شاه ماهی

طعم‌های خیال‌انگیز در سوئد _سرزمین شفق‌های قطبی

کشور سوئد که از کشورهای منطقه شمال غربی اروپا و ناحیه اسکاندیناوی است که طعم ویژه غذاهای این منطقه می‌تواند گردشگرانی که به آن‌جا سفر می‌کنند را با تجربه‌ای متفاوت از طعم‌ها رو به‌رو کند. با اینکه کشورهای اسکاندیناوی و مخصوصا سوئد را با غذاهای دریایی و انواع ماهی می‌شناسند اما طعم‌های دیگری که در این کشور وجود دارند، برای گردشگران بسیار ارزشمند خواهند بود.

همانطور که گفته شد به دلیل ویژگی جغرافیایی سوئد ماهی و غذاهای دریایی نقش مهمی در آشپزی مردم این کشور دارند و با اینکه غذاهای این کشور در دیگر کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز سر می‌شود اما در سوئد گردشگران می‌توانند غذاهایی با طعم کاملا متفاوت  را که با سبک و سیاق خاصی طبخ شده‌اند را بچشند.

غذاهای کشور سوئد

«وسوسه جانسون»، «راگمانک»، «گراولاکس»، «شاه ماهی»، «گوبرورا»، «تست اسکاگن»،«کنل بوله»، «نان زعفرانی سوئدی» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور سوئد است که برخی از آن‌ها در دیگر کشورها نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده و افراد زیادی در دیگر نقاط جهان تمایل به مصرف غذای سوئدی دارند.

از معروف‌ترین غذاهای سوئدی می‌توان به «وسوسه جانسون» اشاره کرد که اغلب به عنوان غذایی برای جشن کریسمس طبخ و سرو می‌شود. وسوسه جانسون از ترکیب سیب‌زمینی خامه‌ای و ماهی کولی تهیه می‌شود که مردم بیشتر در سرمای زمستان علاقه به خوردن آن دارند.

نکته جالب در مورد این غذا نام آن است که از نام خواننده اپرای سوئدی «پله جانسون» که علاقه شدیدی به غذاهای مختلف داشت و به همین دلیل به شکم‌گرد نیز معروف بود،  گرفته شده است. در این غذا سیب‌زمینی ‌های خلال شده به همراه خامه و ماهی کولی در فر طبخ می‌شود که ظاهر بسیار وسوسه‌انگیزی مخصوصا برای سیب‌زمینی دوستان دارد.

راگمانک-سوئد

یکی دیگر از غذاهای محبوب مردم سوئد «راگمانک» نام دارد که نوعی پنکیک سیب‌زمینی است که در کنار آن گوشت پرخ‌کرده طعم‌دار شده نیز سرو می‌شود. راگمانک نیز از غذاهایی است که مردم سوئد بیشتر در فصل زمستان تمایل به خوردن آن دارند اما در تمام فصول سال این غذا در تمام رستوران‌های سوئد قابل سفارش است.

گفته می‌شود که مردم سوئد از سیب‌زمینی‌های تازه برداشت شده استفاده نمی‌کنند به همین دلیل است که غذاهایی با پایه سیب‌زمینی بیشتر در زمستان طبخ می‌شوند. همانطور که گفته شده راگمانک نوعی پن‌کیک سیب‌زمینی است است که در کره سرخ شده و با گوشت و لینگون بری سوئدی سرو می‌شود.

گراولاکس-غذای سوئد

«گراولاکس» از غذاهایی است که گفته می‌شود به فرهنگ غذایی سوئد وارد شده و اصالتی فرانسوی دارد که در سوئد در پخت آن کمی تغییرات ایجاد شده است. این غذا طی مدتی کوتاه توانسته به یکی از پرطرفدارترین غذاهای مردم سوئد تبدیل شود به گونه‌ای که گردشگران با توجه به محبوبیت گراولاکس حتما به امتحان طعم آن ترغیب خواهند شد.

گراولاکس، ماهی سالمون طعم‌دار شده است که به صورت لایه‌های نازک برش خورده به همراه مقداری جعفری، سیب‌زمینی و همچنین سس خردل سرو می‌شود که می‌تواند برای افرادی که به ماهی علاقه دارند و این غذا را برای اولین بار امتحان می‌کنند خاطره هیجان‌انگیزی باقی بگذارد.

شاه ماهی

همانطور که گفته شد سوئد به غذاهای دریایی و سرو ماهی شهرت دارد به همین دلیل «شاه ماهی» یکی از غذاهای مطرح در این کشور به حساب می‌آید که هر سوئدی روشی خاص برای طبخ آن به کار می‌گیرد. برخی شاه ماهی‌ها را دودی می‌کنند و برخی از آن‌ها برای ترشی استفاده می‌کنند.

البته شاه ماهی‌ها بسته به اینکه از دریای بالتیک و یا از دریای اطلس گرفته شده باشند شیوه پخت متفاوتی دارند. ماهی‌های دریای بالتیک را اغلب با آرد سوخاری پوشانده و سرخ می‌کنند، اما ماهی‌های اطلس را معمولا در سس‌های گوناگون ترشی می‌اندازند.

ترشی شاه ماهی طعم‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به پیاز، سیر، شوید و خردل اشاره کرد که بیشتر همراه سیب‌زمینی، خامه ترش و گاهی تخم‌مرخ پخته شده نیز سرو می‌شود و طعمی متفاوت را با خود همراه دارد.

گوبرورا

«گوبرورا» نیز از دسته غذاهای دریایی سوئد است که مردم این منطقه از آن به عنوان یک غذای همه چیز تمام یاد می‌کنند و تعصب خاصی نسبت به آن دارند. این غذا با ماهی کولی به همراه تخم‌مرغ طبخ  و در انتها بر روی یک نان سیاه سرو می‌شود.

گفته می‌شود که گوبرورا به دلیل محبوبیت زیاد در بین مردم سوئد به غذای جشن نیز شهرت دارد و در هر زمانی از شب یا روز که فردی در سوئد گوبرورا بخواهد می‌تواند به راحتی آن را تهیه کرده و میل کند. گوبرورا غذایی است که گردشگران به واسطه تعریف زیاد مردم سوئد از آن حتما آن را امتحان خواهند کرد.

تست اسکاگن

از غذاهایی با ظاهر هوس‌انگیز و گران در سوئد باید به «تست اسکاگن» اشاره کرد. اسکاگن از موادی چون میگو، شوید، سس مایونز، لیمو و کمی خاویار تهیه می‌شود که ظاهر بسیار جذابی دارد. گفته می‌شود این غذا توسط فردی به نام «توره رتمن» که صاحب برخی از رستوران‌های استکهلم بوده، ابداع شده است.

گفته می‌شود رتمن نام این غذا را در یک سفر دریایی و زمانی که به در خط ساحلی دانمارک بوده‌اند از روی اسم بندر ماهیگیری این منطقه انتخاب کرده است و از آن زمان غذای رتمن به همین نام شهرت پیدا کرده است.

 

کنل بوله

سوئدی‌ها اما در کنار غذاهای دریایی به خوراکی‌های شیرین و به نوعی شیرینی‌های متفاوت نیز علاقه بسیار دارند و «کنل بوله» یکی از شیرینی‌هایی است که در سوئد بسیار طرفدار دارد. سوئدی‌ها از کنل بوله به عنوان خوراکی ملی خود یاد می‌کنند.

این شیرینی محبوب از خمیر نان گندم با دارچین، زعفران و وانیل تهیه می‌شود، مواد گفته شده در نان و شیرینی‌پزی سوئد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و گفته می‌شود قدمتشان به زمان اولین تجارت وایکینگ‌ها با استانبول باز می‌گردد. چشیدن طعم این شیرینی جذاب به همراه قهوه در کافه‌های سوئد مطمئنا یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات را برای گردشگران و مسافران به این منطقه رقم خواهد زد.

 

نان زعفرانی سوئدی

«نان زعفرانی» از دیگر شیرینی‌های پرطرفدار سوئدی‌هاست که در تمام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها پخته و سرو می‌شود. البته باید گفت که نان دارچینی (کنل بوله) و نان زعفرانی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در سوئد هستند که در مراسم‌های ویژه مثل کریسمس، سال نو و هالووین حضور پررنگی دارند.

منبع:

theculturetrip.com

www.nordicchoicehotels.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *