غار کارائین

در سفر خود به آنتالیا از غار کارائین دیدن کنید

شواهد و آثار به دست آمده از غار کارائین بیانگر قدمت تاریخی غار است. این غار در داخل شهر آنتالیا در کشور ترکیه قرار دارد. غار کارائین به موجب قدمت تاریخی مربوط به پارینه سنگی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
شهر آنتالیا در کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشور های تاریخی در جهان است که مکان های گردشگری و تاریخی متعددی را در خود جای داده است. در داخل شهر آنتالیای ترکیه، غاری به نام کارائین وجود دارد که این شهر ساحلی را به یکی از پربازدیدترین شهر های ترکیه تبدیل کرده است.

شهر آنتالیا به موجب ساخت کشتی و قایق های تفریحی و لوکس با عنوان قطب صنعت کشتی سازی شناخته می شود.

تاریخچه ی غار کارائین

تاریخ و سرگذشت غار کارائین مربوط به انسان های پیش از تاریخ یعنی دوره ی پارینه سنگی می باشد.

در طی بررسی های باستان شناسانه یافته هایی از ادوار پارینه سنگی زیرین و پارینه سنگی میانی در این غار کشف شد. علاوه براین بر اساس گفته های باستان شناسان قدمت تاریخی غار به بیش از ۲۵۰۰۰ سال قبل باز می گردد.

دوره ی پارینه سنگی، دوره ای قبل از تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسان را در بر می گیرد و مشمول دوره ای می شود که انسان ها برای نخستین بار از ابزار سنگی دست ساز بهره گرفتند.

مکان های بسیار محدودی بر روی زمین قرار دارند که انسان ها بیش از چند هزار سال در آن جا ساکن شدند، به طور مثال اهرام مصر در نیل حدود ۵۰۰۰ هزار سال قبل ساخته شده است در حالی که غار کارائین به صورت متوالی ۲۵۰۰۰ سال قبل سکونتگاه انسان ها بوده است.

لازم به ذکر است غار کارائین در لیست جهانی یونسکو به عنوان تاریخی ترین غار جهان به ثبت رسیده است.

غار کارائین

همان طور که بیان کردیم غار کارائین یکی از تاریخی ترین غارها در ناحیه ی مدیترانه است که با عنوان غار سیاه نیز شناخته می شود.

غار کارائین دارای ورودی مجزا است که به وسیله ی نور خوشید روشن می شود. در داخل غار سه  تالار یا اتاق وجود دارد. داخل محوطه غار بسیار تاریک است لذا اتاق ها به وسیله ی چراغ هایی نصب شده بر سقف و دیواره ها روشن نگه داشته می شوند.

بر بلندای یکی از ستون های داخل غار، تصویری حکاکی شده است که به آتاتورک، قهرمان ترکیه ادای احترام می کند.

در محوطه ی غار کارائین سنگ های زینتی وجود دارند که بیانگر مقدس بودن غار در دوره ی عصر آهنی می باشد. در واقع اتاق های داخلی غار با استالاگمیت ها و استالاکتیت ها مزین شده اند.

کاربرد های غار کارائین در ادوار گذشته

شواهد حاکی از آن دارد که مردمان گذشته از غار کارائین به عنوان مکانی برای جمع آوری آذوقه و پناهگاهی امن استفاده می کردند.

این غار در دامنه ی کوه های شیب دار واقع است و موقعیتی سوق الجیشی یا استراتژیک دارد. لذا انسان های دوره ی گذشته برای مصون ماندن از مهاجمان و در امان ماندن  از خطرات طبیعی به داخل غار پناه می بردند. انسان های نخستین با پرتاب سنگ و کلوخ هایی به سمت مهاجمان مانع بالا امدن آن ها از کوه می شدند.

آب و هوای منطقه ی غار کارائین کوهستانی است لذا مردم آن دوره از گزند سرما به داخل غار پناه می بردند. زیرا هوای داخلی غار در تابستان و زمستان معتدل است.

در محوطه ی غار زمین های کشاورزی مناسبی برای کشت وجود دارد و در کنار آن جلگه ای موجود است که در طی فرایند کشاورزی برای تأمین آب زمین ها از آب موجود در این جلگه بهره می گرفتند.

هم اکنون این دریاچه توسط سنگ های آهکی پوشیده شده است.

مناسب ترین زمان برای بازدید

غار کارائین بر روی کوهی در مسیر ترمسوس قرار دارد، لذا به دلیل آب و هوای کوهستانی در این منطقه مناسب ترین زمان برای بازدید از غار ماه های آپریل تا اکتبر (از فروردین تا اوایل ماه مهر) می باشد.

برای بازدید از غار کارائین می توانید در ماه های آپریل تا اکتبر هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ به این منطقه مراجعه کنید. همچنین در صورتی که در ماه های اکتبر تا مارس به این مکان سفر کردید، می توانید در بازه ی زمانی ۸:۳۰ الی ۱۷:۰۰ به داخل غار بروید.

آثار تاریخی یافت شده

قدیمی ترین قطعات استخوانی انسان ها که در غار کارائین کشف شده است، به اوایل دوره ی سرخ پوشان یعنی حدود ۲۰۰۰۰۰ سال قبل باز می گردد. این قطعه ی استخوان مربوط به جمجمه ی یک نئاندرتال می باشد.

در داخل پره های سنگ چخماق غار، لایه هایی از مجمسه های سنگی و استخوان انسان ها پیدا شده است. احتمال می رود این استخوان ها متعلق به هومو ساپینس و هومن نئاندرتالنسیس باشند. از دیگر قطعات استخوانی می توان به اسکلت فیل، کرگردن، گوسفند و خرس اشاره کرد.

علاوه براین بر روی مجسمه های کشف شده صورت انسان هایی حکاکی شده است که از لحاظ سبک، شبیه به فرهنگ ناتوفیان است. فرهنگ ناتوفیان مختص فلسطین است. لذا شواهد باستان شناسی حاکی از روابط تجاری انسان های منطقه آسیای صغیر با فلسطین دارد.

همچنین، تعدادی ابزار مربوط به زندگی و شکار انسان های نخستین  در داخل غار کشف شده است که از عاج و سنگ ساخته شده اند. این یافته ها هم اکنون در موزه ی تاریخ تمدن آناتولی نگهداری می شوند.

موزه ی کارائین

با داخل شدن به محوطه ی غار، موزه ای به چشم می خورد که با عنوان موزه ی کارائین شناخته می شود. در داخل این موزه اشیای باستانی و تاریخی وجود دارند که قدمت تاریخی آن ها به ۱۶۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

به طور کلی آثار باستانی که در غار کارائین کشف شدند، در موزه تمدن آناتونی در انکارا، موزه ی آنتالیا نگهداری می شود و تنها قسمتی از استخوان های به دست آمده در غار کارائین در موزه ی خود غار وجود دارند.

تحقیقات باستان شناسی

نخستین باستان شناسی که در جهت تاریخچه ی غار کارائیین به جست و جو پرداخت، پرفسوری به نام اسماعیل کیلیچ ککتن بود. او فعالیت های خود را در خصوص تمدن غار از سال ۱۹۴۵ آغاز کرد و پس از ۱۲ سال کاووش های متمادی به تاریخچه و سرگذشت انسان های نخستین پی برد.

دسترسی به غار کارائین

غار کارائین در ناحیه مدیترانه، کشور ترکیه در ۲۷ الی ۳۵ کیلومتری شمال غرب آنتالیا قرار دارد.

مسیر دسترسی: ترکیه- شهر آنتالیا-  بزرگراه بوردور- جاده ی کورکوتلی- روستای «Yağcı»- غار کارائین

منبع: بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *