ژاپن

تماشای شکوفه‌های گیلاس در شرقی‌ترین شهر زمین

یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای جهان، شهر «توکیو» است که شرقی‌ترین شهر جهان بوده و اولین طلوع خورشید را مشاهده می‌کند. این شهر پایتخت کشور ژاپن است و با داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار منحصر به‌فرد و زیبای خود یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری به شمار می‌آید.

کشور ژاپن به ‌عنوان یک کشور مدرن آسیایی در سال‌های اخیر توانسته است با فراهم آوردن انواع امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین ترکیب آن‌ها با تکنولوژی، در کنار بهرگیری از طبیعت زیبای خود، صنعت گردشگری‌اش را متحول ساخته و از این طریق، فرهنگ و تاریخ خود را به سایر کشورها صادر کند. در این میان اما شهر توکیو به‌ عنوان پایتخت کشور ژاپن، نقش پررنگی در شناساندن فرهنگ این کشور شرق آسیایی داشته است.

همانطور که می‌دانید کشور ژاپن از جزایر گوناگونی تشکیل شده است و در واقع به ‌عنوان یک مجمع‌الجزایر شناخته می‌شود. در این میان اما شهر توکیو در جزیره «هونشوی» که در شرق ژاپن قرار دارد، به ‌عنوان شرقی‌ترین شهر جهان شناخته شده که اولین تماشای طلوع خورشید در این شهر اتفاق می‌افتد.

این شهر که در ابتدا یک دریاچه ماهیگیری کوچک بوده است و با گذشت زمان به یک کلان شهر تبدیل شده، دارای بزرگ‌ترین نرخ تراکم جمعیت در جهان است که طبق آخرین سرشماری‌ها بیش از ۳۰ میلیون نفر در منطقه شهری توکیو، شامل شهر توکیو و شهرستان‌های اطراف آن، ساکن هستند.

پایتخت شلوغ کشور همچنین به‌ عنوان یک قطب اقتصادی نیز شناخته شده است و پس از شهرهایی مثل لندن و نیویورک، بزرگ‌ترین شهر صنعتی جهان است. این شهر اگرچه در طول زمان همواره با جنگ و یا پیامدهای ناشی از جنگ دست‌وپنجه نرم کرده است، اما در سال‌های اخیر توانسته است با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، نام خود را به ‌عنوان یک قطب اقتصادی و گردشگری بر سر زبان‌ها ‌انداخته و هرساله تاجران و گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کند.

blank

 

نکته جالب درمورد شهر توکیو این است که علی‌رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژی و سبک زندگی مدرن در این شهر، اما در توکیو کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به زبان انگلیسی مسلط باشد و بنابراین تمام معاملات در شهر توکیو با استفاده از زبان ژاپنی صورت می‌گیرد.

این شهر دارای آب‌وهوای نیمه‌استوایی است که همواره موجب رطوبت بالا و گرمای زیاد می‌شود. با این‌ وجود اما هوای شهر توکیو نسبت به سایر شهرهای توکیو بسیار مطلوب‌تر است به ‌طوری که میزان دمای هوا در گرم‌ترین روز تابستان به ۲۶ درجه سانتیگراد و در سردترین روز سال نیز به عددی نزدیک به ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین نکته جالب توجه دیگر اینه تعداد روزهای بارانی در شهر توکیو بیشتر از میانگین سایر شهرهای کشور ژاپن است اما اهالی این شهر، در طول زندگی‌شان در شهر توکیو به ندرت بارش برف از آسمان را شاهد بوده‌اند.

توکیو شهری است که در طول تاریخ خود بارها به علت جنگ، زلزله یا سونامی‌های سهمگین ویران شده است، اما همواره و هر بار با زیبایی بیش از پیش ساخته شده است. درحال حاضر همین مسئله باعث شده است در چشم‌انداز ابتدایی شهر توکیو یک شهر مدرن و بسیار جذاب با سبک معماری معاصر شناخته شود؛ اما در دل این پیشرفت‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده، بناهای تاریخی و کهن بسیاری وجود دارد.

با توجه به اسناد به ‌جا مانده از قرن دوازدهم میلادی، نام این شهر در ابتدا «ادو» بوده است که در طول تاریخ و پس از فراز و فرودهای فراوان به نام «توکیو» تغییر کرده است. در زبان ژاپنی، توکیو به معنای «پایتخت شرقی» و ادو به معنای «دهانه رودخانه» است که به پیشروی ساکنین این شهر تا نزدیکی‌های دریا اشاره دارد. البته گفتنی است که هنوز هم در برخی از نقاط این شهر، به جای استفاده از نام توکیو، از اسم ادو استفاده می‌شود.

blank

 

در فرهنگ عمومی مردم توکیو می‌توان نشانه‌هایی از فرهنگ آسیای شرقی را به وضوح مشاهده کرد؛ مواردی مانند جایگاه بسیار بالای خانواده در میان مردم این شهر، به شکلی که همواره احترام به بزرگ‌تر و افراد مسن، توسط سایر افراد جامعه محفوظ بوده است. از دیگر ویژگی‌های پر رنگ و مشخص فرهنگی درمیان مردم توکیو، می‌توان به تلاش و پشتکار مردم این شهر اشاره کرد به گونه‌ای که آن‌ها از همان ابتدای کودکی یاد می‌گیرند برای رسیدن به موفقیت باید سخت تلاش کنند. نکته جالب توجه دیگر در میان مردم توکیو این است که آن‌ها به ندرت از کلمه «نه» استفاده می‌کنند، چراکه از نظر آن‌ها این کلمه نحس است.

توکیو، علی‌رغم ظاهر و معماری مدرنی که دارد، اما هرساله میزبان جشنواره‌ها و جشن‌های مناسبتی زیادی است که مردم زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند. یکی از این جشنواره‌ها که هر ساله میزان جذب توریست بسیار بالایی را به ثبت می‌رساند، جشنواره «شکوفه‌های گیلاس» است که خود نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم توکیو شناخته می‌شود و بهترین زمان برای تماشای شکوفه‌های زیبای گیلاس در شهر توکیو فصل بهار می‌باشد.

ژاپن

 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری توکیو نیز می‌توان به مواردی چون موزه ملی توکیو، معبد یوشیما، دیزنی‌لند توکیو، باغ وحش اوئنو، کوه آتشقشان فوجی و در نهایت پارک یویوگی اشاره کرد. استفاده از ظرفیت همین منابع در کشور ژاپن، امروز آن‌ها را به جایی رسانده است که سالانه نزدیک به دو میلیون نفر توریست، از این شهر دیدن می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟

راهکار هتل‌های ژاپن برای جذب گردشگر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *