احتمال برگزاری اربعین و درخواست تجدیدنظر درباره سفر عتبات

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به احتمال برگزاری مراسم اربعین، از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست درخصوص منع سفرهای زیارتی عتبات تجدیدنظر کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ در وبینار مسؤولان استانی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، با اشاره به احتمال برگزاری مراسم اربعین، اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین بسیار مهم و تاثیرگذار است، از این‌رو مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری در استان‌ها به منظور اجرای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

او تحول و پویایی در برنامه‌ها را بسیار مهم دانست و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این موضوع، اظهار کرد: رمز موفقیت هر مجموعه‌ای، پویایی در برنامه‌ها و تحول‌خواهی است، از این‌رو مسؤولان با ابتکار عمل برای توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی اربعین، برنامه‌های کاربردی و تاثیرگذار را پیگیری و اجرایی کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تزریق واکسن کرونا به شماری از مردم یادآور شد: سفرهای زیارتی و اجرای برنامه‌های معنوی در روحیه مردم و جامعه تاثیرات فراوانی دارد و سبب تقویب باورهای دینی و افزایش انرژی مثبت در افراد می‌شود، بنابراین باتوجه به تزریق واکسن به شماری از هموطنان، پیشنهاد می‌شود که ستاد ملی مبارزه با کرونا زمینه انجام سفرهای زیارتی را در قالب کاروان‌های اعزامی سازمان حج و زیارت برای این دسته از عاشقان اهل بیت فراهم کند.

نواب تاکید کرد: هم‌اینک شماری از علاقه‌مندان و زائران اباعبدالله الحسین (ع) با کاروان‌های آزاد به سفرهای زیارتی عتبات می‌روند که این موضوع با دستورالعمل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مطابقت ندارد و به صورت سلیقه‌ای، گران و بدون رعایت حقوق زائر انجام می‌شود؛ بنابراین راه‌اندازی سفرهای زیارتی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در قالب رسمی و قانونی توسط سازمان حج و زیارت می‌تواند به اجرای تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک کند.

سازمان حج و زیارت به دنبال ارائه طرحی به ستاد ملی کرونا و دولت عراق برای ازسرگیری سفرهای زیارتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بیشتر از یک سال است متوقف شده، در چند نوبت نسبت به اجرای سفر آزاد و بدون مجوز رسمی معترض شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ادامه انتقادها به سفرهای غیرقانونی به عتبات عالیات

کشف اسکلت “اژدها” در مازندران صحت دارد؟

کشف اسکلتی به ظاهر منحصر به فرد در یکی از روستاهای ساری موجب شد تا کارشناسان‌ و پژوهشگران مازندرانی به اسناد مکتوب در کتاب‌های تاریخی که به وجود موجودی “اژدهامانند” اشاره دارد و حیوانات دیگر را از بین می برد، رجوع کنند و البته روایات مردمی نیز در این رابطه وجود دارد، با این حال مدیرکل محیط زیست مازندران تماما این موضوع را رد کرده است.

این کارشناسان از جمله حسین اسلامی در پستی که در صفحه‌ مجازی خود منتشر کرده، به همراه تعدادی دیگر از کارشناسان  معتقدند اسکلت پیدا شده در رده‌ی اژدها قرار دارد و اسناد و روایات آن در کتاب ابن اسفندیار موجود است، اما حفاظت محیط زیست مازندران نظر دیگری دارد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به گمانه زنی اسکلت پیدا شده از نسل اژدها در منطقه‌ چورت ساری و خبرهای منعکس شده در فضای مجازی اظهار کرد: این اسکلت ظاهرا در حین شخم زدن زمین کشف شده و خبرهای گفته شده در فضای مجازی مبنی بر ماهیت اژدها بودن اسکلت مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیه اسکلت این جانور، سگ سان بودن این اسکلت مورد تایید قرار گرفته است و چون این اسکلت اصلا جزو خزندگان محسوب نمی شود اژدها بودن اسکلت تکذیب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: احتمالا اسکلت متعلق به سگ و یا شغال است که به نظر می‌رسد تلف شده باشد اما به منظور اطلاع دقیق، نوع گونه‌ آن انتقال داده شده و در دست بررسی است.

ابراهیمی کارنامی افزود: دو محیط‌بان که اسکلت را کشف کردند بر این مهم که اسکلت متعلق به سگ و یا خانواده‌ آن است صحه گذاشتند اما عکسی که در فضای مجازی گذاشته شده با عکس اصلی تفاوت‌هایی دارد که تصویر اصلی این ادعا را که اسکلت متعلق به جانور دیگری است، رد می کند.

وی تصریح کرد: از دنده های حیوان و نوع اسکلت کاملا مشخص است که جزو دسته‌ سگ سانان است و گونه اژدها کاملا تکذیب می شود.

مدیر کل  حفاظت محیط زیست مازندران گفت: اسکلت برای بررسی بیشتر نوع گونه‌ دقیق این اسکلت سگ‌سان توسط کارشناسان در دست بررسی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشار گزو مازندران

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

تاکید بر استفاده از صنایع دستی در مد

جلسه کارگروه ساماندهی مد و صنایع دستی با حضور اعضای کارگروه سه‌شنبه (چهارم خرداد ماه) در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این جلسه با حضور سید مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس)، حمید قبادی (مشاور اجرایی معاونت)، مریم پورشهابی (دبیر کارگروه)، غلامرضا منتظری (نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کارگروه)، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و نمایندگان وزارت صنعت، معدن، تجارت، صدا و سیما، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، انجمن طراحان پارچه و لباس ایران، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در این جلسه استفاده از ظرفیت‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی و کاربردی‌سازی آن برای حوزه مد و لباس بررسی و مقرر شد معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس ظرفیت‌های جامع هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مناطق مختلف را برای حوزه مد و لباس ارائه کنند.

سید مجتبی حسینی در این زمینه گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از طرح‌های معاونت امور هنری است که امسال اجرایی شد. این طرح بر اساس مطالعه و پژوهش انجام شد که بخشی از این پژوهش به سفرنامه‌ها و روایت‌های تاریخی از شهرها پرداخته است و بر اساس آن هر نقطه‌ای از ایران بافته‌ها و منسوجات خود را داشته است. کارگروه ساماندهی مد و لباس هم در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از چهار سال پیش توجه به ظرفیت های بومی و هویتی مناطق مختلف برای طراحی لباس را در اولویت قرار داد و هر دوره جشنواره با موضوع هایی از جمله نقش مکران، فر گلستان و بهشت کاشان برگزار شد.

همچنین در این جلسه پیش‌نویس آیین نامه اجرایی جشنواره‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه مد و لباس و لباس دانش آموزان و عملکرد اصناف در زمینه تولید و عرضه لباس‌های مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی مطرح شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میبد میزبان شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی

نمایشگاه بزرگ آثار ایرانی در لندن

موزه «ویکتوریا و آلبرت» با برگزاری نمایشگاهی بزرگ تاریخچه‌ فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می‌گذارد.

به نقل از رویترز، مجموعه‌ آثار مختلفی از مجسمه‌های تاریخی گرفته تا عکس‌های معاصر که نمایانگر پنج‌هزار سال تاریخچه فرهنگ و هنر ایرانی هستند از هفته آینده در موزه «ویکتوریا و آلبرت» واقع در لندن به نمایش گذاشته خواهند شد.

نمایشگاه «ایران حماسی» که از شنبه به روی عموم مردم باز می‌شود بیش از ۳۰۰ اثر متعلق به ایران باستان، معاصر و اسلامی را به نمایش می‌گذارد که از جمله آن‌ها به مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها، سرامیک‌ها، فرش‌ها و عکس‌ها می‌توان اشاره کرد.

 

این نمایشگاه که در نوع خود برای نخستین‌بار در ۹۰ سال اخیر در بریتانیا برگزار می‌شود در ۱۰ بخش مختلف از جمله «امپراتوری ایران» با تمرکز بر سلسله هخامنشیان، «تغییر مذهب» که بر نقش اسلام در فرهنگ ایران تمرکز دارد و «تعالی ادبی» با تمرکز بر شعر فارسی برگزار می‌شود.

 

آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند در طول زمان به مجموعه این موزه اضافه شده یا امانت گرفته شده‌اند.

«جان کرتیس»، از مسوولان برگزارکننده این نمایشگاه معتقد است با توجه به امکان‌پذیر نبودن خارج کردن آثار از ایران، اکنون زمان بسیار دشواری برای برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شود.

ویکتوریا و آلبرت

 

به گفته «کرتیس» آثار این نمایشگاه از نقاط مختلفی به امانت گرفته شده‌اند تا در نهایت نمایشگاهی برای نمایش تمدن بزرگ ایران شکل بگیرد.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت موزه «ویکتوریا و آلبرت»، این نمایشگاه تا دوازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌ای به نام مدارا

موزه‌ای که محدودیت‌های کرونا را دور زد!

پست‌موزه ، نقبی به تاریخ ارتباطات ایران

وجود دومین بافت غنی تاریخی سمنان در میامی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: بعد از بافت تاریخی سمنان، غنی‌ترین بافت مربوط به شهرستان میامی است و این شهرستان دارای دومین بافت غنی استان است.

حمیدرضا دوست‌محمدی در نشست هم‌اندیشی و مراسم تجلیل از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، میراث‌بانان و حافظان میراث‌فرهنگی شهرستان میامی، اظهار کرد: بافت تاریخی میامی، هویت دارد و طبیعت واقع در بافت تاریخی میامی، کم‌نظیر است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بیشترین اعتبار بافت‌های تاریخی استان به میامی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی به‌تنهایی متولی بافت و مرمت نیست، خاطرنشان کرد: جامعه محلی، شهرداری‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد می‌توانند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشند.

دوست‌محمدی با تأکید بر نقش جامعه محلی بر حفظ و حراست از آثار تاریخی و رشد صنایع‌دستی و گردشگری و جریان‌سازی در این زمینه، گفت: مردم و جامعه محلی می‌توانند بهترین یاور میراث‌فرهنگی باشند.

معاون فرماندار میامی نیز با اشاره به جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی شهرستان میامی گفت: «میامی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری همانند گنج پنهان است.»

عباس طاهران پور با اشاره به وجود مقبره ۲ پیامبر از جمله «ارمیای نبی» و «دانیال نبی» در شهرستان میامی، بیان کرد: باید از این ظرفیت‌ها و قرار داشتن میامی در مسیر تهران- مشهد بیشترین بهره‌برداری را کرد.

معاون فرماندار میامی با تأکید بر اینکه رشد گردشگری زمینه‌ساز رشد اقتصادی است، گفت: احیای مسیر راه ابریشم، بهترین راه ارتقای میامی و رشد گردشگری در این شهرستان است.

در این مراسم که با حضور شهردار میامی، دهیار فرومد، خبرنگاران فعال، انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث‌فرهنگی و … برگزار شد، از برترین همیاران میراث‌فرهنگی میامی تجلیل شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میامی _سرزمین کاروانسرا ها

کاروانسرای میاندشت میامی

پشت پرده شیرهای خشمگین میدان حر

شیرهای میدان حر به این بهانه که اثر تاریخی و ثبت ملی نیستند و جنس‌شان از فایبرگلاس بوده، بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شدند تا به گفته مسببان این موضوع، شیرهای جدیدتر شکل دیداری بهتری به این میدان بدهند. اما داستان این شیرهای غرّان چه بوده و با تخریب آن‌ها چه اثر ماندگاری از تهران کم شده است؟

پس از تخریب شیرهای میدان حر و پخش تصاویر آن در رسانه‌ها و فضای مجازی، معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت که مجسمه‌های‌ میدان حر اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب با اژدها می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد و مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع بوده است.

شاپور دیوسالار ـ معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ـ هم که مسؤول این قضیه بوده است، در پاسخ به واکنش‌ها و انتقادها گفته مجسمه‌های شیرهای اطراف اثر اصلی ثبت ملی نیست و قرار گرفتن این تندیس‌ها در معرض فعل و انفعالات جوی و جنس نه چندان پایدار فایبرگلاس به‌کاررفته در بدنه این آثار، باعث شده شکل نامناسبی ایجاد شود و چهره‌ای زشت و زننده به این اثر ملی بدهد؛ بر همین مبنا و با توجه به وظیفه سازمان زیباسازی که متولی مرمت و تولید حجم و مجسمه در سراسر شهر است، بنا بر این شد که این چند مجسمه مرمت شوند.

شیرهای میدان حر از جمله مجسمه‌هایی بود که پس از انقلاب تخریب شد. سال ۸۴ شیرها توسط همان استادکاری که در ساخت مجسمه‌های میدان نقش داشت، زنده‌سازی شد و حالا بار دیگر به انگیزه جایگزین کردن شیرهایی با شکلی بهتر، تخریب شده است.

این ماجرا شورای شهر را وارد موضوع کرده است. حجت نظری ـ سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ـ تاکید کرده است: این شیرها دهه‌هاست در اطراف میدان حر قرار گرفته و در عکس‌ها و تصاویر مربوط به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب نیز این شیرها در اطراف میدان قرار دارد، از این‌رو گرچه پیکره نبرد گرشاسب با اژدها به شماره ۱۴۴۳ ثبت شده، اما محیط پیرامون آن نیز باید تابع مقررات مربوط به حریم آثار تاریخی باشد.

او گفته در صورتی که هرگونه تقصیر و کوتاهی در این زمینه محرز شود با عاملان آن برخورد خواهد شد.

blank

اگرچه سازمان زیباسازی قائل بر این است که شیرهای میدان حر چندان هم ارزش هنری و البته تاریخی نداشته و قرار است اثری با ارزش هنری بالا و ماندگار در آن محل جایگزین شود، اما محمدابراهیم لاریجانی که در زمان اضافه شدن مجسمه‌های شیر به میدان حر، مسؤولیت اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ را داشت، نظر دیگری در این‌باره دارد و تاکید می‌کند که این شیرها هنر دست استاد میرحسن ارژنگ، پسرخاله مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ بوده که با همکاری یکدیگر پیکر نبرد گرشاسب و اژدها را در میدان باغشاه (حر) ساختند، که اتفاقا ارزش هنری داشت و در تخریب آن اشتباه کرده‌اند.

او ماجرای شیرهای میدان حر را  این‌گونه شرح می‌دهد: انقلاب که می‌شود شیرهای میدان حر یا باغشاه قدیم را همزمان با مجسمه‌های دیگر خراب می‌کنند، تا سال ۱۳۸۴ در این میدان نه از شیر خبری بود و نه از پایه‌های آن. در آن دوره ابوالقاسم وحدتی اصل که مدیر سازمان زیباسازی شهرداری بود، اعتقاد داشت باید آثار تاریخی و فرهنگی شهر را زنده و بازپیرایی کنیم و به مکان‌های تاریخی شهر بها بدهیم. برای همین پروژه‌ای برای شناسایی این آثار تعریف شد. بر همین اساس، در منطقه ۱۱ مجسمه ابوسعید ابوالخیر به میدان منیریه که نام عارف و شاعر نامدار ایرانی را به آن داده بودند، اضافه شد. دروازه‌های قزوین در میدان قزوین که محل قرار گرفتن یکی از دروازهای قدیم تهران بود، نمادسازی شد. در تقاطع خیابان اسکندری و آذربایجان که به آن سه‌راه رشدیه گفته می‌شود سردیسی از رشیدیه ـ از پیشگامان نهضت فرهنگی ایران و مؤسس مدارس نوین در ایران ـ قرار گرفت. در جریان همان بررسی‌ها، متوجه شدیم در میدان حر چند مجسمه شیر وجود داشته، با اداره میراث فرهنگی تهران مکاتباتی داشتم و یک‌سری مستندات به‌دست آمد. در عکس‌های قدیمی تصویر چهار شیر در اطراف پیکره میانی دیده می‌شد.

او ادامه داد: آن زمان، روی شیر حساسیت‌هایی وجود داشت، می‌گفتند مظهر طاغوت است. برای همین تحقیق بیشتری انجام دادیم. در سازمان زیباسازی به این نتیجه رسیدیم که شیر تعابیر بسیار دارد؛ از جمله نماد مولا علی (ع) است. ضمن این‌که ما قصد نداشتیم کار سیاسی انجام دهیم، می‌خواستیم نمادهای تاریخی شهر را برگردانیم و این هیچ ربطی به طاغوت نداشت. این طرح در سازمان زیباسازی تصویب شد و قرار بر این بود که نصف بودجه را سازمان بدهد و نیمی دیگر از بودجه را شهرداری مناطق تامین کنند.

لاریجانی گفت: در تحقیقات بیشتر، متوجه شدیم استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ درگذشته است و پسرخاله و همکار استاد، میرحسن ارژنگ، خوشبختانه هنوز عمرشان به دنیا است. او را نخستین مجسمه‌ساز واقع‌گرا در ایران می‌نامیدند. استاد آن موقع حدود ۸۰ سال داشتند. وقتی پیشنهاد زنده‌سازی شیرهای میدان حر را دادیم بغض کرد و گفت «جوان تو کجا بودی تا حالا. من ۲۰ سال است خواب استاد را می‌بینم که غمگین است و درخواست دارد شیرها را که محافظان پیکر گرشاسب هستند، دوباره بسازم…»، حتی گفت حاضر است بی‌مزد این کار را انجام دهد و فقط هزینه مصالح و کارگاه را ما تامین کنیم.

blank

او اضافه کرد: قرارداد ساخت چهار مجسمه شیر غران میدان حر با هزینه ۴۰ میلیون تومان بسته شد. این هزینه صرف کارگاه، مصالح، ساخت چهار مجسمه شیر، تزئینات پایه مجسمه میانی (نبرد گرشاسب) و زنجیره‌های مسی در اطراف میدان شد. به گفته استاد ارژنگ، در طرح اولیه میدان زنجیرهای مسی وجود داشت که آن را هم برداشته بودند و میدان را فضای سبز کرده بودند. فرایند ساخت آن مجسمه‌ها، جانمایی و اضافه کردن جزئیات دیگر حدود سه ماه زمان برد. استاد روی جزئیات دقت، ظرافت و حساسیت زیادی داشت. معتقد بود مجسمه‌های شیر دقیقا باید در محل اصلی و قدیمی قرار گیرد و چون خیابان‌ها تغییر کرده و عریض شده بود، پیدا کردن محل اصلی سخت بود. استاد ارژنگ در کارگاه آقای دماوندی کار می‌کرد، درحالی که طبق گفته ایشان، کارگاه اولیه زیر میدان، در فضایی به وسعت حدودی ۲۰۰ متر بود که ظاهرا بعدها محل آن را پر کرده بودند.

لاریجانی گفت: مهم این است که آن شیرها را استادی ساخته که قبلا در ساخت مجسمه‌های میدان حر نقش داشته است. اگر قرار بود سراغ هر هنرمند دیگری برویم که قضیه ایراد داشت و آن مجسمه‌ها هم اصالت نداشت. ما سراغ شخصی رفتیم که مجسمه‌سازی حاذق بود و پیمانکار نبود. خاطرم هست آن موقع که شیرها را به میدان اضافه کردیم، روزنامه‌ها سر و صدای زیادی کردند و علیه این کار مطالب انتقادی تندی هم با این مضمون که نماد طاغوت به تهران اضافه شده، نوشتند. تحت فشار زیادی قرار داشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: شاید این نظر را مطرح کرده باشند که این شیرها مجسمه‌هایی تاریخی نیستند، اما سوال این است مجسمه‌ای که حدود ۱۵ – ۱۶ سال از عمرش می‌گذرد چه نیازی به مرمت داشته است؟ به هر حال این شیرها جزء الحاقات مجسۀ ثبت‌شده است، باید برای مرمت و تخریب حساسیت نشان می‌دادند، باید داستان شیرها را پرس‌وجو می‌کردند، تحقیق می‌کردند استاد و هنرمند سازنده شیرها چه کسی بوده است. استاد میرحسن ارژنگ، مجسمه‌ساز بنام و اثرگذاری بودند، نباید اثر او را تخریب می‌کردند. مثل این می‌ماند که مجسمه فردوسی، آرش کمانگیر و … را به انگیزه مرمت تخریب کنیم و کار هنرمند دیگری را جایگزین کنیم. یا مثلا مجسمه استاد جمشید مشایخی را بسازیم، پنج سال بعد خراب کنیم تا مجسمه دیگری جایگزین شود؛ تکلیف استاد سازنده قبلی چه می‌شود!؟

blank

او افزود: اگر پیشینه تاریخی مجسمه شیرها را کنار بگذاریم، این مساله مهم است که آن‌ها را یک هنرمند بااصالت ساخته است. به نظرم سازمان زیباسازی در جریان سوابق این مجسمه‌ها نبوده است و نمی‌داند این شیرها اثر هنری استادی است که در دو دوره تاریخی به‌هم متصل شده است. از سوی دیگر، فکر می‌کردند مجسمه‌ها کامل از جنس فایبرگلاس باشد، درحالی که اصل مجسمه از بتن ساخته شده، همانند پیکر میانی میدان و فقط روی آن و بخش‌هایی، برای راحتی در نگهداری و نشان دادن جزئیات، فایبرگلاس شده است. برای همین وقتی تخریب شده به مشکل برخوردند و متوجه شدند بدنه اصلی بتنی بوده است. موقع ساخت شیرها، استاد ارژنگ بر این عقیده بود که ظرافت و حالت خشم باید روی صورت شیر به تصویر کشیده شود و با بتن نمی‌شد این کار را انجام داد، تصمیم گرفتند در بخش‌هایی از مجسمه از فایبرگلاس استفاده کنند. استفاده از این ماده به معنای آن نیست که مجسمه را ماشینی ساخته باشند و یا بی‌ارزش باشد. استاد میرحسن ارژنگ به معنی واقعی در کارش عشق، تعهد و تخصص داشت.

لاریجانی درباره نظر مسؤولان میراث فرهنگی برای ساخت عین به عین شیرها، پس از تخریب، اظهار کرد: باید سراغ آقای دماوندی که صاحب کارگاه بود بروند، استاد هم خوشبختانه عمرشان به دنیا است، هرچند از موضوع تخریب مجسمه‌ها هیچ اطلاعی ندارند و من در تماسی که با ایشان داشتم نتوانستم این خبر تلخ را بدهم. اما استاد آن زمان دقیق کار می‌کرد، اتود و نقشه دارد. حتی در آرشیو سازمان زیباسازی، اطلاعات و جزئیات آن موجود است، اگر بخواهند می‌توانند از هنرمند و اطلاعات اصلی استفاده کنند.

منبع: ایسنا

اجرای کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه قزوین

استان قزوین مجموعه‌ کم‌نظیر و متنوعی از آثار تاریخی اعم از سراها، کاروانسراها، آب‌انبارها، موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه، مساجد تاریخی و… را در خود جای داده که تنوع و تعدد این آثار به عنوان یکی از ظرفیت‌های قابل توجه این استان در حوزه گردشگری مطرح است و حفاظت و نگهداری از این مواریث ارزشمند همواره از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به شمار می‌رود، بر همین اساس طی سال گذشته با تلاش‌های انجام شده برای مرمت آثار ارزشمند تاریخی علی‌رغم وجود مشکلات کمبود اعتبار در این حوزه، ۲۸ پروژه مرمتی از محل اعتبارات استانی و ملی تحت نظارت کارشناسان اداره‌کل به اجرا درآمده که مرمت بخش‌هایی از مسجد جامع عتیق، ساباط تاریخی خیابان عبیدزاکانی، خانه تاریخی زینعلی، مجموعه تاریخی سردار، گنبد آمنه‌خاتون، کف‌سازی محوطه دولتخانه صفوی، آب‌انبارهای تاریخی حکیم، زنانه‌بازار و حاج‌کاظم، برج‌های خرقان و… از جمله این آثار به شمار می‌روند.

مرمت مشارکتی، رویکرد مهم حوزه معاونت میراث‌فرهنگی قزوین در سال ۹۹

با توجه به رویکرد وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلب مشارکت بخش خصوصی برای حفاظت و احیای آثار ارزشمند تاریخی، طی سال‌های اخیر زمینه مناسبی برای مشارکت مالکان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مرمت، حفظ و احیای بناهای تاریخی تحت مالکیت آن‌ها در استان قزوین فراهم شده است و در همین راستا در سال ۹۹ بیش از ده پروژه مرمتی در قالب مشارکت با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به اجرا درآمده که از جمله آنها می‌توان به مرمت بنای تاریخی‌مذهبی امامزاده حسین (ع)، مساجد تاریخی پنجه‌علی، سبز و ملامهدی، گراندهتل، خانه‌های تاریخی نبوی و حکیم‌‌افضل، دیوار سرای وزیر و… اشاره کرد.

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی خله‌کوه  

محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار واقع در شهر تاکستان یکی از ارزشمندترین سایت‌های باستان‌شناسی دشت قزوین به شمار می‌رود که با توجه به قدمت تاریخی این محوطه و ضرورت معرفی و نمایش آثار به دست‌آمده از لایه‌های تاریخی و بقایای معماری در محل حفاری، طرح ساماندهی محوطه خله‌کوه برای ایجاد و راه‌‍‌اندازی سایت‌موزه از سنوات گذشته در دستور کار قرار گرفت و فاز اول این طرح با اقدام‌هایی چون تهیه، ساخت و نصب چهارچوب فلزی، تهیه و اجرای شیشه سکوریت برای پوشش حفاظتی ترانشه‌های حفاری شده، کف‌سازی سنگی محوطه و فضاسازی و معبرسازی برای بازدید از ویترین‌ها انجام شد.

به‌دنبال اجرای مصوبات سفر وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به قزوین در دی ماه سال گذشته و پیگیری‌های انجام شده از سوی نماینده شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین، فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با هدف امکان‌سنجی احداث سایت‌موزه آغاز شد که علاوه بر خواناسازی فضاهای معماری، نهشته‌های باستانی و ساماندهی محوطه، احداث سایت‌موزه خله‌کوه می‌تواند این منطقه را به مقصد تازه‌ای برای گردشگری و دوستداران مطالعات باستان‌‎شناسی در استان تبدیل کند.

ثبت ۳۱ اثر تاریخی‌فرهنگی استان در فهرست آثار ملی

طی سال ۹۹ با تلاش کارشناسان حوزه ثبت آثار معاونت میراث‌فرهنگی استان، شش اثر تاریخی منقول شامل یک مهر استوانه‌ای از جنس سنگ‌آهک، چهار ظرف سفالی در اشکال مختلف مربوط به قره‌تپه سگزآباد و دوره تاریخی (هزاره اول و دوم پیش از میلاد ) و دندان انسان نئاندرتال مربوط به دوره پارینه‌سنگی (پیش از تاریخ)، ۱۲ اثر غیرمنقول اعم از تپه نودهک، تپه شاه‌نظر، تپه قشلاق، تپه رئیس‌المجاهدین، محوطه‌های آلو و چهاربنه، آسیاب و بند سیدعلیخان، خانه تاریخی کسمایی و…، چهار اثر طبیعی استان شامل درخت توت روستای موشقین، درخت چنار روستای نصیرآباد و درخت کهنسال گردوی خارود، هشت اثر فرهنگی ناملموس شامل مهارت پخت مربای پوست‌پسته، مهارت ساخت عروسک و دوخت بالکش روستای الولک، مهارت پخت آش ارسوله، غذای سنتی قبولی و جگر قلیه منطقه الموت، مهارت آهار مهره کردن کاغذ و پارچه و مهارت تهیه دیماج قزوین و در مجموع ۳۱ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

همچنین اجرای طرح‌های مطالعاتی، تعیین ضوابط عرصه و حریم باغستان سنتی قزوین در جلسات شورای فنی میراث‌فرهنگی استان و اجرای کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی اریک‌تپه شهر الوند و صحن جنوبی امامزاده اسماعیل(ع) را نیز می‌توان از دیگر اقدامات حوزه میراث‌فرهنگی استان در سال ۹۹ برشمرد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

قزوین _شهری با کلیسا های قدیمی و محله‌های ارامنه

تعیین حریم ۹ اثر تاریخی در آذربایجان غربی

سال گذشته با توجه به این‌که شیوع کرونا مانع از انجام بسیاری از اقدامات شده بود، اما فعالیت‌های معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برای حفاظت، مرمت و احیای بناهای تاریخی استان همچنان ادامه داشت و کارهای بزرگی نیز در این سال انجام شد.

ازجمله مهم‌ترین اقدامات در سال ۹۹ برای حفاظت از بناهای تاریخی تعیین حریم آثار تاریخی بود که در این راستا در سال گذشته، ۹ اثر تاریخی سطح استان تعیین حریم شد.

این آثار تاریخی تعیین حریم شده عبارت از مقبره سردار بوکان، تپه قلات جلدیان پیرانشهر، امام‌زاده کهنه‌شهر و تپه اهرنجان سلماس و حسنلو نقده هستند و نیز حریم قلعه بسطام چایپاره، محوطه تاریخی کلیسای سیر، ساختمان صدا و سیما و پردیس دانشگاه ارومیه بازنگری شد.

همچنین در سال گذشته ۹ اثر منقول گل‌مهره ساسانی خوی، سرعلم موزه مردم‌شناسی ارومیه، پرنده سفالی تپه سوغانلو پیرانشهر، پیکرک قره‌قوزلو میاندوآب، تبر مفرغی و سنگ قبر موزه ارومیه، پاپیون مفرغی و کوزه طرح‌دار سفالی تپه حسنلو نقده و منبر مسجد جامع ارومیه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

چشمه تراورتن شورسو چایپاره، آبشار قینرجه تکاب، آبشارهای بدلان و گیوران خوی، آبشار داراب سلماس و سنگ‌های روستای خورنج پیرانشهر را هم می‌توان از جمله آثار طبیعی ثبت ملی شده استان برشمرد.

ثبت ۹ اثر میراث ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

در سال گذشته ۹ اثر میراث ناملموس استان در فهرست ملی به ثبت رسیدند که این آثار عبارت از حلوای دوشاب، حلوای زنجبیلی، ایران‌آشی، اوماج‌آشی، یارما شیله‌سی، فن تهیه عرق‌گیری گلاب، کباب سنتی خوی، نان کلک در زمره منطه زاگرس و یک مورد طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی و نقش اجتماعی آن هستند.

در حوزه آثار غیرمنقول ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی در سال ۹۹ نیز می‌توان به یادمان شهدای تمرچین پیرانشهر، شهدای بلفت سردشت، شهدای دارلک در سه‌راهی ارومیه ـ مهاباد ـ میاندوآب و یادمان شهید زین‌الدین در سردشت در حوزه دفاع مقدس و قالابلاغی تکاب، گرد مزار، گردسور، صوفیان، شب‌آقا، بیقوش‌تپه‌سی چالدران، جهودلر شاهین‌دژ و ترمنی اشاره کرد.

در سال ۹۹ با همت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ۷۷ اثر از اشیای تاریخی موزه ارومیه مورد مرمت قرار گرفت.

کشف ۱۱۰۰ قلم اشیای تاریخی در کاوش‌های باستانی

۱۱۰۰  اثر تاریخی از کاوش‌های باستانی سال گذشته نیز به دست آمد که همه آن‌ها تحویل موزه ارومیه شد تا پس از ثبت آن‌ها در معرض دید عموم قرار بگیرد.

مستندنگاری از ۱۵۰ قلم اشیای تاریخی، تهیه شناسنامه برای ۵۰۰ قلم اشیای تاریخی، ثبت ۳۷۰ قلم اشیای تاریخی از سامانه جام و عکس‌برداری از ۴۰۰ قلم اشیای مکشوفه از قبرستان بالچاک سردشت از دیگر اقدامات سال ۹۹ بود.

در سال گذشته مجوز راه‌اندازی بهرام مستوفی در ماکو، مجوزه مجموعه‌داری کاظمی‌راد در میاندوآب و موزه علم و تکنولوژی میاندوآب نیز اخذ شد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

پل میرزا رسول؛ خشتی از تاریخ در دل آذربایجان غربی

کشف آتلانتیس ایتالیا پس از ۷۰ سال

یک دهکده گمشده در نزدیکی مرز ایتالیا با سوئیس و اتریش، پس از ۷۰ سال از دل آب سربرآورد.

 برای بیش از ۷۰ سال تصور می‌شد یک برج ناقوس که از وسط دریاچه سربرآورده، تمام آن چیزی باشد که از دهکده گمشده کورون (Curon) در ایتالیا باقی مانده است.

نمای عجیب و غریب این بنا در وسط آب، علاوه بر این که در بین گردشگران محبوبیت بالایی دارد در سالهای گذشته سوژه خلق آثار ادبی و سینمایی نیز شده است: آخرین رمان مارکو بالزانو (Marco Balzano) نویسنده معاصر ایتالیایی با عنوان من اینجا می‌مانم (Resto Qui) و فیلم هیجانی کورون (Curon) از نتفلیکس براساس این صحنه خلق شده‌اند.

این برج ناقوس قرن چهاردهمی تا همین اواخر تنها میراث قابل رویت از دهکده‌ای بود که زمانی ۹۰۰ نفر جمعیت داشت. کورون تا سال ۱۹۱۹ بخشی از کشور اتریش بود و بنابراین ساکنان این دهکده که بسیاری از آنها حتی نمی‌توانستند به زبان ایتالیایی صحبت کنند، ابزار لازم برای مقابله با اجرای طرح اتصال دو دریاچه رسیا و کورون با هدف تولید انرژی برق آبی را نداشتند، طرحی که باعث شد خانه و کاشانه‌شان به زیرآب برود. ساخت این سد در ابتدا پنج سالی به دلیل جنگ جهانی دوم به تاخیر افتاد اما با وجود تلاش مردم محلی، دهکده کورون سرانجام در سال ۱۹۵۰ میلادی به زیرآب رفت. دهکده کورون ونتوسا (Curon Ventosa) بر فراز این دهکده به گل نشسته و به جای آن تشکیل شد، این دهکده امروز حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

 

دهکده گمشده کورون که می‌توان آن را معادل معاصر جزیره تخیلی آتلانتیس در نظر گرفت، ۷۰ سالی زیر آب مدفون شده بود تا این که ماه گذشته (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) به دنبال تعمیراتی که روی نیروگاه برق آبی منطقه درحال انجام بود، نشانه‌هایی از آن به تدریج پدیدار شدند. البته از آن جایی که به دلیل شیوع کرونا مقاصد گردشگری برای بازدیدکنندگان تعطیل بودند، پله‌ها، دیوارها و سرداب‌های سنگی که از دل آب سربرآوردند از نظر پنهان ماند. حالا شرکتی که این سد به آن تعلق دارد در حال تزریق تدریجی آب به دریاچه است و احتمالا ظرف چند هفته آینده این دهکده پنهان دوباره به زیر آب خواهد رفت.

آتلانتیس، جزیره‌ای افسانه‌ای است که گفته می‌شود در گذشته‌های دور به زیر اقیانوس‌ها رفت و تمدن پیشرفته آن ناپدید شد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا

فروم روم _ میدانگاه تاریخی رم ایتالیا

روایتی از چهار دهه تبعیض نژادی در «آپارتاید»

موزه‌ها و اماکن تاریخی از ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته است که از یادگارهای به جای مانده سخن می‌گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می‌کنند.

موزه «آپارتاید ژوهانسبورگ» روایتگر بخشی از اتفاق‌ها و فراز و نشیب‌هایی است که در آفریقا رخ داده است. این موزه از جذاب‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌هایی است که گردشگران از آن بازدید می‌کنند و با تحولات و انقلاب‌های اجتماعی جوامع بشری که یکی از موضوعات با اهمیت زندگی همگان به شمار می‌آید، آشنا خواهند شد.

کلمه «آپارتاید» نشان‌دهنده یک فرهنگ سیاسی و استبدادی مبتنی بر تفکیک نژادی و برتری سفیدپوستان بوده است. این فرهنگ از سال ۱۹۴۸ و با پیروزی حزب ملی آفریقای جنوبی در انتخابات، توسط دولت این کشور به عنوان یک سیاست رسمی شناخته شد و تا اوایل دهه ۱۹۹۰ این روند ادامه پیدا کرد.

در واقع آپارتاید تضمین می‌کرد که آفریقای جنوبی تحت سلطه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی توسط اقلیت سفیدپوست این کشور باشد و بر اساس آن در طبقه‌بندی اجتماعی، شهروندان سفیدپوست بالاترین وضعیت را داشتند و از آن پس جنایت‌های زیادی علیه اکثریت بومی سیاه‌پوست شکل گرفت به شکلی که آثار و میراث اقتصادی و اجتماعی آپارتاید هم‌چنان ادامه دارد.

blank

 

در همین راستا موزه آپارتاید در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۱ با هیئت امنای مستقل احداث و افتتاح شد. آپارتاید در واقع روایتگر داستان‌هایی است که آیینه عبرتی برای انسان‌های امروزی به حساب می‌آید و توجه به موارد گفته شده در آن سبب می‌شود برخی تفکرات اشتباه و تبعیض‌گونه زندگی‌ مردمان امروزی اصلاح شود.

گفته می‌شود که ساخت این موزه در قرن ۲۱ یکی از انسانی‌ترین اتفاقاتی است که رخ داده و طی آن سیاه‌پوستان بسیاری که سال‌ها مورد ظلم و تحقیر قرار گرفته بودند به رسمیت شناخته شدند. آپارتاید ژوهانسبورگ میزبان عکس‌ها، فیلم‌ها، مستندات و ابزارهای مختلفی است که داستان پیروزی مردم آفریقای جنوبی را علیه تبعیض نژادی را به تصویر می‌کشد.

در سال ۱۹۴۸ که حزب ملی آفریقا به روی کار آمد، سیاهپوستان حقوق اولیه‌ای همچون خرید ملک و حق رای نداشتند و در جامعه مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و در صورت اعتراض زندانی می‌شدند. اما به مرور زمان مقاومت و ایستادگی سیاه‌پوستان افزایش پیدا کرد و این این گروه توانست به رهبری نلسون ماندلا بر سفیدپوستانی که به آن‌ها ظلم می‌کردند، پیروز شوند.

blank

 

در آپارتاید نمادهایی جذاب از سرگذشت مردم آفریقای جنوبی به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان و گردشگران صلح‌جو بسیاری برای بازدید از این موزه به ژوهانسبورگ سفر می‌کنند. اجزاء گفته شده به شکلی حقیقی و در مواردی دقیق شرایط گذشته سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی را به نمایش می‌گذارد که بازدیدکنندگان با تماشای آن‌ها گویی به زندگی مبارزان آن زمان دعوت می‌شوند و ساعاتی را همچون آن‌ها زندگی و سختی‌هایی که ان‌ها کشیده‌اند رااز نزدیک لمس می‌کنند.

یکی از اشیاء مورد توجه موزه آپارتاید تابلویی است به نام « Apartheid Museum» که بر روی دیوار خارجی این موزه قرار گرفته که در ان یکی از کلمات به رنگ سیاه و دیگری به رنگ سفید طراحی شده است.

این تابلو بازدیدکنندگان و گردشگران علاقه‌مند را ناخودآگاه به یاد تفاوت‌های موجود بین سیاه‌پوستان و سفیدبوستان می‌اندازد. هم‌چنین ورودی‌ها نیز با برچسب سفید و سیاه نشانه‌گذاری شده‌اند و افراد با توجه به بلیط خود به مسیرهای مربوطه هدایت شده و از موزه آپارتاید بازدید می‌کنند.

نکته‌ ویژه دیگری در موزه آپارتاید ژوهانسبورگ که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد یادبودی از «نلسون ماندلا»، اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی است که با متحد کردن مردم توانست علیه قانون تبعیض نژادی فعالیت کند؛ نلسون ماندلا کسی بود که ۲۷ سال از عمر خود را در زندان گذراند و در جهت رفع قوانین نژادپرستانه سفیدپوستان مبارزه کرد. علاوه بر این در موزه آپارتاید حدود ۲۲ نمایشگاه وجود دارد و در میان آن‌ها نمایشگاه «ماندلا» از شهرت و محبوبیت خاصی در بین گردشگران و بازدیدکنندگان برخوردار است.

blank

 

این موزه دارای معماری منحصر به‌فرد و تأثیرگذاری است که نشان می‌دهد چگونه این کشور در حال کنار آمدن با گذشته و گذر از شرایط نابسامان آن دوران است و در عین حال به سمت آیندهای روشن‌تر حرکت می‌کند و در واقع به سمتی حرکت می‌کند که نه به گروه و یا رنگ خاصی، بلکه به تمام مردم آفریقای جنوبی تعلق دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دوربان، سبزترین شهر آفریقای جنوبی

جاذبه‌های گردشگری که در تور آفریقای جنوبی باید ببینید