حضور ویژه ایران در نمایشگاه چین

تعدادی از عکاسان چینی نتیجه سه سال سفر به ایران را در نمایشگاهی به تصویر کشیدند که با استقبال زیاد چینی‌ها روبه‌رو شد. راهنمای ایرانی این گروه می‌گوید: این نمایشگاه تصویر خوبی را از ایران نشان داد که در تشویق چینی‌ها برای سفر به ایران بسیار موثر است.

فائزه آخوندی، راهنمای رسمی ایرانگردی و جهانگردیِ چینی‌زبان که حدود ۱۰ سال است در زمینه فرهنگ گردشگران چینی مطالعه و پژوهش می‌کند، این خبر را به ایسنا داد و گفت: این نمایشگاه در نتیجه سفرهای عکاسان یکی از انجمن‌های عکاسی شناخته‌شده در چین است. آن‌ها به کشورهای زیادی سفر می‌کنند؛ از قطب شمال تا کویرهای ایران. ما در سفر ایران از شمال تا جنوب، شرق و غرب را در چند نوبت دیده‌ایم، تا این‌که چندی پیش دستاورد آن سفرها در نمایشگاه عکسی نشان داده شد که با استقبال زیادی روبه‌رو شد و یقین دارم اثر زیادی بر چینی‌ها خواهد داشت و تصویر زیباتری را از ایران در ذهن آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به علاقه چینی‌ها به عکاسی، بیان کرد: گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند معمولا دو دسته‌اند؛ آن‌هایی که حرفه‌ای عکاسی می‌کنند و حاصل کار خود را در منابع رسمی منتشر می‌کنند و گروهی که عکاس نیستند، اما به آن علاقه دارند و عکس‌های‌شان را در فضای مجازی انتشار می‌دهند که هر دو گروه برای تغییر ذهنیت چینی‌ها نسبت به ایران خیلی تاثیرگذارند.

آخوندی ادامه داد: معمولا با گروه‌های عکاس که به ایران می‌آیند خیلی حرفه‌ای برخورد نمی‌شود تا تبلیغ ایران درست انجام شود. از آن‌جا که شغل پدربزرگم عکاسی بوده، شناخت نسبی از مطالبات آن‌ها در سفرهای عکاسی دارم، بنابراین وقت بیشتری می‌گذارم. برای این استادان و عکاسان چینی هم سعی کردم برنامه متفاوتی تنظیم کنم؛ به هر شهری که می‌رفتیم با انجمن‌های عکاسی ارتباط می‌گرفتم و عکاسی را از آن منطقه همراه می‌کردیم، یا با انجمن عکاسان میراث فرهنگی هماهنگ می‌کردم و حتی سراغ عکاسان پیشکسوت رفتیم، در شهر یزد با «رحیم خان»، عکاس قدیمی این شهر همراه شدیم که اتفاقا دوست پدربزرگ عکاسم بود و داستان چگونگی آغاز حرفه‌ای عکاسی در یزد را با دعوت از پدربزرگم برای چینی‌ها تعریف کرد و چقدر هم شنیدن این قصه برای‌شان جذاب بود و تجربه متفاوتی شد. همه این کارها برای این بود که سفر ایران برای گروه‌های عکاسی که از چین می‌آمدند جذاب باشد تا گروه‌های بیشتری را تشویق کنند. برای تورهای عکاسی باید وقت بیشتری گذاشت تا تصویر خوبی از ایران نشان داده شود.

 

او اضافه کرد: در جریان این سفرها حتی به خانه ایرانی‌ها رفتیم، از روستایی تا شهری، چون فرهنگ زندگی و چیدمان داخل خانه‌های چینی‌ها با ایرانی‌ها بسیار متفاوت است و این موضوع برای آن‌ها جذاب است.

blank

 

این راهنمای گردشگری ادامه داد: این گروه‌ها که حدود سه چهار سالی پی در پی به ایران سفر کردند، تصمیم گرفتند نمایشگاهی را از تمام کشورهایی که عکاسی کرده‌اند، برگزار کنند و چون تعداد سفرهای‌شان به ایران بیشتر از دیگر کشورها بود، بخش ویژه‌ای را به ایران اختصاص دادند و این نکته را حتی در بنر و دعوتنامه‌های نمایشگاه تاکید کرده‌اند که این نمایشگاه عکس با موضوع اصلی ایران است.

او همچنین گفت: استقبال از این نمایشگاه زیاد بود، مخصوصا که چینی‌ها برای اجتماعات دیگر محدودیت ندارند و این انجمن هم قوی و معتبر است و مخاطبان زیادی دارد و حتما می‌تواند دیگران را برای سفر به ایران در آینده راغب کند. چینی‌ها خیلی به تبلیغاتی که از هموطنان خود دریافت می‌کنند، توجه و اعتماد دارند و حتما این عکس‌ها اثر می‌گذارد.

این فعال گردشگری سپس به “فرصت‌سوزی‌هایی که از سوی مسؤولان کشور در برخورد با این رویدادها می‌شود” اشاره کرد و گفت: وقتی این نمایشگاه در چین برگزار شد از برخی مسؤولان تقاضا کردم با اهدای هدیه‌ای، هرچند کوچک از این عکاسان تقدیر کنند که با هزینه خودشان به ایران آمده‌اند و حالا با نمایش این عکس‌ها برای کشور ما تبلیغ مؤثر می‌کنند، اما حتی نشانی محل برگزاری نمایشگاه را نپرسیدند و استقبالی هم از آن پیشنهاد نشد.

آخوندی اظهار کرد: وقتی مسؤولان دنبال تبلیغ ایران هستند، چرا شخص یا گروهی را که با هزینه خود به ایران سفر و تبلیغ می‌کند، حمایت نمی‌کنند؟ برای تهیه و تولید محصولات تبلیغی ایران هزینه و بودجه‌های سنگینی می‌شود اما نتیجه حتی در سلیقه گردشگر نیست و محصولی کارآمد و کاربردی هم تولید نمی‌شود. این همه برای معرفی «دهکده پارسیان» در چین که هیچ سندیت تاریخی برای آن وجود ندارد و بیشتر شبیه افسانه است، هزینه شد، اما برای تبلیغاتی که بدون هزینه و متناسب با سیقه گردشگر خارجی انجام می‌شود حتی در حد اهدای چند بشقاب مینا قدردانی نکردند.

blank

نمایشگاه چین

نمایشگاه چین

منبع: ایسنا

مرتبط:

نکاتی که برای گرفتن ویزای چین باید بدانید

پلکان مارپیچ کوه تایهانگ چین

جدیدترین فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر برای پروازهای خارجی

بر اساس جدیدترین نوتام (اخطاریه‌های طبقه‌بندی نشده یا مشاوره‌ای که توسط مقامات هوایی به خلبانان داده می‌شود) منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، ۱۲ کشور در فهرست قرمز و ۲۲ کشور در فهرست مقاصد پرخطر قرار گرفته‌اند که ورود برای کشورهای قرمز کرونایی ممنوع و برای کشورهای دارای ریسک بالا با رعایت پروتکل‌ها و بنا به شرایطی مجاز شناخته شده است.

 در روزهای گذشته و در پی شیوع و گسترش ویروس کرونای دلتا، پروتکل‌های جدیدی برای پروازهای خارجی و فهرست‌بندی کشورهای پرخطر و ممنوعه اعلام شده است که بر این اساس مسافران قبل از سفر به ایران باید آن را مطالعه کنند.

بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، زامبیا، اروگوئه و زیمبابوه در فهرست کشورهای قرمز قرار دارند و ورود مسافران از این مقاصد به ایران ممنوع است. بر این اساس اگر مسافری در چهارده روز گذشته به این کشورها سفر کرده باشد یا بیش از چهار ساعت در این کشورها بوده باشد اجازه ورود به ایران را ندارد.

البته نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، دیپلمات‌ها، نیروهای رسمی دولت که از وزارت امور خارجه ایران مجوز رسمی دارند، خلبان‌های مشغول به کار که برای آموزش به این مقاصد اعزام شده‌اند در صورتی که از سوی خط هوایی مربوطه اجازه‌نامه داشته باشند، می‌توانند به کشور وارد شوند.

این افراد قبل از پرواز به ایران و در هنگام ورود (در صورت نیاز) باید نتیجه تست خودشان را ارائه دهند. همچنین این مسافران باید در خانه یا هتل تحت نظر مسئولان بهداشتی قرنطینه شوند.

پروتکل‌های بهداشتی برای کشورهای پرخطر

کشورهای آرژانتین، بولیوی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و توباگو و تونس ۲۲ کشوری هستند که در فهرست مقاصد پرخطر قرار گرفته‌اند و ورود و خروج از و به این کشورها منوط به رعایت کردن پروتکل‌های خاصی است.

برای این کشورها تست قبل از پرواز اجباری است اما مسافران از مبداء لیتوانی اگر به صورت کامل واکسینه شده باشند، نیازی به تست PCR ندارند. منظور از واکسینه شدن کامل در این ابلاغیه این است که ۱۵ روز از دریافت دوز دوم واکسن کرونا گذشته باشد.

البته در یکی دیگر از توضیحات این ابلاغیه درباره تست کرونا قبل از پرواز به مقصد ایران آمده است که باید تست PCR ۹۶ ساعت قبل از پرواز از مسافران گرفته شود و تست باید به زبان انگلیسی باشد و کنسول‌گری ایران آن را تایید کرده باشد. کودکان زیر هشت سال اما نیازی به انجام این تست ندارند.

مسافران اگر از این ۲۲ کشور پرخطر به ایران سفر کنند یا حتی در زمان ترانزیت بیش از جهار ساعت در این کشورها باشند باید هنگام رسیدن به فرودگاه‌های ایران نیز تست PCR بدهند البته برای مسافران لیتوانی که کاملا واکسینه شدند این مورد هم استثناء دارد. اما اگر مسافران در زمان رسیدن به ایران پاسخ تست PCR شان مثبت شود باید قرنطینه شوند.

مسافرانی که حتی نیازی به تست هم برای ورود به ایران ندارند

مسافران دیگر کشورها ورودشان به ایران مجاز بوده و تا اطلاع ثانوی در فهرست سبز قرار دارند و قبل از ورود به ایران باید تست PCR داده باشند اما مسافران بلژیک، اتریش، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و انگلیس که کاملا واکسینه شدند نیازی به دادن تست PCR پیش از پرواز به ایران ندارند و تنها در صورتی که به هنگام رسیدن به ایران علائم داشته باشند باید تست بدهند و اگر پاسخ تست مثبت شود باید قرنطینه شوند.

در ادامه این پروتکل‌های جدید ابلاغی آمده است که اگر یک تغییر ناگهانی ایجاد شود ممکن است کشورها بدون هیچگونه هشداری بین این سه فهرست و سه رنگ قرمز، زرد و سبز جابه‌جا شوند. همچنین مسافران باید پیش از ورود فرم خود اظهاری را قبل از رسیدن در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی WWW.CAO.IR تکمیل کنند.

مسافرانی که از ایران به یک کشور خارجی سفری کوتاه کرده‌اند اگر از زمان تست‌شان در هنگام خروج کمتر از ۹۶ ساعت گذشته باشد می‌توانند از همان تست به هنگام بازگست به کشور استفاده کنند.

منبع: ایسنا

زیبایی‌های آفریقا در ۶ تصویر بی‌نظیر

تصاویر برخی مکان‌ها که تنها بخشی از زیبایی مطلق آفریقا را نشان می‌دهند، در این گزارش ببینید.

به نقل از لیست ورس، آفریقا مکان زیبایی است. در این قاره می‌توانید حیات وحش منحصر به فردی را ببینید و غروب‌های آفتاب و طوفان‌های عظیم آن را در هیچ کجای دیگر جهان نمی‌توانید پیدا کنید. در این قاره سواحل خیره کننده، کوه‌های حیرت انگیز، صحرا‌ها و آبشار‌های نفس‌گیری واقع شده اند.

رشته کوه‌های آفریقا در واقع منبع رود نیل هستند. رودی که طولانی‌ترین رود جهان است و در مسیرش از ۱۱ کشور عبور می‌کند. در سالیان دور، دایناسور‌ها در نقاط مختلف این قاره پرسه زده اند تا جغرافیای این مکان به شکل امروزی در آمده است. در این لیست تنها برخی از تصاویری آورده شده که زیبایی مطلق آفریقا را به تصویر می‌کشد، مکانی که بیش از ۱.۲ میلیارد نفر آن را خانه می‌نامند.

قطعه‌ای از تاریخ که به خوبی حفظ شده است

در میان کاروانسرای قرن یازدهم در شهر وادان کشور موریتانی، مسجد وادان به شکل کاملا محافظت شده قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که وادان، در قرن یازدهم به یک شهر برجسته تبدیل شده و بخشی از مرکز تجاری و مذهبی این منطقه بوده است. البته خود مسجد در طول قرن ۱۵ و همزمان با گسترش شهر و افزایش جمعیت ساخته شده است.

blank

 

دیوار‌هایی که اطراف آن را احاطه کرده اند حاکی از آن است که وادان قدیم، یک روستای مستحکم بوده است. تصور می‌شود که این مسجد در قرن نوزدهم بدون استفاده رها شده است؛ زیرا هنوز به برخی از دیوار‌های آن کاشی‌های سفالی چسبیده است. وادان همچنین نزدیکترین شهر به «چشم صحرا» است که یکی دیگر از بنا‌های دیدنی زیبا در  آفریقاست که به نام سازهٔ ریشات نیز  شناخته می‌شود. جالب است بدانید «چشم صحرا» به اندازه ای بزرگ است که از فضای بیرونی زمین هم می‌توان آن را دید.

دریاچه‌های اونیانگا

اونیانگا، مجموعه‌ای از دریاچه‌ها در صحرای بزرگ آفریقا، در شمال شرقی کشور چاد است. درگیری‌های مداوم در چاد، این کشور را به محلی ممنوعه و یکی از فقیرترین کشور‌های جهان تبدیل کرده است.

blank

 

با این حال، چاد از خیره کننده‌ترین مناظر طبیعی روی زمین برخوردار است که شامل دریاچه‌های اونیانگا می‌شود. این دریاچه ها، تنها میراث جهانی یونسکو در این کشور هستند و گفته می‌شود هر سال فقط ۲ میلی متر در این منطقه باران می‌بارد. آب این دریاچه‌ها از طریق آب فسیل زیرزمینی تأمین می‌شوند. خوب است بدانید برخی از این ۱۸ دریاچه شور و برخی دیگر شیرین هستند.

حیات وحش در کنیا

اگر حضور در حیات وحش همان چیزی است که می‌خواهید تجربه کنید، پس کنیا مقصد خوبی برای شماست. در پارک ملی و ذخیره گاه ماسایی مارا به مساحت ۵۸۳ مایل مربع، حیوانات وحشی، گورخر، زرافه، اسب آبی و تمساح را مشاهده خواهید کرد. گونه‌های نادری نیز از جمله پلنگ‌های سیاه، زرافه‌های سفید و گورخر‌های خالدار در اینجا یافت می‌شود.

blank

 

این ذخیره گاه ملی یکی از مشهورترین مناطق حفاظت از حیات وحش در جهان و همچنین مقصد مهاجرت بزرگترین حیوانات جهان است. این ذخیره گاه در سال ۱۹۶۱ به عنوان پناهگاهی برای حیات وحش تاسیس شد و در سال ۱۹۹۴ به ذخیره گاه حیوانات تبدیل شد. این مکان در امتداد دره بزرگ ریفت در جنوب غربی کنیا واقع شده که با دریاچه‌های باستانی و کوه‌های آتشفشانی، این کشور را به یک جاذبه گردشگری بکر تبدیل کرده است.

به عشق طبیعت

پارک ملی ویرونگا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، یک سوم گوریل های کوهستانی در معرض خطر جهان را در خود جای داده است. این پارک تقریبا یک قرن پیش برای اطمینان از حفاظت از این گوریل‌ها که امروزه فقط هزار مورد از آن‌ها باقی مانده، تأسیس شده است. این پارک همچنین محل آتشفشان‌های فعال، جنگل‌های بارانی و کوه‌هاست. حدود ۸۰۰ محیط بان برای محافظت از پارک ملی، به ویژه گوریل‌ها و فیل‌ها استخدام شده اند.محیط بانی در این مکان به عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل در جهان توصیف شده است.

آفریقا

 

در کشوری که درگیر جنگ داخلی بوده است، این محیط بانان برای حفاظت از حیوانات جان خود را به خطر می‌اندازند. فقط در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۲۰ محیط بان و کارکنان پارک توسط شورشیان به قتل رسیده اند. آخرین حمله در این پارک در ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد که در آن ۶ محیط بان به قتل رسیدند اما نگهبانان پارک همچنان سرسختانه به مراقبت از گوریل‌ها و سایر حیوانات می‌پردازند.

جزیره عجیب

شکی نیست که دلتای اوکاوانگو یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور بوتسوانا است. اما این کشور آفریقایی که به وسیله خشکی محصور شده، جاذبه‌های بیشتری دارد. در این مکان، صحرای کالاهاری، بزرگترین نمکزار‌های جهان و تپه‌های شنی عظیم را مشاهده خواهید کرد.

آفریقا

 

یکی از بی نظیرترین و خیره کننده‌ترین مکان‌های بوتسوانا جزیره کوبو است. این جزیره از سنگ گرانیت خشک تشکیل شده و اطراف آن توسط دریایی از نمک سفید احاطه شده است. آثاری مربوط به عصر سنگی در اینجا یافت شده  و کارشناسان معتقدند که ممکن است از این جزیره برای مراسم‌های باستانی استفاده شده باشد. قدمت این جزیره ۲.۷ میلیارد سال تخمین زده شده  و محلی‌ها آن را مقدس می‌دانند.

تاثیر روم در آفریقا

در الجم کشور تونس که در زمان رومیان با نام Thysdrus شناخته می‌شود، بقایای یک آمفی تئاتر عظیم ۳۵ هزار نفره وجود دارد که گویا سومین سازه بزرگ در نوع خود است.این آمفی تئاتر توسط رومی‌ها در حدود سال ۲۳۸ میلادی ساخته شده است و شباهت زیادی به کولوسئوم در رُم دارد. در زیر این سازه، یک زیرزمین دست نخورده قرار  گرفته که به وسیله باستان شناسان در سال ۱۹۰۴ کشف شد.

آفریقا

 

طول زیرزمین ۶۵ متر است و به دو گالری طاقدار تقسیم شده. در داخل گالری‌ها، سلول‌ها و اتاق‌هایی وجود دارد که حیوانات وحشی و گلادیاتور‌ها قبل از اینکه پا به صحنه بگذارند تا برای شرکت در جنگ‌های خشن و نمایش‌ها حاضر شوند، در آن‌ها اقامت می‌کردند. آمفی تئاتر الجم یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تونس است و به عنوان میراث یونسکو از آن محافظت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جشن تیرگان در شهرستان‌های تربت حیدریه و خواف

جشن تیرگان در شهرستان‌های تربت حیدریه و خواف با هدف حفظ و معرفی میراث‌های معنوی و فرهنگ‌ ایرانی و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های فرهنگی برگزار شد.

علی محمدی، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه در خصوص برگزاری جشن تیرگان در این شهرستان اظهار کرد: جشن تیرگان از جشن‌های آئینی و باستانی ایران بوده و این جشنواره در اوایل تیر ماه و همزمان با آغاز فصل تابستان و به عنوان پاسداشت یکی از میراث‌های ناملموس ایران برگزار می‌شود. جشن تیرگان جشنی کاملا شناخته شده و مشهور است و در متن‌های متعدد باستانی به این جشن اشاره شده است.

وی ادامه داد: در این جشن به صورت نمادین آئین مربوط به جشن تیرگان به نمایش گذاشته می‌شود و اجرای مراسم نقالی، داستان‌خوانی، شعرخوانی، اجرای موسیقی سنتی و مراسم آئینی باستانی از بخش‌های این برنامه است. همچنین اجرای‌ بازی‌های بومی، نمایش آداب و رسوم سنتی، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات ‌روستایی از جمله برنامه‌های جانبی بوده که با همکاری سمن‌ها و هنرمندان اجرا شد.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه تصریح کرد: افزایش تعامل رؤسای ادارات شهرستان‌ به منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود در خصوص جشن تیرگان و مراسم مشابه از جمله معرفی تربت حیدریه به ‌عنوان شهر خلاق در حوزه فرهنگ و ادبیات از دیگر مباحث مطروحه در این مراسم بود.

محمدی گفت: این مراسم در محل اقامتگاه بوم‌گردی سناگل با حضور نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی و مشارکت فعالان و انجمن‌های فرهنگی، سازمان‌های مردم‌ نهاد و ادارات فرهنگی شهرستان برگزار شد.

جشن تیرگان

همچنین محمود باعقیده، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف با اشاره به برگزاری گرامیداشت جشن تیرگان در کنار آسبادهای نشتیفان بیان کرد: در گذشته و قبل ازاینکه فعالیت‌های کشاورزی به صورت مکانیزه انجام شود، مردم به صورت گروهی نسبت به انجام فعالیت‌های کشاورزی به‌خصوص برداشت گندم و جو اقدام می کردند. معمولا افراد به صورت گروه‌هایی شامل اقوام وخویشان یا کشاورزان هم‌جوار به کمک هم، محصولات را برداشت می‌کردند.

وی اظهار کرد: در این جشن همزمان با برداشت محصولات، کودکان و جوانان با شادمانی به محل خرمن می‌روند و از صاحب خرمن می‌خواهند مقداری از محصول را به عنوان پاداش به آن‌ها هدیه دهند که به این کار به اصطلاح «حقلا» گفته می‌شود. صاحب خرمن حدود ۳ تا ۵ کیلو از محصول را به آن‌ها می‌دهد و کودکان با پولی که از فروش یا معامله آن به دست می‌آورند جشن می‌گیرند. کشاورزان اعتقاد داشتند که این کار باعث برکت محصول می‌شود.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف افزود: امسال با مشارکت انجمن‌های میراث ‌فرهنگی و با هدف گرامیداشت این رسم کهن و با توجه به ارتباط برداشت گندم با آسبادها، برنامه‌هایی شامل رقص محلی، بازدید از مزارع گندم و دیدار با پیشکسوتان این حوزه در شهر نشتیفان و در کنار آسبادها برگزار شد.

گفتنی است؛ در ایران باستان همه ماه‌های دیگر وقتی روزی با نام ماه تلاقی پیدا می‌کند جشن ماهانه برگزار می‌شده و بر این اساس سیزدهم هر ماه «تیشترروز» است که وقتی با ماه تیر تلاقی پیدا می‌کند جشن تیرگان برگزار می‌شده است.

چند دلیل یا آئین برای برگزاری جشن تیرگان روایت شده است. در بعضی از کتاب‌ها مثل «آثارالباقیه» اثر ابوریحان بیرونی آمده که تیرگان جشن بزرگداشت نوشتن و گرامیداشت نویسندگان در ایران باستان بوده است، بنابراین آئین خاصی داشته که مقام نویسنده‌ها در این روز گرامی داشته می‌شود.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ایرانی‌ها در ابتداء گرمای تابستان که ماه تیر است و در روزی که این روز «تیشتر» و «ماه تیشتر» با هم تلاقی پیدا می‌کنند جشنی می‌گرفتند و نیایش می‌کردند که آن تابستان خشک نباشد و باران ببارد و به نوعی نیایش باران ‌خواهی بوده که در این روز انجام می‌شده است.

در این جشن باستانی آئینی آب‌پاشی و فال‌کوزه در آن اجرا می‌شود و این جشن درکنار آب‌ها، همراه با بزم‌هایی وابسته با آب و آب‌پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیشِ رو همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند، با نام همگانی «آبریزگان» یا «آب‌پاشان» یا «سرشوران» یاد شده‌ است. برابر برخی روایات این جشن همچنین با داستان آرش کمانگیر و تعیین مرز میان ایران و توران نیز ارتباط نزدیکی دارد.

منبع: ایسنا

مسجد قاولقا، بنایی تاریخی با نقاشی‌های دیواری منحصربه‌فرد

یکی از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان راز و جرگلان، مسجد و مکتب‌خانۀ شفیعی است که در روستای قاولقا قرار دارد و به همین سبب به مسجد قاولقا شهرت یافته که ازنظر پلان و نقاشی‌های دیواری که دیوارهای مسجد را تزیین کرده بسیار جالب‌توجه است. این طرح‌ها شبیه شاخ قوچ در دستبافته‌های قوم ترکمن از قبیل نمد، فرش و پارچه‌های ابریشمی است.

این مسجد در روستای قاولقا از توابع بخش جرگلان، در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد. قدمت مسجد حدود ۱۰۰ سال است و ویژگی برجسته آن طرح‌های منحصربه‌فرد گیاهی دیوارهای داخلی آن است.

روستای قاولقا موقعیت دره‌ای دارد و در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر راز قرار گرفته است. مسجد و مکتب‌خانه بر شیب دامنه تپه ماهورهای حاشیه رودخانه سومبار ایجاد شده است. به‌نحوی‌که تمام معابر اطراف شیب زیاد به سمت رودخانه دارند. وجود رودخانه و آب مناسب در کنار موقعیت کوهستانی و دره‌ای منطقه که چراگاه و مراتع مناسبی ایجاد کرده، به‌طور طبیعی باعث شده اقتصاد زیست‌پایۀ مردمان این منطقه کشاورزی و دامداری باشد.

تاریخچه

از زمان بنیان‌گذاری بنای اولیۀ مسجد شفیعی قاولقا اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی مسجد کنونی به استناد قول معمرین روستا و تاریخ درج‌شده بر روی چند سرستون مسجد سال ۱۳۸۰ هجری قمری است. نقاش مسجد که پیشۀ نجاری هم داشته و در نوسازی مسجد سهیم بوده، یکی از اهالی محل به نام اُراز مراد روزبه است که به سال ۱۳۱۳ در یکه سعود متولد شده و خاطراتی از زمان ساخت مسجد دارد. هشت سال بعد از نوسازی مسجد، بنای مکتب‌خانه یا مدرسه علمیه به سال۱۳۸۸ قمری (۱۳۴۷ شمسی) در مجاورت مسجد ساخته‌شده است. وجه‌تسمیه اثر به نام شفیعی به دلیل کارکرد مذهبی مسجد و مدرسه است که شفیع به معنای شفاعت کننده بر آن نام نهاده شده است. همچنین نام قاولقا در زبان ترکمنی به معنای «جمع شدن» است. در این خصوص دو نقل‌قول وجود دارد: اول به دلیل شرایط طبیعی و دره‌ای روستا که در دو سوی آن کوه‌ها به هم نزدیک شده (یا جمع شده) و دوم اینکه اهالی روستا پس از مهاجرت از ترکمنستان در این آبادی جمع شده‌اند و به همین دلیل محل را قاولقا نام نهاده‌اند.

قاولقا

ویژگی‌ها

مهم‌ترین ویژگی مسجد و مکتب‌خانه قاولقا وجود تزئینات نقاشی با نمادهای خاص ترکمنی در دیوارهای مسجد و نیز تزیین سرستون‌های چوبی ایوان مسجد و مکتب‌خانه در این مجموعه است. وجود سنت تزیین مکان مقدس یک رسم باستانی است که ریشه در دوره پیش‌ازتاریخ دارد و نمونه‌های بارز آن در فلات ایران «معبد منقوش زاغه» و در ترکیه «پرستشگاه چَتل هویوک» است. رسم تزیین مکان‌های مقدس با نقاشی در دوره‌های جدیدتر و با پیشرفت‌های تکنولوژیک به‌تدریج رنگ‌باخته و با آرایه‌های معماری پیشرفته‌تر همچون گچ‌بری و کاشی‌کاری جایگزین شد. از این‌رو، وجود نقاشی‌های کاملاً بومی همراه با نمادپردازیِ قوی در مسجد قاولقا از ویژگی‌های خاص این اثر منحصربه‌فرد است.

مشخصات اثر

مسجد و مکتب‌خانۀ شفیعی مجموعاً به مساحت ۳۰۴ مترمربع در مرکز روستای قاولقا قرار دارد. طی دورۀ قاجار تا اوایل قرن حاضر بسیاری از روستاها ایران دارای مکتب‌خانه‌هایی بودند که وظیفه تربیت شاگردان و آموختن شرعیات دینی و مذهبی را بر عهده داشتند. در روستای قاولقا این مکتب‌خانه در کنار مسجد ساخته‌شده و یک مجموعه واحد مذهبی را تشکیل داده است. مسجد و مکتب‌خانه در شیب دامنه و بر کناره چپ رودخانه سومبار ساخته‌شده است. به دلیل شیب زیاد دامنه در این بخش از روستا، برخی مساکن روستایی و نیز مسجد و مکتب‌خانه با ساختار پلکانی ایجاد شده است، به‌نحوی‌که صحن مسجد در شرق ایوان، روی بام یک واحد انباری قرار گرفته است. مسجد و مکتب‌خانه با مصالح خشت و گل ساخته‌شده و سقف مسطح تیرپوش دارند. مسجد در ضلع جنوبی و مکتب‌خانه در ضلع شمالی مجموعه ساخته‌ شده‌اند. بنای مسجد از یک تالار مستطیل شکل ستون‌دار و یک پیش تالار یا ایوان ستون‌دار با جهت‌گیری شمال شرقی-جنوب غربی تشکیل شده است. پلان تالار مسجد (شبستان) مستطیل شکل به ابعاد تقریبی ۹/۵ متر در ۶/۵ متر است. با وجود این به دلیل شیوه ساخت و مصالح به‌کار رفته درمجموعه، بنای مسجد کاملاً گونیا و راست‌گوشه نیست و ابعاد هر ضلع به‌صورت جزئی با هم اختلاف دارد.

در جلوی مسجد (ضلع شمال شرق) یک ایوان ستون‌دار کشیده و باریک وجود دارد که سقف آن مانند شبستان مسجد تیرپوش است. سقف ایوان روی پنج ستون چوبی از جنس ارس قرار گرفته است. ستون‌ها دارای سرستون‌های خراطی‌شده به شکل پیچ‌های دوگانۀ حلزونی (مشابه سبک ایونیک در معماری یونانی) بر یکی از سرستون‌ها تاریخ ۱۳۸۰ قمری درج‌شده که زمان ساخت آن‌ها را نشان می‌دهد. این نوع سرستون‌ها که علاوه بر ایوان مسجد، در ایوان ستون‌دار بسیاری از مساکن روستایی منطقه جرگلان هم دیده می‌شود، به عقیده بسیاری از محققان، نماد مذکور شاخ پیچ خورده قوچ است که در باورهای قوم ترکمن نقش مهمی دارد و اشاره به قوچ ذبح شده توسط ابراهیم خلیل‌الله است. وجود یک جفت شاخ قوچ بر لب بام ایوان ستون‌دار این اندیشه را تقویت می‌کند.

قاولقا

همچنین نقش سر قوچ، کاملاً مشابه نمونه‌های نقش شده در مسجد قاولقا در بین منسوجات و دست بافته‌های منطقه جرگلان ازجمله در نقوش نمدها، فرش ترکمن و حتی برخی پوشاک با طرح سوزن‌دوزی شده وجود دارد.

مهم‌ترین بخش مسجد تالار ستون‌دار است که شبستان و محل برپایی نماز است و با نقاشی تزئین شده است. این تالار دو در ورودی دارد که به ایوان ستون‌دار باز می‌شوند. در سمت مقابل ورودی، دیوار قبله قرار دارد که سراسر آن با نقوش و نمادهای سنتی ترکمنی نقاشی شده است. این دیوار با سه خط افقی به چهار نوار موازی تقسیم شده و تمام سطح آن با نقوشی تزیین شده است. محراب به شکل یک فرورفتگی ساده قوس‌دار در میانۀ دیوار قبله قرار گرفته است. در وسط محراب یک نماد نقشی به شکل سه جفت شاخ پیچ خورده قوچ بر یک محور عمودی روی‌هم نقش شده است. در بالای این نماد، یک نقش به شکل دو لوزی تودرتو دیده می‌شود.

مشابه همین نقش در ابعاد بزرگتر در طرفین محراب بر دیوار قبله نقش شده، هر طرف سه نقش که درمجموع هفت نماد با قوس‌های دو پیچان را نشان می‌دهد. حاشیه‌های فرورفتگی محراب، با پیچک‌های کوچک تزیین شده که در قسمت بالای محراب به شکل یک نماد گیاهی درآمده و تصویر انتزاعی درخت مانندی را تشکیل داده است. در حدفاصل هر یک از نمادهای دوپیچان دیوار قبله، گلک‌هایی با هشت گلبرگ نقش شده است که گلبرگ آن‌ها به‌صورت متناوب سفید و سرخ‌رنگ است. سایر دیوارهای مسجد فقط تا لبه طاقچه پنجره‌ها تا حد ازاره به‌صورت یکدست نقاشی شده و نقوش کمرنگی مشابه طرح‌های دوپیچان در دیوار ضلع شمالی و جنوبی هم دیده می‌شود که رنگ‌گذاری نشده‌اند.

یکی از دلایل اصلی متروک شدن مکتب‌خانه تغییر نظام آموزش از مکتب‌خانه به مدرسه است که سال‌ها پیش در تمام ایران نظام آموزش مکتب‌خانه‌ای را از میدان به‌در کرد.

منبع: میراث آریا

موزه‌ها باز نبودند که تعطیل شوند

همزمان با قرمز شدن ۹۲ شهر کشور و گسترش گونه دلتای کرونا در بیشتر مناطق، مدیرکل موزه‌ها اعلام کرد که تعطیلی موزه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

موزه‌ها از ۱۸ فروردین‌ماه با دستور ستاد ملی کرونا در کشور تعطیل شده بودند که درهای آن‌ها تا کنون بسته مانده و محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه‌ها ـ که چندی پیش از احتمال بازگشایی آن‌ها خبر داده بود، اینک با گسترش گونه دلتای کرونا در بیشتر مناطق و افزایش شمار شهرهای قرمز، به ایسنا خبر داد که تعطیلات موزه‌ ها طولاتی‌تر خواهد شد.

او افزود: موزه‌ها از فروردین‌ماه که با دستور ستاد کرونا تعطیل شده بودند، تا امروز فرصت بازگشایی پیدا نکرده بودند و با وضعیت پیش‌آمده در تهران و دیگر شهرهای قرمز همچنان بسته خواهند ماند، اما بخش‌های اداری به فعالیت خود مطابق با دستورالعمل ستاد کرونا ادامه می‌دهد.

کارگر گفت: طبق دستوری که از ستاد ملی کرونا گرفته شد، موزه‌ ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافتند که درصورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت پروتکل‌های  بهداشتی را دارند. در تهران نیز تصمیم بر این بود که در هفته پیش ‌رو موزه‌ ها پس از سه ماه تعطیلی باز شوند، اما با قرمز شدن تهران و ۹۱ شهر دیگر، دستور به ادامه تعطیلی آن‌ها داده شد.

مدیرکل موزه‌ ها با اشاره به تعطیلات پی در پی موزه‌ها در یک و نیم سال گذشته، اظهار کرد: زیان مالی ویروس و تعطیلی‌های مکرر در موزه‌ها رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در سال برآورد شده که این خسارت فقط از محل فروش بلیت بوده است.

کارگر همچنین درباره تعطیلی موزه‌ های خصوصی که در دوران کرونا متحمل خسارت شده‌اند، گفت: در این دوران سعی شد از این موزه‌ها حمایت مالی شود، البته رقم آن ناچیز و کم بود، اما هیچ موزه خصوصی کامل تعطیل نشده است. اگر هم درِ موزه‌ای بسته شده به خاطر کرونا بوده است.

منبع: ایسنا

عربستان برنامه امنیتی حج ۲۰۲۱ را تایید کرد

خبرگزاری دولتی “اس پی ای” عربستان اعلام کرد، ریاض برنامه امنیتی برای فصل حج ۲۰۲۱ را که اقدامات احتیاطی در مقابل کووید ۱۹ را در نظر می‌گیرد، تصویب کرد.

 به نقل از خبرگزاری شینهوا، برنامه امنیتی حج که توسط وزارت کشور عربستان سعودی منتشر شده قصد دارد امنیت و سلامتی حجاج را تضمین کند و برای هر کسی که تلاش کند بدون اجازه وارد این مکان‌های مذهبی شود، جریمه‌ای به مبلغ ۱۰ هزار ریال عربستان (۲۶۶۶ دلار) اعمال خواهد کرد.

وزارت کشور عربستان سعودی از تمامی شهروندان و ساکنان این کشور می‌خواهد تا از مقررات ویژه حج امسال پیروی کنند.

در همین حال، افسران پلیس وظایف خود را در تمامی مسیرهای منتهی به مسجد الحرام و دیگر مکان‌های مقدس انجام خواهند داد.

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که فصل حج ۲۰۲۱ تنها به حجاج داخلی محدود می‌شود و به حداکثر ۶۰ هزار تن اجازه انجام اعمال حج را داده است. این دومین فصل حج است که به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر پاندمی کرونا بدون حجاج خارجی برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تاسف بعثه ایران و عراق از تعطیلی دوباره حج

صف حج طولانی‌تر شد

ایران برای حج آماده بود

نمایشگاه گردشگری فصلی در فارس برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس اعلام کرد که یکی از برنامه‌های امسال در این استان، برگزاری نمایشگاه گردشگری فصلی خواهد بود که با هدف معرفی پتانسیل‌های گردشگری، صنایع‌دستی و هنر شامل تئاتر، موسیقی، شعر و همچنین فرهنگ نقاط مختلف فارس، برگزار می‌شود.

سهراب شرفی دوشنبه ۱۴ تیر در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته در اتاق بازرگانی فارس گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه های گردشگری فصلی رونق صنعت گردشگری استان در تمام بخش هاست و اکنون در حال تدوین نهایی تقویم برگزاری این نمایشگاه ها با همکاری دستگاه های مربوطه در استان هستیم.

وی با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه ها در هر فصل، تلاش می کنیم فعالان بخش خصوصی و کسب و کارها این حوزه در استان تقویت شوند، افزود: در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، صنعت گردشگری با مشکلات عدیده روبرو شد و شرایط صنوفی نظیر اماکن اقامتی، پذیرایی، حمل و نقلی و فعالان صنایع دستی و …. بحرانی است.

بی‌انگیزگی و فرار سرمایه تهدیدات صنعت گردشگری

شرفی از بی‌انگیزه شدن فعالان صنعت گردشگری به عنوان یک تهدید یاد و اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا، وقفه‌ای طولانی در فعالیت‌های صنوف مختلف مرتبط با حوزه گردشگری ایجاد کرده و موجب دپو و رکود سرمایه موجود در صنعت گردشگری شده است و این واقعیت‌ها، به بی انگیزگی و فرار سرمایه از صنعت گردشگری دامن زده است.

وی با تاکید براینکه واکسیناسیون عمومی در ایجاد چشم انداز روشن برای صنعت گردشگری موثر است، ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از مزیت های اصلی توسعه اقتصادی استان فارس محسوب می‌شود که طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده است، امیدوار هستیم که در دولت جدید و دور جدید شوراهای شهر، شاهد سیاستگذاری های متفاوتی در این حوزه باشیم.

امید به بهبود شرایط در دوره دولت و شوراهای جدید

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد اشتغال در بخش خدمات است، گفت: فارس داشته های ارزشمند فراوانی دارد و هر یک از ابعاد صنعت گردشگری این استان می تواند ثروت آفرین باشد و دولت و شورای شهر جدید باید برای این مهم برنامه داشته باشند.

او با بیان اینکه فارس یک ایران کوچک است، گفت: از ظرفیت های استان در صنعت گردشگری می توان به پتانسیل و داشته‌های طبیعی، مذهبی، باستانی و حوزه سلامت و صنایع دستی اشاره کرد، اما متاسفانه مسئولان تمرکز خود را بر صنعتی شدن و راه اندازی صنعت خودرو سازی گذاشته اند درحالی که فارس در حوزه های صنعتی استان برخورداری نیست.

شرفی افزود: نگاه حاکم بر شوراهای شهر باید ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و نشاط در جامعه و نه تنها کسب درآمد برای شهرداری ها باشد و این درحالی است که در رویکرد جدید، شهرداری ها باید ایجاد کننده سازه ها و در گام دوم درآمدزایی باشد.

وی با بیان اینکه به طور مثال در ۱۵ سال اخیر در شمال غرب شیراز هیچ اتفاق جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد نشده است، بیان کرد: شهرداری ها راه های مختلفی برای کسب درآمد دارند اما در شرایط فعلی رویکرد در خصوص صنعت گردشگری به دلیل حساسیت برای ایجاد اشتغال زایی و ممانعت از فرار سرمایه، باید حمایتی باشد.

شرفی گفت: بعد از فراگیری بیماری کرونا در دنیا، رویکردها در بخش های مختلف تغییر کرد و صنعت گردشگری یکی از بخش های نیازمند تحول است؛ به ویژه این تغییر می تواند در به کارگیری یا لغو قوانین و مقررات این حوزه باشد.

وی همچنین با اشاره به درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ارائه پیشنهادات برای نشان ملی گردشگری کشور، اضافه کرد: هر استان ظرفیت و پتانسیل منحصر به فردی برای معرفی و برندسازی گردشگری دارد که هر کدام از جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.

شرفی ادامه داد: معتقدیم نشان ملی کشور باید بدون تعصب و نگاه های سلیقه ای انتخاب و مشخص شود که به دنبال این برند سازی می تواند در حوزه اقتصاد گردشگری نیز اقدامات گسترده ای برای تجاری سازی آن انجام شود.
در این جلسه سایر اعضا به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سکان میراث فارس به مدیری جوان سپرده شد

کاهش محدودیت سفر از ۵ کشور به آلمان

آلمان محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده برای مسافرانی را که از بریتانیا، پرتغال و چند کشور دیگر به این کشور سفر می‌کنند کاهش می‌دهد.

 به نقل از یورونیوز، با توجه به بیانیه روز دوشنبه آلمان، کشورهای بریتانیا، پرتغال، هند، روسیه و نپال از فهرست پرخطرترین کشورها از نظر شیوع نوع دلتای ویروس کرونا حذف خواهند شد و محدودیت‌های مسافرتی نیز برای سفر از این پنج کشور به آلمان کاهش پیدا خواهد کرد.

با کاهش محدودیت‌های مسافرتی جدید، کسانی که از این پنج کشور به آلمان بازمی‌گردند و یا سفر می‌کنند درصورتی که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌ یا می‌توانند ثابت کنند پس از ابتلا به این ویروس بهبود پیدا کرده‌اند نیازی به سپری کردن دوران قرنطینه ندارند.

آن گروه از افرادی که واکسینه‌ نشده‌اند نیز باید حداکثر تا ۱۰ روز در قرنطینه بمانند. همچنین این امکان برای این گروه از مسافران وجود دارد که در روز پنجم قرنطینه با ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا به دوران قرنطینه پایان دهند.

برنامه جدید مسافرتی این کشور از روز چهارشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.

با این حال همچنان ۱۱ کشور از جمله برزیل و آفریقای جنوبی در فهرست کشورهای پرخطر از نظر گسترش گونه دلتای ویروس کرونا باقی خواهند ماند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محدود شدن سفر از دو کشور به آلمان

تسهیل سفر از ۳ کشور به آلمان

چه سرنوشتی در انتظارتان است اگر به اثر هنری در موزه آسیب بزنید؟

اگر ناخواسته در موزه ، به یک اثر هنری آسیب زدید نگران نباشید، چون شما از پرداخت خسارت در امانید، اما این تنها در صورتی است که شما هیچ رفتار خارج از عرف و قواعد معمول موزه‌ها را انجام نداده باشید؛ در غیر این صورت اوضاع کمی فرق خواهد کرد!

 الجزیره در گزارشی در این زمینه آورده است، اگر کارمندان موزه یا بازدیدکنندگان، به تابلوهای هنری آسیبی برسانند، موزه‌ها راه حل‌هایی برای جبران این خسارت در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این کارمندان موزه با استفاده از راهکارهایی مانند اشعه ایکس از آثار گران قیمت مراقبت می‌کنند.

طبق گزارشی در سایت آمریکایی برایت ساید، اگر شما در موزه‌ها به طور ناخواسته به یک تابلو هنری یا یک مجسمه با ارزش آسیبی برسانید، موزه مسئول ترمیم و اصلاح اثر هنری آسیب دیده است به همین دلیل موزه داران از آثار هنری که در اختیار دارند بسیار مراقبت کرده و گاهی نیز مبلغی را به عنوان حق بیمه از بازدیدکنندگان دریافت می‌کنند.

بازدیدکنندگان برای موزه‌ داران حکم مهمان را دارند از این رو هزینه‌های آثاری که آسیب می‌بیند بر عهده خود میزبان است؛ موزه‌ها بودجه‌ای را جهت ترمیم و بازسازی آثارشان در نظر گرفته‌اند.

کارمند موزه بودن و راه رفتن میان آثار تاریخی و هنری می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد؛ اما این احتمال که به اثری ارزشمند آسیب برسانید را هم افزایش می‌دهد. در همین راستا در سال ۲۰۱۴ سرایدار یک موزه در ایتالیا، یک اثر هنری مدرن را به اشتباه به سطل زباله انداخت؛ سرایدار از ارزش هنری آن اثر بی اطلاع و آن را زباله پنداشته بود! اما موزه مذکور شرایط سرایدار را درک کرده و برایش مشکلی پیش نیامد. این موزه بیمه‌ای را برای کارمندانش در صورت آسیب زدن به آثار هنری در نظر گرفته بود.

موزه مادام توسو

 

در طول دهه‌ها موزه‌ها روش‌های خود را برای مراقبت از آثار باارزش هنری بهبود بخشیده‌اند. مثلا موزه (جی. پال گتی) در کالیفرنیا دیوارهایی دارد که در برابر آتش سوزی مقاوم است. موزه ویتنی هنر آمریکایی در نیویورک نیز پس از طوفان سندی در سال ۲۰۱۲، برای جلوگیری از طغیان احتمالی رودخانه هادسون، شیشه‌هایی را در مقابل تابلوها قرار داده که از ورود اشعه ماورا بنفش که می‌تواند به رنگ تابلوهای نقاشی آسیب برساند نیز جلوگیری می‌کند.

موزه لوور

 

با همه این اوصاف موزه‌ داران تا وقتی با شما مهربان خواهند بود که به طور صادقانه با آن‌ها رفتار کرده و واقعا به طور غیرعمد به آثار آسیب زده باشید. اگر شما با سوء نیست وارد موزه شده و به عمد چیزی را بشکنید و به اثری آسیب بزنید، دیگر موضوع به این سادگی‌ها حل و فصل نخواهد شد؛ درست مانند آنچه برای یک بازدیدکننده در موزه‌ای در پرتغال اتفاق افتاد؛ بازدیدکنندای که با مونوپادش که برای سلفی گرفتن آورده بود، یک مجسمه را شکست! مشابه این رفتارها در موزه‌ها و از بین بردن اموال ملی با بی توجهی‌هایی از این دست، می‌تواند برای شما تا دو سال زندان را در پی داشته باشد.

منبع: ایسنا