باغ سیفیه ملایر یادگاری از دوره قاجار

این باغ در شمال شرقی شهر ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شد و به مرور زمان تا حدود ۱۰ هکتار وسعت یافت، گفته می‌شود این باغ‌پارک به دست مهندس یا مهندسانی ایتالیایی، طراحی و ساخته شده است.

گمان بر این است که آن مهندس یا مهندسان ایتالیایی در هنرصنعت فرش دستباف نواحی اراک که آن موقع در اوج شکوفایی و شرکت سوئیسی زیگلر در آن جا در حال ساخت یک کارگاه بزرگ بود، مشغول به کار بوده‌اند.

پس از گذشت سال‌ها این پارک دارای درختان چنار کهنسال سایه انداز، حوض و حوضچه‌ها، آبنما و جنگل مصنوعی بر روی تپه است.

 در زمان احداث این باغ و برای تامین آب  مورد نیاز آن جا،  مقنیان یزدی قناتی ۸۰۰۰ متری از کوه‌های اطراف به سوی باغ حفر کردند که علاوه بر آبیاری باغ و پرکردن استخر روبروی عمارت ییلاقی، از طریق مجرایی زیرزمینی به داخل ملایر قدیم می‌رفت و مورد استفاده همگان بود.

 اين پرديس در طول سده گذشته هيچگاه حصار و دیوار نداشت و سال‌‎های متمادی از سوی فرزندان و نوادگان سيف‌الدوله به صورت موقوفه اداره شد و در سال‌های اخير تحت مراقبت اداره فضای سبز شهرداری ملاير قرار گرفته است.

مقبره کوچک، زیبا و عارفانه سیف الدوله هم که خودش از پیروان طریقت و از جمله اخوان صفا بود، در همین پارک قرار دارد.

این پارک به شکل‌های صلیبی و بیضی ساخته شده و وجود چنارهای کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها، آبنما و جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها و همچنین معماری کل مجموعه که به دست معماران بنام ایتالیایی در آن زمان ساخته شد فضایی زیبا را بوجود آورده است که گویی تکه‌ای از ایتالیا در غرب ایران جا مانده است.

پارک سیفیه که امروز بیشتر به آن بوستان سیفیه گفته می‌شود، دو استخر، یک مسجد و یک ساختمان دارد که محل سکونت سیف الدوله بوده است.

مجموعه‌ پارک و مقبره‌ سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک سیفیه در همدان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود و با توجه به قدمتی که دارد همچنان در بین گردشگران به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری به شمار می‌رود.

در این پارک به دلیل وجود درختان چنار کهنسال و سر به فلک کشیده، در فصول مختلف سال، مناظری کم نظیر پدید آمده است. بسیاری برای دیدن آرامگاه سیف الدوله به این پارک می‌آیند و بسیاری دیگر برای لحظه‌ای استراحت و آرامش در فضای فرح بخش باغ سیفیه به این منطقه می‌آیند.

علاوه بر این پارک سیفیه دارای یک دریاچه مصنوعی است، که با امکانات مناسب کمی بالاتر از پارک در سال‌های اخیر ساخته شده و یکی از جاذبه‌های توریستی ملایر است، هر روز اهالی و گردشگران از این دریاچه بازدید می‌کنند و با قایق‌های پدالی در دریاچه مصنوعی گشت می‌زنند.

مرتبط:

سوت قطار گردشگری در ملایر

مجسمه‌های باستانی کشور شیلی در «مینی ‌وُرلد» ملایر

نراق ، جریان زنده تاریخ در کوچه‌پس‌کوچه‌ها

شهر زیبا و تاریخی نراق، یکی از نواحی دوست‌داشتنی و بسیار دیدنی در استان مرکزی است که از سه طرف گرداگرد آن را کوه فراگرفته است. همین امر از مهم‌ترین دلایل برخورداری این شهر کهن از آب و هوایی مطلوب و دلچسب است که در کنار آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در مرکز کشور، تبدیل کرده است.

نراق شهر نسبتاً کوچکی است که در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دلیجان واقع شده است. این شهر از شهرهای تاریخی استان مرکزی است و دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی است و به لحاظ معماری و شهرسازی و برخورداری از بافت تاریخی ارزشمند از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است. به طوری که در کنار نوش‌آباد کاشان، میمند کرمان و کندوان آذربایجان در زمره ۴ شهر دارای بافت تاریخی ارزشمند کشور محسوب می‌­شود؛ و مورد توجه پژوهشگران معماری و شهرسازی و تاریخ و فرهنگ ایران قرار دارد.

به لحاظ تاریخی نراق از قدمت طولانی برخوردار است و در دوره‌­های مختلف تاریخی گاهی در قلمرو حاکم اصفهان و گاهی در سیطره منطقه قم قرار داشته است. برخی از پژوهشگران تاریخ این شهر را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند؛ به طوری که معتقدند نراق پیش از تشکیل بافت دوره اسلامی از هفت دهکده در اطراف تشکیل می­‌شده و مردم آن دارای دین زرتشتی بوده‌اند. امروزه در بخشی از این مناطق تپه­‌ای باستانی و کوهی به نام کوه کافران وجود دارد و بر فراز آن بقایای قلعه­‌ای تاریخی وجود داشته که در حمله افغان‌ها ویران شده است.

قدیمی‌­ترین منبع تاریخی که از نراق سخن به میان آورده کتاب تاریخ قمِ محمد بن حسن قمی، در سده چهارم هجری، است. او می‌­نویسد: «قلعه ابل: این قلعه به غرب نراق است که بر کوهی که آن را ابل می‌گویند و فرا پیش آن رودخانه است و این قلعه نیز منیع بوده است» ( قمی، ۱۳۶۱: ۷۱).

در کتاب بستان‌السیاحه در خصوص نراق نوشته شده است: «ذکر نراق بر وزن عراق، قریه‌ای قصبه مانند و محلی است خاطر پسند از توابع کاشان، آبش کم و باغاتش فراوان، آن قریه در دامن کوه اتفاق و سه طرفش فی‌الجمله گرفته و سمت مغربش به غایت گشاده است. قریت هزار خانه در اوست و چند مزرعه در اوست، مردمش شیعی مذهب» (شیروانی، ۱۳۶۳: ۵۷۳).

در باب اساس نامگذاری نراق نقل قول‌های مختلفی وجود دارد. از نظر مورخان، نراق از دو بخش نر و عراق تشکیل شده است. نر یا نره به معنای برآمدگی و بلندی زمین است و چون در منطقه عراق عجم تاریخی در بلندی واقع شده بوده است آن را نرعراق نامیده‌اند که بعداًَ به نراق تبدیل شده است.

اساس و شالوده نراق امروزی در دوره صفویه و قاجاریه بنا شده است. بافت تاریخی ارزشمند نراق مجموعه‌ای از خانه‌های مسکونی، بازار، کاروانسراها، آب انبارها، مساجد، تکایا و سایر بناهای عام المنفعه است. بازار نراق دارای ۲۲ حجره در راسته بازار، چهارسوق، کاوانسرای شمس السلطنه، کاوانسرای حاج مهدی و … است و در جهت شرقی غربی ایجاد شده است.

خانه‌های مسکونی نراق عمدتاً از سبک معماری درونگرای ایرانی تبعیت کرده و با استفاده از مصالح بوم‌آورد محیط آرام و دلنشینی برای ساکنان فراهم کرده است، به طوری که به واقع و در معنای واقعی کلمه سکونت و آرامش در این خانه­‌ها محسوس و ملموس است. سردر ورودی، هشتی و فضای ارتباطی، میانسرا، ایوان، اتاق­‌های سه دری و پنج دری با درب­‌های ارسی، مطبخ، پادیاو و سی پک، بادگیر و برج عناصر اصلی معماری خانه‌­های مسکونی نراق را تشکیل می‌دهد.

خانه­‌های فاضلین نراق (ملا احمد و ملا مهدی نراقی)، فروغی، احمدی­‌ها، اردهالی‌­ها، یوسفی، فروغی، امینیان و غیره از خانه‌های زیبا و ارزشمند شهر نراق محسوب می­‌شوند.

مساجد تاریخی همچون مسجد جامع، مسجد محله پایین از مساجد مهم شهر نراق است و بقاع تاریخی شاه سلیمان، امامزاده یحیی و… از بناهای آرامگاهی مهم‌ این شهر است. سابقه و دیرینه برخی از آنها سده‌های هفتم و هشتن هجری است و در دوره‌­های صفوی و قاجاریه توسعه یافته­‌اند.

دو کاروانسرای شمس‌السلطنه و حاج مهدی در کنار مجموعه بازار، نقش عمده‌­ای در تجارت شهر نراق ایفا می‌کرده‌اند. مشاغل سنتی نراق شامل کارگاه­‌های عصاری، آهنگری، گیوه‌دوزی و… است. در نراق و اراضی اطراف آن ۱۵ آسیاب آبی از جمله آسیاب برج، آسیاب لاسان، آسیاب مزرعه و …  وجود داشته است که  بیانگر اهمیت و اقتصادی و کشاورزی شهر نراق در گذشته است.

جوزقند نوعی شیرینی محلی و سوغات مخصوص شهر نراق است. هلو، خاک قند، مغز گردو آسیاب شده، دارچین و هل مواد اولیه جوزقند را تشکیل می‌دهند. ابتدا پوست هلوها را می‌گیرند و سه روز در هوای باز قرار می‌دهند تا هلوها نیمه خشک شوند و سپس با جدا کردن هسته آن مخلوطی از مواد پیش‌گفته را در آن می­ریزند.

بعد از آماده‌شدن، جوزقندها را با یک رشته نخ به شکل دانه‌های تسبیح به هم متصل می‌کنند و آن را در محلی خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان نگهداری می‌کنند. نحوه تهیه جوزقند در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

امروزه که بافت تاریخی شهر نراق، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده ‌است و ضوابط معماری و شهرسازی در این شهر در دست تدوین قرار دارد. همکاری­‌های بین بخشی به ویژه مدیریت شهری می‌­تواند نراق را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل کند که لازمه آن حفظ و احیای این میراث ارزشمند به ویژه از طریق برنامه­‌ریزی لازم برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی خواهد بود.

* گزارش از محسن کریمی، دکترای باستان‌شناسی

مرتبط:

نراق شهر بادگیرها

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نراق

آخرین جزییات از وضعیت احیای عمارت “هتل‌قو” اهواز

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز با بیان این‌که خوشبختانه پس از کش و قوس‌های فراوان هماهنگی‌های موثری میان مالک و اداره‌کل استان در راستای احیای “هتل‌قو” ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر، پلان مدیریت بنا و فازبندی مرمت و احیای آن در حال شکل‌گیری است.

تبار قریب اظهار داشت: هتل‌قو یکی از بناهای شاخص شهر اهواز است که ساخت آن در اواخر دوره قاجار آغاز شد و در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او ادامه داد: این بنا دارای آرایه‌های متنوع معماری از جمله کاشی‌کاری‌ پیرامون ورودی و سردر، تزئینات و گچ‌بری و تشکیل‌شده از فضاهای متنوع و وابسته به هم با فضای سبزی دلنشین است.

بنا بر اعلام سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز؛ ارزش‌، موقعیت بنا، قرارگیری در بافت تاریخی، همجواری با رودخانه کارون و چشم‌انداز زیبا، ظرفیت بسیار مناسبی برای احیاء و بهره‌برداری از این اثر و ایجاد کاربری متناسب و در شان بنا به وجود آورده است.

او تصریح کرد: در سال‌های گذشته و پس از طی روند ثبت، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اقدام به تهیه طرح مرمت و ساماندهی برای این بنا کرد و سپس در قالب پروژه مرمت و در دو مرحله اقدامات حفاظتی و رفع خطر شامل مرمت بدنه‌های زیرزمین، اصلاح و مرمت بخش‌های آسیب دیده پله شرقی، تثبیت و مرمت بخش‌های در معرض خطر سقف‌ها، اجرای عایق بام، شمع‌بندی و مهاربندی، اصلاح بازشوها و مرمت جداره‌های سنگی و آجری انجام شد.

قریب با بیان این‌که خوشبختانه در سالیان اخیر انجمن‌های غیردولتی و گروه‌های مردمی نیز در فرآیند احیای بنا ایفای نقش کرده‌اند، گفت: هماهنگی‌های موثری نیز بین مالک و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شده است و در همین زمینه و پیرو اقدامات انجام‌شده، سرانجام در اولین گام، هفته گذشته، شرایط برای بازگشایی درب‌های هتل‌قو و حضور بازدیدکنندگان ‌و علاقه‌مندان به آثار و بناهای تاریخی در این بنا میسر شد.

به نقل از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، او اظهار کرد: به منظور تداوم اقدامات مؤثر نیز، در حال حاضر، پلان مدیریت بنای پیش‌گفته و فازبندی مرمت و احیای آن با همکاری مالک و اداره‌کل استان در حال شکل‌گیری است.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز در پایان تأکید کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی و پشتیبانی و حمایت‌های بخش‌های دولتی و شهرداری قطعا به تسریع در روند مرمت، احیا و بهره‌برداری از اثر ثبت‌ملی هتل قو منجر خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره دیدنی‌های اهواز

در مورد پل سفید اهواز چه میدانید؟

اهواز و جاذبه های گردشگری بی نظیرش

سرمایه‌گذار در راه خانه پدری جلال

«سرانجام خانه پدری جلال آل احمد در آخرین فراخوان عمومی صندوق احیا به کاربری «فرهنگی، هنری و آیینی» تن داد و سرمایه‌گذارش قول داده تا در احیای خانه پدری جلال، با مطالعات تاریخی، پیشینه بنا و شخصیت‌های برجسته آن از جمله حاج سیداحمد طالقانی، جلال آل احمد و شمس آل احمد را به دنیا معرفی کند.

بعد از تبریک‌هایی که برای کاربری جدید «خانه پدری جلال آل احمد» داده شد و دبده و کبکبه‌ای که متولیان وقت میراث فرهنگی برای انتخاب خانه «باستان‌شناسان» در خیابان خیام، کوچه کارکن اساسی داشتند و افتتاحیه‌ای که برای آن گرفتند و حتی یکی دو روز در هفته تا چند ماه خانه را برای فعالیت باز نگه داشتند، سرانجام صداها خوابید و به نتیجه نرسیدنِ طرح – که در همان روز افتتاح هم باستان‌شناسان پیشکسوت آن را پیش‌بینی می‌کردند – خانه را از هر فکر و ایده‌ای خالی کرد؛ مدتی بعد حرف از تبدیل خانه به پاتوق معتادان، خوابگردها و تبدیل مکان به زباله‌دانی بود و در نهایت خبر رسید که خانه را یک قاچاقچی قُرق کرده و حتی چند باری هم شده که معتادانی را در حال کندن درِ چوبی و قدیمی خانه از این بنای تاریخی دور کرده‌اند.

با این وجود متولیان صندوق احیا معتقدند که بر اساس قانون، حفاظت از این بنای تاریخی تا قبل از واگذاری کامل به بهره‌بردار بر عهده‌ میراث فرهنگی استان تهران بوده، اداره کلی که متولی آثار تاریخی پایتخت است. اما به نظر می‌رسد آن‌ها در این زمینه خوب عمل نکردند، تا سرانجام با ورود یک سرمایه‌گذار که صندوق احیا آن را کاربلد می‌داند، امید به ساماندهی این خانه‌ تاریخی زیادتر شده است.

طرحی ویژه برای احیای خانه‌ای که روزی قرار بود باستان‌شناسان را صاحب‌خانه کند

اکنون به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صابتا، سیده محبوبه کاظمی دولابی – سرمایه‌گذار برنده‌شده در مزایده‌ این بنای تاریخی -، که خود را یک «دغدغه‌مند کاربلد» در حوزه میراث فرهنگی می‌داند و نه یک سرمایه‌گذار، از طرحی ویژه برای احیای این بنای تاریخی و معرفی آن در سطح ملی و بین‌المللی خبر می‌دهد.

او با اشاره به این‌که در دو هفته آینده این بنای تاریخی را تحویل می‌گیرد، می‌گوید: با توجه به کاربری تعیین‌شده برای این بنا از سوی صندوق احیا که فرهنگی، هنری و آیینی است، طرح مرمت، احیا و بهره‌برداری خود را ارائه داده‌ایم. در واقع جنبه‌ گردشگری را در کنار جنبه‌های فرهنگی، هنری و آیینی برای این بنای تاریخی پررنگ کرده‌ایم.

او یکی از اهداف مهم خود در احیای خانه پدری جلال را معرفی ملی و بین‌المللی این مکان به بهترین شکل بیان می‌کند و می‌افزاید: در این راستا تلاش می‌کنیم با مطالعات تاریخی، پیشینه بنا و شخصیت‌های برجسته آن از جمله حاج سیداحمد طالقانی، جلال آل احمد و شمس آل احمد را به ایرانیان و جهانیان معرفی کنیم.

کاظمی با اشاره به درک حساسیت‌ها و دغدغه‌مندی میراث‌دوستان نسبت به سرنوشت این بنای تاریخی اظهار می‌کند: برخی صرفا دغدغه میراث فرهنگی را دارند و فقط گله می‌کنند اما دغدغه‌مندی به تنهایی کافی نیست بلکه ما نیازمند افراد «دغدغه‌مند کاربلد» هستیم. در این راستا نباید نقش دولت و وزارتخانه میراث فرهنگی و صندوق احیا را نادیده گرفت. مرمت و احیای خانه پدری جلال پروژه سنگینی است و نباید سنگینی آن تنها بر دوش سرمایه‌گذار باشد.

او با تاکید بر این‌که کسی که در شرایط فعلی اقتصادی و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کند، دغدغه این حوزه را دارد، ادامه می‌دهد: اگر هدف ما انتفاع اقتصادی بود، باید به دنبال حفظ سرمایه و حضور در سایر بازارهای سرمایه می‌رفتیم اما دغدغه ما حفظ میراث فرهنگی است و به این حوزه ورود کرده‌ایم. بنابراین موضوع انتفاع اقتصادی در احیای خانه پدری جلال منتفی است، بلکه می‌خواهیم یک حرکت تاثیرگذار فرهنگی داشته باشیم.

او با تاکید بر این‌که دلسوزان فرهنگی و متولیان امر باید مسئولیت صددرصدی خود در این حوزه را بپذیرند، بر لزوم حمایت پررنگ دولت و میراث فرهنگی بر احیای این خانه تاکید می‌کند.

«خانه پدری جلال» از جمله آثار تاریخی و فرهنگی دوره قاجار و متعلق به آیت‌الله حاج سیداحمد طالقانی(آل احمد) از علمای معروف و متنفذ تهران است. این خانه در زمان خود به محلی برای اجتماع علما و روحانیون تهران و مکان برگزاری جلسات سرّی علیه سیاست‌های سرکوبگرانه استبداد رضاشاهی تبدیل شده بود. مجالس روضه‌خوانی و تلاوت قرآن و مراسم عزاداری توسط هیئت‌های مذهبی هم جزو برنامه‌های عادی این خانه به‌ شمار می‌رفت. این بنای تاریخی در سال ۱۳۰۸ به شکل اساسی بازسازی شد. جلال آل احمد در سال ۱۳۱۰ یعنی در سن ۸ سالگی به این خانه نقل مکان کرد و تا ۱۷ سالگی در آن حضور داشت . مهرماه ۸۳ این بنای تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

سال ۸۵ سازمان میراث فرهنگی وقت، خانه را تملک کرد تا پس از مرمت، به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری شود. اما تعریف کاربری اشتباه برای بنا باعث شد با وجود چند بار فراخوان جذب سرمایه‌گذار، کسی حاضر به احیای آن نباشد، تا سرانجام سال ۹۱ به عنوان «خانه باستان‌شناسان ایران» افتتاح شد اما حتی این عنوان نیز نتوانست حیات را در این خانه جاری کند، تا امروز که این بنای تاریخی، بر اساس گفته‌ سرمایه‌گذارش، قرار است کاربری فرهنگی، هنری و آیینی به خود بگیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه پدری «جلال آل احمد» در تصرف معتادان متجاهر

با شهر ملی انگشتر آشنا شوید

شهر ملی انگشتر! این عنوانی است که همین چند روز پیش در جریان برگزاری شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، با امضای علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهر قم رسید؛ عنوانی که به واسطه ظرفیت‌های مثال‌زدنی شهر قم در صنعت انگشترسازی نصیبش شده است.

نشان به نشان حرف‌های بهرام سرمست استاندار قم در مراسم اعطای این لوح ثبتی. استاندار قم در این مراسم با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ هنرمند در این هنر- صنعت ، از ظرفیت یک هزار کارگاه تولید زیورآلات سنتی در استانش خبر داد و گفت، وجود معادن سنگ‌های نیمه‌قیمتی از ظرفیت‌های بالقوه این صنعت در قم به‌شمار می‌رود. این عنوان اما پیش از هر چیز قرار است برای فعالان این صنعت در شهر قم و بعد از آن برای مردم این شهر، رونق اقتصادی به ارمغان بیاورد؛ رونقی که قرار است در سایه حضور گردشگران داخلی و خارجی از راه برسد. همین است که از ابتدای کسب این عنوان ملی پرطمطراق، خیلی از فعالان صنعت انگشترسازی چشم به راه تغییراتی هستند که در تمام سال‌های فعالیت‌شان امیدوار بودند در قم بیفتد و همیشه جای خالی‌اش احساس می‌شد؛ تغییراتی که حالا با کسب این عنوان به یک ضرورت تبدیل شده‌اند.

اسم هنر انگشترسازی که می‌آید نگاه‌ها به چند شهر معطوف می‌شود، از مشهد و قم گرفته تا شیراز و اصفهان اما در این بین از نگاه خیلی‌ها مشهد، گل سرسبد انگشترسازی کشور است و حالا شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که این عنوان به قم رسیده باشد. این اتفاق اما برای خودش یک دلیل بزرگ دارد
دلیلی که شاید خیلی‌ها از آن باخبر نباشند و سررشته‌اش به دست‌ساز بودن انگشترهای تولید شده قم برمی‌گردد، موضوعی که وجه تمایز انگشترهای قم و دیگر شهرهاست، دلیلی که باعث شده گردشگرانی که از قم به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی کشورمان بازدید می‌کنند، برای خودشان یا به عنوان سوغات انگشتر بخرند و به شهرهای خودشان ببرد. انگشترهایی که معمولا از نقره ساخته می‌شوند و سنگ غالب‌شان هم عقیق است.
قم یک شهر مذهبی است که گردشگر مذهبی به آن وارد می‌شود. کسانی که از این شهر به‌عنوان مقصد مذهبی دیدن می‌کنند، برای خود یا به‌عنوان سوغات، انگشتر می‌خرند و به شهرهای خود می‌برند. جنس انگشترها معمولا نقره است و سنگ روی آن‌ هم غالبا عقیق است و نکته جالب اینجاست که در شهر قم، هم روی سنگ و هم روی نقره انگشترها، قلم‌کاری انجام می‌شود و همین موضوع باعث شد طرح سیاه‌قلم  به یکی از طرح‌های منحصربه فرد قم تبدیل شود.
 به امید برندسازی
حالا که عنوان شهر ملی انگشتر از بین تمام شهرها و استان‌های کشورمان به قم رسیده، توجه خیلی‌ها به این شهر جلب شده و درنتیجه این عنوان با خودش انتظارات زیادی را چه بین مردم عادی و چه بین هنرمندان فعال در این عرصه به‌وجود آورده است. انتظاراتی که حول چند محور می‌چرخند، از معرفی بیشتر انگشتر تولید شده در قم و هنرمندان فعال این عرصه گرفته تا برندسازی انگشتر قم در سطح ملی، موضوعی که جای خالی‌اش همیشه در این صنعت احساس می‌شده است و می‌تواند باعث اشتغال‌زایی بیشتر و افزایش رونق اقتصادی در این شهر شود. جذب منابع‌ملی برای توسعه شهرهای ملی و زمینه‌سازی برای ثبت جهانی انگشتر قم و برندسازی آن یکی دیگر از مواردی است که انتظار می‌رود به‌زودی در این شهر تحقق پیدا کند.
این فوایدی است که به نظر می‌رسد با این عنوان نصیب هنرمندان انگشترساز قم خواهد شد؛ هنرمندانی که البته از این انتخاب خوشحالند و چشم امید به روزهای خوش‌آینده دارند و با این حال ته‌دلشان نگرانند که این عنوان فقط، یک عنوان کاغذی و نمادین باشد.
ابوالحسن هاشمی یکی از اساتید انگشترساز قدیمی قمی در همین رابطه به ما می‌گوید : تجربه ثابت کرده که این عنوان فقط در حد یک شعار است و مسؤولان فقط می‌آیند یک صحبتی می‌کنند و یک لوحی اهدا می‌کنند و می‌روند و در عمل هیچ‌کدام از مشکلات ما هنرمندها حل نمی‌شود.
سوغات ناشناس
ما مشکلات هنرمندانی را که در این عرصه در قم دستی بر آتش دارند از زبان این هنرمند قدیمی می‌شنویم. هاشمی می‌گوید: قم یک شهر زائرپذیر است اما برای فروش انگشترهایش که یکی از سوغاتی‌های اصلی این شهر است، هنوز یک بازارچه یا بازار مخصوص وجود ندارد. همه به صورت پراکنده کار می‌کنند و همین موضوع دسترسی گردشگران را به انگشترسازان سخت می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اوضاع اقتصادی و بالارفتن قیمت مواد اولیه، الان قیمت انگشتر هم به‌ناچار بالا رفته اما همین مساله آمار فروش ما را پایین آورده و هیچ حمایتی چه به‌صورت تسهیلات، چه به‌صورت وام و … از ما نمی‌شود و همین مساله باعث شده خیلی از انگشترسازان قید کارشان را بزنند و یک کار دیگر انتخاب کنند.»
مرتضی کیامهر، یکی از اعضای انجمن انگشترسازان قم، هنرمند دیگری است که درباره کسب این عنوان و انتظارات هنرمندان فعال در این عرصه به ما می‌گوید: «انگشترسازان قم صنف جداگانه‌ای ندارند و زیرمجموعه صنف طلا و ساعت هستند و این یکی از مشکلات ماست، چراکه الان در بحث طلاسازی دیگر کار دست بی‌معناست، همه صنعتی کار می‌کنند اما صنعت انگشترسازی قم صرفا دست‌ساز است و واقعا این نیاز حداقل حالا که عنوان شهر ملی به قم رسیده احساس می‌شود که ما برای خودمان یک صنف داشته باشیم. مجوز فعالیت همین انجمن انگشترسازان را هم تازه سه سال پیش بعد از رفت‌وآمدهای زیاد به میراث‌فرهنگی قم گرفتیم، درحالی‌که برای هرفعالیتی وجود صنف ضروری است.»
این هنرمند که انگشترسازی را از وقتی شروع کرده که در قم ۱۲ نفر در این حرفه مشغول بودند و از این ۱۲‌نفر ۸نفر از هنرمندان افغان بودند، در ادامه می‌گوید: «مشکلات در حرفه ما کم نیست. اصلی‌ترین مشکل ما بحث نقره است که چون کلا چندتا فروشنده در سطح کشور دارد، خیلی راحت آن را با توجه به نوسانات بازار به ما می‌فروشند، حتی با قیمتی بالاتر از انس جهانی و ما هم چاره‌ای جز خرید نداریم. مشکل بعدی ما ابزارآلات است که بیشتر این ابزارآلات وارداتی است و واقعا خیلی وقت‌ها احتکار می‌شود و با قیمت بالا به فروش می‌رسد اما حالا که این عنوان شهر ملی به قم رسیده، انتظار داریم که اتفاقات خوبی در انتظارمان باشد و حداقل یک نگاه ویژه‌تری به این هنر شود.»
رضا شاکری، یکی از مجموعه‌داران قم هم هنرمند انگشترساز دیگری است که به ما می‌گوید: «انگشترهای دست‌ساز قم مشتری‌های خارجی دارند و ما بارها در بیروت و کویت در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده‌ایم، چون خریداران این انگشترها دنبال کارهای خاص دست‌ساز هستند؛ کارهایی که نمونه‌اش پیدا نمی‌شود چون سری‌کاری و بازاری نیست و از هرکدام فقط یکی ساخته می‌شود. این‌که الان قم به عنوان شهر ملی انگشتر شناخته شده، در صورتی می‌تواند برای ما مفید باشد که به همین اندازه رویش تبلیغ انجام و اطلاع‌رسانی شود. یعنی همان‌طور که اگر الان از هرکسی بپرسی قم یاد سوهان می‌افتد، باید یاد انگشتر دست‌ساز قم هم بیفتد، چون این هنر از آن هنرهای ارزآور است و در صورتی که رویش سرمایه‌گذاری بیشتری شود، واقعا می‌تواند صنعت استان را هم دگرگون کند.»

بازاری مغفول با ظرفیت‌های زیاد
شهر قم سالانه میزبان ۱۵میلیون زائر و گردشگر ایرانی و سه‌میلیون زائر و گردشگر خارجی است. این آمار نشان‌دهنده وجود پتانسیل قوی در حوزه فروش صنایع‌دستی و انگشتر به‌عنوان سوغات است. اما تا به حال به خاطر پراکندگی تولیدکنندگان انگشتر و قرارگرفتن بیشتر مغازه‌ها در پاساژهای حاشیه حرم و دور از دیدرس زائران و گردشگران، دسترسی خوبی برای فروش آنها وجود نداشت و حالا انتظار می‌رود همزمان با المان‌سازی‌هایی که قرار است بعد از ثبت این عنوان در سطح شهر قم اتفاق بیفتد، با متمرکز کردن بازار فروش و به ‌وجود آوردن یک فضای اختصاصی، این امکان به وجود بیاید تا از این حجم گردشگر و ظرفیت بالای انگشترسازی این شهر، رونق اقتصادی بیشتری نصیب قم شود.

منبع:روزنامه جام جم

مرتبط:

خانه ملاصدرا _نگینی تاریخی در شهر قم

روز قم فرصتی برای معرفی قم

قم؛ شهری سرشار از نور و معنویت

چرا باید مدرک فنی و حرفه‌ای بگیریم؟

امروزه تنوع زیاد مدارک شغلی و سهولت اخذ آن‌ها، به چالشی مهم در آینده شغلی تبدیل شده است. به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه، خوب است قبل از شروع دوره های آموزشی، از نوع و محل اخذ مدرک مورد نظر آگاهی داشته باشید. مشهورترین مدارک قابل اخذ در کشور، مدارک دانشگاهی و مدارک بین المللی فنی و حرفه‌ای هستند.

اعتبار مدرک فنی و حرفه ای در ایران و جهان

در ایران مدارک دانشگاهی دارای محبوبیت خاصی هستند. اما مطالب تئوریک تدریس شده در دانشگاه فاصله زیادی با مهارت و تخصص‌های مورد نیاز در بازار کار دارند.

اغلب کارآفرینان در جلسه مصاحبه استخدامی با این مشکل روبرو هستند که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، حتی از دانشگاه‌های معتبر، دارای مهارت تخصصی لازم جهت انجام شغل مورد نظر نیستند.

اغلب کارجویان از این واقعیت غافل‌اند که سریع‌ترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین روش آماده شدن برای اشتغال تخصصی در بازار کار داخلی و بین‌المللی و اخذ جواز کسب، دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای با کد ILO می‌باشد. این مدارک در ۱۸۰ کشور دارای اعتبار بوده و جهت مهاجرت حتی از مدارک دانشگاهی نیز رتبه بالاتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

به علت نداشتن محدودیت در ورود به رشته‌های مختلف، می‌توانید استعداد و علاقه خود را در رشته‌های مختلف محک زده و در صورت نداشتن علاقه، به راحتی و بدون اتلاف وقت رشته جدیدی انتخاب نمایید.

نحوه اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای

گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای از اخذ مدارک دانشگاهی بسیار آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌باشد. محدودیت سنی برای اخذ مدارک فنی‌ و حرفه‌ای ۱۲ سال بوده و حتی افراد در سنین پایین آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

برای گرفتن این مدارک کافیست به یک آموزشگاه معتبر و دارای مجوز رسمی مراجعه نموده و روز و ساعت برگزاری کلاس را مطابق با میل خود انتخاب نمایید. در این شیوه آموزش، کلاس‌ها به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و می‌توانید با توجه به برنامة کاری خود، روش مورد نیاز را انتخاب کنید.

 

انواع مهارت‌ها فنی و حرفه‌ای

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، تنوع زیادی دارند و بر اساس علاقه خود براحتی از بین رشته ها می‌توانید رشته مورد علاقه تان را انتخاب کنید. دسته‌بندی اصلی این مهارت‌ها به شرح زیر است:

. گردشگری: یکی از پرطرفدارترین مهارت‌های مورد نیاز جهان بوده و پس از۶  ماه می‌توانید در ایران شاغل به کار شوید . همچنین این رشته به علت آسانی، یکی از گزینه‌های محبوب برای اخذ دیپلم بشمار می‌اید.

. کامپیوتر: ICDL، برنامه‌نویسی، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، در این گروه می‌گنجد. محبوب‌ترین مهارت این گروه، رشته ICDL بوده و شما جهت کار در هر محیطی به این مهارت نیاز دارید. لازم به ذکر است در سال‌های اخیر شرکت در کلاس ICDL و اخذ این مدرک از آموزشگاه کامپیوتر در ادارات دولتی و خصوصی اجباری است.

. حسابداری مالی و بازرگانی: هر واحد تجاری و اداری دارای بخش مالی می‌باشد بنابراین با گذراندن دوره های حسابداری شانس استخدام خود را به شدت افزایش دهید.

. گرافیک: در این دروه کار با نرم‌افزارهای مشهور طراحی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور، این‌دیزان، کورل و… را فرا خواهید گرفت.‌

. صنایع خودرو: از رشته های بالای ۷۰درصد عملی است که شامل رشته های صنایع خودرو مثل تعمیر اتومبیل سواری بنزینی و برق خودرو است. برای اخذ جواز تعمیرگاه این دوگواهینامه الزامی و اجباری است . با گذراندن این دوره زیر دست استادکار که هم اشراف به دروس تئوری و هم عملی دارد، شما نیز یک استادکار خواهید شد و می‌توانید برای کسب جواز اقدام کنید.

. معماری و عمران: یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی رشته‌ی معماری و عمران است که بخاطر  مباحث زیاد، چه در دانشگاه و چه در هنرستان زمان آموزش و مهارت کافی نیست . شما می‌توانید با شرکت در دوره ها و کلاس‌های آزاد طراحی با نرم افزار های مربوطه به خوبی این فن را یاد گرفته و تخصص خود را به حداکثر برسانید.

. خدمات آموزشی: یکی از جذاب ترین و البته پر کاربردترین شاخه های فنی وحرفه ای رشته خدمات آموزشی است چرا که شما در هر شته ای که مهارت دارید باید برای اخذ کارت مدیریت و مربیگری و اخذ جواز آموزشگاه، گواهی این مهارت را کسب کنید.

. هنرهای تجسمی:  برای دوست داران هنر اسم آشنایی دارد و شامل مهارت های هنری می‌شود.

. هنرهای نمایشی: هنر هفتم یا همان سینما که در بین اقشار و سنین مختلف متقاضیان زیادی دارد و گاهی ورود به این رشته پرحاشیه دور از دسترس است. اما می‌توانید با شرکت در آموزشگاه های دارای این حرفه به راحتی با چهره های مورد نظر خود دیدار داشته باشید.

. صنایع غذایی: از هر چه بگذریم از یک دستپخت خوب، یک غذا و نوشیدنی عالی، کیک و دسر و دیزاین خوب نمی‌توانیم بگذریم.  همه این مهارت ها یک جا در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرند .

. دوره‌های مدیریت و کارآفرینی: از مزایای این رشته که بر هیج کسی پوشیده نیست و هر جا که باشیم به هر حال در حال مدیریت گروهی هستیم که این اتفاق هرچه بهتر انجام گیرد موجب رشد کسب و کار ما می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری خوراک فرصتی برای بومگردی‌های ایران

«سواد گردشگری»؛ تنها راه نجات میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست

زیرساخت‌های ورزشی در پیست‌های اسکی آلوارس

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرعین از تقویت زیرساخت های ورزشی در پیست های اسکی آلوارس و اوجور خبر داد.

احدی جوان با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت ورزشی پیست اسکی آلوارس و اجور در فصول مختلف برای ورزشکاران و گردشگران مورد توجه قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم  تا امکانات و زیرساخت های لازم در منطقه گردشگری و تفریحی پیست اسکی منطقه آلوارس را تقویت کنیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرعین ادامه داد: با انجام سرمایه گذاری‌های چند منظوره در این منطقه، علاوه بر ورزش‌های زمستانی با راه اندازی برخی رشته‌های ورزشی مفرح همچون برف پیمایی، مجسمه سازی با برف و یخ، کوهنوردی همگانی و جشنواره‌های هنری، در منطقه پیست اسکی آلوارس و اوجور سعی داریم  ورزشکاران و گردشگران  در فصول مختلف سال از امکانات و  آب و هوای بی نظیر منطقه   استفاده نمایند.

پیست اسکی آلوارس در ۲۴ کیلومتری شهر سرعین در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای آلوارس قرار دارد که در سال ۸۴ به بهره برداری رسید و پیست اسکی اجور نیز در همین منطقه و در نزدیکی پیست اسکی آلوارس قرار دارد که عملیات اجرایی آن از سال گذشته شروع شده است و در حال حاضر مورد استفاده برخی ورزشکاران قرار دارد که انتظار می رود در سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

همچنین در استان اردبیل علاوه بر دو پیست اسکی یاد شده، پیست اسکی شابیل در مشگین شهر و اندبیل در خلخال در حال احداث است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای ورکانه

زمستان در پیست اسکی توچال

بهترین های پیست اسکی ایران

موزه توس از تاثیرگذارترین موزه‌هایی است که تا به حال دیده‌ام

سرکنسول جدید پاکستان در مشهد گفت: موزه توس از تاثیرگذارترین موزه‌هایی است که تا به حال دیده‌ام.

«عارف خان بهتنی» در بازدید از آرامگاه فردوسی، موزه توس، بنای تاریخی هارونیه و سایت موزه مسجد مدرسه توس اظهار کرد: این فرصت بسیار ارزشمندی برای اینجانب بود که بازدیدی از آرامگاه فردوسی و موزه توس داشته باشم و بازدید از موزه و آرامگاه برایم بسیار جالب و دیدنی و تاثیرگذار بود.

وی همچنین در دفتر یادبود آرامگاه فردوسی نوشت:«همه اشیاء و آثار تاریخی به نمایش گذاشته شده در موزه توس بسیار جالب بودند، به‌ ویژه آن‌ که تاریخ باستانی منطقه را به تصویر کشیده‌اند و این موزه یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین  موزه‌هایی بود که تا به حال دیده‌ام. مقامات موزه و آرامگاه نیز بسیار خونگرم بودند، با روی باز از ما استقبال کردند و تجربه و دانش بالای آنان در این زمینه بسیار تحسین برانگیز بود».

در ادامه یادنوشت او آمده است «من از این همکاری گسترده کمال تشکر را دارم و مراتب تقدیر خود را بابت زمانی که اختصاص دادند و به توضیح همه ابعاد و جنبه‌های هنری آرامگاه و ‌موزه پرداختند، اعلام می‌دارم».

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ رضوی در این بازدید رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی، سرکنسول پاکستان را همراهی کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راهنمای سفر به خراسان رضوی + اماکن دیدنی

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

مسجد تاریخانه دامغان، جواهری به ارزش تاریخ کهن ایرانیان

تنوع نقش مایه‌ها و ریز بافت بودن از نمادهای سفره کردی مرغوب است

رنگ و نگار فرش‌های ایرانی که طرح‌های اصیل و سنتی آن نماد تاریخ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی خاصی است باعث شده کنار هم آمدن این همه زیبایی در یک قاب چند در چند هر فردی را به تحسین وا دارد؛ پس شکی نیست که فرش‌های ایرانی  با ویژگی‌های گفته شده یکی از پرطرفدارترین فرش‎‌های جهان است و شهرت زیادی در بازارهای جهانی دارد. عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران، در خصوص معرفی سفره‌های کردی اظهار کرد:  سفره کردی از دستبافته‌های اقوام کرد است که به عنوان کرمانج در شمال خراسان رضوی و استان خراسان شمالی سکنی گزیده‌اند. دو طایفه و قوم کرد از زمان صفویه در زمان سلطنت شاه عباس از غربی‌ترین منطقه ایران به سمت خراسان کوچانده شدند و هدف از این اقدام ایجاد تعادل و جلوگیری از هجوم ازبک‌ها در منطقه خراسان بوده است.

وی افزود: برخی از این اقوام در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ساکن شده‌اند اما گروه‌های همراه با این اقوام در مسیر سکنی گزیدند که می‌توان از استقرار آن‌ها در قزوین، ورامین، کلاردشت و… یاد کرد؛ بنابراین از روی دست‌بافته‌های این گروه می‌توان مسیر حرکت این اقوام را تعقیب کرد. مثلا نمونه‌ای از این سبک بافت در قزوین و کلاردشت مازندران دیده می‌شود.

عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: اقوام کردی که مسیر را ادامه دادند، امروز در مناطق کلات، درگز، قوچان و تمام استان خراسان شمالی مستقر هستند و ما می‌توانیم سبک بافت کردی را در کل این مناطق ببینیم.

احراری در خصوص نام‌گذاری این فرش ادامه داد: در واقع سفره‌های کردی به این دلیل به این نام نامیده شده که بخش‌های عمده نقش‌های آن، مخصوصا میله‌هایی که به صورت دست بافته از کناره‌های فرش به سمت وسط می‌آید، حکم انگشتان دست را دارد و هر کدام نمادی از انگشت دست بوده که به دست بافته‌ها حالت سفره داده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از نقش مایه‌ها در دست بافته‌های کردی نماد است. این نمادها شامل نمادهای جانوری، انسانی، گیاهی و عمدتا گلیم بافت است. این گلیم از نوع گلیم پیچ است که به عنوان یکی از گلیم‌های خوب در ایران شناخته می‌شود.

عضو انجمن علمی فرش ایران تشریح کرد: در سمت کلات بیشتر این دست بافته‌های کردی به سمت ابریشم‌بافی و نواربافی می‌رود اما در درگز، قوچان و کل خراسان شمالی این دست بافته‌ها یا به شکل سفره کردی (گلیم) و یا به صورت قالیچه‌های کردی بافته می‌شود؛ این سفره‌ها معمولا در سایزهای ۱۰۰ در ۱۸۰ و ۱۳۰ در ۲۳۰ ابعاد قالیچه در پنج کلاس متفاوت بافته می‌شود.

احراری اضافه کرد: برخی از قالیچه‌ها تراکم بسیار بالایی دارد و در واقع گلیم‌های ریز بافت است که به همان نسبت مواد اولیه ضعیفی در آن‌ استفاده می‌شود اما برخی دیگر که نسبتا درشت بافت است، از مواد اولیه ضخیم‌تری در بافت‌شان استفاده می‌شود.

وی در خصوص رنگ‌های استفاده شده در سفره‌های کردی گفت: در گذشته برای بافت سفره‌های کردی بیشتر از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌شد. در حال حاضر نیز کارفرمایانی که برند هستند، معمولا از مواد اولیه گیاهی و مرغوب برای بافت استفاده می‌کنند.

در سفره‌های کردی از رنگ‌های روشن‌تری استفاده می‌شود

عضو انجمن علمی فرش ایران در مورد رنگ‌های به کار رفته در سفره‌های کردی اظهار کرد: تعداد رنگ‌ها در سفره‌های کردی همچون سبک بلوچ و ترکی محدود است اما تفاوت سفره‌های کردی با سبک بلوچ و ترکمن این است که در این سفره‌ها از رنگ‌های روشن‌تری استفاده می‌شود.

احراری اضافه کرد: همانطور که گفته شد در سفره‌ها و گلیم‌های کردی از نقوش جانوری و انسانی به صورت رئال‌تر استفاده می‌شود چرا که اقوام کرد شیعه مذهب هستند و در استفاده از نقوش دست بازتری دارند و در واقع نقوش جانوری و انسانی را به صورت واقعی‌تر تصویر می‌کنند.

وی بیان کرد: مواد اولیه‌ای که در چند رنگ اصلی برای رنگرزی گلیم‌های کردی استفاده می‌شود، به این صورت است که برای گروه رنگ‌های زرد عمدتا از جاشیر، گروه رنگ‌های قرمز از روناس، برای گروه رنگ‌های آبی از نیل و برای گروه‌ رنگ‌های خاکی و شتری از پوست گردو استفاده می‌شود.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص سبک سفره‌های کردی تصریح کرد: سبک کار عمدتا بر روی دار گلیم بافی افقی کار می‌شود و ابزار ساده‌ای دارد که در گذشته توسط بافندگان ساخته می‌شده است اما در حال حاضر این ابزار عمدتا از بازار تهیه می‌شود و گلیم معمولا هم به صورت خانگی و خویش فرمایی یا توسط کارفرما که مواد اولیه و دستگاه را تامین می‌کند، بافته می‌شود.

احراری در مورد قیمت‌های سفره‌های کردی تشریح کرد: نامرغوب‌ترین سفره‌های کردی معمولا به اندازه هزینه مواد اولیه دستمزد بافت دارد اما لوح‌های درجه یک و مرغوب ۲۰ درصد قیمت مواد اولیه و ۸۰ درصد هم دستمزد بافنده را شامل می‌شود.

سفره‌های کردی به عنوان گلیم یک‌رو نیز شناخته می‌شود

وی بیان کرد: نماد سفره کردی مرغوب، ریز بودن، تنوع نقش مایه‌ها و مرغوب بودن مواد اولیه است. سفره‌های کردی به عنوان گلیم پیچ یا گلیم یک‌رو نیز شهرت دارد و در بازارهای جهانی نیز شناخته شده است. تمام فعالان عرصه دست‌بافته‌ها تقریبا این گلیم را می‌شناسند که رونق بازار این فرش و معرفی بیشتر آن جای کار دارد.

عضو انجمن علمی فرش ایران یادآور شد: برای معرفی بیشتر این فرش نیاز است معاونین صنایع دستی میراث فرهنگی توجه بیشتری به این فرش داشته باشند و به ساخت مستندهای بیشتر، انتشار کتاب در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم حوزه‌ای که مربوط به بافت سفره‌های کردی است را دقیق‌تر معرفی کنیم.

احراری در خصوص طرح‌های سفره‌های کردی خاطرنشان کرد: طرح‌های این گلیم به صورت سینه به سینه به بافندگان امروز رسیده و بافندگان از ذهن خود استفاده می‌کرده‌اند اما در سال‌های اخیر تعدادی از افراد مانند خانم ذوالفقاری و  خانم غلامی که از دانش‌آموختگان و طراحان فرش هستند، تلاش کرده‌اند که نقش‌های این گلیم را کمی منظم‌تر کرده و بر روی رنگ بندی کار کرده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با دیدنی های کردستان

معرفی آبشار بل جاذبه کردستان

عمارت خسروآباد _مقر حکومتی کردستان

مناطق کوهستانی البرز ظرفیت ساخت تله‌کابین را دارد

استاد جغرافیا و گردشگری دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی گفت: صنعت گردشگری البرز به عنوان یکی از چهار فعالیت‌ پردرآمد این ظرفیت را دارد که به عرصه مناسبی برای فعالیت کارآفرینان و ایده پردازان تبدیل شود.

علی موحد در سلسله نشست‌های بررسی چشم انداز صنعت گردشگری در کشور با موضوع تحلیل فرصت‌های کارآفرینی در گردشگردی با تاکید بر کلانشهر کرج که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امروز کارآفرینی به طور گسترده و مستقیم روی ابعاد رشد اقتصادی، تولید، رقابت و گسترش فناوری اثرگذار است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از چهار فعالیت‌ و پردرآمد این ظرفیت را دارد که به عرصه مناسبی برای فعالیت کارآفرینان و ایده پردازان تبدیل شود.

وی با بیان این که گردشگری در ایران به رشد و توسعه کافی دست نیافته است، عنوان کرد: ما باور داریم که صنعت گردشگری در ایران از صنایع مهم کشور است. صنعتی که ظرفیت و پتانسیل بالایی در آن نهفته است و می‌تواند نقش پررنگی در اقتصاد کشور ایفا کند اما متاسفانه هنوز نتوانسته به آن جایگاهی باید داشته باشد برسد.

باید در حوزه کارآفرینی، فرصت را جستجو کنیم

موحد با اشاره به تعاریف علمی کارآفرینی در دنیا ادامه داد: کارآفرینی فرآیند پویای بینش، تغییر و ایجاد است. تعریف دیگری از کارآفرینی وجود دارد که می‌گوید کارآفرینی فرآیند خلق چیزی جدید و با ارزش از طریق راه اندازی یک کسب و کار با اختصاص زمان مورد نیاز، با در نظر گرفتن ریسک‌های مالی، روحی و اجتماعی به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش‌های پولی و ارضای نیاز استقلال طلبی در افراد است.

وی تصریح کرد: فرصت از مهم‌ترین بخش‌های شکل گیری یک فرآیند کارآفرینی است. فرصت‌ها پیش زمینه شکل گیری طرح‌های تجاری هستند. شروع کارآفرینی با شناخت یک فرصت است که البته کار بسیار سختی است و کارآفرینی موفق می‌شود که دانش پیدا کردن و شناسایی و ارزیابی فرصت‌های مناسب را داشته باشد.

موحد همچنین خاطر نشان کرد: فرصت‌ها برای همه یکسان است اما کسانی برنده خواهند بود که به موقع و دقیق، با در نظر گرفتن همه شرایط، فرصت‌های مناسب را تشخیص بدهند و اقدامات لازم را مدیریت کنند. در عرصه کارآفرینی امروز، کسی موفق خواهد بود که قدرست ارزیابی فرصت را داشته باشد زیرا این‌گونه نیست که همه فرصت‌های ایجاد شده، ظرفیت کافی برای ایجاد یک کسب و کار خوب را داشته باشند. در این زمینه، دانستن الگوها و مدل‌های شناخت و ارزیابی فرصت، برای یک کارآفرین موفق الزامی است.

علی موحد ادامه داد: صنعت گردشگری عرصه‌ای است که می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف مثل اقامتی، سیاحتی، عمومی، سلامت، اداری، تجاری، فرهنگی، پذیرایی و حوزه حمل و نقل در اختیار کارآفرینان قرار بدهد و عرصه را برای ایجاد کسب و کارهای مفید و پربازده آماده کند. با توجه به این گستردگی، صنایع حوزه گردشگری این ظرفیت را دارند که به طور جدی روی اقتصاد کشور، اثر گذار باشند.

برنامه‌ای برای پیشرفت صنعت گردشگری در البرز

این کارشناس حوزه کارآفرینی و گردشگری در رابطه با ظرفیت‌های گردشگری البرز گفت: استان البرز به خصوص شهر کرج در تمام زمینه‌ها، جاذبه‌ گردشگری دارد. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی به وفور در این استان مشاهده می‌شوند. ما طی بررسی و کارشناسی این ظرفیت‌ها، فرصت‌های مطلوب کارآفرینی در عرصه گردشگری استان البرز را شناسایی و بررسی کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

موحد در تشریح طرح تحلیل فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری با تاکید بر کلان شهر کرج گفت: در تحقیقات انجام شده، احداث و گسترش موزه‌ها برای جذب بیشتر گردشگر در استان البرز اهمیت بسیاری دارد. دومین فرصت شناسایی شده، احداث هتل‌های مناسب در البرز به خصوص کرج است. متاسفانه امروز استان البرز در این زمینه دچار ضعف‌های بزرگی است که باید جبران شوند.

وی افزود: سومین فرصت ارزیابی شده، امکان طراحی و ساخت تله کابین و محورهای گردشگری است. البرز به خاطر کوهستانی بودن در بخش شمالی، ظرفیت مناسبی برای ایجاد تله کابین دارد و این حوزه محل خوبی برای سرمایه گذاران عرصه گردشگری خواهد بود. ایجاد مهمانسرا، سایت‌های ورزشی، راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری و احداث پارک‌های مناسب نیز از دیگر فرصت‌هایی هستند که برای پیشرفت صنعت گردشگری در البرز، پیش روی این استان است.

فوتبال حبابی؛ فرصت کارآفرینی از نوع ورزشی

در ادامه این برنامه افشین احمدزاده، طراح شهرهای هوشمند تفریحی و کارآفرین حوزه گردشگری هم عنوان کرد: تفاوت یک کارآفرین با یک فرد عادی این است که چشم او نسبت به یافتن فرصت‌ها بسیار حساس است. شخص کارآفرین همیشه درحال نظاره و بررسی فرصت‌ها است که بتواند نیازی از جامعه را رفع کند. کارآفرین زندگی به خصوصی دارد و باید در آغاز کار این نوع از زندگی را بپذیرد و سپس وارد این عرصه شود. مراحل بعدی کارآفرینی به ترتیب تحقیق در فرصت‌ها و در نهایت اقدام به آغاز فعالیت است.

احمدزاده ضمن اشاره به تجریبات گروه خود با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند به عنوان یکی از فرصت‌های حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد افزود: ما موفق شدیم به عنوان یک گروه فعال کارآفرین در عرصه گردشگری، ورزش فوتبال حبابی را به عنوان یک ایده خام و بکر تبدیل به فرصت کنیم. خوشبختانه امروز این ورزش در ۱۸ استان کشور اجرا می‌شود و برای ۱۸۰ نفر به طور مستقیم و برای ۳۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم، شغل ایجاد کرده است. این گزاره نشان می‌دهد که گردشگری عرصه گسترده‌ای است و برای این‌که بتوانیم بهره کافی از این حوزه را ببریم، کافی‌ است که نیروی خود را روی شناخت فرصت‌ها متمرکز کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گذر از کوچه‌های ورده در دل البرز

آسارا _نگین کوه های البرز

دشت لاله های استان البرز