شهیدگاه، یادآور دلاوری‌هاى فرزندان ايران‌زمين در مقابل تهاجم بیگانگان

طبق شواهد و مدارک مستند تاریخى، این محوطه، قبرستان وسیعى بوده که در دوره شیخ صفى‏‌الدین محل دفن مریدان و همچنین پس از تشکیل سلسله صفویه برای تدفین شهداى جنگ شروان، چالدران و شخصیت‌هاى مذهبى و سیاسى مورد استفاده قرار مى‏‌گرفته است.

عنوان شهیدگاه براى اولین بار در زمان شاه اسماعیل اول به این قبرستان داده شد، روایت است، شاه اسماعیل اول در سال ۹۱۵ق/۱۵۰۹م به همراه عده‌‏اى از مریدان و صوفیان خود براى گرفتن انتقام خون پدر و جدش عازم شروان شد و پس از پیروزی بر فرخ یسار و فتح شروان جنازه پدرش حیدر و جدش شیخ جنید را همراه افرادی از بزرگان و سرکردگان صفوى که در رکاب پدرش سلطان حیدر و در خدمت خود او در آن جنگ‌ها شهید شده بودند، به اردبیل انتقال داده و پدرش را در کنار مزار شیخ صفى‌‏الدین و شهداى دیگر را در آن قبرستان دفن کرد.

به روایت دیگر جنازه شیخ حیدر و شیخ جنید بدون اینکه از یکدیگر مشخص باشند در قبرستان پشت مسجد بقعه دفن شدند و از آن زمان قبرستان مذکور به شهیدگاه معروف شد.

در زمان شاه اسماعیل نیز پس از وقوع جنگ چالدران در سال ۹۲۰ق/۱۵۱۴م اجساد تعدادى از قهرمانان شهید این نبرد نابرابر به همراه زین و یراق اسب‌هایشان که به پوست و چرم پیچیده شده بودند به این قبرستان منتقل و در آنجا به خاک سپرده شدند.

 جای هیچ شک و تردیدی نیست که دفن اجساد جنگ شروان و به ویژه جنگ چالداران بیانگر سابقه نبرد سازمان یافته اجداد صفوى با دشمنان در راستاى رسمیت مذهب تشیع بوده است، این نبردها براى اولین بار در زمان سلطان جنید و بعد، سلطان حیدر جامع عمل پوشیده است.

جنگ سلطان جنید نخستین جنگ خاندان صفوى در راه مذهب بود که در سال ۸۶۰ ق/۱۴۵۶م رخ داد و جنگ چالدران نیز در زمان شاه اسماعیل اول صفوى با عثمانى‏‌ها به وقوع پیوست، این جنگ تاریخی نبرد نابرابرى بین سپاهیان و لشکریان عثمانى و سپاه ایران بود.

سنگ قبرهاى شهیدگاه و تزیینات آن

به‌طور کلى سنگ قبرهاى محوطه شهیدگاه از نظر نقوش تزیینى به شش گروه عمده گیاهى، هندسى، حیوانى، انسانى، نمادین و خط نگاره‌‏ها دسته‌بندی می‌شود.

نقوش گیاهی شامل نگاره‌های درخت و نقوش گیاهى است، تزیینات درختى آن با یک ساقه عمودى و چندین انشعاب راست و مایل و تزیینات گیاهى به صورت اسلیمى‌، ختایى و گل‌هاى شاه عباسى سر در آورده از داخل گلدان‌هاى تزیینى است. این نقش‌ها از لحاظ سبک‌‏شناسى قابل تطبیق با تزیینات گلدانى (درخت طیبه) کاشی‌هاى معرق و هفت رنگ چینی‌خانه است.

دومین گروه از تزیینات سنگ قبرهاى محوطه شهیدگاه با نقش‌های هندسى و گره چینى‌های برجسته مشخص می‌شود، این طرح‌ها با نقوش گیاهى همراه شده و فواصل خالى با برگ‌هاى به هم پیچیده و طرح‌هاى گلدار زیبا پر شده است.

تعداد سنگ قبرهایى که داراى نقش‌هاى حیوانى و جانورى هستند بسیار نادر است، چنین تزییناتى از لحاظ سبک‌‏شناسى قابل مقایسه با مینیاتورهاى عهد صفوى است، این نقوش که تعداد آنها از انگشتان یک دست کمتر است غالبا بر پهلوی جنوبى سنگ‌ها به طرز هنرمندانه‌‏اى طراحی و حکاکی شده ‏است، نقوش جانورى در این صحنه‌‏ها شامل تصاویر حیوانات مختلفی چون اسب، آهو، پرنده (قوش) است که به صورت واقع‌گرایانه و بدون رعایت پرسپکتیو حجارى شده است.

نقوش انسانى سومین گروه از نقوش سنگ قبرهاى محوطه شهیدگاه است که از نمونه آنها آثار اندکی باقی مانده است، در بررسی‌هاى به عمل آمده تنها سه مورد تقریبا سالم شناسایى شد، البته جزییات این نقوش گویا نیست؛ نقش انسان (شاه یا حاکم) در صحنه شکار و پیاده و سوار بر اسب به طرزی نمایانده شده که از نظر سبک و اجرا شباهت زیادی به مینیاتورهاى عصر صفوى دارد.

نکته جالب توجه اینکه حجار هنرمند در ترکیب این نقوش سعى داشته جزییات نقش را از لحاظ ترکیب صورت، پوشش بدن، دستار و کلاه و دیگر جزییات و مشخصات واقع‌گرایانه نشان دهد.

گروه دیگری از تزیینات سنگ قبرهای محوطه شهیدگاه از نگاره‌های  نمادین مذهبی و غیرمذهبی تشکیل می‌شود، در این خصوص تعداد محدودى سنگ قبر در قبرستان شهیدگاه با علایمی چون رمزی از دیگر سنگ‌ها متمایز می‌شود.

در کنار این تصاویر نگاره‌های دیگری مشتمل بر نقش قندیل، محراب، شمشیر، گلدان و گلابدان در این سنگ‌ها دیده می‌شود که به لحاظ بار فرهنگى خاصى که دارند مى‏‌توانند نماد یا نشانه اختصاص شخص یا واقعه مهم و یا ایدئولوژى پرمفهومی باشند، به هر حال هر چه باشد واضح است که حجار و نگارگر از ترسیم آنها قصد خاصى داشته و شاید مى‏‌خواسته بینشى را انتقال دهد یا به معرفی صاحب قبر بپردازد.

به طور کلی یکایک این سنگ‌ها در حکم تابلویى هستند که نقوش گل و بوته، اسلیمى، گل‌هاى شاه عباسى و اشکال مربوط به آیین و رسوم دراویش، همچنین ابزارآلات جنگى و اشیای اسلامى و عرفانى تفکر آن دوره را برای ما به ارمغان می‌آورد.

طرح قندیل از جمله نگاره‌های نمادین سنگ‌ها و کاشی‌هاست، استفاده از نقش محراب نیز بسیار متداول بوده و معمولا بالاى قوس محراب‌ها با نقوش گیاهى و اسلیمى به طرز زیبایى تزیین می‌شد؛ بی تردید نقش قندیل بر روى سنگ‌ها پیام خاص مذهبی داشته، اگر چه کاربرد قندیل بر روى سنگ قبرها عمومیت نداشته ولى در برخى از آنها به صورت متنوع ظاهر شده است.

شاید یکى از دلایل استفاده از نقش قندیل بر روى سنگ قبرها نماد نور باشد، چرا که استفاده از قندیل در اماکن متبرکه و کاربرد این نقش در محراب‌ها نیز اشاره به آیه ۳۵ سوره نور دارد، (اللّه نور السموات والارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فى زجاجه الزجاجه کانها کوکب درى یوقد من شجره مبارکه زیتونه) خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، داستان نورش به مشکوتى ماند که در آن روشن چراغى باشد و آن چراغ در میان شیشه‏‌اى که تلالو آن گویى ستاره‏اى است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون.

نقش قندیل در سراسر جهان اسلام در یک مقطع از زمان یعنى اوایل قرن ششم هجرى بر روى محراب‌هاى سنگى نقش شد و پس از اندک زمانى گسترش پیدا کرده و بر روى قبرها و محراب‌هاى کاشى نیز نقش شد. نقش محراب نیز در تزیینات برخى سنگ‌ها با نور پیوند دارد، به طوری که این آرایه‌ها اغلب با نقش محراب نمایانده شده است؛ اصولاً طراحان در مساجد همیشه محراب را به عنوان دریچه‌‏اى به سوى خدا در پیش روى خود هنگام عبادت داشته‏‌اند، به این خاطر از طرح محراب براى سنگ قبرها استفاده کرده‌‏اند.

 مفاد آیات قرآن براى هر مسلمانى داراى تقدس بسیار بوده و هنرمندان اسلامى در تمام دوره‌ها  از این آیات در تزیین بناهای مذهبى و مصنوعات فلزى، سفالى و غیره استفاده می‌کرده‌اند. خطوط خوشنویسی در این آثار اغلب به دو صورت فرورفته یا برجسته با خط ثلث، داراى حروف بلند و کشیده بوده که از این طریق صلابت و استوارى خاصى به کتیبه‏ سنگ قبرها می‌بخشید و در برخى موارد به خط کوفى، نستعلیق، نسخ و ثلث نگاشته شده، نوشته‌‏های فارسى، معمولا به خط نستعلیق جلوه‏‌گر شده‏‌اند.

به طور کلی عبارات به کار رفته بر روى سنگ قبرها که به خط عربى و فارسى نگاشته شده است دارای مفاد قرآنی از آیات سوره‌‏هاى الرحمن، آل عمران، عنکبوت، آیه الکرسى، انبیاء، فجر، شمس و صلوات بر چهارده معصوم(ع)، دعای نادعلیاً، مناجات حضرت‏ على(ع) و ادعیه مختلف براى صاحب قبر و معرفى و مدح متوفى است.

غالبا تاریخ فوت و نام متوفى در داخل کادر چهارگوش بر پیشانى سنگ قبر یا پهلوی شمالی آن حکاکی شده است. کتیبه‌های فارسى نیز که عموما مفهومی در ارتباط با بى‌‏وفایى دنیا و وصف حال متوفى است بیشتر به صورت منظوم بر جوانب سنگ‌ها حجارى شده‌‏اند.

نمونه‌‏اى از این کلام منظوم به شرح ذیل است:

بر سر تربت ما چون گذرى فاتحه خوان         روح ما را به دعا شاد نما آنگه گذر

نوجوانا روضه‌ات  تا جاودان پرنور باد        روحت اندر باغ جنت دائماً با حور باد

به طور کلی برجسته‌ترین تزیینات سنگ قبرهای عصر صفوى خطوط خوشنویسى و کتیبه‌‏نگارى است، با وجود عدم درج نام حجار و کاتب خوشنویس که گاه‌نگاری دقیق آنها را با مشکل مواجه مى‏‌کند ولى برجستگى کتیبه‏‌هاى این سنگ‌ها نشان دهنده حضور چیره دست‌ترین خوشنویسان دوره صفوى در تزیینات بقعه است.

مرتبط:

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با روستای گیلوان اردبیل

دریاچه نئور _بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل

معبد هندوها بندرعباس، یادگار تاجران هندی

بنای معبد هندوها به علت شکل کاملاً متفاوت آن با معماری این ناحیه بیانگر یک معماری کاملاً متفاوت است، به شکل کلی می‌توان آن را به‌عنوان یک نمونه منحصربه‌فرد از این‌گونه معماری در سواحل خلیج‌فارس معرفی کرد.

از سال ۱۳۲۶ هجری شمسی به علت مهاجرت تجار هندی و انتقال بت‌های معبد به کشور خود به‌جز چندین قبر چیز به خصوصی در این معبد یافت نمی‌شود و به عبارتی معبد از این سال متروک‌شده است. (کتاب سدید السلطنه کبابی ـ کنفرانس دکتر فخری دانش پور پرور)

مشخصات معبد هندوها

فرم کلی این بنا مکعب مستطیل و نوع مصالح آن سنگ و ملاط ساروج است. این بنا در یک فضای باز قرار گرفته که در قسمت شرقی، بنای معبد مستقر شده است.

معبد هندوها

نوع بهره‌برداری

بهره‌برداری از این مکان در زمان گذشته طبق نوشته‌های کتاب‌های مربوط به استان به شکل بت‌خانه بوده که معبد خدایان شیوا و ویشنو از مذهب هندوئیسم است و هم‌اکنون به‌عنوان موزه فعالیت دارد.

عوامل تزیین‌شده و نوع آن‌ها

سطوح نقاشی‌شده، تزیینات گچ‌بری و نقاشی‌های دیواری، از جمله تزیینات این معبد است.

از سال ۱۳۲۶ هجری شمسی به‌تدریج تجار هندی مقیم بندرعباس، راهی هند شدند و بت‌های خود را نیز بردند، ولی پایه‌هایی  در این معبد مشاهده می‌شود که جایگاه بت‌ها و خدایان را مشخص می‌کند.

آنچه از نظر معماری این بنا مشخص است اینکه هنرمندان معمار هندی با شتاب بنا را به اتمام رسانده‌اند و ریزه‌کاری‌هایی که در معابد هندوئیسم هند به چشم می‌خورد زیاد مورد توجه قرار نداده‌اند. در ساخت این معبد سه موضوع اصول معماری معابد خدایان شیوا و ویشنو از مذهب هندوئیسم، اصول معماری و موضوعات رمزی و سمبلیک مذهب بودائی هند و اصول معماری و سنت‌های اسلامی هند مورد توجه قرار گرفته است.

معابد شیوا و ویشنو پرستان هند از جنس سنگ و دارای برج‌های هرمی و یا به شکل زیگورات‌ها بوده و دارای حجاری‌های زیاد از اشکال مختلف حیوانی، گیاهی و انسانی است. معابد دارای نقشه مربع و حیاط‌های مستطیل شکل است که تا حدی این شیوه‌ها در معبد هندوها به‌کار رفته است.

استوپاهای بودایی را می‌توان در محراب معبد و یا در درون بعضی از آثار این معبد شناخت. گنبدسازی اسلامی هند و قاب‌های کور که به‌عنوان تزیینات بنا به کار می‌روند در این معبد نقش دارند.

پلان کل بنا چلیپا شکل است و شامل اتاق معبد، محراب استوپا شکل، راهروها و تالار اجتماعات است.

معبد هندوها

اتاق معبد

این بخش دارای پلان مربع بوده که به‌وسیله فیل‌پوش‌ها مربع بنا را به هشت‌ضلعی تقسیم کرده‌اند و توانسته‌اند گنبد رفیعی را بر فراز بام ایجاد کنند. گنبد دو پوشش است و در فضای داخل گنبد سه پنجره برای تنظیم نور تعبیه ‌شده، پنجره شمال که بالای محراب است کور است. سقف به‌صورت گنبد پیازی شکل است که بر روی آن ۷۲ برج کوچک به‌اضافه نقوش گل نیلوفر و در موضوع‌هایی از هنرهای معابد شیوا و ویشنو پرستان و تزیینات دیگری استفاده شده است.

فضای اتاق معبد

محراب استوپا شکل در جبهه شمال اتاق قرار دارد. سطح دیوار داخل از دو قسمت تشکیل‌ شده و در قسمت بالا و پایین هر دو مجسمه‌ مقدسین را قرار می‌دادند. در بخش پایین دو حفره دایره مانند است که احتمالاً آن‌ها نیز محل قرار دادن مجسمه‌های کوچک‌تر بوده است. این استوپا دارای پیشانی بیرون آمده به شکل گلبرگ‌های گل نیلوفر است که کاملاً گچ‌بری و برجسته‌کاری شده است. بر فراز گل‌ها میله‌ای از غنچه‌های گل نیلوفر قرار دارد.

جمعاً این اتاق سه در ورودی که بر پیشانی آن‌ها گل‌های نیلوفر به‌طور برجسته گچ‌بری شده است، دارد. در زاویه شمال غرب اتاق در سه‌گوشه دیوار طاقچه‌ای بنا شده که طاق آن‌ها همان مشخصات گل نیلوفر و در پایین آن گلدان گل نیلوفر قرار گرفته است. مجموع طاقچه‌های اتاق معبد برای قرار دادن مجسمه‌های مقدسین بوده است.

راهروها

راهروها دورتادور معبد و در جهت طواف زائران بوده است، سقف راهروها مسطح قابی شکل و در چهار گوشه حالت فضای داخلی گنبد را پیاده کرده‌اند. در راهروها نیز نورگیرها، طاقچه‌ها و تزیینات قابی شکل نمایان است.

راهروی شمالی دارای سه حجره کوچک است که دو حجره کاملاً شبیه و کنار یکدیگر و هر دو دارای محراب بوده و یکی از آن‌ها در چوبی خود را حفظ کرده است. در هر کدام یک طاقچه است که برای قرار دادن بت‌ها بوده است. در اتاق شمال غربی یک طاقچه و یک نورگیر موجود است و دیواره سمت راست دارای نقاشی است.

راهروی غربی دارای یک حجره نسبتاً بزرگ‌تر است که سابقاً دو حجره را تشکیل می‌داده و در همان زمان تبدیل به دو حجره شده و در ورودی آن مسدود شده است. نورگیر و طاقچه در هر مکان این معبد از جمله امور ضروری بوده است.

معبد هندوها

راهروی جنوبی دارای یک حجره بزرگ است که این اتاق نیز دارای دو حجره بوده و در همان زمان به دو قسمت تبدیل‌ شده است. در داخل این اتاق یک بنای شاخص وجود دارد که سه جبهه آن دارای طاق‌های هلالی و پلان مربع است که در قسمت بالا به‌صورت ذوزنقه شکل درمی‌آید، سطح شاخص نقشه‌دار و گچ‌بری شده در مقابل محراب اتاق معبد قرار گرفته است. این سطح قبلاً رنگ‌آمیزی داشته که هم‌اکنون اثراتی از آن به چشم می‌خورد. این بنای کوچک در ضلع چهارم آن موجود نیست و به دیوار چسبیده است که برای سوزاندن عود و خوشبو کردن استفاده می‌کردند. بر روی این بنا تزییناتی قرار دارد.

راهروی شرقی دارای اتاق یا حجره نیست به علت اینکه در ورودی اصلی در این راهرو قرار گرفته است و این راهرو به ایوانی متصل می‌شود.

تالار اجتماعات

این تالار در قسمت شرق معبد قرار دارد، تالار مستطیل شکل بوده که امروز نیمی از آن متعلق به پارکینگ کنار معبد است. این تالار دارای سقف حصیری با تیر چوبی است و دیوار روبروی آن دارای نقاشی است.

بنای معبد هندوها در سال ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جاذبه های گردشگری بندرعباس

ویشنو ، معبدی در دل بندرعباس

معرفی شهر بندرعباس ‌به عنوان پایتخت گردشگری دریایی ایران

موزه قلعه “فلک‌الافلاک” خرم‌آباد ایمن‌سازی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: فصل نخست بهسازی و ایمن‌سازی موزه قلعه تاریخی‌ “فلک‌الافلاک” خرم‌آباد به پایان رسید.

به گزارش از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان سید امین قاسمی روز سه‌شنبه بیان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل در راستای ایمن‌سازی و بهسازی الکتریکال ( برقی) موزه قلعه ‌فلک‌الافلاک در سال ۹۷ مبادرت به تهیه این طرح کارشناسی کرد و پس از پایان یافتن طرح مذکور توسط اداره‌کل موزه‌های کشور تائید و آماده اجرا شده است.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته و تامین اعتبار پروژه مذکور در سال‌جاری افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در راستای اجرای فاز اول ایمن‌سازی برق قلعه فلک‌الافلاک، قرارداد پنج  میلیارد ریالی با پیمانکار منعقد کرده است.

قاسمی اظهار داشت: قرارداد مربوطه به‌صورت مرحله به مرحله و طبق شرح خدمات ارائه شده، انجام گرفته است که تاکنون فصل اول این پروژه ( ایمن سازی موزه) به پایان رسیده است.

قلعه باستانی فلک‌الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان، یک بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده است این بنای تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

فلک‌الافلاک _چشم‌گیرترین اثر تاریخی خرم آباد

خرم آباد نخستین سکونت‌گاه بشر در ایران

کیو _دریاچه‌ای طبیعی در دل خرم‌آباد

یزد می‌تواند قطب مرمت علمی کشور شود

برگزیده اولین جایزه ملی مرمت با بیان این که یزد ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرمت علمی در کشور را دارد، گفت: نظارت میراث یزد در مرحله تهیه طرح‌های مرمت بسیار خوب بوده اما در مرحله اجرا متاسفانه ضعف‌های زیادی وجود دارد.

«مهدی صادق احمدی» با بیان این که یزد امروزه به جایگاهی رسیده که تمام فنون و تکنیک‌های سنتی معماری گذشته در آن همچنان زنده است، می‌گوید: این مقوله حاصل و نتیجه سال‌ها تداوم معماری و مرمت است.

وی که اخیراً برگزیده جایزه ملی مرمت شده است، می‌گوید: سعی شده در فرایند اجرا از بهترین استادکاران یزد و همکاری با مرمتگران تحصیل کرده استفاده شود، لذا اگر کارفرمایان به متخصصان اعتماد کنند و از اعمال سلیقه و اظهارنظر غیرعلمی در فرایند طرح دست بردارند، شهر تاریخی یزد، ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرمت علمی در کشور را دارد.

وی اضافه می‌کند: در یزد علاوه بر آن که در دهه‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حفظ بافت و مرمت انجام شده است اما در سال‌های اخیر پس از ثبت جهانی، دیدگاه‌های علمی مرمتی کمتر رعایت شده و نگاه سودجویانه با بهانه گردشگری در اجرای طرح‌های مرمت، بیشتر غالب بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که نظارت میراث در مرحله تهیه طرح‌های مرمت بسیار خوب بوده اما در مرحله اجرا متاسفانه ضعف‌های زیادی وجود دارد، می‌گوید: بعضا خانه‌هایی به نام بومگردی مطرح شده که مرمت آن در سطح جهانی نبوده و شایسته یزد در این جایگاه جهانی نیستند چرا که اصالت بنا در فرایند مرمت رعایت نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که در راستای حفظ میراث فرهنگی یزد، لازم است از سکونت در بافت تاریخی حمایت شود، می‌گوید: باید گردشگری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سبب رونق و تقویت سکونت در بافت تاریخی و در جهت حفظ میراث باشد.

وی اضافه می‌کند: در عین حال نباید تمام کاربری‌ها شامل رستوران، هتل و اقامتگاه باشد بلکه باید تنوع کاربری باید در بافت تاریخی یزد حفظ شود.

وی با تاکید بر این که کاربری‌های فرهنگی و هنری نیز باید در بافت تاریخی ایجاد شود، می‌گوید: مردم باید به ارزش هویتی خانه‌هایشان توجه داشته باشند و صرفاً نگاه اقتصادی به آن نباشد لذا حواسمان باشد که با مرمت غلط و بازاری ممکن است معماری بدلی، جایگزین معماری اصیل یزد شود و به جای حفظ میراث به آن آسیب جدی وارد کنیم.

استادیار معماری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این که در سال‌های اخیر بعد از ثبت جهانی مشکلات مدیریتی بافت تاریخی کمتر شده است، می‌گوید: بافت تاریخی یزد بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا به دست ما رسیده و ما هم باید تلاش کنیم، با مرمت‌ اصولی چهره یزد اصیل تداوم پیدا کند و در حین حال کلاس بالاتری را برای مرمت بناهای یزد و در نگاه گردشگران شاهد باشیم.

صادق‌احمدی خواستار توجه ویژه به مرمت علمی در یزد می‌شود و عنوان می‌کند: مردم باید برای مرمت به متخصصان این حوزه مراجعه کنند و با رویکردی علمی به حفظ و مرمت ابنیه بپردازند و از عواید گردشگری آن بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه  در خصوص «تخریب‌هایی که بعضا در برخی از شهرستان‌ها با نگاهی غالباً اشتباه برای ایجاد اماکنی مانند حسینیه انجام می‏‌شود»، گفت: به طور عام، حیاط محل مهمانی بوده و در یزد خانه‌های زیادی قدمت برگزاری این مراسم‌ها را دارند به طوری که همین مسئله منجر به اهمیت جایگاه سنتی مراسم امام حسین(ع) در یزد شده است.

وی اضافه می‌کند: ساختار شهر تاریخی یزد در هماهنگی میراث ملموس و ناملموس به وجود آمده و نوع و شکل عزاداری به عنوان میراث ناملموس با ساختار بنای سنتی به عنوان میراث ملموس، تناسب و هماهنگی دارد.

وی تاکید می‌کند: اساساً عزاداری‌های حسینی باید فارغ از رقابت و فخرفروشی باشد به طوری که نگذاریم حسینیه‌های قدیمی را تخریب کنند یا حسینیه‌های جدیدی را با تخریب خانه‌های تاریخی ایجاد کنند.

صادق احمدی با بیان این که برگزاری نماز جمعه یزد در بافت تاریخی از ارزشمندترین اقداماتی است که نباید جایگاه آن تغییر کند، خاطرنشان می‌کند: باید بین گردشگری و زندگی روزمره مردم تعامل پایداری برقرار شده که سبک زندگی و ارزش‌های سنتی را به تصویر بکشد.

وی البته با اشاره به کوتاهی صدا و سیمای استان در قبال معرفی شهر تاریخی یزد، اظهار می‌کند: انتظار ما توجه ویژه‌تری به بافت تاریخی یزد و ترویج و تداوم فرهنگ اصیل یزدی از این طریق است.

کشف کتیبه‌هایی در مرمت خانه شهید صدوقی(ره)

این استاد دانشگاه در ادامه، در خصوص در خصوص جایزه مرمت، تصریح می‌کند: اولین جایزه ملی مرمت توسط موسسه هنر و معماری و با همکاری وزارت میراث فرهنگی برگزار شده و وجود اساتید برجسته معماری و مرمت در داوری، به اعتبار آن افزوده است.

وی از برگزیده شدن طرح مرمت و احیای خانه «شهید صدوقی» به عنوان تنها اثر منتخب از یزد در این رویداد یاد می‌کند و می‌گوید: مرمت در دنیا اصول مشخص، معین و مشترکی دارد که نهادهای بین‌المللی و ایکوموس از طریق اسناد بین‌المللی در کل دنیا، آن را مطرح کرده و با رویکردی علمی به آن توجه دارند.

صادق‌احمدی با بیان این موضوع که فارغ از ثبت جهانی، یزد از سال ۱۹۷۲ میلادی مورد توجه جهانی بوده است، یادآور می ‎شود: داشته‌های امروز ما برآیند تلاش یکی دوسال نیست و افراد زیادی برای به دست آوردن این جایگاه تلاش کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: لازم است امروز هم به این موضوع توجه داشته باشیم که چه امانت سنگینی در دستان ماست و باید مواظب باشیم که در مرمت‌هایمان ارزش‌های تاریخی و اصالت معماری یزد را نمایان کنیم.

وی با تذکر به اهمیت رعایت اصول مرمت، انجام مطالعات تاریخی و مطالعه دقیق شواهد و لایه‌های تاریخی بنا توسط متخصصین امر در مرمت را ضروری می‌داند و می‌گوید: خانه صدوقی، خانه‌ای ثبت شده در فهرست آثار ملی بوده که جایگاه سیاسی و اجتماعی آن در دوره معاصر به ارزش تاریخی آن افزوده است.

وی تصریح می‌کند: این خانه تاریخی در زمره خانه‌های فاخر تجار یزد مانند خانه تاجر شیرازی، لاری‌ها، رسولیان و غیره که از خانه‌های با قدمت قاجاری به شمار می‌رود، قرار دارد. در فرایند مرمت و احیای این بنا در حین رعایت اصول علمی و احترام به ارزش‌های تاریخی بنا، میراث زنده شهید صدوقی را متناسب با نیازهای جدید تداوم بخشیدیم.

وی آشکار کردن ارزش‌های تاریخی در حین حفظ اصالت را یکی از مهمترین دستاوردهای مرمت خانه شهید صدوقی می‌داند و می‌گوید: در مرمت بخش‌های تاریخی‌ خانه شهید صدوقی، اسلوب تاریخی بنا را کشف کردیم و تا حدی که علم مرمت اجازه داده ارزش تاریخی بنا را به تصویر کشیدیم به طوری که برخی تزئینات پوشانده شده بنا در فرایند مرمت حفظ و به همان شکل اصیل بازنمایی شد.

صادق احمدی به نمایان شدن  نقش کبوترهایی با کتیبه «واشهیدا و واحسینا» در لایه‌برداری‌های مرمت این بنا اشاره می‌کند و می‌گوید: در تعمیرات اوایل قرن حاضر، این آثار ارزشمند مخفی شده بود که در مرمت اصولی بنا توانستیم آن‌ها را باز یافته و نمایان کنیم، این آثار در کنار دیگر کتیبه‎های مذهبی بنا، نشان می‌‎داد این خانه از بدو ایجاد با هدف روضه خوانی امام حسین(ع)، ساخته شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

خانه هنر یزد

سفری به کویر کاراکال یزد

دادگاه موزه‌های بازگشایی‌شده فرانسه را تعطیل کرد

دادگاهی در فرانسه دستور تعطیل شدن موزه‌های یکی از شهرهای این کشور را که در اعتراض به تعطیلی‌ها بازگشایی شده بودند صادر کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لوییس الیوت» شهردار شهر «پرپینیان»، چهار موزه این شهر را بازگشایی کرد تا با رعایت اقدامات لازم، امکان بازدید برای شمار محدودی فراهم شود.

این اقدام که نشانه‌ای از افزایش اعتراضات به تعطیلی‌ها محسوب می‌شود بلافاصله در دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه دادگاه اعلام کرد «الیوت» نمی‌تواند با تصمیم خودش یک دستور ملی و سراسری را پایمال کند.

با تعطیلی موزه‌ها، سالن‌های تئاتر، سینماها و رستوران‌های فرانسه که از اکتبر تاکنون ادامه پیدا کرده است، مراکز فرهنگی و هنرمندان این کشور بی‌صبرانه منتظر بازگشایی هرچند محدود این مراکز هستند.

دولت در اواسط دسامبر شدت قرنطینه سراسری را کمتر کرد اما اعلام کرد موزه‌ها و رستوران‌های این کشور همچنان باید به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل باقی بمانند.

اوایل ماه جاری بود که صدها هنرمند، مدیران موزه و سایر فعالان جامعه هنری با امضای دو عریضه از دولت خواستند تا موزه‌ها را بازگشایی کند.

در بخشی از این نامه نوشته شده است: «حتی اگر قرار باشد به دلیل قرنطینه سراسری جدیدی دوباره تعطیل شویم، برای یک ساعت در روز، در هفته یا در ماه به ما اجازه دهید درهای موزه‌ها را باز کنیم.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه‌های فرانسه در تلاش برای بازگشایی

کاخ الیزه پاریس _محل اقامت رئیس جمهور فرانسه

آشنایی با دره قدیسان فرانسه

مراکز اقامتی و گردشگری در نوروز بازند

معاون گردشگری گفت: اگرچه ستاد کرونا محدودیت‌هایی را برای تردد بین شهرها در تعطیلات نوروزی تصویب کرده است، اما در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در وبینار با ۳۱ استان کشور که با هدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران برگزار شد، با بیان این‌که طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در کمیته‌های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است، گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است، اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به‌عمل‌آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.

معاون گردشگری افزود: ایجاد امکان سفر هموطنان در قالب تورهای مسافرتی کنترل‌شده و نیز بهره‌مندی از تاسیسات گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، بسته حمایتی دیگری برای فعالین گردشگری کشور محسوب می‌شود.

تیموری با اشاره به این‌که براساس تلاش‌های به‌عمل‌آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه‌بندی کرده است، اظهار کرد: پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

او ادامه داد: ضمن تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها نیاز است از فعالیت مراکز اقامتی و به طور کل تاسیسات گردشگری بدون مجوز جلوگیری شود و اجازه ندهند خطای یک مرکز سبب تخریب فرصت پیش‌آمده برای تمام فعالان این حوزه شود.

 

چادرمسافرتی، اسکان در سالن ورزشی، مدرسه و کمپ ممنوع!

معاون گردشگری همچنین خطاب به مدیران ادارات کل استانی تاکید کرد: فرصت فراهم‌شده مبنی بر ممنوعیت نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و غیره بهترین فرصت برای افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی سراسر کشور به شمار می‌آید و نقش ادارات کل استان در ایجاد زمینه بهره‌مندی بخش خصوصی از این امکان با اطلاع‌رسانی و حمایت همه‌جانبه بسیار پررنگ است.

جلوگیری از سفر انبوه در نوروز ۱۴۰۰

تیموری با بیان این‌که یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۰ ممانعت از شکل‌گیری سفرهای انبوه و بی‌برنامه است، اظهار کرد: سفر مطمئن و ایمن در ایام نوروز پیش رو در انتظار هموطنان است. ما در وزارت گردشگری برای این‌که امکان سفر با تور و بهره‌مندی از مراکز اقامتی مجاز را فراهم آوریم بسیار تلاش کرده‌ایم. بنابراین انتظار داریم بخش خصوصی حوزه گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌ها دغدغه‌های موجود را برطرف کند.

معاون گردشگری با بیان این‌که با وجود ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به مراکز گردشگری سراسر کشور، دوباره آموزش فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های آموزشی جدید توسط دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کلیه تاسیسات گردشگری کشور اعم از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، مهمانپذیر، بوم‌گردی و نیز راهنمایان در نظر گرفته شده است.

قرارداد تورها تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعتبار داشته باشد

معاون گردشگری در گفت‌وگوی مجازی با مدیران‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تاکید کر: نیاز است در قرارداد گشت تورهای مسافرتی بین مسافر و تاسیسات گردشگری یا مراکز مرتبط با هم بخشی پیش‌بینی شود که با توجه به ناپایداری احتمالی سفر، در صورت لغو سفر در شرایط خاص، امکان ارائه خدمات مورد نظر تا پایان زمانی مشخص به عنوان مثال تا اواخر شهریورماه سال جاری مهیا شود.

نمایشگاه گردشگری مجوز ستاد کرونا را گرفته

تیموری در بخش دیگر این نشست مجازی با مدیران کل استانی درباره تبیین روند برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی کشور که از تاریخ ۵ تا ۸ اسفندماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه پیش رو بهترین فرصت برای فعالان گردشگری به منظور معرفی ظرفیت‌ها و بستر فراهم‌شده در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به شمار می‌آید.

معاون گردشگری ادامه داد: طبق تاییدیه و مصوبه ستاد کرونا که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شده است، امکان مشارکت حضوری به صورت محدود و برنامه‌ریزی‌شده و مجازی در نمایشگاه پیش رو فراهم است و انتظار می‌رود ادارات کل استانی از فرصت فراهم‌شده با توجه به نزدیکی ایام نوروز، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

تیموری با تشریح جزییات نمایشگاه گردشگری با تاکید بر محورهای اجرایی شاخص شامل ارائه دستاوردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه گردشگری، تمرکز بر ظرفیت‌های بوتیک هتل‌ها یا اقامتگاه‌های تاریخی – سنتی هر استان، معرفی محصولات متنوع گردشگری شامل گردشگری کشاورزی، معدن، دریایی و غیره را ضمن رعایت نصب برند گردشگری کشور و معرفی سایت ویزیت ایران  در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

راهنمایان گردشگری می‌توانند سفیران سلامت باشند

نمایشگاه گردشگری تهران که نه آش دارد نه پایکوبی!

نمایشگاه گردشگری تهران که امسال رسما با بخش صنایع دستی ادغام شده، قرار است بدون حضور گروه‌های نوازنده و غرفه‌های غذا برگزار شود؛ پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه گردشگری ایران که امسال به خاطر کرونا حذف شده‌اند. برخی فعالان گردشگری معتقدند این بخش‌ها مزیت این نماشگاه بین‌المللی را زیر سوال برده و سطح گردشگری را پایین آورده بودند.

از طرفی، درحالی که بیشتر نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای دیگر مجازی برگزار می‌شوند این سوال مطرح است که چه ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه جوان تهران وجود دارد، آن هم در شرایطی که بیشترین فعالیت این نمایشگاه در سال‌های گذشته روی فروش ویزا و تورهای خارجی و سفرهای عید متمرکز شده بود و کمترین شرکت‌کننده خارجی را داشت و به گفته برخی از فعالان گردشگری هم جنبه صله رحم آن پررنگ تر بود. امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در این‌باره گفت: بیش از یک سال است که درگیر ویروس کرونا شده‌ایم. گردشگری سال ۹۸ را هم با شرایط خوبی پشت سر نگذاشت؛ سال را با سیل آغاز کردیم و برای نخستین‌بار ـ دست‌کم در عمر حرفه‌ای‌ام ـ با شعار «سفر نرویم» مواجه شدیم. پس از آن نابسامانی ارز پیش آمد و سفرهای خارجی محدود شد. بعد بنزین و حوادث آبان و پس از آن هم ترور سردار سلیمانی و هواپیمای اوکراینی. پایان سال هم به کرونا ختم شد. با این همه تمام همکاران ما در بخش گردشگری دغدغه سلامتی مردم را دارند. در جلساتی هم که برای نمایشگاه گردشگری دعوت شدیم این دغدغه را بیان کردیم. به هر حال بخش دولتی می‌خواهد روی تقویم این نمایشگاه بین‌المللی را برگزار کند. از طرفی همه نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند. همین حالا در نمایشگاه بین‌المللی تهران چند نمایشگاه درحال برگزاری است.

او ادامه داد: نمایشگاه گردشگری تهران هم قرار است به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار شود. نقطه قوت امسال حذف محصولات جانبی است که ما هم از ابتدا به آن‌ها انتقاد داشتیم؛ همان محصولات غذایی بی‌کیفیت که سطح نمایشگاه گردشگری را پایین آورده بود و خارج از نظم صنعت گردشگری بود. هرچند بسیاری هم به خاطر آن جاذبه‌های جانبی به نمایشگاه گردشگری تهران می‌آمدند و همین باعث می‌شد ویزیتور واقعی گردشگری مشخص نباشد، نمی‌دانستیم مخاطبی که به غرفه آژانس گردشگری مراجعه کرده برای نوای شادی و غذا آمده یا محصول گردشگری. اتفاقا نمایشگاه ۹۹ می‌تواند نقطه مثبتی باشد برای شناسایی و ارزیابی واقعیت‌های این رویداد.

رفیعی‌شاد گفت: البته برگزاری این رویداد هنوز برای ما هم قطعی نیست، به این احتمالات فکر می کنیم که مثلا در میان کار، وضعیت تهران را به لحاظ ویروس کرونا حاد و بحرانی اعلام کنند و نمایشگاه تعطیل شود. البته بخش مجازی نمایشگاه برای همین احتمالات پیش‌بینی شده است. به هر حال امیدواریم نمایشگاه گردشگری تهران در نیمه راه در وضعیت قرمز قرار نگیرد و تعطیل نشود.

او به محدودیت فضای درنظر گرفته‌شده در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: فضای نمایشگاه قرار است کوچک باشد، مثلا برای کل استان تهران ۸۰۰ متر درنظر گرفته شده که بخش‌های اداری، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، سفره‌خانه‌ها و … در این محدوده حضور دارند. قرار است عرضه محصولات در سطح یک میز باشد و تزئینات و غرفه‌آرایی مثل سال‌های گذشته نداریم که قطعا در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. بازدیدکنندگان هم باید با وقت قبلی در نمایشگاه حاضر شوند تا با ازدحام جمعیت مواجه نشویم. قرار است پروتکل‌های بهداشتی مثل تب‌سنجی و تونل ضدعفونی اجرا شود و ورود به نمایشگاه با ماسک نیز الزامی است.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره دیدگاه صنف گردشگری در زمینه برگزاری و حضور در این نمایشگاه با توجه به محدودیت‌های کرونا و بازارهای بسته سفر و تمایل نداشتن برخی فعالان گردشگری و شرکت‌های بزرگ برای حضور اظهار کرد: این نمایشگاه صرفا برای تعطیلات نوروز برپا نمی‌شود، بیشتر جنبه حفظ برندینگ، بازارسای و بازارسنجی دارد.

رفیعی شاد درباره تغییر رویکرد نمایشگاه‌های جهانی و اصراری که برای برگزاری نمایشگاه تهران وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر نمایشگاه‌های بزرگ مثل ITB  آلمان مجازی برگزار می‌شوند، اگر به نظر ما بود که تمایل داشتیم نمایشگاه تهران هم مجازی باشد. اما یک‌سری ملاحظات وجود دارد که برگزاری حضوری این نمایشگاه را توجیه‌پذیر می‌کند. درحال حاضر تمام اصناف فعال‌اند و نمایشگاه هم برگزار می‌کنند ولی تمام انتقادها و مخالفت‌ها معطوف به گردشگری و سفر است. درحالی که ما اعتقاد داریم سفر هوشمندانه می‌تواند ایمن باشد و به مراتب کم‌خطرتر از سفرهای انبوه و شخصی است. این نمایشگاه فرصتی است برای تبلیغ سفر ایمن و هوشمند. مردم باید به این نوع سفر بیشتر اشراف داشته باشند. از طرفی ستاد ملی کرونا بعد از یک سال به این نتیجه رسیده که سفر را با رعایت پروتکل‌ها می‌توان برقرار کرد برای همین هم با انجام سفرهای نوروزی با تعیین شرایطی موافقت کرده است.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران قرار است از پنجم تا هشتم اسفندماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود. خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و مجری اصلی این نمایشگاه گفته است: مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده و بخش حضوری این رویداد با نظارت و رعایت کامل پروتکل‌های اجتماعی و دستوالعمل‌های لازم برگزار می‌شود. همچنین امکان انعطاف در برگزاری نمایشگاه لحاظ شده است تا در صورت وقوع شرایط فوق‌العاده تمرکز اصلی بر بخش مجازی باشد.

منبع:ایسنا

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه در کشور بیشتر شاهد این هستیم که طرح‌ها تنها بر روی کاغذ به تصویب می‌رسند و در عمل حمایتی که از دولت انتظار می‌رود در صنعت گردشگری دیده نمی‌شود.

مجید فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به خسارات سنگین کرونا بر تاسیسات صنعت گردشگری، اظهار کرد: از آن‌جا که کرونا یک بحران جهانی است، می‌توان از دیگر کشورهای توریست‌پذیر در مواجهه با این بحران و عملکرد صنعت گردشگری کشورشان الگو گرفت؛ این در حالی است که در عمل حمایت‌های مورد انتظار از سمت دولت دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به حمایت‌های دولتی خوش‌بین نیستیم، افزود: قرار بر این بود که به ازای هر کارمند بیمه شده وامی ۱۶ میلیون تومانی به آژانس‌های مسافرتی پرداخت شود که این پرداخت وام متاسفانه هنوز در پیچ و خم بانک‌ها مانده است. وام گفته شده حقوق چهار ماه یک کارمند را شامل می‌شود و حدود هشت ماه بعدی را به کارمندان دفاتر بدهکار می‌مانیم که در ادامه پرداخت بدهی‌های بانکی با سود ۱۲ درصد نیز به پرداختی‌هایمان اضافه می‌شود.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: با این وجود اما از هزینه‌های آژانس‌های مسافرتی کاسته نشده و با تعطیلی‌های پایان سال افراد زیادی در این شرایط بیکار می‌شوند.

فرقانی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید سهل‌الوصول باشد، عنوان کرد: تسهیلاتی که توسط بانک‌ها اعلام می‌شود چنان فرایند پیچیده‌ و سختی دارد که متقاضیان از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند، به همین دلیل در شرایط یک ساله گذشته هیچ کس درآمد مناسبی نداشته است.

وی ادامه داد: یک آژانس مسافرتی کارمندی را ۱۵ سال بیمه کرده و برای او حق بیمه پرداخت کرده است تا در چنین شرایطی مانند شرایط کرونا تامین اجتماعی از او حمایت کند، اما نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه بیمه جریمه تاخیر پرداخت حق بیمه را نیز از ما طلب می‌کنند. به عقیده من شرایط جامعه کنونی شرایطی نیست که بتوان چنین رفتارها و درخواست‌هایی را بیش از این تاب آورد.

هنوز برنامه‌ای برای سفرهای نوروزی از سمت وزرات‌ میراث فرهنگی ابلاغ نشده است

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اشاره به نزدیک شدن ایام سفرهای نوروزی تصریح کرد: هنوز ابلاغ خاصی از سمت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دست ما نرسیده است؛ اما قاعدتا باید این مسئله مدیریت شود، چرا که کسب و کار مراکز گردشگری با مسافرت رونق می‌گیرد و درآمدشان از این محل است.

فرقانی افزود: در شرایطی که کرونا هنوز مهمان ماست و زمان واکسیناسیون جمعی مشخص نیست از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توقع می‌رود که با اقداماتی مانند طراحی پروتکل‌های بهداشتی جدید این شرایط را مدیریت کرده تا هم کار ما رونق گیرد و هم تقاضای بازار پاسخ داده شود.

آژانس‌ها برای جبران کمبودهایشان هزینه ظرفیت‌های خالی را به نرخ بلیت‌ اضافه کرده‌اند

وی در رابطه با افزایش قیمت بلیط قطار و هواپیما، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت پروازها و قطارها به منظور حفظ فاصله اجتماعی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، آژانس‌های هواپیمایی و راه‌آهن هزینه ظرفیت‌های خالی را به نرخ بلیت اضافه کرده‌اند تا کمبودهایشان را جبران کنند؛ البته این کار درست نیست، چرا که در این مورد حقوق مسافر در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: از دلایل دیگر افزایش نرخ بیلت‌ها نیز می‌توان به کمبود ناوگان اشاره کرد، که این مورد به خروج هواپیماها برای بررسی‌های دوره‌ای مربوط می‌شود. به عقیده من در این زمینه نیز دولت باید برای جبران کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت‌ها یارانه‌ای در اختیارآژانس‌ها قرار دهد تا فشار این مسئله بیش از این بر روی مردم نباشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

راهنمایان گردشگری می‌توانند سفیران سلامت باشند

صنعت گردشگری دیگر باره نباید تعطیل شود

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

با توجه به اینکه از اوایل شیوع کروناویروس، ایمنی و بهداشت بیشتر مورد توجه گردشگران (حتی افرادی است که هرگز درباره آن چیزی نشنیده‌اند) بوده است، گردشگری سلامت نیز در بین گردشگران اهمیت زیادی پیداکرده و در سال‌های آینده این موارد نشان‌دهنده پتانسیل و چشم‌انداز رونق گردشگری سلامت خواهد بود.

 به نقل از نیوز، بیماری کووید- ۱۹ صنعت گردشگری سلامت را کندتر کرده و در سال ۲۰۲۰ بازار جهانی بین‌المللی گردشگری با کاهش ۶۰ درصدی روبرو شد، اما انتظار می‌رود،  در سال ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ این بازار با رشد چشمگیر مواجه شود. گزارش موسسه جهانی سلامت نشان می‌دهد که گردشگری سلامت تا سال ۲۰۲۲ رشد ۷.۵ درصدی داشته باشد و عملکرد متوسط سالانه صنعت جهانگردی جهانی ۶.۴ درصد را پشت سر گذراند.

بر اساس تعریف انجمن گردشگری سلامتی، گردشگری سلامت (wellness travel) به سفری گفته می‌شود که در آن مسافران سبک زندگی سالم را آغاز، حفظ یا تقویت می‌کنند و از سلامتی خود حمایت کنند یا آن را افزایش ‌دهند. در اینجا سلامتی متمایز از گردشگری پزشکی (medical tourism) و از منظر جسمی و روحی مطرح است.

بر اساس اعلام موسسه جهانی سلامتی، جهانگردی پزشکی، سفرهایی است که مسافر برای بهبود یا کنترل بیماری تشخیص داده‌شده، انجام می‌دهد. این نوع گردشگری، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته‌تر سفر می‌کند تا در مراکز درمانی از خدمات پزشکی کشور مقصد بهره‌مند شود.

موارد مرتبط با گردشگری پزشکی برای بیماری‌ها ازنظر پزشکی ضروری و هدف آن درمان است، درحالی‌که موارد مرتبط با گردشگری سلامت ماهیتی پیشگیرانه، داوطلبانه، غیرتهاجمی و غیرپزشکی در طبیعت دارد.

گردشگران سلامتی دو گروه هستند؛ افرادی که انتخاب سفر یا مقصد آنان بر اساس موارد سلامتی است و افرادی که به دنبال حفظ سلامتی هستند یا در طول سفرهای تفریحی و کاری خود در تجربه‌های سلامتی شرکت می‌کنند.

از سال ۲۰۱۹، بیشترین سهم گردشگری سلامتی جهانی مربوط به آمریکای شمالی با ۲۸۲.۶۳ میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آن اروپا، آسیا و اقیانوسیه (APAC) قرار دارند.

اروپا مقصد بیشتر تورهای سلامتی مسافران سراسر دنیا است. بااین‌حال، همان‌طور که ایالات‌متحده و کانادا شاهد افزایش شدید متوسط هزینه در سفرهای داخلی هستند، بنابراین منطقه آمریکای شمالی به‌تدریج سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است. اگرچه در حال حاضر در رده سوم قرار دارد، اما منطقه APAC در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن به دلیل افزایش جمعیت و درآمد طبقه متوسط عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس گزارشی از Market Insight Solutions (پژوهشگر بازار در پیمپری-چینچواد، هند) در مورد گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۹، بازار جهانی گردشگری سلامتی را ۷۲۸.۱۷ میلیارد دلار ارزیابی کرده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ارزش ۱.۲۹ تریلیون دلار برسد. طی هفت سال آینده بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌ها، این بازار رشد سالانه مرکب ۷.۴ درصد را خواهد داشت.

 

فرصتی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه

هر مقصد ارزش‌های منحصربه‌فرد خود را دارد که وابسته به فرهنگ محلی و منابع طبیعی است و به گردشگران سلامتی ارائه می‌دهد. ماساژ کامل بدن، کلاس‌های ورزشی یا اسموتی (نوشیدنی) کافی است تا رضایت برخی از افراد درباره گردشگری سلامتی را  افزایش دهد. بااین‌حال برای گردشگران سلامتی که دقت بیشتری دارند، آنچه مقصد برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، بسیار مهم است.

این تجربیات منحصربه‌فرد و معتبر را می‌توان بر اساس روش‌های درمانی بومی، درمان‌های سنتی باستانی/ معنوی، گیاهان و جنگل‌های بومی، لجن درمانی، مواد معدنی و آب و غیره بنا کرد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال‌های اخیر بر اساس موارد ارائه‌شده فوق، سهم بیشتری از بازار گردشگری سلامتی را داشته و این بازتاب گردشگران بیشتر برای لذت بردن از تجربیات سلامتی شرقی است.

بر اساس موسسه جهانی سلامتی، تجربیات سلامتی شرقی مانند چشمه‌های آب گرم، سونا، مدیتیشن، یوگا و آیورودا (علم باستانی و کهن در هند که از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) مواردی است که مسافران هنگام سفر به این مناطق به دنبال آن هستند. البته مقاصد آسیا و اقیانوسیه می‌دانند چگونه از روندهای جدید مرتبط با سلامتی مانند تعطیلات سلامتی و تقویت سیستم ایمنی، تعطیلات دورکاری، خود مراقبتی در سفر و گردشگری سلامت با رعایت فاصله فیزیکی همراه باارزش‌های محلی منحصربه‌فرد استفاده کنند.

این گردشگری به مسافران داخلی به‌ویژه هنگامی‌که هنوز گردشگری خارجی شروع نشده توجه بیشتری دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری سلامت _مفهومی فراتر از درمان

پیشنهاد ایران برای سفر زمینی زائران به عربستان از راه عراق

رییس سازمان حج ایران در دیدار با مقامات حج عراق، برقراری شرایط سفر زمینی زائران ایرانی به عربستان از طریق عراق را پیشنهاد کرد. طرف عراقی تحقق این شرایط را به موافقت عربستان منوط دانست.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب – نماینده ولی فقیه در امور حج -، علی‌رضا رشیدیان – رییس سازمان حج و زیارت – و حجج‌الاسلام والمسلمین سامی مسعودی و سید راضی الحسینی – رییس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق – در ادامه بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰ و بی‌خبری از عربستان، برای هماهنگی و هم‌افزایی درباره حج آینده با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تبادل تجربیات در مسائل مختلف حوزه‌های حج و عمره با سایر کشورها بویژه کشور دوست و همسایه عراق اعلام کرد و گفت این همکاری‌ها به فعالیت‌های منظم و امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور منجر شود.

او اضافه کرد: ما برای برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه‌های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی آمادگی داریم.

وی با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است، داشتن اطلاعات درباره برنامه‌های حج آینده را مهم دانست و با یادآوری این‌که عربستان در این زمینه تاکنون اطلاع‌رسانی نکرده است، اظهار کرد: تعاون و همکاری بین کشورهای اسلامی ثمرات ارزشمندی در پی دارد و در صورتی که دولت عربستان اعلام آمادگی کند ما می‌توانیم ضمن ارتباط و گفت‌وگو با متفکران و شخصیت‌های جهان اسلام، نکات مورد نظر آن را به کشور میزبان زائران سرزمین وحی منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سامی مسعودی – رییس شورای عالی حج و عمره عراق – برگزاری این‌گونه نشست‌ها را در آگاهی از افکار و ایده‌هایی که می‌تواند به وحدت‌بخشی و افزایش اطلاعات مسؤولان و زائران حج منجر شود، مفید ارزیابی کرد.

او گفت: باید کنگره عظیم حج را به یک تجمع هدفمند و مردمی تبدیل کنیم تا امت اسلامی به سمت یک امت یکپارچه سوق یابد.

او از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های حج و عمره استقبال کرد و لزوم ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی را درمورد حج آینده یادآور شد و فضای مجازی را بستر مناسبی در این ارتباط دانست.

رییس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی، با اشاره به این‌که بلاتکلیفی در خصوص حج آینده برای برنامه‌های اجرایی حج مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، یادآور شد: تعیین تکلیف موضوع حج در زمان مناسب یک ضرورت انکارناپذیر است.

رشیدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل‌های بهداشتی را برای حوزه‌های مختلف از جمله اسکان، تغذیه، حمل و نقل و … تهیه کرده و آمادگی دارد آن‌ها را به طرف عراقی نیز ارائه کند.

وی همچنین به مشکلاتی که در خصوص محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های عربستان وجود دارد، اشاره کرد و علاقه ایرانی‌ها را برای سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق و همراه با زیارت عتبات عالیات یادآور شد که رییس شورای عالی حج و عمره عراق از آن استقبال کرد و گفت: در صورت موافقت عربستان، ما آماده‌ایم که زمینه‌های این سفر را در عراق پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید راضی الحسینی ـ معاون رییس شورای عالی حج و عمره عراق ـ استمرار رایزنی‌ها و برگزاری همایش‌ها میان مجموعه‌های حج دو کشور و همچنین با مشارکت دیگر کشورها را در راستای گسترش آگاهی‌ها درخصوص برگزاری حج خواستار شد و گفت: با توجه به شرایط کنونی باید برای برگزاری درست این فریضه الهی برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این ارتباط تصویری پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی از خبرگان و کارشناسان حج دو کشور تشکیل و از تجربیات طرفین برای برگزاری بهتر حج آینده و ارائه خدمات مطلوب به زائران استفاده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«فیش حج» را چگونه بفروشیم؟