تور ممنوع نیست اما …

با وجود اعمال محدودیت تردد در ۲۵ مرکز استان و مجموعا ۸۹ شهرستان، اما رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: هیچ دستوری در ارتباط با ممنوعیت اجرای تور صادر نشده است.

طبق مصوبه ستاد کرونا و ابلاغ وزارت کشور، محدودیت رفت و آمد خودروهای شخصی در ۲۵ مرکز استان اعمال شده که شامل تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان است. منع تردد تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان‌ماه ادامه دارد. در صورت بی‌توجهی به محدودیت تردد و اخطار پلیس، متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. این ممنوعیت شامل حال خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی نمی‌شود. با این حال به دستور بسیاری از استانداران، مراکز اقامتی و توریستی، موزه‌ها و رستوران‌ها تعطیل شده‌اند و برخی مجریان تور نیز خبر داده‌اند که ورودی بعضی از روستاها و مراکز توریستی به روی تورهای گردشگری مطابق مصوبه ستاد کرونا بسته شده است.

هرچند امیر پویان رفیعی‌شاد ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران ـ درباره اعمال محدودیت برای تورهای گردشگری با توجه به کنترل برخی محورها و ممنوعیت تردد به ۲۵ استان، به ایسنا گفت: واقعا گزارشی در این زمینه به دست انجمن نرسیده است. البته در مصوبه ستاد مقابله با کرونا اعلام شده ممنوعیت برای تردد اتومبیل‌های شخصی است.

او در عین حال اضافه کرد: البته توری برگزار نمی‌شود که مانع آن شوند، معدود تور داخلی یا طبیعت‌گردی‌های غیرمجاز و بدون مجوز است که اجرا می‌شود. این همه تبلیغ منفی درباره سفر شده، درحالی‌که سفر هوشمندانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بهترین راهکار است.

سهند عقدایی ـ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، طراح و مجری تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی ـ نیز درباره اعمال محدودیت در روزهای پیش ‌رو برای تورها با توجه با مصوبات اخیر ستاد کرونا، به ایسنا گفت: به علت پایین بودن تقاضا و خطرات ناشی از ویروس کرونا، در این تعطیلات توری برگزار نکردیم.

سایر دفاتر خدمات مسافرتی نیز از کسادی بازار سفر با تور خبر می‌دهند. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران قبلا به ایسنا گفته بود: در شرایط حاضر بیشترین تقاضای مردم برای سفرهای شخصی است و استقبال از سفرهای گروهی بسیار کم شده است. از سویی، افزایش هزینه‌های خدمات سفر همچون هواپیما مزید بر علت کاهش استقبال از سفر با تور است. مدیر تور داخلی یکی از آژانس‌ها به ایسنا گفته است: میزان تقاضا در بازار سفر به ویژه با هواپیما به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این وضعیت تا به حال سابقه نداشته و قیمت تورها عجیب شده است. مثلا قیمت یک تور برای ۱۳ آبان روی اتاق تک‌نفره یک هتل پنج‌ستاره برای سه شب به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این قیمت‌ها چه کسی می‌تواند سفر برود؟  ما از ۲۶ شهریورماه که کار خود را در آژانس شروع کردیم فقط برای یک خانواده سه‌نفره یک تور کیش آن هم به قیمت هر نفر دو میلیون تومان روی هتل سه‌ستاره فروختیم.

با وجود چنین وضعیتی، اما تبلیغ تورهای طبیعت و اجرای آن‌ها با جمعیتی قابل توجه در فضای مجازی کم نیست، آژانس‌دارها می‌گویند: این تورها بیشتر توسط افراد غیرمجازی که از بعضی آژانس‌ها مجوز می‌خرند یا حتی بدون مجوز، اجرا می‌شود که کنترلی روی آن‌ها نیست، حتی در طرح ممنوعیت تردد خودروها در هفته پیش‌ رو، قرار نیست با آن‌ها برخورد شود، یعنی در هیچ یک از مصوبه‌ها و دستورالعمل‌ها به برخورد با این تورهای غیرمجاز اشاره‌ای نشده است. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به تازگی در شورای هماهنگی بخش خصوصی گردشگری از ضرورت ساماندهی تورهای غیرمجاز سخن گفته است‌.

او در این‌باره اظهار کرده است: متأسفانه تورهای غیرمجاز در کشور برگزار می‌شود که نتایج منفی آن به ما برمی‌گردد. این تورها بیشتر تورهای طبیعت‌گردی هستند که به طبیعت و جنگل و کویر آسیب‌هایی نیز وارد می‌کنند، در حالی‌که افراد طبیعت‌گرد، طبیعت‌دوست نیز هستند و به طبیعت احترام می‌گذارند و آسیبی وارد نمی‌کنند.

مونسان پیشنهاد کرده است: در مرحله اول باید این تورها را سامان‌دهی کرد و در درجه دوم با تورهای غیرمجازی که امکان سامان‌دهی آن‌ها وجود ندارد به طور جدی برخورد کرد و در این خصوص می‌توان از ظرفیت ناجا برای برخورد با این تورها و جلوگیری از برگزاری آن‌ها کمک گرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر توریستی به خارج ممکن است؟

۴ فاکتور اثرگذار در انتخاب تور مشهد هوایی

تورهای انفرادی به چه معناست و چه خدماتی را شامل می‌شود؟

گردشگری معدن فرصت برای جبران تهدید معادن

گردشگری معدن یکی از ظرفیت‌های غنی استان معدن‌خیز یزد است که چند سالی نیز در این استان به آن پرداخته شده است ولی با وجود بهره‌گیری معادن از ظرفیت تاکنون هیچ عایده‌ای از این بخش نصیب گردشگری کرونازده کنونی نشده است.

گردشگری معدن یکی از راهبردهای اساسی برای نجات گردشگری متضرر از کرونا با تکیه به معادن است و پیگیری متولیان میراث فرهنگی استان یزد بر این اساس بود که علاوه بر معرفی جاذبه‌های معادن این استان معدن‌خیز در راستای تنوع بخشی به صنعت گردشگری استان، به پشتوانه بازگشت عواید معادن به استان از تسهیلات حاصل از این بخش گردشگری کرونازده یزد ترمیم شود اما این هدف تاکنون چقدر محقق شده است؟

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص می‌گوید: تاکنون تقریباً هیچ تسهیلاتی از سوی معادن در اختیار صنعت گردشگری استان قرار نگرفته و تنها یکی از معادن کوچک استان با هدف حمایت از اقشار متضرر در حوزه صنایع دستی، بخشی از محصولات این بخش را خریداری کرده است.

این در حالیست که «محمدصالح جوکار» رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی مدعی است که بنا بر سیاست‌های برنامه توسعه کشور، صاحبان معادن بزرگ باید در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود و به ازای استفاده از منابع استان، حداقل حساب‌های بانکی مربوط به این معادن را به استان یا شهرستان محل این معادن انتقال دهند.

وی با بیان این که انتقال این حساب‌ها منجر به تامین منابع بانک‌های استان برای تزریق تسهیلات به بخش‌هایی مانند گردشگری شود، تصریح می‌کند: البته تاکنون نیز بخشی از این حساب‌ها به استان منتقل شده و اعدادی دیگر نیز در حال انتقال است.

کوتاهی معادن در قبال مسئولیت‌های اجتماعی‌شان

گردشگری معدن یکی از انواع پرطرفدار و نوین گردشگری است که دارای مخاطبان خاص و عام زیادی در دنیاست و خوشبختانه یزد به علت برخورداری از معادن متنوع، زیرساخت مهیایی برای توسعه این حوزه از گردشگری دارد.

هر چند معادن همواره یکی از تهدیدهای محیط زیست و منابع استان‌ها به شمار می‌روند اما گردشگری ظرفیتی است که می‌تواند برای معادن فرصتی ارزشمند به شمار رود تا در جهت جبران تاثیر سوء فعالیتشان، به نوعی تزریق مستقیم پول به جوامع محلی داشته باشند.

با این وجود هنوز هم یکی از دغدغه‌های امروز در این بخش، کوتاهی معادن در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی آن‌هاست به طوری که با وجود از دست رفتن منابع تجدیدناپذیر استانها، هیچ مزیتی را از آنها برای جوامع محلی شاهد نیستیم و این در حالیست که شاید گردشگری بتواند برگ برنده‌ای برای معادن و استان‌های معدن‌خیز به شمار رود.

البته ورود به گردشگری معادن علاوه بر سیاست‌گذاری‌های استان‌ها، به تمایل معادن و نگاه آن‌ها نیز بستگی دارد و هرچند معدن انگوران زنجان، اولین مجوز گردشگری معدن در کشور را کسب کرده اما یزد نیز چند سالی است که در این حوزه اقدامات بسیار قابلی داشته است ولی تنها با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان این نوع گردشگری را پا به پای اقتصاد معادن به بدنه کشور تزریق کرد..

لزوم رونق گردشگری به معنای عام قبل از تخصصی شدن

«محمدصالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری و رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت جایگاه گردشگری در اقتصاد، می‌گوید: گردشگری انواع متعددی دارد که گردشگری معدن نیز یکی از انواع آن به شمار می‌رود و یزد در وهله اول باید توسعه گردشگری به معنای عام را دنبال کند به عبارتی براساس برنامه‌های توسعه‌ای این صنعت، رونق گردشگری به معنای عام و با در نظر گرفتن همه فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین نیازها و مشکلات مدنظر قرار گیرد و سپس با تخصصی شدن معنای گردشگری در هر شاخه، به گردشگری معدن به طور خاص بپردازد.

وی به نقش فراکسیون گردشگری در تبیین انواع مختلف گردشگری نیز اشاره و بیان می‌کند: تقسیم‌بندی گردشگری به معنای تخصصی، یک ضرورت است تا ضمن برنامه‌ریزی منسجم، خدمات تخصصی هر بخش نیز ارائه شود و این موضوعی است که فراکسیون گردشگری در دستور کار دارد.

جوکار با تاکید بر این که باید افراد مختلف با تخصص‌های مربوطه در رشته‌های مختلف و تخصصی گردشگری ورود کنند، ادامه می‌دهد: در این صورت می‌توان ویترینی از شاخه‌های مختلف گردشگری برای عرضه و بهره‌برداری را به وجود آورد.

توسعه گردشگری معدن با رویکرد آموزش و تجربه

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از وجود پتانسیل‌های متعدد گردشگری معدن در استان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: یزد دارای معادن بسیار مناسب و بعضاً دارای مناظر زیباست که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند اما باید علاوه بر توجه به جاذبه‌های معادن، تجربه و یادگیری نیز در این نوع گردشگری پررنگ‌تر شود.

وی به خام فروشی معادن و تاثیر سوء آن‌ها بر حوزه محیط زیست اشاره می‌کند و می‌گوید: باید در حوزه گردشگری معدن، توجه به چنین مسائلی تقویت شود تا به افزایش بهره‌وری و جلوگیری از خام‌فروشی منابع غیرقابل تجدید و همچنین تخریب و آسیب آنها به محیط زیست منجر شود.

جوکار توجه به معادن متروکه را نیز ضروری می‌داند و عنوان می‌کند: معادن متروکه نیز به خوبی گویای مواردی مانند تخریب محیط زیست و منابع غیرقابل بازگشت به طبیعت و همچنین بهره‌وری بسیار پایین معادن هستند و بازدید از آنها باید در قالب گردشگری معدن گنجانده شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش ارزش‌گذاری معادن در استان با تکیه بر ارتقای آموزش نیروهای متخصص و به کارگیری روش‌های نوین و ارتقای تکنولوژی مربوط به معادن، می‌گوید: این مسائل می‌توانند با پیوند گردشگری و معدن تقویت شوند.

معدن چغارت بافق پیشتاز گردشگری معدن یزد

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص گردشگری معدنی و فعالیت یزد در این حوزه، اظهار می‌کند: معدن چغارت بافق که دارای بزرگترین پیت معدنی کشور و منظره بسیار جذابی است، از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه گردشگری آغاز کرده است.

وی با بیان این که یزد دومین استان معدن‌خیز کشور است، می‌گوید: یزد از ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری معدن برخوردار است و تاکنون نیز در این رابطه، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی متعدد و ورود آژانس‌هایی به صورت تخصصی در حوزه فعالیت گردشگری معدنی بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در ادامه یادآور می‌شود: معدن سنگ آهن مرکزی(چغارت) در شهرستان بافق هر ساله به خصوص در ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی است و در عین حال موزه‌ی این معدن نیز راه‌اندازی شده است هرچند که به واسطه شیوع کرونا، این نوع گردشگری نیز مانند سایر انواع گردشگری تا بهبود شرایط کنونی، متوقف شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

یخچال میبد _یادگارهای یزد

ایزدبانوی آب در معبد آناهیتا بیشاپور

گشتی در خاک شاهدیه یزد

گردشگران به «ماچوپیچو» بازمی‌گردند

«ماچوپیچو»، مقصد گردشگری مشهور کشور «پرو» پس از ماه‌ها تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا به روی بازدیدکنندگان باز شد.

به نقل از فرانس۲۴، «ماچوپیچو» ارگ باستانی «اینکاها» که هشت ماه به دلیل محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا به روی علاقه‌مندان بسته شده بود، با برگزاری یک مراسم بازگشایی شد.

با بازگشایی این مقصد گردشگری پرطرفدار، به دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی روزانه فقط ۶۷۵ نفر اجازه ورود به این مکان را خواهند داشت که این رقم ۳۰ درصد شمار بازدیدکنندگان روزانه این مکان در دوران پیش از کرونا محسوب می‌شود.

در شرایط عادی روزانه پنج‌هزار نفر از این مکان تاریخی که نقش مهمی را در گردشگری «پرو» برعهده دارد بازدید می‌کردند.

قرنطینه ناشی از ویروس کرونا در کشور «پرو» خسارت‌های بسیاری را به کسب و کارهای وابسته به گردشگری وارد کرده است. در دوره ۱۰۰ روزه قرنطینه در کشور «پرو» شمار بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و کسب و کارهای وابسته به گردشگری واقع در منطقه «کوسکو» ورشکسته شدند.

«ماچوپیچو» که در قرن پانزدهم ساخته شده است در بیست‌وچهارم ژوئیه ۱۹۱۱ میلادی، به وسیله «هیرام بینگام»، تاریخ‌شناس آمریکایی در یک سخنرانی در دانشگاه ییل به دنیای غرب معرفی شد. او به‌وسیله راهنمایی محلی‌هایی که گه‌گاه به این سایت مراجعه می‌کردند به آن‌جا هدایت شد.

«ماچوپیچو» به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسیده و به عنوان یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصربه‌فرد از تمدن اینکاها شناخته می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سالگرد کشف «ماچو پیچو» بدون گردشگر

کوه رنگین کمانی _از ایران تا کانادا

۱۰ مکانی که به وسیله گردشگری در حال نابودی هستند

پارک ملی مادیدی _پارکی که میتواند انسان را فلج کند!

پارک ملی مادیدی یکی از آخرین اماکن روی کره زمین است که توسط تمدن انسانی دست نخورده باقی مانده است.

این دنیا سرتاسر پر از زیبایی، عظمت و زرق و برق های طبیعی است. درصورتی که شما در یک منطقه پر جمعیت زندگی می کنید احیانا به این فکر کرده اید تا به جنگل سفر کرده و در مسیر شما هیچ چیز اذیت کننده ای وجود نخواهد داشت. اغلب مردم دوست دارند که به دامان طبیعت رفته و با پیاده روی، قایق رانی در رودخانه و یا کمپینگ از محیط پیرامون خود لذت ببرند. یکی از این مکانهایی که میتوانید سفر کنید  پارک ملی مادیدی می باشد ولی  هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در این محل به طور کامل در امان باشید.

پارک ملی مادیدی

پارک ملی مادیدی کجاست؟

پارک ملی مادیدی یک پارک ملی در حوضه رودخانه آمازون فوقانی در بولیوی است. در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده است، مساحت آن ۱۸۹۵۸ کیلومتر مربع است، و همراه با منطقه های حفاظت شده در نزدیکی Manuripi- Heath، Apolobamba، و ذخیره گاه زیست Manu است، پارک ملی مادیدی قسمتی از بزرگ ترين منطقه های حفاظت شده دنیا است.

پارک ملی مادیدی یکی از آخرین اماکن روی کره زمین است که توسط تمدن انسانی دست نخورده باقی مانده است. به همین علت بسياري از گیاه شناسان و دانشمندان تمایل دارند تا در خصوص گونه های متنوع گیاهی و جانوری که در این منطقه زندگی می کنند مطالعه نمایند. این جا دارای منظره ای فوق العاده است البته که یک چیزی وجود دارد که مانع از لذت بردن شما از دیدن منظره شده و سبب می شود تا این پارک را بعنوان عجایب وحشتناک طبیعی بشناسند.

پارک ملی مادیدی

میتوان گفت که تقریباً هر انچه به صورت طبیعی در این پارک قرار دارد سمی می باشد. گیاهان و حشرات در این پارک ملی بطور یکسان قابلیت فلج کردن و حتی کشتن انسان را دارند به همین علت است که بسياري از بازدیدکنندگان تنها میتوانند بعنوان بخشی از یک تور برنامه ریزی شده از این پارک ملی بازديد نمایند. حتی هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در این محل به صورت کامل در امان باشید.

 

پارک ملی مادیدی بعنوان یکی از پارک های متنوع بیولوژیکی شناخته شده است. امکان دارد گردشگران در مادیدی پلنگ خالدار گریزان، سمور غول پیکر ، میمون تی تی، نوعی از میمون که در هیج کجا از دنیا یافت نمی شود را پیدا کنند. همچنین بیش از ۱۱ درصد از ۹۰۰۰ گونه ی پرندگان را میتوانید در این پارک ببینید.

مرتبط:

جنگل آمازون یکی از شگفتی های جهان

معرفی سوغات برزیل/ سوغاتی‌هایی که می‌توان از آمازون آورد!

حقایق جالب در مورد باتلاق ها

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

خسرویه از گردشگاههای استان خراسان شمالی و شهرستان فاروج میباشد. فاروج در ايران بنام شهر آجيل معروف مي باشد و كمتر مسافري يافت مي شود كه در اين شهر توقف نكند و از آجیل آن بهره نبرد.

آب و هوای منطقه
آب و هوای خسرویه در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بارندگی زیاد است و جاری شدن سیلاب ها در فصل بهار بسیار مشاهده می شود.

خسرویه

وجه تسمیه خسرویه
بزرگان منطقه عقیده دارند فردی که روستای خسرویه را پایه گذاری کرده شخصی است به نام خسروگرد و عده ای دیگر معتقدند که پادشاهی بنام خسروی در این منطقه حکمرانی می کرده است. تقریبا هیچ مدرک مستندی در این زمینه وجود ندارد اما در سنگ قبرهای تاریخی روستا نام هایی مثل خواجه سعدالدین و خواجه شمس الدین را در قدیم الایام حکاکی کرده اند. در لهجه محلی به خسرویه “خَروِه” گفته می شود.

مکانهای دیدنی خسرویه
یخدان: از مکان های دیدنی و منحصر به فرد خسرویه می توان به یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) در منطقه کرکان اشاره کرد. این یخبندان طبیعی دارای غار تاریک و عمیقی است که در هوای گرم تاستان چکه های آب در بدنه و کف غار به صورت قندیل یخ می بندد. عاملی که موجب انجماد آب می شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می وزد.

خسرویه

روستا: روستای خسرویه در دو طرف کوه بنا شده است که این کوه ها جزء کوه های شاه جهان هستند. رودخانه خسرویه که به کال خونی معروف است از وسط روستا عبور کرده و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند. خانه های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده اند. قابل ذکر است که روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده است. راه آسفالت به سمت روستا از روی تپه های مشرف به رودخانه عبور می کند و با پیچ و خم های کوهستان و رودخانه و درختان سرسبز منظره ای زیبا را نشان می دهد. در این مسیر روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده اند و خانه های پلکانی آن ها بسیار دیدنی است. ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از کنار درختان گردو و گیلاس است. داخل روستا تمام راه ها آسفالت و منازل و خیابان های آن از نظم خاصی برخوردار هستند. وجود تفرجگاه های طبیعی و باغات گیلاس، گلابی، گردو، سیب و زردآلو در جنوب و شرق روستا و بعضا در ورودی روستا به چشم می خورد.

جالب است که بدانید در این روستا مراتع به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می شوند. مراتع تابستانی در ارتفاعات و پشت به آفتاب واقع شده اند و چون شدت آفتاب نسبتا کمتر است بخش عمده مراتع روستا در این فصل چرانده می شود. مراتع زمستانی در ارتفاعات و کوه های رو به آفتاب قرار دارد و شامل کوه های پیش کمر می شوند.

خسرویه

آرامگاه بابا و بی بی: این آرامگاه در روستای سرسبز خسرویه در بخش مرکزی و در ۲۶ کیلومتری شهرستان فاروج واقع شده است. آرامگاه بابا و بی بی با شماره ۵۹۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مربوط به دوره تیموری است. آرامگاه در داخل روستا واقع شده است و دارای یک سالن بزرگ و مرتفع و گنبد شیروانی پوش مخروطی و یک اتاق کوچک است. صندوق چوبی آرامگاه مستطیل است و ارتفاع آن یک و نیم متر و طول آن دو متر است. جنس صندوق از چوب گردو است و بر روی آن نوشته هایی از آیات قرآن و نقوش اسلامی حکاکی شده است. آرامگاه بابا و بی بی در قسمت غربی روستای خسرویه و بر روی کوهپایه واقع شده است و ایوان آرامگاه دارای طاق مرتفع است.

مرتبط:

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی

اسفیدان _ماسوله ی خراسان

مزدوران _طولانی ترین غار خراسان

قلعه دختر بیله سوار

دژ مستحکم و بزرگی در کنار رودخانه برزند در ۱۷ کیلومتری شمال شهر گرمی جلب توجه می کند که به قیز قلعه سی و یا قلعه دختر مشهور است و جزو شهرستان بیله سوار به شمار می رود.

قیز قلعه سی (قلعه دختر) بیله سوار از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد که ثبت تاریخی این قلعه  در سال ۶۲۹ میلادی است.

این قلعه در سمت چپ جاده گرمی ، بیله سوار مغان در روستایی به همین نام، در جوار روستای انجیرلو بر روی ارتفاعات منطقه ساخته شده است.

بر اساس بررسی های انجام شده و سفال های بدست آمده از این قلعه،  قدمت آنرا به دوران اشکانی و ساسانی و اوایل اسلام تا سده های پنجم هجری منسوب می دانند.

نقشه این قلعه مستطیلی شکل بوده و در آن برج و باروی نسبتا بزرگی با استفاده از ملات های آهکی و ساروج ساخته شده است که گذر زمان و عوامل طبیعی و انسانی موجب تخریب بخشی از آثار این قلعه شده است.

قلعه دختر بیله سوار

افسانه‌ای در باب قیز قلعه سی یا قلعه دختر

افسانه‌ای در باب قیز قلعه سی یا قلعه دختر وجود دارد که بنابر آن، گویند:دختری بر این قلعه فرمانروایی داشته که با دردست داشتن طلسمی آن را ناگشودنی ساخته بود.

اما پژوهش های تاریخی ثابت کرده که نام گذاری کلمه قیز یا «دختر» روی این قلعه‌ها مسلما علت ویژه‌ای داشته است. شاید یکی از علل آن اشاره‌ای ضمنی به غیر قابل تسخیر بودن آن قلعه‌ها توسط دشمنان مهاجم و در واقع بکر بودن آنان است، هم‌چنین اصولآ هر جای بلند و مرتفع نیز به نام دختر معروف شده است.

بنا بر تحقیقات بانو بویس و آقای باستانی پاریزی، قلعه ها و پل هایی که کلمه دختر را در اسم خود جای داده اند؛ مثل پل دختر، چهل دختر؛ قیز قلعه و … با مجمع خدایان قبل از زرتشت ارتباط مستقیم دارد. آناهیتا الهه آب و باران در نامگذاری روی قلعه ها و پل هایی که بنام دختر معروف هستند نقش عمده ای در این فرهنگ داشته است.

قلعه دختر بیله سوار

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان بیله سوار:

۱-کاروانسرای مخروبه در منطقه شورگل خروسلو

۲- مزار سربازان گمنام شهریور ۱۳۲۰، داخل شهر

۳- تپه دمیرچی واقع در ۲کیلومتری شهر

۴- شهر کندویی روستای پتلقان

۵- درخت چنار مشهور به پیربابا در خروسلو

۶- شکارگاهها حوالی کوههای خروسلو، سواحل رود ارس و بالهارود

۷- قیزقلعه سی (قلعه دختر) در روستای انجیرلو در فاصله ۱۷ کیلومتری گرمی به بیله سوار کنار رودخانه برزند مربوط به دوره اشکانی و ساسانی

۸- کشتزارهای زیبای دانه های روغنی و غلات

مرتبط:

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

تاریخ طلایی در «آمریتسار»

سفر به اردبیل و سرعین؛ زیبایی‌های بی‌نظیر شمال غرب ایران

سفری هیجان انگیز به کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد جزئی از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان است که تاچندی پیش جزو کویرهای ناشناخته ایران به شمار می رفت ولی رفته رفته اسم این کویر هم نظیر کویر مرنجاب٬ کویر ورزنه٬ کویر مصر در گوش دوستداران طبیعت آشنا می نمایید که با پتانسیل بالای که دارد می تواند به زودی بین پربازدیدترین مناطق کویری ایران قرار گیرد.

از زیبایی های این کویر می توان به منطقه ای کوهستانی بکر با حیات وحش و گونه های گیاهی منحصر به فرد آن اشاره کرد که در آن عمق آب به سطح زمین کمتر از نیم متر است، آن هم آبی شیرین و گوارا که نخلستانی را نیز در خود جای داده است. در حاشیه این کویر هم تپه های شنی ادامه دار وجود دارد که به ریگ جنی معروف است و می توان آن را مشابه ریگ جن معروف در کشور برشمرد که مقیاسی کمتر از آن را داراست.

کویر ابوزیدآباد

ولی شاید بکرترین مکان در این منطقه، کویر ناب سیازگه(ریگ سیاه) که در منطقهٔ یخاب قرار دارد باشد. کویری در حدود ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر ابوزیدآباد که به سبب نزدیکی زیاد به مرکز شهر، مسافران زیادی را از داخل شهر، روستاهای اطراف، شهرهای دور و نزدیک و حتی کشورهای دیگر به این مکان می آورد. این مکان به دلیل اینکه از دور مقداری سیاه دیده می‌شود به این اسم نام گذاری شده و از ناب‌ترین کویرهای کشور است که تورهای آفرود را از جای جای ایران به سمت خود میکشاند. اوایل بهار، پاییز، بهترین زمان برای دیدن این مکان به دلیل هوای نسبتا خوب هست.

شهر ابوزیدآباد که نزدیک ترین شهر به این کویر می باشد مردمانش به گویش بیذوی صحبت می‌کنند که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است. نام این منطقه در زبان محلی، بیزُوُی می‌باشد و مردم کاشان و آران و بیدگل و فارسی زبانان تا دلیجان آن را بوزآباد می‌خوانند. بوز در زبان دری زرتشتیان یزد به معنی «بوی» است؛ بنابراین بیزوی به معنی بوی آباد است. از آثار تاریخی ابوزیدآباد و بخش کویرات که کمتر به آن‌ها اشاره شده می‌توان قلعهٔ سردار، کاروانسرا و قلعهٔ گرماب و قلعه و کاروانسرای سفیدآب را نام برد.

دریاچه نمک:

دریاچه نمک یا حوضچه های نمک در مسیر سیازگه به چاه عروس قرار دارند. جاده ای بسیار دیدنی و سراسر شگفتی که با گذر از رمل های زیبا و منطقه کویری به چاله عروس یا چاه عروس منتهی میشه٬ جایی که با کندن چند سانتی متر به آب شیرین می رسی! دریاچه نمک در حاشیه کویر ابوزیدآباد و در فاصله ۲۵ کیلومتری منطقه گردشگری سیازگه قرار دارد و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی اون در فصول مختلف سال متفاوت هست. در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات یخاب٬‌ چون بر میزان آب ورودی افزوده میشه وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام٬ وسعت آن کم هست.

از نمک این دریاچه بعد از تصفیه برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده میشه که ترکیباتی از قبیل سدیم کلرید٬ سدیم سولفات٬ منیزیم کلیرید و منیزیم سولفات٬‌مهمترین مواد تشکیل دهنده رسوبات این حوضچه است. بنابراین شورابه های این دریاچه یکی از غنی ترین معادن و منابع عظیم تولید منیزیم به شمار می آید.

کویر ابوزیدآباد

بهترین فصل برای بازدید از کویر ابوزیدآباد:

بهترین فصل‌ها برای بازدید از کویر ابوزیدآباد پاییز، زمستان و در نهایت اوایل فصل بهار است. همچون سایر نقاط کویری آب و هوای این منطقه در فصل تابستان گرم است. تورهای طبیعت‌گردی در کویر ابوزید و شهر زیرزمینی اویی به طور معمول در نیمه سرد فصل سال برگزار می‌شوند.

اقامت و امکانات:

می توانید در کاروانسرای شاه عباسی  ابوزیدآباد اقامت داشته باشید یا از مراکز اقامتی کاشان و آران و بیدگل و یا زائر سرای امامزاده آقا علی عباس (ع) استفاده کنید.

کویر ابوزیدآباد کجاست؟

کویر ابوزیدآباد در استان اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کاشان قرار دارد. مسیر دسترسی به کویر ابوزیدآباد از تهران از طریق جاده تهران-قم و سپس جاده کاشان است. برای رسیدن به کویر ابوزد آباد می‌توانید از مسیر اتوبان، جاده قدیم و یا از داخل شهر کاشان استفاده کنید. مسیر شهر کاشان بهترین راه برای رفتن به کویر ابوزید آباد است. در این مسیر باید از داخل شهر کاشان وارد جاده ابوزیدآباد بشوید. در جهت جنوب این جاده مزرعه‌ها و در سمت شمال آن منطقه کویری و شوره زارها را می‌بینید. با نزدیک شدن به انتهای جاده کم کم رمل‌ها و تپه‌های شنی را پیش چشم‌تان می‌بینید و به منطقه اصلی کویر ابوزیدآباد می‌رسید.

پیشنهاد ما برای شما این است که حتما شهر زیرزمینی اویی را نیز در برنامه سفر خود به کویر ابوزیدآباد بگنجانید.

کویر ابوزیدآباد

 برنامه تور کویر ابوزیدآباد توسط مجری و راهنمای محلی  آقای رجایی (شماره تماس  ۰۹۰۱۱۷۴۲۵۰۵):

هزینه تور: ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر

روزاول:

  • عصر حرکت به سمت کویر
  • *پذیرایی
  • *بازدید از رمل ها
  • *عکس برداری از کویر زیبا سیازگه
  • *کویر نوردی
  • *لذت بردن از سکوت و ارامش کویر
  • *غروب افتاب کویر
  •  ایجاد کمپین صحرایی و اسکان مسافر
  • *پذیرایی
  • *شام
  • *دورهمی شبانه(جشن.پایکوبی)
  • اقامت در کویر و یا در کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد

روز دوم:

  • *صبحانه
  • *تفریحات کویر
  • (سافاری-موتور سواری-شترسواری و….)
  • اتمام تور

مرتبط:

کویر کاراکال _قدم در زیستگاه سریع‌ترین گربه‌سان جهان

تجربه ی بی نظیر کویرنوردی در کویر اشتهارد

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

باغشاه _عمارت دیوانخانه بهشهر

مجموعه باغشاه و عمارت چهلستون در مرکز بهشهر قرار دارد و از جمله آثار به جا مانده از دورۀ صفوی است . عمارت دیوانخانه که هم اکنون در اختیار شهرداری بهشهر است بر اساس آنچه که جهانگردان و سیاحان در وصف آن نوشته اند تغییرات بسیاری کرده است . بر اثر گذشت زمان استخر بزرگ مقابل عمارت باغشاه به فضای سبز تبدیل شده است . این بنا از داخل هم به دو طبقه تبدیل شده است اگر چه نمای خارجی آن در یک طبقه با طاق های قوسی شکل و پلکانی دو طبقه با کمی تغییر به همان گونه باقی است که سیاحان تصویر آنرا بازگو کرده اند .

بهشهر یا همان اشرف البلاد با آثاری به جا مانده از دوران صفویه یادگار شکوه و عظمت تاریخی است که این منطقۀ کوچک از کشور روزگاری را با آن سپری کرده است . در دوران قدرت خاندان صفوی مخصوصاً شاه عباس به دلیل ارادتش به مادرش خانم اشرف الملوک ابنیه و اماکنی برای تفریح و استراحت در این شهر احداث شد که با گذشت زمان و پس از فروپاشی دوران حکومت آن خاندان اگرچه تعدادی از این بناها مانند باغ صاحب الزمان ( در فراشمحله کنونی ) به کلی از میان رفت و از تعدادی دیگر تنها خرابه ای بر جا ماند  اما با احیای مجدد این مکانها و فراهم آوردن امکاناتی برای جذب توریست و گردشگر می توان شاهد شکوفایی مجدد این منطقه باستانی و تاریخی بود.

باغشاه بهشهر

باغشاه از دید جهانگردان

پیتر دلاواله جهانگرد ایتالیایی ۶ سال پس از شروع بنای اشرف به اشرف آمد و در قصر سلطنتی دیوانخانه ( باغ شاه ) به حضور شاه عباس صفوی رسید . وی در مورد ویژگیهای این مکان در سفرنامۀ خود توضیحات مفصلی را ارائه می دهد . در سفرنامۀ وی آمده است : ((اطراف شهر باز است و جز قصر شاهی که هنوز ساختمان آن به اتمام نرسیده و باغهای مربوط به آن و یک خیابان پر از دکان و مغازه و چند خانه که بدون نظم در وسط درختان ساخته شده و اطراف آنرا زمینهای وسیعی احاطه کرده اسـت چیز دیـگری در آن وجـود نـدارد . در این محل چشـمه های آب شیـرین و زلال زیاد است و به اندازه ای در آنجا درخت وجود دارد که خانه ها میان آن گم شده است و من موقع نوشتن یادداشت روزانه خود تردید داشتم که آیا باید اشرف را شهری در میان جنگل بنویسم یا آنرا جنگلی بدانم که بعلت سکونت افراد حالت شهر به خود گرفته است.))
وی در مورد ویژگیهای عمارت دیوانخانه نوشته است: (( این باغ که باغ شاه یا دیوانخانه نامیده می شود عبارت از مربعی است که در انتهای جلگه و در پای تپه های پر درخت واقع شده و پشت کاخ است. در بالای همین تپه هاست که شاه دستور داده خانه های زیادی که جزو عمارت باغشاه محسوب می شوند بنا کنند. دیوانخانه در وسط باغ واقع شده و عبارت از بنایی است که طول آن سه برابر عرض آن است. جلوی این بنا کاملاً باز است ولی در عقب و طرفین آن دیواری است که از پنجره های متعدد پوشیده شده است. فاصله کف عمارت باغشاه از سطح زمین دو پله است و قسمت باز بنا درست رو به شمال یعنی پشت به طرف درب ورودی است.

جلوی بنا خیابانی طولانی و سنگفرش قرار گرفته که در وسط آن جویی جاری است و از حوضی که در جلوی دیوانخانه ساخته شده دائماً آب به سوی این جوی جاری است.))

باغشاه بهشهر
ملگونوف دانشمند روسی در مورد بنای دیوانخانه در کتاب خود به نام سفرنامۀ مازندران آورده است: ((عمارت شاه عباسی که بنام دیوانخانه معروف بود در سال ۱۷۴۳ میلادی خالی شد و از نظر افتاد. در برابر عمارت حوضی است به عرض ۵۰ قدم، به طول ۶۰ قدم، به عمق یک ذرع و نیم و در دو طرف آن جویی سنگی تا دروازه قرار دارد و اطراف آن سوراخی برای نهادن شمعها تعبیه شده است. در جدار داخلی آبراهه های اصلی سوراخهایی ایجاد کرده بودند که ممکن بود در حدود هزار شمع روشن را در آنها نگاه داشت. شمعهایی نیز در اطراف استخر بزرگ روشن می کردند و به این مناسبت نام استخر نور بر آن اطلاق کردند.))
ژاک دمورگان فرانسوی که برای انجام تحقیقات علمی به مازندران آمده بود در مورد دیوانخانه این چنین نوشت: ((در وسط باغشاه، باغ بزرگی پر از سروهای صد ساله و تخت گلهای آراسته یافت میشود. در تمام طول این باغ جوی های منشعب از کوهستان که از آبشارهای متعددی نزول میکند جاری بوده ، حوض یا استخر وسیع چهارگوشی را آب می دهد.
. . . سابقاً این استخر در جلوی یک عمارت قابل سکنی تر از خرابه های قصر کهن ولی با  سلیقه ای نفرت انگیز جانشین شده است. (قصر دیوانخانه که طعمۀ حریق شد و سپس در زمان نادر شاه ساختمان دیگری بجای آن ساختند.)
. . . همه چیز مرا به قبول این نکته وا میدارد که این قصر برای مقر بزرگان به کار میرفته است . حیاط های بزرگ ، باغها و ایوانها این محل را بسیار مفرح می داشت . نکته عجیبی که من در باغات کشف کردم این است که هر یک از سنگهای بزرگی که تشکیل سنگفرش را می دهد حروف اول اسمایی را با خود دارد . در میان آنها شماره زیادی از حروف گرجی جلب توجه می کند.))

باغشاه بهشهر
رابینو محقق انگلیسی و نائب کنسول آن کشور در زمان محمد علی شاه قاجار به مازندران سفر کرد و در سفرنامۀ خود که مازندران و استرآباد نام دارد اطلاعات گرانبهایی در مورد اشرف به نگارش درآورد.
((اشرف که اکنون رو به ویرانی است عظمت خود را مدیون شاه عباس صفوی است. انحطاط این شهر در واقع با سستی خاندان صفوی شروع شد. این شهر سابقاً خرگوران نام داشت و متعلق به پیرزنی بود. شاه عباس آنرا از او خرید و شهر جدیدی در سال ۱۰۲۱ قمری تاسیس کرد.))
دونالد ویلبر عضو موسسه باستان شناسی ایالت متحده آمریکا در کتاب باغهای ایرانی و کوشکهای آن  در مورد بنای دیوانخانه می نویسد: ((بر روی سر در اصلی، تالاری بنام تالار نقاره خانه قرار داشت. چون در اصفهان و سایر شهرهای بزرگ ایران معمول بود که طلوع و غروب آفتاب را به وسیلۀ طبل و نقاره اعلام کنند. ساختمان مزبور (دیوانخانه) در زمان نادر شاه سوخت و به امر نادر شاه ساختمان دیگری به جای آن ساخته و به چهلستون معروف گشت.
. . . در پشت عمارت باغشاه استخری که در حدود ۳۰ تا ۴۰ متر مربع مساحت و عمق زیادی داشت قرار گرفته بود.
تنها اطلاعی که از این ساختمان در دست است این است که این بنا در حادثه حریقی از بین رفت و در زمان نادر شاه (۱۷۴۷ـ ۱۷۳۶ )ساختمان دیگری در آن محل بنا کردند و این بنای جدید را چهلستون نامیدند که اغلب ساختمان و باغ قبلی را نیز به همین نام می شناسند. این ساختمان را تنها ۱۲ ستون برپا نگه داشته بود ولی مشهور است که مردم ایران عدد چهل را بعنوان مترادفی برای تعداد زیاد به کار میبرند.))
البته ویلبر در توضیح دیوانخانه دچار اشتباه شده و مکانی را که دلاواله توضیح مفصلی در مورد آن داده و آن را دیوانخانه نامیده نمیشناسد . ((هیچگونه توضیحی از این باغ و عمارت آن داده نشده و نام آن نیز معلوم نیست.))

مرتبط:

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

جاذبه های گردشگری بکر مازندران برای سفری کم هزینه

جاذبه‌های گردشگری ساری

تعطیل شدن فرودگاه تگل در برلین برای همیشه

فرودگاه تگل برلین در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۰ برای همیشه بسته خواهد شد.

هنگامی که شوروی سعی کرد با محاصره برلین ساکنان بخش‌های غربی شهر را تحت فشار قرار دهد، متحدان غربی با فرودگاه  تگل برلین شروع به کار کردند.

فرودگاه تمپلهوف دارای مشکل ظرفیت بود و به همین دلیل به یک فرودگاه بزرگتر در برلین نیاز بود. بنابراین، طولانی‌ترین باند فرودگاه در تگل ساخته شد.

اولین فرود در فرودگاه تگل

در ۵ نوامبر ۱۹۴۸ یک داگلاس C-۵۴ با محموله غذا در تگل فرود آمد.

تگل از نظر تعداد مسافر چهارمین فرودگاه بزرگ آلمان بود

در طول جنگ سرد، شرکت‌های هواپیمایی نیروهای اشغالگر انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا اجازه فرود در فرودگاه تگل را داشتند.

ایرفرانس اولین هواپیمایی بود که پروازهای منظمی را در سال ۱۹۶۰ به فرودگاه بزرگ برلین یعنی تگل ارائه داد.

شرکت PanAm ، یک شرکت هواپیمایی قوی و البته قدیمی ایالات متحده، در سال ۱۹۶۴ به تگل پرواز می‌فرستاد.

هنگامی که تمپلهوف، (یک فرودگاه دیگر در شهر برلین) به بیش از یک ایرلاین اجازه فرود داد، تقریباً در حال ترکیدن بود.

رکورد شکنی فرودگاه تگل در ۲۰۱۹

به همین دلیل، تمام پروازهای چارتر به فرودگاه تگل، منتقل شدند. ممکن است در تور آلمان، این فرودگاه را دیده باشید.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، مجلس سنای برلین غربی از برپایی پایانه دوم تگل در برلین جلوگیری کرد.

پس از اتحاد مجدد آلمان، سرانجام به لوفت هانزا اجازه داده شد تا به تگل نیز پرواز کند.

قرار بود تگل در سال ۲۰۱۲ تعطیل شود.

در سال ۲۰۱۹، فرودگاه تگل و فرودگاه شونفلد در مجموع رکورد تعداد مسافر را شکستند.

در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با ۳۵ میلیون مسافر

 

کرونا، مزید بر علت شد

سپس، در مارس سال ۲۰۲۰، کرونا حمله کرد و صنعت هواپیمایی و گردشگری را در هم شکست.

به مدت دو ماه، دیگر واقعاً به فرودگاه تگل نیازی نبود.

آندریاس شوئر وزیر حمل و نقل نمی‌خواست تگل را از دست بدهد زیرا بخشی از ناوگان هوایی رسمی دولت و رئیس جمهور فدرال را در خود جای داده بود. همچنین ظرفیتی که تگل دارد، زمانی که آلمانی ها دوباره شروع به پرواز به مقاصد خارجی کنند، مورد نیاز خواهد بود.

تاریخ دقیق تعطیل شدن فرودگاه تگل

پس از آن دولت برلین تسلیم شد. از آنجا که در ماه‌های اول بحران کرونا، مسافر به سختی وجود داشت، تگل قرار بود در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۲۰ تعطیل شود، اما تعطیلی همیشگی تگل در ۸ نوامبراتفاق خواهد افتاد.

پس از آن، در اواخر بهار، وضعیت کرونا تا حدودی بهبود یافت.

در تابستان، با پرواز هزاران آلمانی به اسپانیا و سایر مناطق اروپا، اوضاع بهتر شد. سپس، در سپتامبر سال ۲۰۲۰، با افزایش کرونا، اوضاع به سمت وخامت تغییر کرد. با آرزوی اینکه بعد از کرونا با یک ویزای شنگن سفری به آلمان داشته باشید.

بر سر فرودگاه تگل برلین چه خواهد آمد؟

پس از آخرین پرواز در ماه نوامبر، فرودگاه تگل، پوسیده و متلاشی نخواهد شد.

یک مرکز تحقیقاتی و یک پارک صنعتی به نام ‘The Urban Tech Republic’ این کار را بر عهده خواهد گرفت. به زودی، برلین شاهد کارکردی جدید از فرودگاه تگل خواهد بود.

یک روز غمگین تگل در برلین

در ۲۰ مه سال ۲۰۲۰، فرودگاه تگل، شاهد منظره‌ای ناراحت کننده بود. در ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر، فقط ۹ پرواز برای بقیه روز اعلام شد.

هشت تا  از آنها شخصی بودند، و آن یکی هم به هلسینکی رفت.

در آن زمان، پروازهای مسافربری در مقایسه با تعداد آنها قبل از شروع کرونا تا ۲ درصد کاهش داشت.

 

 پیام خداحافظی فرودگاه بزرگ برلین

از این پس تمام پروازها بدون تگل خواهد بود.

ایرفرانس، هواپیمایی که اولین پرواز منظم را به تگل انجام می‌دهد آخرین پرواز نیز  انجام خواهد داد.

پرواز شماره ۱۲۳۵ به پاریس قرار است ساعت ۳:۰۰ بعد از ظهر ۸ نوامبر انجام می‌شود و فراموش نکنید که چراغ‌ها را خاموش کنید.

جلو گران‌فروشی بلیت هواپیما گرفته می‌شود؟

به دنبال اعتراض‌ها و هشدارهای مکرر و نامه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، سرانجام وزیر راه و شهرسازی دستور مکتوب برخورد با متخلفان گران‌فروشی بلیت هواپیما را داد. هرچند که شش روز از صدور این دستور گذشته و شرکت‌های گردشگری می‌گویند قیمت‌ها هنوز کنترل نشده است.

افزایش نرخ بلیت هواپیما در دو ماه گذشته اعتراض‌های بسیاری از جمله مردم، نمایندگان مجلس، فعالان گردشگری و حتی وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی را برانگیخت و دستورهایی برای توقف این گرانی داده شد. با این وجود رویه افزایش قیمت هواپیما بدون کنترل تا امروز ادامه داشته است. تا آن‌جا که در جلسه روز شنبه (۱۰ آبان‌ماه) انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت تایید شد که این نرخ‌ها در مسیرهای پرتردد از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. شرکت‌های خدمات گردشگری می‌گویند: برخی ایرلاین‌ها آن‌ها را تهدید کرده‌اند که در صورت اعمال نکردن نرخ‌های جدید، سیستم فروش بلیت را به روی آن‌ها قطع خواهند کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به این عمل شرکت‌های هواپیمایی که نرخ سفرهای داخلی را در شرایط اقتصادی موجود تحت تاثیر قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی اعتراض کرد و نوشت: «همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌ قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمایید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»

پس از آن، محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در دستوری به تاریخ هفتم مهرماه که امروز (دوشنبه ۱۲ مهرماه) منتشر شده، عطف به نامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از معاون حمل و نقل این وزارتخانه خواست شخصا پیگیر موضوع نرخ پروازهای داخلی باشد. در دستور وزیر راه و شهرسازی آمده است: «باید شخصا پیگیری و رسیدگی نمایید آن‌چه ابلاغ شده است و جمع‌بندی جلسه مشترک بود باید عمل شود و با موارد خلاف عمل با تصمیمات منعقده باید برخورد شود.»

blank

 

اشاره وزیر راه به جلسه هم‌اندیشی با مدیران‌ عامل شرکت‌های هواپیمایی است که تصمیم گرفته شد: ۱ ـ  مصوبات ستاد مقابله با کرونا در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دقیقا رعایت کنند و از اول آبان‌ماه، رعایت حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها در هواپیما الزامی است. ۲ ـ برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.

پس از آن، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: مقرر شده در قالب کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا، ارز نیمایی به ایرلاین‌های اختصاص داده شود تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد.

و حتی بعدتر، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، عامل گرانی این نرخ را چارترکننده‌ها اعلام کرد و با یادآوری این‌که تکلیف قیمت بلیت هواپیما را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند نه سازمان هواپیمایی، گفت: با چارترکننده‌های بلیت هواپیما که مرتکب تخلف شده و گران‌فروشی می‌کنند، برخورد جدی می‌کنیم.

با این همه، افزایش نرخ‌ها کنترل و مدیریت نشد. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز برای دومین‌بار به وزیر راه و شهرسازی هشدار دادند که این گرانی را کنترل کند.

رییس فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس شورای اسلامی نیز ۱۱ آبان‌ماه در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشت: «همان‌گونه که مطلعید انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در اقدامی غیرقانونی نرخ‌نامه نامتعارف و بی‌ضابطه‌ای را برای مسیرهای پروازی داخلی منتشر کرد که با واکنش شدیدی در افکار عمومی اصناف متاثر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مواجه شد که متعاقب وصول این شکایت‌ها و اعتراضات، جنابعالی “افزایش قیمت اعلام‌شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی” را معتبر نداسته و دستور به لغو این مصوبه غیرقانونی دادید.

این درحالی است که شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای آبان‌ماه در بیشتر مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی “مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها”، قیمت خدمات خود را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند. ضمن آن‌که مبتنی بر گزارش‌های مستند واصله برخی شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را برای الزام به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند.

براین اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکت‌های هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف شود.

متذکر می‌شود، رییس و اعضای فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس شورای اسلامی با جدیت این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق “حقوق عامه” از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در قوای سه‌گانه بهره خواهند گرفت.»

حال باید دید دستور وزیر راه و شهرسازی که البته شش روز هم از صدور آن گذشته، چه تغییری در وضعیت نرخ بلیت هواپیما و برخورد با متخلفان خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هشدار دوباره به وزیر راه برای افزایش نرخ بلیت

در شرایط سخت کنونی نباید افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شود