کاروانسرای میاندشت میامی

کاروانسرای میاندشت میامی

به دلیل قرارکیری سمنان در کنار یکی از شاهراه های اصلی ایران (مسیر ری – مشهد) کاروانسراهای متعددی در این استان به چشم می خورد. مجموعه کاروانسرای میاندشت در شهرستان میامی نیز یکی از این آثار تاریخی است که اکنون کاربری گذشته ی خود را باز پس گرفته و به مرکزی اقامتی تبدیل شده است.

کاروانسرای میاندشت با قدمتی ۴۰۰ ساله بعنوان بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایران، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان شاهرود قرار دارد.

مجموعه کاروانسراهای میاندشت از سه کاروانسرای متصل به هم تشکیل شده است. یکی از این سه کاروانسرا در دوران شاه عباس اول ساخته شده و دو کاروانسرای دیگر در دوران قاجار احداث شده است که در آن زمان پذیرای ۲ هزار مسافر بوده است.

کاروانسرای میاندشت میامی

این مجموعه دارای ۳ آب انبار، حمام، چاپارخانه و تلگراف خانه بوده که در مجاورت قلعه قدیمی میاندشت شکل گرفته و هم اکنون بقایایی از برج و بارو و دیوارهای داخلی آن بر جای مانده است.

کاروانسرای میاندشت در گذشته رونق بسیاری را به چشم دیده است و عبور جاده ابریشم از کنار آن، این رونق را در گذشته تضمین می‌کرده است اما با این که در دوران قاجار، جاده ابریشم اهمیت سابق را نداشت،  افزایش تعداد مسافران و زائران مشهد باعث شد که دولت قاجار کاروانسرای میاندشت را گسترش دهد. در ابتدا کاروانسرای دوران قاجار در سمت شرق کاروانسرای صفوی ساخته شد. اما پس از مدت کوتاهی فضای بین این دو کاروانسرا نیز خود به یک کاروانسرای بزرگ دیگری تبدیل شد.

کاروانسرای میاندشت در طول تاریخ میزبان افراد مشهور و سرشناس بزرگی بوده است بوده است که در سفرنامه هایشان به این موضوع اشاره کرده اند. هنری رنه دالمانی، تاریخ‌ نگار و هنرشناس فرانسوی، نیز در این کاروانسرا اقامت داشته و آن را بزرگ ‌ترین کاروانسرای مسیر تهران به مشهد معرفی کرده و نوشته است : در این کاروانسرا، مانند شهر، دکان های قصابی، نانوایی و سراجی وجود دارد. مؤلف کتاب مطلع الشمس در توصیف این سه کاروانسرا چنین می نویسد: در این مجموعه و بیرون آن، بیست هزار نفر می توانند اقامت کنند که البته به نظر اغراق‌آمیز می ‌آید.

کاروانسرای میاندشت میامی

کاروانسرای قاجاری در شرق مجموعه واقع شده و چهار ایوانی و  دارای شاه نشین و سردر ورودی است و  در وسط این کاروانسرا بارانداز قرار دارد که برای نمایش، فروش کالا و تخلیه بار مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاروانسرای میانی رابط بین کاروانسرای صفوی و قاجاری ست که در پیرامون آن، رواق ها، حجره ها و ایوان قرار گرفته  از آجرکاری متنوع برای پوشش طاق ها استفاده شده است.

امروزه با فراهم کردن تمامی امکانات رفاهی برای مسافران و دارا بودن ۱۵ اتاق ۲ تخته، حداکثر ظرفیت پذیرش ۲۰۰ گردشگر را دارد. لازم به ذکر است در اتاق ها علاوه بر تخت، سرویس کف خواب نیز برای ۳ نفر وجود دارد. سرویس بهداشتی در اتاق های این کاروانسرا به منظور حفظ معماری سنتی تعبیه نشده و توالت و حمام بصورت عمومی و در زیر زمین مجموعه قرار دارد.

کاروانسرای میاندشت در میانه‌ی راه تهران به مشهد واقع شده است و می‌تواند گزینه خوبی برای استراحت مسافران در این مسیر طولانی باشد. فاصله این مجموعه تاریخی از شهر مشهد نیز حدود چهارصد کیلومتر است. علاوه بر لذت بردن از  بازدید قسمت های مختلف کاروانسرا  در طول روز ، در شب نیز می‌ توانید تجربه ی بی نظیری را تجربه کنید، لذت دیدن آسمانی پرستاره در میان کویر.

مرتبط:

آشنایی با دروازه ارگ سمنان

عمارت باغ امیر سمنان

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *