عروسکی چوبی سنتی که رو به فراموشی است

ایران با جغرافیای متنوع خود، قومیت‌های متنوع را شامل می‌شود که این خود منجر به تولید اشکال متنوعی از عروسک‌های سنتی شده است. «عاروس‌ کله» عروسکی سنتی است که ساخت آن در بین مردم روستای سیاه رودبار شهرستان علی‌آبادکتول استان گلستان مرسوم است.

روستای سیاه رودبار از توابع شهرستان علی‌آبادکتول و در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان در بخش مرکزی دهستان زرین گل در ارتفاعات شرقی البرز قرار دارد. مردم روستای سیاه رودبار از قوم تات و قزلباش بوده و به لحاظ فرهنگی، زبان، پوشش و آداب‌ورسوم تا حد زیادی از فرهنگ علی‌آبادکتول و رامیان تأثیر گرفته‌اند.

در این روستا رشته‌های صنایع‌دستی شامل قالی‌بافی، پارچه‌بافی، خراطی، توف بافی (نوار بافی کتول)، سوزن‌ دوزی، نمدمالی، چادرشب بافی و عروسک محلی رواج دارد.

«عاروس ‌کله» یک عروسک سنتی پارچه‌ای چوبی است که ساخت آن در بین مردم روستای سیاه رودبار مرسوم است. این عروسک بنا به شرایط با چند حالت مختلف ساخته می‌شود که در شب عروسی دارای روبند بوده و بعد از عروسی و قبل از بچه‌دار شدن، دارای تک‌بند (دستمالی برای بستن جلوی دهان) و بعد از بچه‌دار شدن هم شکل آن تغییر کرده و به پشت مادر، کودکی بسته ‌می‌شود که به آن ماروچه می‌گویند. این عروسک با توجه به داشتن اصالت بومی‌-محلی، داستان و قدمت آن در منطقه و استفاده از مواد اولیه بومی برای ساخت آن، با ارزش غنی فرهنگی ثبت ملی شده است.

عاروس ‌کله به معنی عروس کوچک، عروسکی پارچه‌ای با بدنی چوبی و بدون دست بوده که صورت آن را با پنبه سفید درست می‌کردند و برای نمایش چشم و دهان، یک مثلث با نخ مشکی بر روی صورت می‌دوختند.

این عروسک با توجه به شرایط عروس، با حالت‌های مختلف ساخته می‌شود که دارای تک‌بند و چارشو (چادرشب) بوده و در شب عروسی دارای روبند توری است.

 

در میان مردم روستا رسم است که عروس بعد از شب عروسی و قبل از بچه‌دار شدن، جلوی دهانش را با پارچه‌ای عموماً دست‌بافت می‌بسته که به این پارچه تِک‌بند می‌گفتند و عروس تا قبل از بچه‌دار شدن به حرمت پدرشوهر، برادرشوهر، مادر شوهر و … سکوت می‌کرده و سلام و احترام را با تکان دادن سر، به بزرگ‌ترها انتقال می‌داده است.

عروس روستای سیاه رودبار در صورت به دنیا آوردن اولاد پسر اجازه داشت تا تک‌بند را از جلوی دهانش باز کند و با برادرشوهر و پدرشوهر صحبت کند ولی اگر فرزندش دختر بود همچنان تک‌بند بر روی دهانش باقی می‌ماند. ولی عروسکی که بعد از بچه‌دار شدن عروس ساخته می‌شد با همان شرایط ساخت عاروس ‌کله بدون تک‌بند بوده که یک عروسک نوزاد هم با چادرشب به پشتش بسته می‌شد و این عروسک به نام ماروچه نامیده می‌شد.

در زمان‌های گذشته ساخت این نوع عروسک سنتی رواج بیشتری داشته اما امروزه تنها تعداد انگشت‌شماری از خانواده‌ها این نوع عروسک را برای دختران خود می‌سازند. با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی و محدود شدن ارتباطات جوامع شهری و روستایی در قاب تکنولوژی فراگیر امروزی، متأسفانه خطر انحراف از اصالت، ‌فرهنگ‌ و آئین‌های کهن گذشتگان بیشتر شده است و بیم آن است که با درگذشت آخرین نسل باقی‌مانده از فرهنگ گذشته، شاید برای همیشه برخی رسوم کهن، رو به انزوا و فراموشی رود.

زهرا مهدی ‌زاده، کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان

منبع: ایسنا

فصل نهایی کاوش معبد «لائودیسه» آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند از آغاز فصل نهایی کاوش معبد «لائودیسه» خبر داد.

محسن جانجان بیان کرد: قرار است فصل نهایی کاوش «لائودیسه» در داخل حسینیه دوخواهران انجام گیرد و با توجه به ترک‌خوردگی یکی از دیوارهای مسجد، ابتدا آن را تخریب کرده تا کار کاوش را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: پس از تخریب دیوار و ایمن ‌سازی آن فرآیند کاوش علمی معبد لائودیسه از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و امیدواریم در  مرحله آخر بتوانیم به هدف خود که کشف معبد است، برسیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند تصریح کرد: فصل نهایی کاوش با مشاوره دکتر رهبر و زیرنظر بنده انجام می‌شود و به همین منظور ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تأمین و به پروژه اختصاص یافته است.

وی در پایان یادآور شد: در فصل‌های گذشته کاوش لائودیسه آثاری از دوران سلوکی و اشکانی مانند سفال، پایه ستون، سرستون، ساقه ستون، مجسمه‌های کوچک خدایان یونانی و سکه‌های نقره کشف شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شگفتی های معبد لائودیسه نهاوند

«معبد خورهه»؛ ستون‌هایی به سوی خورشید

آغاز فصل نهایی کاوش معبد «لائودیسه» طی چند روز آینده

کشف میدان نبرد گلادیاتورها در ترکیه

باستان‌شناسان در ترکیه بقایای مکانی را کشف کرده‌اند که معتقدند زمانی میدان نبرد گلادیاتورها بوده است.

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در ترکیه بقایای یک میدان نبرد رومی را کشف کرده‌اند که زمانی محل حضور حدود ۲۰هزار تماشاگر برای رقابت‌های گلادیاتورها و نبرد حیوانات وحشی بوده است.

این میدان نبرد ۱۸۰۰ ساله، در شهر تاریخی «مستوره» واقع در استان آیدین کشف شده است. این مکان که زمانی محل نبردهای خونین بوده است سال‌ها با خاک و گیاه پنهان شده بود.

به گفته یکی از باستان‌شناسان بخش اعظمی از این تماشاخانه هنوز زیر زمین مدفون شده و بخشی که قابل مشاهده است نیز تاحدود زیادی با درختان و بوته‌ها پوشانده شده است.

 

باستان‌شناسان این مکان را در تابستان ۲۰۲۰ کشف کردند. پس از  آن‌که اثراتی از یک بنای سنگی که از زمین خارج شده است مشاهده شد یک تیم باستان‌شناسی کاوش در این مکان را از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰ ادامه دادند و در نهایت با جدا کردن پوشش گیاهی از نابود شدن این بنا محافظت کردند.

با ادامه بررسی‌ها مشخص شد این بنا به حوالی ۲۰۰ میلادی تعلق دارد. با این‌که بخش‌های بالای زمین این بنا در طول سال‌ها از بین رفته است، اما هنوز بخش‌هایی از جایگاه تماشاگران، محل نبرد و دیوارهای بیرونی قابل مشاهده است.

کارشناسان معتقدند این مکان گنجایش حدود ۱۵هزار تا ۲۰هزار تماشاگر را داشته که در مقایسه با کولوسئوم مشهور ایتالیا که حدود ۵۰هزار تماشاگر ظرفیت داشته بسیار کوچک‌تر ساخته شده بوده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راه‌کار هتل‌های ترکیه برای جذب گردشگر در رمضان

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

ادیرنه _شهر تاریخی و مرزی در ترکیه

فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی

فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی ویژه توانمندی‌های دانشجویان دختر توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

به نقل از دبیرخانه این رویداد، فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی با هدف الگوسازی در زمینه مد و لباس در حوزه‌های زندگی اجتماعی دانشجویان با هدف افزایش غرور ملی، ایجاد زمینه‌های ورود دانشجویان دختر به فضای کسب و کار در حوزه مد و لباس و صنایع‌دستی و حمایت از طراحان نوپا و دانشجو در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و تقویت امید به آینده منتشر شد.

بخش‌های رقابتی این دوره از نمایشگاه شامل سه بخش طراحی، الگوسازی و دوخت لباس بانوان با استفاده از به‌روزرسانی یا استفاده مدرن از دست‌بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی، طراحی، الگوسازی و دوخت لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی (به‌روز رسانی یا استفاده مدرن از لباس‌های اقوام با توجه به کاربرد الگوی آنها با ذکر شناسنامه کار) و هنرهای پوشیدنی شامل تولیدات صنایع دستی مرتبط با مد و لباس (زیورآلات، کیف، کفش، کمربند و …) است.

همچنین رویکردهای این نمایشگاه ملی، الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی ـ اسلامی در پوشش مبتنی بر نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، معرفی وجهه مدرن هنر ایرانی در هنرهای پوشیدنی، مدرن‌سازی پوشش‌های سنتی و قومی وو ترویج فرهنگ محیط زیستی در استفاده از مواد دوست‌دار محیط زیست و یا قابل بازیافت اعلام شده است.

ثبت‌نام دانشجویان در این رویداد از طریق سامانه به آدرس www.fhne.ir امکان‌پذیر و مهلت ثبت‌نام علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد، ۱۵ خردادماه اعلام شده است.

سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی به همت معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز در تابستان ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

کلید پژوهشگاه میراث به مدیر فارس رسید

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با حکم علی‌اصغر مونسان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

مصیب امیری که از سال ۱۳۹۲ مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس را به عهده داشت و پیش از آن، در معاونت حفاظت فنی این سازمان مشغول به کار بود، اینک با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شده است.

پیش از امیری، این مسؤولیت به عهده بهروز عمرانی بود که امروز (چهارشنبه، اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) تودیع شد. در این مراسم که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز حضور داشت، گفته شد عمرانی از امروز بازنشسته شده است.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ هم گفت: آقای عمرانی با صحت، سلامت و صداقت به افتخار بازنشستگی نائل آمده که در حقیقت عاقبت بخیری برای او بعد از ۳۰ سال تلاش است.

او اظهار کرد: در دولت دوازدهم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داشتیم. در این دوران بیشترین بودجه دولت معطوف به معیشت مردم بود و حوزه فرهنگ تقریبا غریب واقع شده بود، با این حال اقدامات خوبی در این وزارتخانه و در پژوهشگاه انجام شد. زمانی که آقای بهشتی ـ رییس اسبق پژوهشگاه ـ قرار بود بازنشسته شود، افراد مختلفی برای تصدی ریاست پژوهشگاه معرفی شدند اما تأکید من از ابتدا بر این بود که از بدنه وزارتخانه فردی را به‌عنوان رییس پژوهشگاه انتخاب کنیم که در نهایت آقای عمرانی به‌عنوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شد که خوشبختانه انتخاب خوبی بود. عمرانی فردی بادانش، علاقه‌مند و پرتحرک است که صداقت در کار دارد و در دوران مسؤولیت خود در پژوهشگاه کارهای مهمی را انجام داده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اکنون برای انتخاب رییس جدید پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دوباره نگاه و تمرکز ما به ظرفیت‌های درون وزارتخانه است و آقای امیری را که سال‌ها در استان فارس که یکی از استان‌های مهم درحوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری است، به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت داشته، به عنوان رییس جدید این پژوهشگاه انتخاب کرده‌ایم.

مونسان بعد به انتظاراتش اشاره کرد و گفت: انتظارم این است که پژوهش‌های کاربردی بخش مهمی از پژوهش‌های این پژوهشگاه باشد. ضمن این‌که این مجموعه به‌عنوان بازوی علمی و تولید دانش می‌تواند به وزارتخانه کمک کند. انتظار دارم پژوهشگاه به ما راه نشان بدهد و طرح و برنامه ارائه کند. در کنار این مشکل‌یابی یکی دیگر از موضوعاتی است که این مجموعه باید به آن توجه داشته باشد، چرا که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را مرکز فکر و تولید دانش وزارتخانه می‌دانم.

او اضافه کرد: ارتقای هیأت علمی، تکمیل اطلس باستان‌شناسی، تهیه کتاب معرفی آثار ثبت جهانی و ثبت ملی، استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور و توجه به نیروی انسانی از مهم‌ترین موضوعاتی است که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید به آن توجه داشته باشد.

بهروز عمرانی ـ رییس پیشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ـ نیز گفت: در دوران مسؤولیتم در پژوهشگاه سعی کردم اقدامات مهمی را انجام بدهم که از جمله آن‌ها رشد ۴۰ درصدی درآمدزایی در سال ۹۹ و ارتقای هیأت‌علمی پژوهشگاه است.

منبع: ایسنا

شانه‌ای پنج‌هزارساله از ایران

یک شانه چوبی که از پنج‌هزار سال پیش تا حالا تقریبا سالم مانده در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

این شانه متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد است که از کاوش‌های «شهر سوخته» در استان سیستان و بلوچستان به‌دست آمده است. بیشتر دندانه‌های این شانه ظریفِ چوبی که انحناهای زیبایی دارد، به‌طور عجیبی حفظ شده و بافت آن در ظاهر سالم است. این شانه هم‌اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

محوطه باستانی شهر سوخته در جنوب شرق ایران و ۵۶ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و کنار دلتای رود هیرمند قرار دارد و یکی از محوطه‌های کلیدی مطالعات باستان‌شناسی محسوب می‌شود. این محوطه کهن حدود ۲۸۰ هکتار مساحت دارد و پیشرفته‌ترین شهر باستانی دنیا لقب گرفته است.

شهر سوخته در هزاره سوم پیش از میلاد، یکی از مهم‌ترین مراکز دوران مفرغ در شرق ایران به شمار می‌آید. کاوش‌های علمی این محوطه از یک ساختار فرهنگیِ غنیِ جامعه شهرنشین حوزه فرهنگی جنوب شرق ایران پرده برداشته است.

نتیجه بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده روی یافته‌های باستان‌شناختی شهر سوخته چهار دوره استقرار فرهنگی را نشان می‌دهد. اولین دوره مربوط به ۳۲۰۰ پیش از میلاد است که بنا به عواملی از جمله قابل قبول‌ترین آن‌ها، تغییر بستر رودخانه هیرمند، شهر متروک می‌شود. این شهر حداقل دوبار و حداکثر سه بار در بازه‌های زمانی متفاوت دچار حریق و آتش‌سوزی شده است.

اشیای ارزشمند کشف‌شده در شهر سوخته از تنوع هنرهای گوناگون مانند سفال‌گری، خراطی، جواهرسازی و بافندگی در این منطقه خبر می‌دهند. از سال ۱۹۶۷ میلادی، یعنی حدود ۵۴ سال پیش، باستان‌شناسان انگلیسی و ایتالیایی کار حفاری و کاوش در محدوده شهر سوخته را آغاز کردند. بعد از انقلاب پس از وقفه‌ای طولانی، از سال ۱۳۷۴ کاوش‌های باستان‌شناسی زیر نظر استادان ایرانی و با سرپرستی دکتر سیدمنصور سیدسجادی ادامه پیدا کرد. در حال حاضر شهر سوخته منبع مطالعاتی برجسته‌ای در میان پژوهشگران محسوب می‌شود و ظرفیت‌های گسترده پژوهشی آن پایان‌ناپذیر است.

از دیگر اشیای باستانی مکشوفه در این دولت‌شهر می‌توان به چشم مصنوعی، کوزه سفالی با امضای سازنده آن، سوزن، خط‌کش، چکش، کوره‌های سفالگری، کوره‌های ذوب فلزات، دکمه لباس، شانه سر، بذر حبوبات و میوه، برنج، زیره و بسیاری از لوازم متداول و روزمره اشاره کرد.

شهر سوخته اول تیرماه سال ۱۳۹۳ در فهرست یونسکو ثبت شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دو برگ از قرآن موزه ملی ایران در لندن است؟

آشنایی با فرهنگ ژاپن در “موزه ملی توکیو”

آرامش در موزه ملی ایران

شرق‌شناس موزه لوور درگذشت

پیر آمیه – باستان شناس فرانسوی و شرق‌شناس موزه لوور – درگذشت

جامعه باستان‌شناسی ایران در بیانیه‌ای با اعلام خبر درگذشت این باستان‌شناس که ساعات پایانی چهارشنبه یکم اردیبهشت  در ۹۹ سالگی درگذشت، این طور نوشته است: «در مدرسه لوور دانشگاه سوربون رشته باستان‌شناسی خواند. در ۱۹۵۰ از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با نام عقاب در هنر و دین بین‌النهرین باستان، و در ۱۹۵۸ از پایان نامه دکتری با نام «شمایل نگاری مهرهای بین‌النهرین باستان قبل از ظهور ادبیات سومر در هزاره سوم پیش از میلاد » دفاع کرد.

 

برای کاوش‌های باستان شناختی به عراق و سوریه سفر کرد. از ۱۹۶۱ در موزه لوور کار می کرد و در مدرسه لوور نیز درس می‌داد. در ۱۹۷۱ در دانشگاه رم به تدریس پرداخت. به باستان شناسی ایران باستان، به ویژه عیلام، علاقه مند بود و در ۱۹۶۳ به ایران آمد و برای نوشتن کتاب عیلام منابعی گردآورد.

پس از آن نیز، به منظور تألیف کتابی درباره اشیای عتیقه شوش، چندین بار به ایران سفر کرد.

از آثار تالیف شده پییر آمیه می‌توان به «عیلام»، «موزه لوور، آثار عتیقه ایران»، «هنر باستانی شرق نزدیک»، «حجاری شوش، مجموعه گزارش چ‌های هیئت باستان شناسی در ایران» و «تمدن‌های باستانی شرق نزدیک» اشاره کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با موزه لوور – فرانسه

بازبینی تاریخچه آثار موزه بریتانیا

معرفی موزه های معروف شانگهای چین

یاد ماندگار زبان‌شناس خطیب تبریزی در کتب عربی

خطیب تبریزی رنج این راه دور و دراز را بی‌خود تحمل نکرد، چرا که هنگامی‌ که نسخه‌ای از کتاب التهذیب ازهری به دست او رسید برای فراگیری آن نزد ابوالعلا معری پیاده عازم شام شد.

او بیش از دو سال (میان سال‌های ۴۴۳-۴۴۶ ق) نزد ابوالعلاء ماند و علاوه بر تهذیب، برخی دیگر از آثار لغوی و ادبی از جمله غریب الحدیث ابوعبید (د ۲۲۴ ق) و اصلاح المنطق ابن‌سکّیت (د ۲۴۴ ق) را از او فرا گرفت.

خطیب خود نقل کرده است که روزی در مجلس درس ابوالعلا، یکی از همسایگان او در تبریز وارد مسجد شد و او با اجازه و خواست ابوالعلا با او دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از بازگشت به مجلس درس، ابوالعلا از او می‌پرسد: «این چه زبانی بود که با او گفت‌وگو کردی؟» خطیب پاسخ می‌دهد: «زبان آذربایجان». ابوالعلا می‌گوید: «زبان شما را نفهمیدم، اما هرچه گفتید به خاطر سپردم؛ آنگاه ابوالعلا آنچه را گفته بودند، بی‌کم‌وبیش باز می‌گوید.»

خطیب تبریزی در سال ۱۰۸۳- ۱۰۸۲ میلادی در میان علمای عرب، اولین بار به سقت الزند تأليف معلم خود ابوالعلا مری شرح نوشت. او نه فقط یک دوست صمیمی و معلم ارزنده‌ای برای خطیب شده بود، بلکه از نظر دارا بودن مال، حامی بزرگی برای خطيب به شمار می‌رفت و به او کمک‌های مادی می‌کرد.

پروفسور محمود اوف یکی از معلمان خطیب تبریزی بود که در سال ۱۰۵۷ پس از وفاتش، خطيب به جای او اولین و بزرگ‌ترین شخصیت علمی بود و بعد از او بیشتر در تبریز نماند و هوس ملاقات و مباحثات با علمای بزرگ او را دوباره به سوریه کشاند. خطيب در این سفر از دانشمندان نامی عرب مانند ابن برهان، على رقی ابن داهان، سلیم راضی، درس علوم و الهيات فرا گرفت. خطیب تبریزی در سال ۱۰۶۴ به دمشق رفت و در آن جا باب آشنایی و دوستی را با مورخ نامی خطیب بغدادی باز کرد.

خطیب سرانجام به استادی مدرسۀ نظامیه منصوب شد و در آنجا به تدریس علوم ادبی رایج آن زمان چون نحو، لغت، عروض و قافیه پرداخت. علاوه بر این، مدتی نیز مسئولیت کتابخانۀ مدرسۀ نظامیه را عهده‌دار بود.

خطیب تبریزی شاگردان بسیاری داشت که مشهورترین آنان جوالیقی (د ۵۳۹ ق / ۱۱۴۴ م) نویسندۀ کتاب المُعَرَّب است که جانشین استاد خود در مدرسۀ نظامیه شد،  برخی دیگر از کسانی که نزد خطیب علم آموختند، عبارتند  از محمد بن ناصر سلامی (د ۵۵۰ ق / ۱۱۵۵ م)، ابوالحسن سعد انصاری بَلَنْسی (د ۵۴۱ ق / ۱۱۴۶ م)، ابوالسعادات هبة الله بن علی معروف به ابن‌شجری (د ۵۴۲ ق)، ابوالفضل یحیی بن حَصْکَفی (د ۵۵۱ ق)، ابوطاهر سِنْجی (د ۵۴۸ ق) و ابوطاهر سِلَفی.

شعر

خطیب شعر نیز می‌سرود. برخی منابع تصریح کرده‌اند که او در سرودن شعر موفق نبود و برخی نیز شعرش را خوب و دل‌نشین وصف کرده‌اند، اما با تـوجه به مقدار اندکی کـه از سروده‌های خطیب، بیشتـر مربوط به زمان اقامتش در بغداد، در دست است، نمی‌توان داوری درستی در خصوص توان شاعری او داشت. باخرزی قصیده‌ای (۷۲ بیت) از خطیب در ستایش خواجه نظام‌الملک (۴۰۸- ۴۸۵ ق)، فتح خَرْشَنه، و اسارت فضلون نقل کرده است. ابن‌خلکان نیز برخی از اشعار او را در ضمن ارائه شرح حالش آورده، ازجمله ۱۱ بیت که خطیب در پاسخ به عمید فیاض سروده است. به‌جز آقابزرگ که به دیوان خطیب تبریزی اشاره کرده، اطلاع دیگری از این دیوان در دست نیست.

آثار

خطیب چند شرح مهم بر اشعار کهن عربی نوشت و علاوه بر آن، سروده‌های برخی شاعران عباسی را تفسیر کرد. برخی شرح‌های او در دانشگاه الازهر به عنوان منبع درسی مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت. به جز شرح شعر، موضوع اصلی تحقیقات او دستور زبان و واژه‌نگاری بود.

خطیب تبریزی سرانجام سال  ۵۰۲ در بغداد درگذشت، در مراسم تشييع و دفن خطیب تبریزی مردم بغداد شرکت داشتند و او را در قبرستان باب آبراز بغداد به خاک سپردند.

مرتبط:

یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی آثار عطار در کتابخانه ملی

از گولاچ سرخه‌ای تا سرمه شاهرودی

در استان سمنان تاکنون ۱۱۹ میراث معنوی در فهرست میراث ملی  به ثبت رسیده است، در این گزارش با شماری از میراث معنوی استان که به تازگی در فهرست ملی به ثبت رسیده است، بیشتر آشنا می‌شویم.

شیوه سنتی پخت گولاچ در بیابانک (شهرستان سرخه)

پخت شیرینی گولاچ در روستای بیابانک از توابع شهرستان سرخه رواج فراوانی دارد. این شیرینی سنتی به نوعی برند مواریث معنوی بیابانک به شمار می‌رود. برگزاری همه‌ساله جشنواره گولاچ در ایام نوروز نشان از اهمیت این شیرینی در بین مردم این روستا دارد.

برای پخت این شیرینی از زردچوبه، آرد، آب، شکر، گلاب، تخم‌مرغ، زعفران، روغن کنجد و خمیر ترش استفاده می‌شود.

شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار روستای اروانه

غار طبیعی اروانه در غرب روستا یکی از بزرگ‌ترین غارهای شهرستان بوده که جنس تشکیلات آن شبه کارست است.

در این غار محصولات لبنی دامداران اروانه که دوره ییلاق را در هواخورسو، گردِلش، وِی، پای در تنگه مرز، خِنزی، آشنی و … سپری و همچنین در صورت تمایل دامدارانی که در جبهه غربی افتر و امامزاده عبدالله ییلاق می‌کنند، نگهداری می‌شود. ظرفیت این غار حدود سه هزار جلد محصولات لبنی است که در خشکسالی‌ها تعداد پوست‌های حاوی لبنیات به حداقل کاهش می‌یابد. به دلیل نزدیک بودن سقف غار به سطح زمین هنگام حرکت در غار (به دلیل خطر ریزش) باید به حالت خمیده حرکت کرد. دالان اصلی غار شرقی- غربی است. در طول این دالان، وجود تخته‌سنگ‌های گچ و آهک، سکوهای مناسبی برای قرار دادن پوست‌های لبنیات فراهم کرده است. در حال حاضر به دلیل ریزش‌های غار امکان دسترسی به مناطق انتهایی غار امکان‌پذیر نیست. کاربری این غار سردخانه طبیعی بوده که ورودی آن با حفاظ فلزی که از سوی دهیاری اروانه تعبیه شده مسدود است. ورودی به‌دلیل ارتفاع از بستر اصلی غار کمی مشکل است. بعد از ورود به دهانه غار و طی حدود ۲۰ متر که در برخی نقاط ارتفاع غار به علت ریزش پایین است به دو راهی شرقی و غربی می‌رسیم که قسمت شرقی به علت ریزش مسدود بوده و غار در قسمت غربی ادامه دارد. بعد از ورود به دالان غربی، غار در حدود ۱۰۰ متر ادامه می‌یابد. این غار با چشم‌اندازهای زیبا و نقوش حاصل شده به ترکیبات کارستی و  نمکی علاوه بر کاربری سردخانه و برای نگهداشت مواد با استفاده از خاصیت گندزدایی مورد توجه اهالی منطقه بوده و در دامنه کوهی با لایه‌های گچی قرار دارد. قدمت این غار نیز مربوط به دوران سوم زمین‌شناسی است.

در این پژوهش به شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار روستای اروانه پرداخته می‌شود که شامل سه مرحله تهیه شیر از گوسفند، آماده‌سازی مراحل تهیه پنیر و عمل‌آوری پنیر در مغار روستای اروانه است.

شیوه سنتی فرآوری پنیر در ییلاقات روستای اروانه (هواخورسو، گردِلش، وِی، پای در تنگه مرز، خِنزی، آشنی و …) انجام می‌شود. به دلیل وجود آب طبیعی مناسب و سرد بودن ییلاقات، شیر دام‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده که قاعدتاً پنیر تولیدی نیز دارای کیفیت بالایی است. در ابتدا گوسفندان را به قسمت بَره (در اصطلاح محلی، محل تجمع گوسفندان قبل از دوشیدن) برده و بعد از عبور از قسمت کیم بَره (در اصطلاح محلی، محل عبور گوسفندان برای دوشیدن) وارد جلو بَره (در اصطلاح محلی، محل دوشیدن گوسفندان) شده و دوشیده می‌شوند.

شیوه سنتی ساخت سرمه شاهرود

سرمه یکی از لوازم آرایشی قدیمی است که از گذشته زنان برای زینت چشم خود از آن بهره می‌بردند. سرمه علاوه بر کاربرد زینتی دارای خواص درمانی فراوانی نیز هست. امروزه با توجه به تنوع انواع لوازم آرایشی مختلف استفاده از سرمه بسیار کم‌رنگ شده است

طرز تهیه سرمه چشم با مغز بادام شیرین

در گذشته استفاده از انواع سرمه برای زیبایی و  تقویت  هر چه بیشتر ابرو و مژه و با هدف بهره بردن از خواص درمانی آن مرسوم بود. انواع سرمه در گذشته  به روش‌های مختلف سنتی تهیه می‌شد اما امروزه جای خواص درمانی آن را مواد شیمیایی  گرفته‌ است که  فقط برای زیبایی چشم و ابرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد با توجه به کیفیت نامطلوب ریزش ابرو و مژه نیز می‌شود.

بهترین سرمه برای چشم سرمه بادام شیرین است. برای این کار ابتدا تعدادی بادام را مغز کرده یک عدد سوزن یا میله باریک را درون مغز بادام فرو برده و روی حرارت نگه می‌دارند وقتی‌که مغز بادام شروع به سوختن کرد، بشقاب چینی روی آن گذاشته، همراه با سوختن بادام دود حاصل به‌مرور بر روی ظرف نقش بسته و سرمه را به وجود می‌آورد.

پس از سوختن مغزها اندکی صبر کرده تا بشقاب چینی خنک شود سپس با چاقو و یا جسمی نوک‌تیز دوده نقش بسته بر روی ظرف را تراشیده و درون سرمه‌دان می‌ریزند. همچنین مقداری پیه بز به دوده افزوده می‌شود تا باعث جمع شدن دوده‌ها و ماندگاری بیشتر سرمه بر چشم شود.

خواص درمانی سرمه

از مهمترین خواص سرمه می‌توان به تقویت چشم، ضد التهاب، رفع سوزش و اشک، تقویت ابرو و پرپشت کردن مژه و ابرو اشاره کرد، از مهم‌ترین خواص سرمه تقویت و جلای بینایی و رفع  چرک و آلودگی از چشم است که افراد بیمار از آن بهره می‌برند.

شیوه سنتی تهیه تلی در شاهرود

تِلی telli یک ماده طبیعی است و خواص آنتی باکتریایی و ضد قارچی دارد. علاوه بر این، تعادل پوست سر را حفظ کرده و مانع به هم خوردن تعادل طبیعی مو می‌شود. یکی از خصوصیات تلی  این است که می‌تواند موها را تغذیه کند. این ماده همانند یک مرطوب‌کننده برای پوست عمل می‌کند. زنانی که بعد از رنگ کردن موهای خود با  خارش پوست سر و یا  خشکی مو مواجه می‌شوند بهتر است از این ماده معجزه‌آسا برای درمان موی سر خود بهره ببرند.

از جمله خواص تلی می‌توان به  حفظ تعادل و تمیز نگاه‌داشتن پوست سر، حفظ تعادل طبیعی اسیدی پوست سر، براق، نرم و انعطاف‌پذیر کردن مو،  تسکین سردرد، ترمیم و تقویت مو و کمک به حفظ سلامت پوست سر اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه تلی عبارت است از گل ختمی سفید، گل زوفا، گل‌گاوزبان، کف دریا، عناب، گل بابونه،  برگ اکالیپتوس،  صمغ درخت زردآلو- که در اصطلاح محلی به آن ” النگور elengur ” می‌گویند-، کتیرا، پوست تازه پسته،  سدر،  قهوه،  کاکائو،  گل رخت شور،  گل‌سفید،  نخود،  لوبیا،  لوبیا چشم‌بلبلی، گندم، لپه، ماش، عدس، هسته آلبالو، سیب درختی، تخم خیار، پوست خیار، تخم خربزه، بادام تلخ و شیرین،  مغز پسته، گردو، ذرت، فندق، روغن نارگیل، روغن‌زیتون، شیر، روغن زرد محلی و  زرده تخم‌مرغ.

* گزارش از هانی رستگاران، پژوهشگر میراث‌فرهنگی و مسئول ثبت آثار و تعیین حریم میراث ملی استان سمنان

مرتبط:

مرمت دالان رحمت‌الهی کدیور سمنان

میراث هزاره‌ها در شهر سمنان

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

آسیاب آبی دهشیر علیا، تنها آسیاب آبی فعال زنجان

این آسیاب آبی از سمت شرق نیز بافاصله اندکی به رودخانه دهشیر می‌رسد. از این آسیاب عمدتاً برای آرد کردن گندم استفاده می­‌شود و از نیروی آب برای گرداندن سنگ آسیاب استفاده می‌شود.

روستای دهشیر به وسیله رودخانه‌ای که از رشته‌ کوه‌های دمیرلی سرچشمه می‌گیرد به دو قسمت تقسیم ‌شده است، وجود این رودخانه سبب رونق کشاورزی شده و حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی زیر کشت آبی و باغ‌های میوه است.

استان زنجان نیز مانند تمام شهرهای ایران‌زمین از موهبت آسیاب‌های آبی برخوردار است که می‌توان به آسیاب آبی دهشیر علیا اشاره کرد که یکی از بناهای دوره قاجار و خدمات رسان به اهالی روستای باصفای دهشیر است.

صدای دل‌نشین این آسیاب آبی و قرار گرفتن آن در میان باغات، درختان و کوه‌ها هر انسانی را به وجد می‌آورد. ساختمان آسیاب، بنایی بسیار ساده است که با مصالح بومی در كنار آبادی و بر سر راه رودخانه ساخته‌ شده است. آسیاب آبی از جمله ابزارهای قدیمی است که در روستای دهشیر علیا است و هنوز هم آسیاب آن برای مردم محلی و آبادی­‌های اطراف می‌چرخد و متولی آن هر روز گندم‌های آورده شده به این آسیاب را برای مردم خرد کرده و تبدیل به آرد می‌کند، قطعاً در سال‌های دور این آسیاب رونق فراوانی داشته است.

قوت غالب مردم از گذشته تا به امروز نان است. نان حرمت بسیار در بین مردمان ترک زبان دارد و گندم به عنوان ماده اولیه در پخت نان از احترام خاصی برخوردار است. در این روستا هنوز هم  آسیاب­ان وظیفه تبدیل گندم به آرد را به عهده دارد. در روستای دهشیر مردها عهده‌دار حمل کیسه‌های گندم به آسیاب و آرد کردن هستند. این آسیاب آبی برای آسیاب و خرد کردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد استفاده می‌­شود و با استفاده از فن سرعت یا فشار آب ‌کار می‌­کند.

روش کار آسیاب آبی

روش كار آسیاب بدین‌صورت است كه آبی که از کوه‌ها جاری است ابتدا وارد یك حوضچه شده و در آنجا آب پاك و تمیز می‌شود، از این حوضچه چون حمام و استخر استفاده می‌شده و آب پس از عبور از تخته‌بند حوضچه وارد تنوره عمودی شده و با فشار زیاد به پرده چوبی وارد می‌شود و آن را می‌چرخاند، سنگ زیرین همیشه ثابت باقی می‌ماند این آسیاب از نوع آسیاب‎‌های تک‌سنگی است و آب بعد از چرخاندن آسیاب، به حوضچه‌هایی سرازیر می‌شود که منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند و به كشتزارها و باغات سرازیر می­‌شود. گندم کم‌کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده در بین دو سنگ زیرین و زبرین قرار می‌گیرد و خرد و به آرد تبدیل می‌شود، گندم یا جو، از روزنى به مرکز آن هدایت مى‌شود و براثر سایش و حرکت سنگ بالایى، گندم به آرد تبدیل مى‌شود.

تنوره آن به‌صورت مخروطى ناقص و وارونه طراحى و ساخته مى‌شده است. به‌گونه‌ای که آب ذخیره‌شده در آن، از روزنى کوچک با فشار، پره‌هاى سنگ ‌آسیا را به حرکت درمی‌آورد.

فضاى اصلى آسیاب‌ها در دل زمین جاى دارد و بخش نمایان آن اندک است و به نورگیرها و ورودى خلاصه مى‌شود. محل‌هایى براى نگهدارى جوال گندم و آرد و استراحت آسیابان نیز جزیی از فضاهاى آسیاب محسوب مى‌شود.

 تنوری در کنار حوضچه و در داخل اتاقک قرار گرفته است که محلی­‌ها در آن نان تنوری می­‌پزند. در فصل گرما، تنوره آسیاب‌ها محلى براى آب‌تنى جوانان بوده و هست که خطراتى را نیز به همراه داشته است.

در گذشته به دلیل فراوانی منابع آب‌های سطحی در زنجان در بسیاری از مناطق شهری و روستایی این استان، آسیاب‌های آبی زیادی وجود داشت که هم‌اکنون به‌صورت محوطه قدیمی است، اما آسیاب آبی دهشیر تنها آسیاب آبی فعال در استان زنجان است که در اصل متعلق به پـدربزرگ مالك کنونی آن است کـه در زمـان قاجاریـه زندگی می‌کرده است، خوشبختانه مالک آن خواستار ادامه فعالیت سنتی است و به گفته خودش این شغل آبا و اجداد او بوده و به‌ صورت موروثی به او رسیده است.

قرار گرفتن در میان باغات هم بر جاذبه این آسیاب آبی افزوده است. این اثر تاریخی به شماره ۳۱۶۱۳ مورخ ۱۳۹۵/۹/۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرتبط:

آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

سازه‌های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن