اجرای ۱۸ مورد کاوش باستان‌شناسی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از انجام ۱۸ مورد کاوش باستان‌شناسی در استان خبر داد.

حسن رمضانی، امروز پنج شنبه ۱۳ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: به منظور بدست آوردن اطلاعات و پیشینه تمدنی استان، ۱۸ مورد کاوش باستان شناسی از سوی حوزه پژوهشی اداره کل در شهرستان‌های استان صورت پذیرفته که منجر به کسب اطلاعات فرهنگی و تاریخی ارزشمندی در حوزه باستان‌شناسی استان شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی از جمله آثار مهم و فرهنگی کشور بشمار می‌روند که پیشینه هر منطقه را از منظر تاریخ و تمدن آشکار می‌سازند که کاوش علمی در این محوطه‌ها سابقه زیست بشر و چگونگی زندگی آنها را برای ما مشخص و نمایان می‌کند.

وی از چاپ ۱۹ عنوان کتاب ازسوی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد.

رمضانی گفت: با عنایت به اهمیت ثبت اطلاعات، مطالعات و پژوهش‌های گوناگون مانند باستان‌شناسی، مردم‌شناسی فرهنگ عامه در حوزه میراث‌فرهنگی تاکنون ۱۹ عنوان کتاب چاپ شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان افزود: از جمله این کتاب‌ها می‌توان به بررسی باستان‌شناسی شهرستان سربیشه، طبس شهری که بود، دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی اشاره کرد.

رمضانی یادآور شد: سه عنوان کتاب نیز در حال چاپ است که امید است این اقدام ارزشمند بزودی محقق شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کویرهای خراسان جنوبی _اینجا به آسمان نزدیک‌ترید

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی

غار علیصدر همچنان تعطیل است

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر گفت: با تصویب ستاد استانی مقابله با کرونا، غارعلیصدر همدان، همچنان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

به نقل از روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر، مهدی مجیدی ادامه داد: بازدید از غار علیصدر در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از آبان‌ماه سال گذشته بر اساس مصوبه ستاد کرونا ممنوع شده و تا اطلاع بعدی نیز این تعطیلی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ستاد استانی مقابله با کرونا با هدف حفظ سلامت مسافران و گردشگران ترجیح داد تا این مجموعه گردشگری همچنان تعطیل باشد.

مجیدی در پایان بیان کرد: امیدواریم به زودی با توجه به گذر از پیک چهارم کرونا و ثبات شرایط شاهد ابلاغ مصوبه بازگشایی این غار شگفت‌انگیز به روی مردم استان همدان و گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

“حماسه ایران” در دل تحریم‌ها و کرونا

کاردار سفارت ایران در لندن می‌گوید که تحریم‌های آمریکا اجازه نداد تا اقلام و اشیای فرهنگی و تاریخی را از ایران برای نمایش در نمایشگاه “حماسه ایران” در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن منتقل کنند اما با این وجود نمایشگاه با موفقیت برگزار شده و تا شهریور ماه برقرار است.

سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن درباره برگزاری نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت گفت: نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران (Epic Iran) که در محل موزه ویکتوریا و آلبرت لندن در حال برگزاری است، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور است. بیش از دو سال پیش نظر و پیشنهاد اولیه برگزاری آن از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به مدیران موزه ویکتوریا داده شده که مورد استقبال آنها قرار گرفت و در این مدت تلاش‌های مستمر از سوی برگزارکنندکان این موزه انجام شد تا آثار، قطعات، اشیاء باستانی، فرهنگی و تاریخی کشورمان از سراسر دنیا برای نمایش در این نمایشگاه جمع‌آوری شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش برخی از زوایای پنهان تاریخ و فرهنگ تمدن ایران زمین به سایر ملل و علاقه مندان به امور فرهنگی و تاریخ ایران دانست و افزود: این نمایشگاه از هفته گذشته با حضور بنده و آقای هانت رییس موزه ویکتوریا و آلبرت به طور همزمان افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ده قسمت است که به تاریخ و فرهنگ پنج هزار ساله ایران اختصاص دارد و ۳۰۰ قطعه از سراسر جهان از جمله از آمریکا و روسیه و برخی کشورهای اروپایی و موزه بریتانیا در لندن و برخی از افراد و ایرانیانی که دارای کلکسیونی از اشیاء ایرانی هستند اقلامی را برای نمایش به این نمایشگاه منتقل کردند از جمله خانواده ساری خانی که از بانیان این نمایشگاه است.

کاردار ایران در لندن گفت: این نمایشگاه قصد دارد در این ده بخش تاریخ و فرهنگ ایران را در دوره های مختلف از جمله تاریخ باستان، دوره هخامنشی و پس از آن و دوره های اسلامی و معاصر به نمایش بگذارد، از این جهت بسیار منحصر به فرد است چون برخی از اقلام برای اولین بار در معرض دید عموم قرار داده شده است و برخی هم به دلیل اهمیت آنها به لحاظ فرهنگی و شناخت و مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران و اثراتی که بر ساختار نظام بین اللمل گذاشته اند از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، مثل منشور حقوق بین الملل( کوروش ) که از موزه بریتانیا برای نمایش به امانت گرفته شده است.

متین همچنین افزود که این نمایشگاه از اهمیت زیادی برای کسانی که علاقه مند به مطالعه تاریخ و تمدن ایران هستند و نیز برای محققان و دانشجویان حایز اهمیت است و می توانند حضوری از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی گفت که این نمایشگاه تا شهریور ماه برقرار است.

 

کاردار ایران در لندن درباره موانع و مشکلات بر سر برگزاری این نمایشگاه به ویژه تحریم های آمریکا تصریح کرد: برای برگزار این نمایشگاه تلاش کردیم اقلامی را از داخل ایران منتقل کنیم که متاسفانه امکان آن فراهم نشد. دلیل آن هم تحریم‌های آمریکا بود که در مورد بیمه این اشیا و اقلام مشکلاتی را ایجاد می کرد و در نهایت دست اندرکاران موزه ویکتوریا و آلبرت و ما نتوانستم بر این مشکل غلبه کنیم. بخشی از مشکل هم به خاطر شیوع بیماری کرونا بود که باعث شد نقل و انتقال بین ایران و انگلیس دچار مشکل شود و نتوانیم هماهنگی های لازم را به این منظور به عمل آوریم.

متین استقبال از این نمایشگاه در چند روز گذشته را “خوب” توصیف کرد و گفت: حداقل تا دو ماه آینده بلیط بازدید از این نمایشگاه به فروش رفته است؛ یک دلیل آن این است که در یک سال گذشته نمایشگاهی در لندن برگزار نشده و دیگر اینکه این نمایشگاه یکی از منحصر به فردترین نمایشگاه‌هایی است که به تاریخ و تمدن ایران از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان می‌پردازد و از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاهی در نمایشگاه ویکتوریا و آلبرت نیز محسوب می شود. در ۱۰ سال گذشته نمایشگاهی از این دست در انگلیس نداشتیم. آخرین نمایشگاه، نمایشگاه “امپراطوری فراموش شده” در موزه بریتانیا در ۱۳۸۷ (۲۰۰۷) بود. اما نمایشگاه اهمیت زیادی دارد چون برخی آثار برای اولین بار نمایش داده می شود.

منبع: ایسنا

موزه انگل‌شناسی دانشگاه تهران به جمع موزه‌های دانشگاهی جهان پیوست

موزه انگل‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به جمع موزه‌های دانشگاهی جهان پیوست و در UMAC (کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی جهان) ثبت شد.

 موزه ملی انگل‌شناسی ایران اولین و تنها موزه اختصاصی انگل‌شناسی در خاورمیانه است. این موزه با همکاری مشترک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، سازمان دامپزشکی ایران، مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و با حمایت بنیاد ملی علوم ایران، بیش از یک دهه اقدام به جمع‌آوری، شناسایی و نگهداری نمونه‌های انگلی بومی ایران از سراسر کشور کرده است. در مجموع بیش از ۴۵۰۰ نمونه انگلی در این موزه جمع‌آوری و نگهداری می‌شود که از این تعداد، تنوع گونه‌های انگلی به بیش از ۳۰۰ گونه می‌رسد.

ارائه خدمات رایگان تشخیص نمونه‌های انگلی، نگهداری و ثبت آن‌ها در صورت لزوم به نام آورنده نمونه در پایگاه اطلاعاتی موزه و ارائه ترسیم انگل‌های تشخیص داده شده به آورنده نمونه از جمله خدمات موزه است.

جمع‌آوری، شناسایی، تشخیص، تعیین و نگهداری انگل‌های کل کشور اعم از انسانی، دامی، حیات وحش و آبزیان، ایجاد پایگاه اطلاعاتی انگل‌های ایران، تعیین تنوع و توزیع جغرافیایی انگل‌ها در ایران، حمایت از مطالعات اپیدمیولوژیک و کنترل بیماری‌های انگلی و حفظ منابع ژنتیکی انگل‌ها برای استفاده در تحقیقات و آموزش از اهداف مؤسسان موزه انگل شناسی است.

انگل شناسی در ایران سابقه‌ای به قدمت علم پزشکی و دامپزشکی دارد. از این رو ایجاد مجموعه‌ای به عنوان موزه انگل شناسی می‌تواند نقش مؤثری در تحقیقات، آموزش و ترویج در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام و افزایش دانش جامعه در زمینه بهداشت عمومی داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده موزه‌های دانشگاهی ایران و جهان و همچنین موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی به سایت http://umac.icom.museum/database مراجعه کنند.

آشنایی با عجیب ترین جاذبه دنیا خطوط نازکا

خطوط نازکا یکی از عجیب ترین پدیده های گردشگری دنیا در پرو هستند که به دلیل وسعت زیادی که دارند فقط از ارتفاع زیاد و با هواپیما میتوان تصاویر کامل آن ها را مشاهده کرد.

خطوط نازکا ( به انگلیسی : Nazca Lines )  که در صحرای نازکا در کشور پرو کشیده شده اند یکی از عجیب ترین پدیده های دنیا است. وسعت این خطوط و نقاشی ها به قدری زیاد است که برای درک کامل تصاویر باید با هواپیما از بالای صحرای نازکا عبور کنید. گفته میشود این آثار هنری که وسعت زیادشان باعث شده جزو عجایب گردشگری دنیا قرار بگیرند توسط مردمان تمدن نازکا ترسیم شده است که در ۴۰۰ سال پیش از میلاد تا ۶۵۰ میلادی در این منطقه می زیسته اند.

تصاویری که در بیابان ترسیم شده است و به خطوط نازکا معروف شده اند از نظر پیچیدگی از خطوط ساده تا خطوط پیچیده تر و ترسیم اشکالی از قبیل عنکبوت، مرغ مگس خوار ، مارمولک و میمون و … متنوع هستند.

خطوط نازکا کجاست؟

صحرای نازکا ، زمینی خشک و غیر قابل کشت در ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرق لیما و بین دو شهر نازکا و پالیا قرار دارد.

یکی از عجیب ترین جاذبه های دنیا در این صحرا دیده میشود. در این بیابان بی آب و علف، صد ها خط مختلف به شکل خطوط هندسی ، انسان ، حیوانات و حشرات در مساحتی به وسعت ۵۰۰ کیلومتر مربع کشیده شده است.

وسعت این خطوط و نقاشی ها به قدری زیاد است که نمیتوان از نزدیک و از روی زمین شکل کامل آن ها تشخیص داد و حتما برای دیدن خطوط نازکا باید در ارتفاع قرار بگیرید.

بهترین روش برای دیدن خطوط نازکا ، عبور از روی صحرا با هواپیماست. هنگام عبور از بالای صحرای نازکا میتونید شیارها و خطوطی را روی زمین ببینید که اشکال انواع پرنده، ماهی ، سوسمار، نهنگ، ستاره ، مستطیل و سایر اشکال هندسی را بوجود آورده اند.

خطوط نازکا

عجایب خطوط نازکا

این خطوط با سنگ ریزه هایی که با اکسید آهن ذوب شده ، اندود شده اند ساخته شده و تضادی مشخص با سطح خاک صحرا دارند.

صحرای نازکا یکی از خشک ترین مناطق زمین است که شرایط آب و هوایی تقریبا ثابتی دارد و وزیدن باد در این ناحیه بسیار کم و ناچیز است به همین دلیل آثار هنری که به خطوط نازکا معروف شده اند پس از این همه سال در اثر فرسایش از بین نرفته اند.

عمق خطوط نازکا بین ۱۰ – ۳۰ سانتی متر است بنابراین در صورت بارندگی های شدید از بین خواهند رفت ، سازمان حفاظت از خطوط نازکا اعلام نموده است که آلودگی و فرسایش ایجاد شده از جنگل زدایی از عوامل تهدید کننده این خطوط هستند.

دقتی که برای رسم این خطوط استفاده شده و وسعت آن برای رسم توسط انسان هایی که حدود ۲۰۰۰ سال پیش زندگی میکرده اند برای همه عجیب است . نقاشی های بیابان نازکا بیش از ۷۰ تصویر از حیوان ، حشره و انسان است که بزرگترین نقاشی خطوط نازکا حدود ۲۷۰ متر طول دارد .

باستان شناسان تصور میکنند که این طرح ها ابتدا به صورت کوچک رسم شده و سپس توسط نمودار بزرگ شده و روی سطح زمین پیاده سازی شده اند.

چرا خطوط نازکا کشیده شده اند؟

انگیزه رسم این خطوط توسط مردم نازکا که حتی نمیتوانسته اند از فراز آسمان شکل نهایی نقاشی هایشان را ببینند مهم ترین راز این پدیده است.

تاریخچه ای از تمدن مردمان نازکا که طراح این خطوط بوده اند در دسترس نیست و صرفا در مورد علت رسم این خطوط نظریه پردازی هایی وجود داد که جنجالی ترین نظریه مربوط به فون دنیکن است ، به گفته او این خطوط احتمالا فرودگاهی برای سفینه های فضایی بوده است.

نظریه غالب که افراد بیشتری آن را قبول دارند میگوید ، رسم این نقاشی ها با انگیزه های مذهبی انجام شده است و احتمالا مردم قصد داشته اند تصاویری بوجود بیاورند که فقط خداوند از آسمان بتواند آن ها را ببیند.

فرضیه دیگر بیان میکند که مردم نازکا میخواسته اند به مناطقی که در افق دور واقع شده اند مثل جایی که ماه و خورشید و دیگر اجرام آسمانی طلوع و غروب میکنند ، اشاره کنند.

خطوط نازکا

در سال ۱۹۸۵ باستان شناسی به نام جوهان رین هارد اطلاعاتی منتشر کرد که در آن ها اثبات میکرد، پرستش کوهها و دیگر منابع آبی، از قدیم تا به حال نقش مهمی در مذهب و اقتصاد نازکا ایفا میکرده است. تئوری او در مورد توجیه ستایش خدایانی بود که مسئول حاصلخیزی محصولات و فراوانی آب بوده اند و این خطوط راههای مقدسی بوده اند که به خدایان منتهی میشدند و خدایان در آن نقطه عبادت میشده اند و این تصاویر ، اشکالی نمادین برای کمک گرفتن از خدایان بوده است.

دیوید جوهانسون ارتباط بین خطوط نازکا و آبراههای زیرزمینی را مورد بررسی قرار داد و میگفت از آن جا که مناطقی که بیشترین اشکال را دارند روی آب های زیرزمینی یا نزدیک به چاه ها متمرکز شده اند، این خطوط نشانگر این است که این نقطه دارای آب هست یا نه. ساکنان بیابان برای این که وقت زیادی را صرف پیدا کردن منابع آبی نکنند با رسم این تصاویر نقشه ای در مقیاس بزرگ کشیده اند که به طور دقیق به آن ها نشان دهد، کجا میتوانند آب پیدا کنند.

فرضیه رابین ادگا میگوید خطوط نازکا به خصوص شکل حیوانان ، انسان و گل ها یک واکنش باستانی به پدیده ، چشم خدا ، است. خورشید گرفتگی کامل به طور واضح شبیه مردمک چشم است، انگار یک چشم غول پیکر در آسمان در حال تماشای زمین است. چشم خدا در زمان کسوف کامل در آسمان دیده میشود. زمان رسم خطوط نازکا با سلسله کسوف کامل  در سراسر جنوب پرو همزمان بوده است.

به گفته ساکنان محلی، ساکنان قدیمی تشریفاتی را روی این خطوط انجام میداده ا ند تا از خدایان برای ادامه داشتن باران و نزول آب از کوههای آن ، تشکر کنند. بر همین اساس تئوری دیگری این خطوط را به نام ، معابد راه رونده ، نامگذاری کرده است یعنی یک گروه عبارت کننده در امتداد یکی از خطوط که برای ذات مقدس وقف شده ، حرکت میکرده اند.

مرتبط:

عجیب ترین کویر های سفید دنیا

بازار تونلی عجیب رتردام

آشنایی با پارک پرواز سعادت آباد، تماشایی ترین پارک تهران

پارک پرواز سعادت آباد یکی از بوستان های جذاب ارتفاعات غرب تهران و با منظره ای دلپذیر از کوههای البرز و پایتخت است.

پارک پرواز یا بوستان پرواز سعادت آباد ، منطقه ۲ ، ناحیه ۹ شهرداری تهران در بالای تپه های ارتفاعات شمال غرب تهران واقع شده است، ارتفاع زیاد پارک باعث شده علاوه بر هوای پاک منظره ای جالب و دل انگیز داشته باشد. پارک پرواز یکی از بوستان های جذاب غرب تهران برای خانواده ها و به ویژه علاقمندان به عکاسی است. پارک پرواز یکی از تماشایی ترین پارک ها و بوستان های تهران بزرگ است.

اختلاف ارتفاع این پارک با تهران باعث شده بتوانید مناظر زیبایی از پایتخت و کوه های البرز را مشاهده کنید.

شما در طول هفته و به صورت ۲۴ ساعت میتوانید از فضای دلنشین پارک پرواز استفاده کنید.

پارک پرواز کجاست؟

پارک پرواز در میدان بهرود ، روبروی هتل اسپینانس پالاس قرار دارد.

پارک پرواز در شهرک مخابرات ، منطقه سعادت آباد واقع شده است. از سمت شرق به بلوار پیام میرسد و از سمت شمال به بلوار شقایق. از جنوب به شهرک پاسارگاد وصل میشود و از غرب به شهرک کیهان میرسد.

مسیر رفتن به پارک پرواز با خودرو : بزرگراه یادگار امام، بلوار پیام ، میدان بهرود

مسیر رفتن به پاک پرواز با مترو : خط هفت مترو تهران ، ایستگاه پایانی ، سپس به سمت میدان صنعت رفته و با تاکسی های خطی به پارک پرواز بروید.

مسیر رفتن به پارک پرواز با اتوبوس : سوار اتوبوس های شهرک بام تهران یا شهرک مخبرات شده ، ایستگاه میدان صنعت پیاده شوید و سپس با تاکسی های خطی به پارک پرواز بروید.

مسیر رفتن به پارک پرواز با تاکسی : تاکسی های شهرک بام تهران در کنار میدان صنعت  یا ابتدای بلوار شهید پاکنژاد نگه میدارند.

پارک پرواز سعادت آباد

تاریخچه پارک پرواز

پارک پرواز سعادت آباد به وسعت ۱۳۱۳۳ متر مربع در سال ۱۳۸۷ احداث شد. زیباسازی فضای پارک توسط هنرمندان و معماران خوش ذوق ایرانی به خوبی انجام شده است.

در سالهای گذشته و قبل از این که ارتفاعات سعادت آباد تبدیل به بافت شهری شوند، از تپه های این منطقه برای پرواز با پاراگلایدر استفاده میشده است. با تغییر کابری منطقه و ساخت پارک روی این تپه ها به واسطه کاربری قبلی نام پرواز ، برای این پارک انتخاب شد.

در برخی فصول به خصوص فصل تابستان ، غرفه های فرهنگی ، صنایع دستی و سوغات ، جنگ های شبانه به صورت موقت در پارک پرواز برپا میشوند.

پارک پرواز سعادت آباد

امکانات و جاذبه های پارک پرواز

چشم انداز سرتاسری به پایتخت مهم ترین ویژگی پارک پرواز است. شما در بام تهران میتوانید نمایی ۳۶۰ درجه از این شهر را زیر پاهایتان داشته باشید به خصوص در روزهایی که هوا صاف و بدون آلودگی است.

شما هنگام استراحت روی نیمکت های پارک دیدی وسیع نسبت به رشته کوه البرز، برج میلاد و بافت شهری زیر پایتان دارید که تجربه ای بسیار لذت بخش و آرامش بخش است.

حتما سعی کنید یک روز صبح قبل از طلوع آفتاب خودتان را به پارک برسانید. تصویر خیال انگیر طلوع خورشید از ارتفاعات تهران ، منظره ای جذاب و بیاد ماندنی برایتان میسازد. و البته غروب خورشید در پارک پرواز بسیار دل انگیز تر ست و تجربه یک عصر طلایی در این پارک را نباید از دست دهید.

پارک پرواز یکی از بهترین انتخاب ها برای پیک نیک های آخر هفته و دور شدن از شلوغی شهر است. آلاچیق های زیادی برای دور هم نشستن خانواده ها در این پارک به کار گرفته شده است که در صورت ریزش باران بتوانید بدون خیس شدن از فضای بارانی پارک در کنار خانواده لذت ببرید.

سایر امکانات و جاذبه های پارک پرواز عبارتند از :

اسکیت سواری : شیب این پارک باعث شده یکی از بهترین گزینه ها برای اسکیت سواران باشد.

شهر بازی کودک : شهربازی روباز و زمین بازی کودک مخصوص کودکان ۲ – ۱۲ سال که دارای ماشین برقی ، قطار کودک ، هلی کوپتر ، گردونه حیوانات ، سرسره بازی ، کشتی صبا ، چرخ و فلک و غیره است.

مرتبط:

پارک جنگلی عباس میرزا

باغ ارم شیراز با رُزها و سرونازهای جهانی

سازه‌هایی از جنس فرهنگ و تمدن در بافت

شهرستان بافت یکی از مرتفع‌ترین و خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق استان کرمان است. این شهرستان در جنوب‌غربی این استان قرار گرفته ‌است. بافت با داشتن شرایط ویژه دما، ارتفاع بالا و بارش مناسب دارای بزرگترین پهنه جنگلی جنوب شرق ایران است. بافت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. این شهرستان مرتفع‌ترین شهر نیمه جنوبی ایران و مرتفع‌ترین شهر بالای ۲۵هزار نفر ایران محسوب می‌شود. از این رو ملقب به بام کویر ایران است.

 قلعه غنجعلیخان هشون

این قلعه در کیلومتر ۲۵ جاده بافت سیرجان در روستای هشون و در مجاورت جاده اصلی قرار دارد این بنا مربوط به دوره صفویه بود و ساخت آنرا به برادران هشونی نسبت می‌دهند. پس از هشونی‌ها غنجعلیخان افشار ایلخانی در این قلعه حکمرانی کرده است. این قلعه در دو طبقه ساخته شده‌ است.

تپه باستانی یحیی

این تپه در دره صوغان از توابع بخش ارزوییه و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهر بافت واقع شده‌است.

کاوش‌های باستان‌شناسی این تپه از سال ۱۳۴۷ طی چند فصل در این تپه صورت گرفته است. این محوطه باستانی از نیمه اول هزاره پنجم پیش از میلاد تا حدود ۴۰۰ سال پس از میلاد مسکونی بوده است. مهم‌ترین آثار مکشوفه در تپه یحیی، اشیایی است که از سنگ صابون ساخته شده‌اند که در قالب مهرهای استوانه، مهره‌های ساده، ساغرهای زیبا، مجسمه‌های سنگی و… است. از دیگر آثاری که در تپه یحیی کشف شده  می‌توان به لوح‌های گلی با خطوط پرتو ایلامی اشاره کرد.

بافت

 بقعه متبرکه امامزاده سیدعلی موسی

 این بقعه متبرکه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهربافت و در روستایی به نام زیارت واقع در دهستان دشتاب از توابع بخش مرکزی قرار دارد این بقعه متبرکه مکان تدفین یکی از برادران حضرت امام رضا(ع) و دارای پلانی هشت ضلعی است.

 برج مهرآباد

این برج در ارزوییه و در ۲ کیلومتری جنوب روستای محمدآباد واقع شده ‌است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه بوده که شامل یک برج دو طبقه و بنایی خشتی در جوار این برج می‌شود. طبقه همکف برج شامل هشت فضای مستطیل شکل طاق پوش است. عمده مصالح به کار رفته در این بنا، خشت، ملات کاهگل و گچ است.

پناهگاه حیات وحش خبر و روچون

 این پناهگاه در ۶۷ کیلومتری جنوب شهرستان بافت واقع است، از مناطق کمیاب و نادر کشور و همچنین منطقه نمونه گردشگری استان محسوب می‌شود. مساحت این منطقه حدود ۱۶۹۲۰۰ هکتار تعیین و در سال۱۳۵۴ تحت همین عنوان در فهرست مناطق حفاظت شده سازمان ملل اعلام شده ‌است، لازم به توضیح است که ۱۱۰ هزار هکتار از مساحت پناهگاه مورد نظر تحت عنوان پارک ملی ارتقا یافته ‌است. در این منطقه گونه‌های جانوری بسیار متنوعی زندگی می‌کنند و زیستگاه پستاندارانی همچون پلنگ، گربه، کل و بز، قوچ و میش، شغال، کفتار، گراز، گرگ، آهو، خرگوش و… است. انواع شکاریها از جمله عقاب طلایی، عقاب دو برادر، هما، کرکس و… و همچنین پرنده جیرفتی که از جمله پرندگان کمیاب محسوب می‌شود در پناهگاه خبر و روچون زندگی می‌کنند.

بافت

 چهارطاقی‌های دوره ساسانی ارزوییه

این چهارطاقی‌ها که در حقیقت کاربری آتشکده داشته‌اند و دارای پلانی مربع شکل که در چهارگوشه با چهار جرز قطور محدود و با یک گنبد سنگی پوشیده شده‌اند. این گنبدها برروی چهار فیل پوش در چهار کنج فضای داخلی طاقی استوار بوده‌اند. گنبد چهار‌طاقی ده شیخ هنوز پا برجا و سالم است. مصالح این بناها ترکیبی است از سنگهای قواره شده و ملاط گچ که سختی فوق‌العاده‌ای دارد.

قلعه گوشک

این قلعه در ضلع جنوب ‌شرقی روستای گوشک و در فاصله ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان بافت واقع شده است، قلعه فوق دارای کاربری نظامی بوده و از حصار و تعداد ۱۲ برج برروی تپه‌ای با شیب ملایم تشکیل می‌شود، عمده مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا سنگ و ملاط گل و ساروج است، این بنا مصادف با حکومت آل بویه توسط عبدالرحیم‌خان گوشکی ساخته شده ‌است.

کاروانسرا کنارگرد نگینی از عصر صفوی

از مهم‌ترین یادگارهای گران‌قدر تاریخ معماری ایران کاروانسرا است که پیدایش و موجودیت آن در سرزمین پهناور ایران، از گذشته بسیار دور آغاز شده و طی قرون متمادی به دلایل گوناگون اقتصادی، سیاسی، نظامی و مذهبی به تدریج توسعه و تکامل یافته است. در کشور ایران به علت قرار داشتن در مسیر پیوند شرق به غرب از دیرباز به ایجاد راه‌های بازرگانی، نظامی و همچنین ساختن پل‌های متعدد و تأمین امنیت کاروان و کاروانیان به دیدۀ عنایت نگریسته شده است. براساس شواهد مبتنی بر اسناد تاریخی، ایران در احداث جاده و کاروانسرا و ایجاد سیستم ارتباطات و خبررسانی پیش‌قدم بوده است.

آنچه مسلم است این پدیدۀ با ارزش معماری در رابطه با رونق تجارت شکل گرفته و عوامل دیگری نظیر کاربرد نظامی، اطلاع‌رسانی در توسعه و تکامل آن نقش داشته‌اند. به هر حال، احداث کاروانسرا در ایران سابقه‌ای بسیار طولانی داشته و ساخت آن در جاده‌های کاروان رو به منظور استراحتگاه و سرپناه در ادوار مختلف بویژه دورۀ اسلامی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کاروانسرا کنارگرد

در دوره صفویه معماری کاروانسراها از دیدگاه سبک و تنوع نقشه‌ها به اوج شکوفائی رسیده و در مسیر شهرها و روستاها، معابر کوهستانی و نواحی کویری، کاروانسرا و رباط‌های برون شهری و در مراکز اقتصادی و راسته بازارها، کاروانسراهای درون شهری با ویژگیهای متفاوت کاربردی احداث شده‌اند.

ری در عصر صفوی به دلیل قرار داشتن در مسیر راه‌های اصلی کشور دارای کاروانسراهای متعدد بیرون‌شهری و درون‌شهری بوده که کاروانسرای کنارگرد در بخش فشافویه یکی از این کاروانسراهای است.

پلان این بنا چهار ایوانی بوده و ایوان‌ها در چهار وجه اصلی کاروانسرا قرار گرفته است که اصطبل و غلام‌نشین و رواق‌ها و آب‌انبار از چهار گوشه حیاط قابل دسترسی می‌باشد.

احداث بنای چهارایوانی با حیاط باز مرکزی، سابقه‌ای طولانی در معماری ایران داشته است. در ادوار اسلامی، از پلان ۴ ایرانی برای بنیاد بناهای مذهبی و غیر مذهبی مانند مدارس، مقابر، مساجد و کاروانسراها استفاده گردید و تقریبا این پلان نقشه ثابتی برای احداث این گونه بناها شد. بخصوص از دوره سلجوقی به بعد، کاروانسراهای زیادی با پلان چهارایوانی احداث گردید که آثار آن در تمامی ایران پراکنده است.

کاروانسرا کنارگرد

کاروانسرای کنارگرد علاوه بر ارزش‌های هنری، از دیدگاه مسائل اجتماعی نیز حایز اهمیت فراوان بوده و شایستۀ مطالعه‌ای ری‌شناسان است. بسا که طی قرون سپری برون شهری که بارانداز و استراحت گاه کاروان‌ها و کاروانیان اقصی نقاط معمور آن روزگاران به شمار می‌آمدند، محل تعاطی و تعامل اندیشه‌ها و تبادل و تقابل آداب و رسوم اقوام و ملل مختلف بودند و بی‌تردید این تماس و تلاقی انسان‌ها و اندیشه‌های گوناگون، تأثیری شگرف در معرفی فرهنگ ری در طول تاریخ داشته است.

کاروانسرای کنارگرد امروز در کناره جاده قدیم تهران به قم در شهر حسن‌آباد فشافویه قرار دارد و علت نام‌گذاری این مکان به کنارگرد روستایی به نام کنارگرد است که در نزدیکی این کاروانسرا واقع است.

مرتبط:

میامی _سرزمین کاروانسرا ها

کاروانسرای باغ شیخ ساوه، در چند قدمی جهانی شدن

غار دژمنده شهر زیرزمینی خوئین

روستای خوئین زنجان در ۶۰ کیلومتری جاده زنجان – بیجار قرارگرفته و دارای آثار تاریخی بسیاری است؛ روستای خوئین از توابع شهر ایجرود است و به این دلیل که علما و مشاهیر زیادی در آن به دنیا آمدند به «دارالمؤمنین» معروف است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی آثار تاریخی متعددی مانند حمام باستانی، آسیاب، مسجد تاریخی و شهر زیرزمینی دژمند در این روستا قرار دارند و آن را به یکی از مقصدهای مهم گردشگری در استان زنجان و شهر ایجرود تبدیل کرده‌اند. خود روستا نیز از روستاهای جاذب گردشگر محسوب می‎شود، شهر زیرزمینی دژمنده یا دژمند با قرار گرفتن در این روستا جاذبه آن را دوچندان کرده است. شهر زیرزمینی دژمند تا سال‌های سال مدفون بوده و کسی از وجود این شهر تاریخی خبر نداشته است تا اینکه نشست خانه‎ای در روستای خوئین راز سربه‌مهر این شهر را آشکار می‎‌کند.

شهر زیرزمینی دژمنده یا دژمند، اثری تاریخی خاص است که در عمق تقریبی ۴ متر از سطح زمین کنده‌ شده است؛ که دارای دالان طولانی زیرزمینی با اتاق‌های متعددی است که در سقف‌های سنگی این بنا منافذی برای تهویه هوا تعبیه‌شده که در حدود ۴ کیلومتر طول دارد و نشان‌دهنده این است که توسط معماران خبره‌ای ساخته‌شده است. یکی از دلایل معماری پرپیچ‌وخم این شهر این است که هنگام حمله دشمنان مانع پیشروی سریع آن‌ها می‌شده، برای همین ساکنان قدیم خوئین می‌توانستند از فرصت استفاده کرده و در اتاقک‌های تودرتوی دژمند پنهان شوند.

به گفته باستان‌شناسان در این شهر زمینی بزرگ که اطراف آن را مغازه‌ها احاطه کرده و در وسط میدان حوض آب به شکل لوزی وجود داشته و اطراف حوض تخت‌هایی از چوب بوده که روی آن‌ها گلیم انداخته و محل اجتماع اهالی بوده است.

در این دژ زیر زیرزمینی اتاق‌های مجزا، طاقچه، تنور و اسطبل و طویله برای نگهداری حیوانات و انبار و چهارراه‌های تودرتو در طبقات مختلف رؤیت شده است. درب سنگی بزرگی در ابعاد ۳*۲ متر در ورودی این غار وجود داشته که محل ورود و خروج اهالی بوده است. در میانه این غار در سنگی وجود دارد که جمله‌ای پیکرتراشی شده که رمزگشایی نشده است. این شهر زیرزمینی نظیر چند ورودی دارد اما دو ورودی این شهر تابه‌حال بازگشایی‌شده است یکی از این ورودی‌ها در روستا تعبیه‌شده و دیگری مشرف‌به یک دره سرسبز است. غار زیرزمینی (شهر زیرزمینی) یا همان دژ زیرزمینی از طریق تونل‌هایی با مناطق اطراف ارتباط داشته که یکی از این تونل‌ها با عبور از زیر رودخانه (چای) به روستای قمچقای متصل می‌شده است.

بدون شک راه‌های متعددی که در طبقات مختلف این غار وجود دارد و برخی از آن‌ها مسدود و برخی همچنان باز است، نیازمند پژوهش‌های گسترده‌ای است.

مرتبط:

“موغار”؛ دروازه هفت شهر لیلاز

آشنایی با غار پرآو معروف به غار قاتل

جامعه‌ میراث اصفهان سوگوار شد

فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، پس از چندین روز مبارزه با کرونا  از دنیا رفت.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که سوم خردادماه در گفت‌وگو با ایسنا از وخامت حال مدیر کل این اداره خبر داده بود، لحظاتی پیش خبر فوت فریدون اللهیاری را تایید کرد.

وی با ستودن روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری، رواداری و پاسخگویی اللهیاری او را انسان وارسته‌ای دانست که برای میراث اصفهان از جان مایه گذاشت و اظهار کرد که جامعه میراث اصفهان با درگذشت او سوگوار است.

فریدون الهیاری، عضو هیأت علمی و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، از سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان منصوب شده بود و  طی ماه‌های اخیر با عوارض ناشی از ابتلا به سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کرد، اما کرونا به او مجال ادامه‌ی حیات را نداد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مرمت‌های ‌اصفهان؛ از گنبد تا کاخ

کویر مصر استان اصفهان، جلوه گاه ستارگان و رمل‌ها

مسجد حکیم اصفهان