باغ صدری تفت

باغ صدری تفت یا باغ نمیر تفتی؟

باغ صدری تفت به فرمان “صدرالعلماء” از حکام دوران زندیه با مساحت ۱۳ هزار متر مربع ساخته شده است. مردم تفت، باغ صدری را باغ نمیر تفتی می نامند زیرا روزگاری ارباب نمیر تفتی، كه نه تنها یکی از زردشتیان بنام و مشهور شهر بلكه یکی از شکسته بند های معروف یزد نیز بود، در این باغ زندگی می كرد.

برای دیدن این عمارت و باغ، از كوچه باریک ورودی باغ گذر می كنیم تا وارد شویم. اولین ساختمانی كه با آن مواجه می شویم تابستان نشین این باغ است. این ساختمان دارای یک تالار بزرگ به ابعاد ۱۲×۱۰ متر است كه قسمت بالای تالار با طاق نماهای محرابی تزیین شده است.
بلند ترین بادگیر تفت، بر روی عمارت باغ صدری تفت ساخته شده است. این بادگیر دو طبقه است که وظیفه تهویه هوا را بر عهده داشته است. ارتفاع ساختمان اصلی باغ صدری تفت با احتساب بادگیر ۲۲.۵ متر است و از جمله ویژگی ها جالب آن داشتن یک تالار با دهنه ۱۲.۵ متری می باشد. اتاق‌ های خانه با ارسی‌ (پنجره‌ های قدی و شیشه‌ های رنگی) پوشانده شده است. پنجره‌ های ارسی چند رنگ، ضد پشه بوده است؛ یعنی به خاطر تنوع رنگی باعث گیج شدن جانوران موذی و رانده شدن آنها از خانه می ‌شده است.

این باغ ۴۰۰سال قدمت دارد و همزمان با مسجد شاه ولی تفت ساخته شده است.

باغ صدری تفت

باغ نمیر تفت نمونه یک باغ ایرانی
جلوی این عمارت تابستان نشین حوض سنگی با وسعت ۵۰۰ متر مربع قرار دارد كه دارای ۹۵ فواره بوده و جالب است بدانید این فواره ها با «آب كوهی» (آبی كه از كوه سرازیر می‌ شد) همانند باغ فین كاشان و دیگر باغ های ایرانی، بدون هیچ پمپ و قدرت برقی کار می ‌کردند. آب به آسیاب و باغ سرازیر می ‌شد تا به مصرف درختان انار، زردآلو و شفتالو برسد و آنها را سیراب کند. این فواره ‌ها و حوض، آن درخت ‌ها و میوه ‌های‌شان هنوز در هتل نمیر پا برجا هستند. آسیاب و انباری‌ میوه‌ ها هم هنوز وجود دارند.

از كنار حوض این باغ كه عبور كنیم به قسمت زمستان نشین این بنا می رسیم. همان قسمتی كه آسیاب آبی روزگاری آرد اهالی خانه را تأمین می كرده است.

بد نیست داستان ساخت این بنا را نیز بیان كنیم. خانواده ارباب نمیر وضع مالی متوسطی داشتند و پدر خانواده در این باغ، كه متعلق به “صدرالعلماء” حاكم تفت بود باغبانی می كرد. ارباب نمیر پس از كار در بمبئی و جمع آوری اندوخته ای، به تفت باز می گردد و این باغ را به قیمت پنج هزار تومان از صدرالعلماء خریداری می كند. ارباب نمیر پس از ازدواج با یک دختر تفتی، صاحب ۱۱ فرزند می شود.

باغ صدری تفت

شش فرزند در خردسالی از دنیا می روند و تا زمانی كه تنها دختر خانواده خورشید بانو زنده بود آن ها در خانه ای در محله گلابدان زندگی می كردند. پس از مرگ وی خانواده ارباب تفتی به باغ صدری نقل مكان می كنند و آن جا را مورد مرمت و بازسازی قرار می دهند. در همین زمان بود که زیرزمینی برای انبار کردن محصول انار باغ ساخته شد و تالار باغ نیز سفید کاری و مرمت گردید و  نقشی از فروهر و سه نوشته «اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک» در بالای آن نقش زده شد که امروز، فقط فروهر باقی مانده است.

در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، باغ نمیر از طرف خانواده میزانیان، یعنی نوادگان ارباب به شهرداری تفت فروخته شد و آنها نیز خانه را برای مرمت در اختیار سازمان میراث فرهنگی تفت گذاشتند.

خانه یا باغ نمیر، مثل تمام خانه ‌های قدیمی، یک تابستان ‌نشین داشته و یک زمستان‌ نشین که بخش تابستان نشین آن، این‌ روزها به عنوان هتل و رستوران کاربرد دارد.

منبع:تریپ یار

مرتبط:

سفری به روستای اسلامیه تفت

کارواندر جاذبه مهم گردشگری خاش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *