«اما»ی بزرگ مقابل نمایشگاه ملی صنایع دستی

خبرهای رسیده از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حاکی از آمادگی برای برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی است؛ با این همه، برگزاری این رویداد همچنان با یک «اما»ی بزرگ به نام کرونا همراه است.

 شیوع کرونا باعث شد تا سال گذشته نمایشگاه ملی صنایع‌دستی برگزار نشود، اما عبدالحسین کفیری، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چنین عنوان می کند که در نظر دارند سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را امسال برگزار کنند.

توجه به اهمیت حوزه صنایع‌دستی و حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان و فعالان این حوزه علت این تصمیم عنوان شده است.

با این همه برگزاری نمایشگاه منوط به یک تصمیم مهم و آن هم صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا است. مجوزی که در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی کرونا در کشور، امری غیرممکن به نظر می رسد.

هرچند نماینده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رعایت تمامی پروتکل ها به شرط صدور مجوز ستاد ملی مقابله کرونا را وعده داده است و از طرفی پیکر بی جان صنایع دستی در روزهای کرونایی، به گواه کارشناسان و فعالان این حوزه، نیاز به تنفسی دوباره دارد. اما اینکه برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در پیک جدید بیماری، می تواند به منزله نفسی دوباره تلقی شود یا همین حیات اندک را هم از عرصه صنایع دستی بگیرد، پرسشی است که در صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا و برگزاری نمایشگاه، می توان نتایج آن را مشاهده کرد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اعلام کرده است که «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، از یکم الی هفتم شهریور امسال، سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین­‌المللی تهران برگزار می شود.»

او اضافه کرده است: «این نمایشگاه با حضور هنرمندان، تولیدکنندگان و فعالان صنایع‌دستی سراسر کشور و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی (به شرط صدور مجوز ستاد ملی مقابله کرونا) برگزار می‌شود و در همین راستا سالن‌های شماره ۸ و ۹ مختص شرکت‌­ها و برندهای مطرح صنایع‌دستی و سالن­‌های شماره ۱۱-۱۰ و ۲۵ به‌منظور حضور هنرمندان و تولیدکنندگان استان‌های مختلف کشور در نظر گرفته شده است.»

منبع: ایسنا

“برندسازی” مغفول مانده گردشگری کرمانشاه!

امروزه برخی شهرها در جهان به مقصد بسیاری گردشگران تبدیل شده و با کمی دقت پی می‌بریم یکی از عوامل اصلی که این شهرها را متمایز کرده، بحث “برندسازی” است.

 این شهرها درتلاشند تا با برندسازی برای خود آوازه و شهرتی بدست آورند و گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب کنند، همانطور که شهر لندن با توجه به همین برندسازی و ایجاد یک تصویر قدرتمند و جذاب در ذهن مخاطبان توانسته سالانه بیش از ۱۷ میلیون گردشگر را به سمت خود بکشاند.

سیاستگذاران شهری در شهرهای هنگ کنگ، توکیو، کوالالامپور، نیویورک و پاریس نیز طی دهه های گذشته با تمرکز روی مجموعه ای از ویژگی های مثبت شهرهای خود توانسته اند رتبه های بالاترین برندهای شهری جهان را به خود اختصاص دهند.

در برندسازی شهری باید بگونه ای عمل کرد که وقتی از بازدید کننده ای درباره شهری سئوال می شود، به سرعت یک ویژگی مهم آن شهر در ذهنش متبادر شود، لذا باید بگونه ای ذهن گردشگران و جهانگردان را تسخیر کنیم که شهری جذاب، مطلوب و احترام آمیز در ذهنشان نقش ببندد.

هرچند بازار برندسازی شهری در ایران هم طی دهه های اخیر داغ شده و تعدادی از شهرهای کشور از جمله اصفهان و تبریز و تهران توانسته اند در این زمینه موفق ظاهر شوند، اما این مقوله مهم در کرمانشاه طی سال‌های اخیر قربانی تصمیم گیری های متزلزل و پراکنده مسئولین استانی شده تا جایی که هنوز به یک اتفاق نظر واحد برای معرفی یک برند برای کرمانشاه نرسیده اند و هر بار از برندی سخن می گویند.

شهریور سال ۱۳۹۶ در کارگروه گردشگری استان که با حضور اسدالله رازانی استاندار پیشین کرمانشاه برگزار شد، برای اولین بار به شکل رسمی از طرحی رونمایی شد که قرار بود برندینگ شهری کرمانشاه باشد و سالانه گردشگران بسیاری را به این استان بکشاند.

داود ندیم مشاور طرح توسعه شهری کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه می‌خواهیم کرمانشاه را با برند نیلوفر ایرانی به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: “خواستگاه گل نیلوفر ایرانی، استان کرمانشاه است. این برند برای کرمانشاه تدوین شده است تا مردم آن را ثروتمند کند و درآمدزایی مناسبی برای شهرداری به‌وجود آورد. نمادی هم برای این گل تدوین شده است.”

این طرح آن زمان با استقبال مسئولین استانی مواجه شد و قرار براین بود تا با اجرای تعداد زیادی پروژه گل نیلوفر هرچه سریعتر به عنوان‌ برند کرمانشاه معرفی شود و طی سال ۱۳۹۷ رونمایی رسمی آن انجام گیرد تا کرمانشاه اولین شهر ایران باشد که صاحب برندینگ شهری می شود.

سال ۱۳۹۷ گذشت و خبری از رونمایی رسمی از نیلوفر ایرانی نشد. درحالی که دیگر شهرهای ایران آرام آرام به سمت اجرایی شدن برندینگ شهری خود حرکت می کردند، تا اینکه در سال ۱۳۹۸ در “همایش اقتصاد شهری و تالار مذاکرات سرمایه گذاری در شهر نیلوفری ایران” برای بار دوم این طرح دوباره مطرح شد، اما علیرغم گذشت حدود دو سال از این مراسم بازهم می بینیم که این طرح مسکوت مانده است.

در کنار برنامه های جسته گریخته ای که طی سال‌های گذشته برای معرفی گل نیلوفر به عنوان برند تاریخی شهر کرمانشاه مطرح می شد، زمزمه هایی مبنی بر تعریف برند گردشگری برای هرکدام از شهرستان های استان هم از سوی مسئولین میراث فرهنگی به گوش می رسید.

سرانجام علیرضا مرادی بیستونی معاون اسبق گردشگری استان طی مصاحبه ای که سال ۱۳۹۷ با ایسنا داشت، اعلام کرد: “امسال برندهای گردشگری استان را معرفی خواهیم کرد”.

این مسئول در ادامه توضیح داد:” باتوجه به اینکه استان کرمانشاه دارای پتانسیل های بسیاری درحوزه گردشگری است، می توانیم برندهای مختلفی را برای آن معرفی کنیم، در این راستا کمیته ای برای شناسایی و بررسی ظرفیت های گردشگری استان که می توانند تبدیل به برند شوند تشکیل داده‌ایم. در این کمیته برای هر شهرستان یک برند گردشگری و در بحث انواع غذاها و شیرینی های محلی نیز برندهایی را برای استان  معرفی خواهیم کرد”.

هدایت حاتمی معاون پیشین استانداری کرمانشاه نیز در همان سال که بحث برندینگ گردشگری کرمانشاه داغ بود، در نشست بررسی آخرین وضعیت ساخت بازارچه های صنایع دستی استان ضمن تاکید بر لزوم توجه به برندسازی صنایع دستی در استان، اعلام کرد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های استان برای برندسازی و استفاده از پتانسیل‌های بومی استفاده کنیم، لذا درگام اول، المان عسل در شهرستان صحنه بعنوان شهر مهم تولید عسل نصب خواهد شد و در دیگر شهرستان‌ها نیز بر اساس ظرفیت‌هایی که دارند این برندسازی انجام می شود”.

هرچند که بحث برندینگ شهری و گردشگری در کرمانشاه طی چندسال اخیر به کلید واژه ای مهم در صحبت های مسئولین استانی حول موضوع گردشگری تبدیل شده بود، اما بی برنامگی و شاید نداشتن تعریف درست از برند گردشگری آنها را سرگردان میان طرح ها و برنامه های مختلف کرده بود تا جایی که روزی روی گل نیلوفر، روزی روی محصولات کشاورزی و روزی دیگر روی صنایع دستی برای تبدیل شدن به برند کرمانشاه حساب باز می کردند.

طی این سالها صحبت های پراکنده زیادی راجع به برندینگ کرمانشاه شده، اما هیچگاه به مرحله عملیاتی شدن نرسیده اند،‌ این درحالی است که در همین روزهایی که میراث فرهنگی کرمانشاه با حضور سرپرست جدید خود گویا به خواب عمیقی فرو رفته، مدیرکل میراث فرهنگی استان همسایه یعنی کردستان خبر از آن می دهد که بزودی برند این استان بصورت رسمی رونمایی خواهد شد.

استان کرمانشاه به واسطه تاریخ و تمدن کهن، اقلیم چهار فصل، کوه های بلند، دشت های سرسبز، رودخانه و سراب های خروشان، اقوام و مذاهب مختلف و فرهنگ های گوناگون کلکسیونی از ظرفیت های گردشگری است که می توان برای آن هم برند استانی و برای هر شهرستان یک برند را معرفی کرد.

با توجه به مغفول ماندن این مقوله مهم در گردشگری کرمانشاه قصد داریم ظرفیت های شهرستان های مختلف استان را در بحث برندسازی طی سلسه گزارشاتی با عنوان “برندهای مغفول مانده گردشگری کرمانشاه” معرفی کنیم.

منبع: ایسنا

موزه بزرگ خراسان به مرکز اسناد صنعت گردشگری ایران تبدیل می‌شود

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: یکی از نتایج برگزاری سمپوزیوم ملی یک‌صد سال گردشگری ایران استفاده از ظرفیت موزه‌ها جهت جمع‌آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران بود که موزه بزرگ خراسان می‌تواند پایه‌گذار آن در سطح کشور باشد.

محمد رکنی در سمپوزیوم ملی یک صد سال گردشگری ایران که پیرامون سیر تاریخی گردشگری، فرهنگی، زیارتی، طبیعت‌گردی و ورزشی به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۶ تصمیم‌ گرفته می‌شود موزه‌ای در فضای پارک ملت مشهد برای خراسان تعریف شود، اما با مشکلاتی مواجه شده و تصمیم بر این می‌شود که فضای دیگری در شهر مشهد برای این موضوع پیش‌بینی شود.

وی افزود: بعدها در سال ۱۳۷۱ این موضوع در جلسات متفاوتی که در استانداری وقت با حضور ریاست میراث فرهنگی کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و در فضای بوستان کوهسنگی یک قطعه زمین برای موزه پیش‌بینی می‌شود که عملیات طراحی و ساخت را با مدیران کشوری و استانی آغاز کرده که تا سال ۱۳۹۳ بهره‌برداری آن ادامه پیدا می‌کند.

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: در جلساتی که با دوستان و همکاران خود در خصوص این سمپوزیوم داشتیم به این نتیجه رسیدیم یکی از فرصت‌هایی که می‌توانیم از موزه استفاده کنیم، ایجاد مرکزی تحت عنوان جمع‌آوری اسناد و مدارک هتلداری و صنعت گردشگری کشور است. یکی از فرصت‌هایی که در موزه می‌توان از آن استفاده کرد، جمع‌آوری اسناد و مدارکی است که در دست پژوهشگران و محققان قرار دارد. فرصت خوبی است تا نسبت به جمع‌آوری این مستندات اقدام کنیم تا در یک فرصت مناسب در قالب یک کار نمایشگاهی در یک زمان مناسب به نمایش بگذاریم.

رکنی یادآور شد: آغاز ۱۰۰ سال دوم گردشگری ایران را می‌توان بر مبنای جمع‌آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران قرار داد. در خراسان رضوی نیز کسانی هستند که نسبت به جمع‌آوری این اسناد اقدام کرده‌اند که در صورت تحویل این اسناد به موزه بزرگ خراسان می‌توانیم به روش خود مستندسازی کنیم تا بتوانیم یک مرکز قوی از این داشته‌های ارزشمند که هویتی از شهر مشهد، خراسان و ایران خواهد بود ترتیب داده و پایه‌گذار آن در سطح کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌ها می‌توانند به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری بسیار موثر در سطح کشور باشند. کسانی که در صنعت گردشگری فعال هستند، کمک کنند تا موزه‌ها با حضور گردشگران داخلی و خارجی به رونق اصلی خود بازگردد. موزه‌ها در تمام دنیا به عنوان یک مقصد گردشگری موثر دیده شده‌اند.

موضوع آموزش کودکان و نوجوانان و حضور بیشتر افراد ناتوان در موزه‌ها مورد توجه قرار گیرد

مدیر موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: در موزه خراسان به دو موضوع به صورت ویژه فکر کرده و برنامه ریخته‌ایم. یکی از رسالت‌هایی که موزه‌ها باید در دستور کار خود قرار دهند، توجه به موضوع آموزش کودک و نوجوان است. همچنین دیگر موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع معلولین یا افراد کم‌توان در مکان‌های فرهنگی و مقاصد گردشگری است. افرادی که در سمپوزیوم حضور دارند باید راهکارهایی را در خصوص توجه به موضوع کودک و نوجوان و حضور بیشتر کم‌توان‌ها در مقاصد گردشگری مدنظر خود قرار دهند. این دو موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و نیاز است که این اتفاق خوب به عنوان یک دستاورد از این سمپوزیوم مطالبه‌گری شود.

رکنی اضافه کرد: اگر تاکنون موفقیتی در حوزه معرفی موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و مقاصد گردشگری رخ داده بدون کمک و حضور افرادی که در حوزه گردشگری تاثیر داشته‎‌اند، مقدور نبوده است. در تمام کارهایی که در حوزه معرفی با کار ما ارتباط پیدا می‌کند، از افراد تحصیل کرده در حوزه صنعت گردشگری استفاده کرده‌ایم تا قوت قلبی در حوزه راهنمایان گردشگری باشیم. در موزه بزرگ خراسان سال‌ها است که به صورت اختصاصی دفتر انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در آن مستقر بوده که در حوزه اقداماتی که در جهت معرفی مجموعه‌های تاریخی در سطح استان نیاز بوده پای کار بوده‌اند.

منبع: ایسنا

سفری به قصه‌های تهران در ابتدای قرن ۱۴

«قصه‌های تهران» این بار راوی وقایع قرن چهاردهم خواهد بود.

مجموعه «قصه تهران» با اختصاص بخش ویژه‌ای به قرن ۱۴ که تا پایان آن هشت ماه باقی مانده است، قصد دارد رویدادها و وقایع مهم این دوره را از دیدگاه خود مرور کند و در این شماره، سراغ دهه نخست سده چهاردهم خورشیدی رفته است.

گاهشمار دهه آغازین، شکل‌گیری بلدیه و تهران مدرن، نخستین فرودگاه تهران، موسیقی در آغاز قرن نو، به روایت نقشه ۱۳۰۹، خیابان ولیعصر قبل از شکل‌گیری، گشتی در میدان حسن‌آباد و سینما در دهه نخست را در این قسمت می‌بینید.

قصه‌های تهران که پیش‌تر پنجشنبه شب‌ها اجرا می‌شد، این‌بار دوشنبه ۲۸ تیرماه ساعت هشت شب از صفحه اینستاگرام آن «TEHRANSTORIES.PRP@» به صورت زنده پخش خواهد شد.

 

قصه تهران

منبع: ایسنا

تجاوز حفاران غیرمجاز به میراث باغشهر تفت

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از دستگیری سه حفار غیرمجاز و کشف یک دستگاه فلزیاب در تفت خبر داد.

سرهنگ «مهدی رحیم زاده» در تکمیل این خبر اظهار کرد: سه حفار غیرمجاز به همراه یک دستگاه فلزیاب در شهرستان تفت دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: متهمان به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورت‌جلسه، بازجویی‌های اولیه و سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان با بیان اینکه هرگونه تصمیم‌گیری و دخل و تصرف در بافت‌های تاریخی استان، به‌خصوص بافت های ثبت‌شده باید با نظر اداره‌کل میراث فرهنگی انجام شود، از مردم خواست تا در صورت مشاهده مورد مشکوک حفاری غیرمجاز، مراتب را به‌ صورت شبانه‌روزی به شماره ۰۳۵۳۶۲۰۲۷۷۷ اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه حمل و نگهداری دستگاه فلزیاب بدون اخذ مجوز، جرم است، گفت: به دلیل اینکه دستگاه فلزیاب برای کشف اشیای تاریخی مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از این دستگاه نیاز به دریافت مجوز از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در پایان یادآور شد: چنانچه دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز به‌قصد کشف اموال فرهنگی – تاریخی مورداستفاده قرار گیرد، علاوه بر ضبط دستگاه به نفع وزارت میراث فرهنگی، مرتکب به یک تا سه سال حبس مجازات مقرر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ محکوم می‌شود.

به نقل از اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، متاسفانه این اولین باری نیست که حفاران غیرمجازان به جان طبیعت افتاده‌اند، قبلا نیز بنا به گفته برخی از کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی، حفاری غیرمجاز در یزد رشد و البته آمار دستگیری و برخورد با حفاران نیز طی گذشته تاکنون رشد داشته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باغ صدری تفت یا باغ نمیر تفتی؟

راه‌آهن ایران از یونسکو رد می‌شود؟

ایران امسال با دو پرونده «راه‌آهن» و «هورامان» در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده است. کارشناسان نظر اولیه را درباره این دو پرونده به ایران اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد شانس هورامان برای ثبت جهانی بیشتر از راه‌آهن باشد، هرچند هنوز مسؤولان میراث فرهنگی امید دارند هر دو پرونده به فهرست جهانی یونسکو وارد شود.

کمیته میراث جهانی یونسکو پس از یک سال وقفه به علت همه‌گیری کرونا، از روز جمعه در چین آغاز به کار کرده است. کمیته مجازی است و به گفته معاون میراث فرهنگی، فقط اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند. برگزاری مجازی، قدرت رایزنی و مذاکرات در ارتباط با ثبت پرونده‌ها را پایین آورده است. محمدحسن طالبیان قبلا به این نکته اشاره کرده بود. او حالا به فرانسه، مقر اصلی یونسکو رفته تا شاید رایزنی‌ها از این زاویه بهتر انجام شود.

پرونده راه‌آهن ایران براساس برنامه اعلام‌شده از سوی دبیرخانه یونسکو قرار است روز یکشنبه ۲۵ جولای (۳ مرداد) و پرونده ثبت منظر فرهنگی هورامان ( اورامانات) روز سه‌شنبه ۲۷ جولای (۵ مرداد) بررسی شود. طالبیان روز شنبه، ۲۶ تیرماه در مصاحبه‌ای که وب‌سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر کرده، گفته بود: نظریه اولیه ایکوموس در خصوص این دو پرونده اعلام شده است و بر اساس نظرات دریافت‌شده، اورامانات یا هورامان از بخت بالایی برای ثبت در فهرست میراث جهانی برخوردار بوده و در خصوص پرونده راه‌آهن البته مسائلی مطرح شده است. با این وجود در حال رایزنی‌های نهایی برای این دو پرونده هستیم.

معاون میراث فرهنگی به جزئیات نظر کارشناسان یونسکو درباره پرونده راه‌آهن اشاره‌ای نکرده و سربسته گفته که به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و گستردگی محدوده عرصه و حریم این دو پرونده، فرآیند بررسی کارشناسی آن در ایکوموس و کمیته میراث جهانی قابل توجه است.

ارزیابی پرونده راه‌آهن، به گفته طالبیان در سال ۱۳۹۸ با بازدیدهای میدانی ارزیاب ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها) انجام شده است. همان موقع هم اصلاحات و نظراتی به این پرونده وارد شد. در حقیقت، پرونده راه‌آهن سال ۱۳۹۶ به یونسکو تحویل داده شد. کارشناسان یونسکو آن زمان هم نظرات و اصلاحاتی را روی این پرونده وارد دانستند. معاون میراث فرهنگی گفته بود: کارشناسان یونسکو نقشه‌ها و جزئیات بیشتری را برای تکمیل پرونده نیاز داشتند که در این رابطه اطلاعات بیشتر به آن‌ها ارائه شد تا این پرونده در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شود و برای سال ۲۰۱۹ به ثبت برسد.

اما پرونده راه‌آهن در سال ۲۰۱۹ که به همراه جنگل هیرکانی در کمیته میراث جهانی بررسی شد، به دلیل نقایصی که داشت، برگشت خورد و درحالی که هیرکانی وارد فهرست جهانی یونسکو شد، سهمیه دیگر ایران برای ثبت جهانی میراث فرهنگی از دست رفت. قرار شد شانس این پرونده در سال ۲۰۲۰ دوباره محک زده شود. اما ویروس کرونا اجلاس را یک سال به تعویق انداخت. حالا در اجلاس ۲۰۲۱ ثبت این پرونده قرار است دوباره مطرح شود، اما پیش‌بینی کارشناسان مربوطه با توجه به نظر اولیه ارزیاب‌ها و کارشناسان یونسکو بر این است که احتمالا بخت پرونده راه‌آهن به اندازه هورامان بلند نباشد. گرچه رایزنی‌ها برای هر دو پرونده همچنان ادامه دارد.

ایران در سال‌های اخیر برای جبران سال‌هایی که در کمیته میراث جهانی یونسکو حضور نداشت، به پرونده‌های زنجیره‌ای گرایش پیدا کرده است؛ قنات‌ها، کلیساها، باغ‌های ایرانی و حالا راه‌آهن و پس از آن هم پرونده کاروانسراها. نظر معاون میراث فرهنگی این است که پرونده‌های زنجیره‌ای و بزرگ خوب است و شانس زیادی خواهد داشت. پرونده راه‌آهن هم ۱۴۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد و استان‌ها را به هم متصل می‌کند. پرونده کمی‌ برای یک کشور نیست. تمام ایستگاه‌ها و … را می‌توان به عنوان مقصد جهانی معرفی کرد. از زمانی که پرونده راه‌آهن مطرح شد بسیاری از ساختمان‌های قدیمی ‌راه‌آهن حفظ شد، درحالی که قصد تخریب آن‌ها را داشتند. حتی قرار است این ساختمان‌ها مرکز اقامتی شود و یا موزه راه‌آهن ایجاد کنند.

شبکه راه‌آهن ایران با گستره پهناوری که در سراسر کشور دارد، دارای سیستم زنده و درحال کار است که نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری از آن با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است. این شبکه همواره شاهد دخالت عوامل بهره‌بردار و توسعه بوده است. اگرچه در اطراف این شبکه ریلی، سازه‌ها، پل‌ها، ایستگاه‌ها و حتی لوکوموتیوهای قدیمی و واجد ارزش وجود دارد و بخش‌هایی از این شبکه، همانند راه‌آهن شمال ـ جنوب هویت تاریخی دارد، اما سوال اصلی این است که در صورت ثبت راه‌آهن ایران در فهرست جهانی یونسکو، دخالت‌ها و بهره‌برداری‌ها را با این وسعت شبکه ریلی چگونه می‌توان کنترل و محافظت کرد که در ادامه، این اثر گسترده مخدوش نشود و در معرض خطر قرار نگیرد؟

چه چشم‌اندازی برای بهره‌بردار و متولی آن برای نگهداری و محافظت از این اثر و چگونگی اجرای پروژه‌های توسعه در شبکه ریلی تعریف شده است؟

سوال دیگری که برای فعالان میراث فرهنگی ایجاد شده و همچنان بی‌پاسخ مانده، این است که چرا با وجود ۵۷ پرونده معطل در فهرست موقت یونسکو و کارنامه قابل بحث محافظت و نگهداری از میراث ملی و جهانی از سوی متولی، مسؤولان میراث فرهنگی بر پیگیری و ثبت پرونده غول‌آسای راه‌آهن اصرار دارند که از همان ابتدا با ایراد کارشناسان یونسکو ایکوموس مواجه شد؟

منبع: ایسنا

مرتبط:

«راه‌آهن ایران» و «هورامان» کارت سبز یونسکو را می‌گیرند؟

چرا مشهد پایلوت واحدهای اقامتی در ایران محسوب می‌شود؟

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد هتل و هتل‌آپارتمان‌های موجود و در دست احداث کشور در مشهد قرار دارد. مشهد به عنوان شهری با ۲۰۰ میلیون نفر شب اقامت در سال به عنوان پایلوت واحدهای اقامتی کشور و پایلوت اقامت در بحث سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران قرار دارد.

سیدمسعود منتجبی در سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران که پیرامون سیر تاریخی گردشگری فرهنگی، زیارتی، طبیعت‌گردی و ورزشی به صورت وبینار برگزار شد، در خصوص تاریخچه هتلداران در ایران و مشهد اظهار کرد: برای اینکه چارچوب ذهنی مناسبی از این موضوع داشته باشیم ضروری است که درجه نخست به تاریخچه سفر نگاهی داشته باشیم. آنچه سفر برای ما رقم زده و تاریخی که به قدمت انسان تاریخ دارد. سفر همزاد انسان است و با انسان رشد و تکمیل پیدا کرده است.

وی افزود: نخستین مستندات رسمی سفر در دنیا به قرن ۱۶ و ۱۷ بازمی‌گردد. نخستین نوشتاری که به صورت رسمی از عنوان توریست و مسافرت استفاده می‌کند به قرن ۱۷ در فرانسه بازمی‌گردد. در اروپا پس از قرن ۱۸ و انقلاب صنعتی شکل سفر و مسافرت با رشد بیشتری جلوه پیدا می‌کند تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک مقوله مهم اقتصادی و گذران اوقات فراغت خودش را نشان می‌دهد.

نخستین نشانه‌های تاریخ سفر در ایران به چه زمانی بازمی‌گردد؟

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور گفت: تاریخ مدون ایران با آنچه که وجود دارد تفاوت‌های زیادی دارد. نخستین نشانه‌هایی که در مورد سفر و مسافرت وجود دارد می‌توان به سفرنامه‌نویسی‌های ناصرخسرو و ابن‌بطوطه در تاریخ‌های قرون اولیه اسلامی اشاره کرد. آنچه در تاریخ مدون وجود دارد، از اوایل قرون اسلامی با واژه سفر، گردش و اقامت روبرو هستیم، اما شاید مدون شدن این تاریخ در ایران با محدوده زمانی کمتر از ۱۰۰سال خودش را نشان می‌دهد.

منتجبی ادامه داد: نخستین آژانس مسافرتی در دنیا در سال ۱۸۵۰ میلادی در انگلستان ثبت شده اما وقتی گینس را مطالعه می‌کنید، هتل یاماناشی در کشور ژاپن که در سال ۷۰۵ میلادی تاسیس شده، نخستین هتل دنیا است که در حال حاضر نیز فعالیت دارد. خانواده‌ای که این هتل را تاسیس کردند، ۲۷ نسل پس از آن خانواده اولیه این هتل را کماکان اداره می‌کنند. دومین هتل دنیا نیز به نام کوماتزو در ژاپن قرار دارد که در سال ۷۱۷ میلادی افتتاح شده و کماکان فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران پیش از اسلام نیز مکتوباتی از مورخین روم و یونان باستان در مورد سفر به ایران وجود دارد که به صورت کاملا مشخص در قرون اولیه اسلامی در سفرنامه‌نویسانی که از ایران به سایر نقاط مسافرت کرده‌اند، مستنداتی وجود دارد. اداره رسمی توریسم کشور برای نخستین بار در سال  ۱۳۱۴ در اداره جهانگردی در وزارت کشور وقت پایه‌گذاری شده است.

تشکیلات رسمی گردشگری ایران به ۱۰۰ سال هم نمی‌رسد

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور یادآور شد: تشکیلات رسمی گردشگری ایران به یکصد سال هم نمی‌رسد. اگر هتلی داشته‌ایم که مربوط به قبل از این تاریخ بوده، عملا تاریخ مدونی از آنان وجود ندارد. اداره جهانگردی همواره در حال تکمیل بوده که در سال ۵۳ و ۵۸ تغییراتی به وزارت فرهنگ و ارشاد ملی داشته است. در سال ۷۷ به سازمان جهانگردی و در سال ۸۳ به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شکل گرفته و در حال حاضر هم به وزارتخانه تبدیل شده است.

منتجبی عنوان کرد: در منابع موجود از گراندهتل به عنوان اولین هتل ایران واقع در خیابان لاله‌زار جنوبی که توسط فردی به نام باقرخان در دوره قاجار تاسیس شده، اشاره شده که در حال حاضر تحت عنوان بازار مرکز فروشندگان کالاهای الکترونیک فعالیت دارد. در برخی منابع نیز از گراندهتل قزوین به عنوان نخستین هتل ایران یاد شده که در سال ۱۲۹۹ افتتاح شده است. مباحثی  پیرامون بازسازی و مرمت مجدد گراندهتل قزوین مطرح شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

blank

هتل پارس مشهد، قدیمی‌ترین هتل فعال ایران

وی گفت: اولین هتل ایران که هنوز فعالیت دارد، هتل پارس مشهد است که در خیابان امام خمینی (خیابان ارگ) در سال ۱۳۱۶ افتتاح شده است. بهره‌بردار نخست این هتل یک فرد یهودی‌الاصل به نام امین بوده که بعدها توسط آقای مجاور خریداری شده و هنوز هم توسط ایشان اداره می‌شود.

 

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور اضافه کرد: در سال ۱۸۹۹ یک سیاح فرانسوی از مشهد بازدید می‌کند و در سفرنامه خود قید می‌کند که «در مشهد هتلی وجود ندارد و به ناچار در ساختمان شرکت حمل‌ونقل روسی اقامت کردم». حاجی داوود هندی در سال  ۱۳۰۵ نیز به مشهد سفر می‌کند و در سفرنامه خود قید می‌کند که «برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد آمدم اما در این شهر همانند شهرهای بزرگ هند مانند بمبی هتلی وجود ندارد». عملا بر اساس سفرنامه‌ سیاحان تا سال ۱۳۰۵ چیزی تحت عنوان هتل در مشهد نداشته‌ایم.

منتجبی گفت: در سال ۱۳۱۵ هتل باختر مشهد را داشته‌ایم که در سال ۱۳۲۲ به بنای فعلی منتقل می‌شود و در حال حاضر تحت عنوان مهمان‌سرای نیروی انتظامی فعالیت دارد. در تاریخ آمده که در سال ۱۳۳۸ هتل فیروزه در آتش سوخت و آتش‌نشانانی که برای مهار آتش اعزام شده بودند، دچار آسیب شده و برای درمان به آلمان اعزام شدند اما اینکه هتل فیروزه در کجا قرار داشته آماری وجود ندارد.

مستندنگاری در حوزه تاریخ هتلداری در ایران و مشهد ضعیف است

وی اظهار کرد: در زمان تخریب اطراف حرم، هتل سینا و تقدیسی که قدیمی‌ترین هتل‌های مشهد بودند نیز تخریب شدند، اما تاریخ دقیقی از این دو هتل در مستندنگاری‌ها وجود ندارد. برابر با مستندات موجود در دوره پهلوی اول ۳۳ مسافرخانه یا مهمان‌پذیر در مشهد وجود داشته است. در همین مستندات نیز از مسافرخانه‌ای به نام سید کاظم در کوچه گندم آباد یاد شده که مهمانانی را که از هندوستان به مشهد می‌آمدند، پذیرایی می‌کرده است. مستندنگاری در حوزه تاریخ هتلدارای در سطح ایران و مشهد ضعیف است. آثار و تاریخ مدون زیادی نداریم که شاید یک دلیل آن این بوده که در این دوره تاریخی سازمان و تشکیلات منظم گردشگری در ایران نداشته‌ایم.

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور تصریح کرد: اولین پانسیون مشهد در ۱۳۲۹ تحت عنوان پانسیون ایران توسط مرحوم مستوفی در مشهد ایجاد شد. ایشان در روزنامه‌های آن زمان می‌نوشت «بسیاری از افرادی که برای ادامه تحصیل به مشهد می‌آیند با مشکلات و مفاسد گوناگونی مواجه می‌شوند که تنها دلیل آن نبود محل و سرپناهی دائم برای اقامت آنان است. این محل را افتتاح می‌کنم تا در اختیار دانش‌آموختگانی باشد که به مشهد می‌آیند». پانسیون ایران به نام پانسیون سعدی در میدان سعدی فعلی سال‌های زیادی فعال بود که سپس به ایستگاه سراب فعلی منتقل شده که در حال حاضر تحت عنوان هتل پانسیون سعدی فعال است.

خانه داروغه مشهد

مشهد میزبان نخستین نمایشگاه تاریخ ۱۰۰ ساله اقامت ایران در مهر ماه

منتجبی گفت: خوشبختانه اتفاق خوبی در سال گذشته در مشهد و در سلسله جلساتی که با محمد رکنی، مدیر موزه بزرگ خراسان داشتیم، رخ داده است. با توجه به پتانسیل موزه بزرگ خراسان، جای مرکز اسناد گردشگری خالی است که بتواند در چارچوب تاریخ شفاهی و تاریخ مدون، اسناد مربوط به ترین‌ها و اولین‌های صنعت گردشگری و اقامت در خراسان را جمع‌آوری کند و در اختیار محققان قرار دهد. در این زمینه پیگیری‌هایی انجام دادیم و با پژوهشکده ثامن نیز به تفاهم رسیدیم که از توان آن‌ها استفاده کنیم. پیش‌زمینه‌ای برای این موضوع در نظر گرفتیم که به مناسبت هفته گردشگری بتوانیم در نخستین گام نمایشگاه عکسی با موضوع تاریخ یکصد ساله اقامت با محوریت مشهد طراحی کنیم. اگر شرایط کرونایی کشور اجازه دهد در نیمه دوم مهرماه این اقدام صورت خواهد گرفت و مقدمات آن از طریق فراخوان‌های عمومی اعلام خواهد شد.

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور بیان کرد: برای انجام ساختارسازی نیاز به اقدامات دیگری وجود دارد که همت جمعی حوزه گردشگری کشور را طلب می‌کند. در کنار برگزاری رویدادهایی که به تثبیت اسناد گردشگری کشور کمک می‌کند و باعث می‌شود که استخراج روند تاریخی به توسعه آینده کمک کند، ضرورت دارد مراکز نوآوری در توسعه گردشگری با محوریت اقامت در استان‌های مختلف کشور در مراکز خصوصی و دولتی ایجاد شود تا کمک حال بهره‌برداری مناسب از مستندنگاری و تدوین روند تاریخی صنعت گردشگری و اقامت شوند.

۵۰ درصد از هتل و هتل‌آپارتمان‌های موجود و در دست احداث کشور در مشهد قرار دارد

مجتنبی با تاکید بر اینکه مشهد میزبان ۵۰ درصد هتل و هتل آپارتمان‌های کشور است، گقت: از حدود ۲۰۰۰ هتل و هتل‌آپارتمان کشور، ۲۴۰ هتل و ۳۵۰ هتل‌آپارتمان در مشهد وجود دارد.۲۰۰۰ واحد اقامتی در دست احداث در کشور داریم که حدود ۲۰۰ هتل و ۲۵۰ هتل‌آپارتمان نیز در مشهد داریم. یعنی حدود ۵۰ درصد واحدهای رسمی هتل و هتل‌آپارتمان موجود و در دست احداث در مشهد وجود دارد.

 

وی افزود: حدود ۵۰۰ مهمان‌پذیر در مشهد و ۱۲۰ واحد بوم‌گردی بهره‌برداری و در حال ساخت در خراسان رضوی داریم. بیش از ۲۰۰۰ خانه‌ شخصی در مشهد شناسایی شده‌اند که ۵۰۰ واحد دارای مجوز هستند. شمار زیادی واحدهای غیررسمی تحت عنوان زائرسرا اعم از دولتی و خصوصی در مشهد داریم که اگر این اعداد را کنار یکدیگر قرار دهیم، بیش از۲۰۰۰ واحد اقامتی اعم از رسمی و غیر رسمی در مشهد در حال فعالیت هستند.

مشهد درحال حاضر می‌تواند میزبان ۱۰ میلیون گردشگر خارجی در سال باشد

کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور یادآور شد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۰ مشهد، ۳ میلیون گردشگر خارجی با متوسط اقامت ۳ شب و ۳۰ میلیون گردشگر داخلی با متوسط اقامت ۵ شب در این طرح برای مشهد دیده شده بود. یعنی حدود ۲۰۰ مییلون نفر شب اقامت در مشهد باید داشته باشیم که اهمیت اقامت در مشهد کاملا مشخص می‌شود. در یک سال و نیم اخیر حدود ۳ میلیون نفر زائر خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در مشهد داشته‌ایم که ساکنین مشهد حضور گسترده گردشگران را کاملا احساس می‌کردند. مشهد در حال حاضر می‌تواند ۱۰ میلیون زائر و گردشگر خارجی جذب کند. اهمیت اقامت در مشهد به عنوان پایلوت واحدهای اقامتی کشور و پایلوت اقامت در بحث سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران کاملا مشهود است. همانطور که مرکز اسناد را به صورت رسمی در مشهد پایه‌گذاری می‌کنیم، امیدواریم مرکز نوآوری‌ها نیز شکل بگیرد و به عنوان یک ایده در سمپوزیوم دیده شده و در سطح ملی مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در صنعت گردشگری وجود دارد این است که هیچ موقع فرهنگ‌سازی را از گروه کودک و نوجوان آغاز نکردیم. به همین دلیل شاید با مقوله تور و سفرهای جمعی فرزندان ما آشنایی ندارند و هیچ مرکزی اهمیت سفر جمعی و اهمیت هتل‌ها را معرفی نکرده است. تحت تاثیر یک سنت و یک تفکر قدیمی با استفاده از خانه‌های شخصی، ویلاهای خصوصی و زائرسراها با نگاه بر اینکه این واحدها ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند مسیر خود را ادامه داده‌ایم که متاسفانه برای گروه کودک و نوجوان فرهنگ‌سازی صورت نگرفته تا مسیر جدیدی را انتخاب کنند.

منبع: ایسنا

سفر به دنیای کارتونی در موزه انیمیشن شانگهای چین

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

موزه‌ها با آثار خود موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شوند و به گونه‌ای تاریخ را نسل جدید به تصویر می‌کشند، اما در برخی موارد هدف به تصویر کشیدن تاریخ نیست بلکه قرار است فضای موزه به صورت تخصصی به موزه‌ای خاص بپردازد و علاقه‌مندان به این حوزه را با تمام اطلاعات حوزه مربوطه آشنا کنند.

شانگهای چین یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید و به عنوان یکی از مراکز اقتصادی جهان شناخته می‌شود. این شهر نگارخانه‌ها و موزه‌های فراوانی دارد و هرساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند.

blank

 

این شهر دارای موزه‌های جذاب و منحصر به‌فردی است که از جمله جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان موزه انیمیشن را نام برد. در این موزه با استفاده از صنعت متحرک سازی، آثار جذاب و دوست‌داشتنی برای کودکان و بزرگسالان علاقه‌مند به انیمیشن به نمایش گذاشته شده است.

موزه انیمیشن شانگهای اولین موزه تخصصی انیمیشن و کمیک مدرن با مقیاس بزرگ در چین است. در این موزه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و بسیاری را می‌توان تجربه کرد که نمایش، ارتباطات، آموزش، تمرین و تعامل از جمله این فعالیت‌ها و برنامه‌ها هستند.

در این موزه کودکان به همراه خانواده‌های خود به فعالیت‌های مختلفی مانند ردیابی تصاویر و نقاشی شن و ماسه، تئاتر سه‌بعدی، مجسمه‌های قهرمان کارتونی، عروسک‌های سایه‌ای چینی و یک راهنمای گسترده برای کودکان می‌پردازند و درباره تاریخ انیمیشن محلی این شهر اطلاعاتی کسب می‌کنند.

موزه انیمیشن و طنز شانگهای دارای ساختمانی سه طبقه است و در طبقه اول آن سالن‌های نمایشگاهی مانند سالن کمیک، سالن انیمیشن و سالن توسعه قرار دارد، در سالن کمیک بیش از ۷۰ اثر اصلی از ۲۴ استاد کارتونیست چینی در معرض دید عموم قرار دارد.

blank

 

در تالار انیمیشن این موزه نیز نسخه‌های خطی و اصلی انیمیشن‌ها و سریال‌هایی مانند «هیاهو در بهشت»، «فانوس لوتوس»، «نزا پادشاه را تسخیر می‌کند» و … به نمایش درآمده است که قطعا تماشای آن‌ها برای طرفدارنشان بسیار با هیجان همراه خواهد بود.

گفته می‌شود که کمیت و کیفیت آثار و اشیاء موزه انیمیشن شانگهای در سطح بالایی قرار داشته و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در طبقه اول موزه انیمیشن شانگهای، خلاصه و مختصری از تاریخ سایه‌بازی چینی‌ها و شخصیت‌های کارتونی دیزنی وجود دارد. همچنین وجود مجسمه‌هایی به اندازه و هیبت واقعی شخصیت‌های کارتونی، از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این موزه به شمار می‌رود و کودکان را به تماشای این موزه جذب می‌کند.

در سالن «The Evolution» تاریخچه انیمیشن‌هایی مانند «راجر خرگوش»، «پاندای کونگ‌فوکار» و … به صورت سرگرم‌کننده و جذابی ارائه شده و مخاطبین علاقه‌مند به حوزه انیمیشن در این خصوص اطلاعات خوبی را هنگام بازدید از این موزه کسب می‌کنند.

بازدیدکنندگان همچنین در سالن «انیمیشن» به مرور انیمیشن‌های چینی در دوره‌های مختلف می‌پردازند، به گونه‌ای که جزئیات انیمیشن‌ها به همراه تصویرگران آن‌ها معرفی می‌شوند و باید گفت جذابت این بخش در حدی است که توجه بسیاری از بزرگسالان را نیز به خود جلب می‌کنند.

موزه انیمیشن شانگهای همچنین در طبقه دوم خود بازدیدکنندگان را به تجربه فعالیت‌های تعاملی بیشتر سوق می‌دهد و افراد می‌توانند با استفاده از قالب‌های مختلف اشکال متنوعی از گل رس ایجاد کنند.

کودکان نیز در این بخش می‌توانند به بازآفرینی شخصیت‌های کارتونی مورد نظر خود مشغول شوند و یا این که تصاویر، نقاشی شن و ماسه یا بازی‌های ویدئویی اولیه در کنسول‌های کامپیوتر را جست‌وجو کنند.

موزه انیمیشن شانگهای

 

از دیگر ویژگی‌های این موزه می‌توان به نمایش فیلم‌های سه بعدی در طول هفته و در زمان تعطیلات اشاره کرد که همین کار باعث حضور علاقه‌مندان بسیاری با سن‌های متفاوت در مکان این موزه شده و این کار جزو امکانات ویژه این مکان محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با تاریخچه موزه ملک

موزه های عجیب روسیه کدامند؟ + تصاویر

جزیره‌های رویایی که باید حتما از نزدیک ببینید

در این گزارش، با چند جزیره شگفت انگیز از سراسر جهان آشنا خواهید شد.

وقتی به بازنشستگی فکر می‌کنید یا جایی که دوست دارید تا آخر عمر زندگی کنید، به احتمال زیاد نوعی جزیره گرمسیری به ذهن شما خطور می‌کند؛ اما یک مورد خیلی خاص و مشخص نیست. چیزی است که فقط می‌توانید رویای آن را ببینید؛ چرا به جای تصورات خود، به برخی از این سرزمین‌های دیدنی نگاهی نمی‌اندازید تا بتوانید هدفی ملموس برای خود انتخاب کنید.

در این لیست مواردی از سراسر جهان انتخاب شده که احتمالا از دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد. البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که هنوز سفر‌ به این مکانها به دلیل تعطیلی‌های مرتبط با کرونا رونق چندانی نگرفته اند؛

blank

جزیره سیشل

کشور جزیره‌ای سیشل اولین مقصد ماست. این مکان در اقیانوس هند نزدیک کنیا و ماداگاسکار واقع شده و زیباترین سرسبزی‌های جهان را در خود جای داده است. بدون شک این جزیره از بهترین نمونه‌های جزایر گرمسیری است که با تابش خورشید در آب‌های شفاف و درختان نخل فراوان برای گردش به مقصد گردشگری جذابی تبدیل شده است. انسان‌ها برای گردش توریست‌ها تغییراتی را در این جزیره به وجود آورده اند که راحتی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

 

فرودگاه بین المللی سیشل در سال ۱۹۷۱ افتتاح شده است؛ به این معنی که هنوز هم یک سرزمین کاملاً جدید محسوب می‌شود و مکان‌های زیادی برای کشف شما وجود دارد و هنوز هم فضای بکر خود را دارد.

blank

جزایر پالاوان

 

جزایر پالاوان در فیلیپین واقع شده اند. کشوری که به زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی خود معروف است. جزایر پالاوان تنوع و تعداد زیادی دارند که باعث ایجاد سفر‌های جزیره به جزیره شده است. از رشته کوه‌های سرسبز، چاله‌های آبی و سواحل غنی، همیشه در جزایر مختلف این منطقه چیز‌های بیشتری برای دیدن پیدا خواهید کرد. پالاوان از ۱۱۰ جزیره تشکیل شده که آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر جزیره به جزیره تبدیل کرده است. از فعالیت‌های بیشتری از جمله سواری با قایق و کایاک سواری در امتداد آب‌های شفاف هم می‌توان در این مکان استفاده کرد.

blank

کورفو

جزیره کورفو بیشتر از بقیه جزایز به حالت گردشگری در آمده است. این جزیره در یونان واقع شده است و در واقع تاریخ بی نظیری در خود دارد. کورفو از هزار و ۳۰۰ سال قبل از میلاد با انسان ارتباط داشته است. این بدان معناست که بیش از ۳ هزار سال است که در مورد این مکان میدانیم و نبرد‌های زیادی در این سرزمین انجام شده است. این مکان ریشه در اساطیر یونان هم دارد که آن را نوعی بهشت می‌دانسته اند. امروزه کورفو از جزایری است که ساخت و ساز زیادی در آن صورت گرفته و دارای شهر‌ها و جاده‌های زیادی است.

 

با وجود این، هنوز هم زیبایی‌های طبیعی و همچنین معماری قدیمی انسان‌ها را می‌توان در آن یافت. علاوه بر حیات وحش سرسبز و آب‌های زیبا، تعداد زیادی ساختمان قدیمی، خرابه، استحکامات و حتی قلعه در این جزیره قرار گرفته است.

blank

آنگویلا

در مورد بعدی این لیست، جزیره آنگویلا قرار دارد. این جزیره در واقع بخشی از جزایر کارائیب است، اما برخلاف محبوبیت چشمگیر کارائیب در سال‌های گذشته، آنگویلا کمی ناشناخته باقی مانده و هنوز هم یک تجربه تازه را در کارائیب فراهم کرده است. در آنگویلا به دلیل تحریم فعلی اعمال شده در جزیره جمعیت کمی دیده می‌شود. کشتی‌های مسافرتی و ساخت هتل‌های بلند در اینجا ممنوع است و این امر ممکن است عامل عدم جذابیت این منطقه برای عده زیادی از گردشگران باشد. البته آب‌های شفاف و زمین دست نخورده تنها برخی از ویژگی‌های شگفت انگیز آنگویلا است که می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد. با وجود اینکه در این جزیره توسعه زیادی صورت نگرفته اما هنوز هم چند استراحتگاه زیبا در آن وجود دارد که به شما اطمینان دهد، اوقات خوشی را در آنجا سپری خواهید کرد.

blank

بوراکای

فیلیپین سواحل گرمسیری زیادی دارد و بوراکای از بهترین موارد آن است. سواحل این جزیره پر از شن و ماسه سفید عجیب و غریب است که کیلومتر‌ها امتداد دارند. قایقرانی، غواصی، سفر جزیره به جزیره و پیاده روی فقط تنها برخی از فعالیت‌هایی است که در اینجا انجام می‌گیرد. به دلیل که این مکان برای مسافرت بسیار محبوب است، امکانات زیادی برای سهولت در مسافرت، اقامت و حمل و نقل آسان در نظر گرفته شده که تعطیلات شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عجیب ترین افسانه‌های محلی در ایالت‌های مختلف آمریکا

داستان‌ها و افسانه‌های محلی باورنکردنی در ایالت‌های مختلف آمریکا وجود دارد که باعث تعجب شما خواهند شد.

افسانه‌های محلی زیادی در ایالت‌های مختلف آمریکا وجود دارد. این داستان‌ها در اطراف آتش اردوگاه زمزمه می‌شوند و نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. آن‌ها ترس را به یک اندازه در قلب و ذهن کودکان و بزرگسالان ایجاد می‌کنند. سوژه‌های آن‌ها اشکال مختلفی دارد. این داستان‌ها چه درباره موجودات خونخوار شب، اشرار انتقام جو و یا گرداب‌های شوم باشند، هر بار که نقل می‌شوند، وحشت بیشتری را ایجاد می‌کنند.

آمریکا کشوری پر از باور‌های عامیانه و افسانه‌های محلی است، داستان‌هایی که به کابوس خیلی‌ها راه پیدا کرده است. با این حال برخی از این داستان‌های بیشتر از بقیه ماندگار شده اند که ممکن است به دلیل ریشه داشتن آن‌ها در محبوبیت جامعه باشد. در ادامه با برخی این داستان‌ها آشنا خواهید شد.

آلاباما: زمین بازی کودکان مُرده

blank

 

این زمین بازی وهم انگیز مجاور Maple Hill، در قدیمی‌ترین قبرستان هانتسویل قرار دارد. این زمین بازی احتمالا برای سرگرمی بچه‌ها در زمانی که والدین آن‌ها از آرامگاه‌ها بازدید می‌کردند، طراحی شده است. افسانه‌ها می‌گویند روح کودکان که از زمان ایجاد اولین قبر در سال ۱۸۲۲، شب‌ها برای بازی بیرون می‌آیند. افرادی مدعی شده اند که گوی‌های نوری که از سرسره پایین می‌روند و تاب‌هایی را که به تنهایی در حال حرکت هستند مشاهده کرده اند و حتی صدای خنده شنیده اند. عده‌ای معتقدند که که این ارواح برای کودکانی است که در دهه ۶۰ شایعه شده بود اجساد آن‌ها در منطقه‌ای که اکنون زمین بازی در آن قرار دارد، پیدا شده است.

آلاسکا: مثلث آلاسکا

blank

 

مثلث آلاسکا شامل منطقه‌ای از نزدیک جونو در جنوب شرقی تا منطقه بارو شمالی تا کلانشهر غربی آنکوریج را شامل می‌شود. فقط در نیم قرن گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر بدون هیچ اثری در این منطقه مفقود شده اند. آیا آن‌ها توسط موجودات اسطوره‌ای مانند حیوان وحشی یا آدم ربا‌ها در هنگام پیاده روی گم شده اند، یا به سادگی در گرداب تاریکی محو می‌شوند؟ هیچ کس نمی‌داند اگرچه تلاش‌هایی برای یافتن پاسخ صورت گرفته است. زمانی که هیل باگز عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بعد از سفر به جونو در آلاسکا در سال ۱۹۷۲ ناپدید شد، جستجوی گسترده‌ای ترتیب داده شد، اما هیچ جسدی وجود نداشت.

آریزونا: اسکین واکر‌ها

blank

 

هنگام رانندگی در جاده‌های بیابانی آریزونا، به خصوص در شب، احساس ناراحتی و ترس خیلی زود در بین مسافران ایجاد می‌شود. زیرا طبق افسانه ای، موجودی ترسناک در این بیابان‌ها وجود دارد که ممکن از از پنجره وارد اتومبیل شود. موجودی نیمه انسان که دگرپیکر است و می‌تواند تغییر شکل دهد. این افسانه چنان در فرهنگ آریزونا ریشه دوانده است که، هنگامی که یک زن در فلگستف به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید، دفاع قاتل متهم در دادگاه این بود که این حمله و قتل توسط یک اسکین واکر انجام شده است.

کالیفرنیا: ژرف دره ترنبال

blank

 

ترنبال که در نزدیکی لس آنجلس و بین شهر‌های وایتیر و اینداستری واقع شده است، یک بنای ۴۹ هزار هکتاری است که در میان تپه‌های دیدنی واقع شده است. بومیان این مکان را «هوتوکنگنا» یا محل شیطان می‌نامیدند. جایی که ارواح کشته شدگان به دلیل عدم پذیرش مسیحیت، در کنار جادوگران و شیطان پرستان ساکن هستند. گفته می‌شود از این محل برای قربانی کردن کودکان استفاده می‌کردند و اکنون ارواح آن‌ها در میان درختان و دره‌ها سرگردان هستند. همچنین باور بر این است ارواح ۲۱ کودکی که در سال ۵۲ در یک سانحه هوایی کشته شدند نیز در این مکان هستند.

وایومینگ: کشتی مرگ

افسانه‌های محلی

 

در ایالت وایومینگ داستان‌های عجیب و غریب زیادی مطرح می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به زن بی سَر اشاره کرد. اما عجیب‌ترین داستان‌ها در مورد «کشتی مرگ» گفته شده است. یک کشتی شبح زده که در رودخانه پلات در میان مِه پنهان شده است. گفته می‌شود خدمه نفرین شده روی عرشه این قایق بادبانی قدیمی جمع می‌شوند و جسدی را محاصره می‌کنند. گزارش شده است که این کشتی برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ توسط شخصی به نام به نام لئون وبر مشاهده شد که مدتی بعد یکی از عزیزانش را از دست می‌دهد.

تگزاس: کودکان چشم سیاه

افسانه‌های محلی

 

فیلم‌های ترسناک باعث می‌شوند مردم به طور مداوم از جاده‌های قدیمی کشور، خانه‌های متروکه و بچه‌هایی که از مزارع ذرت بیرون می‌آیند بترسند. اما کودکان چشم سیاه سرگردان در مناطق کاملا طبیعی و غیر تهدیدآمیز به نظر می‌رسند. شایعه شده است که آن‌ها با شروع درخواست یک چیز کاملا غیرمنتظره مانند رساندن آن‌ها به خانه یا پول نقد ناچیز، قربانیان خود را در شرایط سخت قرار می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

ترسناک ترین هتل ها در جهان