کویر ابوزیدآباد

سفری هیجان انگیز به کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد جزئی از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان است که تاچندی پیش جزو کویرهای ناشناخته ایران به شمار می رفت ولی رفته رفته اسم این کویر هم نظیر کویر مرنجاب٬ کویر ورزنه٬ کویر مصر در گوش دوستداران طبیعت آشنا می نمایید که با پتانسیل بالای که دارد می تواند به زودی بین پربازدیدترین مناطق کویری ایران قرار گیرد.

از زیبایی های این کویر می توان به منطقه ای کوهستانی بکر با حیات وحش و گونه های گیاهی منحصر به فرد آن اشاره کرد که در آن عمق آب به سطح زمین کمتر از نیم متر است، آن هم آبی شیرین و گوارا که نخلستانی را نیز در خود جای داده است. در حاشیه این کویر هم تپه های شنی ادامه دار وجود دارد که به ریگ جنی معروف است و می توان آن را مشابه ریگ جن معروف در کشور برشمرد که مقیاسی کمتر از آن را داراست.

کویر ابوزیدآباد

ولی شاید بکرترین مکان در این منطقه، کویر ناب سیازگه(ریگ سیاه) که در منطقهٔ یخاب قرار دارد باشد. کویری در حدود ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر ابوزیدآباد که به سبب نزدیکی زیاد به مرکز شهر، مسافران زیادی را از داخل شهر، روستاهای اطراف، شهرهای دور و نزدیک و حتی کشورهای دیگر به این مکان می آورد. این مکان به دلیل اینکه از دور مقداری سیاه دیده می‌شود به این اسم نام گذاری شده و از ناب‌ترین کویرهای کشور است که تورهای آفرود را از جای جای ایران به سمت خود میکشاند. اوایل بهار، پاییز، بهترین زمان برای دیدن این مکان به دلیل هوای نسبتا خوب هست.

شهر ابوزیدآباد که نزدیک ترین شهر به این کویر می باشد مردمانش به گویش بیذوی صحبت می‌کنند که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است. نام این منطقه در زبان محلی، بیزُوُی می‌باشد و مردم کاشان و آران و بیدگل و فارسی زبانان تا دلیجان آن را بوزآباد می‌خوانند. بوز در زبان دری زرتشتیان یزد به معنی «بوی» است؛ بنابراین بیزوی به معنی بوی آباد است. از آثار تاریخی ابوزیدآباد و بخش کویرات که کمتر به آن‌ها اشاره شده می‌توان قلعهٔ سردار، کاروانسرا و قلعهٔ گرماب و قلعه و کاروانسرای سفیدآب را نام برد.

دریاچه نمک:

دریاچه نمک یا حوضچه های نمک در مسیر سیازگه به چاه عروس قرار دارند. جاده ای بسیار دیدنی و سراسر شگفتی که با گذر از رمل های زیبا و منطقه کویری به چاله عروس یا چاه عروس منتهی میشه٬ جایی که با کندن چند سانتی متر به آب شیرین می رسی! دریاچه نمک در حاشیه کویر ابوزیدآباد و در فاصله ۲۵ کیلومتری منطقه گردشگری سیازگه قرار دارد و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی اون در فصول مختلف سال متفاوت هست. در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات یخاب٬‌ چون بر میزان آب ورودی افزوده میشه وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام٬ وسعت آن کم هست.

از نمک این دریاچه بعد از تصفیه برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده میشه که ترکیباتی از قبیل سدیم کلرید٬ سدیم سولفات٬ منیزیم کلیرید و منیزیم سولفات٬‌مهمترین مواد تشکیل دهنده رسوبات این حوضچه است. بنابراین شورابه های این دریاچه یکی از غنی ترین معادن و منابع عظیم تولید منیزیم به شمار می آید.

کویر ابوزیدآباد

بهترین فصل برای بازدید از کویر ابوزیدآباد:

بهترین فصل‌ها برای بازدید از کویر ابوزیدآباد پاییز، زمستان و در نهایت اوایل فصل بهار است. همچون سایر نقاط کویری آب و هوای این منطقه در فصل تابستان گرم است. تورهای طبیعت‌گردی در کویر ابوزید و شهر زیرزمینی اویی به طور معمول در نیمه سرد فصل سال برگزار می‌شوند.

اقامت و امکانات:

می توانید در کاروانسرای شاه عباسی  ابوزیدآباد اقامت داشته باشید یا از مراکز اقامتی کاشان و آران و بیدگل و یا زائر سرای امامزاده آقا علی عباس (ع) استفاده کنید.

کویر ابوزیدآباد کجاست؟

کویر ابوزیدآباد در استان اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کاشان قرار دارد. مسیر دسترسی به کویر ابوزیدآباد از تهران از طریق جاده تهران-قم و سپس جاده کاشان است. برای رسیدن به کویر ابوزد آباد می‌توانید از مسیر اتوبان، جاده قدیم و یا از داخل شهر کاشان استفاده کنید. مسیر شهر کاشان بهترین راه برای رفتن به کویر ابوزید آباد است. در این مسیر باید از داخل شهر کاشان وارد جاده ابوزیدآباد بشوید. در جهت جنوب این جاده مزرعه‌ها و در سمت شمال آن منطقه کویری و شوره زارها را می‌بینید. با نزدیک شدن به انتهای جاده کم کم رمل‌ها و تپه‌های شنی را پیش چشم‌تان می‌بینید و به منطقه اصلی کویر ابوزیدآباد می‌رسید.

پیشنهاد ما برای شما این است که حتما شهر زیرزمینی اویی را نیز در برنامه سفر خود به کویر ابوزیدآباد بگنجانید.

کویر ابوزیدآباد

 برنامه تور کویر ابوزیدآباد توسط مجری و راهنمای محلی  آقای رجایی (شماره تماس  ۰۹۰۱۱۷۴۲۵۰۵):

هزینه تور: ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر

روزاول:

  • عصر حرکت به سمت کویر
  • *پذیرایی
  • *بازدید از رمل ها
  • *عکس برداری از کویر زیبا سیازگه
  • *کویر نوردی
  • *لذت بردن از سکوت و ارامش کویر
  • *غروب افتاب کویر
  •  ایجاد کمپین صحرایی و اسکان مسافر
  • *پذیرایی
  • *شام
  • *دورهمی شبانه(جشن.پایکوبی)
  • اقامت در کویر و یا در کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد

روز دوم:

  • *صبحانه
  • *تفریحات کویر
  • (سافاری-موتور سواری-شترسواری و….)
  • اتمام تور

مرتبط:

کویر کاراکال _قدم در زیستگاه سریع‌ترین گربه‌سان جهان

تجربه ی بی نظیر کویرنوردی در کویر اشتهارد

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *