اورامان در ویترین جهانی

این‌جا اورامان است، سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا؛ از باریک راهی قدم در مکانی خواهی گذاشت که تا چشم باز کنی زیر لب با خود خواهی گفت این‌جا بهشت است بهشت.

عبور از راه تنگ و پیچ‌در پیچ دروازه هورامان آغاز لذت‌بخش سفری است که در آن قدم‌ نهاده‌ای، دروازه هورامان که می‌گویم یعنی جایی درست بین زمین و آسمان، خیره شدن به ارتفاع و غرق شدن در لذت دیدن دره!

اینجا گذر زمان بی‌معنی است هر گوشه از آن هر تکه‌ای از آن را که می‌نگری به واقعیت پیوستن تعریفی است که در کتاب‌ها از بهشت خوانده‌ای، آری اینجا هورامان است، سرزمین خورشید، سرزمین نور و رنگ و اصالت.

حال که به این مکان سحرآمیز وارد شده‌ای خوب گوش بسپار به نوایی که از دور دست به گوش می‌رسد، این‌جا صدایی نیست جز صدای آواز آزادانه پرندگان، صدای آب صدای طبیعت و صدای مردمانی زلال‌تر از آب روان، این‌جا هورامان سرزمین اصالت‌ها و نواها است.

صبح هنگام خورشید سایه گرم و پر مهرش را بر قلمرو خود می‌پراکند، به آدمی جانی دوباره می‌بخشد و آن‌ها را برای آغاز روزی دیگر به تکاپو وا می‌دارد.

اینجا می‌توان زمان را به عقب برگرداند و به گذشته‌ها سفر کرد، هنوز هم می‌توان صبح‌ها با بوی نان تنوری تازه مست شد و با دیدن کوچ‌نشینی و عشایری این منطقه غرق در گذشته‌های دور شد، می‌توان از زندگی ماشینی شهری فاصله گرفت و دوباره طعم خوب همدلی و با هم بودن را احساس کرد.

شب اما حکایت دیگری دارد، زمانی که سایه شب بر دره و کوه‌ها هورامان سایه می‌اندازد سکوت آرام بخشی بر دنیا حاکم می‌شود صدایی به گوش نمی‌رسد الا صدای طبیعت و مردمانی که خسته از تکاپوی روزانه در خانه‌های خود و یا در پشت بام‌ها در هوای سرد و خنک منطقه لم داده‌اند و مشغول بازگویی خاطرات و یا انجام بازی‌های محلی هستند.

 

گه گاه در دور دست‌ها صدای حزن انگیز مردی به گوش می‌رسد که سکوت شب را همچون انداختن سنگی در برکه‌ای آرام به هم می‌ریزد، صدای هوره! نوایی حزن‌انگیز و آسمانی که از گذر تاریخ هزار ساله همچنان در گوش مردم منطقه نجوا می‌شود.

بافت پلکانی این منطقه سبب صفا و صمیمیت همسایگان آن شده است، بام همسایه حیاط خانه دیگری است، می‌توان روزها زن‌هایی را دید که با لباس‌هایی رنگارنگ و به صورت جمعی نشسته و مشغول کلاش بافی یا نخ‌ریسی هستند، می‌توان پیرمردها و پیرزنانی را دید که در خلوت تنهایی خود لم داده‌اند و در اندیشه‌های دور خود به تماشای تصویری نشسته‌اند که همه عمر و جوانی خود را در آن سپری کرده‌اند.

اورامانات نام منطقه‌ای در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان است و از غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند.

اورامان-اورامانات

اورامان در یک قدمی جهانی شدن

مدیر پایگاه منظر تاریخی اورامان در خصوص روند ثبت جهانی اورامان گفت: از سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ پایگاه پژوهشی منظر فرهنگی اورامان در استان کردستان و کرمانشاه راه‎‌اندازی شد.

پویا طالب‌نیا اظهار کرد: در همان سال‌ اول و بعد از راه‌اندازی پایگاه پژوهشی منظر فرهنگی اورامان، جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات منطقه در در حوزه‌های مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، معماری، تاریخ، تمدن و …، طراحی نقشه‌های سه بعدی از منطقه صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ با همکاری دفتر ثبت جهانی میراث فرهنگی تهران، داده‌های جمع‌آوری شده از منطقه اورامان که به صورت خام جمع‌آوری شده بود؛ بر اساس فرمت مخصوص پرونده ثبت جهانی تدوین شد.

طالب‌نیا ادامه داد: بعد از تدوین داده‌ها، پرونده ثبت جهانی هورامان تکمیل و در بهمن ۱۳۹۸ به یونسکو ارسال شد و پرونده اول مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات ادامه داد: در مهر ماه ۱۳۹۹ ارزیاب یونسکو به منظور راستی‌آزمایی پرونده ثبت جهانی اورامان و برای بازدید نهایی از منطقه هورامان وارد کشور شد و طی بازدید ۱۰ روزه از روستاهای منطقه هورامانات در استان‌های کردستان و کرمانشاه دیدن کرد و روند تهیه پرونده ثبت جهانی اورامان را مورد بررسی قرار داد.

پویا طالب‌نیا در ادامه سخنان خود از برگزاری جلسه اجلاس سازمان جهانی یونسکو در مورخ ۲۵ تیر تا ۹ مرداد خبر داد و افزود: در این اجلاس قرار بر این است در خصوص ثبت جهانی اورامان رای گیری و ثبت آن نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی اورامان هنوز به صورت قطعی نهایی نشده است، گفت: با توجه به سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی به استان کردستان و خبرهای خوبی که در خصوص ثبت جهانی اورامان به مردم کردستان دادند، قطعی شدن این پرونده در چند روز اخیر دور از انتظار نیست.

 

طالب‌نیا با اشاره به اینکه این پرونده کل منطقه اورامانات را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: پهنه جغرافیایی منطقه اورامانات شامل شهرستان پاوه و شهرستان جوانرود، بخشی از ثلاث باباجانی و قسمتی از شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در استان کردستان نیز شهرستان سروآباد و  کامیاران و سنندج است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که گفته می‌شود منظر فرهنگی، یعنی تعامل انسان با طبیعت در طول تاریخ، و ما بر همین اساس اقدام به ثبت جهانی اورامان کرده‌ایم و آثار تاریخی، معماری، فرهنگی اورامان را جمع‌آوری و نشان دادیم که اورامان در طول هزاران سال از سکونت انسان در این منطقه توانسته است خود را با طبیعت تطبیق دهد.

طالب‌نیا ادامه داد: وجود بافت پلکانی و هوارنشینی و مراسم و جشن‌های آیینی مانند مراسم پیرشالیار نشان از ادغام آن‌ها با طبیعت دارد که اثبات کردیم که این ویژگی‌ها نمونه‌های منحصر به فرد جهانی است.

blank

وی در خصوص نقش ثبت جهانی اورامان در حفظ تاریخ اورامان افزود: با نهایی شدن ثبت جهانی اورامان، به عنوان یک سند جهانی در جهان ثبت خواهد شد و به عنوان یک اثر تاریخی جهانی به همه دنیا تعلق دارد و ثبت و ضبط آن توسط یونسکو سبب معرفی آن به سراسر دنیا خواهد شد و به جرات می‌توان گفت که اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است هیچ ارگان پژوهشی دیگری در دنیا آن را انجام نداده است.

به عقیده این مقام مسئول با ثبت جهانی اورامان برای حفاظت از بافت آن، مناظر طبیعی و تاریخی و …به صورت جهانی و بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌شود.

پویا طالب‌نیا گفت: با نهایی شدن ثبت جهانی اورامان توسعه پایدار در منطقه حاکم خواهد شد، زیرا گردشگران خارجی زمانی که قصد سفر به کشور ایران را داشته باشند اولین سایتی که برای تعیین مقصد گردشگری خود به آن مراجعه می‌کنند سایت جهانی یونسکو است؛ با توجه به وجود ۲۴ اثر جهانی که بیشتر گردشگران به آن‌ها رجوع و سفر می‌کنند بنابراین زمانیکه گردشگران به این سایت مراجعه کنند اورامان به یکی از مقاصد گردشگری آن‌ها تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که ثبت جهانی اورامان سبب ایجاد توسعه پایدار در منطقه خواهد شد؛ افزود: با جذب گردشگران داخلی و خارجی و حفظ بافت فرهنگی و تاریخی منطقه به صورت بین‌المللی سبب ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در این مناطق خواهد شد و سبب فروش بیشتر صنایع دستی و رونق بوم‌گردی در این منطقه خواهد شد.

منبع: ایسنا

اثر هنرمند نی‌ریزی در فرانکفورت نصب شد

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی‌ریز در استان فارس از نصب اثر خلق شده یک هنرمندان این شهرستان در شهر فرانکفورت آلمان، خبر داد.

حمیدرضا هادی با بیان اینکه سردیس‌های “حافظ” و “گوته” دست‌ساخته هنرمند نی‌ریزی مقابل ساختمان سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان نصب شده است، گفت: این ۲ شخصیت، به عنوان نمادی از روابط ادبی و فرهنگی ایران و آلمان همواره مطرح بوده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی فارس، هادی گفت: خالق این اثر هنری، “هادی جواهر” از صنعت‌گران صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز است و این سردیس‌ها را از سنگ چینی ساخته‌ و برای هر یک از آنها ۲ ماه زمان صرف کرده است.

وی خاطرنشان کرد که این سردیس‌ها به سفارش سرکنسولگری ایران در آلمان، ساخته و در مقابل ساختمان مربوطه در فرانکفورت نصب شده است.

هادی گفت: از آثار هنری فاخر این صنعتگر نی‌ریزی می‌توان به سردیس فردوسی که به سفارش وزارتخانه قبرس ساخته شده، تندیس استاد میرزا احمد نی‌ریزی، میرزا کوچک خان جنگلی، تندیس امیرکبیر و تندیس شهید شهبازی از سرداران دوران دفاع مقدس، اشاره کرد.

مسئول میراث فرهنگی نی‌ریز بابیان اینکه آثار صنایع‌دستی همچون سفیر فرهنگی بیانگر تاریخ و فرهنگ و هنر کشور عزیزمان است، گفت: با به‌کارگیری هنر صنعتگران و با تهیه و نصب سردیس‌ها و نشان‌های مفهومی و فضاهای عمومی زیباتر و یکی از راه‌های آشنایی نسل‌های آینده با قهرمانان به‌ویژه فرزندان کشور عزیزمان و نسل‌های بعدی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نقطه ضعف مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان!

پروژه تله کابین نباید به تاق بستان لطمه‌ای وارد کند

استاندار کرمانشاه گفت: اجرای پروژه تله کابین یکی از پروژه های اثرگذار برای توسعه گردشگری کرمانشاه است، اما در کنار آن باید به صورت ویژه تلاش شود که اجرای این پروژه به بزرگترین میراث تاریخی کرمانشاه یعنی “تاق بستان” صدمه ای وارد نکند و همچنین به موضوع قرار گرفتن این مجموعه تاریخی در مسیر ثبت جهانی شدن خدشه ای وارد نکند.

هوشنگ بازوند در جلسه بررسی مسیر جدید احداث تله کابین کرمانشاه اظهار داشت: حدود ۳۰ سال است مقرر شده پروژه تله کابین در کرمانشاه احداث شود، اما هر بار روند احداث این پروژه با مشکلاتی مواجه شده، لذا باید با توجه ویژه به نکات علمی، فنی و اصولی به اجرای این پروژه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم در اجرای این پروژه به “تاق بستان” صدمه ای وارد نشود، گفت: با توجه به اینکه مجموعه تاریخی تاق بستان در مسیر ثبت جهانی قرار دارد به هیچ عنوان راضی نیستیم که با اجرای پروژه تله کابین در مسیر این موضوع خللی وارد شود و ثبت جهانی این مجموعه با تاخیر مواجه شود و “این سرمایه بزرگ که هویت کرمانشاه است نباید با اجرای یک پروژه دچار خدشه شود، لذا از شهرداری کرمانشاه و مشاور طرح خواستیم که روند و مسیر جدیدی را برای احداث تله کابین کرمانشاه مورد بررسی قرار دهند که در حال حاضر یک مسیر جدیدی برای اجرای آن شناسایی شده که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مقام عالی استان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان نیز موظف است با بررسی دقیق به اجرای طرح تله کابین کرمانشاه که یکی از پروژه های تاثیرگذار برای توسعه گردشگری کرمانشاه است، کمک کند و هنر این اداره کل باید علاوه بر تلاش در جهت ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری از سوی دیگر کمک به خلق درآمد با ایجاد جاذبه های گردشگری در راستای افزایش سرمایه  برای مردم باشد.

در این جلسه مقرر شد ظرف مدت یک هفته نظرات و پیشنهادات اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان در خصوص احداث مسیر جدید طرح تله کابین کرمانشاه اخذ و سپس این پیشنهادت به وزارت ذیربط ارسال شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تاق بستان _رویای روبه فراموشی کرمانشاه

سفری به بلوار طاق بستان کرمانشاه

خطری که مسافران واکسن کرونا را تهدید می کند…

چند هفته ای است که مسافران واکسن کرونا از ایران به سوی ارمنستان راه افتاده اند و حتی برخی قوانینی نظیر شرط اقامت ۱۰ روزه برای انجام واکسیناسیون، مانع این سفر  خطرناک و البته پر خرج نشد. به هر حال کشور ارمنستان بنا به آنچه که جمعیت محدود و عدم تمایل همین جمعیت کم از واکسن اعلام شده، برای نجات اقتصاد کرونازده اش، از ورود گردشگران خارجی برای تزریق واکسن رایگان استقبال کرده و تمام تلاشش را می کند تا مسافرانی که با خود پول به ارمغان می آورند، بیشتر در کشورش بمانند و بر همین اساس هم چند روزی است که ازدحام و صف های طولانی در پشت مرز برای ورود به این کشور و پس از آن هم تشکیل صفهای طولانی واکسن در ایروان پایتخت ارمنستان خبرساز شده و تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست می شود؛ آن هم برای واکسیناسیونی که روزانه به تعداد بسیار محدود انجام می شود و تعداد زیادی از افراد در این صفهای طویل از دریافت واکسن باز می مانند.

این در شرایطی که پیک پنجم کرونا در برخی استان‌های کشور می‌رود تا رکوردی تازه را رقم زند و عواقب این جابه‌جایی‌ جمعیتی از سوی گردشگران واکسن می تواند هم برای خود افراد و هم برای کشور مخاطرات جدی به دنبال داشته باشد و منجر به شیوع بیشتر کرونا شده و مهار موج پنجم را سخت تر کند.

هرچند که تاخیرهای ایجاد شده در واکسیناسیون عمومی کشور، خستگی از فاصله گرفتن از زندگی عادی، اجازه ورود به برخی کشورها مشروط بر تزریق یکی از واکسن های مورد تایید WHO، طولانی شدن استفاده از ماسک و خستگی از آن، ترس از حضور در تجمعات و مهمانی ها، آسیب‌های اقتصادی و شماری مشکلات دیگر سبب شده که مردم برای رهایی از این شرایط، خطرات، هزینه ها و دشواری های سفر به کشوری مانند ارمنستان را به جان بخرند تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند، اما باید بدانیم که به هر حال تزریق واکسن در کشوری دیگر وقتی که اطلاعاتی درباره نحوه تامین، نگهداری و انتقال آن ها نیست و در صورت بروز عوارض هم کسی پاسخگو نخواهد بود، می تواند ریسک بیشتری را به دنبال داشته باشد.

نوید تسریع روند واکسیناسیون در کشور

در این زمینه دکتر سیما سادات لاری با اشاره به سفر شماری از ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و ایجاد ازدحام و صف های طولانی برای تزریق واکسن در این کشور، گفت: متاسفانه بدعهدی شرکت‌های تولیدکننده واکسن خارجی کرونا برای ارسال واکسن که در هفته‌های گذشته منجر به بروز تاخیر در فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور شد، مسائلی از قبیل سفر برخی هموطنان مان به برخی از کشورهای همسایه برای تزریق واکسن کرونا را به همراه داشته است.

وی افزود: به هر حال در شرایط حاضر که مسائل گردشگری و اقتصادی به واسطه شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها دچار آسیب شده، کشورهای مختلف از هر روزنه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده می‌کنند و یکی از این راه حل‌های جدید، تزریق واکسن کرونا به گردشگران است که هر روز با شرایط جدید و سخت گیرانه‌تر مطرح می‌شود.

لاری ادامه داد: وزارت بهداشت در همه ماه‌های گذشته تلاش کرده که با توجه به تامین واکسن کرونا، نسبت به تزریق واکسن بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ عمل کرده و این فرآیند را سریع‌تر پیش ببرد. ولی بروز مشکلاتی مانند عدم رسیدن واکسن کافی از منابع خارجی منجر به پیشرفت کند واکسیناسیون کووید ۱۹ شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هموطنان عزیزمان حتما شایسته بهترین واکسن و محترمانه‌ترین برخوردها برای تزریق واکسن کرونا هستند و امیدواریم با ورود واکسن‌های داخلی به چرخه واکسیناسیون کووید ۱۹ و همچنین رسیدن محموله‌های جدید واکسن وارداتی، بتوانیم روند واکسیناسیون در کشورمان را سریع‌تر پیش ببریم. قطعا با رسیدن محموله‌های بیشتر واکسن خارجی و داخلی، فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ نیز سریع‌تر پیش می‌رود.

تزریق واکسن کرونا در کشوری دیگر مورد تایید وزارت بهداشت نیست

پیش از این نیز دکتر عاطفه عابدینی-دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرده بود که نمی توان درباره شرایط احراز ایمنی، کارایی و اصل بودن واکسن کرونایی که کشورهای همسایه به هموطنان تزریق می‌کنند،  نظر داد. زیرا پروسه تایید واکسن و اخذ مجوز مصرف در کشور ارمنستان را نمی‌دانیم. متاسفانه همیشه برای دارو و واکسن، موضوع تقلبی بودن مطرح است و مردمی که انتخاب می‌کنند از روش‌های غیر معمول واکسن دریافت کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

عابدینی تاکید کرد: موضوع هزینه بالای سفر از یک سو و خطر جا به جایی بیماری کرونا از طریق جمعیت از سوی دیگر وجود دارد. از طرف دیگر ما نمی‌دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می‌شود، آیا زنجیره سرد تامین می‌شود، میزان تزریق به چه شکل است و… و. چون ما نظارتی بر این روند نداریم طبیعتا نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تایید کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موافقان و مخالفان سفر ارمنستان برای واکسن

تعرض به حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

ساختمانی شش‌طبقه حریم منظری بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را مخدودش کرده است. حالا پرونده به دادگاه کشیده شده و درخواست تخریب دو طبقه از این ساختمان داده شده است.

الیار عاصمی‌زاده ـ ربیس شواری هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ می‌گوید: حریم منظری مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با ساخت‌وسازی که مجوز آن را شهرداری اردبیل صادر کرده، نقض شده است. ما حتی نمی‌توانیم از حریم منظری مجموعه‌ای جهانی به عنوان داشته فرهنگیِ ثبت‌شده در یونسکو حفاظت کنیم.

او اظهار می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل با اقدام حقوقی که داشته مانع از ادامه ساخت این بنا شده است. قطعا ما هم از طریق مراجع تخصصی و اجرایی پیگیر این نقض قوانین خواهیم بود. شهرداری مدعی است که اداره میراث فرهنگی پس از صدور پروانه، نامه فرستاده که استعلام بگیریم، این درحالی است که درست سه روز پس از نامه این اداره  برای توقف پروژه تا ارسال پاسخ استعلام، مجوز ساخت را صادر کرده و در اصل، به درخواست میراث فرهنگی بی‌توجهی کرده است.

علیرضا پوستی ـ عضو شورای شهر اردبیل ـ درباره نقض حریم منظری مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ـ می‌گوید: شهرداری پروانه ساخت را داده بود، پس از آن اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اعلام کرد که استعلام باید گرفته می‌شد. معمولا با هر نوع ساخت و سازی در حریم درجه یک آثار تاریخی موافقت نمی‌شود، اما در این پروژه تعرض در این حریم که اتفاق نیافتاده است، حریم منظری نقض شده و موضوع هم به دادگاه کشیده و قضایی شده است.

او اضافه می‌کند: پس از پیگیری‌های حقوقی اداره میراث فرهنگی اردبیل، با حکم دادگاه عملیات ساخت در این ساختمان شش‌طبقه متوقف شد اما در نهایت، پس از بررسی و با حکم دوباره دادگاه، ساخت و ساز ادامه پیدا کرده است.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

 

او درباره تخلف شهرداری و پیگیری شورای شهر اردبیل درباره نقض حریم این اثر جهانی، اظهار می‌کند: با توجه به این‌که ساختمان در حریم درجه یک و دو احداث نشده و فقط حریم منظری را نقض کرده است، مستند به آن‌چه در نامه‌ها وجود دارد، شهرداری تخلفی انجام نداده است. البته باید به ارتفاع ساختمان توجه می‌کرد و زودتر استعلام می‌گرفت، چون طبق قانون در حریم منظری مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اجازه ساخت بیشتر از چهار طبقه داده نمی‌شود. شهرداری باید حواسش را جمع می‌کرد. از طرفی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان هم باید حساس‌تر می‌بود و سریع‌تر برخورد می‌کرد و جلو پیشرفت این کار را می‌گرفت.

پوستی می‌گوید: موضوع باید در دادگاه و با حکم قاضی پیگیری شود، البته ما هم در شورای شهر رسیدگی می‌کنیم، اما اگر تخریب دو طبقه انتهایی این ساختمان درخواست شده باید با حکم دستگاه قضایی باشد.

این عضو شورای شهر اردبیل معتقد است: در ماجرای این ساختمان شش‌طبقه که در کمیسیون ماده پنج اردبیل مطرح شد، با توجه به حضور نماینده میراث فرهنگی در این کمیسیون، شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری هر دو کوتاهی کرده‌اند و مقصرند.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

 

اما مهدی حیدری‌وند ـ مدیر جدید پایگاه جهانی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ـ که پیگیر این پرونده است، برخلافِ اظهارات مطرح‌شده می‌گوید که تخلف شهرداری در این پرونده کاملا محرز بوده و باید دو طبقه این ساختمان از شش طبقه که حریم منظری این مجموعه جهانی را مخدوش کرده است، تخریب شود.

او ماجرا را این‌گونه شرح می‌دهد: اول اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ موضوع ساخت این ساختمان مسکونی در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری‌ها مطرح شد که با توجه به حضور نماینده میراث فرهنگی در آن جلسه، از شهرداری خواسته شد که از اداره میراث فرهنگی استعلام بگیرد. در سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۹۹، کمیسیون ماده ۵ دوباره برگزار شد و حکم قطعی برای ضرورت استعلام تصویب شد. در دو تاریخ ۱۳ و ۲۷ خردادماه ۱۳۹۹ شهرداری در دو نامه مجزا، ولی با یک متن مشترک از اداره میراث فرهنگی درخواست استعلام می‌کند. ما در دو تاریخ ۱۵ خردادماه ۹۹ و دوم مردادماه ۹۹ در دو نامه پاسخ شهرداری را می‌دهیم.

او اضافه می‌کند: در نامه ۱۵ خردادماه ۹۹ به شهرداری اعلام می‌شود که تا تدوین حریم منظری این مجموعه جهانی، منتظر بماند و اجازه بررسی بدهد. ما یکی دو ماه فرصت داشتیم جواب بدهیم، اما شهرداری درست سه روز پس از نامه اول و در تاریخ ۱۸ تیرماه ۹۹ پروانه ساخت را صادر می‌کند، بدون آن‌که منتظر پاسخ استعلام بماند. این‌طور نبوده که شهرداری اول پروانه صادر کند، بعد میراث فرهنگی متوجه شود و دیر اقدام کند. این اظهارنظر درست نیست. تخلف شهرداری در این مورد هم کاملا مشهود است.

blank

 

حیدری‌وند می‌گوید: پس از آن‌که شهرداری پروانه ساخت می‌دهد، یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز متوجه می‌شود طبقات پنجم و ششم هم به این ساختمان درحال اضافه شدن است. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در ۲۱ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در دو نامه دیگر به شهرداری اردبیل صراحتا اعلام می‌کند که برخلاف ضوابط، این ساختمان در شش طبقه و در حریم منظری اثر جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی درحال ساخت است و باید متوقف شود. پس از آن با دستور دادگاه، عملیات ساحتمان‌سازی به مدت دو ماه متوقف شد، اما بعد با حکم دوباره دادگاه آغاز به ساخت کرد. از زمان پیگیری حقوقی، تا کنون در دو طبقه پنجم و ششم هیچ عملیات ساخت‌وسازی انجام نشده و در این قسمت، ساختمان متوقف شده است.

وی بیان می‌کند: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اثری جهانی است و فقط به مردم اردبیل یا ایران تعلق ندارد، اما حالا حریم منظری گنبد «الله» زیر سوال رفته است. تنها مانع و مزاحم این بقعه، همین ساختمان شش‌طبقه است که دقیقا از حیاط باغ قابل مشاهده است، درست مثل آن‌چه سال‌ها قبل برای برج‌ جهان‌نما اتفاق افتاد و سرانجام چند طبقه آن را تخریب کردند. مطالبه و درخواست سریع و جدی ما هم این است که دو طبقه انتهایی این ساختمان مطابق با ضوابط تخریب شود.

مدیر جدید پایگاه جهانی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با تاکید بر پیگیری حقوقی این نقض قانونی اظهار می‌کند: عملیات ساختمان‌سازی در دادگاه اول متوقف شد، در دادگاه بدوی دوم پس از بررسی‌ها حکم ادامه عملیات ساختمان‌سازی تا طبقه چهارم داده شد و حالا یکی دو هفته دیگر دادگاه سوم برگزار می‌شود و سوای این‌که هزینه تخریب با چه کسی است و مقصر کیست، پیگیری می‌کنیم که دو طبقه این ساختمان تخریب شود، چون این اثر جهانی را که در یونسکو ثبت شده است زیر سوال می‌برد.

مجموعه میراث جهانیِ بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین است، به خاطر ارزش‌هایی که دارد، در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قره شیقالات، سوغات اردبیلی‌ها که به ثبت ملی رسید

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۱۳ اثر میراث ناملموس به استاندار خوزستان

مراتب ثبت ۱۳ اثر در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس ملی در ۲ نامه جداگانه از سوی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

در نامه دکتر علی‌اصغر مونسان خطاب به قاسم سلیمانی دشتکی آمده است:

«در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌ فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و سه آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیات ‌وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث ‌فرهنگی ناملموس با عنوان «مهارت پخت نان امطبگ عربی خوزستان» به شماره ۲۲۵۷، «مهارت پخت عیش تمن (نان برنج) عربی» به شماره ۲۲۵۸، «مهارت تهیه حلاوه تمر (حلوای خرما) عربی خوزستان» به شماره ۲۲۵۹، «مهارت ساخت بیگک؛ عروسک محلی هندیجان» به شماره ۲۲۶۰، «مهارت ساخت لیلی یک ـ دومایک عروسک محلی بندر ماهشهر» به شماره ۲۲۶۱، «مهارت خوون چینی (آجرچینی سنتی)» به شماره ۲۲۶۲، «مهارت ساخت بی‌لکی (عروسک بومی دزفول)» به شماره ۲۲۶۳، «مهارت تهیه هیس (شیرینی خرما) عربی خوزستان» به شماره ۲۲۶۴ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است. هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیا گردد مورد تاکید است.»

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، همچنین در نامه‌ای جداگانه مراتب ثبت ملی «فناوری تولید قلم‌نی دزفول» به شماره ۱۹۹۲، «نمایش آیینی علم بازی (علم‌داری، علم‌گردانی) محرم» به شماره ۱۹۹۳، «روش پخت قلقل (حلیم سنتی شوشتر)» به شماره ۱۹۹۴ و «نصب بیرق شب اول محرم در شوشتر» به شماره ۱۹۹۵ و «دانش سنتی فرآوری خریط در جنوب خوزستان» به شماره ۱۹۹۶ در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۵ اعلام شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

غار سلمان _غارنوردی برای مسافران خوزستان

آشنایی با دیدنی های باغ ملک خوزستان

پایان عملیات مرمت بخشی از دیوارهای خانه بروجردی کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از پایان عملیات ساماندهی و مرمت بخشی از دیوارهای خانه تاریخی بروجردی خبر داد.

مهران سرمدیان اظهار کرد: به مرور زمان قسمتی از دیوارهای خانه بروجردی متأسفانه دچار آسیب شده بود که با اختصاص ۵۵۰میلیون ریال اعتبارات ملی عملیات مرمت این اثر انجام شد.

وی افزود: خانه تاریخی بروجردی، یکی از مشهورترین خانه های تاریخی ایران است که به سمبل شهر کاشان تبدیل شده است و به واسطه دارا بودن ویژگی ها و ارزش های والای معماری ایرانی در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط سازمان یونسکو به عنوان جاذبه توریستی محبوب معرفی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، تصریح کرد: خانه بروجردی کاشان به واسطه به کارگیری فنون و مهارت های معماری سنتی، تزیینات هنرمندانه و نوآورانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معماری در ساخت آن به ویژه در ترکیب منحصر به فرد و استثنایی بخش تابستان نشین و مجموعه سرپوشیده بنا، یکی از ارزشمندترین خانه های تاریخی ایران است.

سرمدیان تاکید کرد: خانه بروجردی کاشان، تقریبا معروف ترین بنای مسکونی ایران به شمار می رود  که در ۱۳ خرداد سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: تراشیدن بدنه های فرسوده راهروهای ورودی و بخشی از بدنه های حیاط بیرونی، اجرای کف فرش دالان ورودی شامل برچیدن موزاییک فرش ها و اجرای کف فرش سنتی با آجر ختایی به همراه بندکشی بخشی از عملیات مرمت خانه بروجردی بود.

سرمدیان افزود: در بخشی از این عملیات، اندود و سفیدکاری دیواره های خانه، مرمت بند کشی ها و جلاکاری همه درهای چوبی با استفاده از روغن بَزرَک انجام شد.

به گزارش ایسنا، خانه بروجردی کاشان، یکی از بناهای به‌جا مانده از دوره قاجار بوده که در سال ۱۲۹۲ توسط سید حسن بروجردی، یکی از بازرگانان نطنزی، ساخته شد. این خانه ۱۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و ساخت آن توسط علی مریمی ۱۸ سال طول کشید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با خانه بروجردی‌ها و معماری بی نظیرش

لزوم ارائه راهکار عملیاتی برای حوزه گردشگری زنجان

استاندار زنجان گفت: با توجه به تجربه و دانش دانشگاهیان، باید پژوهش به دانشگاه‌ها سپرده شود و یک راهکار عملیاتی با وضعیت و امکانات کنونی زنجان در حوزه گردشگری ارائه شود.

فتح‌الله حقیقی عصر امروز (۲۲ تیرماه) در جلسه کارگروه آموزش و پژوهش که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه پژوهش باید راهکار عملی در خصوص گردشگری در زنجان ارائه دهد، اظهار کرد: در این راهکار عملی، بدون تغییر زیرساخت‌های موجود مشخص شود آیا در استان زنجان از وضعیت موجود به نحو بهینه استفاده می‌شود یا خیر؟

وی با بیان اینکه در این پژوهش باید علت عدم استفاده بهینه از وضعیت و امکانات موجود در استان زنجان و نحوه استفاده مطلوب مشخص شود، افرود: باید از وضعیت و امکانات موجود در استان زنجان استفاده کنیم؛ در این راستا بحث ملیله را جهانی کردیم ولی باید اقدامات جدی‌تر در این حوزه انجام شود.

این مسئول در رابطه با گردشگری در حوزه‌های کشاورزی و معدن، تصریح کرد: در استان زنجان باید به گردشگری در حوزه کشاورزی و معدن ورود کنیم و معادن موجود در استان را به گردشگران نشان دهیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه یک پژوهش و مطالعه باید کاربردی و قابل اجرا باشد و ایده جدیدی ارائه کند، گفت: در کشورهای موفق و ۱۰ اقتصاد برتر جهانی، ۷ شغل موثر در حوزه گردشگری بوده و کارهای اجرایی عظیمی در این کشورها در این بخش انجام شده است.

حقیقی با بیان اینکه اکنون دنیا در حوزه بین‌رشته‌ای و دانش‌بنیان فعالیت می‌کند، اظهارکرد: پژوهش‌هایی موفق است که اجرا شود. معتقدیم در حوزه عمل و اجرا باید پژوهش به دانشگاه‌ها سپرده شود.

وی با بیان این پرسش که چرا در زنجان در بخش اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و چرا رسانه‌ها را رها می‌کنیم، افزود: دستگاه‌های اداری و اجرایی که رسانه‌ها را رها کردند و به آنان اعتقادی ندارند در نزد مردم دستگاه موفقی نبوده و بالعکس ارگان‌هایی که ظرفیت رسانه را باور کردند، موفق بودند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ییلاق ماهنشان از زیباترین مناطق زنجان

آشنایی با تاریخچه موزه ملک

موزه ملک، اولین موزه وقفی در ایران است که توسط حسین آقا ملکی وقف شد. در این موزه کتابخانه و اشیای گران بهای قدیمی قرار دارد. موزه ی ملی ملک حاکی از تمدن پرشکوه ایرانی و اسلامی دارد.

تاریخچه بنای موزه ملک

در سال ۱۲۷۸ شمسی کتابخانه ای توسط خیری ثروتمند به نام حاج حسین آقا ملک گرد آوری شد. آقا ملک زمین های فراوانی را در مشهد و تهران برای بسط و گسترش مراکز درمانی و مراکز فرهنگی  با هدف آشنایی محققان خارجی با فرهنگ و تمدن غنی ایران وقف کرد. به گونه ای که آستان قدس رضوی اداره ای موسوم به موقوفات ملک در نظر گرفته است.

آقا ملک سعادت مردم را در گرو حفظ الصحه و ترقی معارف توصیف می کرد.

متأسفانه اهداف آقا ملک در زمان حیات او محقق نشد، اما آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۴، شروع به تأسیس بنای ساختمانی جدید در تهران به منظور ایجاد کتابخانه و موزه کرد و در سال ۱۳۷۵ تکمیل شد.

موزه ملی ملک

کتابخانه ملی ملک جزو یکی از کتابخانه های بزرگ ایران با موضوع نسخه های خطی در تهران است.

موزه ی ملک از منظر بنای تشکیلاتی موسسه ای غیرانتفاعی(غیردولتی) می باشد و مانند سایر موسسات آستان قدس رضوی تحت سرپرستی آستان قدس رضوی قرار دارد.

این موسسه ی غیر انتفاعی متشکل از مدیرعامل، هیئت مدیره، مجتمع عمومی، ناظران صلاحدید و بازرس قانونی می باشد.

موزه ملک

هدف از تاسیس موسسه ی موزه ی ملک

مطابق اساسنامه ی کتابخانه ی ملک اهداف تشکیل موسسه عبارت است از:

• گسترش فرهنگ نگهداری از اموال وقفی و اجرای وقف نامه مرحوم حاج حسین ملک

• به ثمر رساندن فرهنگ اسلام

• مرمت و بازشناسی آثار فرهنگی هنری دوران گذشته ی تاریخ

• حفظ و صیانت از گنجینه داخل کتابخانه

• انتشار کتاب های تخصصی مانند کتاب شناسی امام رضا(ع) و حضرت محمد(ص)

وجه تمایز موزه ی ملک

موزه ی فرهنگی ملک متشکل از دو قسم کتابخانه و موزه می باشد.

در قسمت موزه تابلوهای نقاشی گران بهایی وجود دارد که توسط هنرمندانی از قبیل تجویدی، کمال الملک، صورتگر و هنرمندان اروپایی طراحی شده است.

مجموعه ای با عنوان بانو ملک در موزه ی ملی قرار دارد. در واقع فرزند حاج حسین ملک ۴۷ قطعه اشیا را به این موزه اهدا کرده است. اشیا های اهدایی شامل نسخه های خطی، قلمدان، نقاشی های دوره قاجار و سرقلیان می شود.

موزه ملک

مجموعه کتاب های موجود در موزه ملک

از موزه ملک با عنوان کتابخانه ملی نیز یاد می کنند. کتابخانه ملک متشکل از دو بخش خدمات فنی و خدمات عمومی می باشد. در قسمت خدمات عمومی کتابخانه ، مطبوعات و تحخقیقات عمومی صورت می گیرد و در بخش فنی مطالب را سازمان دهی و فراهم آوری می کنند.

به طور کلی شش گنجینه ی حامل نسخ خطی در ایران وجود دارد. یکی از مهمترین این گنجینه ها، کتابخانه ی موزه ی ملک است که به دلیل وجود ۱۹ هزار نسخه ی خطی نفیس حائز اهمیت است.

علاوه براین، حدود ۳۴۰۰ کتاب چاپ سنگی، ۵۴۸ نشریه ی ادواری در ۴۰۰۰ جلد و ۷۰ هزار کتاب چاپی در کتابخانه ی موزه ی ملی موجب ارزشمندشدن کتابخانه شده است. درواقع اغلب این کتاب ها جزو اولین کتاب های چاپی ایران هستند لذا حاوی مطالب ارزشمندی هستند.

لازم به ذکر است مجموعه های کتابخانه ملک طبق خط مشی ها به علوم انسانی گرایش دارد و آثار خوشنویسی هنرمندانی سرشناس ایرانی از قبیل یاقوت مستعصمی، میرعماد ، میرزا غلامرضا اصفهانی و علیرضا عباسی به چشم می خورد.

مجموعه کتاب های داخل موزه ملک شامل:

• اسناد

• مواد دیداری و شنیداری

• کتب انگلیسی

• کتب فرانسوی

• کتب چاپ سنگی

• نسخ خطی

• کتب روسی

• نشریات ادواری

• کتب با تلفیقی از زبان فارسی و عربی

مجموعه فرش در موزه ملک

در مجموعه ی فرش حدود ۳۴ تخته قالیچه و قالی نفیس و ارزشمندی قرار دارد.

• قالی نقش باغی تبریز: متعلق به دوره پهلوی

• قالیچه جانمازی کف ساده سنندج: منتسب به دوره قاجار

• سالار خانی ترکمن: منسوب به دوره ی قاجار

• بوته ترمه بیجار: از دوره ی پهلوی

• شکارگاهی تهران: دوره ی پهلوی

• لچک ترنج نائین: از دوره ی پهلوی

• افشان شاه عباسی مشهد: برجای مانده از دوره ی قاجار

• لچک ترنج اصفهان: از دوره ی پهلوی

• صوف باف کاشان: از دوره ی قاجار

• قالیچه ی لچک ترنج کاشان: متعلق به دوره ی قاجار از نورالله اسماعیل زاده

• ترنجدار شاه عباسی مشهد: از دوره ی پهلوی

• گلابتون کاشان: از دوره ی قاجار

• خورجین: پهلوی

• افشانم شاه عباس مشهد: برجای مانده از حاج عبدل در دوره ی پهلوی

• تلفیقی گلدانی مشهد: متعلق به شرکت آستان قدس رضوی در دوره ی پهلوی

موزه ملک

چهار قالی منحصر به فرد در مجموعه ی فرش موزه ملک
قالی ظل السطانی سمنان

قالی ظل السطان یکی از قالی های دست بافت در داخل موزه ی ملک است که از جنس نخ و پشم به رنگ  نخودی بافته شده است. تاریخچه ی بافت این قالی بی نظیر و نفیس به قرن ۱۴ در دوره ی پهلوی باز می گردد.

قالیچه افشان دسته گلی نائین

قالیچه ی دسته گلی، ریز بافت ترین قالیچه ی دست بافت درموزه ی ملک است که متعلق به دوره ی پهلوی می باشد. در طراحی بافت دسته گلی از گل های سفید با جنس ابریشم و گل های آبی رنگ در اطراف حاشیه ی قالیچه استفاده شده است. نقشه ی قالیچه نیز شیرازه ی متصل و سراسری می باشد.

قالی سالار خان ترکمن

تاریخچه ی بافت قالی سالار خان به  سال ۱۲۷۷ شمسی در دوره ی قاجار باز می گردد. این قالی بافتی تمام ابریشم دارد و طبق نقشه ی یک دوم و شیرازه ی متصل بافته شده است. طرح بافت نیز یموت نام دارد.

قالی تلفیقی گلدانی مشهد

قالی تلفیقی، در سال ۱۳۵۰ شمسی توسط شرکت آستان قدس رضوی باقته شد. متراژ این قالی معادل ۲۴ متر است و حاوی ۳۴ گره نامتقارن از جنس نخ و پشم می باشد. شرکت آستان قدس رضوی در طی فرایند بافت این قالی از نقشه ی سراسری و یک چهارم و شیرازه ی متصل شامل کتیبه در دو سر قالی بهره گرفته است.

سکه های غنی موجود در موزه  ملی

در موزه ی ملک قریب ۳۰۰۰ مدال و طلا وجود دارد. این سکه های نفیس از ادوار یونانیان(۶ قرن قبل از میلاد) تا آخرین حکومت ایرانی(پهلوی) بر جای مانده است.

بنابراین در مجموعه سکه های موزه، انواع سکه های یونانی، بیزانسی،ساسانی، سلوکی، خلیفه های اموی، عثمانی و اسلامی یافت می شود.

از دیگر بخش های متعدد موزه ی ملک می توان به موارد قید شده اشاره کرد:

• نمایشگاه دائمی آثار لاکی: دربرگیرنده ی ۸۶ قطعه قلمدان، سرقلیان و قاب آیینه

• نمایشگاه دائمی حاج حسین آقا ملک: شامل تصاویری از موقوفات و بخشی از زندگی حاج حسین ملک می باشد.

• نمایشگاه دائمی بانو عزت ملک: در این مجموعه آثار اهدا شده توسط بانو عزت ملک برای شرح هنرهای ایرانی و اسلامی وجود دارد.

• نمایشگاه دائمی کتابت و نگارگری: در این نمایشگاه آثار نگارگری، تذهیب، خطاطی و کتاب آرایی جلوه نمایی می کنند.

• نمایشگاه دائمی خاندان غفاری و کمال: در این مجموعه آثار استاد کمال الملک گرد آوری شده است.

• کارگاه های آموزشی

• آیین های وقف نامه ای

موزه ملک

موقعیت مکانی موزه ملک

آدرس: تهران- خیابان امام خمینی یا خیابان سپه – جنب ساختمان امور خارجه- موزه ملی ملک

آشنایی با آرامگاه یعقوب لیث صفاری بزرگمرد تاریخ ایران

یعقوب لیث صفاری یکی از بزرگمردان تاریخ ایران است که در طی جنگ های فراوان پیروزی های متعددی را به دست آورد. وی همچنین احیاگر زبان فارسی پس از ورود اسلام می باشد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه آباد دزفول در استان خوزستان قرار دارد.

زندگی نامه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری یکی از پادشاهان ایرانی است که پس از زوال و نابودی سلسله ی ساسانی،  حکومت صفاری را در سیستان پایه گذاری کرد. این پادشاه برای مشروعیت دادن حکومت صفاری، اصل و نسب خود را به شاهان باستانی ایران پیوند داد.

یعقوب لیث صفاری در روستای قرنین سیستان به دنیا آمد. نام اصلی یعقوب لیث در ابتدا رادمان پسر ماهک بود. پدر او در حرفه ی مسگری فعالیت می کرد، به همین دلیل خانواده ی او را با عنوان لیث صفار می شناختند. خصوصیات و از خود گذشتگی های منحصر به فرد یعقوب لیث موجب شد تا یاران او را به عنوان سردار جنگ منتخب کنند.

یعقوب لیث صفاری با پیروزی که در جنگ خوارج به دست آورد ترفیع قدرت یافت. یکی از خصوصیات بسیار حائز اهمیت یعقوب لیث که موجب محبوب بودن او در میان عامه مردم و درباریان شد، مشورت کردن درخصوص انجام کار ها بود.

نخستین پادشاه صفاریان از همان ابتدای ترفیع رتبه، از به قدرت رسیدن اعراب در ایران ناخوشایند بود و همواره در صدد سرنگونی حکومت عباسی در ایران بود.

در طی فرمانروایی لیث صفاری، شهر زرنج در جنوب افغانستان پایتخت ایران بود.

دشمن سرسخت یعقوب لیث به نام حسن بن زید علوی به دلیل استواری یعقوب در برابر دشمنان، به او لقب سندان را داده بود.

سرانجام در سال ۲۶۵، این شخصیت شکوهمند در اثر ابتلا به بیماری قولنج در گندی شاپور جان خود را از دست داد.

در کتاب تاریخ سیستان صفحه ی ۲۳۳ نوشته شده است:

« وفات یعقوب لیث در جندی شاپور روز یکشنبه ۱۲ روز مانده از شوال سنه خمسه و تسعین و ماتین رسید. به عبارتی دیگر ۲۶۵ روز مانده به شوال، وی به مدت ۱۷ سال و ۹ ماه امیری کرد و خراسان و کابل و هند و سند و سیستان و فارس و کرمان همه و همه زیر سلطه او بود.»

محققان بر این باور هستند که آرامگاه یعقوب لیث صفاری در جندی شاپور قرار دارد و این آرامگاه در دی ماه سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در ده کیلومتری جاده ی دزفول به شوشتر در روستایی به نام شاه آباد یا شاه ابوالقاسم قرار دارد.

بنای آرامگاه یعقوب لیث برجای مانده از دوران سلجوقی تا قاجار است. به عبارتی قدیمی ترین قسمت های بنا حاکی از معماری دوره ی سلجوقی دارد.

بر فراز آرامگاه، گنبدی مخروطی شکل و دندانه داربه رنگ سفید وجود دارد که در میان گنبد های مخروطی شکل خوزستان از طراحی منحصر به فردی برخوردار است. مواد به کار برده شده در ساخت بنای آرامگاه یعقوب لیث، خشت خام است که با ملات گچ و خاک نقوش برجسته ای بر روی بنا طراحی شده است.

به نقل ریش سفیدان مردم روستای شاه آباد، حدود ۲۰ الی ۲۵ سال قبل کتیبه ای بر دیوار گنبد آرامگاه قرار داشته که به خط عربی قدیم به دفعات مکرر نام یعقوب لیث سردار بزرگ ایران و اولین شهریار ایرانی پس از اسلام، ذکر شده بوده است.

در اطراف مقبره ی یعقوب لیث، گورستان هایی وجود دارد که بیانگر وجود شهر جندی شاپور و قدمت تاریخی این منطقه است.

برخلاف نمای بیرونی بنا که بیانگر زیبایی تاریخی است، درون آرامگاه در شرایط مناسبی قرار ندارد. برای اتصال و مقاومت ضریح آهنی از تکه چوب های صندوق میوه بهره گرفته شده است و بر روی دیوارهای آرامگاه تارهای عنکبوت، سیم و میخ های زنگ زده و موکت های فرسوده شده به چشم می خورد.

بازسازی آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در طی سال های متمادی آرامگاه یعقوب لیث صفاری بار ها مرمت شد.

آخرین عملیات بازسازی مقبره ی بزرگمرد صفاری، در ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ صورت گرفت. در طی این عملیات به دلیل خطای پیمانکار پروژه، دیوار ضلع جنوبی آرامگاه تخریب شد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث احیا کننده ی زبان فارسی

زمانی که حکومت ساسانی متزلزل شد، زبان عربی در جایگاه زبان فارسی درآمد و به مرور زمان زبان فارسی به فراموشی سپرده شد.

پس از فروپاشی ساسانیان اولین پادشاهی که پس از ۲۰۰ سال زبان فارسی را زبان رسمی کشور اعلام کرد، یعقوب لیث صفاری بود.

در جنگی که میان ایرانیان و خوارج رخ داد، ایرانیان بر غارتگران چیره شدند. در این هنگام شاعری قصیده ای را به زبان عربی در وصف یعقوب لیث سرود؛ یعقوب شاعر را سرزنش کرد و به او گفت:  ” چیزی که من اندر نیابم، چرا باید گفت ”

پس از این واقعه، در سال ۲۵۴ قمری زبان رسمی دربار فارسی شد و گویش مردم به زبانی غیر از زبان فارسی ممنوع اعلام شد.

تندیس یعقوب لیث صفاری در دزفول خوزستان

یعقوب لیث صفاری اولین ژنرالی بود که پس از اسلام در راستای متحد سازی ملت ایران تلاش های بی وقفه کرد.

مقبره ی یعقوب لیث در ۱۲ کیلومتری شهر سیستان قرار دارد لذا مجسمه ای در ورودی شهر دزفول نصب گردیده است که  در سال ۱۳۶۵ توسط پدر مجسمه سازی ایران به نام ابوالحسن صدیقی ساخته شد.

شکل ظاهری تندیس، نشان دهنده ی نبرد یعقوب لیث بر روی اسب است. جنس مجسمه از برنز می باشد. این معماری در نوبه ی خود یکی از شاهکار هایی مجسمه سازی ایران به شمار می رود.

سرشت نیکوی یعقوب لیث صفاری

همان طور که بیان کردیم یعقوب لیث به واسطه ی اخلاق و منش نیکو توانست فرماندهی سپاه ایران را بر عهده بگیرد. او در تمام تصمیم گیری هایش با درباریان مشورت می کرد و در رسیدگی به امور با جدیت تمام تلاش می کرد.

در طول شبانه روز ۱۷۰ رکعت نماز را دربارگاه الهی به جا می آورد و در اعمال سنت حسنه روزانه ۱۰۰۰ دینار به نیازمندان صدقه می داد.

یعقوب لیث در هیچ برهه زمانی آغازگر جنگ نبوده است. قبل از آغاز جنگ خدا را شاهد می گرفت که اگر رقیب خواستار ادامه جنگ بود، آن گاه به میدان نبرد می رود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

اقدامات یعقوب لیث صفاری در ایران

در طی جنگ هایی که در دوره ی فرمانروایی یعقوب لیث رخ داد پیروزی های متعددی عاید ملت ایران شد. از جمله جنگ هایی که یعقوب لیث فرماندهی آن ها را بر عهده داشته است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جنگ یعقوب لیث با عمار خارجی

• لشکر کشی یعقوب لیث به استان کرمان و فارس برای مغلوب سازی حامیان خوارج

• فتح خراسان

• جنگ یعقوب لیث با صالح این حجر

• جنگ یعقوب صفاری با علویان

• نبرد دیرالاقول

زمان مناسب برای بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در میان فصول مختلف سال، بهترین زمان برای بازدید از دزفول و شوشتر فصل بهار است. درواقع در فصل بهار درختان تازه شکوفه می کنند و طبیعت منطقه پوشیده از برگ سرسبز درختان است. در فصل پاییز و زمستان نیز آب و هوای دزفول مطبوع می شود.

اما در فصل تابستان، هوای دزفول به شدت گرم می شود. لذا توصیه می کنیم در فصل تابستان عازم سفر به خوزستان نشوید.

دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آدرس: استان خوزستان- ۱۰ کیلومتری جاده ی دزفول به شوشتر- روستای شاه آباد- آرامگاه یعقوب لیث صفاری

منبع: بیتوته

مرتبط:

غار سلمان _غارنوردی برای مسافران خوزستان