کویر سفید

عجیب ترین کویر های سفید دنیا

حتما تا به حال مناطقی را سفید‌پوش دیده و تصور کرده‌اید که در آن منطقه برف باریده و آن دانه‌های سفید رنگ، برف هستند، اما در واقع آن مناطق کویر سفید بوده و دانه‌های سفید رنگ هم شن و ماسه هستند نه برف. در کره زمین تعداد اندکی کویر‌های شنی سفید وجود دارد که در این مقاله شما را با یکی از این کویر‌ها آشنا می‌کنیم.

کویر سفید

کویر سفید نیومکزیکو
منطقه بسیار بزرگی از شن‌های سفید برف‌مانند در حدود ۲۶ کیلومتری جنوب‌غربی شهر المگردوو و در جنوب وایت سندز میزل رنج در ایالت نیو‌مکزیکو ایالات متحده آمریکا واقع شده است. بر خلاف کویر‌های دیگر، شن‌های این کویر به جای کوارتز از کریستال گچ تشکیل شده است. گچ یکی از رایج‌ترین ترکیبات معدنی موجود در زمین است که به راحتی در آب حل و به ندرت در قالب شن و ماسه یافت می‌شود. سنگ گچ اغلب در چشمه‌های آب‌ گرم و در دریاچه و آب دریا یافت و زمان تبخیر آب، ته‌نشین می‌شود و به این شکل، تپه‌های شنی گچی در کویر‌های سفید تشکیل شدند. چنین کویرهایی نمونه‌ای از جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعت هستند.

آب‌گیر کم‌عمق تولاروسا، جایی که شن‌های سفید در آن واقع شده، با ایالت‌های ساکرامنتو و کوه‌های سان‌آندرس احاطه شده است. حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش، آب باران و آب‌یخ‌های ذوب شده با حل کردن گچ از سنگ‌های رسوبی و تشکیل محلول غلیظ شده‌ای به طرف پایین کوه سرازیر شده و در دریاچه لوکرو، در آب‌گیر تولاروسا انباشته شدند. جریان آب تبخیر شده زیر لایه‌ای از گچ متبلور باقی ماند و در طول زمان هوا‌زدگی باعث ریز‌تر شدن این کریستال‌ها شده و انباشه شدن دانه‌های شنی در آب‌گیر شده و به شکل کنونی در آمده است. دریاچه لوکرو امروزه بستری خشک است، اما بخش پایینی آن گاهی اوقات با آب‌های کم عمق از باران‌های اخیر پر می‌شود. شن‌های سفید مساحتی به وسعت بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع را با تپه‌هایی که گاه ارتفاع آن‌ها به ۱۵ متر هم می‌رسد، در برمی‌گیرد که بزرگ‌ترین تپه‌های شنی در این منطقه از جهان است. تپه‌های شنی توسط باد‌های مداوم جنوب‌غربی دائم در حال تغییر مکان هستند. بر خلاف دیگر کویر‌های شنی، کریستال‌های گچ گرما را به خود جذب نمی‌کنند از این جهت می‌توان در فصل گرما هم به راحتی و با پای برهنه در کویر قدم زد.

کویر سفید

کویر سفید مصر

مصر این روزها اگرچه به دلیل تب و تاب های سیاسی از فهرست تورهای گردشگری دنیا خارج شده است، اما هنوز هم یکی از دیدنی ترین نقاط دنیاست که جاذبه های تاریخی و طبیعی اش به یک اندازه برای گردشگران خارجی جذابیت دارد. کشوری که شاید تمام دنیا از عظمت اهرام ثلاثه اش با خبر باشند، اما قطعا از عظمت کویر ناشناخته آن خبر ندارند! کویر سفید رنگ بی نظیری که تنها در مصر وجود دارد و البته همان هم هنوز به طور کامل کشف نشده است.

صحرای بیضاء یا کویر سفید (Sahara el Beyda) منطقه وسیعی از مصر است که در نزدیکی روستای الفرافرة قرار دارد. صحرایی که خاک آن نشانی از زردی و سرخی کویر ندارد و خاک سفید آن در سال های اخیر گردشگران زیادی را برای تماشای آن به مصر کشانده است.

به خصوص که این صحرا در نزدیکی صحرای سیاه و کوه های کریستالی مصر قرار گرفته و همین جذابیت این منطقه را چند برابر می کند.

اگر در شب گذارتان به صحرای بیضاء بیفتد، به احتمال زیاد خاک این صحرا را با برف های پودری زمستانی اشتباه خواهید گرفت! اما این صحرا نه تنها رنگ برف را تا به حال به خود ندیده، بلکه آنقدر داغ و درخشان است که تورهای گردشگری، ترجیح می دهند شب ها مسافران خود را به این کویر ببرند.

در صحرای بیضاء می توان عجیب ترین نمونه از سنگ های گچی را دید که با ملایم ترین بادها دچار فرسایش شده اند و به شکل های عجیبی درآمده اند. یکی از معروف ترین این نوع صخره ها که در صحرای بیضاء به وفور پیدا می شود، سنگ های قارچی شکلی است که به شکل غیرقابل باوری شبیه قارچ های غول پیکر خوراکی به نظر می رسند.

البته در سال های اخیر صخره های سست و گچی این صحرا با بی توجهی گردشگرانی که از سست بودن خاک منطقه خبر ندارند، آسیب های زیادی دیده اند.

blank

کویرمصر

صحرای بیضاء محل امنی است که گردشگران می توانند چند شب را در آن سر کنند بدون آنکه خطر حمله جانوران آنها را تهدید کند. در این صحرا خبری از خزندگان و حشرات خطرناک نیست و تنها حیوانی که اگر توریست ها خوش شانس باشند می توانند ببینند، روباه است که سرو کله آن در نیمه های شب برای خوردن باقیمانده غذای توریست ها پیدا می شود.

مرتبط:

پیدا کردن آب در بیابان و کویر

یخچالی که در دل کویر موزه شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *