کاهش شدید بازدیدکنندگان «لوور» در سال ۲۰۲۰

شمار بازدیدکنندگان موزه «لوور» در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به یکی از بدترین آمارهای سالانه بازدید در تاریخ این موزه تبدیل شد.

 به نقل از آرت‌نیوزپیپر، با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا شمار بازدیدکنندگان از موزه «لوور» در سال ۲۰۲۰ با ۷۲درصد کاهش مواجه شده است.

در سال ۲۰۲۰ شمار بازدیدکنندگان از موزه «لوور» که به دلیل اجرای قرنطینه در فرانسه به مدت شش ماه تعطیل بوده  ۲.۷ میلیون نفر بوده است؛ این درحالی است که شمار بازدیدکنندگان از این موزه در سال ۲۰۱۹، ۹.۶ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۸، ۱۰.۲ میلیون نفر گزارش شده بود.

حضور بازدیدکنندگان خارجی به ویژه بازدیدکنندگانی از ایالات متحده، چین، ژاپن و برزیل که در شرایط عادی سه‌چهارم آمار کل بازدیدکنندگان این موزه را تشکیل می‌دهد، در سال ۲۰۲۰ بخصوص در فصل تابستان با کاهش شدید مواجه شد.

پس از به پایان رسیدن مرحله نخست قرنطینه فرانسه، موزه «لوور» فرصت بازگشایی در تابستان را پیدا کرد. در مجموع موزه «لوور» حدود نیمی از سال ۲۰۲۰ را تعطیل و درهای این موزه فقط ۱۶۱ روز به روی علاقه‌مندان باز بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازگشایی موزه لوور پس از ۳ روز تعطیلی

کرونا کدام موزه‌ها جهان را تعطیل کرد؟

آشنایی با موزه‌های شگفت‌انگیز

پیگیری برقراری خطوط هوایی مثلث طلایی گردشگری

رئیس فراکسیون گردشگری و زیارت مجلس شورای اسلامی با بیان این که خطوط هوایی مثلث طلایی هنوز برقرار و پیوند نخورده است، از پیگیری این موضوع خبر داد.

«محمدرضا دشتی اردکانی» در برنامه تلویزیونی رصد که از شبکه سیمای یزد پخش شد، با بیان این که مثلث طلایی گردشگری، ظرفیتی غنی در توسعه گردشگری دوران کرونا و پسا کرونا خواهد بود، گفت: ما هنوز نتوانستیم در خصوص این سه استان خطوط هوایی را به هم پیوند دهیم.

وی از پیگیری برای جانمایی ایرلاین‌های کشور را در مسیر این مثلث طلایی گردشگری خبر داد و افزود: در صورت برقراری این خطوط، حتما اتفاقات خیلی خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی خواهد افتاد.

این مسئول با بیان این که گردشگری به دنبال شیوع کرونا دچار رکود چشمگیری شد، گفت: این صنعت پاک و درامدزا در یک سال‌ اخیر به دنبال محدودیت‌های کرونایی، دچار لطمه‌های زیادی شده است.

وی به برگزاری جلسات متعدد با وزیر مربوطه، بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی اشاره و اظهار کرد: سامانه‌های جانا و ماسک یکی از اقداماتی بود که گام مثبتی برای رونق مجدد این صنعت است.

دشتی به ضعف دستگاه‌های مربوطه در خصوص تبلیغات گردشگری ایران در دیگر کشورها اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در مقابل اسلام هراسی و ایران هراسی و تبلیغات سوء، عملکردی ضعیفی در کشور داشته‌ایم.

نماینده مردم اردکان در مجلس از بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از گردشگری یاد کرد و گفت: با این وجود، ما در بودجه ۱۴۰۰ تنها درآمدهای نفت، مالیات و فروش اوراق را در نظر گرفته‌ایم و عددی تحت عنوان گردشگری نداریم و این در حالیست که تا زمانی که نتوانیم گردشگری را به عنوان منبع درآمد در کشور بپذیریم، نهایت بهره‌وری از این صنعت ایجاد نخواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها موثر بر توسعه مراودات مثلث طلایی گردشگری

تفاهم بین مثلث گردشگری مذهبی ایران

مثلث طلایی بسته گردشگری مناسبی برای پساکرونا

دو برگ از قرآن موزه ملی ایران در لندن است؟

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با انتشار برگه‌ای قدیمی که آن را متعلق به قرآن به خط کوفی می‌داند، در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی به سرقت رفتن دو برگ از نسخه ۴۲۸۹ موزه ملی ایران شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در تازه‌ترین پست توییتری خود که تاکید دارد به دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد، متنی را از دکتر مرتضی کریمی‌نیا منتشر کرده و نوشته است: «نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران: ضرورت بازگرداندن دو برگ مسروقه از نسخه ۴۲۸۹ به موزه ملی ایران»

هر چند در این متن هیچ اشاره‌ای به احتمال زمان سرقت این اثر وجود ندارد اما جعفریان در این پست که آن را منتسب به مرتضی کریمی‌نیا – محقق و پژوهشگر در حوزه مستشرقان – دانسته، موضوع را این طور توضیح داده است: «نسخه ۴۲۸۹ در موزه ملی ایران به خط کوفی یکی از قرآن‌های مهم در تاریخ کتابت در قرن سوم است. این نسخه تا همین چند وقت پیش، ۱۵۸ برگ داشته و برگ شماری آن را ظاهرا شادروان مهدی بیانی در هنگام  برگزاری نمایشگاه قرآنی در سال ۱۳۲۷ شمسی انجام داده است.

اکنون اما دو برگ آن مفقود است: یکی برگ ۱۲۸ (حاوی آیات ۴ ،۶ سوره یونس) و دیگری برگ ۱۳۷ (حاوی آیات ۲۱ – ۲۲ سوره یونس).

با جست‌وجوی فراوان، اخیرا توانستم رد پای این دو برگ مفقود از موزه ملی ایران را در خانه‌ای از کتب عتیقه، معروف به خانه کتب «کواریچ» (Bernard Quaritch) در لندن بیابم.

تصویر دقیقا توالی و اتصال دو برگ ۱۲۷ و ۱۲۸ این قرآن را نشان می‌دهد که یکی اکنون در تهران و دیگری در لندن است.

توضیحات  کاتالوگ انتشار یافته از سوی انتشارات کواریچ نیز نشان می‌دهد، دو برگ معرفی و عرضه شده این کتاب دقیقا همان دو برگ مسروقه از موزه ملی ایران است، نگاه کنید به صفحات ۵۴ و ۱۰۲ کتاب زیر:

(Bernard Quaritch. The Qur’n and Calligraphy: A Selection of Fine)»

منبع:ایسنا

 

۸ اثر تاریخی کرمانشاه ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت ملی شدن هشت اثر منقول فرهنگی تاریخی استان خبر داد.

امید قادری  بابیان اینکه مراتب ثبت این آثار از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار کرمانشاه ابلاغ شده، اظهار کرد: تابوت مفرغی محوطه تاریخی قره دانه یکی از این آثار ثبت ملی شده است که از قدیمی‌ترین نمونه های تابوت های فلزی دنیای باستان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این تابوت مفرغی سال ۱۳۶۸ بصورت اتفاقی در سراب قره دانه کوزران کشف شد و بعدها در بررسی هایی که در آزمایشگاه میراث فرهنگی روی آن صورت گرفت، تاریخ آن را مربوط به قرون هفتم و هشتم پیش از میلاد یعنی حدود ۲۷۰۰ سال پیش اعلام کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین بااشاره به ثبت ملی شدن دو قرآن تاریخی دست نویس استان هم افزود: قرآن بائن مسجد روستای زردویی مربوط به دوره تیموریان و قرآن تاریخی مسجد دخان پاوه مربوط به دوره قاجار از قرآن های خطی قدیمی کرمانشاه نیز به ثبت ملی رسیدند.

وی افزود: سال ۱۳۹۷ در کاوش های باستان شناسی که در تپه خیبر روانسر انجام شد، مهر استوانه‌ای کتیبه داری به خط میخی کشف شده که با تشکیل پرونده ای برای ثبت ملی آن اقدام کردیم که خوشبختانه این اثر تاریخی هم به ثبت ملی رسید.

قادری به ثبت ملی شدن چهار سرستون تاریخی در استان هم اشاره کرد و گفت: این سرستون ها که متعلق به دوره ساسانی هستند، اکنون در موزه سنگ تاق بستان کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرمان ، دیار کریمان

آبشار کشیت _آبشاری در دل دره های کرمان

“قلعه منیژه” سالم‌ترین بنای بازمانده از ساسانیان در کرمانشاه

تاریخچه سینماهای لاله‌زار

درخواست ثبت ملی ۱۸ سینمای «لاله‌زار» از سوی شورای شهر تهران در حالی مطرح شده که مشخص نیست کدام سینماهای این خیابان قدیمی پاینخت مدنظر است؟

 هفته گذشته علی اعطا – سخنگوی شورای شهر تهران – در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست ثبت ۱۸ سینمای محور لاله‌زار را در فهرست آثار ملی کشور مطرح کرد.

او با اشاره به اینکه «سینماهای لاله‌زار علاوه بر ارزش فرهنگی و تاریخی به لحاظ کاربردی نیز واجد اهمیت ویژه‌ای هستند و در صورت مرمت و احیا محلی مناسب برای برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت سینمایی خواهند بود» گفته است: مجموع ظرفیت صندلی‌های سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ عدد بوده است و اگر این ۱۸ سینما مرمت شوند ظرفیتی با بیش از ۱۰ هزار صندلی قابل فعال‌سازی است.»

این اظهارنظر جدا از اینکه برای برگزاری رویدادی همچون فجر یا دیگر جشنواره‌های سینمایی چقدر عملی و اجرایی است، این پرسش را میان برخی کارشناسان سینمایی به وجود آورده که کدام سینماها منظور سخنگوی شورا بوده و آیا واقعا ۱۸ سینمای قدیمی (سالم یا مخروبه) در لاله‌زار هستند؟

در این باره با توجه به خبرهایی که اخیرا درباره حکم تخریب سینما ایران در خیابان لاله‌زار منتشر شده و خیلی‌ها را به انتقاد واداشته که اگر مسئولان میراث فرهنگی تا به حال برای ثبت «لاله‌زار» اقدام کرده بودند شاید الان شرایط جور دیگری بود. کمااینکه حدود ۱۰ سال قبل هم براین موضوع تاکید داشتند.

در همین راستا و به بهانه درخواست ثبت سینماهای لاله‌زار یادداشتی از عباس بهارلو را بازنشر می‌دهیم که در آن به لاله‌زار و سینماهای آن در گذر زمان اشاره داشت.

این مورخ و پژوهشگر سرشناس حوزه سینما در این یادداشتی، نوشته است:   

«شبی در لاله‌زار، خیلی تماشا داره

شبی در لاله‌زار، بس ماجراها داره

بیا در لاله‌زار، بگرد و سوغات بخر

برای نامزدت، بگیر و همرات ببر

بگو به یارانِ ما، به شهر تهران بودی

شبی در لاله‌زار، چون غنچه خندان بودی.

(از فیلم «شبی در لاله‌زار/ جاهل محل»، سردار ساگر، ۱۳۴۳)

سینما لاله زار

۱٫

خیابان لاله‌زار از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است، که در قدیم از میدان توپ‌خانه (سپه) شروع و به چهارراه اسلامبول که آن سال‌ها دشت سرسبزی بود و لاله‌های فراوان در آن می‌رویید ختم می‌شد. انتهای واگون اسبی که از چهارراه شاهپور و حسن‌آباد و میدان توپ‌خانه می‌گذشت در انتهای خیابان لاله‌زار قرار داشت. نخستین سالن‌های تئاتر و نمایش و کافه‌ها و پاتوق‌های مهم پایتخت در همین خیابان تأسیس شدند؛ از مراکز مهم تفریحی پایتخت بود که در اندک مدتی بسیاری از تجارِ مهم کسب و کار خود را به این خیابان انتقال دادند. حدود ۴۶۰ مغازه در این خیابان در فروختنِ جواهر و پارچه فعال بودند، و «پاساژ مهران» از مراکز مهم خرید خانم‌های شهر در آن‌جا قرار داشت. کافة معیلی، که کماکان به‌شکل قنادی دایر است، پاتوق اغلب هنرمندان تئاتر و سینما بود، و همین موضوع بر اهمیت این خیابان می‌افزود. در سال‌های دهه ۱۳۴۰ دست‌کم یک‌چهارم اهالی پایتخت، روزانه، در این خیابان تردد می‌کردند. در اندک مدتی چهار تماشاخانه (در واقع تنها تماشاخانه‌های شهر) و حدود ده سالن سینما در این خیابان و گوشه‌ و کنار آن احداث شد. ساکنان قدیمی پایتخت امروزه اسم این خیابان را گذاشته‌اند: گنده‌زار!

سینما لاله زار

۲٫

نام باغ لاله‌زار از سال‌های سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار بر سرِ زبان‌ها بود، که دسترسی به آن از دروازه دولت میسر می‌شد. نقشه‌های سال ۱۲۰۵ پایتخت نشان می‌دهند که لاله‌زار در مقایسه با باغ نگارستان باغ کوچک‌تری بود، که مکان تفریحی شاهان قاجار بود، و در روزهای خاص برای تفریح، و جشن و سرورِ اهالی دربار و افراد متعین از آن استفاده می‌شد. افزایش سریع جمعیت پایتخت، در سال‌های سلطنت ناصرالدین‌شاه، و توسعه فضای شهری سبب شد که در سال ۱۲۵۰ شمسی/ ۱۲۸۸ قمری با دستور ناصرالدین‌شاه حصارِ تخریب‌شده پایتخت از چهار طرف گسترش یابد، و بارویِ هشت ضلعی ساخته شود، و بعضی محله‌های خارج از شهر داخل این هشت ضلعی قرار بگیرند، و تهران «دارالخلافه ناصری» شود. از آن زمان به بعد، باغ‌های لاله‌زار و نگارستان نیز جزو تفریح‌گاه‌های درون شهری محسوب شدند.

ناصرالدین‌شاه، پس از سفر به فرنگ و استقبالی که از او در خیابان شانزه‌لیزه شده بود، درصدد تشکیل شانزه‌لیزه‌ای در پایتخت برآمد، و خیابان لاله‌زار در باغ لاله‌زار احداث شد. در اندک مدتی در قسمت شرقی خیابان پارکی مصفا، و در قسمت غربی آن مغازه‌های لوکس و خانه‌های درباریان و خارجی‌های مقیم پایتخت ساخته شد؛ با شکلی از معماری نوین، که تا پیش از این در ایران سابقه نداشت. از آن زمان لاله‌زار به‌عنوان نماد ورود مدرنیته به ایران شناخته شد. اولین خانه‌های با معماریِ مدرن، هتل‌ها، چاپ‌خانه‌ها، مطب پزشکان، عکاس‌خانه‌ها، خیاط‌خانه‌های فرنگی‌دوز، سلمانی‌ها، نهادهای اجتماعی و مدنی، دفتر احزاب سیاسی، روزنامه‌ها، مدارس جدید، کتاب‌خانه‌ها، پاتوق‌های فرهنگی، تماشاخانه‌ها، سالن‌های سینما، کاباره‌ها و کافه‌ها در این خیابان ساخته شدند. «گراند هتل» نیز به‌عنوان نخستین محل سکونتِ موقت به سبک اروپایی در همین خیابان بنا شد، که اولین خیابان سنگ‌فرشِ پایتخت هم بود.

در دوره پهلوی اول این خیابان هم‌چنان مکان مهمی بود، و در دوره پهلوی دوم (در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷) رو به افول نهاد. هر آن‌چه زمانی نماد و نشانه تجدد محسوب می‌شد، و نخستین نمونه‌هایش در لاله‌زار ساخته شده بود، از آن پس در مناطق شمالی‌ترِ پایتخت ساخته شدند، و به‌تدریج این خیابان رونقِ سابقِ خود را از دست داد، و هر آن‌چه متعلق به لاله‌زار بود از اعتبار افتاد. موسیقی لاله‌زاری، نمایش‌های لاله‌زاری، فیلم‌های لاله‌زاری، لباس‌های لاله‌زاری و غذاهای لاله‌زاری مورد توجه اقشار فرودستِ جامعه قرار گرفت، و اقشار بالادستِ جامعه کالاهای فرهنگی و غیرفرهنگیِ مورد نیاز خود را در مناطق بالای شهر جست‌وجو می‌کردند و می‌یافتند.

blank

۳٫

مهدی روسی‌خان (فئودورویچ گرجی) یکی از نخستین سالن‌های سینمای خود را در خیابان لاله‌زار بنا نهاد؛ با این اعلان: «تماشاخانة‌ الکترادی اکراف‌ مسیو بومر و روسیخان‌ در خیابان‌ لاله‌زار در عمارت‌ فاروس‌ همه‌ شب‌ از اول‌ مغرب‌ دائر است‌ و هر چهار شب به چهار شب پرگرام‌ تجدید می‌شود و بعدها هم‌ در این‌ روزنامه ‌شریف‌ پرگرام‌های‌ تماشاخانه‌ همه‌ وقت‌ درج‌ خواهد شد.» («ایران نو»، شماره ۳، ۹ شعبان ۱۳۲۷ق، ص ۱؛ این اعلان در شماره‌های ۴، ۵ و ۱۲، سه‌شنبه ۲۱ شعبان ۱۳۲۷ق، ص ۱ نیز درج است.)

فرخ‌ غفاری‌، که‌ دو تماس‌ و نشست‌ با روسی‌خان‌ در ۳۰‌ ماه ‌می ۱۹۴۳م و ۲۹ اکتبر ۱۹۶۳ در رستوران‌ تهران‌ (در پاریس‌) داشته‌، از قول روسی‌خان‌ نقل‌ کرده‌ که‌ او پس‌ از بازگشت‌ از روسیه ‌با یاری‌ حیدر عمواوغلی‌ (موسوم به حیدر بمبی یا حیدر چراغ‌گاز) سالن‌ جدیدی‌ در طبقه ‌فوقانی‌ مطبعه‌ فاروس‌، در ابتدای‌ خیابان‌ لاله‌زار، تأسیس‌ کرد که‌ دارای‌ دستگاه‌ مولد برق‌، بادبزن‌ برقی‌ و بوفه مرتبی‌ بود. (F. Gaffary: Le Cinema En Iran. November 1973. PP 3_5.)

روسی‌خان، در این سال‌ها رقیبِ سرسخت هر آن کسی بود که به سینماداری رومی‌آورد:

«تماشاخانه بومر و روسیخان‌ خیابان‌ لاله‌زار/ شب‌ ۲۲، شب‌ ۲۴، شب‌ ۲۵ رمضان/ ۱ پردةه اول‌ دورنمای‌ فبریره‌ ماداگاسکار/ ۲٫ گرفتاری‌ مقصری‌ بتوسط‌ پلیسهای‌ زنانه/ ۳٫ وفای‌ نامزد نسبت‌ به‌ ملاح/ ۴٫ اغماض‌ عموئی‌ از برادرزاده‌اش/ ۵٫ چاقی‌ اسباب‌ زحمت‌ است/ ۶٫ عروسی‌ شخصی‌ متمول‌ با کلفت‌ خودش‌.» («ایران نو»، شماره ۳۵، ۲۰ رمضان ۱۳۲۷ق، ص ۴٫)

سینمای‌ جدیدالتأسیس‌ روسی‌خان‌ در طبقه‌ بالای ‌چاپخانه‌ فاروس‌ (در ابتدای‌ خیابان‌ لاله‌زار)، به‌عنوان‌ مجهزترین‌ و آبرومندترین‌ سینمای‌ وقت‌، محل‌ تجمع‌ و باده‌نوشی‌ اعضای‌ سفارت‌خانه‌های‌ روس‌ و انگلیس‌ و متنفذان‌ محلی‌ بود. آن‌ها در این‌ سینما پس‌ از دیدن‌ چند پرده‌ فیلم‌ به‌ رستوران‌ سینما می‌رفتند و ضمن‌ نوشیدن و خوردن تنقلات‌ با سری‌ گرم‌ ساعت‌ها به‌ گپ‌زدن‌ مشغول‌ می‌شدند. روزنامه خاطرات غلام‌علی‌خان عزیزالسلطان کیفیت مطلوب سینمای روسی‌خان را تأیید می‌کند: «رفتم برای تماشای سینموتوگراف آنتوان، آنجا ارامنه امشب بودند از مسلمان‌ها پذیرایی نمی‌کردند، فقط ارامنه بودند. بعد رفتم خیابان لاله‌زار سینموتوگراف روسی‌خان، اگر چه جا و مکان روسی‌خان خیلی بهتر است، ولی پرده‌های خوب تماشایی ندارد. («روزنامه خاطرات غلام‌علی‌خان عزیزالسلطان»، جلد دوم، به کوشش محسن میرزایی، ۱۳۷۶، ص ۱۶۵۶٫)

در ۲۶ شعبان ۱۳۳۰ق/ ۱۹ اسد (مرداد) ۱۲۹۱ش/ ۱۰ اوت ۱۹۱۲م درخواست دیگری برای گشایش «سینه‌ماتوگراف مهمان‌خانة ایران» در کافه لاله‌زار مطرح شد. هم‌چنین آگهی‌های فراوانی موجود است که نشان می‌دهد از ۱۳۳۴ق/ بهار ۱۲۹۵ش سالن‌های سینمایی که ایجاد شدند همگی در خیابان لاله‌زار بودند. نخستین سالن «سینمای عالی» بود، که در روز سه‌شنبه ۲۲ جمادی‌الثانی ۱۳۳۴ق/ ۵ ثور (اردی‌بهشت) ۱۲۹۵ش/ ۲۵ آوریل ۱۹۱۶م آغاز به‌کار کرد. متن اعلان افتتاح «سینمای عالی در خیابان لاله‌زار» (آپارتمان باقراف، صاحب «گراند هتل») در روزنامه «رعد» جهت «استحضار» اهالی دارالخلافه تهران منتشر شد: «مطابق وعده که بآقایان محترم داده بودیم اینک بوعده خود وفا نموده و بتازگی سینمای تازه جنگی بین‌المللی دنیا باضافه پرده‌های درام و کومدی وارد شده و بهمین نزدیکی بتوسط اعلان جدید وقت نمایش را اعلام خواهیم کرد.»

(«رعد»، شمارة ۱۶۱، ۲۲ جمادی‌الثانی ۱۳۳۴ق، ص ۴٫) قیمت بلیت‌های این سینما در لژ چهارنفری ۲۰ قران، در ردیف درجه اول ۴ قران، درجه دوم ۳ قران، درجه سوم ۲ قران و درجه چهارم ۱ قران بود. هم‌چنین در دوشنبه ۲۳ جمادی‌الثانی ۱۳۳۵ق/ ۲۷ حمل (فروردین) ۱۲۹۶ش/ ۱۶ آوریل ۱۹۱۷م، سیدحسین، مدیر مهمان‌خانه ایران، «سینمای ایران» را در خانه ناظم‌السلطنه افتتاح کرد. در اعلانی که با امضای سیدحسین درج شد خبر آغاز به‌کار این سینما منتشر شده است: «مهمانخانه ایران خواطر محترم آقایان را مستحضر میدارد که کارکنان این تأسیس ملی پس از تهیه انواع خوراک و بوفه و … برحسب دستورهای صحی برای تفریح آقایان محترم از لیله سه‌شنبه ۲۴ شهر جاری (امشب) پرده‌های سینمای جدید جنگی که هوز بمعرض نمایش گذارده نشده به صحنه تماشا خواهد گذارد. («ایران»، شماره ۹۱، ۲۹ شعبان ۱۳۳۵ق، ص ۴٫) قیمت بلیت‌های این سینما در ردیف درجه اول ۴ قران، درجه دوم ۳ قران، درجه سوم ۲ قران و لژ چهار نفری دو تومان بود. محل «مهمانخانه ایران» در اردی‌بهشت همان سال به اتوبرشِ اطریشی واگذار شد، و او با انتشار اعلانی به «مشتریان محترم» اطمینان داد که «وسایل آسایش و پذیرایی واردین محترم» بیش از پیش تدارک و فراهم خواهد شد. («ایران»، شماره ۹۱، ۲۹ شعبان ۱۳۳۵ق، ص ۴٫)

سینما لاله زار

 

در تابستان همان سال نیز «سالن کازینو» در ابتدای خیابان لاله‌زار به ‌نمایش «پرده‌های علمی و اخلاقی و جنگی» پرداخت، و دست‌کم تا صفر ۱۳۳۶ق/ آذر ۱۲۹۶ش دایر بود. «کازینو» در واقع مهمان‌خانه‌ای بود که در آن چلوکباب، چلو خورشت، خوراک ژیگو، کتلت، راگو، اُملت، سوپ و جوجه طبخ می‌شد، و اشخاص با پرداخت هر شب ۵ قران امکان «بیتوته» هم داشتند.

به‌جز این‌ها، سینماهای دیگری نیز در همین دوره در خیابان لاله‌زار تأسیس شد که مهم‌ترین آن‌ها «سینما پالاس» (یا «پلاس») بود که از ۲۷ شعبان ۱۳۳۷ق/ ۷ خرداد ۱۲۹۸ش تا جمادی‌الاول ۱۳۳۹ق/ اواخر دی ۱۲۹۹ش در تالار «گراند هتل» (محل بعدی «تئاتر نصر») به‌همت ی. تامبور و ل. شاه‌نظریان، دایر بود. تالار «گراند هتل»، که بخشی از «گراند هتل» بود، این قابلیت را داشت که تئاتر، اپرت و فیلم در آن به‌نمایش دربیاید، و توسط باقراف، صاحب «گراند هتل»، به گروه‌های نمایشی و سینمادارها اجاره داده می‌شد. اعلان «سینما پالاس» یکی از نمونه‌های تبلیغی تامبور است: «بهمین زودی در سینما پالاس پرده بسیار باشکوه سالامبو تألیف فلوبر نشان داده خواهد شد. این پرده راجع است به جنگ سخت مابین کارفاکن و روم. در این پرده ۷۵۰۰۰ جمعیت بازی می‌کند. و برای فابریک ۵۰۰۰۰۰۰ دلار تمام شده است.» («رعد»، شماره ۱۵۳، ۲۰ محرم ۱۳۳۸ق، ص ۳٫)

هم‌چنین در «عمارت فوقانی مطبعه فاروس»، همان‌جایی که روسی‌خان، چند سال پیش «تماشاخانه الکترادی اکراف مسیو بومر و روسی‌خان» را دایر کرده بود، «سینما فاروس» دیگری افتتاح شد، که تا نیمه اول سال ۱۳۰۱ دایر بود. در یکی از نخستین اعلان‌های این سینما اشاره شده است: «در سینما فاروس واقعه در عمارت فوقانی مطبعه فاروس. خیابان لاله‌زار. همه شب با فیلمهای جدید که اخیراً وارد شده‌اند بمعرض تماشا گذارده خواهد شد. هر سه شب یک بار پرگرام عوض می‌شود. سینما در ساعت هشت بعد از ظهر شروع می‌شود.» («ایران»، شماره ۹۶۱، ۲۶ اسد ۱۳۰۰ش، ص ۱٫)

 

تا پایان دهه ۱۳۱۰ در لاله‌زار سینماهای زیر فعال بودند: «گراند سینما»، «فاروس»، «دیده‌بان/ مایاک» و «صنعتی». از ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ تعداد سینماهای لاله‌زار رشد نظرگیری یافت. در دهه ۱۳۳۰ سینماهای «ایران»، «رکس»، «کریستال»، «متروپل»، «البرز»، «تابان»، «خورشید»، «ریتس/ فردوسی»، «مترو»، «ملی» و «ونوس» فعال بودند. در دهه ۱۳۴۰ سینماهای «کریستال»، «متروپل»، «ایران»، «البرز»، «نادر»، «نیوز»، «شهرزاد»، «اطلس»، «فردوسی»، «مشعل»، «تابان»، «مرجان» و «ونوس» دایر بودند؛ اما در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ تا به امروز نه فقط سالن جدیدی در لاله‌زار احداث نشده، بلکه همه آن سینماها نیز تغییر کاربری دادند و تخریب شدند. دلیل آن‌هم آشکار است: لاله‌زار در سال‌های اخیر به نعشی تبدیل شده که دیگر هیچ‌کس حاضر نیست حتی در تشیع جنازه آن‌هم شرکت کند.

افت ۸۰ درصدی گردشگری مازندران در ایام کرونا

دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: در ایام کرونا گردشگری مازندران افت ۸۰ درصدی داشته است.

مهدی رمضان زاده با اشاره به اینکه متاسفانه نمی توان مرز مشخصی از آمارها و آسیب ها را در کرونا ویروس در مازندران به رفتارجامعه محلی و  گردشگران نسبت دهیم و می بینیم که جلوگیری از ورود گردشگران مانع از شیوع ویروس کرونا در استان مازندران نشده است، خاطرنشان کرد: الگوی گردشگری مناسبی در مازندران طی سال های اخیر اتخاذ نشده است که پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت و بدون تردید رفتار گردشگران با تمکن مالی فراوان به سمت توسعه خانه های دوم خواهد رفت .

وی با اشاره به اینکه امنیت نسبی در مالکیت خانه های دوم و تراکم جمعیتی که در تهران وجود دارد موجب می شود مردم با توجه به اقلیم و جذابیت های موجود جذب خانه های دوم در شمال کشور به ویژه مازندران  شوند، یادآورشد:عدم اعتماد به هتل ها و مراکز اقامتی به دلیل شیوع بیماران کرونایی موجب می شود گردشگران به سمت خانه های دوم بروند.

دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه به هر صورت یکی از صنایعی که در دنیا به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است مقوله های مرتبط با گردشگری به خصوص گردشگری متوسط و کوچک مقیاس است،گفت: صنایع گردشگری یعنی وابستگی به فعالیت هر روزه  و طبیعتا این  صنعت چون از حمایت کمتری برای اشتغال برخوردار بوده به شدت اسیب دیده است.

وی تصریح کرد: این  آسیب را از دو منظر می توان مورد واکاوی و برسی قرار داد،برخی از این کسب و کار ها رسمی  هستند که  حداقل این امید را دارند تا از طرق فرآیندها کمک های نقدی یا معافیت های مالیاتی برای ادامه فعالیت آن ها اعمال شود.

رمضان زاده در ادامه افزود:  اما کسب و کارهای غیر رسمی در ایام مقابله با ویروس کرونا  متاسفانه آسیب جدی دیدند اما اگر بخواهیم آمار بدیم شاید بتوان گفت بیش از ۸۰ درصد گردشگری مازندران افت پیدا کرده است که دلیل اصلی این مهم برخی تصمیمات مدیریتی بوده که محورهای مواصلاتی را مسدود نمودند.

رمضان زاده با بیان اینکه در  رشد و توسعه  گردشگری مسیر یعنی دسترسی، تصریح کرد: وقتی یک یا دو سه مسیر ارتباطی بسته می شود در این میان  گردشگری آسیب می بیند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون الگویی نامناسب از گردشگری در مازندران وجود دارد،خاطرنشان کرد: اعلام بسته شدن محورهای مواصلاتی مازندران سبب شد پیش از آن که این امر صورت گیرد جمعیت زیادی از مسافران که در این استان خانه داشتند به این نقطه هجوم بیاورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آیا با حذف گردشگر اتفاقات خاصی  در روند شیوع بیماری کرونا رخ می دهد، گفت: در چند هفته اخیر با وجود اینکه مسیرهای ارتباطی مسدود بوده است اما نه تنها گردشگری مازندران یعنی این وضعیت کرونا ویروس در استان کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش هم یافته که باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به هر صورت باید توجه کنیم  که در کشورهای مختلف دنیا اکنون گردشگری  کم کم به چرخه اجتماعی جامعه  باز می گردد، افزود: باید مسافرت ها  با رعایت  پروتکل ها انجام شد و این یک چرخه کامل از هماهنگی در سایر بخش های گردشگری را می طلبد.

رمضان زاده تصریح کرد: باید آموزش پرسنل گردشگری مورد توجه قرار گیرد و تمامی اقامتگاهها سامندهی شود.

وی گفت:با حذف گردشگری نمی توان جلوی شیوع کرونا را گرفت اما می توان با استفاده از شیوه های نوین گردشگری مانند استفاده از تکنولوژی های روز در حوزه گردشگری مجازی همچنان قدرتمند در این صنعت به پیش رفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

دره سه هزار مازندران

تلاش برای ثبت ملی “گیوه‌بافی” کندازی مرودشت

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، با اشاره به پیشینه گیوه‌بافی در روستاهای مختلف مرودشت، از تلاش برای ثبت ملی این هنر صنایع دستی با هدف معرفی بهتر آن و حمایت مطلوب‌تر از هنرمندان این عرصه خبر داد.

بهمن مردانی شنبه ۲۰ دی در بازدید میدانی از تولید انفرادی بانوان گیوه باف منطقه کندازی شهر مرودشت با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه ها از هنرمندان این شهرستان، احیای صنعت “تخت کشی” با هدف ثبت ملی هنر “گیوه بافی کندازی” را یک ضرورت دانست و گفت: صنایع دستی، هنرهای سنتی است و هدف مسئولان میراث فرهنگی نیز تلاش برای حمایت از هنرمندان فعال در این عرصه و تسهیل زمینه احیا، توسعه و شناساندن صنایع دستی و هنرمندان فعال آن است.

او با بیان اینکه، صنایع دستی از مشاغل مهم جوامع محلی محسوب می‌شود که بخشی از معیشت ساکنان این جوامع را تامین می‌کرده است، گفت: برای ایجاد شرایط مناسب‌تر، اقداماتی نظیر تامین تسهیلات، ایجاد بازارچه‌های محلی، بازاریابی تولیدات، بومی‌ساز تولیدات و ثبت ملی آثار در فهرست میراث ملموس و ناملموس مد نظر مسئولان بوده است.

پرداخت تسهیلات به ۱۰۰ بانوی هنرمند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود ۱۰۰ نفر از بانوان کندازی فعال در عرصه تولید گیوه و دارای مجوز تولید انفرادی بتوانند از تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی بهره مند شوند؛ در این راستا از تشکیل تعاونی اختصاصی بانوان گیوه باف کندازی نیز حمایت و استقبال می‌کنیم.

مردانی با یادآوری اینکه، رویه‌ی گیوه تولید شده در منطقه کندازی از شهرت مناسبی برخوردار بوده است، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه صنعت تخت کشی در مناطق روستایی شهرستان مرودشت، از سالیان قبل متوقف شده، رویه تولیدی در منطقه کندازی به سایر نقاط استان یا حتی سایر استان‌ها ارسال و با نام همان مناطق به گیوه تبدیل و به بازار عرضه می‌شود.

کارشناس مسئول صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز گفت: گیوه بافی یکی از هنرهای سنتی صنایع دستی محسوب می‌شود که ارتقاء و بهره‌برداری مطلوب از آن نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه های ذیربط است تا این هنر رونق بیشتری یافته و اینکه شاهد تاثیرگذاری آن در اقتصاد معیشتی جامعه محلی باشیم.

اعظم روستایی، افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بانوان در شهرستان مرودشت به رویه‌بافی گیوه یا روتردوری اشتغال دارند اما کندازی از گذشته یک منطقه مهم در تولید این کالا بوده است و امروز سرمایه‌گذاری برای تسهیل تولید گیوه در راستای اشتغال و درآمدزایی بهتر و مناسب‌تر می‌تواند اولویت باشد.

 

تولید “گیوه” از دو بخش مجزا تشکیل می‌شود؛ رویه که با استفاده از نخ مخصوص و عمدتا توسط بانوان روستایی، بافته می‌شود و در زبان محلی به “ریوارچینی” یا “ریوار بافی” و …. هم معروف است. بخش دوم تولید گیوه، تخت است که به آن “تخت کشی” یا “تخت کوبی” نیز می‌گویند و هنرمندان، با فشرده‌سازی پارچه، نسبت به تولید آن اقدام می‌کردند.

نقاط مختلفی در فارس، شاهد حضور هنرمندان تولید کننده گیوه است که در میان این نقاط، گیوه شهرستان آباده، شهرت بیشتری دارد، اما در سال‌های گذشته، گیوه در دیگر نقاط استان نظیر شهرستان مرودشت نیز به شکل کامل تولید می‌شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

میدان خان بافق _ یادگاری از زندیه

روستای هجیج _روستای پلکانی کرمانشاه

نگاهی گذرا به شهرهای خلاق ایران

چشم مسجد رحیم خان کور شد

خانه‌ای قدیمی که در دلِ بافت تاریخی پیرامون مسجد رحیم خان تنیده شده بود، خراب‌شده و جای آن را تیرآهن‌هایی گرفته که قرار است به یک ساختمان جدید بدل شوند؛ ساختمانی که تا این لحظه، بخشی از نورگیر مسجدِ ثبت ملی شده را مسدود کرده و مشخص نیست شکل نهایی آن سنخیتی با بنای تاریخی مجاور خود خواهد داشت یا خیر.

تیرماه سال جاری بود که خبر گودبرداری و ساخت‌وساز بیخ گوش مسجد قاجاری “رحیم خان” منتشر شد و معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به چرایی این موضوع گفت: «این گودبرداری نبوده، بلکه یک عملیات ساختمانی انجام می‌شده که یگان حفاظت میراث فرهنگی ما آن را متوقف کرده. ما نیز با شهرداری اصفهان دراین‌باره مکاتبه کرده‌ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.»

مشاهدات میدانیِ بعد از بیان این اظهارات، اما نشان می‌داد که عملیات ساخت‌وساز متوقف نشده و حالا که پس از گذشت شش ماه، تصاویر تازه‌تری از مسجد رحیم خان منتشرشده، می‌توان دید که بخشی از نورگیر این مسجد، توسط ستون‌هایی که بعدتر با آجر و سیمان پوشیده می‌شوند، کور شده است.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا میراث فرهنگی به مالک این بنا مجوز ادامه ساخت را داده؟ به ایسنا می‌گوید: خوشبختانه علیرغم مقاومت‌های زیاد، مالک مجبور به حذف نیم‌طبقه و تهیه نقشه جدیدی بر اساس ضوابط حریم مسجد شد.

او با تأکید بر اینکه ارتفاع فعلی این بنا دقیقاً مطابق ارتفاع ساختمان قبل از تخریب است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر مالک این بنا مجاز است ۳ و نیم متر تا روی بام و ۴ و نیم متر با جان‌پناه ارتفاع داشته باشد و این ارتفاع با ضوابط حریم مسجد نیز تطابق دارد.

طاهری در واکنش به این پرسش که آیا ساخت چنین بنایی در مجاورت مسجد تاریخی رحیم خان، به منظر این بنا آسیب نمی‌زند و نورگیر مسجد را کور نمی‌کند؟ می‌گوید: ساختمانی که از قبل در مجاورت این مسجد و همین پلاک تازه‌ساز وجود داشته و دارد نیز، جلوی نورگیر مسجد را گرفته اما اکنون به این مالک گفته‌شده که نباید در آینده جان‌پناه خود را در قسمت نورگیر مسجد اجرا کند.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در پایان خاطرنشان می‌کند که باوجود تائید نقشه، عملیات ساخت‌وساز این بنا از طریق یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان کنترل می‌شود.

محمود درویش، معمار و شهرساز اما دربارۀ آنچه بر سر مسجد تاریخی “رحیم خان” آمده می‌گوید: ساختمانی که پیش‌تر، در مجاورت مسجد “رحیم خان” وجود داشت در دل بافت تنیده شده بود، اما اکنون یک بنای جدید که چندی پیش نیز تصاویر گودبرداری آن منتشر شد، جایگزین این بنا شده و به بافت تاریخی صدمه زده است.

 

او توضیح می‌دهد: ضرورت دارد که میراث فرهنگی استان اصفهان بر حفظ بافت تاریخی تأکید داشته باشد و برای جایگزین شدن اجزای این بافت با بناهایی که هیچ سنخیتی با سازۀ تاریخی مجاور خود ندارند، مجوز صادر نکند.

عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیا تأکید می‌کند: بهتر آن بود که میراث فرهنگی اصفهان مالک را مقید می‌کرد تا همان ساختمان قدیمی را مرمت کند، نه اینکه تنها حفظ ارتفاع قبلی را در سازۀ جدید مدنظر قرار بدهد؛ چرا که مرمت باعث می‌شد بنا با بستر هماهنگ و با محیط سازگار باشد و این ‌همه، شروطی است که ما در بافت تاریخی ملزم به رعایت آن هستیم.

درویش، با اشاره به اینکه مشخص نیست شکل نهایی این ساختمان جدید چه خواهد شد، یادآور می‌شود: مسجد “رحیم خان” ازنظر فرم و پلان یکی از زیباترین و ساده‌ترین مساجد ایران است و بسیار جای تأسف دارد که در مجاورت آن با مجوز میراث فرهنگی چنین اتفاقی در حال رخ دادن است.

این معمار می‌گوید: متأسفانه روز گذشته تصاویری نیز از تخریب خانه صفوی عطاری در جلفا مشاهده کردم و نمی‌دانم دربارۀ این حجم از تخریب چه باید گفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مسجد جورجیر _قدیمی ترین مسجد اصفهان

مسجد نصیرالملک _ صورتی ترین مسجد ایران

ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان

ایران پس از غیبت یکساله در نمایشگاه‌های گردشگری که تحت تاثیر کرونا، مجازی برگزار شدند، اینک تصمیم گرفته در نمایشگاه مجازی ITB آلمان، معروف به بورس بین‌المللی گردشگری شرکت کند، اما نگرانی‌هایی از بابت کندی اینترنت وجود دارد.

ITB یا نمایشگاه گردشگری برلین که در سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در سال ۲۰۲۱ مجازی برگزار شود. این نمایشگاه که از سال ۱۹۶۶ درحال برگزاری بوده، به بورس بین‌المللی گردشگری معروف است و از مهمترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار می‌آید. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، برآورد شده بود ITB در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ بیلیون یورو درآمد کسب کند.

نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱  (۱۹ تا ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹) برای نخستین‌بار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت نام کرده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از ۸۰۰ تا ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. بلیت‌های تکی برای هر رویداد با قیمت ارزان‌تر و دانشجویی نیز عرضه می‌شود.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ که در مشارکت با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جامعه گردشگری الکترونیک، مسؤولیت حضور مجازی ایران را عهده دارد، درباره ساز و کار تعیین شده و چگونگی حضور مجازی ایران در این رویداد مهم، توضیح داد: ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی آغاز کرده‌ایم. ثبت نام اولیه در نمایشگاه انجام شده و منتظر پایان تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت نام تکمیل شود. تصمیم گرفتیم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکت‌کنندگان در قالب غرفه‌ای به نام ایران، رایزنی‌ها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکت‌کنندگان قائل نیست، بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی می‌تواند در ITB شرکت کند.

وی افزود: هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه ۲۰۲۱ آلمان ۲۰ هزار یورو است و هر شرکت‌کننده که از طریق این غرفه در نمایشگاه شرکت کند، ۳۰۰ یورو پرداخت می‌کند و به همه فضاها و امکانات نمایشگاه دسترسی خواهد داشت، درحالی که کمترین هزینه حضور انفرادی یک توراپراتور  در این نمایشگاه با امتیاز و امکانات محدود، ۸۰۰ یورو است.

پورفرج ادامه داد: بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی مشخص شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم، وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمی‌دهد.

وی افزود: فهرست توراپراتورها و شرکت‌ها در هر غرفه مشخص است، بازدیدکنندگان پس از تهیه بلیت، می‌توانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکت‌ها و کشورها را مشاهده کنند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی کنند. علاوه‌بر این شرکت‌کنندگان در فضایی که خریده‌اند می‌توانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگر بازدیدکنندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.

او با اشاره به از دست رفتن فرصت حضور ایران در نمایشگاه مجازی WTM لندن ٢٠٢٠، اظهار کرد: نمایشگاه آلمان مهمترین رویداد بین‌المللی گردشگری است و حضور در آن برای ایران اهمیت زیادی دارد. جامعه تورگردانان سال گذشته کمکی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای فعالیت‌های تبلیغاتی ایران دریافت کرده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانس‌های کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزاری کنیم اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی که ویروس کرونا بوجود آورده، ما را بر آن داشت فعلا آن برنامه را متوقف کنیم و کمک وزارتخانه را در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری صرف کنیم.

پورفرج افزود: آلمان، بازار قدیمی ایران است و از بین کشورهای اروپایی بیشترین گردشگر را در ایران دارد. ما حدود ۲۶ سال است که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری این کشور حضور داریم و اگر امسال غایب می‌شدیم از کشورهای دیگر خیلی عقب می‌افتادیم و بیشتر آسیب می‌دیدیم. با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد مذاکره شدیم تا در قالب غرفه ایران در نمایشگاه مجازی امسال حضور داشته باشیم و قرار شد جامعه گردشگری الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارت آپ‌ها در آن، در این مسیر ما را همراهی کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نداشتن تجربه قبلی برای شرکت در نمایشگاه‌های مجازی و ضعف ایران در تولید محتوای تبلیغاتی، آیا مشخص شده ایران در این غرفه مجازی چه محتوایی برای تبلیغ و معرفی عرضه می‌کند و نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مسیر چیست؟ گفت: قطعا در نمایشگاه مجازی آلمان باید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس پخش کنیم. تاکید ما روی محتواهایی به زبان‌های آلمان و انگلیسی است که در نمایشگاه‌های بعدی هم قابل استفاده باشد. به هر حال، روز شنبه جلسه‌ای خواهیم داشت تا نیازهای ایران در این نمایشگاه مجازی را مشخص کنیم و بعد از اجماع، با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح خواهیم کرد تا مشخص شود آن‌ها چه کمکی می‌توانند داشته باشند. لازم است تکلیفمان را مشخص کنیم و زمان کمی که تا بازگشایی نمایشگاه باقی مانده را درنظر بگیریم. اگر وزارت نتواند کمک کند باید زودتر خودمان اقدام کنیم تا دستمان برای این نمایشگاه مجازی که تجربه نخست مان است، خالی نماند.

نایب‌ رییس هیات‌مدیره جامعه گردشگری الکترونیک اضافه کرد: در این تشکل ۱۸۰ استارت آپ عضو هستند، قطعا آن‌ها در محتواسازی و اجرای ایده‌های نو می‌توانند کمک باشند. باید یک تیم تشکیل دهیم و کلیپ‌های خوبی برای ایران آماده کنیم. البته آژانس‌های گردشگری چنین محتواهایی از قبل تولید کرده‌اند و حتما در زمان نمایشگاه پخش می‌کنند. منظور ما از تولید محتواهای جدید، در نظر گرفتن مشخصات جدید یک نمایشگاه مجازی با بازدیدکنندگانی آنلاین است.

او علاوه بر تجربه مجازی این نمایشگاه، اختصاص فضایی از غرفه ایران به گردشگری سلامت را از تازه‌ترین اقدامات ایران در ITB ٢٠٢١ ذکر کرد و افزود: یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه امسال آلمان، گردشگری سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تاکید دارد، به نمایش بگذاریم.

رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه گفت: به هر حال این تجربه نخست ما است و حتما اشکالاتی خواهیم داشت ولی تلاش می‌کنیم با کمترین ضریب خطا پیش برویم. البته که این میان نگرانی‌هایی از بابت سرعت اینترنت داریم. در همین مدت که روابط گردشگری کشورها مجازی شده ما برای هر ارتباط کلی مشکل داریم و یک جلسه را بدون قطعی اینترنت نمی‌توانیم برگزار کنیم. از حالا نگرانیم اگر ۵۰ شرکت همزمان بخواهند در یک نمایشگاه آنلاین شوند یا کلیپ پخش کنند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.

پورفرج اضافه کرد: یکی از تقاضاهای ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که با هماهنگی دولت و وزیر ارتباطات، دست‌کم برای دوره محدود نمایشگاه مجازی ITB اینترنت پرسرعت در اختیار آژانس های شرکت‌کننده این نماشگاه قرار دهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آلمان محبوب ترین کشور جهان در سال ۲۰۱۷

قلعه کوکهم بام کشور آلمان

نمایش مجازی ایران در نمایشگاه آلمان و چین

ظرفیت‌های گردشگری کلیبر باید تقویت شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به مزیت‌های بیشمار صنعت گردشگری کلیبر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش باید تقویت شود.

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جلسه کارگروه گردشگری کلیبر، لازمه تقویت ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان را همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های استانی و شهری اعلام و اضافه کرد: در این میان  همکاری شهرداری کلیبر و اداره برق آذربایجان شرقی با میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان برای پیشبرد طرح های مختلف حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه مسیر گردشگری شمال آذربایجان شرقی به مرکزیت کلیبر بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های زیرساخت گردشگری را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این مسیر یکی از مهم‌ترین مسیرهای بخش سرمایه‌گذاری استان است، به طوری که طی سال جاری از میان ۸۷ موافقت‌ اصولی صادر شده در سطح استان تعداد ‌۳۲ مورد سرمایه‌گذاری در این مسیر قرار گرفته است.

حمزه ز اده با تاکید بر اینکه اصلی ترین موضوع موثر در توسعه منطقه شهرستان کلیبر توجه به توسعه گردشگری منطقه است، ادامه داد: براساس سند توسعه گردشگری  آذربایجان شرقی مسیر شمالی به مرکزیت شهرستان کلیبر اصلی ترین مسیر گردشگری استان است که همواره تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آن در دستور کار این اداره ‌کل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مسیر دسترسی به قلعه بابک و روستاهای هدف گردشگری شهرستان کلیبر نیازمند هم‌افزایی بین دستگاهی برای تامین روشنایی است، گفت: با توجه به قرارگیری بخش عمده ای از اقامت گاه‌های بوم‌گردی در مسیر قلعه دره‌سی و دره مکیدی، لازم است با همکاری اداره راهداری و شرکت توزیع برق استان مسیرهای دسترسی به آن‌ها تامین شود.

حمزه زاده افزود: در این زمینه همچنین به دنبال نیرورسانی به مسیر پیاده‌راه قلعه بابک،  همکاری شرکت توزیع برق استان در راستای نگهداری از آن بسیار ضروری است.

وی راه‌اندازی موزه شهرستان کلیبر در محل حمام تاریخی این شهرستان را منوط به همکاری سه جانبه ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و شهرداری کلیبر دانست.

حمزه زاده گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین اداره‌ کل میراث‌فرهنگی برای مرمت و حفاظت بنا و همچنین همکاری در تامین محتوای موزه، اوقاف و امور خیریه برای تامین مکان و شهرداری کلیبر در راستای نگهداری و حفاظت از موزه، می‌توان اقدامات لازم را برای اخذ مجوز موزه آغاز کرد.

شهرستان کلیبر با جمعیت ۹۰ هزار نفر در فاصله ۲۱۰ کیلومتری تبریز واقع شده است و به دلیل آب و هوای معتدل کوهستانی و جنگل‌ ها و مراتع ارسباران و نیز  وجود اثار و ابنیه های تاریخی مثل قلعه بابک از مراکز مهم اصلی گردشگری ایران و آذربایجان به شمار می رود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کلیسای هفتوان _نمادی باقی مانده از دوره صفوی

دشت مرگور _نویافته‌ای از معماری صخره‌ای در ارومیه

نشانه‌های سوزاندن اجساد در کورگان‌های ۳ هزار ساله کلیبر