که دارالفنون به عنوان یکی از آثارِ مفاخر کشور تلقی می‌شود، به نمونه آثار تاریخی به نمایش درآمده در موزه ملی ایران مانند جام حسنلو یا محراب زرین‌فام که نشانه هنر و فرهنگ و نقش و تاثیر آن بر فرهنگ جهان و دوره اسلامی است، اشاره کرد و ادامه داد: دارالفنون یکی از آثار مهم فرهنگی تاریخی معاصر کشور است و نگینی بر همه فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

رییس ایکوم ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش دارالفنون را به دو بخش اصلی تقسیم کرد و گفت: بخش نخست را می‌توان بخش ضعیف و مهم آن دانست که کالبد این بنا را تشکیل می‌دهد و بخش دوم که قسمت قوی و مهمتری است و محتوای آن را  تشکیل می‌دهد، هنوز اثرات ادامه‌دار و اثربخشی دارد.

او تاکید کرد: احیای دارالفنون به صرف فقط دیدن و تماشا کردن یک بنای تاریخی نیست، بلکه یک مفهوم واقعی دارد مانند این‌که اثری موزه‌ای که به صورت یک اثر شاخص راهنمای جریانات جهان باشد پس دارالفنون به عنوان یک نهاد موزه‌ای که از قضا کامل نیز هست همه نهادها و اجزا را شامل می‌شود که مهمترین رکن آن از ابتدا تاکنون آموزش بوده است.

به اعتقاد وی، دارالفنون در کنار آموزش فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی تولیدات و همه آن‌چه در مفاهیم فرهنگی و عقلی از این مرکز آموزشی نشأت می‌گیرد در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفته است.

او با اشاره به وجود چنین مراکزی در کشورهای مختلف مانند دانشگاه سوربن در فرانسه، دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در انگلیس و حتی مدارس نظامیه در کشور که افراد زیادی در آن فرهنگ و ادب آموخته‌اند، بیان کرد: چنین مدارسی باید در صدر آثار مهم فرهنگ ایرانی قرار بگیرند و احیا شوند چون آن‌ها مقام موزه‌ای دارند. همان‌طور که موزه دارالفنون اکنون یک مدرسه موزه است که روند تاریخی خود را طی کرده و همه را از همان زمان با عملکرد مدرسه آشنا کرده است.

او با بیان این‌که وقتی صحبت از گردشگری می‌شود بازدید از دارالفنون نیز به عنوان یک فخر علمی باید مد نظر باشد، اظهار کرد: باید متوجه نقش این مرکز در بیش از یک قرن و نیم فعالیتش باشیم.

محیط طباطبایی تاکید کرد: آرزو می‌کنیم کسانی که دل‌نگران دارالفنون هستند از مدیران شهری و فرهنگی گرفته تا متولیان آموزش و پرورش و بخش فرهنگی کشور به صورت باسطه و بی‌واسطه در احیای مجدد دارالفنون تلاش کنند و این لوکوموتیو فرهنگی را به ریل خود برگردانند.

او گفت: باید سرمایه‌های مادی و معنوی و مدیریت و فعالان اصلی وارد حوزه شوند، حتی باید توجه کرد کسانی که به مدارس می‌روند به نوعی شاگردان باواسطه دارالفنون هستند به همین دلیل به احیای مجدد دارالفنون و آغاز فعالیت آن به عنوان یک موزه مدرسه نیازمندیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

امکان بازدید از مدرسه تاریخی دارالفنون فراهم شد

تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران/درهای دارالفنون باز شد

روستای بلبر اورامان

درمیان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس بهشتی پنهان با نام بلبر جای گرفته که دارای طبیعتی سرسبز و نسیمی مهربان است که با جاذبه های بکر برای همیشه در ذهن باقی می ماند. بلبر، روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است. این روستا در دهستان شالیار قرار گرفته و از نامهای دیگر آن میتوان به بل (الهه آب‌ ها) اشاره کرد. روستای بلبر اورامان در اورامانات، در میان کوه های سربه فلک کشیده کوهسالان در کنار سیروان، طولانی ترین رودخانه کردستان آرمیده است.

روستای بلبرهمچون دیگر روستاهای هورامان سابقه ای دیرینه دارد. بلبر یک واژه یونانی است که «بل» به معنی” خدای آب ها” است. این روستای زیبا هر سال پذیرای گردشگران بسیار است. می‌ توان از روستای اورامان پیاده به این روستا رفت و از مناظر و طبیعت زیبای آن لذت برد.

به نزدیکی روستای اورامان که می رسیم، تابلویی را می بینیم که بر روی آن نوشته شده است به بهشت گمشده کردستان خوش آمدید. این جمله به راستی وصف حال روستای بلبر کردستان است. به راستی که این روستا همانند بهشتی گمشده در میان کردستان می درخشد و سالانه عده زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

روستای بلبر اورامان

زیبایی این منطقه با رودخانه زیبای “چم گران”  از شاخه های اصلی رودخانه “سیروان” که از میان روستا می گذرد، به اوج رسیده است. رود چم گران روستای بلبر را به دو قسمت تقسیم می کند. کوه اورامان در جنوب و غرب و کوه کوسالان در شرق آبادی واقع شده است.

این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دره ای با شیب نسبتا ملایم نسبت به مناطق مشابه خود در کردستان، در میانه مسیر” اورامان تخت” به روستای هجیج (هژیژ) قرار گرفته است.  آب و هوای این روستا سرد و نیمه مرطوب است.

تاریخچه پیدایش روستا
نخستین کسانی که به روستای بلبر آمده ‌اند و از پایه گذاران روسـتا محسوب می شوند، دو برادر بوده ‌اند که یکی از آنها فرزندان زیادی داشته است، ولی دیگری از نعمت فرزند بی‌ بهره بوده است، این دو برادر غمخوار هم بودند و در وقت خرمن کوبی از کاه ‌ها و گندم‌ های خود روی خرمن‌ های دیگری گذاشته ‌اند به گونه ‌ای که به کاه ‌کوب مشهور شده ‌اند، هنوز نام آنها بر سر زبان ‌ها است. از نسل این دو برادر طایفه‌ ای هنوز وجود دارد که به نام «کاکوا» شهرت یافته‌ اند.

روستای بلبر اورامان

فرهنگ و اقتصاد روستا
گویش اهالی به زبان هورامی از گویش های زبان کردی است. کار و پیشه بیشتر مردم آن کشاورزی، باغداری و دامداری، پرورش زنبور عسل و گلیم‌ بافی است.

گیاهان و محصولات
سطح زراعی روستا نوزده هکتار و سطح باغات آن نیز بیش از شصت هکتار است. گندم، جو، نخود، عدس، توت، انگور، زردآلو، گردو، هلو و سیب، بلوط، بنه، ارزن، ون، زالزالک، گلابی، آلبالو و انجیر در این روستای زیبا بعمل می آیند. محصول اصلی این روستا انار است.

گل ختمی، گل گاوزبان، گل شقایق، بومادران، شیرین ‌بیان، پونه و گون که کاربرد دارویی و صنعتی دارند نیز به وفور در کوه‌ های سرسبز و طبیعت بکر روستای بلبر رشد می کند.

زیارتگاه روستا
زیارتگاه امام‌ زاده سی ‌عبدالله نیز از جاذبه‌ های مذهبی روستای دلربای بلبر است.

موقعیت مکانی
این روستا در ۷۰ کیلومتری مریوان و ۷ کیلومتری اورامان تخت واقع شده است. این روستا در مرز بین استان کردستان و کرمانشاه در منطقه ارومانات قرار دارد.

روستای بلبر اورامان

مسیر دسترسی و جاذبه های مسیر
این روستا از هم از سمت سنندج، از طریق جاده مریوان به سمت اورامات تخت و هم از سمت کرمانشاه از مسیر پاوه به سمت جوان رود، قابل دسترسی است.

از مسیر سنندج: سنندج به سمت جاده مریوان، حدود ۲۵ کیلومتر مانده به مریوان سمت چپ، مسیری که به سمت منطقه هورامانات میرود را حدود ۱۵ کیلومتر طی کنید. دست چپ جاده ای که به سمت “اورامان تخت” میرود، بعد از اورامان تخت یک جاده بیشتر ندارید که از وسط روستای بلبر می گذرد. اگر همین مسیر را ادامه دهید از روستاهای زیبای دیگری مثل “سلین” و “نوین” و “ناو” هم رد می شوید. بعد از ناو به یک سه راهی میرسید که دست راست به سمت “هجیج” و دست چپ به سمت “پالنگان” می رود که البته قسمتی از مسیر سمت پالنگان ماشین رو نیست. در مسیر روستای “هجیج” شما میتوانید آبشار یا چشمه “بل” را نیز ببینید. اگر همین مسیر را ادامه دهید به یک سه راهی می رسید که سمت چپ به سمت “پاوه” و سمت راست به سمت “نودشه” و “نوسود” می رود.

از مسیر کرمانشاه: از کرمانشاه به سمت “پاوه” بیایید، که بعد از سه راهی جوانرود میتوانید از غار قوری قلعه هم بازدید کنید. بعد از رسیدن به پاوه عکس مسیری را که در بالا نوشته شده را طی کنید و از سفر لذت ببرید.

از سه راهی “هجیج” تا خود “اورامان تخت” جاده کاملا خاکی است.

می توانید از تهران به سمت ساوه و همدان حرکت کرده، بعد به سمت سنندج و روستای بلبر ادامه مسیر دهید.

مرتبط:

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

وسوسه‌های طبیعت‌گردی در کرمانشاه

تاق بستان _رویای روبه فراموشی کرمانشاه

محوطه باستانی کوه خواجه

کوه خواجه بزرگترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره پارتیان در منطقه سیستان است و یکی از مهمترین آثار دوره‌های اشکانی، ساسانی- اسلامی به شمار می‌آید.

مجموعه کوه خواجه برای نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۶‬توسط اورل اشتین باستان‌شناس معروف انگلیسی شناسایی و کشف شد. پس از آن پروفسور هرتسفلد آلمانی طی سال‌های ‪ ۱۹۲۵‬تا ۱۹۲۹ میلادی به جستجو در آثار کوه خواجه پرداخت و حاصل کاوش‌های این باستانشناس در کتاب سکستان، ایران شرق باستان و تاریخ باستانشناسی ایران آمده است.

در اطراف این کوه تعداد زیادی آثارباستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده‌است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. آثار تاریخی پیش از اسلام محوطه ی تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزادو قلعه چهل دختر می‌باشد.ارنست هرتسفلد در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه ی کاخها برگزید.

محوطه باستانی کوه خواجه
این کوه ذوزنقه‌اى شکل از سنگ‌هاى بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع تقریبی ‪ ۶۰۹‬ متر از سطح دریا، در هنگام پرآبی، جزیره کوچکی در میان دریاچه هامون تشکیل می‌دهد. این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه قرار دارد، گرفته و خواجه غلطان، کوه نور، کوه موعود و کوه باطنی از دیگر نام‌های آن است.

روى این کوه مى‌توان آثار بناهاى باستانى مربوط به دوره‌هاى تاریخى متفاوت را مشاهده کرد. یکى از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بناهاى تاریخى این محل، آتشکده‌اى است قدیمى که زمان ساخت آن به سده یکم پس از میلاد باز مى‌گردد. آتشکده مذکور داراى یک تالار مرکزى در وسط و راهروهایى در اطراف است که در نهایت به ورودى اصلى آن در جلو ختم مى‌گردد و مطابق با سبک چهارتاقى‌هاى آن دوره ساخته شده است.
ویرانه‌هایى نیز در اطراف آن وجود دارد که مربوط به دوره‌هاى اشکانى و ساسانى است. کوه خواجه قلعه‌اى عظیم و دژ شهرى منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهاى اشکانى باقى مانده در ایران است.
یکى دیگر از بناهاى تاریخى شاخص در کوه خواجه، کاخى است مربوط به دوره ساسانیان که جلوه‌هاى معمارى بدیعى را مى‌توان در آن مشاهده کرد. این کاخ شامل عمارتى است که در جلوى آن حیاطى با منظره‌اى بسیار بدیع و زیبا که چشم هر بیننده‌اى را خیره مى‌کند، قرار گرفته است.

محوطه باستانی کوه خواجهمحوطه باستانی کوه خواجه

همچنین در بخش جنوبى این تپه معبدى خشتى مربوط به دوره‌هاى قبل از اسلام قرار گرفته است. این معبد که کرچک چهل گنجه نام دارد بنابر عقیده برخى، همردیف بناهاى قلعه دختر شمرده مى‌شود.
اين مجموعه در سال ۱۹۱۶ توسط اورل اشتين شناسايى شد. هرتسفلد در سال‌هاى ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۵ م در آنجا اندکى حفارى نمود. سپس در ۱۹۷۵ ميلادى هيئت ايتاليايى ايزمئو روى آن کارها مرمتى انجام داده و پس از آن هيئت‌هاى علمى باستان‌شناسى سازمان ميراث فرهنگى کشور در سال‌هاى ۱۳۷۲-۱۳۷۰ به بررسى روى آثار و نقشه‌بردارى مربوطه پرداخته‌اند و بخشى از حياط مرکزى کاخ را مرمت نموده‌اند.

خرابه‌هاى سرآشيبى جنوبى را مى‌توان يک قلعه بزرگ يا شهر کوچک ناميد.

اين قلعه دوبار محل اقامت بوده است و آثار مرمت مکرر در همه جاى آن نمودار است.  قديمى‌ترين مرمت قلعه، به زمان اشکانيان و حکمرانى ساکاها تعلق دارد. سپس در قرن سوم ميلادي، اوايل دوره ساساني، قلعه مجدداً مورد استفاده و مرمت قرار مى‌گيرد. اين قلعه مشتمل است بر يک قصر و يک معبد که مى‌توان آن را به زمان پادشاه گندوفار مربوط دانست. اهالى آن را قلعه رستم مى‌نامند. و به نظر هرتسفلد اين مکان به قلعه سه مجوس معروف بوده است. اما در عصر حاضر اين محل به قلعه کافران مشهور است. بناى قصر در قسمت مرتفع قرار دارد و با حياط مرکزى وسيع و يک دروازه و چهارطاقى در بخش جنوبى آن و در دو ضلع غربى و شرقى آن، ايوان‌هاى مسقف وسيعى قرار داشته که به طرف حياط باز مى‌شوند. فضاهاى اصلى در ضلع شمالى حياط واقع شده است.

هنگام ورود به ارگ داخلى قلعه در بخش شمالى حياط مرکزى -به نظر سر بالايى کوه مى‌رسد- يک دهليز و تالار وسيع با پلکان که به صفه فوقانى منتهى مى‌شود، به چشم مى‌خورد. اين صفه که معبد در آن قرار دارد -مرتفع‌ترين نقطه قلعه است. معبد داراى يک راهرو تنگ و سربسته است که دورتادور اتاق داخلى را با سقف گنبدى و محراب آتش، احاطه کرده است. قسمتى از اين مکان در سال ۱۳۷۶ توسط سازمان ميراث فرهنگى کشور، مورد بررسى مجدد قرار گرفته است.

محوطه باستانی کوه خواجه

تزئينات معمارى به کار رفته در اين مکان، شباهت به شيوه يونانى دارد، سرستون‌هاى به سبک دوريک با پيچ‌هاى طومارى است. تزئينات ديگر مانند گل کوچک پُرپَر، به صورت طرح نيلوفرى (لوتوس)، از هنر دوره هخامنشى اقتباس شده است و بعضى از آنها به هنر بين‌النهرين نيز شباهت دارد. هرتسفلد با توجه به پنج نمونه نقاشى که در زمان او ديده شده بود، مى‌گويد در اين نقاشى‌ها، هنر يونان باخترى تأثير به‌سزايى داشته است. در ميان اين تصويرها، نقش دو سوار وجود دارد. يکى از آنها پيک اُروس به شيوه يوناى با بال، و سوار بر اسب است. تصويرهاى ديگرى را نيز او کشف و بررسى نمود. از جمله صحنه‌هاى جشن، رقص و موسيقي، بندبازي، پادشاه و ملکه که شباهت به شيوه يونانى داشته است. چهره انسان‌ها بيشتر به صورت نيم‌رخ کشيده مى‌شد.

با انقراض سلطنت يونان باختري، هيچ عنصر جديدى به اين بنا افزون نشد. شيوه هنرى نقاشى‌هاى اين مجموعه ترکيبى از شيوه‌هاى مختلف است که نمونه آن در عصر هخامنشى ديده شده است و تمام آنها را مى‌توان مربوط به طرح و اسلوب ثالثى پنداشت که نه به طرح يونانى مانند صور حيوانات و نه به اسلوب تکامل يافته هنر يونان باختر است. با توجه به معمارى و نقاشى و تزئينات معمارى موجود در کوه خواجه، قدمت آن به قرن اول ميلادى برمى‌گردد. مصالح به کار رفته در معمارى آن، خشت خام و چينه و کاه‌گل است. نقاشى‌ها از آبرنگ و تزئينات اندودى از گچ و يا سنگ گچ است. اين ماده در هنرهاى عصر ساسانى و دوره اسلامى نيز استفاده شده است. نمونه اين تزئينات در هنر بابل و آشور نيز ديده شده است ولى نمونه‌هاى شرقى ايران ظريف‌تر است.

پس از هرتسفلد، در سال ۱۹۷۵ هيئت باستان‌شناسى ايتاليايى ايزمئو، در بررسى‌هايشان در کوه خواجه مشخص نمودند که در اثر ريزش باران و عوامل جوى ديگر، خرابى‌هايى در کاخ به وقوع پيوسته است و به دنبال آن تکه‌اى بسيار جالب و زيبا از ديوارنگاره آبرنگى منقوش بر روى خشت خام (فِرسک) کشف شد. قسمتى از رنگ تزئينات به دست آمده خاکسترى و سبز است و با بررسى دقيق‌تر مشخص شد که نقاشى آبرنگ بر روى کاه‌گل صورت گرفته است.

محوطه باستانی کوه خواجه

زمينه و ترکيب نقاشي، از چند چهره و سر انسانى و بعضاً با گونه‌اى از کلاه و روسرى مخصوص و رديفى جان‌پناه مضرس و کنگره‌دار در متن، شکل مى‌گيرد. بر اين اساس مى‌توان استباط کرد که نقاش يا نقاشان، بر آن بودند تا حصار و باروى يک شهر را، با برج‌هاى مرتفعى که داراى سه کنگره است، به تصوير بکشند. از کل تصويرها چنين برمى‌آيد که گويا بخشى از اين مراسم مصور، در ميان و پشت ديوارهاى يک مجموعه شهر تصوير شده است. ظاهراً اشخاص با توجه به موقعيت اجتماعي، در پوشاک و ظرافت و لطافت نيم‌رخ‌هاى متغيّر خويش، به اقشار و طبقات متمايز و مختلفى تعلق دارند. در نخستين تصویر شخصى را با تمايل اندکى به طرف چپ، از پشت ديوار نشان مى‌دهد که ملبس به کلاهى نوک‌تيز و دانه‌بندى سفيد است و توسط شش نفر ديگر همراهى مى‌شود. آنها سربندهاى مختلف و گردنبندهاى سرخ‌رنگى با دانه‌هاى به هم فشرده، به گردن دارند.

عدم تناسب بارز ميان سرهاى تصوير و معمارى کنگره‌دار نبايد مايه شگفتى شود، زيرا تا آنجا که معلوم و مشخص است، احتمالاً ديوارها تنها به طور تمثيل و به شکل نمادين شهر يا کاخى را به تماشا مى‌گذارند. هرتسفلد، در دالان‌ها و طاق‌هاى ضربى (بيضى شکل) جبهه شمالى در مجموعه کاخ بزرگ نيز، ديوارنگاره‌هایى کشف نمود که صحنه نبردى بس دهشتناک را به تصوير کشيده بود. در بالاى کوه خواجه، در سطح وسيعي، آثار دوره اسلامى به چشم مى‌خورد. بعضى از اين آثار تنها از جنبه مردم‌شناسى حائز اهميت است، مانند قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) و قدمگاه پيرگندم بريان. در کنار اين آثار، قبرستان دوره ميانه اسلامى قرار دارد. اثر قابل توجه اين مجموعه، آرامگاه خواجه مهدى و به عبارتى خواجه غلطان است که نسبتش به محمد حنيفه مى‌رسد. مصالح به کار رفته در اين آرامگاه خشت خام، کاه‌گل و گچ و داراى سقف گنبدى است. از مشخصات بارز اين آرامگاه طويل بودن قبر آن است.

مرتبط:

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان