رومن فروم رم ایتالیا

فروم روم _ میدانگاه تاریخی رم ایتالیا

فروم روم یا رومان فروم قلب امپراتوری رم ایتالیا باستان بوده است. مجموعه فروم رم بسیار بزرگ و البته بسیار شلوغ است و همه روزه گردشگران زیادی از این مکان دیدن میکنند. در این مقاله تاریخچه کامل فروم روم را برای شما آماده کرده ایم.

فروم روم کجاست؟
فروم نامی بود که رومی ها به میدان مرکزی شهر خود داده بودند. نام لاتین این محل « فروم رومانوم» بود.

فروم روم یک میدان مستطیل شکل است که با ویرانه های چند ساختمان دولتی در مرکز شهر رم محاصره شده است. مردمان شهر باستانی به این فضا، که اصولا یک بازار است، بعنوان فروم مگنوم یا صرفاً فروم اشاره می کردند.

زمین رومن فروم در ابتدا یک منطقه باتلاقی بود که رومی ها با استفاده از نخستین سیستم های فاضلاب جهان آن منطقه را زهکشی نموده و رومن فروم را به مرکز فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود تبدیل کردند. فروم ها یا میادین متعددی در رم باستان وجود داشت ولی قرار داشتن «مجلس سنا» در این مکان سبب آوازه رومن فروم شد.

رومان فروم نه تنها محلی برای برقراری جلسات و مذاکرات بوده، بلکه در طول تاریخ شاهد ستیزه ها و اختلافات خون بار و وحشیانه ای هم بوده است.

رومن فروم رم ایتالیا

تاریخچه فروم روم:

خاکبرداری کامل از فروم رم بیش از ۱۰۰ سال به طول انجامید و در ابتدای قرن ۲۰ میلادی کل عملیات حفاری و کشف به پایان رسید.

اکثر ساختمان ها و بناهای فروم رومی در زمان حکمرانی ژولیوس سزار و جانشینش آگوستوس بنا شدند.

برای چند سال فروم روم محل برگزاری تظاهرات و انتخابات، محل برگزاری سخنرانی های عمومی، محاکمات جنایی و مسابقاتگلادیاتوری و هسته امور بازرگانی بوده است.

روسترا( rostra) مهم ترین بخش فروم روم بود. روسترا سکویی بود که خطیبان بر روی آن می ایستادند و با مردم روم صحبت می کردند. این سکو آن قدر اهمیت داشت که ژولیوس سزار روسترا فروم روم را با سنگ مرمر بازسازی کرد و همچنين مارک آنتونی خطابۀ مراسم سوگواری ژولیوس سزار را روی آن خواند.

از فروم روم از حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد تا ۶۰۰ میلادی به مدت حدود ۱۴۰۰ سال استفاده می شده است.

امروز یک ویرانه بزرگ از قطعات معماری و حفاری های باستان شناسی متناوب است که سالیانه ۴٫۵ میلیون یا بیشتر تماشاگران را بخود جلب می کند.

بسیاری از سنگ‌ها و مرمرهای رومن فروم  در این دوران به تاراج رفت. سنگ های غارت شده برای استفاده در دیگر بخش‌های شهر شامل دیوارهای واتیکان و بسیاری از کلیساهای رومی مورد استفاده قرار گرفت. از تاریخ  رومن فروم شهر رم اطلاعاتی کامل موجود بوده است، اما تا قرن ۱۸ که باستان شناسی به نام کارلو فیا که کار حفاری در این منطقه را شروع کرد، کشف و پیدا نشده بود. کار حفاری رومن فروم شهر رم در حدود ۱۰۰ سال طول کشید و این میدانگاه در قرن بیستم بالاخره به طور کاملی حفاری شد. در طول تاریخ سه طاق‌نمای ضربی به رومن فروم شهر روم اضافه شد.

رومن فروم رم ایتالیا

طاق‌نمای اولی در سال ۲۹ قبل از میلاد توسط آگوستوس ساخته شد که امروزه کاملا تخریب شده است، طاق‌نمای دوم که تیتوس نام دارد و در سال ۸۱ پس از میلاد ساخته شد و طاق‌نمای سوم سپتیمیوس سوروس است که در سال ۲۰۳ پس از میلاد ساخته شده است. اگر از بخش سالارا وکیا یا پالاتینو و یا ورودی نزدیک طاق‌نمای تیتوس وارد رومن فروم روم شوید، مقبره «آنتونینو و فائوستینا را در سمت چپ خود خواهید دید که در سال ۱۴۱ میلادی ساخته شده و قرن ۸ میلادی به کلیسای سن لورنزو  تبدیل شده است.

در سمت راست، کلیسای فولویا آمیلیا از سال ۱۷۹ قبل از میلاد وجود دارد که به شکل یک سالن عمومی به طول ۱۰۰ متر و در دو طبقه ساخته شده است. شما با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود از الی گشت به شهر رم سفر کنید و از جاذبه های این شهر دیدن کنید و سفری آرام را تجربه کنید.

در انتهای این مسیربه ویا ساکرا، گذرگاه اصلی رومن فروم که سربازان رومی از طریق آن به رم باز می‌گشتند و امپرطورها به سمت قصر پادشاهی خود می‌رفتند و مقبره ژولیوس سزار معروف می‌رسید که این مقبره  در سال ۲۹ پس از میلاد مسیح توسط آگوستوس، معمار دوره ی باستان ساخته شده است و نماد جایگاهی است که ژولیوس سزار در آن سوزانده شده است و خاکسترش به باد داده شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های رومن فروم برای هر کسی جایگاه سخنرانی بود که سخنرانان که اکثرا پادشاهان بودند، در آنجا برای مردم روم سخنرانی می کردند که به این کرسی‌ها، روسترا می‌گفتند. این جایگاه و سکو آنقدر مهم و حیاتی بود که ژولیوس سزار، دستور بازسازی آن را با استفاده از مرمر اعلی داده است.

مارک آنتونی معروف هم، از همین جایگاه، نطق مراسم ترحیم ژولیوس سزار را ایراد کرد و خاکسترهایش را به عنوان یادبود به باد سپرد. جالب است بدانید که بخش اعظم رومن فروم مدیون سلطنت در زمان پادشاهی ژولیوس سزار و امپراطور بعدی او یعنی آگوستوس کبیر، ساخته شده است. ۲ ساختمان مهم دیگر رومن فروم شهر رم ایتالیا، شامل رجیا به معنای خانه‌ی پادشاه و مقبره وستا است که درست در دامنه‌ی تپه‌ی پالاتین قرار گرفته اند.

عمارت رجیا به عنوان قصر تشریفاتی پادشاه استفاده می‌شده است  وبه این صورت طراحی شده بود که  از یک سری اتاق که دورتادور یک حیاط قرار داشتند تشکیل می شده است. مقبره وستا نیز، بر طبق عناصر کهن و حفاظت از فرهنگ و فرقه ی وستا و آتش مقدس و به اعتقاد مردمریال ابدی مردم روم تمرکز دارد. خاندان سوران، بالاخره بازسازی‌های آخر معبد وستا را در ۱۹۱ سال پیش از میلاد انجام دادند.

رومن فروم رم ایتالیا

با خاموش شدنقدرت و برگرداندن اقبال از امپراطوری روم، میدانگاه رومن فروم و بخش‌های اطراف آن رو به افول و نابودی رفتند.  ساختمان‌های اداری اطراف رومن فروم، همگی در قرون وسطی به کلیسا تبدیل شدند.

ویرانه های فروم روم الهام بخش هنرمندان، نقاشان، طراحان و حکاکانی مانند« جی. بی. پینارسی» و« جی. واسی» بوده است که این ویرانه ها را به تصویر کشیده و شکوه این شهر باستانی را به نمایش گذاشته اند.

درون رومان فروم ۳ طاق نصرت به افتخار پیروزی های امپراتوران رم ساخته شده بود. ولی اثری از نخستین طاق نصرت که در سال ۲۹ قبل از میلاد توسط آگوستوس ساخته شده بود باقی نمانده است.

طاق نصرت سپتیمیوس سوِروس به افتخار پیروزی سپتیمیوس سوروس رومی بر ایرانی ها( اشکانیان)، طاق نصرتی به فرمان مجلس سنا و برای بزرگداشت سپتیمیوس فاتح ساخته شد و طاق نصرت تیتوس به افتخار امپراتور تیتوس که موفق به سرکوب شورشیان اورشلیم شده بود، توسط مجلس سنا و مردم شهر رم در سال ۸۱ میلادی ساخته شد.

امپراتور کنستانتین اول پایتخت رسمی خود را در سال ۳۳۰ پس از میلاد به شهراستانبول، پایتخت فعلی ترکیه امروزِی، منتقل کرد و دستور بسته شدن دائمی تمام مراکز مذهبی نامعمول  را در تمامی قلمرو پادشاهیش، صادر کرد. این تغییرات کنستانتین که با کاهش جمعیت و مهاجرت آنان نیز همراه بود باعث توقف روند ساخت سازه هایی همانند رومن فروم در اروپا شد.

در حال حاضر، خرابه‌های میدانگاه رومن فروم نور امید هنرمندان، نقاشان، طراحان و حکاکان است. این هنرمندان، این سازه ی مقتدر قدیمی را به تصویر کشیده و روزگار این شهر باستانی را به نمایش می گذارند. شاید نسل آخر سازه‌های باستانی جهان در نظر در این فروم قرار گرفته است نیز در رومن فروم قرار دارند و اهمیت این بنا در زمان امپراطوری روم را می‌افزاید.

امروزه رومان فروم در کنار کلوسئوم، فواره تروی،میدان کاپیتولین، میدان ونیز، کلیسای سن پیترو، طاق نصرت کنستانتین، میدان سن پیتر، پله های اسپانیایی، میدان ناوونا، قلعه سنت آنجلو و معبد پانتئون، جزء مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر رم به شمار می آید.

مرتبط:

معبد پانتئون در رم ایتالیا

پنج سرزمین ایتالیا

باغ های بوبولی در ایتالیا، نگین شهر فلورانس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *