خانه بروجردی

پایان عملیات مرمت بخشی از دیوارهای خانه بروجردی کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از پایان عملیات ساماندهی و مرمت بخشی از دیوارهای خانه تاریخی بروجردی خبر داد.

مهران سرمدیان اظهار کرد: به مرور زمان قسمتی از دیوارهای خانه بروجردی متأسفانه دچار آسیب شده بود که با اختصاص ۵۵۰میلیون ریال اعتبارات ملی عملیات مرمت این اثر انجام شد.

وی افزود: خانه تاریخی بروجردی، یکی از مشهورترین خانه های تاریخی ایران است که به سمبل شهر کاشان تبدیل شده است و به واسطه دارا بودن ویژگی ها و ارزش های والای معماری ایرانی در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط سازمان یونسکو به عنوان جاذبه توریستی محبوب معرفی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، تصریح کرد: خانه بروجردی کاشان به واسطه به کارگیری فنون و مهارت های معماری سنتی، تزیینات هنرمندانه و نوآورانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معماری در ساخت آن به ویژه در ترکیب منحصر به فرد و استثنایی بخش تابستان نشین و مجموعه سرپوشیده بنا، یکی از ارزشمندترین خانه های تاریخی ایران است.

سرمدیان تاکید کرد: خانه بروجردی کاشان، تقریبا معروف ترین بنای مسکونی ایران به شمار می رود  که در ۱۳ خرداد سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: تراشیدن بدنه های فرسوده راهروهای ورودی و بخشی از بدنه های حیاط بیرونی، اجرای کف فرش دالان ورودی شامل برچیدن موزاییک فرش ها و اجرای کف فرش سنتی با آجر ختایی به همراه بندکشی بخشی از عملیات مرمت خانه بروجردی بود.

سرمدیان افزود: در بخشی از این عملیات، اندود و سفیدکاری دیواره های خانه، مرمت بند کشی ها و جلاکاری همه درهای چوبی با استفاده از روغن بَزرَک انجام شد.

به گزارش ایسنا، خانه بروجردی کاشان، یکی از بناهای به‌جا مانده از دوره قاجار بوده که در سال ۱۲۹۲ توسط سید حسن بروجردی، یکی از بازرگانان نطنزی، ساخته شد. این خانه ۱۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و ساخت آن توسط علی مریمی ۱۸ سال طول کشید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با خانه بروجردی‌ها و معماری بی نظیرش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *