پوشاک سیستان و بلوچستان

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد

پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک منطقه مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به‌دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور بارگذاری شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده ـ رییس پژوهشکده مردم‌شناسی ـ گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.

او بیان کرد: آن‌چه امروزه در رابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آن‌ها است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و یادآوری کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و خراسان نیز انجام گرفته است.

بابک صدیقی، مجری این طرح با بیان این‌که پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی ـ بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید، اظهار کرد: پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان با هدف بررسی جایگاه آن و لزوم شناسایی پوشاک منطقه به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به‌دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان این‌که ۱۶۸ مدخل در بخش پوشاک نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری سرزمین بارگذاری شده است، افزود: این گزارش تحقیقی، توصیفی است که در آن از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی (مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و مصاحبه) نیز استفاده شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *