وجود ۱۲۰۰ واحد خانه تاریخی در تبریز

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از وجود بیش از ۱۲۰۰ واحد خانه تاریخی و باستانی در تبریز خبر داد و گفت: کاندیداهای شورای شهر به هویت تاریخی و فرهنگی تبریز بپردازند.

داوود بهبودی در حاشیه بازدید از چند پروژه مهم میراث فرهنگی شهر تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: انتظار می‌رود شهرداری کلانشهر تبریز حضور پررنگ و موثرتری در تملک، احیا، مرمت و نگهداری پروژه‌های تاریخی و فرهنگی شهر که نماد هویت تبریز هستند، داشته باشد.

وی افزود: حال که در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر هستیم، لازم است تا کاندیداها در برنامه‌های خود به آثار تاریخی و فرهنگی شهر بپردازند و هم شهروندان در ملاک‌های انتخاباتی خود، این عامل بسیار مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: مثلا بازار تاریخی تبریز علاوه بر نقشی که در زندگی اقتصادی مردم دارد، یادآور گذشته اقتصادی و اجتماعی مردم این دیار و در واقع شناسنامه کهن‌شهر تبریز است.

بهبودی افزود: این بازار تاریخی که به ثبت جهانی رسیده است، جایگاه ارزشمندی در هویت تبریز و جلب گردشگران داخلی و خارجی دارد، بنابراین عملیات مرمت و احیای آن باید با دقت و ظرافت خاص به طور مستمر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بروز هرگونه حادثه ناخواسته از قبیل آتش ‌سوزی در این بازار فاجعه ‌بار است و دستگاه‌های مسوول و خدمات رسان همانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تبریز و … باید با برنامه عملیاتی دقیق و جامع مشارکت بازاریان و کسبه محترم را جلب کرده و در جهت ساماندهی، مناسب سازی و اقدامات پیشگیرانه اهتمام جدی داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از خانه‌های تاریخی تبریز احیا و مرمت شده است. احیای مجموعه‌هایی مثل خانه حریری و حسن پادشاه نیز بسیار مهم است و در آینده فرهنگی شهر تبریز می‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‎ شرقی، گفت: انتظار می‌رود شهرداری تبریز و سایر دستگاه‌های مسئول با مشارکت و همراهی بیشتر در تملک، احیا و بهره‌برداری از این مجموعه‌ها تمام توان خود را بکار گیرند؛ هم‌چنین ضوابط دقیق و سخت ‌گیرانه‌تگ تری در ساخت و سازهای بافت تاریخی و فرهنگی اعمال کنند.

به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بهبودی به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی از مجموعه‌های خانه حریری، حسن پادشاه، مسجد چهارمنار و بازار تاریخی تبریز بازدید کرده و در جریان مراحل احیای این پروژه‌ها و مسائل پیش رو قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تاریخچه و معماری آرامگاه صائب تبریزی

فرش دستباف تبریز ، شکوه هنر ایرانی

خانه بهنام تبریز

عربستان وظیفه میزبانی از حجاج را به عهده بگیرد

رییس سازمان حج و زیارت در پیامی به مناسبت هفته حج گفت: امید داریم انتظارها برای حج به سر آید و عربستان وظیفه میزبانی را عهده‌دار شود و حج برقرار شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان در پیامی به مناسبت آغاز هفته حج، بیان کرد: اینک به سالی و ذی‌الحجه‌ای دیگر به انتظاریم تا شاید در این دنیای رنگ رنگ کرونایی متولیان این سرزمین مقدس (دولت عربستان) وظیفه میزبانی‌شان را عهده‌دار شوند و دوباره فرصتی مغتنم آید تا زائران حریم امن الهی دعوت حق را لبیک گفته و به سیل خروشان معنویت و اتحاد، یک‌صدایی و هم‌آوایی در سرزمین وحی بپیوندند.

او در بخش دیگر این پیام با اشاره به “جنبه‌های معنوی حج” تاکید کرد: امید است تا انتظارها برای برگزاری حج ابراهیمی امسال به سر آید و با توجه به وجود واکسن کرونا و تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مربوطه، هم از سوی کشور میزبان و هم توسط کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران، حج برقرار شود.

عربستان پس از یک دوره تعلیق حج برای زائران خارجی، به تازگی شرایط حضور این زائران در حج ۱۴۰۰ را اعلام کرده، اما هنوز سهمیه کشورها را مشخص نکرده است. برخی کشورها از جمله اندونزی که معمولا بیشترین جمعیت زائران را در حج دارد، از حضور در مناسک امسال انصراف داده‌اند. علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج کشورمان ـ نیز چندی پیش نسبت به بلاتکلیفی‌ای که عربستان در تعیین سهمیه حج کشورها و حضور زائران خارجی ایجاد کرده، معترض شد.

بنا به گفته رییس سازمان حج و زیارت، در سال ۹۹ نزدیک به ٧۴ هزار نفر برای حج ثبت نام کرده و هزینه آن را کامل پرداخته‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تصمیم‌گیری نهایی درباره مراسم حج به‌زودی

فرصت‌ها و تهدیدات یک صنعت پردرآمد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر عنوان کرد: امروزه گردشگری به یکی از پردرآمدترین فعالیت‌ها در دنیا تبدیل شده و از آن به عنوان «صنعت سفید» یاد می‌شود چرا که در قیاس با صنایع دیگر از آلودگی کمتر و بازده بیشتری برخوردار است و در آینده نزدیک نیز به‌ عنوان صنعت نخست جهان شناخته خواهد شد.

محمدحسین ارسطوزاده با بیان اینکه یکی از رایج‌ترین انواع گردشگری، نوع دریایی-ساحلی است، گفت: در سواحل علاوه بر میراث فرهنگی، تنوع فرهنگی، آداب و رسوم منطقه و ارائه غذاهای سالم، وجود آیتم‌های دیگری اعم از آب، منظر زیبا، تنوع زیستی دریایی و خشکی سبب جذب گردشگر می‌شود.

وی ادامه داد: خواص درمانی آب دریا و نور خورشید نیز یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های این نوع گردشگری است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر، این «صنعت سفید» شامل فعالیت‌های متنوعی در دریا، ساحل و فرا ساحل است و همین فعالیت‌ها معمولاً با رشد ظرفیت‌های گردشگری اعم از هتل‌ها، خانه‌های اجاره‌ای، رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، تفریحات و ورزش‌های آبی، و همچنین تقویت زیرساخت‌ها اعم از بنادر، جزایر مصنوعی و امکانات دیگر همراه بوده و نیز می‌تواند توسط بومیان منطقه ساحلی و حتی جزایر به‌ عنوان یک شغل پنداشته و سبب افزایش اشتغال بشود.

ارسطوزاده خاطرنشان کرد: گردشگری دریایی علاوه بر طبیعت (اقلیم، چشم‌انداز و اکوتوریسم) به فرهنگ (میراث‌فرهنگی، هنر، صنایع‌دستی، سنت‌ها و…) وابسته است و توسعه آن علاوه بر امکانات و شرایط فیزیکی، تا حد زیادی به شرایط اجتماعی و اقتصادی منطقه بستگی دارد، چرا که ویژگی‌های محلی، وضعیت امنیت و سلامت، بهداشت، فرهنگ عمومی ساحل نشینان قطعاً در ساختن خاطره‌ای خوش در ذهن گردشگران و ترغیب آنان به سفر مجدد و یا پیشنهاد آن به دیگران تاثیر شگرفی دارد؛ از این رو شناخت مزیت‌های سواحل برای برنامه‌ریزی و رونق گردشگری بسیار ضرورت دارد و عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز در توسعه گردشگری ساحلی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: از آن جمله می‌توان به پذیرش گردشگران توسط مردم محلی، امنیت و سطح بهداشت و فاکتورهای سیاسی همچون‌ عدم وجود بحران‌های سیاسی، نوسانات نرخ ارز و فهم اهمیت و جایگاه اقتصادی گردشگری برای برنامه‌ریزان محلی اشاره کرد.

این مسئول بیان کرد: هرچند گردشگری در بهبود اقتصادی مردم نقش به سزایی دارد اما از نظر مفهومی دارای تناقض است و تجربه نشان داده با وجود اینکه گردشگری دریایی از نظر اقتصادی کل جامعه را مغتنم می‌سازد و یک فرصت است مضرات آن از جمله بارگذاری بیش از حد در سواحل، اعم از شهرسازی در خط ساحلی و فشار و تنش بر مناطق زیست محیطی، دفع آلودگی و زباله‌های شهری، از بین رفتن زیستگاه‌های جانوران و گیاهان دریایی، تحول در نوع اقتصاد مردم محلی که بعضاً موجب نادیده گرفتن و فراموشی پیشه‌های سنتی و ریشه‌دار مناطق تحت تاثیر می‌شود و نیز از بین رفتن ارزش‌های بومی و سنتی در صورت‌ نبود برنامه‌ریزی صحیح و لازم، می‌تواند از تهدیدات قابل پیش بینی آن باشد. 

محمدحسین ارسطوزاده تاکید کرد: فقدان توجه و برنامه‌ریزی کافی و خردمندانه در بهره‌گیری از ظرفیت‌های سواحل برای گردشگری که اغلب با تضییع فرصت‌ها، سرمایه‌ها و علل جذابیت سواحل رخ نمایی می‌کند، اگر چه در کوتاه مدت احتمال سودآوری گذرا را در پی دارد اما در بلند مدت باعث از بین رفتن مزایای اقتصادی گردشگری نیز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر اضافه کرد: چرا که نابودی چشم اندازها و تنوع گیاهان و جانوران در دریا و خشکی و نیز بازخورد اجتماعی و رفتاری جوامع محلی (و در نتیجه ناامنی و نداشتن خاطره‌ای دل‌انگیز برای تکرار سفر گردشگران) موجب از میان رفتن و یا کم رنگ شدن مزایای سفر به مناطق مورد نظر خواهد شد که مصداق توسعه‌ ناپایدار گردشگری است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شالوها تا نوروز مهمان بوشهری‌ها هستند…

بوشهر _دریایی‌ترین شهر جهان

بازتاب هتل‌های خاص ایران در رسانه آمریکایی

سی‌ان‌ان به مناسبت انتشار کتابی درباره هتل‌های ایران به زبان انگلیسی توسط یک گردشگر سوئیسی، به جنبه‌های متفاوت و کمتر شنیده‌شده از ایران پرداخته است.

برخی از مردم برای تاریخ به ایران سفر می‌کنند؛ ۲۴ مکان میراث جهانی یونسکو برای شروع خوب است. دیگران به دنبال فرهنگ و زندگی مردم هستند؛ غذای عالی و مهمان‌نوازی افسانه‌ای که مسافران عادی از آن لذت می‌برند، اما برای «توماس وگمن» سفر به ایران کمی متفاوت بوده است.

سی‌ان‌ان‌ آمریکا در این گزارش نگاهی داشته به تجربه سفرِ ایرانِ «توماس وگمن»، گردشگری که کتابی درباره هتل‌های ایران نوشته است. از نظر او، چشمگیرترین نکته در مورد ایران، هتل‌های آن است. البته نه هتل‌های بزرگ هفت‌ستاره، بلکه هتل بوتیک‌های کوچکی که توسط خانواده‌ها اداره می‌شوند، در حالی که کاملاً مدرن و پیشرفته هستند.

او می‌گوید: در ایران یک مشخصه عالی درباره هتل بوتیک‌ها وجود دارد که طراحی معاصر را با میراث ایرانی ترکیب کرده‌اند و این در حال افزایش است.

وگمن متخصص بیمه در سوئیس است که اولین سفرش را به ایران در سال ۲۰۱۹ انجام داد و آن‌چنان تحت تأثیر این هتل‌ها قرار گرفت که با وجود این‌که تجربه انتشار کتابی را نداشت، تصمیم گرفت کتابی بنویسد. او می‌گوید: هنگام پرواز از تهران به زوریخ به این فکر کردم آیا کتابی در مورد هتل‌های ایران وجود دارد و فهمیدم حتی یک کتاب هم وجود نداد. این درحالی بود که هنگام سفر از ایران و به‌ویژه هتل‌های آن بسیار متعجب و شگفت‌زده شدم.

وگمن پس از سفر به ایران، کتابی درباره ۱۶ هتل، عمدتا هتل بوتیک در شهرهایی از تهران و شیراز تا روستایی در جزیره قشم در جنوب ایران، با عنوان «Persian Nights» نوشته است.

سی‌ان‌ان‌ در این گزارش مدعی شده که این نخستین کتاب انگلیسی‌زبان است که به هتل‌های ایران اختصاص یافته است و می‌گوید به کسانی که این کشور را نمی‌شناسند نگاه اجمالی از رونق طراحی، فراتر از اماکن تاریخی می‌دهد.

 

وگمن، نویسنده کتاب «شب‌های پارسی» می‌گوید: به هر کشوری که سفر می‌کنید متوجه می‌شوید که واقعیت‌هایی متفاوت از آن‌چه می‌دانید و شنیده‌اید، وجود دارد و اگر آن کشور کمی بسته‌تر باشد و افراد کمتری به آن‌جا سفر کنند تا عکس‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، واقعیت‌ها متفاوت‌تر هم خواهد بود. بنابراین احتمالاً تصور غلط بیشتری درباره ایران نسبت به سایر کشورها وجود دارد. کتاب او – که در آن با یک تیم ایرانی کار کرده است ـ ۱۶ هتل ایرانی را به تصویر می‌کشد، اگرچه بیشتر آن‌ها ساختمان‌های نوسازی‌شده میراثی هستند، اما با فروشگاه، گالری و حتی رستوران‌های گیاهخواری پیوند خورده‌اند. او در این کتاب اشاره می‌کند که بسیاری از بخش‌ها توسط زنان اداره می‌شوند.

در کتاب شب‌های پارسی به جزئیات یک هتل بوتیک در شهر اصفهان پرداخته شده که ساختمان آن به اواخر دوره قاجار و قرن نوزدهم تعلق دارد، ساختمانی که طراحی مدرنی دارد و عاری از پلاستیک است و از صابون‌های دست‌ساز ارگانیک، غذای گیاهی و حتی دمپایی‌های حصیری ساخت هنرمندان جنوب ایران استفاده کرده است.

وگمن می‌گوید: چنین میراث محکمی از گذشته ایران وجود دارد؛ چرا آن‌ها باید بناهای جدید بسازند؟ این (تبدیل ساختمان‌های تاریخی به هتل بوتیک) راهی برای نگهداری آن‌ها است.

blank

 

این گردشگر سوئیسی در کتابش فقط به هتل بوتیک‌ها نپرداخته، سراغ مهمانپذیرهای کوچک (بومگردی‌ها) که به مراتب قیمت پایین‌تری نسبت به هتل بوتیک‌ها دارند هم رفته است. تجربه اقامت در یکی از آن‌ها را که در شهر اصفهان، نزدیک مسجد جامع ـ میراث ثبت‌شده در یونسکو ـ واقع شده شرح داده است؛ خانه‌ای که توسط یک زوج اداره می‌شود و گویی قرار است مدتی با آن‌ها زندگی کنید. این زوج جوان حتی کارگاه چاپ پارچه‌ای را اداره می‌کنند و برای مهمانان دوچرخه دارند.

هر چند به اعتقاد نویسنده کتاب «شب‌های پارسی» هتل‌ها تنها دلیل سفر به ایران نیستند، اما او معتثد است ایران باید در فهرست بازدید همه گردشگران باشد. او می‌گوید: ایران یکی از معدود کشورهایی بود که مدت‌ها بود واقعاً به آن علاقه داشتم؛ ایران، ژاپن و پرو. من کشورهایی را دوست دارم که دارای فرهنگ بسیار قوی و باستانی هستند و از لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند. من با چند ایرانی در اروپا ملاقات کردم و آن‌ها همیشه رفتار بسیار دوستانه‌ای داشته‌اند. او اولین سفرش را پس از جدا شدن از همسرش انجام داد. می‌خواست تنها باشد، به جای سفر با یک گروه، راهنما ـ راننده‌ای را استخدام کرد که هزینه آن در حدود ۱۱۰ دلار در روز بود.

blank

 

وگمن درباره چگونگی پیدا کردن هتل‌های محل اقامتش می گوید: رزرو هتل‌ها آسان بود؛ زیرا همه آن‌ها یکدیگر را می‌شناسند. بسیاری از آن‌ها توصیه‌شده بودند (که همیشه بهترین هستند)، به علاوه من در اینستاگرام و اینترنت تحقیق کردم و کتاب‌های راهنمای ایران را خواندم.

فقط هتل‌ها نبودند که وگمن را متعجب کردند، به عنوان کسی که درباره تاریخ ایران تحقیق کرده، جنبه مدرن آن نیز غافلگیرکننده بود.

او می‌گوید: من انتظار کشوری سنتی‌تر را داشتم، اما در این هتل‌ها، کافه‌ها و گالری‌هایی شبیه اروپا یا آمریکا بود که متعجب شدم. انتظار نداشتم که یک دستگاه قهوه‌ساز Marzocco ایتالیایی یا یک دستگاه برشته‌کننده قهوه Probat آلمانی ببینم. به نظر می‌رسد خلاقیت قوی وجود دارد. متوجه شدم واقعیت‌های زیادی وجود دارد و من می‌خواستم آن‌چه را که تجربه کردم و لذت بردم نشان دهم.

blank

 

سی‌ان‌ان در گزارشش تاکید دارد وگمن تلاش می‌کند به این نکته اشاره کند کتابی که نوشته درباره هتل‌ها است، نه سیاست. او می‌گوید: مطمئنا واقعیت‌های بسیار متفاوتی درباره ایران وجود دارد، این کشور عربستان سعودی نیست، کره شمالی هم نیست، اما ایالات متحده و انگلیس هم نیست. وگمن به عنوان یک جهانگرد می‌گوید: در سفر به ایران بسیار آزاد بودم. احساس می‌کردم می‌توانم هر زمان که بخواهم به همه جا بروم. من با استفاده از Google Maps دیروقت به اقامتگاه می‌رفتم و همیشه احساس امنیت می‌کردم.

او از معماری مساجد و غذاهای ایرانی لذت می‌برد و می‌گوید: آن‌ها خورشت‌های فوق‌العاده می‌پزند و غذاهای گیاهی زیادی دارند، از نظر غذا فرهنگی بسیار غنی دارند.

blank

 

وگمن تحت تاثیر رفتار مردم ایران هم قرار گرفته است و می‌گوید: من یک سال در برزیل زندگی کردم، بنابراین به فرهنگ‌های دوستانه و باز عادت کرده‌ام، فکر می‌کنم ایرانی‌ها دوستانه رفتار می‌کنند.

کتاب «شب‌های پارسی» (Persian Nights) پیش از همه‌گیری ویروس کرونا نوشته شده است، وگمن تصمیم دارد با پایان همه‌گیری و روشن شدن اوضاع به ایران برگردد و یک رونمایی از کتابش داشته باشد.

منبع: ایسنا

خدمت کرونا به بازار فروش صنایع دستی!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در دوران کرونا و محدودیت صادرات، فروش مجازی باعث رونق بازار هنرمندان صنایع دستی شده است.

مصطفی مرزبان با اشاره به وضعیت کنونی صنایع دستی استان مرکزی، اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب کارگاه های صنایع دستی استان در منزل فعال هستند، کرونا فشار و ضرر هنگفتی به امر تولید وارد نکرد و تنها در صادرات چمدانی و فروش محصولات تاثیر منفی داشت.

وی با بیان اینکه صنایع دستی استان مرکزی به نسبت صنعت گردشگری خسارت کمتری از کرونا متحمل شد، گفت: خوشبختانه در امر آموزش و ترویج صنایع دستی دوره های بسیاری در رده حرفه ای و غیرحرفه ای برگزار شده است که اثربخشی آن را شاهد هستیم.

مرزبان افزود: در ساخت بازارچه های دائمی صنایع دستی طی دو سال اخیر اقدامات مطلوبی به انجام رسیده و حتی جزو استان های صاحب نام هستیم چراکه از ۱۲ شهرستان، ۱۰ شهرستان دارای بازارچه فعال هستند و تنها شهرستان های خنداب و زرندیه باقی مانده اند که امسال با پیگیری انجام شده و سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان مرکزی، مبلغ یک میلیارد تومان برای ساخت این دو بازارچه دریافت شد.

وی با بیان اینکه زمین لازم برای ساخت این بازارچه اختصاص یافته است و به محض طراحی، عملیات ساخت آغاز می شود، افزود: همچنین در نظر است که بازارچه ای در محل سرچشمه محلات نیز احداث شود و با اختصاص زمین از سوی شهرداری عملیات احداث آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: هر کدام از بازارچه های صنایع دستی فعال در استان بالغ بر ۸ تا ۱۲ غرفه دارد که به صورت کاملا رایگان تجهیز شده است و با امکانات آب و برق و گاز در اختیار هنرمندان شاخص قرار گرفته است تا برای تولید و فروش محصولات صنایع دستی حمایت لازم صورت گیرد.

وی در خصوص احیای رشته های صنایع دستی منسوخ شده، بیان کرد: در این راستا موضوع آموزش و ترویج مدنظر اداره کل قرار دارد و حتی تعدادی از رشته ها با ارائه آموزش احیا شده اند.

مرزبان با اشاره به صادرات محصولات صنایع دستی، گفت: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت در سفرها و پروازها، عملا صادرات متوقف است ولی کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع دستی به شمار می رود چراکه کمک کرد محصولات خود را از طریق سایت و نمایشگاه های مجازی به فروش برسانند. حتی در اراک یکی از هنرمندان بیش از ۵۰ میلیون تومان محصولات چرمی خود را علاوه بر فروش روتین و خرد، برای کشور افغانستان و ارمنستان طی قراردادی دوساله تولید خواهد کرد. این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود می تواند به درآمدهای مناسب بینجامد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رونق صادرات در حوزه صنایع دستی کشور

میبد میزبان شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی

ترکیه در انتظار مسافران ایرانی

با سفر هیأتی از زنان کارآفرین و بازرگان ایرانی به شهر وان، پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی بین ایران و ترکیه، فعالان گردشگری شهر وان امیدوارند رفت و آمد گردشگران ایرانی به این منطقه از ترکیه زودتر از سر گرفته شود.

مهدی عباسی، کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس گفت: پس از گذشت یک سال از بسته شدن مرزهای زمینی ترکیه با ایران به علت جلوگیری از شیوع کرونا، مرز کاپی‌کوی ـ رازی از ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) باز شد و یک گروه ۴۱ نفره از تجار، استادان هنر و صنایع دستی و زنان کارآفرین ایرانی از این پایانه وارد شهر وان شدند که هتلداران این شهر با گل به استقبال آن‌ها رفتند.

او افزود: دروازه گمرک کاپی‌کوی در استان وان که طولانی‌ترین مرز زمینی را با ایران دارد، پس از ۱۴ ماه تعطیلی از ۱۷ می به عنوان بخشی از اقدامات ستاد کرونای ترکیه به روی گردشگران زمینی پیاده و وسایل نقلیه باز شد. با توجه به این‌که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان سارای استان وان و موقعیت متقابلش در ایران در حال افزایش بود، از ۲۴ مارس سال ۲۰۲۰ این مرز زمینی بسته شد، ولی حالا گردشگران می‌توانند با در دست داشتن نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر که طی ۷۲ ساعت قبل از ورود به ترکیه انجام شده است، از دروازه گمرک کاپی‌کوی به صورت زمینی وارد ترکیه شوند.

هرچند مرز رازی ـ کاپی‌کوی از سمت ایران همچنان به روی گردشگران بسته است و تنها دیپلمات‌ها، تجار و افرادی که برگه اقامت دارند و یا درحال تحصیل و زندگی در ترکیه هستند، اجازه تردد از این مرز را دارند.

سارا دلیل‌آزاد، کارآفرین ایرانی که همراه هیأتی ۴۱ نفره از زنان تجار و کارآفرین پس از ۱۴ ماه بسته بودن مرزهای زمینی، به شهر وان سفر کرده است، گفت: در این سفر زنان بازرگان و کارآفرین از شهرهای مختلف ایران همراه ما هستند. می‌خواهیم ظرفیت تجاری شهر وان را بسنجیم و قدم‌های خوبی در این مسیر برداریم. در حال حاضر تعداد گردشگران ایرانی زیاد نیست، چون دروازه مرزی کاپی‌کوی از طرف ایران بسته شده است. ما منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. امیدوارم بعد از انتخابات مرزهای زمینی باز شود.

پریسا زنگباری، بازرگان ایرانی نیز گفت: به دلیل همه‌گیری طولانی‌مدت، ایرانی‌ها مثل گذشته نمی‌توانند به شهر وان سفر کنند، ما به همراه تعدادی از بازرگانان و زنان کارآفرین ایرانی برای تشکیل جلسه‌ای در اتاق بازرگانی وان آمده‌ایم. در این سفر کاری هم سیاحت کردیم و هم ظریفت‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی کردیم. قصدمان تجارت با ترک‌ها است، به ویژه آن‌که اشتراکات زیادی با یکدیگر داریم.

همچنین حکمت‌الله یتکین که کارآفرینان و بازرگانان ایرانی را همراهی و راهنمایی می‌کرد، به یک خبرگزاری ترکیه‌ای گفت که هیأت ایرانی متشکل از ۴۱ نفر برای سرمایه‌گذاری به وان آمده‌اند و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. سعی می‌کنیم روابط‌مان را با ایران و عراق بیشتر کنیم.

شهر وان ترکیه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانی‌ها بود که بیشتر از آن‌که جنبه تفریحی داشته باشد، به انگیزه خرید انتخاب می‌شود. بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، در سال‌های اخیر سفر ایرانی‌ها به شهر وان، تاثیر مثبت و چشم‌گیری بر صنعت گردشگری این منطقه داشته است. از همین‌رو، در مهرماه سال گذشته، همزمان با سفر هیأت گردشگری ایران با همراهی علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، اعضای اتاق بازرگانی و مسؤولان استانداری و شهرداری وان نسبت به بسته بودن مرز زمینی ایران و ترکیه و توقف جریان گردشگری بین دو کشور ابراز گله کرده بودند. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در این‌باره به ایسنا گفته بود: ترک‌ها از مسدود بودن مرز ایران به روی گردشگران گله‌مند هستند، آن‌ها به تعاملات دوسویه گردشگری با ایران تمایل دارند. در دیدارهایی که تا کنون با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار «وان» داشتیم از ما خواسته شد این مطالبه را به دولت ایران انتقال دهیم تا درباره بازگشایی مرزها به روی گردشگران و مسافران تصمیم بگیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دریاچه وان _بزرگترین دریاچه ترکیه

لاک تراشی، هنری اصیل نزد مردمان شمال ایران

لاک تراشی از هنرهای اصیل و سنتی مردم خطه شمال ایران محسوب می‌شود. روستاییان ساکن مناطق جنگلی درگذشته لوازم و ابزار موردنیاز روزمره خود را بیشتر از چوب تهیه می‌کردند و در این کار از تبحر خاصی برخوردار بودند.

استادکاران با استفاده از ریشه و تنه درختان جنگلی بدون بهره‌گیری از ابزار کار مدرن و با ابزاری مانند تیشه و مغار، ظروف چوبی مانند پارچ، لاکچه، لاک نان، لاک قند ریزکن، کَچِه، کوچِلِر، آب گردان، کِتِرا و … که با نقوش اسطوره‌ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می‌شود، تولید می‌کنند در واقع لاک ظرفی بزرگ شبیه به تشت بوده و معمولاً از آن برای سابیدن کشک و یا خمیر کردن نان استفاده می‌کنند.

می‌توان چنین گفت که لاک تراش‌ها خراطان ماهری هستند و هنر لاک تراشی، هنر ابتکاری جنگل‌نشینان است و آنان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از چوب درختانی چون ونو، نمدار و انجیلی استفاده می‌کنند و با کمک گرفتن از ابزار کار بسیار ابتدایی، آثار زیبایی خلق می‌کنند.

هنرمندان لاک تراش به دلیل نرمی چوب درختان پهن برگ به راحتی می‌توانند بر روی آنان کار کرده و فرم و شکل دلخواه را ایجاد کنند، همچنین این گونه از درختان در برابر خشکی و رطوبت عکس‌العمل ناچیزی از خود نشان می‌دهند و در مقابل پیچیدگی، کج شدن و ترک خوردن مقاوم هستند. در بین درختان پهن برگ، تراش و فرم دهی به چوب درختان «ون» و «آزاد» به دلیل سختی آوندهای آنان بسیار مشکل است اما ظروف ساخته شده از آنها بسیار مقاوم بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

blank

 

استاد لاک تراش مراحل کار خود را به این ترتیب آغاز می‌کند که پس از برش چوب، متناسب با ابعاد ظرف و به کمک تبر فرم اولیه محصول را کاملاً ذهنی و بر اساس تجربه شکل داده، آنگاه از ابزارهایی چون تیشه، اسکنه، ماتِکِل (ابزاری است شبیه به تیشه با تیغه بلندتر و لبه‌ای جمع شده که به‌منظور تراش داخل ظروف استفاده می‌شود)، موش رنده (رنده دستی)، کِتِنا (ابزاری چوبی شبیه به چکش) و… به خالی کردن داخل ظرف و فرم دهی آن اقدام می‌کند.

هنگامی که ظرف به شکل دلخواه درآمد، مراحل تکمیلی کار انجام خواهد شد. بدین ترتیب که با رنده دستی اضافات بخش‌هایی چون دسته قاشق یا میله عصا را برداشته و با سوهان چوب ساب سطح محصول را صاف می‌کنند. پرداخت نهایی نیز با تیغه تبر که نقش لیسه را ایفاء می‌کند، اتفاق می‌افتد. جهت نقش اندازی بر روی چوب‌ نیز از همان ابزار ابتدایی و ساده همچون مته دستی یا ابزارهای نوک تیز برای خراشاندن و ایجاد نقش استفاده می‌کنند.

لاک تراشی

 

مرحله پایانی لاک‌تراشی را می‌توان مرحله جوشاندن محصول در ظرف شیر عنوان کرد. ظروف چوبی مانند جوله و قاشق، لاک و … را برای زیباتر شدن و برای بالا بردن مقاومت چوب در برابر آفت‌ها، در دیگی پر از شیر بروی اجاق هیزمی گذارده و به مدت کوتاه می‌جوشانند. در طی این مرحله رنگ چوب نیز به قرمزی متمایل می‌شود که موجب خوش رنگ شدن ظرف می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید امروزه در مناطق جنگلی کشورمان به‌ویژه مناطق شمال، هر کجا که دسترسی به درختان جنگلی چون نمدار و شمشاد و… امکان‌پذیر باشد می‌توان نشانه‌هایی از تراشیدن ظروف چوبی و لاک و جوله و … را یافت. شیوه تولید شاید در همه نقاط تا حدی یکسان باشد اما آنچه که آنها را از هم متمایز می‌کند بهره گرفتن از مواد اولیه یا نقوش یا تکنیک‌های حفاظتی موجود در هر منطقه است. به عنوان مثال در مازندران جهت تغییر رنگ در مرحله پرداخت ابتدا ظرف را بر روی آتش گرم می‌کنند سپس مخلوطی از خاک زغال و ماست را بر روی بدنه ظرف مالیده و مجدداً بر روی حرارت می‌گردانند در این روش پس از اتمام کار ظرف به رنگ قرمز مایل به سیاه بسیار خوش‌رنگی در می‌آید اما در منطقه کتول استان گلستان به‌منظور تغییر رنگ و بالا بردن مقاومت آن، ظرف را در دیگ شیر می‌جوشانند.

در حقیقت زندگی مردمان جنگل نشین به‌صورت مستقیم وابسته به جنگل بوده و فلسفه ظریف لاک تراشی نیز از همین همزیستی جدایی‌ناپذیر انسان و طبیعت شکل می‌گیرد. آنها با شناختی که از انواع درختان دارند با استفاده از ابزار بسیار ابتدایی، نیازهای روزمره مردم را مرتفع می‌سازند.

مریم منصوری، کارشناس ثبت میراث ناملموس گلستان

مرتبط:

دیوار گرگان _رازهای ناتمام دژاسطوره‌ای انوشیروان

دیوار تاریخی تمیشه _ادامه دیوار بزرگ گرگان

از گردشگری نجوم چه می‌دانید؟

با افزایش تقاضا برای انواع مختلف گردشگری تجربی (تجربه سفری واقعی)، انتظار می‌رود در سال‌های آینده گردشگری نجوم با استقبال بیشتر گردشگران مواجه شود.

به نقل از نیوز، جهانگردی نجوم، نوعی گردشگری تجربی است که گردشگران برای کسب تجربیات نجومی مانند دیدن ستاره، ماه‌گرفتگی، شفق قطبی، نگاه به شهاب‌سنگ سفر می‌کنند. علاوه بر این، فعالیت‌هایی مانند بازدید از رصدخانه‌ها، موزه‌های نجوم، آسمان‌نما، سفر به جو زمین توسط فضاپیماها و غیره نیز ازجمله تجربه‌های نجوم‌گردی محسوب می‌شوند. گردشگری نجوم براساس ویژگی‌های این فعالیت‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که شامل موارد ذیل است.

گردشگری نجومی زمینی

گردشگری نجومی زمینی، رایج‌ترین نوع سفر نجومی است که شامل تجارب سفر با هدف مشاهده پدیده‌های نجومی از زمین در مناطق جغرافیایی مناسب و حداقل سطح آلودگی نوری و پشتیبانی تجهیزات فنی است. به‌عنوان‌مثال، سالانه از ماه آگوست تا آوریل، بسیاری از گردشگران نجوم برای مشاهده شفق قطبی از کشورهای نیمکره شمالی مانند کانادا، نروژ و فنلاند دیدن می‌کنند. علاوه بر مشاهده پدیده‌های نجومی، فعالیت‌های مربوط به بازدید از رصدخانه‌ها و موزه‌های نجوم با هدف یادگیری دانش در مورد جهان نیز در دسته‌بندی نجوم‌گردی زمینی قرار می‌گیرند.

گردشگری فضایی

گردشگری فضایی

گردشگری فضایی مفهومی است که به فعالیت‌های سفر به فضا توسط فضاپیماها اشاره دارد. این مفهوم به‌تازگی به دلیل توسعه شرکت‌های هوافضا مانند شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی یا اسپیس‌اکس (SpaceX) و شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) محبوبیت زیادی پیدا کرده است. علاوه بر این، برای شبیه‌سازی پدیده‌های نجومی یا پرواز به فضا اشکال گردشگری مجازی نیز وجود دارد.

 

گردشگری نجوم و توسعه پایدار گردشگری

فعالیت اصلی گردشگری نجومی زمینی مشاهده ستارگان، پدیده‌های نجومی طبیعی، ترکیب با یادگیری دانش علمی جغرافیا، محیط و تاریخ برای توضیح پدیده‌هاست. بنابراین، این نوع گردشگری مشابه بوم‌گردی در نظر گرفته می‌شود و تاثیرات مثبتی خواهد داشت، زیرا بر حفظ منابع طبیعی تاکید دارد. به‌عنوان‌مثال، یکی از مهم‌ترین عوامل در ارائه گردشگری نجومی زمینی، آسمانی تاریک و بدون آلودگی نوری است. بنابراین، مقصدی که راهبرد توسعه گردشگری نجوم را دارد مانند شهرهایی در آمریکای شمالی، ایسلند و استرالیا بر حفظ آسمان تاریک و محدودکردن فعالیت‌هایی که سطح آلودگی نوری را افزایش می‌دهند، تمرکز دارد.

می‌توان گفت که جهانگردی نجومی زمینی پیامدهای مثبتی در توسعه پایدار گردشگری دارد، زیرا این شکل از گردشگری دانش گردشگران را در مورد طبیعت و جهان فراهم می‌کند، آگاهی را افزایش می‌دهد و گردشگران را به محافظت از طبیعت و محیط‌زیست ترغیب می‌کند. از طرف دیگر، گردشگری فضایی به دلیل تاثیرات منفی که ایجاد می‌کند، بحث‌برانگیز است. تحقیق و ساخت فرودگاه‌های فضایی و همچنین استفاده از سوخت برای فضاپیماها، انتشار آلاینده‌ها را افزایش خواهد داد که باعث آلودگی محیط‌زیست و تسریع در تغییر اقلیم می‌شود. کارشناسان حوزه تغییرات آب‌وهوایی نگران هستند که سوختن سوخت توسط فضاپیماها تاثیر منفی روی لایه ازن داشته باشد.

علاوه بر این، اگرچه گردشگری فضایی تجربیات جدیدی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد اما این نوع گردشگری فقط برای گروه کوچکی از گردشگران که می‌توانند هزینه بسیار بالای پرواز به فضا را بپردازند، مناسب است. بنابراین، گردشگری فضایی در مقایسه با تاثیرات منفی که ایجاد می‌کند، منافع بسیار محدودی به همراه دارد و آن را نوعی گردشگری ناپایدار تلقی می‌کنند.

blank

 

افزایش سفرهای نجومی زمینی

گردشگری پایدار در سال‌های اخیر، روند و هدف توسعه صنعت گردشگری است. بنابراین، تجربه‌های جهانگردی که بر حفاظت از محیط‌زیست و حفاظت از طبیعت تاکید دارند، به‌خصوص فضاگردی زمینی توسعه یافته‌اند و سرمایه‌گذاری‌ شده است. این نوع گردشگری به لطف تاثیرات مثبت بیشتر و بیشتر مورد توجه گردشگران و مقصدها قرار می‌گیرد.

پارک تاریک آسمان، مفهومی است که به مناطقی اشاره دارد که برای ارتقاء تحقیقات نجوم و ارائه تجارب نجوم گردشی به گردشگران، اقدام به محدود کردن آلودگی نوری مصنوعی می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، انجمن بین‌المللی آسمان تاریک (IDA) گزارش کرد که تعداد نقاط ثبت شده در فهرست نقاط آسمان تاریک از سال ۲۰۱۰ پنج برابر افزایش یافته است. تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۳۰ IDSP مجاز در جهان مشاهده شد و این نشان می‌دهد که کشورها به‌طور فزاینده‌ای به حفظ و ارتقاء و آگاهی از گردشگری نجوم علاقه‌مند هستند.

علاوه بر این، بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از جهانگردان را که برای تحسین پدیده‌های نجومی سفر می‌کنند، ثبت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷، شرکت آمریکایی ایربی‌ان‌بی (Airbnb، بازارگاه مجازی در زمینه اجاره مکان‌های اقامتی) بیش از ۵۰ هزار گردشگر از ۲۶ کشور در سراسر جهان را برای سفر به ایالات‌متحده برای مشاهده خورشید گرفتگی ثبت کرد. داده‌های سال ۲۰۱۹ در شیلی نشان می‌دهد که سالانه دو  رصدخانه مشهور پارانال (Paranal) و لاسیا (La Silla) از هزاران بازدیدکننده برای یادگیری نجوم و رصد آسمان استقبال می‌کنند.

گردشگری نجوم

اماکن اقامتی با افزایش تقاضا برای گردشگری نجوم، به دنبال گرفتن و ارائه خدماتی هستند که نیاز گردشگران را برآورده کند. Airbnb گفت: پس از خورشید گرفتگی سال ۲۰۱۷، حدود ۳۰۰۰ محل اقامت وجود دارد که تلسکوپ ارائه می‌دهند. بسیاری از هتل‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا با استفاده از تلسکوپ و گنبدهای آسمان‌نما در مقاصد گردشگری در سراسر جهان، تجربه ستاره‌بینی را فراهم کنند. در سال ۲۰۱۹، شرکت لونلی پلانت (Lonely Planet) پیش‌بینی کرد که آسمان تاریک، تجربه سفرهای نجومی در مقاصدی با این ویژگی، روند جدید سفر خواهد بود.

در سال‌های اخیر، افزایش تقاضای گردشگر و همچنین ارتقاء سرمایه‌گذاری و تحقیق در مورد مقصد در توسعه گردشگری نجوم زمینی، پتانسیل توسعه این روند را نشان داده است. علاوه بر این، شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ به شکل‌گیری عادات جدید سفر کمک کرده است که انتظار می‌رود، فعالیت‌های گردشگری تجربی، اجتناب از مکان‌های شلوغ و مرتبط با طبیعت پس از همه‌گیری به شدت رشد کنند و این شرایط مساعدی خواهد بود که موجب توسعه بیشتر گردشگری نجوم در آینده خواهد شد.

تماشای شکوفه‌های گیلاس در شرقی‌ترین شهر زمین

یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای جهان، شهر «توکیو» است که شرقی‌ترین شهر جهان بوده و اولین طلوع خورشید را مشاهده می‌کند. این شهر پایتخت کشور ژاپن است و با داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار منحصر به‌فرد و زیبای خود یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری به شمار می‌آید.

کشور ژاپن به ‌عنوان یک کشور مدرن آسیایی در سال‌های اخیر توانسته است با فراهم آوردن انواع امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین ترکیب آن‌ها با تکنولوژی، در کنار بهرگیری از طبیعت زیبای خود، صنعت گردشگری‌اش را متحول ساخته و از این طریق، فرهنگ و تاریخ خود را به سایر کشورها صادر کند. در این میان اما شهر توکیو به‌ عنوان پایتخت کشور ژاپن، نقش پررنگی در شناساندن فرهنگ این کشور شرق آسیایی داشته است.

همانطور که می‌دانید کشور ژاپن از جزایر گوناگونی تشکیل شده است و در واقع به ‌عنوان یک مجمع‌الجزایر شناخته می‌شود. در این میان اما شهر توکیو در جزیره «هونشوی» که در شرق ژاپن قرار دارد، به ‌عنوان شرقی‌ترین شهر جهان شناخته شده که اولین تماشای طلوع خورشید در این شهر اتفاق می‌افتد.

این شهر که در ابتدا یک دریاچه ماهیگیری کوچک بوده است و با گذشت زمان به یک کلان شهر تبدیل شده، دارای بزرگ‌ترین نرخ تراکم جمعیت در جهان است که طبق آخرین سرشماری‌ها بیش از ۳۰ میلیون نفر در منطقه شهری توکیو، شامل شهر توکیو و شهرستان‌های اطراف آن، ساکن هستند.

پایتخت شلوغ کشور همچنین به‌ عنوان یک قطب اقتصادی نیز شناخته شده است و پس از شهرهایی مثل لندن و نیویورک، بزرگ‌ترین شهر صنعتی جهان است. این شهر اگرچه در طول زمان همواره با جنگ و یا پیامدهای ناشی از جنگ دست‌وپنجه نرم کرده است، اما در سال‌های اخیر توانسته است با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، نام خود را به ‌عنوان یک قطب اقتصادی و گردشگری بر سر زبان‌ها ‌انداخته و هرساله تاجران و گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کند.

blank

 

نکته جالب درمورد شهر توکیو این است که علی‌رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژی و سبک زندگی مدرن در این شهر، اما در توکیو کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به زبان انگلیسی مسلط باشد و بنابراین تمام معاملات در شهر توکیو با استفاده از زبان ژاپنی صورت می‌گیرد.

این شهر دارای آب‌وهوای نیمه‌استوایی است که همواره موجب رطوبت بالا و گرمای زیاد می‌شود. با این‌ وجود اما هوای شهر توکیو نسبت به سایر شهرهای توکیو بسیار مطلوب‌تر است به ‌طوری که میزان دمای هوا در گرم‌ترین روز تابستان به ۲۶ درجه سانتیگراد و در سردترین روز سال نیز به عددی نزدیک به ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین نکته جالب توجه دیگر اینه تعداد روزهای بارانی در شهر توکیو بیشتر از میانگین سایر شهرهای کشور ژاپن است اما اهالی این شهر، در طول زندگی‌شان در شهر توکیو به ندرت بارش برف از آسمان را شاهد بوده‌اند.

توکیو شهری است که در طول تاریخ خود بارها به علت جنگ، زلزله یا سونامی‌های سهمگین ویران شده است، اما همواره و هر بار با زیبایی بیش از پیش ساخته شده است. درحال حاضر همین مسئله باعث شده است در چشم‌انداز ابتدایی شهر توکیو یک شهر مدرن و بسیار جذاب با سبک معماری معاصر شناخته شود؛ اما در دل این پیشرفت‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده، بناهای تاریخی و کهن بسیاری وجود دارد.

با توجه به اسناد به ‌جا مانده از قرن دوازدهم میلادی، نام این شهر در ابتدا «ادو» بوده است که در طول تاریخ و پس از فراز و فرودهای فراوان به نام «توکیو» تغییر کرده است. در زبان ژاپنی، توکیو به معنای «پایتخت شرقی» و ادو به معنای «دهانه رودخانه» است که به پیشروی ساکنین این شهر تا نزدیکی‌های دریا اشاره دارد. البته گفتنی است که هنوز هم در برخی از نقاط این شهر، به جای استفاده از نام توکیو، از اسم ادو استفاده می‌شود.

blank

 

در فرهنگ عمومی مردم توکیو می‌توان نشانه‌هایی از فرهنگ آسیای شرقی را به وضوح مشاهده کرد؛ مواردی مانند جایگاه بسیار بالای خانواده در میان مردم این شهر، به شکلی که همواره احترام به بزرگ‌تر و افراد مسن، توسط سایر افراد جامعه محفوظ بوده است. از دیگر ویژگی‌های پر رنگ و مشخص فرهنگی درمیان مردم توکیو، می‌توان به تلاش و پشتکار مردم این شهر اشاره کرد به گونه‌ای که آن‌ها از همان ابتدای کودکی یاد می‌گیرند برای رسیدن به موفقیت باید سخت تلاش کنند. نکته جالب توجه دیگر در میان مردم توکیو این است که آن‌ها به ندرت از کلمه «نه» استفاده می‌کنند، چراکه از نظر آن‌ها این کلمه نحس است.

توکیو، علی‌رغم ظاهر و معماری مدرنی که دارد، اما هرساله میزبان جشنواره‌ها و جشن‌های مناسبتی زیادی است که مردم زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند. یکی از این جشنواره‌ها که هر ساله میزان جذب توریست بسیار بالایی را به ثبت می‌رساند، جشنواره «شکوفه‌های گیلاس» است که خود نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم توکیو شناخته می‌شود و بهترین زمان برای تماشای شکوفه‌های زیبای گیلاس در شهر توکیو فصل بهار می‌باشد.

ژاپن

 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری توکیو نیز می‌توان به مواردی چون موزه ملی توکیو، معبد یوشیما، دیزنی‌لند توکیو، باغ وحش اوئنو، کوه آتشقشان فوجی و در نهایت پارک یویوگی اشاره کرد. استفاده از ظرفیت همین منابع در کشور ژاپن، امروز آن‌ها را به جایی رسانده است که سالانه نزدیک به دو میلیون نفر توریست، از این شهر دیدن می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟

راهکار هتل‌های ژاپن برای جذب گردشگر

گیوه _یادگار سربازان هخامنشی در هورامان

گفته می شود مردمان ایران باستان سه نوع کفش داشته اند. پاپوش های چرمی که سربازان برای جنگ و چوپانان برای دشت و کوه می پوشیدند، پاپوش های پارچه ای و پاپوش های بافتنی(گیوه).

آنطور که از شواهد بر می‌آید،‌ گیوه پاپوشی بافتنی با زیره چرم بوده که فقط در ایام خاصی مثل جشن ها آن را می پوشیده اند.

قدیمی ترین اثری که درمورد گیوه در ایران وجود دارد، مربوط به سنگ نگاره های تخت جمشید است. جایی که در آن سربازان هخامنشی کفش هایی به مانند گیوه بر پای دارند.

با بررسی دقیق گیوه هایی که سربازان هخامنشی به پا کرده اند، مشخص می شود با گیوه هایی که امروزه در جای جای ایران مرسوم است، تفاوت هایی دارد.

کردها، بلوچ ها، بختیاری ها و لرها اقوامی هستند که امروزه در سراسر ایران گیوه می پوشند، اگرچه گیوه هر قوم مختص به خودش و طرح و نقش خود را دارد، اما در مجموع ریشه همه این گیوه ها،‌ همان پاپوشی است که در زمان هخامنشیان رواج داشته، پاپوشی بافتنی با زیره چرم.

یکی از ریشه دارترین مناطق ایران که هنر دست ساز گیوه در آن رواج داشته، منطقه کردنشین اورامانات است، جایی که پیشینه گیوه در آن به حدود هزار سال قبل و زمان صدر اسلام برمی گردد.

گیوه از هزار سال‌پیش تابحال جایگاه خود را به عنوان یک پاپوش محبوب بین مردم اورامانات حفظ کرده و در سالهای اخیر هم شهرتش به خارج از مرزها رسیده است. پاپوشی که علاقمندانش آن را به خاطر سبکی، خنک بودن، زیبایی و مقاوم بودنش می پوشند.

یکی از تولیدکنندگان گیوه در منطقه اورامانات کرمانشاه معتقد است، اگر روزی بتوان دوباره همان پاپوش های مادی را با تلفیق گیوه های رایج در مناطق مختلف ایران احیا کرد، صادرات این نوع کفش حتی به کشورهای اروپایی هم امکان‌پذیر می شود.

فریبرز عزیزی می گوید: گیوه هایی که امروزه در منطقه اورامانات رایج است، زیره هایی پارچه ای دارد و برای همین فقط در فصل گرم سال یعنی تابستان می شود آنها را پوشید، گاها زیره برخی از گیوه ها هم پلاستیکی است،‌ اما در مجموع بافت گیوه ها نسبت به زمان باستان به هم ریخته و همین باعث شده تا الان تنها آن را به کشورهای گرمسیر صادر کنیم، بنابراین می توان با احیاء همان پاپوش به راحتی آن را به اروپا هم صادر کرد.

وی به تحولات شگرفی که طی سال‌های اخیر در این پاپوش باستانی بوجود آمده هم اشاره ای می کند و ادامه می دهد: تا همین چندسال پیش گیوه ها فقط در رنگ سفید و پاپوشی برای مردان بودند، اما تنها طی پنج سال به اندازه هزار سال تغییر و تحول در گیوه بوجود آمد، جوانان و زنان هنرمند خلاق در اورامانات آن را بروز رسانی کردند، دستان هنرمندشان گیوه های رنگی را خلق کردند و طراحی جدیدی به آن دادند که باعث شد زنان هم بتوانند این کفش های زیبا را بپوشند.

این فعال گردشگری می گوید: به نظرم گیوه هنوز جای کار دارد و باید برخی نقص هایی که در آن وجود دارد را برطرف کنیم تا زندگی خود را ادامه دهد، وگرنه در آینده این دست آفریده باستانی هم به مانند نمد و موج و …رنگ مرگ را به چشم می بیند. هرچند که خیلی ها فکر می کنند که نداشتن لنگه راست و چپ یک مزیت برای گیوه است، اما این مزیت نیست، چراکه براساس آناتومی پای انسان ساخته نمی شود و ممکن است باعث اذیت شدن پاها شود.

وی از مشکلاتی که این روزها راه را برای ادامه زندگی پررونق گیوه مشکل کرده می گوید و اضافه می کند: گیوه بافان زیادی داریم اما کسی از آنها حمایتی نمی کند، تسهیلاتی به آنها پرداخت نمی شود و در عین حال هم طراحان خوبی می خواهیم تا مدام این پاپوش باستانی را بروز رسانی کنند.

عزیزی به ثبت ملی شدن گیوه هورامان در سالهای گذشته هم اشاره می کند و می گوید: گیوه هورامی ثبت ملی شده، یعنی میراث همه مردم ایران است و باید از آن حفاظت کنیم. این پاپوش از پیشینیان به ما ارث رسیده و جایگاه بالایی دارد و نماد فرهنگ ما است،‌ پس چرا نباید در مدارس، ادارات و هدایا از آن استفاده کنیم؟

وی ادامه می دهد: البته من معتقدم که باید هزینه تمام شده گیوه را پایین بیاوریم و مواد اولیه ارزان و باکیفیت را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم تا او نیز بتواند محصولات ارزان قیمت را در اختیار مردم قرار دهد. برای نمونه در حال حاضر قیمت یک جفت گیوه مردانه سفید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که هر کسی قدرت خرید آن را ندارد. اگر کاری نکنیم که گیوه ارزان تر شود و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، آن هم به مانند برخی دیگر از صنایع دستی استان خواهد مرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مکتب هخامنشیان ؛ نخستین نظام علمی

کتیبه تنگی ور در کوه های اورامان