اقامت شبانه در کویر لوت ممنوع شد

مدیر محوطه میراث جهانی بیابان لوت شهداد گفت: اقامت شبانه و چادر زدن در منطقه کلوت‌ها و دریاچه بیابان لوت شهداد تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

معین افضلی با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: حضور گردشگران در منطقه ثبت جهانی شهداد منجر به افزایش روزافزون زباله در محوطه اطراف دریاچه و دیگر بخش های این منطقه شده که از امروز طرح ممانعت از شب مانی و چادر زدن در منطقه کلوت ها و دریاچه بیابان لوت شهداد اجرا می شود.

وی تصریح کرد: گردشگرانی که علاقمند به اقامت شبانه در این منطقه هستند می توانند از واحدهای بوم گردی و کمپ کویری شهداد استفاده کنند.

مدیر محوطه میراث جهانی بیابان لوت شهداد بیان کرد: تعدادی از گردشگران با نگرش اینکه پوست میوه ها و دیگر زباله ها به طبیعت برمی گردند، آنها را در این منطقه رها می کنند در حالی که این دورریختنی ها پس از گذشت سه تا چهار ماه جذب طبیعت خواهند شد و چهره این اثر ثبت جهانی را مخدوش می کنند.

وی تاکید کرد: نریختن زباله نیازمند فرهنگ سازی جدی است و ریختن زباله در سطح منطقه بیابان لوت عواقب ناگواری دارد که به مرور زمان پدیدار می شود.

افضلی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده توسط پایگاه ثبت جهانی لوت،  شنبه و یکشنبه هر هفته تعدادی از نیروهای علاقمند بخش هایی از این منطقه را مورد پاکسازی قرار می دهند که اخیرا به دلیل کمبود اعتبار موفق به انجام این فعالیت نشدیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی صندوق طبیعت با همکاری سازمان های مردم نهاد از اولویت های کاری این پایگاه است افزود: با راه اندازی این صندوق همراهی و مشاوره سازمان های مردم نهاد را در زمینه پاکیزه نگهداشتن منطقه ثبت جهانی بیابان لوت خواهیم داشت.

افضلی تاکید کرد: بر اساس تصمیم و ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا استان از ورود تورهای گردشگری به منطقه شهداد تا ۱۵ آذرماه سال جاری خودداری می شود.

بخشی از بیابان لوت در سال ۹۵ به عنوان نخستین جاذبه طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده که قسمت عمده آن در استان کرمان قرار دارد و بخش شهداد یکی از دروازه های ورود به آن به شمار می رود.
بخش شهداد در ۱۰۰ کیلومتری شرق کرمان قرار دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کلوت شهداد _قطب گرمایی زمین

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

عجیب ترین کویر های سفید دنیا

نقش کارآفرینان گردشگری در توسعه نواحی جاذب گردشگر

امروزه کارآفرینی در گردشگری اهمیت زیادی پیدا کرده است. نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه نواحی مختلف جاذب گردشگر می‌تواند بسیار حیاتی باشد. همچنین مسئولیت محیطی کارآفرینی می‌تواند مبنایی برای استفاده از منابع طبیعی باشد و بر ارزش‌های غیر مادی و منابع طبیعی تجدید شونده تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

 باید توجه داشت که امروزه کشورهای بزرگ صنعتی و پیشرفته جهان، در پرتو وجود افراد تحصیل کرده و متخصص مراکز علمی، تحقیقاتی و فرهنگی، نه تنها به نحو شایسته و مطلوب از منابع و سرمایه‌های کشور بهره‌مند می‌شوند و با استفاده از آنان، چرخ‌های تکنیک و تولید برای رشد و توسعه کشور به حرکت در می‌آید، بلکه در این حرکت به ابداعات و نوآوری‌هایی دست می یابند که منجر به تسریع در رشد و توسعه کشور می‌شود. محققان در پژوهشی با عنوان «اهمیت ترویج کارآفرینی در صنعت گردشگری» آورده‌اند: «موضوع کارآفرینی و ترویج آن در بخش گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشور، اهمیت پیدا می‌کند».

در این پژوهش که توسط پری نجفی کارشناس مرکز مطالعات و تحقیقات توسعه جهاد دانشگاهی و سیامک آزادی مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات توسعه جهاد دانشگاهی انجام شده، آمده است: «کارآفرینی با رشد گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید نسبت به انواع مختلف گردشگری وابسته است و فعالیت‌های گردشگری اصولا از نوع بنگاه‌های اقتصادی کوچک است». بنابراین با توجه به تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی در سطح بین‌المللی، توجه به مسئله جهانی شدن در بخش‌های گوناگون اقتصادی از جمله گردشگری، امری اجتناب ناپذیر است.

شرکت‌های کوچک اغلب می‌توانند واکنش سریعی به نیازها و بازارهای جدید بدهند و این مقدمه‌ای برای انواع نوآوری‌ها می‌شود. مشخصه بارز کارآفرینان کوچک این است که خلاءها را پُر می‌کنند. آن‌ها توانایی شناسایی فرصت‌های بارز و توسعه محصولات یا خدمات جدیدی که مورد تقاضای بازار است را دارند. کارآفرینان همچنین فرصت‌های به کارگیری منابع جدید اقتصادی را فراهم می‌کنند.

آن‌ها سازمان‌ها یا نهادهای بزرگ را تغییر نمی‌دهند بلکه یک استراتژی جدید مدیریت و رهبری را فراهم می‌کنند. علاوه بر اشتغال‌زایی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک نیز بازیگران بزرگی در عرصه نوآوری هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد که کارآفرینان ارتباط دهنده بزرگی بین محصول و تامین خدمات باشند.

این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می‌شود. امروزه گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را «صادرات نامرئی» نام نهاده‌اند. در تقسیم‌بندی مهم‌ترین منابع درآمدزایی در جهان، صنعت اکتشاف نفت و بهره‌برداری از آن به عنوان پردرآمدترین فعالیت صنعتی مطرح می‌شود و پس از آن صنعت خودروسازی و در رتبه سوم گردشگری و جذب گردشگر قرار دارد.

گردشگری سرمایه‌ای ارزشمند است که می‌توان با صرف هزینه معمول آغازین، بهره‌وری پُر سود دائمی را از آن انتظار داشت. حال اگر به صنعت ماشین‌سازی برگردیم، در می‌یابیم که برخلاف پیشرفت تکنولوژی و طبق پیش‌بینی کارشناسان در آینده‌ای نزدیک تحولی اساسی در این چیدمان به وجود خواهد آمد. به طوری که گردشگری با در اختیار گرفتن فناوری‌های پیشرفته و با توجه به رویکرد کشورها، رتبه اول درآمد زایی ارزی را در کشورهای جهان به خود اختصاص خواهد داد.

محققان می‌گویند، بین فرهنگ مردم و گرایش به کارآفرینی رابطه وجود دارد. برخی از فرهنگ‌ها یا گروه‌های اجتماعی بیشتر از فرهنگ‌ها و گروه‌های دیگر به رفتارهای کارآفرینی توجه می‌کنند. مطابق این دیدگاه، عواملی که در حمایت از کارآفرینان موثرند مواردی مانند سنت کارآفرینی، موقعیت خانوادگی، جایگاه اجتماعی و سطح آموزش است. این عقیده وجود دارد که افراد خانواده‌هایی که در گذشته کسب و کار کوچکی داشتند نسبت به دیگران بیشتر تمایل به کارآفرینی دارند. بنابراین، درک مبانی اجتماعی و فرهنگی یک منطقه یا اجتماع خاص می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای ایجاد اقتصاد و جامعه کارآفرینانه را فراهم کند.

نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه نواحی مختلف جاذب گردشگر اهمیت دارد

امروزه کارآفرینی در گردشگری اهمیت زیادی پیدا کرده است. نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه نواحی مختلف جاذب گردشگر می‌تواند بسیار حیاتی باشد. همچنین مسئولیت محیطی کارآفرینی می‌تواند مبنایی برای استفاده از منابع طبیعی باشد و بر ارزش‌های غیر مادی و منابع طبیعی تجدید شونده تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

کارآفرینی سازگار با محیط باید ویژگی‌هایی مانند توجه به محیط طبیعی، بومی، محلی، توجه به صنایع دستی و منحصر به فرد را داشته باشد. شرکت‌هایی که کارآفرینی آن‌ها به صورت فعالیت پایدار است، معمولا کوچک هستند. تشکیلات اقتصادی توریستی در مقیاس کوچک پتانسیل زیادی برای ارائه خدمات و محصولات توریستی دارا هستند.

کارآفرینی پایدار را می‌توان به دسته‌های پاسخگویی به گردشگران و ارائه خدمات براساس فرصت‌های متناسب با طبیعت، بهره‌برداری پایدار از دانه‌های وحشی، قارچ‌ها، رستنی‌ها و سایر محصولات جمع‌آوری شده از طبیعت، بهره‌برداری از نباتات وحشی به عنوان مناظر و چشم‌انداز استفاده در مقیاس کوچک و پایدار از جنگل، استفاده مناسب از منابع آبی و استفاده مناسب از سایر خدماتی که از طبیعت گرفته می‌شوند تقسیم کرد.

در حقیقت آموزش و ترویج فرآیند کارآفرینی سیاستی است که به طور مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه در یک جامعه اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته که حتی الامکان در آن‌ها مشکلات و موانع برطرف شده‌اند، دولت‌ها به شکوفا کردن توان بالقوه مردم پرداخته‌اند. در واقع با اجرای این سیاست همواره می‌توان به اهداف گوناگونی مانند شناخت فرصت‌ها و چگونگی بهره‌برداری از آن‌ها، روش‌های جدید علمی، مدیریتی و بازرگانی جامه عمل پوشید.

اهمیت کارآفرینی موجب افزایش تلاش‌ها برای توسعه آن در زمینه گردشگری شده است 

با ورود جامعه‌شناسان و روانشناسان به عرصه مطالعات و تحقیقات پیرامون کارآفرینی و کارآفرینان، ضرورت کارآفرینی در بخش‌های مختلف به ویژه آموزش کارآفرینی بیش از پیش مشهود شده و همین امر موجب افزایش تلاش‌ها برای توسعه کارآفرینی در زمینه گردشگری و آموزش آن در دو دهه گذشته نیز شده است. از طرفی، شرایط دشوار و پیچیده فعالیت‌ها در اقتصاد جهانی و ضرورت ورود به تجارت جهانی نمایانگر آن است که جز با توسعه منابع انسانی خلاق، پرورش یافته و مهارت آموخته در راه اندازی کسب و کارهای نوین، نمی‌توان فعالیتی را در عرصه جهانی ایفا کرد.

همچنین حرکت دولت به سوی خصوصی‌سازی و تاکید بر کاهش تصدی‌گری، مستلزم آن است که شرایط راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در بخش خصوصی فراهم شود و این مهم با تقویت آموزش‌های دانشگاهی میسر خواهد بود. در نهایت اینکه، وابستگی و ارتباط تنگاتنگ بخش گردشگری با توسعه پایدار و راه اندازی انواع حرفه‌ها و کسب و کارهای کوچک موجود در کشور به اندازه‌ای است که آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی در این زمینه، جز با توسعه برنامه‌های آموزشی مرتبط با بخش‌های مختلف از جمله فناوری‌های نو، صنعت، بازرگانی، حمل و نقل و از طریق ارتباط مستمر با بازارهای جهانی در حوزه‌های مزبور میسر نخواهد شد.

براساس این پژوهش، با توجه به تلاطم در بازارهای جهانی و تنگ شدن حلقه رقابت اقتصادی، وجود پتانسیل‌های گردشگری فراوان در کشور، به دلیل رشد روزافزون گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید، انواع گردشگری پایدار نیاز به ترویج و توسعه کارآفرینی در گردشگری احساس می‌شود. نتیجه اصلی حاصل از این مطالعه در ترویج کارآفرینی در صنعت گردشگری به این نقطه تاکید می‌کند که درک فرهنگ و جو کارآفرینانه شرطی لازم برای ایجاد محیط کارآفرینانه توانا به شمار می‌رود.

علاوه بر این، حمایت از کارآفرینان باید از طریق فراهم کردن فاکتورهای انگیزشی مانند مشوق‌ها یا حمایت‌های مالی، تعلیم و تربیت و آموزش مورد توجه قرار گیرد. این فاکتورها می‌توانند به کارآفرینان در مراحل اولیه فعالیت‌های‌شان و همچنین در ایجاد خدمات گردشگری منحصر به فرد و در توسعه پایدار گردشگری کمک کنند.

در نتیجه، باید سیاست‌هایی را که می‌توانند به ایجاد آگاهی‌های عمومی درباره فواید و منافع کارآفرینی در اقتصاد و جامعه کمک کند، ترویج داده شود. تجمیع عناصر کارآفرینانه در تمامی سطوح سیستم آموزشی، توسعه برنامه‌های هدایتی و حمایتی می‌تواند به افزایش سطح توسعه کارآفرینی و شکل‌گیری نگرش‌های مثبت نسبت به کارآفرینی کمک کند.

این پژوهش در کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش‌بنیان، ارائه شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ثبت‌نام «تسهیلات کرونا» ویژه گردشگری آغاز شد

بسته‌های حمایتی سوئد برای رونق گردشگری

از پای کار آوردن نیروی انتظامی تا استفاده از راهنمایان گردشگری

افزایش سه برابری ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه گرگان

ترمینال جدید فرودگاه گرگان در کنار چندین پروژه آزادراهی و فرودگاهی کشور امروز توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

با بهره‌برداری از ترمینال جدید فرودگاه گرگان، ظرفیت پذیرش مسافر در این فرودگاه از ۷۰۰ هزار مسافر به دو میلیون مسافر در سال رسید.

پروژه پاویون به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، اپرون به مساحت ۲۰ هزار مترمربع و افزایش پارک هواپیما از ۴ به ۶ فروند، محوطه‌سازی به مساحت ۳۸ هزار مترمربع، ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی به مساحت ۸۰۰ مترمربع و ساختمان تأسیسات مرکزی و نیروگاه برق اضطراری از دیگر پروژه‌هایی بود که امروز در فرودگاه گرگان به بهره‌برداری رسید.

استاندار گلستان در این مراسم گفت: افتتاحات فرودگاه‌های استان گلستان با اعتبار بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان اتفاق افتاده است.

هادی حق‌شناس بیان کرد: برقراری پرواز با کشورهای آسیای میانه و حوزه اوراسیا یکی از برنامه‌های اساسی است و برای اولین قدم پرواز گرگان ـ اوکتائو برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان ۹ مسیر پروازی داریم، گفت: ظرفیت پذیرش مسافر در استان رو به افزایش است و این مهم به تقویت حوزه‌های مختلف مثل گردشگری و صنعت کمک می‌کند.

استانداری گلستان خاطرنشان کرد: در طول هفته ۸۲ سورتی پرواز از فرودگاه گرگان اتفاق می‌افتد و با وجود اینکه از فرودین ماه با شیوع کرونا مشکلاتی در پذیرش مسافر داشتیم اما در طول هفت ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد شاهد افزایش پرواز و تردد مسافر از فرودگاه گرگان بودیم.

حق‌شناس بیان کرد: با برداشته شدن تحریم و کرونا می‌توانیم تجارت با کشورهای اوراسیا را به روال عادی برگردانیم و می‌توانیم از ظرفیت فرودگاه حداکثر استفاده را داشته باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای جهان نما _قطب گردشگری گرگان

آشنایی با جنگل النگدره | بهشت پاییزی گرگان

دیوار گرگان ،دیواری به قدمت دیوار چین

مولداویت _معروف به مروارید آتش

شناخت ویژگی‌های سنگ‌های قیمتی که همیشه و در هر حالتی مورد توجه افراد است، می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به علاقه‌مندان حوزه گوهرسنگ‌ها ارائه دهد.

سنگ «مولداویت» یک سنگ شیشه‌ای است که در اثر گرمای زیاد شکل گرفته است و اولین بار در سال ۱۷۸۷ کشف شد. نکته قابل توجه در مورد مولداویت اسن است که از اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی و تنها چند سال پس از کشف این سنگ، از آن به عنوان سنگ‌های قیمتی در ساخت جواهرات استفاده شد.

گفته می‌شود این سنگ بر خلاف دیگر سنگ‌ها که در یک محیط آرام رشد می‌کنند، از طریق سنگ متراکم شده که پس از باران شهاب سنگی تبخیر می‌شود، شکل می‌گیرد. البته مولداویت به گروهی از مواد معدنی تعلق دارد که جزو گروه کوچکی از سنگ‌های طبیعی شیشه است.

این سنگ به اشکال شفاف تا کدر یافت می‌شود که موارد شفاف آن از بهترین‌ها و کمیاب‌ترین‌هاست. اشکالی مانند قطره‌ای، گرد، بیضی، تخم مرغی یا مارپیچ و همچنین شکل پاشیده شدن قطرات که نشان‌دهنده الگوی برخورد مایعات بوده از رایج‌ترین اشکال این سنگ در بازارهای جهانی است.

مولداویت، اما با نام‌هایی هم‌چون «شهاب سنگ شیشه‌ای»، «کریسولیت سنگی غیرمتعارف»، «کرایسولیت کاذب» و «کریستولیت شیشه‌ای» نام‌گذاری می‌شود که کاملا اشتباه بوده چرا که این سنگ یک شهاب سنگ یا کریسولیت نیست.

در گذشته برخی مولداویت را به عنوان یک محصول مصنوعی می‌شناختند و تا مدت‌های طولانی تصور می‌کردند که این سنگ یک گونه شیشه‌ای از آتشفشان‌های آبسیدین است.

مولداویت، در ابتدا با نام دیگری شناخته می‌شد اما پس از مدتی از کشف آن تصمیم بر آن شد که نام شهر «Moldauthein» که نخستین گونه‌های این سنگ در آنجا یافت شده بر روی سنگ گذاشته شود و به خاطر این خاستگاه غیر معمول مولداویت به شهرت دست یافته است.

سنگ مولداویت، در طیف رنگی سبز از جمله تیره، سبز جنگلی و روشن تا سبز زیتونی یافت می‌شود اما بین علاقه‌مندان به این سنگ مولداویت با رنگ سبز خالص و سبز تیره متوسط بدون رنگ قهوه‌ای خواستار بیشتری دارد.

زمانی که شایعاتی مبنی بر منشاء فرازمینی مولداویت منتشر شده تقاضا برای این سنگ شیشه‌ای نیز بسیار افزایش یافته است و همین مورد باعث شده که عده‌ای برای برآورده کردن تقاضا به ساخت تقلبی این سنگ از شیشه بطری‌های سبز رنگ روی بیاورند.

در حال حاضر مولداویت در جنوب و شمال غرب بوهیمیا، موراویای غربی، لازانیا آلمان و والدو برتر اتریش یافت می‌شود. البته گفته شده که بیشتر سنگ‌های مولداویت از بوهمیای جنوبی استخراج می‌شود.

یک نکته در مورد سنگ مولداویت این است که نام گونه‌های مختلف آن بر اساس محل پیدا شدن آن‌ها متفاوت است برای مثال نام «مولداویت بیلیتونیت» از جزیره‌ای به همین نام گرفته شده، «مولداویت جورجیائیت» در ایالت جورجیای آمریکا و «مولداویت استرالیت» در کشور استرالیا است.

از نمونه‌هایی که به سنگ مولداویت شباهت دارند می‌توان به سنگ آپاتیت، دیوپسید، بریل، یاقوت کبود، تورمالین و شیشه سبز اشاره کرد.

طی افسانه‌هایی که در مورد این سنگ به جا مانده است مردم کشور چک معتقدند که مولداویت برای فردی که از آن استفاده می‌کند خوش‌شانسی و اقبال را به همراه دارد. براساس افسانه‌ها سنگ مولداویت با ققنوس افسانه‌ای، که بر طبق افسانه‌ها از آتش جان دوباره می‌گرفت، مرتبط است.

هم‌چنین گفته شده که این سنگ به منظور بهبود ارتباطات زناشویی و ایجاد طلسم و جادو مورد استفاده قرار گرفته و شانس خوب، ایمنی و باروری به همراه خواهد داشت.

برخی نیز بر این باورند که سنگ مولداویت در بهبود نقرس، آسم، آلرژی‌ها و خارش‌ها موثر بوده و علائم آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

منبع:

www.healing-crystals-for-you.com

geology.com

مرتبط:

سنگ «هماتیت» معروف به خون قرمز

برج رسکت ساری _یادمان سقوط شهاب سنگ

سنگ سماور ؛ عجیب ترین سنگ ایران در علم کوه

وندالیسم و وجود اختلالات روانی

تخریب‌گرایی یا وندالیسم Vandalism را میل به تخریب اموال عمومی تعریف می ‌کنند. به معنی تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار فرهنگی با ارزش یا اموال عمومی که نوعی بیماری و ناهنجاری اجتماعی محسوب می‌شود.

سعید فلاح‌فر در این باره نوشت:  وندالیسم دلایل متعددی دارد. از اختلالات روانی تا فشارها و ناملایمات و اجحاف‌ها و شکست‌های فردی و اجتماعی. به نظر می‌رسد این رفتار در جوانان بیشتر به چشم می‌خورد. تاکید بر این نکته ضروری می‌نماید که؛ وندالیسم نوعی اختلال و بیماری است و مبتلایان به آن باید تحت آموزش، درمان و مشاوره‌های پزشکی و روانی قرار بگیرند.

وندالیسم

یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی و فرهنگی یکی از رایج‌ترین مصداق‌های وندالیسم است. سخیف‌ترین و مبتذل‌ترین راه برای اقناع میل جاودانگی و ماندگاری آدمی. تاریخ این متون و یادداشت‌ها نشان می‌دهد؛ این پدیده‌ای نوظهور در ایران نیست. تا جایی که گاهی این یادگاری‌ها خود به اسناد تاریخی تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به نمونه کتیبه‌های دوره ساسانی و یادگاری‌های دوره قاجار و اسامی بازدیدکنندگان اروپائی و… بر روی آثار تاریخی تخت جمشید اشاره کرد. در اماکن تاریخی؛ کمتر دیوار و مجسمه و ستون و کاشی و خشت و… را می‌توان خالی از نشانه‌هایی وندالیسم پیدا کرد. حتی تابلوهای نقاشی در موزه‌ها هم مصون از این حملات نیستند. گذشته از تخریب‌های ناخواسته و یا نادانسته، گاهی نوع این یادگاری‌ها نشان می‌دهد که زمان زیادی برای نوشتن و حکاکی آن‌ها صرف شده است. چندان که معلوم می‌کند یا مدت زیادی از آن مکان محافظت نشده و یا در نهایت تاسف خود کارکنان، نگهبان‌ها و محافظان در آن نقش داشته‌اند. از جمله بخش بزرگی از یادگاری‌های مجموعه‌های تاریخی، توسط سربازهای وظیفه در هنگام پست‌های نگهبانی حک می‌شوند. آیا این پرسنل و نگهبان‌ها از وظائف خود مطلع نیستند؟! یا به نوعی اختلال و واکنش‌های تدافعی و شغلی دچار شده‌اند؟!

وندالیسم

در دو دهه اخیر، حفاظت‌های فیزیکی و فناوری‌های جدیدی مثل دوربین‌های مداربسته و… توانسته‌اند مانع گسترش اثرات مخرب وندالیسم در مجموعه‌های تاریخی باشند. اما بیشتر از حفاظت فیزیکی باید از تغییر شرایط سخن گفت.

اگر در گوشه‌ای از خیابان مقداری زباله ریخته شده باشد، تمایل و آزادی عابران برای ریختن زباله در آن محل بیشتر است. انگار زباله‌های قبلی ممنوعیت و قباحت این رفتار را از بین برده باشند. یادگاری نویسی هم چنین است. در بعضی از مجموعه‌های تاریخی، دیوارها و الواحی برای این کار اختصاص داده شده که البته تا حدودی در مهار این میل تخریبی موفق بوده است. اگرچه همچنان عده‌ای بر روند تخریبی خود اصرار دارند. متاسفانه برایند کلی و تجربه نشان داده تلاش برای آموزش و ارتقاء فرهنگ فردی در کنترل این ناهنجاری چندان موفقیت آمیز نبوده و تاثیر چشمگیری برای کاهش این دست از تخریب‌ها نداشته است. اما در عوض پدیده  نوظهوری به نام سوشال مدیا یا همان «رسانه‌های اجتماعی» در این موضوع نقش مثبت و غیرقابل انکاری به جا گذاشته است. فارغ از سایر مشخصه‌ها و نکات قابل تحلیل، اینستاگرام مهم‌ترین برنامه محبوب در این بحث خواهد بود.

وندالیسمگذشته از اختلالات روانی و یا برخی انگیزه‌های اعتراضی غیرعقلانی، بخش زیادی از انگیزه های یادگاری نویسی در اماکن تاریخی به نوعی «رفتار نمایشی» در قبال سایرین و میل به «بقاء خاطره» مربوط می شود. به نظر می‌رسد فضا اشتراکی رسانه‌های اجتماعی، با کثرت بیشتر بازدیدکنندگان و ضریب نفوذ بالاتر، توانسته است این انگیزه را به شکل جذاب‌تری تامین کند. فیلم‌ها و عکس‌های یادگاری که به سهولت و سرعت از طریق این رسانه‌ها منتشر می‌شوند، برای بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان و گردشگران توام با رضایت و خشنودی است. عکس‌های سلفی هم این میل را بیشتر و عمیق‌تر ارضاء می‌کنند. بدیهی است این امر باعث شده که قسمتی از یادگاری‌نویسی‌ها به جای دیوار اماکن تاریخی به صفحات شخصی گردشگران منتقل شود.

از طرفی رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش شجاعت و جسارت کاربران در اعمال مسئولیت‌های اجتماعی شده است. امروزه شرایط به گونه‌ای از این خصوصیت متاثر شده که شهروندان خود را موظف می‌دانند؛ نکات اخلاقی و الزامات شهروندی و گردشگری را با تحکم و اعتماد به نفس بیشتری به دیگران یادآوری کنند و حتی در رفع نتایج سوءرفتارهای غیرمدنی ایشان اصرار کنند. همان‌طور که عده زیادی به زباله ریختن افراد لاابالی در اماکن عمومی اعتراض می کنند، گردشگران زیادی هم با رفتارهای وندالیسم و یادگاری نویسی متخلفان و… مقابله می‌کنند. یا در مواردی حتی این تخریبگران، با کمک این قدرت رسانه‌ای رسوا و شماتت می‌شوند. قضاوت بازدیدکنندگان بعدی از دیدن یک نام یا تاریخ و قلب و تیر و… بر روی یک اثر فرهنگی و تاریخی چه می‌تواند باشد؟! آیا نویسنده را به نیکوئی به خاطر خواهند سپرد و یا مبهوت خلاقیت و ابتکار و ذوق او خواهند شد؟! در واقع اگر فرهنگسازی فردی در این بزه عمومی به اندازه کافی کارساز نبوده، در عوض نوعی کنترل اجتماعی، به مهار این عارضه منجر شده است. البته هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله غیرقابل اغماضی وجود دارد که جز با استفاده از همه پتانسیل‌های کنترلی و آموزشی میسر نمی‌شود. تا آن روز گفتن و نوشتن درباره این موضوع ناگزیر است، حتی اگر تکراری باشد.

منبع:اسکان

مرتبط:

کشف بیش از ۱۰۰ تابوت باستانی در مصر

محوطه باستانی هفت تپه شوش

چینکوئتی _دهکده قرون وسطایی با هزاران متن باستانی

پرسشی درباره شناسایی مسافران مبتلا به کرونا

مسئولان آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها می‌گویند هنوز به بانک اطلاعات بیماران کرونایی دسترسی ندارند. این درحالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد مبتلا به کرونا تا ۱۴ روز اجازه سفر ندارند و طرح محدودیت‌های جاده‌ای از امروز آغاز شده و تا تطعیلی دوهفته‌ای کشور نیز کمتر از سه روز باقی مانده است.

وزارت بهداشت هفته گذشته بخشنامه‌ای را به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ و تاکید کرد: از روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه، هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است. معاون وزیر بهداشت گفته که این طرح در راستای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، اجرا می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرده است: همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیت اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس برای مسافران، کد ملی آن‌ها را در سامانه مورد نظر وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه می‌توانند سفر جاده‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی بین‌شهری داشته باشند.

از طرفی، به دنبال اجرای طرح تعطیلی شهرهای پرخطر از روز شنبه اول آذرماه، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت که وزارت بهداشت با کمک وزارت ارتباطات طرحی را آماده کرده‌اند تا همه کسانی که کرونا مثبت می‌شوند از طریق این طرح ردیابی و با رصد مستمر کنترل شوند. با این وجود مدیران آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها نسبت به چگونگی دسترسی به چنین سامانه یا بانک اطلاعاتی‌ای برای تشخیص افراد مبتلا به کرونا، ابراز بی‌اطلاعی کرده‌ و می‌گویند هنوز بخشنامه یا دستورالعملی در این رابطه به آن‌ها ابلاغ نشده است و آژانس‌های مسافرتی و یا هتل‌ها امکان تشخیص چنین افرادی را ندارند که به آن‌ها خدمات سفر نفروشند و یا از سفر چنین افرادی جلوگیری کنند.

معاون گردشگری قبلا که درباره رفع شبهه بخشنامه «ممنوعیت سفر افراد مبتلا به کرونا» توضیح داده و گفته بود انجام تست کرونا برای همه مسافران الزامی نیست، درباره ابلاغ همین بخشنامه توضیح داده است: این بخشنامه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است و همه باید اجرا کنند. هرچند که با تشدید محدودیت‌های تردد از هفته آینده، عملا امکان اجرای تور وجود ندارد و سفر با وسایل نقلیه عمومی با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز، محدود خواهد شد.

بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت ۲۱ آبان‌ماه ابلاغ کرد و چند روز بعد از آن منتشر شد، حاوی اطلاعات کلی است که فقط تاکید می‌کند جابه‌جایی مسافران مبتلا به کرونا به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست ممنوع است. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بعدها توضیح دادند که ضرورتی برای ارائه نتیجه منفی تست کرونا هنگام سفر و جابه‌جایی نیست و فقط افرادی که اطلاعات آن‌ها در سامانه وزرات بهداشت ثبت شده است تا ۱۴ روز اجازه جابه‌جایی ندارند، اما جزئیات بیشتری درباره چگونگی دسترسی مراکزی مثل شرکت‌های مسافرتی و حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز اقامتی به بانک اطلاعاتی بیماران شناسایی‌شده را هنوز مشخص نکرده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ۱۷ آبان‌ماه پیامی را در توئیتر با این محتوا منتشر کرده بود: «با ابلاغ وزارت بهداشت بر پایه دولت الکترونیکی، به زودی مبتلایان کووید ۱۹ امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را در دوران بیماری و قرنطینه ندارند.» بهنام ولی‌زاده – سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات – هم توئیت مشابهی را منتشر کرده بود: «با دستور معاون وزیر ارتباطات از هفته گذشته پیاده‌سازی این کار را شروع کرده‌ایم. وب سرویس وزارت بهداشت و مرکز ملی تبادل اطلاعات آماده شده، با اتصال شرکت‌های هواپیمایی، رجا، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فروش بلیت، موضوع تکمیل خواهد شد که در حال انجام است.»

با وجود چنین مقدمه‌چینی‌ها و توضیحاتی اما هنوز مراکز فروش بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، شرکت‌های حمل و نقل و مراکز اقامتی نمی‌دانند از طریق چه سامانه‌ای باید کد ملی مسافر را وارد کنند تا به اطلاعات بیمار احتمالی دسترسی پیدا کنند و از سفر مبتلایان کرونا جلوگیری شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برای سفر باید تست کرونا داد؟

مسافرت بدون تست کرونا ممنوع می‌شود

انتقاد به بخشنامه «سفر بدون تست کرونا ممنوع!»

ثبت‌نام «تسهیلات کرونا» ویژه گردشگری آغاز شد

معاون گردشگری از آغاز ثبت‌نام دریافت تسهیلات جدید کرونا ویژه گردشگری از پنجشنبه، ۲۹ آبان‌ماه خبر داد.

تسهیلات جدید مطابق مصوبه هفتم مهرماه ستاد ملی مقابله با کرونا، به تمام کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد. بر این اساس، تاسیسات گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان،  هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.

پیش‌تر دولت تسهیلاتی به مبلغ ۶ تا ۱۶ میلیون تومان برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا اختصاص داده بود که بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی این وام را با توجه به حجم خسارت واردشده به این بخش‌ها، ناکارآمد توصیف کرده‌اند که مسبب بدهکاری بیشتر خواهد شد. علاوه‌بر این بسیاری از فعالان گردشگری از جمله صاحبان بومگردی‌ها و راهنمایان گردشگری با توجه به این‌که فاقد کد بیمه کارگاهی هستند واجد شرایط برای دریافت آن تسهیلات شناخته نشدند و هیچ نوع حمایتی دریافت نکردند.

اینک معاون گردشگری با اشاره به مصوبه لازم‌الاجرای ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر داده است: برابر با هماهنگی انجام‌شده با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاریخ ۲۹ آبان‌ماه، تمام تاسیسات و فعالان گردشگری که قبلا اطلاعات خود را در سامانه‌های وزارت گردشگری ثبت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا Kara.mcls.gov.ir و از قسمت باکس مخصوص «تسهیلات گردشگری»، درخواست خود را برای دریافت وام جدید ثبت کنند.

ولی تیموری اظهار کرد: آن دسته از فعالان گردشگری که از تسهیلات مرحله قبل استفاده کرده‌اند باید تا روز دوشنبه، سوم آذرماه برای ثبت‌نام و درخواست مابه‌التفاوت این تسهیلات، منتظر بمانند.

ثبت‌نام تسهیلات جدید درحالی آغاز شده است که بانک‌ها همچنان زیر بار اجرای این مصوبه نمی‌روند و برخلاف مصوبه پیشین ستاد ملی مقابله با کرونا، اقساط تسهیلات قبلی را درحالی که تا پایان سال آینده باید به تعویق اندازند، کسر و حتی مشمول جریمه تاخیر در پرداخت کرده‌اند. این درحالی است که در مصوبه جلسه سی و نهم ستاد ملی کرونا درخصوص تسهیلات کسب و کارهای آسیب‌دیده در حوزه گردشگری تصریح شده است: این تسهیلات از محدودیت‌های متعارف در تسهیلات بانکی {شامل بدهی غیرجاری متقاضی و ذی‌نفعان، رعایت نسبت مالکانه، مفاد «دستورالعمل رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌های دولتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات، ارائه استعلام مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم و چک‌های برگشتی متقاضی و ذی‌نفعان (که از تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۰ لغایت ۱۳۹۹/۳/۳۱ ایجاد شده است) مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک} (به استناد مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ستاد ملی مبارزه با کرونا) مستثنی خواهد بود.

بانک مرکزی نیز پنجم آبان‌ماه در دستورالعملی به ۲۰ بانک ابلاغ کرد: «برای کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری موضوع ابلاغیه شماره ۹۶۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۲/۷ (زیررسته‌های مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا) تسهیلات ذیل فراهم می‌شود:

۱-  بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت‌شده تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال می‌شود.

۲-  با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری، مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت شد. متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام کنند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.»

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور نیز ۱۴ آبان‌ماه دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت‌ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر آسیب‌دیده از ویروس کرونا در حوزه گردشگری بر اساس شیوه بنگاه‌محوری» را به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.

ماده ۴ این دستورالعمل  تصریح می‌کند: اشخاصی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا استفاده کرده‌اند، چنان‌چه دوباره درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکان‌پذیر خواهد بود.

در ماده  ۵ نیز آمده است: به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری، بازپرداخت تسهیلات بانکی موضوع این دستورالعمل تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مشمول دوره تنفس خواهد بود.

از سویی، برخی فعالان گردشگری اعتراض‌هایی را نسبت به کم‌کاری و همکاری نکردن اداره های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها در بررسی و تایید پرونده‌های درخواست تسهیلات مطرح کرده‌اند. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آغاز ثبت نام این تسهیلات را مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داده، از آن‌ها خواسته است با توجه به اهمیت موضوع، نسبت به اطلاع‌رسانی به تمام تاسیسات و فعالان گردشگری تحت پوشش، اقدام کنند. او پیش‌تر نیز از مدیران استان‌ها خواسته بود در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تسهیلات حمایتی خسارت‌های کرونا، سرعت عمل و همکاری بیشتری داشته باشند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دستورالعمل اجرایی تسهیلات جدید کرونا ابلاغ شد

ارائه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی

مبلغ و تضمین‌های تسهیلات گردشگری اعلام شد

بسته‌های حمایتی سوئد برای رونق گردشگری

دولت سوئد بسته حمایتی ۷۰ میلیون کرونی را برای رونق گردشگری این کشور در نظر گرفته است که طی پاندمی کرونا سقوط شدیدی را تجربه می‌کند.

وزیر صنعت، تجارت و نوآوری سوئد اعلام کرده که مبلغ ۷۰ میلیون کرون برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط مقیاس در مناطق روستایی در نظر گرفته شده است که پیش از پاندمی کووید ۱۹ در شرایط مناسبی به سر می‌بردند.

در حال حاضر ۱۷۷ هزار و ۳۵۵ مبتلا در سوئد وجود دارد که ۶ هزار و ۱۶۴ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. این کشور هم اکنون شاهد شیب صعودی بیماری کرونا است و به همین سبب، تلاش نخست مسئولان پیش از هرگونه نجات اقتصادی، کنترل پاندمی است.

 

مسئولان سوئدی روند مهار کرونا را بر اساس “آموزش مردم” برنامه‌ریزی کرده‌اند و به عقیده آن‌ها به جز خانه‌های سالمندان، توانسته‌اند در زمینه شکست کرونا و در مقایسه با سایر کشورهای جهان موفق عمل کنند.

پیش از این نیز سوئد از حیث آسان‌گیری شرایط کرونا به پیروی از روند “ایمنی گله‌ای” مشهور شده بود هرچند مقامات این کشور چنین ادعایی را رد کردند و “فرهنگ انطباق سوئدی” را جایگزین این اصطلاح کردند.

نخست وزیر سوئد روز گذشته خبر از اعمال قوانین جدید برای مقابله با شیوع کرونا خبر داد. بر اساس پروتکل‌های جدید، تجمع بیش از هشت نفر در یک مکان سر بسته ممنوع است.

این کشور در مقایسه با سایر همسایگان خود نظیر فنلاند و نروژ تعداد مبتلایان بیشتری را گزارش داده است به طوری که تنها طی سه روز، ۱۰۰ مورد مربوط به مرگ کرونایی گزارش شده است؛ در واقع بیشترین نرخ بستری شدن در بیمارستان‌های سوئد بر اثر کرونا بسیار بیشتر از سایر کشورهای اروپایی گزارش شده است.

مقامات این کشور به قرنطینه کل کشور و منع رفت و آمد بین شهرها اعتقادی ندارند بلکه اقدام‌های پیشگیرانه نظیر توصیه برای شرکت نکردن در برنامه‌های جمعی و حضور نداشتن در مکان‌هایی نظیر باشگاه‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های سربسته را کافی می‌دانند چرا که باور دارند در وهله اول، این خود مردم و رفتار جمعی آن‌ها است که به سرعت انتقال بیماری را تند یا کند می‌کند.

منبع:ایمنا

مرتبط:

معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری سوئد

راهنمای سفر به سوئد و معرفی سوغاتی های آن

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن چیست؟

شنگن یک منطقه وسیع اروپایی است که تعداد ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به پاسپورت دارد. باقی محدودیت‌های مرزی برای اتباع خود را حذف کرده در نتیجه به یک کشور واحد تبدیل شده است. اگرچه، این واژه یک اصطلاح رایج در ایران است، اما تلفظ درست آن schengen zone است.

۲۶ کشوری که عضو پیمان شنگن محسوب می‌شوند عبارتند از:

اسپانیا، اسلواکی، اتریش، دانمارک، بلژیک، مالت، هلند، نروژ، لهستان، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، ایسلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، سوئد، سوییس، لیختن اشتاین، جمهوری چک، استونی.

شنگن، نام دهکده ای در لوکزامبورگ است، جایی که مرز این کشور با کشور آلمان و فرانسه تلاقی می‌کند. و در حال حاضر محدوده‌ی شینگن، سالانه تعداد ۱.۲۵ میلیارد بازدیدکننده دارد.

ویزای شنگن چیست؟

برای ورود به منطقه شنگن شما باید از ویزای شنگن استفاده کنید. دارنده‌ی این ویزا می‌تواند به راحتی در هر کدام از کشورهای عضو پیمان شنگن، بر اساس مدت زمانی که قصد دارد در آن کشور بماند، تردد کند.

ویزای شنگن

انواع ویزای شنگن:

ویزای شنگن بر اساس هدف و ماهیت سفر تعیین می‌گردد. از طرف دیگر هم نوع ویزا، مدت زمان اعتبار این ویزا را تعیین می کند. پس انواع ویزا، تعیین کننده‌ی نحوه و شرایط ورود شما به کشورهای حوزه شنگن خواهد بود.

 به طور کلی انواع ویزاها به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

uniform schengen visa) .۱. ویزای اتحادیه شنگن

Limited territorial validity visa) .۲. ویزای اعتبار محدوده منطقه ای

بیاید با هم بررسی کنیم که هر کدام از این ۲ دسته به چه معنا هستند.

۱. ویزای اتحادیه شنگن

ویزای اتحادیه شنگن، در واقع همان ویزای گردشگری اروپاست. یعنی شما اگر ویزای اتحادیه شنگن را داشته باشید، می توانید هر ۶ ماه یک بار به مدت ۹۰ روز به کشورهای عضو پیمان شنگن سفر کنید و در آنجا اقامت داشته باشید. ویزای اتحادیه شنگن، خود به سه دسته A,B,C تقسیم می شود.

. ویزای شنگن نوع A: این نوع ویزا در حقیقت ویزای ترانزیت هوایی است. یعنی شما با هواپیما وارد فرودگاه مقصد خواهید شد، و خاک این کشور را به مقصد کشور دیگر ترک خواهید کرد.

این ویزا زمانی مناسب است که شما می‌خواهید تغییر خط هوایی داشته باشید. یا اینکه هواپیما نیاز دارد که سوخت گیری کند، برای همین شما به راحتی وارد کشور مقصد می‌شوید و خاک کشور را به مقصد یک کشور دیگر ترک خواهید کرد. از طرف دیگر اینکه این ویزا فقط برای فرودگاه های محدوده شنگن قابل استفاده است و دارنده این ویزا حق خروج از فرودگاه را ندارد.

ویزای شنگن

. ویزای شنگن نوع B: این ویزا نیز نوع دیگری از ویزای ترانزیت است. شما با دارابودن این ویزا، به راحتی می‌توانید خاک کشور مورد نظر را از طریق مرزهای زمینی یا آبی ترک کنید.

فقط به این نکته توجه کنید که با داشتن این ویزا شما حداکثر باید به مدت ۵ روز خاک کشور را ترک کرده باشید.

. ویزای شنگن نوع C: این ویزا نوعی از ویزای توریستی است. دارندگان این نوع ویزا می‌توانند در کمترین زمان ممکن به کشور مقصد برسند و به مدت حداکثر ۹۰ روز در کشور مورد نظر اقامت داشته باشند.

۲. ویزای اعتبار محدوده منطقه ای

ویزایی که به خاطر شرایط اضطراری و ویژه برای متقاضی صادر می شود. دارنده این ویزا مجاز است، که فقط به همان کشوری که، از آن ویزا دریافت کرده و یا کشورهایی که در محدوده ناحیه شنگن که در زمان اخذ ویزا مشخص شده، تردد نماید.

زمان این نوع ویزا بنا بر شرایط مسافر و آفیسر متغیر است و می‌تواند به شکل ویزای ترانزیت یا ویزای کوتاه مدت برای متقاضی صادر شود.

منبع:ژیوار

مرتبط:

راهنمای کامل اخذ ویزای ترانزیت

صفر تا صد ویزای شینگن

آشنایی با انواع ویزا

معبد شیان کونگ _تاریخی معلق بین آسمان و زمین

سفر به مکانی که بتوان کمی از دغدغه‌های روزمره زندگی فاصله گرفت و علاوه بر آن اتفاقات تاریخ را نیز کمی تجربه کرد یکی از خواسته‌های افرادی است که به سفر و تجربه تاریخ به صورت هم‌زمان علاقه دارند.

از آنجایی که کشور چین یکی از کشورهایی است که عجایب زیادی در خود دارد که برخی از آن‌ را کشف کرده و به نمایش گذارده، تاریخ کهنش هر سال افراد زیادی را برای بازدید از فرهنگ غنی و گذشته باستانی این کشور به چین می‌کشاند.

کشور چین بین گردشگران به کشور معابد نیز شهرت دارد. به همین دلیل معابد این کشور یکی از جاذبه‌های چشم‌گیر چین به حساب می‌آید که هر کدام با معماری‌های شگفت‌انگیزی داستان‌های زیادی برای بازدیدکنندگان به همراه دارند. پس امکان ندارد فردی به چین سفر کند و از هیچکدام از معابد این کشور بازدید نکند.

یکی از مکان‌های اعجاب‌انگیز در چین که در آن می‌توان به سه هدف که لذت از طبیعت، تجربه حس معنویت و در آخر تجربه ترس را به همراه دارد، «معبد شیان کونگ» است.

این معبد یکی از اعجازآمیزترین، ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین معابد در جهان است که در استان «شان شی» کشور چین ساخته شده است. ترسناک و خطرناک بودن معبد شاوان کونگ به این دلیل است که این معبد در باریکه‌ای از کوه «هنگ شان» به صورت نااستوار واقع شده است.

کوه هنگشان نیز که معبد روی آن ساخته شده، از کوه‌های معروف و جزو پنج کوه مقدس مردم چین است که گردشگران با سفر به این منطقه با طبیعتی وصف‌ناشدنی و غیرقابل انتظار رو به رو خواهند شد.

شیان کونگ

معبد شیان کونگ به واسطه نوع قرارگیری در کوه هنگشان با عنوان «معبد معلق» نیز شناخته می‌شود و بین گردشگران به این نام شهرت دارد. گردشگران از آنجایی که این سازه بسیار قدیمی است، پله‌هایی با شیب زیاد دارد و برخی از نقطه‌های آن بسیار باریک می‌شود، این مکان را ترسناک و در عین حال اعجازآمیز توصیف کرده‌اند.

گفته می‌شود این معبد در ارتفاع ۷۵ متری از زمین ساخته شده و افراد تنها از طریق پله‌های سنگی به معبد معلق دسترسی پیدا خواهند کرد. از دیگر جذابیت‌های این معبد که افراد برای بازدید از آن ترغیب می‌کند، به غیر از معماری می‌توان به عناصر بودایی و تائویی که این معبد در خود جای داده نیز اشاره کرد.

دلیل ساخت این معبد روی کوه پس از تحقیقات انجام شده، حفظ شیان کونگ از سیل و طوفان‌های شدید بوده است و قدمت آن تقریبا به ۱۵۰۰ سال پیش در اواخر دوران سلسله «وی» باز می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های شیان کونگ، باید به پیوند سه دین اصلی چین در این معبد نیز اشاره کرد. معبد معلق تنها معبد سه‌گانه چین است که به صورت همزمان به آیین‌های بودیسم، تائوئیسم و کنفوسیوس تعلق داشته است.

شیان کونگ دو ساختمان اصلی دارد که به وسیله یک راهروی کوچک این دو ساختمان به یکدیگر متصل شده‌ است. در یکی از ساختمان‌ها سه سالن وجود دارد که در دو سالن آن از مجسمه‌های بودا نگهداری می‌شود. یکی دیگر از سالن‌های این ساختمان که به غرش رعد و برق نیز شهرت دارد از سالن‌هایی بوده که گفته می‌شود بودا در آن با صدایی بلند اصول دین را بیان و تحلیل می‌کرده است.

در ساختمان دیگری که متعلق به معبد است نیز سه سالن وجود دارد که در هر کدام از سالن‌ها مجسمه‌هایی مربوط به ادیان گفته شده در آن قرار گرفته است و چوبی بودن تمام اجزای ساختمان مانند ستون‌ها، راهروها و… جلوه‌ای عجیب به این بنا بخشیده است.

در یکی از ساختمان‌ها مجسمه‌های مربوط به ادیان بودیسم و کنفوسیوس مانند «گوتاما بودا»، «لائو زی» و «کنفوسیوس» نگهداری می‌شود. هم‌چنین ساختمان دوم معبد میزبان مجسه‌های مربوط به دین تائوئیسم است.

تماشای ظاهر این معبد بیننده را بر این می‌دارد که پایه‌های چوبی عمودی معبد شوان کونگ، این معبد را بر صخره‌های کوه استوار کرده است اما حقیقت ماندگاری این بنا در صخره چیز دیگری است؛ در واقع سنگینی معبد روی تیرهای چوبی افقی است که درون صخره‌ها قرار دارد، همچنین سکوهای کوچک سنگی نیز برای استوار نگه‌ داشتن تیرهای چوبی استفاده شده‌اند.

بازدید از این بنا تعجب بازدیدکنندگان را همیشه به همراه دارد که چگونه در سال‌های گذشته بدون هیچ امکاناتی چنین بنایی آن هم در ۷۵ متری زمین ساخته شده است.

منبع:

www.chinadiscovery.com

www.topchinatravel.com

مرتبط:

“سلادون”های تاریخی از چین برگشتند

سفر به چین چه شرایطی دارد؟

چینکوئتی _دهکده قرون وسطایی با هزاران متن باستانی