انباری شدن زندان هارون‌الرشید شایعه است

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری در واکنش به خبرهایی درباره تبدیل زندان هارون‌الرشید به انبار کشاورزی گفت: شایعه است، هیچ نشانه‌ای از انباری نیست، بازدید از این اثر تاریخی برای عموم آزاد است.

به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، نوروز تقی‌پور اظهار کرد: در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر این‌که زندان هارون‌الرشید به انبار کشاورزی تبدیل شده، پخش شده بود که برای رسیدگی به این موضوع به همراه بخشدار و رییس حوزه قضایی بخش خاوران از این اثر بازدید کردیم.

او افزود: در این بازدید هیچ نشانه‌ای مبنی بر انبار بودن این مکان مشاهده نشد و فضا کاملا تمیز است و در شرایط عادی قرار دارد و سازه این بنای تاریخی کاملا مستحکم است.

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری گفت: زندان هارون‌الرشید تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی است و بازدید از این اثر تاریخی برای عموم آزاد است.

تقی‌پور یادآور شد: زندان هارون‌الرشید مربوط به سده چهارم ه. ق در بخش خاوران شهرستان ری در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع شده و از بناهای شاخصی است که در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شماره ۴۰۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

منبع: ایسنا

مرتبط: 

آغاز مرمت بنای تاریخی تخت درگاه قلی‌بیگ کرمان

عمارت سردار مفخم _ دیدنی ترین بنای تاریخی قزوین

بنای تاریخی ارگ تبریز

مرمت عمارت تاریخی معتمدی در آرادان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مرمت عمارت معتمدی در شهرستان آرادان خبر داد.

حمیدرضا دوست‌محمدی ۶ تیرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: مرمت عمارت معتمدی با انجام کار ساخت و تعویض در و پنجره‌ها، سفیدکاری، اجرای سیستم روشنایی،گاز شهری، آب و … آغاز شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: پس از مرمت و آماده‌سازی این عمارت تاریخی، نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آرادان در این مکان مستقر خواهد شد.»

دوست‌محمدی ادامه داد:  این خانه ۲۴۳ متر زیربنا دارد و متعلق به “محمدرضا معتمدی” مالک روستای علی‌آباد در حدود ۱۰۰ سال گذشته است.

او گفت: خانه معتمدی به سبک خانه‌های ایرانی، در دوره پهلوی ساخته شده و در روستای علی‌آباد آرادان واقع شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بر اساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین‌شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است.

وی با اشاره به تعدد جاذبه های گردشگری در این استان تصریح کرد: امامزاده علی‌اکبر(ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر(ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، کاروانسرای ده نمک، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف و…از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در آرادان هستند.

شهرستان آرادان در ۱۵ کیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گرمسار؛ نزدیک‌ترین جاذبه کویری به پایتخت

۶ کاندیدای ثبت در کاروانسراهای راه ابریشم ایران

«پوده» از نزدیک

«پوده»، روستایی از توابع شهرستان دهاقان است و در ٩٠ کیلومتری اصفهان قرار گرفته؛ منطقه‌ای که اماکن تاریخی آن و فاصلۀ طبیعی‌اش از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی اصفهان، نشان می‌دهد در برهه‌ای از دوران اسلامی، نخجیرگاه برخی شاهان و حتی حاکمان عصر صفوی تا عهد قاجار بوده است.

جای تردید نیست که با کمک گرایش انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، شاخه‌هایی از زیست‌شناسی و علوم میان‌رشته‌ای می‌توان قدمت این منطقه و مناطق هم‌جوار آن را به دورانی کهن‌تر از آنچه گمان می‌رود نسبت داد.

نشانه‌هایی از تحرکات و ساخت‌وسازهای تاریخی دوران اسلامی، نظیر ساخت و بهره‌برداری از قنات‌ها به‌منظور آب‌رسانی و آبادسازی منطقه با اسامی «شاه‌پسند» و «عباس‌آباد» در این ناحیه و روستاهای اطراف آن دیده می‌شود و متأسفانه مسجد پوده، حیاط و منبر سنگی آن، هم‌چنین قبورِ گورستان تاریخی این روستا که همه به‌منزلۀ شناسنامۀ پوده و بخشی از تاریخ ایران‌زمین به‌حساب می‌آیند، در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند؛ ازجمله گورستانی که از شواهد و قراین موجود، نظیر نحوۀ تدفین مردگان و چیدمان سنگ گورها می‌توان احتمال شکل‌گیری آن را هم‌زمان با ورود اسلام به ایران دانست و خاک‌سپاری در آن، تا به امروز تداوم داشته است.

حفاری‌های غیرمجاز که سوای از دست رفتن اشیای باارزش تاریخی، باعث گسیخته شدن حلقه‌های متصل‌کننده تاریخ مناطق مختلف ایران است، پوده را هم طعمۀ زیادی خواهی سودجویان کرده و باعث شده که به گورستان این منطقه آسیب‌هایی وارد شود.

در حال حاضر، برخی از سنگ قبرهای افراد معروف یا خوانین دورۀ صفویه، افشار و قاجار که در این ناحیه فعالیت و حکمرانی داشته‌اند، به دلیل تزئینات جالبی که داشته در معرض سرقت قرارگرفته و برخی از آن‌ها، توسط اهالی روستا و متصدی مسجد آن از خطر دستبرد حفظ‌شده است، اما برای جلوگیری از سرقت مجدد، حتماً باید تمهیدات بیشتری از سوی اهالی روستا و ادارۀ میراث فرهنگی اندیشیده شود.  

درون مسجد روستای پوده، منبر سنگی نفیسی به همراه کتیبه‌های قرآنی حجاری‌شده بر آن وجود دارد که تاریخ ساخت منبر با حروف ابجد روی آن درج‌شده است: «دوران زمامداری شاه‌عباس دوم، کاتب محمد امین و حجار، میرزا محمود»؛ این کتیبه‌ها پس‌زمینۀ رنگی دارند و منقش به تزئینات نفیسی هستند.

blank

از این‌دست منبرهای سنگی یکی در قلعۀ سنگی سیرجان وجود داشته که قدمت آن به سدۀ هشتم هجری می‌رسیده و دیگری در مسجد جامع عباسی اصفهان که مربوط به اوایل دورۀ صفوی است. شوربختانه افراد ناآگاه باعث ایجاد صدماتی در بدنه این منبر و دسته‌های نشیمن‌گاه آن شده‌اند.

مقابل منبر سنگی پوده، سنگابی ارزشمند وجود دارد که وقف مسجد است. سقف گنبد خانۀ مسجد آن نیز دارای تزئینات مقرنس و طاق کژاوه همراه با نقاشی‌هایی از طبیعت و گیاهان است.

blank

آثاری از رنگ و تزئینات بر دیوارۀ گنبدخانه به چشم می‌خورد که متأسفانه گذشت زمان آن را در معرض تهدید قرار داده و البته، آثار مرمت و تعمیر اساسی ایوان شمالی مسجد نیز که در سال‌های گذشته توسط مدیر میراث وقت و کمک اهالی در پی حفظ و زنده نگه‌داشتن این اثر در آن انجام‌شده، هنوز مشهود است.

بر دیواره‌های گنبدخانه، نامه‌ها و اشعار و چکامه‌سرایی‌هایی از دوران گذشته به چشم می‌خورد که قدمت آن گاه به ۲۳۵ سال پیش بازمی‌گردد. نمونۀ چنین نوشته‌هایی را در صفۀ درویش مسجد جامع عتیق اصفهان می‌توان یافت.

blank

درصورتی‌که بررسی میدانی، کار تخصصی و کاوش‌های هدفمند در روستای پوده انجام گیرد و آثار تاریخی آن حفظ شود، این منطقه نیز می‌تواند سهمی بسزا در صنعت گردشگری استان اصفهان داشته باشد.

یادداشت و تصاویر از: عقیل عقیلی، دانشجوی رشتۀ باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان.

منبع: ایسنا

آیا یورو ۲۰۲۰ صنعت جهانگردی اروپا را احیاء خواهد کرد؟

مسابقات قهرمانی فوتبال اروپای یوفا ۲۰۲۰ (یورو ۲۰۲۰) از داغ‌ترین رویدادهای کلیدی تابستان امسال است که مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال و همچنین ورزش‌دوستان در سراسر جهان قرار گرفته است و به‌عنوان یک رویداد تاثیرگذار بین‌المللی، فرصتی برای کشورهای اروپایی خواهد بود تا سفر را از سر بگیرند و صنعت گردشگری خود را آغاز کنند.

به نقل از نیوز، مسابقات جام ملت‌های اروپا (یورو یوفا) یک رویداد مهم ورزشی است که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و تعداد زیادی از دوستداران فوتبال در سراسر جهان را به خود جذب می‌کند و این مسابقات امسال در شرایطی برگزار می‌شود که کشورهای اروپایی در حال کاهش محدویت سفر و بازگشایی مرزها بر روی گردشگران بین‌المللی هستند، پس این رویداد می‌تواند اولین گام بهبود صنعت گردشگری اروپا باشد. علاوه بر این با افزایش تقاضای سفر در سال جاری، به نظر می‌رسد که این مسابقات نسبت به مسابقات گذشته، نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشند.

از ویژگی‌های مهم یورو ۲۰۲۰ در سال جاری این است که میزبان واحد ندارد پس نسبت به دوره‌های قبل مسابقات بیشتری دارد؛ مسابقات در ۱۱ استادیوم و ۱۱ کشور مختلف برگزار می‌شود، بنابراین مسابقات قهرمانی یورو امسال می‌تواند گردشگری ورزشی را در ۱۱ مقصد تقویت کند.

یورو ۲۰۲۰ چگونه می‌تواند به گردشگری اروپا کمک کند؟

مسابقات امسال از طریق موارد ذیل به گردشگری اروپا کمک خواهد کرد.

کمک به ساخت تصویر مقصد

با توجه به این‌که این مسابقات همانند سال‌های گذشته در یک یا دو کشور خاص برگزار نمی‌شود، می‌تواند فرصتی مناسب برای تبلیغ تصویر مقاصد بسیاری از اروپا پس از توقف گردشگری در بیش از یک‌سال باشد. کشورهای اروپایی می‌توانند با استفاده از فرصت ورود هواداران به ورزشگاه برای تماشای زنده و تشویق مسابقات، ایمنی مقصد را پس از بیماری همه‌گیر تایید کنند. این مورد به مقاصد کمک خواهد کرد تا اعتماد گردشگران را نسبت به سفرهای آینده به اروپا افزایش دهند.

بازگشت ارزش‌های اقتصادی برای مقصد

در پانزدهمین قهرمانی یورو در سال ۲۰۱۶، به میزبانی کشور فرانسه با ۲.۴ میلیون هوادار (۶۱۳ هزار هوادار خارجی)، ۱.۲۲ میلیارد یورو به اقتصاد فرانسه کمک شد که ۶۲۵.۸ میلیون یورو مرتبط با فعالیت‌های گردشگری بود. البته مسابقات امسال با انتظارات بالاتری برای تقویت اقتصاد و گردشگری اروپا خواهد بود.

با توجه به اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا برای سفر، اکثر کشورهای اروپایی محدودیت‌ها را کاهش داده و یا لغو کرده‌اند. البته با توجه به میزبانی ۱۱ کشور و پراکندگی آن، ارزش اقتصادی حاصل از فعالیت‌های گردشگری یورو ۲۰۲۰ هنوز یک معماست و درآمد آن تنها از طرفداران داخلی بدست خواهد آمد، زیرا گردشگران خارجی کمتر از مسابقات فصول قبلی خواهد بود.

مقاصد میزبان مسابقات می‌توانند از گردشگرانی که برای تماشای مسابقات آمده‌اند درآمد گردشگری خود را افزایش دهند و به بازدیدکنندگان فرصت دهند تا درک بهتری از فرهنگ و زندگی شهری خارج از ورزشگاه کسب کنند. البته کشورهای اروپایی با توجه به برنامه‌های واکسیناسیون گسترده برای جلوگیری از شیوع مجدد بیماری همه‌گیر، همچنان باید به کنترل وضعیت توجه داشته باشند. حفظ موفقیت در مسابقات قهرمانی یورو ۲۰۲۰ اهرم بزرگی برای کشورهای منطقه و همچنین افزایش اعتماد گردشگران برای سفر به اروپا در آینده نزدیک خواهد بود.

منبع: ایسنا

تبلیغ «تور واکسن کرونا» شدت گرفت

با اعلام آمادگی برخی کشورها برای تزریق رایگان واکسن کووید به گردشگران، آژانس‌های توریستی در ایران تبلیغ «تور تزریق واکسن» را آغاز کرده‌اند.

 سفر به خارج از ایران بیشتر از یک سال است که با همه‌گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، توقف صدور ویزا و گرانی ارز و بلیت پروازهای خارجی تا حد زیادی از دسترس خارج شده است. از سوی دیگر، با وجود تصمیم برخی کشورها، از جمله اتحادیه اروپا برای بازگشایی تدریجی مرزها و اجازه ورود به گردشگران واکسینه‌شده، اما محدودیت سفر به خارج از کشور برای شهروندان ایرانی همچنان پابرجا است.

علاوه‌بر این‌که ایران هنوز در منطقه امن کرونا قرار نگرفته، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر، درحال حاضر تنها گردشگرانی را می‌پذیرند که واکسن‌های مورد تایید آن‌ها را تزریق کرده باشند؛ واکسن‌های فایزر/بیونتک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون که اغلب در ایران در دسترس نیستند.

با این وجود، آغاز واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی در برخی کشورها از جمله ارمنستان، سبب راه‌اندازی و تبلیغ تور واکسن در ایران شده است. پایگاه اینترنتی اوراسیانت خبر داده که ارمنستان از حدود یک ماه پیش مجوز واکسیناسیون عمومی حتی برای اتباع خارجی را به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا داده که تزریق آن را بدون نوبت و رایگان انجام می‌دهد.

به نوشته این رسانۀ منطقه اوراسیا، تزریق واکسن کووید در خیابان مرکزی ایروان، پایتخت ارمنستان، در یک ایستگاه تحت مدیریت وزارت بهداشت این کشور بدون ثبت‌نام قبلی انجام می‌شود. بیشتر افرادِ مشاهده‌شده در صف دریافت واکسن نیز به گزارش این رسانه، شهروندان خارجی و از کشورهای لهستان، ایران، روسیه و چین بوده‌اند.

ارمنستان درحالی فرآیند واکسیناسیون عمومی و تزریق رایگان آن برای اتباع خارجی و گردشگران را آغاز کرده که با استقبال کم مردم کشورش برای دریافت واکسن کووید مواجه شده است، به طوری که تا کنون کمتر از دو درصدِ جمعیت این کشور واکسینه شده‌اند. از این‌رو گفته می‌شود ارمنستان با این سیاست، در پی جذب گردشگر خارجی پس از حدود ۱۸ ماه رکود اقتصادی است.

در ارمنستان سه واکسن آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک تزریق می‌شود. هرچند بیشتر گردشگران ایرانی که این مدت به ارمنستان سفر کرده‌اند، گفته‌اند واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند.

ایرانی‌ها با ویزای فرودگاهی می‌توانند ۳۰ روز در ارمنستان اقامت داشته باشند، بنابراین برای دریافت دوز دوم واکسن آسترازنکا که با فاصله بیشتری انجام می‌شود، یک سفر دیگر باید انجام دهند.

قیمت یک تور چهارروزه به ارمنستان با خدمات معمولی همچون بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل و بیمه مسافرتی از حدود پنج میلیون تومان شروع می‌شود. تورهای اتوبوسی هم به این مقصد وجود دارد که با همان خدمات مشابه، با قیمت حدود سه میلیون تومان اجرا می‌شود.

برخی آژانس‌های گردشگری تبلیغ تور ارمنستان با وعده تزریق واکسن را با توجه به شرایط واکسیناسیون در ایران، درحالی شدت بخشیده‌اند که هیچ تعهد و مسؤولیتی در برابر مسافر و تزریق قطعی واکسن در یک کشور دیگر را نمی‌پذیرند. بعضی از این آژانس‌ها با وجود تبلیغات گسترده‌ای که درباره تزریق رایگان و بدون ثبت‌نام قبلی واکسن کووید در ارمنستان انجام می‌دهند، اما تاکید می‌کنند که توری به نام واکسن ندارند و تور تفریحی ارمنستان را عرضه کرده‌اند و بررسی درباره قطعیت تزریق رایگان واکسن به اتباع خارجی را به عهده خود مسافر گذاشته‌اند.

از سوی دیگر، به تازگی مسؤولان ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده نیز اعلام کرده‌اند گردشگران را به رایگان واکسینه می‌کنند. رسانه‌های امارات مدعی شده‌اند بیش از ۸۰ درصد جمعیت ساکن در این کشور واکسینه شده‌اند. اکنون وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی با انتشار راهنمای دریافت واکسن کرونا برای گردشگران در ابوظبی، اعلام کرده بر اساس تصمیم جدید این کشور، تمام گردشگرانی که ویزای ورود به امارات را دارند و به ابوظبی سفر کرده‌اند، می‌توانند از خدمات تزریق رایگان واکسن کرونا استفاده کنند. در امارات دو واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس قرار دارد.

مسؤولان امارات که بیشتر از یک سال است، گردشگران خارجی را پشت مرزها نگه داشته‌اند، اکنون امیدوارند با این طرح، بخشی از بحران و زیان ویروس کرونا به صنعت گردشگری در کشورشان را جبران کنند.

نرخ تور چهارروزه امارات با ضعیف‌ترین خدمات از شش میلیون تومان شروع می‌شود. شهروندان ایرانی برای سفر به امارات باید ویزا دریافت کنند.

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که مجوز تزریق واکسن به گردشگران را صادر کرده است، اما دریافت واکسن کرونا در این کشور، مثل ارمنستان و امارات رایگان نیست. ولادیمیر پوتین ـ رییس‌جمهور روسیه ـ چندی پیش اعلام کرد قصد دارد به گردشگران خارجی که به این کشور می‌آیند، اجازه دهد تا با پرداخت هزینه‌ای در روسیه واکسن کرونا بزنند.

در حال حاضر روسیه چهار واکسن را برای اجرای برنامه واکسیناسیون در این کشور تایید کرده که رایج‌ترین آن، اسپوتینک‌وی است که در داخل روسیه تولید می‌شود.

مرزهای ایران و روسیه بیشتر از یک سال است که به روی گردشگران یکدیگر بسته شده و ویزای توریستی نیز صادر نمی‌شود، اما این اواخر بازی‌های جام ملت‌های اروپا در سن‌پترزبورگ فرصتی بود تا بعضی از ایرانی‌ها با فن‌آی‌دی، مجوز تماشای این بازی‌ها به این کشور سفر کنند.

با این همه، تبلیغ تورِ واکسن کرونا تا کنون مورد تایید ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار نگرفته است. حتی، معاون گردشگری در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در نامه‌ای خطاب به مدیران گردشگری استان‌ها و تشکل‌های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد.

این واکنش در زمانی نشان داده شده بود که کشورهایی مثل ارمنستان، امارات و روسیه هنوز مجوز رسمی واکسن کرونا را نداده بودند و باور بر این بود که آژانس‌ها وعده‌ای دروغین را تبلیغ می‌کنند. اکنون با توجه به روند کند واکسیناسیون در ایران و در دسترس نبودن واکسن‌های مختلف و از طرف دیگر، با شکل‌گیری بازار غیررسمی فروش قاچاق ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومانی واکسن کرونا در تهران بنا به گزارش بعضی رسانه‌های داخلی، برخی بر آن شده‌اند تا با توجه به وضعیت جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای و ضرورت‌های شغلی و تحصیلی، برای دریافت واکسن راهی این کشورها شوند و آژانس‌های مسافرتی نیز با علم به این تقاضا، تورهای واکسن را در سایه سفر به ارمنستان، روسیه و امارات طراحی کرده‌اند که لازم است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین ستاد ملی کرونا به جای انکار و تکذیب آن و زدن برچسب غیرقانونی به این تورها، وارد فرایند نظارت شوند تا از تخلف و سودجویی احتمالی پیشگیری شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازگشایی مرزها به روی گردشگران مشروط به تزریق واکسن

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد

پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک منطقه مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به‌دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور بارگذاری شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده ـ رییس پژوهشکده مردم‌شناسی ـ گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.

او بیان کرد: آن‌چه امروزه در رابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آن‌ها است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و یادآوری کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و خراسان نیز انجام گرفته است.

بابک صدیقی، مجری این طرح با بیان این‌که پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی ـ بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید، اظهار کرد: پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان با هدف بررسی جایگاه آن و لزوم شناسایی پوشاک منطقه به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به‌دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان این‌که ۱۶۸ مدخل در بخش پوشاک نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری سرزمین بارگذاری شده است، افزود: این گزارش تحقیقی، توصیفی است که در آن از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی (مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و مصاحبه) نیز استفاده شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

محدود شدن سفر از دو کشور به آلمان

آلمان به دلیل نگرانی‌ها از گسترش نوع دلتای ویروس کرونا ورود اغلب مسافران از روسیه و پرتغال را ممنوع کرد.

به نقل از دویچه وله، بر اساس تصمیم جدید آلمان، دو کشور روسیه و پرتغال به دلیل گسترش نوع دلتای ویروس کرونا شامل محدودیت سفری می‌شوند و بنابراین ورود اغلب مسافران از این دو کشور به آلمان ممنوع خواهد شد.

بر اساس این محدودیت سفری جدید که از روز سه‌شنبه اعمال خواهد شد فقط شهروندان و ساکنان آلمان می‌توانند از پرتغال و روسیه به آلمان سفر کنند.

کسانی که اجازه ورود به آلمان از این دو کشور را دارند صرف نظر از نتیجه آزمایش کرونا، باید دو هفته را در قرنطینه سپری کنند.

هر دو کشور روسیه و پرتغال افزایش آمار مبتلایان نوع دلتای ویروس کرونا را گزارش داده‌اند.

مقام‌های بهداشت آلمان بارها در مورد شیوع نوع دلتای ویروس کرونا که نخست در هند شناسایی شد هشدار داده‌اند. اکنون دو کشور روسیه و پرتغال به فهرست دربرگیرنده ۱۴ کشور از جمله بریتانیا، هند، آفریقای جنوبی و برزیل که شیوع انواع مسری‌تر ویروس کرونا در آن‌ها گزارش شده است ملحق شده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محدود شدن سفر از دو کشور به آلمان

دیدار وزیر گردشگری با سفیر آلمان

تسهیل سفر از ۳ کشور به آلمان

تخریب ۱۰۰۰ بنای تاریخی مشهد/ هیچ‌کس مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرد

یک فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تخریب دو سینمای تاریخی مشهد، گفت: در طول سال‌های گذشته دست‌کم ۱۰۰۰ بنا واجد شرایط در مشهد تخریب شده‌اند و مسئولان در تخریب بناها مسئولیتی به عهده نمی‌گیرند.

مسعود نبی‌دوست با انتقاد از تخریب‌ سینماهای تاریخی قدس و آسیا مشهد و واکنش محمد ملک‌ثابت، مدیرکل امور حقوقی حوزه هنری کشور، به این اقدام، اظهار کرد: هویت در موضوع بناهای خاطره‌جمعی حتی از بناهای تاریخی نیز مهمتر است که باعث می‌شوند مردم به وسیله اینها به یک شهر متصل شوند. تجربه من در تخریب‌ بناهای تاریخی و هویتی شهر می‌گوید که هیچ‌کدام از این بناها به وسیله مردم خراب نشدند و همه این‌ها توسط ارگان‌ها و نهادها از بین رفتند. بسیاری از این نهادها با ساختن بناهای متعدد بناهای تاریخی دوران صفوی و قاجاری را از بین بردند و در حال حاضر نیز به بناهای دوران پهلوی رحم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: جالب این‌جاست بلافاصله پس از این تخریب‌ها مانند همیشه ماجرای به اصطلاح «کی بود؛ کی بود؛ من نبودم» به راه می‌افتد. برای نمونه در همین موضوع تخریب سینماها هیچ‌کس احساس مسئولیت نمی‌کند. یک نفر مجوز تخریب می‌دهد و نهادی مانند میراث فرهنگی که باید ارزش ابنیه و هویت بناهای تاریخی را مهم و با ارزش قلمداد کند می‌گوید که به ما ربطی ندارد و حتی در حوزه هنری قید می‌شود که این ساختمان در حال تخریب بود و ارزش تعمیر نداشت، در حالی که این موضوع کاملاً خلاف واقعیت بود.

نبی‌دوست تصریح کرد: افراد دست‌اندرکار و مسئول در این سال‌ها هیچ‌گاه حاضر به گفت‌وگو درباره سینما آسیا نبودند. بنده طرحی درباره نگهداری این سینما داشتم که متأسفانه در زمان پیگیری حتی متوجه این نشدم که با چه کسی باید در این زمینه صحبت کنم و حتی مالک سینما معلوم نبود. یعنی می‌توان گفت تا این حد عدم شفافیت وجود دارد. در این شهر حتی کسی حاضر نیست مسئولیت تخریب را به عهده بگیرد و بگوید ما مقصر بودیم که البته این موضوع محدود به یک یا دو بنا نیست.

۲۸ بنای ثبت شده‌ای که در حال حاضر وجود ندارند

وی بیان کرد: به عنوان کسی که از سال ۱۳۹۴ مسئله اصلی زندگی خود را بافت تاریخی مشهد قرار داده‌ام به جرأت می‌گویم دست‌کم ۱۰۰۰ بنا واجد شرایط بودند که در حال حاضر دیگر وجود خارجی ندارند و نمی‌توانیم ردپایی از فردی در تخریب این‌همه بنای تاریخی در استان ببینیم. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی امر است می‌گوید ما کاره‌ای نیستیم و بزرگترین دغدغه برای این سازمان آن است که شکایتشان به کجا رسیده  و در کجا ثبت شده است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به بناهای ثبت‌شده‌ای که در حال حاضر دیگر وجود ندارند، خاطرنشان کرد: حداقل ۲۸ بنا در فهرست بناهای ثبتی میراث استان وجود داشت که با اجرای طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از میان رفتند. من می‌توانم لیستی از بناهای تخریب‌شده ذکر کنم، با این حال مسئولان مربوطه مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرند و من از این موضوع تعجب می‌کنم.

نبی‌دوست با انتقاد از تخریب بنای سرای ترکمن‌ها در محله چهارباغ، عنوان کرد: در هنگام تخریب این بنای تاریخی مسئولان میراث فرهنگی گفتند که این امر خلاف قانون بوده و باید عین به عین این بنا بار دیگر ساخته شود که اکنون با وجود گذشت هفت سال از این ماجرا شاهد این هستیم که یک مجتمع تجاری به جای این بنای ارزشمند قرار گرفته است و من نمی‌دانم آن بنایی که قرار بود عین به عین ساخته شود، کجاست؟

نمای بالا خیابان و پایین خیابان اثر ارزشمندی بود که در این سال‌ها تخریب شد

وی گفت: بنای مدرسه حاج مهدی عابدزاده نیز به همین سرنوست دچار شد. چیزی که من مداوم در مورد اشتباهات میراث فرهنگی از آن یاد می‌کنم این است که ما یکی از بزرگترین بناهای هویتی تاریخی مشهد را در این سال‌ها از دست دادیم و آن نمای بالا خیابان و پایین خیابان مشهد بود. یک خیابان با این عظمت و نمای کاشی‌کاری که به ثبت ملی هم رسیده بود کاملاً تخریب شد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر این‌که «مسئولان در تخریب بناها مسئولیتی به عهده نمی‌گیرند»، اظهار کرد: در خصوص تخریب سینما قدس هم گفتند که این تخریب پشت درهای بسته صورت گرفته است یا در مورد بعضی می‌گویند که یک شبه تصمیم به تخریب گرفته شد. در حالی که چطور می‌توان در یک شب نمای یک خیابان را از بین برد.

نبی‌دوست خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی حتی نتوانست در موضوع تخریب سینماها با شکایت نزد قوه قضاییه و دادگستری جلوی ماجرا را بگیرد. متأسفانه نهادهای مسئول تنها اظهار نظر می‌کنند و هیچ‌کدام معترض نیستند. این موضوع این شبهه را به وجود می‌آورد که احتمالاً در جایی با یکدیگر به توافقاتی رسیده‌اند که یکی تخریب کند و دیگری چیزی نگوید. این ماجرای اعتراضات هم مثل همیشه بیش از یک هفته دوام نمی‌آورد و بعد سروصداها می‌خوابد.

وی اضافه کرد: من هنوز بر سر ماجرایی که در ۱۷ مهر ۱۳۹۴ پس از تخریب بنای جاج مهدی عابدزاده صورت گرفت ناراحت هستم و این روز برای من به مانند یک روز عزاست که متأسفانه بعد از تمام پیگیری‌ها در آن زمان اقدامی برای جلوگیری از تخریب صورت نگرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توسعه گردشگری معنوی مشهد در گرو چه اقداماتی است؟

پوشاک سنتی نشانی از هویت فرهنگی قوم قزلباش

به‌حکم گذر زمان، تحول اوضاع اجتماعی و روابط با سایر کشورها، تغییرات زیادی در طرز پوشش ایرانی‌ها به وجود آورده که لباس قوم قزلباش استان گلستان هم از این تحولات بی‌نصیب نماند چراکه امروزه تنها در مراسم این نوع لباس را می‌شود دید. اما اگر به این فرهنگ و هنر اقوام، نگاهی نو داشته باشیم چه ازلحاظ اقتصادی، چه ازلحاظ حفظ فرهنگ و هنر مردم این منطقه، تولیدات آن بر جامعه قزلباش تأثیرات بسزایی خواهد داشت، زیرا که لباس آن‌ها از مجموعه هنرهای دستی چون ابریشمکشی، رنگرزی طبیعی، نساجی سنتی، نواربافی، منجوق بافی، سوزن‌دوزی، سکه دوزی و… تشکیل‌شده که موجب اشتغال‌زایی برای گروهی از زنان و دختران منطقه در هر یک از این رشته‌ها خواهد بود.

علاوه بر آن، لباس با توجه به خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد یکی از نمونه‌های عینی و مجسم فرهنگ هر جامعه است که نشانه‌ای از علاقه و اعتقاد آن‌ها به آداب‌ورسوم و هویت فرهنگی‌شان دارد.

مهارت دوخت پوشاک سنتی قوم قزلباش در تیرماه ۱۳۹۸ به شماره ۱۸۵۰ در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت و به ثبت رسید.

مردان قزلباش لباسی از ابریشم دست‌بافت به رنگ قرمز به تن می‌کنند ازجمله پیراهن قرمز (کُینَک) یا پیراهن کرم‌رنگ ابریشمی (آق تافتان)، سربندی ریشه‌دار (آله کالاخه)، شال کمر (بَل قورشاق) که ادامه شال از پشت کمر آویخته می‌شود و شلواری (تامان) با پارچه ابریشمی به نام «آلاق بالاق» با نقوشی از راه‌راه سیاه‌وسفید یا با پارچه پشمی دستباف (چوخا)، جلیقه یا کت پشمی، پا پیچی (دولاق) از جنس پشم با عرض کم و به طول یک متر و نیم که به دور ساق پا می‌پیچند و پاپوشی که به نام «چاروق» به پا می‌کنند.

تفاوت‌هایی در لباس زنان قزلباش ساکن در شهرستان رامیان و مینودشت استان گلستان وجود دارد. ازجمله این‌که در لباس زنان رامیان از نوارهای رنگین دستباف به نام «جَهَک» برای تزیین استفاده می‌شود که این نوار مانند پارچه ابریشمی در کارگاهی به نام «چالا» بافته می‌شود؛ اما در پیراهن زنان مینودشت به‌منظور تزیین، بخش‌هایی از لباس سوزن‌دوزی می‌شود و یا این‌که زنان رامیان آلِه کالاخه را به‌عنوان سربند و به‌صورت نیم تاجی به روی پیشانی عروس به نشان از تأهل می‌بندند. اما زنان مینودشت از پیشانی‌بندی به نام «آلِن دِق» که روی آن سوزن‌دوزی شده، استفاده می‌کنند. دختران قزلباش تا قبل از ازدواج کلاهی به نام کُلته به سر می‌گذارند که قسمت جلویی آن سکه دوزی و با جهک نواردوزی و به همراه روسری ابریشمی قرمزرنگ پوشیده می‌شود. زمانی که می‌خواهند ازدواج کنند، کلته را برمی‌دارند و آله کالاخه روی سر می‌گذارند.

تانبان یا دامن زنان رامیان را جهک دوزی می‌کنند اما زنان مینودشت لبه دامن را با پارچه‌ای به نام «آلاق بالاق» به رنگ سیاه‌وسفید با راه‌های کج، تزیین می‌کنند، علاوه بر آن در بخش بالایی حاشیه دامن هم با سوزن‌دوزی، نقوشی را به شکل نواری زینت می‌دهند که به آن «تِممان دامن‌شلواری» گفته می‌شود.

وجه تمایز دیگر لباس در «کُلَجَه باهار» (کت روی کُلجه) است. مدل یقه باهاری زنان رامیان و مینودشت باهم متفاوت بوده و لبه آستین زنان مینودشت با پارچه آلاق بالاق با پهنای۱۰ سانتی‌متر مزین می‌شود.

از اجزای دیگر لباس زنان این قوم می‌توان به یاخالق اشاره کرد که به‌نوعی پیش جامه‌ای هست برای تزیین روی پیراهن که به گردن آویخته می‌شود و با نوارجهک و سکه تزیین‌شده است. تعداد سکه‌ها در پیش جامه نشان از طبقه اجتماعی یا وضعیت اقتصادی آن خانواده دارد.

کُلَجَه به کت روی لباس گفته می‌شود که آستین آن داری سمبوسه (به شکل مثلث) بوده و تا روی انگشتان را می‌پوشاند. از آرنج تا مچ در قسمت پشت دست باز بوده و با دکمه به هم متصل می‌شود. قسمت زیر بغل کلیجه نیز مثل سایر کت‌ها بدون مرغک و باز است. باز بودن زیر بغل برای تهویه هوا در لباس تعبیه می‌شود.

*گزارش از مریم منصوری کارشناس ثبت میراث ناملموس استان گلستان

غار نخجیر: سفری در دل تاریخ به اعماق زمین

هرگونه گذرگاه یا فضای خالی زیرزمینی با حداقل یک دهانه به خارج از پوسته زمین یا دل صخره‌ها که بر اثر جریان آب‌های اسیدی و نفوذ آن‌ها در سنگ‌ها به‌وجود می‌آید، غار نامیده می‌شود. این آب‌ها پس از نفوذ در سنگ از سقف و دیوارهای غار چکه می‌کنند که این امر، بیشتر وقت‌ها سبب به وجود آمدن شکل‌های عجیبی در کف و سقف غارها می‌شود.

غارها برخلاف کوه‌ها که بر روی زمین کاملا مشخص و متمایز هستند، چندان مشخص نیستند. گاهی یک حفره کوچک بر روی زمین که تنها به اندازه ورود یک نفر جا دارد در ادامه به غاری بزرگ تبدیل می‌شود.

با توجه به تعارف فوق بی‌شک یکی از هیجان انگیزترین و مرموزترین مقاصد گردشگری در دنیا غارها هستند؛ که در این میان غار زنده چال نخجیر جایگاه ویژه‌ای دارد.

این غار در استان مرکزی، شمال شرقی شهرستان دلیجان حوالی شهر تاریخی نراق و در دل کوهی به نام تخت واقع شده است. وجه تسمیه غار از منطقه چال نخجیر گرفته شده است. در زبان محلی مردم، چال به معنی گود و پایین و نخجیر به معنی شکارگاه است.

غار چال نخجیر در سال ۱۳۶۸ توسط سازمان آب دلیجان کشف و ۱۲۰۰ متر از غار در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان ایرانگردی کف‌سازی و نورپردازی شد در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

طبق نظر زمین‌شناسان، قدمت غار نخجیر به دوره سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد و از جمله غارهای تکتونیکی دنیا محسوب می‌شود که در اثر گس معکوس طی میلیون‌ها سال پیش پدید آمده است. طول غار نامشخص است ولیکن تا کنون حدود ۱۲ کیلومتر از آن شناسایی شده است. ارتفاع سقف داخل حداکثر به ۲۷ متر می‌رسد. دمای هوای غار در تمام فصول بین ۹ تا ۱۴ درجه سانتیگراد است. رطوبت غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و به دلیل تهویه طبیعی هرگز کمبود اکسیژن احساس نمی‌شود.

غار نخجیر دارای سه طبقه است که در طبقه اول سفره آب زیرزمینی و دریاچه‌ای وجود دارد که در عمق ۶۱ متری از سطح غار واقع شده و طبقه‌های دوم و سوم غار هم پوشیده از آبشارهای آهکی، قندیل‌ها و چکیده‌ها و چکنده‌هایی است که اشکال زیبایی را پدید آورده‌اند.

بیشتر قسمت‌های غار از سنگ‌های آهکی تشکیل شده است و زمانی که آب وارد زمین آهکی می‌شود در اثر برخورد با فلزها و کانی‌ها مقداری از آن‌ها را در خود حل کرده که نهایتا رنگ حاصل از کانی‌ها باعث تغییر رنگ در آهک می‌شود.

اکثر سازندهای درون غار رنگ سفید شیری دارند که گاهی متمایل به زرد هستند اما در برخی قسمت‌ها املاح گوگرد باعث ایجاد رنگ زرد، املاح آهن باعث ایجاد رنگ سیاه، املاح مس باعث ایجاد رنگ سبز و املاح جیوه باعث ایجاد رنگ نارنجی مایل به قرمز شده‌اند.

گردشگران با ورود به غار نخجیر مجذوب مناظر و اشکال شگفت‌انگیزی همچون انسان، لاک پشت، کرگدن، فیل، تمساح و… می‌شوند که طبیعت به زیبایی هر چه تمام‌تر طی ۷۰ میلیون سال صبر و حوصله این‌گونه از آن‌ها پرده‌برداری می‌کند؛ چه بسا انسان با کمی پا فراتر گذاشتن و بکارگیری قوه‌ی تخیل بتواند در میان این هنرمندی بی‌بدیل طبیعت، تصاویر ساخته و پرداخته شده در ذهن خود را جست و جو، کشف و نظاره کند.

انعکاس نور از طریق منشور بلورها و سنگ‌های کلسیت، در کنار آویزهای گوناگون از سقف و پوشش کریستالی اسفنجی دیوارها و کف و نیز وجود حوضچه‌های متعدد، تراس‌ها و دهلیزها و تالارهای زیبایی همچون تالار عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها منظره عجیب و غریب ایجاد می‌کند که این غار را به یکی از برجسته‌ترین غارهای آهکی تبدیل کرده است. یکی دیگر از عجایب این غار زنده بودن آن است بدین معنی که در صورت آسیب و بروز خرابی‌ها نابود نمی‌شود و می‌تواند در طول زمان، مجدد خود را ترمیم و بازسازی کند.

غار زیبا و اعجاب‌انگیز نخجیر هرساله میزبان و پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است که با قصد تجربه‌ای منحصر به فرد و هیجان‌انگیز در دل تاریخ، پای بر اعماق پر رمز و راز زمین می‌نهند. آری زمانی که طبیعت دست به کار می‌شود چشم‌ها خیره و زبان‌ها قاصر از وصف شایسته این هنرنمایی می‌شوند.

* گزارش از سارا رضیئی

منبع: میراث آریا

مرتبط:

خفاش‌ها؛ متهمان ردیف اول نابودی غارنگاره‌های تاریخی

غار دژمنده شهر زیرزمینی خوئین