بافت

سازه‌هایی از جنس فرهنگ و تمدن در بافت

شهرستان بافت یکی از مرتفع‌ترین و خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق استان کرمان است. این شهرستان در جنوب‌غربی این استان قرار گرفته ‌است. بافت با داشتن شرایط ویژه دما، ارتفاع بالا و بارش مناسب دارای بزرگترین پهنه جنگلی جنوب شرق ایران است. بافت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. این شهرستان مرتفع‌ترین شهر نیمه جنوبی ایران و مرتفع‌ترین شهر بالای ۲۵هزار نفر ایران محسوب می‌شود. از این رو ملقب به بام کویر ایران است.

 قلعه غنجعلیخان هشون

این قلعه در کیلومتر ۲۵ جاده بافت سیرجان در روستای هشون و در مجاورت جاده اصلی قرار دارد این بنا مربوط به دوره صفویه بود و ساخت آنرا به برادران هشونی نسبت می‌دهند. پس از هشونی‌ها غنجعلیخان افشار ایلخانی در این قلعه حکمرانی کرده است. این قلعه در دو طبقه ساخته شده‌ است.

تپه باستانی یحیی

این تپه در دره صوغان از توابع بخش ارزوییه و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهر بافت واقع شده‌است.

کاوش‌های باستان‌شناسی این تپه از سال ۱۳۴۷ طی چند فصل در این تپه صورت گرفته است. این محوطه باستانی از نیمه اول هزاره پنجم پیش از میلاد تا حدود ۴۰۰ سال پس از میلاد مسکونی بوده است. مهم‌ترین آثار مکشوفه در تپه یحیی، اشیایی است که از سنگ صابون ساخته شده‌اند که در قالب مهرهای استوانه، مهره‌های ساده، ساغرهای زیبا، مجسمه‌های سنگی و… است. از دیگر آثاری که در تپه یحیی کشف شده  می‌توان به لوح‌های گلی با خطوط پرتو ایلامی اشاره کرد.

بافت

 بقعه متبرکه امامزاده سیدعلی موسی

 این بقعه متبرکه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهربافت و در روستایی به نام زیارت واقع در دهستان دشتاب از توابع بخش مرکزی قرار دارد این بقعه متبرکه مکان تدفین یکی از برادران حضرت امام رضا(ع) و دارای پلانی هشت ضلعی است.

 برج مهرآباد

این برج در ارزوییه و در ۲ کیلومتری جنوب روستای محمدآباد واقع شده ‌است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه بوده که شامل یک برج دو طبقه و بنایی خشتی در جوار این برج می‌شود. طبقه همکف برج شامل هشت فضای مستطیل شکل طاق پوش است. عمده مصالح به کار رفته در این بنا، خشت، ملات کاهگل و گچ است.

پناهگاه حیات وحش خبر و روچون

 این پناهگاه در ۶۷ کیلومتری جنوب شهرستان بافت واقع است، از مناطق کمیاب و نادر کشور و همچنین منطقه نمونه گردشگری استان محسوب می‌شود. مساحت این منطقه حدود ۱۶۹۲۰۰ هکتار تعیین و در سال۱۳۵۴ تحت همین عنوان در فهرست مناطق حفاظت شده سازمان ملل اعلام شده ‌است، لازم به توضیح است که ۱۱۰ هزار هکتار از مساحت پناهگاه مورد نظر تحت عنوان پارک ملی ارتقا یافته ‌است. در این منطقه گونه‌های جانوری بسیار متنوعی زندگی می‌کنند و زیستگاه پستاندارانی همچون پلنگ، گربه، کل و بز، قوچ و میش، شغال، کفتار، گراز، گرگ، آهو، خرگوش و… است. انواع شکاریها از جمله عقاب طلایی، عقاب دو برادر، هما، کرکس و… و همچنین پرنده جیرفتی که از جمله پرندگان کمیاب محسوب می‌شود در پناهگاه خبر و روچون زندگی می‌کنند.

بافت

 چهارطاقی‌های دوره ساسانی ارزوییه

این چهارطاقی‌ها که در حقیقت کاربری آتشکده داشته‌اند و دارای پلانی مربع شکل که در چهارگوشه با چهار جرز قطور محدود و با یک گنبد سنگی پوشیده شده‌اند. این گنبدها برروی چهار فیل پوش در چهار کنج فضای داخلی طاقی استوار بوده‌اند. گنبد چهار‌طاقی ده شیخ هنوز پا برجا و سالم است. مصالح این بناها ترکیبی است از سنگهای قواره شده و ملاط گچ که سختی فوق‌العاده‌ای دارد.

قلعه گوشک

این قلعه در ضلع جنوب ‌شرقی روستای گوشک و در فاصله ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان بافت واقع شده است، قلعه فوق دارای کاربری نظامی بوده و از حصار و تعداد ۱۲ برج برروی تپه‌ای با شیب ملایم تشکیل می‌شود، عمده مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا سنگ و ملاط گل و ساروج است، این بنا مصادف با حکومت آل بویه توسط عبدالرحیم‌خان گوشکی ساخته شده ‌است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *