مالزی در تلاش برای احیای گردشگری

از زمان شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری مالزی رونق خود را از دست داده و عواقب این رکود برای افراد شاغل در حوزه گردشگری شدید بوده است.

به نقل از دویچه وله، به گفته وزارت گردشگری مالزی، زنان در بین افراد شاغل حوزه گردشگری بیش‌تر متحمل تاثیرات مخرب همه‌گیری کرونا شده‌اند. همچنین به گفته سازمان بین‌المللی کار، در سطح جهان زنان شاغل در صنعت گردشگری بیشتر از مردان شغل‌شان را از دست داده‌اند. در مالزی زنان شاغل در حوزه گردشگری در سال ۲۰۲۰ با دو درصد کاهش، سهم ۴۸.۳ درصدی را به خود اختصاص دادند؛ این درحالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹، ۵۰.۳ درصد گزارش شده بود. با این حال دولت این کشور اعلام کرده است که بودجه مختص ایجاد برابری جنسیتی سال ۲۰۲۲ برای ایجاد برابری برای زنان حوزه گردشگری نیز به کار گرفته خواهد شد.

در ماه نوامبر، دولت مالزی، جزیره محبوب «لنکاوی» را بدون نیاز به سپری کردن قرنطینه به روی گردشگران کاملا واکسینه‌شده باز کرد. این نخستین مکان در مالزی بود که با چنین شرایطی به روی گردشگران بازگشایی شد. آژانس گردشگری مالزی درحال حاضر در تلاش است با همکاری با خطوط هوایی بین‌المللی صنعت گردشگری کساد مالزی را رونق ببخشد.

شرکت هواپیمایی «مالزی ایرلاینز» در حال حاضر در هفته دو بار از لندن به کوالالامپور پرواز دارد. قرار است شمار این پروازها تا مارس ۲۰۲۲ به پنج بار در هفته افزایش پیدا کند.

با این‌که فعالیت حوزه گردشگری کم کم در جزیره «لنکاوی» آغاز شده است اما هجوم گردشگران بین‌المللی به رغم برنامه‌ها و طرح‌هایی که به اجرا درآمده‌اند هنوز محقق نشده است.

در مجموع گردشگران معدودی در کوالالامپور دیده می‌شوند اما خارجی‌هایی که برای کار به این کشور سفر کرده‌اند نیز وجود دارند. برای کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند این مسافران حکم قطره‌ای در اقیانوس را دارند.

شغل یکی از ساکنان جزیره «لنکاوی»، اجاره دادن ویلاهای کوچک است. برای او یک و نیم سال اخیر، کسب و کار بسیار کساد بوده است. اما حالا دیگر زمان آن فرارسیده که گردشگران به این جزیره بازگردند در غیر این صورت شرایط برای او بسیار دشوار خواهد بود چراکه بسیاری از همکارانش ناچار شده‌اند در این مدت شغل‌شان را رها کنند. حالا او و سایر شاغلان حوزه گردشگری چشم‌انتظار تمهیدات دولت هستند.

مقام‌های این کشور که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است قصد دارند از یکم ژانویه مرزهای کشور را به روی گردشگران بین‌المللی باز کنند. در مالزی ۹۴.۹ درصد بزرگسالان به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و انتظار می‌رود با بازگشایی مرزها، این کشور شاهد وقوع موج جدید از ابتلا نباشد و وضعیت به حالت عادی بازگردد.

در حال حاضر مقام‌های این کشور، ورود از تمامی کشورهایی را که ابتلا به سویه «اُمیکرون» ویروس کرونا در آن‌ها شناسایی شده است به طور موقت ممنوع اعلام کرده‌اند.

منبع: ایسنا

برزیل چگونه امپراطوری قهوه را از آن خود کرد؟

پس از اینکه هلندی‌ها توانستند انحصار مسلمانان در تولید قهوه را بشکنند، با یک توطئه عجیب نهال‌ قهوه را از دربار لوئی چهاردم سرقت کرده و با انتقال به مارتینیک، تولید، پرورش و نشاء آن را در آمریکای جنوبی آغاز کردند.

سال ۱۷۲۷ میلادی دولت برزیل تصمیم گرفت قهوه را برای آینده خود و به عنوان راهکاری جهت حل و فصل اختلافات مرزی بین گویان فرانسه و گویان هند در سواحل شمال غربی جنگل‌های آمریکای جنوبی به ارمغان آورد. دولت برزیل سرهنگ فرانسیسکو ملوپالتا را برای داوری این سازش انتخاب و روانه منطقه می‌کند، در حالی که هدف واقعی او به دست آوردن گیاه خواستنی قهوه بود.

پس از تمام تلاش‌های پیگیرانه و موفق خود برای برقراری صلح، استاندار گویان فرانسه از اعطای درخواست ساده ملوپالتا برای نهال‌های قهوه خودداری می‌کند. ملوپالتا که نقشه فریبنده دومی نیز در سر داشت، به این موضوع اعتراضی نمی‌کند. فرانسیسکوی جذاب پس از یک شام دولتی به کمک همسر استاندار گویان فرانسه، یک دسته از گل‌هایی که با گیاهان بارور قهوه پوشیده شده بود را دریافت می‌کند. او به برزیل می‌رود و از میان این قلمه‌های جدا شده، بزرگ‌ترین امپراطوری قهوه در جهان را که در حال حاضر از آن یاد می‌کنیم را آغاز می‌کند.

در سال ۱۸۷۱ میلادی جان آراباکل با کمک یک مکانیک دستگاهی را اختراع کرد که قهوه را در بسته‌های کاغذی بسته‌بندی کرده و برچسب می‌زد و از کارخانه وی در نیویورک اولین تولید انبوه قهوه به سراسر کشور آغاز شد.

سرانجام آرابکل بزرگ‌ترین واردکننده قهوه در جهان و به سرعت صاحب بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌رانی در آمریکا شد و پس از آن تمام کشتی‌های مشغول به تجارت قهوه در آمریکای جنوبی را از آن خود کرد.

با شروع قرن نوزدهم اتفاقات بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف دنیای قهوه رقم خورد. بسته‌های قهوه به صورت دانه‌های برشته شده برادران هیلز برای اولین‌ بار در بسته‌بندی وکیوم و با عنوان R.W.Hills عرضه شد. پس از آن یک مبتکر پرشور، فرایندی را ایجاد کرد که هوا را از بسته‌بندی قهوه خارج کند تا دانه‌های تازه‌تری به‌دست ‌آید. این کشف به عنوان بسته‌بندی وکیوم شناخته شده است و تا به امروز از پرکاربردترین روش‌های بسته‌بندی محسوب می‌شود.

اختراع قهوه فوری در سال ۱۹۰۰ میلادی

با سرعت گرفتن پیشرفت در زندگی بشر قهوه فوری نیز در سال ۱۹۰۰ میلادی اختراع شد.

شیمیدان ژاپنی آمریکایی به نام ساتوری کاکو ترکیبی از قهوه محلول را ایجاد و آن را در نمایشگاه پن آمریکا معرفی کرد.

ثبت نخستین دستگاه اسپرسو در سال ۱۹۰۱ میلادی

در سال ۱۹۰۱ میلادی لوئیجی بیرزا ایتالیایی اولین دستگاه تجاری اسپرسو را به ثبت رساند. او یک دستگاه برقی بزرگ بخار که قهوه را تحت فشار بالا از ترکیب آب و بخار به سرعت عصاره‌گیری می‌کرد را به دنیا معرفی کرد. اختراعی که بعدها به دستگاه اسپرسو معروف شد.

 

قهوه بدون کافئین چگونه کشف شد؟

«لودولیگ روزلیوس» یک واردکننده آلمانی قهوه و دستیارش «کارل ویمر» در سال ۱۹۰۳ میلادی فرایندی را جهت حذف کافئین از دانه‌ها بدون خراب شدن طعم آن معرفی کردند. شاید بتوان کشف قهوه بدون کافئین را زاییده یک تصادف دانست. دانه‌های قهوه در هنگام حمل از نیکاراگوئه در آب خیس شده بودند و هنگامی که دانه‌های خراب به انبار روزلیوس رسید، محققان آنجا دریافتند که قرار گرفتن در معرض آب، قسمت زیادی از کافئین را بدون تغییر در مزه خارج می‌کند. آن‌های خیلی زود متوجه شدند فرایندی که روزلیوس و ویمر اختراع کرده‌اند استفاده از بخار و حلال‌های شیمیایی بوده است. پس از گذشت مدتی نام تجاری این قهوه به «سنکا» تبدیل و حدود ۲۰ سال بعد به آرامی به آمریکا منقل شد.

در ادامه این فرایندها سال ۱۹۰۵ میلادی سالی سرنوشت‌ساز برای دزدیریو پاونی اولین باریستای وسواسی دنیا بود. او تصمیم گرفت که می‌تواند اسپرسوی بهتری نسبت به دیگران تولید کند. او در ابتدا طرح دستگاه اسپرسو لوئیجی را خریداری کرد و پس از بررسی‌های طولانی متوجه شد که تلخی قهوه ناشی از بخار و دمای بسیار بالا بر روی قهوه آسیاب شده است. از نظر دزدیریو بهترین حالت جهت یک فنجان اسپرسوی با کیفیت، عصاره‌گیری در دمای ۱۹۵ درجه فارنهایت و فشار ۹ مرتبه است. این لحظه درخشان استاندارد تمام دستگاه‌های اسپرسو تا امروز را متحول ساخت.

در سال ۱۹۰۶ جورج واشنگتن مخترع اولین قهوه فوری در میزان تولید انبوه، وارد شد و سه سال بعد آن قهوه با عنوان Red-E در بازار عرضه شد. در طول اوج محبوبیت آن در دهه ۱۹۷۰ میلادی تقریبا یک سوم قهوه برشته شده در ایالات متحده به قهوه فوری تبدیل شد و در نتیجه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون پوند به فروش رسید.

منبع:

کیانی، اسماعیل؛ ۱۳۹۸؛ کتاب یک فنجان اسپرسو؛ انتشارات ترانه مشهد

ایسنا

مقررات جدید سفر از ایران به انگلستان اعلام شد

در پی نگرانی از همه‌گیری گونه «امیکرون» ویروس کرونا، دولت انگلستان تمام مسافران ایرانی دارای کارت واکسن صادرشده از ایران را ملزم کرده است پس از ورود به این کشور و گذراندن ١٠ روز قرنطینه، دو نوبت تست کرونا بدهند.

 با شناسایی «امیکرون» در کشورهای بیشتر، مقررات سفر در آستانه تعطیلات سال نو میلادی بار دیگر برای مسافران سخت‌ و محدودکننده‌تر شده است، انگلستان که بعد از روسیه در اروپا بیشترین آمار مرگ بر اثر ویروس کرونا را داشته، از جمله کشورهایی بوده که از روز ١۴ آذرماه محدودیت‌های سفر به این کشور را برای همه اتباع خارجی بیشتر کرده است.

در بخشنامه‌ای که به دست دفاتر مسافرتی و هواپیمایی ایران نیز رسیده است، تمام مسافران بالای ١٢ سال در پروازهای ورودی به انگلستان در فاصله ۴٨ ساعت تا پرواز مقصد باید در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران که در لینک https://health.behdasht.gov.ir قابل شناسایی است، تست PCR انجام دهند و گواهی منفی آن را به زبان انگلیسی همراه داشته باشند. تا پیش از این، مسافران تا ۷۲ ساعت قبل از ورود به انگلستان باید آزمایش کووید را انجام می‌دادند.

مسافران همچنین پس از ورود به انگلیس به مدت ١٠ روز باید قرنطینه خانگی شوند.

تمام مسافران انگلیس پیش از سفر باید در سایت https://www.gov.uk/provide-journey-contact-details-before-travel-uk فرم خوداظهاری تکمیل و QR code دریافت کرده و کپی آن را همراه داشته باشند. مسافران دارنده کارت واکسن صادره از ایران باید تست روز دوم و هشتم را از این سایت خریداری کنند.

مسافران دارای کارت واکسیناسیون صادره از کشورهایی که در این لینک https://www.gov.uk/guidance/countries-with-approved-covid-۱۹-vaccination-programmes-and-proof-of-vaccination نام آن‌ها آورده شده و از آخرین نوبت دز دوم واکسن فایزر/ مدرنا/ جانسون/ آسترازنکا آن‌ها ١۴ روز گذشته باشد و مسافران در سنین ١١ تا ١٨ سال مقیم این کشورها از تست روز هشتم و قرنطینه خانگی در کشور انگلستان معاف خواهند بود.

علاوه‌بر این، تمام مسافران پروازهای خروجی از ایران ملزم به ارائه تست منفی PCR و گواهی معتبر واکسیناسیون دارای QR code به زبان انگلیسی هستند.

انگلستان تنها مسافرانی را برای ورود به این کشور مجاز دانسته که پاسپورت اتحادیه اروپا/انگلستان/آمریکا/کانادا یا انواع مجوزهای اقامت و کارت اقامت انگلستان (مسافران دارای اقامت دائم که بیش از دو سال خارج از انگلستان اقامت داشته‌اند و مجوز آن‌ها ابطال شده اجازه انجام پرواز به انگلستان را نخواهند داشت) و ویزای معتبر انگلستان را داشته باشند. مسافران با ویزای توریستی باید بلیت رفت و برگشت داشته باشند.

کشف جدید باستان‌شناسان در پارسه تخت‌جمشید

باستان‌شناسان آجرهای لعاب‌دار برجسته با نقوش گاو نر و ماراژدهای “موشخوشو” نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان را در شهر تاریخی پارسه تخت‌جمشید کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک هیأت ایرانی-ایتالیایی در محوطه باستانی “تُل‌آجری” در شهر پارسه تخت‌جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید.

علیرضا عسکری چاوردی ـ سرپرست ایرانی این هیأت باستان‌شناسی ـ‌ محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواند که ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده است و گفت: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد.

او مهمترین نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه را شناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و افزود: در این فصل نمای بخش غربی بنای دروازه به طول ۴۰ متر نمایان شد.

این باستان‌شناس ادامه داد: در روند کاوش‌های این فصل، پلان (نقشه) این بنای تاریخی بیش از پیش به صورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته‌ خشت و گِلی دیوارهای آجرپخته‌ نمایان شده است.

سرپرست ایران هیأت باستان‌شناسی تل‌آجری اظهار کرد: در کاوش‌های این فصل، تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان از این دروازه به دست آمد.

 

او همچنین گفت: فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی برای تهیه طرح جامع نقشه حفاظت از سازه‌های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و مرمت سازه‌های مکشوفه به انجام رسید.

عسگردی چاوردی یادآور شد: این کاوش‌ها مشترک بین دانشگاه بولونیا با همکاری موسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

تُل آجری با نام دروازه کوروش، پیش از کاخ‌های تخت جمشید در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده است، این محوطه قدیمی‌تر از تختگاه و یا مجموعه تخت جمشید است. باستان‌شناسان دریافته‌اند که تل آجری، دروازه‌ای از دوران هخامنشیان و احتمالا زمان کوروش بزرگ بوده که در ساخت آن از هنر و فرهنگ بابلی بهره گرفته شده است.

کشف آجرهای لعاب‌دار موشخوشو و گاو از جمله مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسان از این محوطه است. موشخوشو حیوانی افسانه‌ای و ترکیبی از مار و اژدها است که بیشتر نماد مردوک، خدای بابلیان معرفی شده است.

منبع: ایسنا

چرا برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه‌های گردشگری تردید دارند؟

یک فعال گردشگری گفت: با اینکه سفر باید انرژی و حس مثبت را با خود همراه داشته باشد اما گاهی سفر کردن آنطور که باید خاطره‌ای ماندگار در ذهن مسافر بر جای نمی‌گذارد و برخی از مسافران را نسبت به ادامه سفر دچار تردید می‌کند.

مهرسا طافحی در گفت‌وگو با ایسنا به تاثیرات انگیزه در سفر و گردشگری پرداخت و اظهار کرد: روح انسان از بدو ورود به دنیای مادی با لطافت، حس معنویت و طبیعت گره خورده است. زمان‌های قدیم در دوران پادشاهان و سلاطین سفرهای زیادی با تغییر فصول انجام می‌شد چه بسا همچون عشایر زندگیشان در سفر و کوچ سپری می‌شد، البته درحال حاضر نیز در مناطق مختلف دنیا این برنامه می‌تواند برای افراد لذتی دلچسب به همراه داشته باشد.

وی افزود: آشنایی با فرهنگ مردم و آرامش در محل اسکان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران امروز جهان در انتخاب مقصد است اما به غیر از موارد گفته شده عوامل دیگری نیز در سفر مردم نقش دارد.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: باید گفت که چیزی حدود نیمی از مسافران جهان مقصدی که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن آشنا شوند را انتخاب می‌کنند و حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه این انگیزه می‌تواند ماندگار، پویا و پایا باشد. با اینکه صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در جهان است و آموزش مهارت‌های بازاریابی و جذب مسافر بسیار زیاد شده است، اما هنوز هم برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر تردید دارند و از انجام برنامه‌های گردشگری منصرف می‌شوند.

طافحی تصریح کرد: دلیل این امر آن است که شاید آنطور که باید خاطره‌ای ماندگار در ذهن مسافر بر جا نمی‌گذارند. با اینکه ضمیر ناخودآگاه افراد نسبت به تفریح، حال خوب و خوشگذرانی آماده است، اما این انرژی و حس مثبت باید در مسیر آگاهی و توسعه پایدار این حوزه برنامه‌ریزی شود.

ایفای نقش موثر کتب آموزشی و دانشگاه‌ها در توسعه پایدار گردشگری

وی اضافه کرد: در همین راستا دانشگاه‌ها و کتب آموزشی نقش موثری خواهند داشت. همچنین اقلیم‌شناسی، آموزش تاریخ، همذات‌پنداری با چگونه‌ بودن سفر و گردشگری اجداد و نیاکان، بررسی فرهنگ اقوام مختلف، تبلیغات و ارائه تاریخ مکان‌های گردشگری و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند نقش موثری در فراهم‌آوردن این بستر ارائه دهد.

این فعال گردشگری عنوان کرد: اساتید و بزرگان صنعت گردشگری در کشور که می‌توان با مصاحبه‌های خبری و معرفی در رسانه به عنوان الگوهای حقیقی مورد توجه افراد مختلف قرار گیرند، کم نیستند. بازارهای هدف مختلف، زوجینی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند، سالمندان، زنان مستقل و خودساخته، خانواده‌های تک‌سرپرست و… می‌توانند در مسیر جذب انگیزه و توانمندی در شناساندن هویت حقیقی گردشگری نقشی بسزایی داشته باشند.

طافحی گفت: سفرهای انگیزشی، ورزشی و مهارتی می‌تواند مسیری جدید در اهمیت شناخت و علاقه‌مندی افراد برای شرکت در این برنامه‌ها باشد که تنها با حمایت، تبلیغ و گسترش فرهنگ سفرهای انگیزشی همراه با آرامش و همراهی اساتید و مدرسین متخصص درحوزه‌های گوناگون قابل اجراست. سفر کردن و تفریحات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج کرده و موجب می‌شود که مدتی هر چند کوتاه از مشکلات رها شده و به ماجراجویی بپردازد.

یادگیری بخش مهمی از سفر است

وی خاطرنشان کرد: یادگیری در سفر بخش مهمی از آن است. یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر کمک شایانی می‌کند.

این فعال گردشگری ادامه داد: گردشگری انوع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری بازرگانی و اقتصادی اشاره کرد که که خرید و فروش صنایع‌دستی و خدمات مسافران نقش موثری در این راستا برای افراد مشغول این حوزه ایجاد می‌کند. گردشگری تاریخی، هنری و فرهنگی نیز از دیگر انواع گردشگری هستند که در ان تمدن اصیل فرهنگ و هویت بصری یک ملت به نمایش در می‌آید و باید برای گردشگران به طور کامل معرفی شودف لذا یکی از انگیزه‌های مهم یادآوری همین فرهنگ و آداب و رسوم‌ها است.

طافحی اظهار کرد: در زندگی مدرن و به واسطه ظهور رسانه‌های مجازی تفریحات سالم، بازی‌های گروهی، صله ارحام کاملا کم‌رنگ شده است و باید به وسیله ایجاد جذابیت و تحول عمیق در نگرش افراد انگیزه لازم را ایجاد کرده و منتقل کنیم. برای مثال می‌توان به بهانه سلامت و درمان نیز افراد را برای سفر ترغیب کرد همچنین دلایل مذهبی نیز می‌تواند از بهانه‌ای برای سفر و تزاه کردن روح افراد باشد.

وی تصریح کرد: ورزش همچنین می‌تواند دلیل دیگری برای برنامه‌ریزی سفر باشد چرا که انگیزه‌ای مثبت در افراد ایجاد می‌کند، همایش‌ و نمایشگاه‌ها که پل ارتباطی بین مخاطب و بسیاری از فعالیت‌ها هستند همچنین می‌توانند دلیل خحوبی برای برنامه‌ریزی سفر باشند.

این فعال گردشگری یادآور شد: البته باید گفت که کلام موثر بدون شک از تمام موارد گفته شده بهتر و منطقی‌تر عمل خواهد کرد. کشور ما نیز با توجه به تمدن و هویت فرهنگی و تاریخی غنی و دارا بودن اماکن گردشگری متعدد در جذب گردشگر برای این صنعت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: ایسنا

سفرنامه نویسی ها فراخوانده شدند

راویان سفر به جشنواره سفرنامه نویسی «اردکان‌گرام» فراخوانده شدند.

این جشنواره پس از تجربه «ماکوگرام» و «دزفول‌گرام» برگزاری می‌شود و این‌بار نیز شهر کوچکی که در مسیر سفر است اما مقصد سفر نیست، برای برگزاری جشنواره سفرنامه نویسی انتخاب شده است؛ شهرستان اردکان که شامل بخش‌های مرکزی، عقدا و خرانق است، در استان یزد واقع شده و از میراث فرهنگی، طبیعی و همچنین میراث ملموس و ناملموس مملو است.

این جشنواره برای آن‌هایی است که روایت‌گر سفرهای خود هستند، آن‌چه را می‌بینند و حس می‌کنند به رشته‌ی تحریر درمی‌آورند و در قاب دوربین ثبت می‌کنند تا مسافران آینده و آینده‌ای نزدیک استفاده کنند.

هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اردکان از طریق ابزارهای فضای مجازی (وبلاگ، وب‌سایت و اینستاگرام) است. روایتگران سفر به مدت یک هفته فرصت خواهند داشت تا اردکان را به دنیا معرفی کنند.

رسانه‌های مجاز برای این جشنواره، وبلاگ (انگلیسی و فارسی) و اینستاگرام (انگلیسی و فارسی) است.

طبق آیین‌نامه‌ جشنواره‌ سفرنامه نگاری اردکان‌گرام برای شرکت در حوزه‌های مختلف جشنواره محدودیت سنی وجود ندارد. حضور در جشنواره برای افراد حقیقی و حقوقی آزاد است. شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌توانند در هر دو بخش رقابتی وبلاگ و اینستاگرام حضور یابند. حق استفاده از آثار تولیدشده در طول جشنواره (متن، عکس و فیلم) برای حامیان جشنواره و فصلنامه‌ گیلگمش محفوظ است.

شرایط بخش وبلاگ

موضوع وبلاگ می‌تواند در یکی از حوزه‌های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط‌ زیست، حیات‌وحش، صنایع‌دستی، خوراک، تاریخ و آداب و رسوم اقوام ایران و جهان باشد. نویسنده‌ وبلاگ، باید مؤلف اثر باشد و نه تنها منتشرکننده‌ آن. هر فرد می‌تواند حداکثر با یک وبلاگ در جشنواره ثبت‌نام کند. وبلاگ فعال باشد، به این معنی که در شش ‌ماه گذشته حداقل سه مطلب مرتبط با گردشگری و سفر در آن تولید شده باشد.

شرایط بخش اینستاگرام

موضوع صفحه‌ اینستاگرام می‌تواند در یکی از حوزه‌های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط زیست، حیات‌وحش، صنایع‌دستی، خوراک، تاریخ و آداب و رسوم اقوام ایران و جهان باشد. صفحه اینستاگرام معرفی‌شده برای شرکت در جشنواره، عمومی (public) باشد. صفحه‌ اینستاگرام معرفی‌شده برای شرکت در جشنواره، حداقل ۱۰۰۰ دنبال‌کننده (follower) داشته باشد. صاحب صفحه‌ اینستاگرام، مؤلف اثر باشد و نه تنها منتشرکننده‌ آن. هر فرد می‌تواند حداکثر با یک صفحه‌ اینستاگرام در جشنواره ثبت‌نام کند.

شیوه‌ انتخاب شرکت‌کنندگان

وبلاگ و صفحات اینستاگرام متقاضیان، پس از ثبت‌نام در جشنواره مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرد و از میان آن‌ها، برگزیدگان به مرحله‌ اصلی راه می‌یابند. برگزیدگان به مدت یک هفته مهمان شهرستان اردکان خواهند بود و در مسابقه‌ شرکت خواهند کرد.

یکی از معیارهای برتری‌بخشی برای گزینش در مرحله اول، مطالعات دسته اول شرکت‌کنندگان در رابطه با شهرستان اردکان خواهد بود. خروجی این مطالعات، باید به صورت پست post در وبلاگ/وب‌سایت و پست و هایلایت highlight در صفحات اینستاگرام ثبت‌نام‌شده درج شود. به عنوان مثال معرفی فیلم، معرفی کتاب، صنایع‌دستی، تاریخ، معماری، مردم‌شناسی، سبک زندگی، گویش، خوراک، آداب و رسوم، سفرنامه های مرتبط و ویژگی‌های منحصر به فرد (همگی در رابطه با شهرستان اردکان) محتوای این مرحله را شکل می‌دهند.

این فعالیت در صفحات وبلاگ/وب‌سایت و اینستاگرام در بازه‌ زمانی شروع فراخوان تا تاریخ ۸ دی‌ماه، به عنوان امتیاز ویژه توسط هیأت داوران در نظر گرفته خواهد شد.

ضروری است شرکت‌کنندگان در تمام محتوای تولیدی مرتبط با جشنواره، صفحه‌ اردکان‌گرام را منشن mention کرده و هشتگ‌های زیر را به کار برند. استفاده از هشتگ‌های بیشتر اختیاری است.

#اردکان #عقدا #خرانق #اردکان_گرام #بریم_اردکان #اردکان_رابایددید #نوسده#Ardakan# Aqda# Kharanagh# Ardakangram# gilgameshmag از جمله هشتگ‌های تعیین‌شده است.

برای برگزیدگان مرحله‌ اول تسهیلاتی همچون کمک‌ هزینه‌ رفت و برگشت سفر به اردکان و هفت شب اقامت به همراه صبحانه درنظر گرفته شده است.

برای مسابقه‌ اصلی اردکان‌گرام دست‌کم دو جلسه‌ توجیهی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که یکی قبل از سفر و به صورت آنلاین برگزار می‌شود و دیگری در روز افتتاحیه، در شهر اردکان با حضور هیأت داوران و اعضای دبیرخانه خواهد بود.

سفرنگارها هر روز و در طول گشت‌وگذار خود از طبیعت، تاریخ، آداب و رسوم، خوراک و مردم روایت خواهند کرد و با ثبت عکس، فیلم، تصاویر زنده و دیگر ابزارهای موجود، این خطه از کشور را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

هیأت داوران بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده، محتوای تولیدشده توسط شرکت‌کنندگان در طول روزهای جشنواره را بررسی می‌کند و نهایتا در روز پایانی، بهترین‌ها را انتخاب خواهد کرد.

جایزه‌ نفر اول اینستاگرام: ۷میلیون تومان. جایزه‌ نفر دوم اینستاگرام: ۵میلیون تومان و جایزه‌ نفر سوم اینستاگرام: ۳میلیون تومان است. جایزه‌ برگزیده بخش وبلاگ نیز ۵میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

این جشنواره بخشی را به منتخب مردمی اختصاص داده است که رأی‌گیری این بخش در وب‌سایت جشنواره etravelgram.ir انجام خواهد شد. به این ترتیب که تمام شرکت‌کنندگان فضایی شبیه به وبلاگ در اختیار خواهند داشت تا پست‌های خود را در وب‌سایت جشنواره منتشر کنند. بهترین بلاگر و اینستاگرامر مردمی توسط کاربران فضای مجازی برگزیده خواهد شد. جایزه برگزیده این بخش  ۵میلیون تومان خواهد بود.

منتخب محتوای انگلیسی به بلاگرها و اینستاگرامرهای انگلیسی‌زبان اختصاص دارد که به صورت جداگانه داوری خواهد شد. جایزه برگزیده این بخش ۵میلیون تومان است.

منتخب بومی که منظور از آن، تمام ساکنان استان یزد هستند که روایت‌های جذاب و شنیده‌نشده خود از شهرهای اردکان، عقدا، خرانق و روستاهای تابعه‌ آن‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. این بخش نیز به صورت جداگانه داوری خواهد شد. جایزه نفر اول اینستاگرام در این بخش ۵میلیون تومان و جایزه نفر دوم اینستاگرام ۳میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

دبیرخانه جشنواره سفرنامه نویسی اردکان در نظر دارد به یک نفر از شرکت‌کنندگان که تولید محتوای باکیفیت از طریق اسکیس، نقاشی، طراحی، اینفوگرافیک، فیلم و فوتوکلیپ حداکثر یک دقیقه‌ای ارائه دهد، جایزه ویژه‌ای اهدا کند.

ثبت‌نام در این جشنواره از ۱۳ آذرماه شروع شده و تا ۲۷ آذرماه ادامه دارد. جلسه‌ توجیهی آنلاین برای ثبت‌نام‌کنندگان نهایی ۲۸ آذرماه برگزار می‌شود. منختبان دور اول ۱۳ دی‌ماه اعلام می‌شوند. جلسه‌ توجیهی آنلاین برای برگزیدگان نهایی ۲۰ دی برگزار می‌شود و  افتتاحیه‌ جشنواره ۲ بهمن‌ماه خواهد بود. زمان برگزاری جشنواره برای تولید محتوا از ۲ تا ۷ بهمن ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده که داوری نهایی آثار ۷ بهمن‌ماه انجام می‌شود و مراسم اختتامیه‌ جشنواره و اهدای جوایز نیز ۷ بهمن‌ماه خواهد بود.

ثبت‌نام در جشنواره اردکان‌گرام تنها از طریق وب‌سایت etravelgram.ir انجام می‌شود. برای شرکت در جشنواره تمام متقاضیان از جمله بومیان ملزم به ثبت‌نام هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و تماس با دبیرخانه‌ جشنواره سفرنامه نگاری اردکان‌گرام می‌توان از طریق شماره تلفن همراه ۰۹۳۶۲۱۱۵۵۲۲ و یا آدرس ایمیل info@etravelgram.ir اقدام کرد.

اردکان‌گرام از سوی فصلنامه‌ میراث و گردشگری گیلگمش، انجمن چارسوق کویر اردکان و موسسه‌ فرهنگی هنری چادرملو برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

از کدام سونامی سفر حرف می‌زنید؟

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران می‌گوید: از کدام سونامی سفر حرف می‌زنند؟ سفر خارج از کشور که فقط به قشر خاصی محدود شده، ‌درحالی‌که در داخل کشور نیز از تور و سفر گروهی چندان استقبال نمی‌شود. آیا سونامی سفر یعنی مردمی که با اتومبیل شخصی سفر می‌روند و در خانه کرایه‌ای یا منزل آشنایان می‌مانند؟

سونامی یکی از بلایای طبیعی است که در معنا و محتوا بار منفی دارد. با این حال چندسالی است وارد ادبیات مسؤولان و متولیان سفر و گردشگری کشور شده است، نه از این نظر که آسیب و خسارت ناشی از سفرهای بی‌برنامه و مدیریت‌نشده را نشان دهند، بیشتر از آن جهت که حرکت جمع زیادی از مسافران را نوید می‌دهند که آن جمعیت خودانگیخته را به موج‌های بزرگ سونامی تشبیه می‌کنند، جمعیتی که قرار است محرک اقتصاد باشد.

به گزارش ایسنا، انتظار متولیان گردشگری کشور این است که پس از سرکوب دوساله تقاضای سفر و محدودیت‌های تردد، حالا که واکسیناسیون به درصدی منطقی رسیده است، جمع زیادی از مردم در تعطیلات نوروز سفر بروند. در این میان، مسؤولانی که خود تصمیم‌گیرنده سفر هستند به دستگاه‌های دیگر هشدار می‌دهند که امکانات را بسیج کنند تا پاسخگوی آن حجم سفر پیش‌بینی‌شده یا سونامی که قرار است راه بیافتد، باشند. اما فعالان گردشگری و مجریان سفر اظهارنظر دیگری دارند، بسیاری از آن‌ها این سفرها را درآمدزا، توزیع‌کننده ثروت و نجات‌بخش اقتصاد و بیکاری نمی‌دانند، چرا که آمارهای پیش از کرونا که هنوز معیشت مردم به وضع امروز نبود، حکایت از این داشت که بیش از ۷۰ درصد جمعیت مسافر در خانه آشنایان و بستگان اقامت دارد. ضمن آن‌که ۴۰ درصد جمعیت کشور هم نمی‌توانند سفر بروند و با دستمزدهای موجود، ۳۰ درصد از کارکنان دولت هم هرگز سفر نمی‌روند.

گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس که به تازگی منتشر شده است نیز با بررسی داده‌های آماری موجود و در دسترس بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ تایید می‌کند که در این مدت، توزیع سفر بین خانوارها به شکل عادلانه‌ای رخ نداده و این شکاف رفاهی، موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینه‌های سفر باشند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش فشارهای اقتصادی و نبود زیرساخت‌های حمل و نقلی دردسترس و باکیفیت، گرایش گردشگران داخلی به سفرهای غیرقابل برنامه‌ریزی و مبتنی بر ماشین شخصی را نیز افزایش داده است. همچنین، تمایل خانوارها به کاهش هزینه‌های سفر و به طور خاص، هزینه‌های اقامت از یک سو و از سوی دیگر برنامه‌ریزی آزادانه سفر بدون مقید شدن به یک تور گردشگری در شرایط موجود، بدون نقش نبوده است. استفاده از خانه اقوام و دوستان برای کاهش هزینه اقامت، استفاده از ماشین شخصی برای کاهش هزینه حمل و نقل، استفاده نکردن از تورها برای کاهش هزینه‌های سفر، پیامد کاهش کیفیت گردشگری داخلی است که از وضعیت اقتصادی خانوارها حاصل شده است.

سوای آمار و پژوهش‌ها، ارزیابی سطح بازار نیز نشان می‌دهد توان اقتصادی در سال‌های کرونا آن‌چنان که تصور می‌شود اجازه نمی‌دهد سفر در بین خانوارها عادلانه توزیع شود و طیف و قشر بیشتری برای سفر هزینه کنند.

امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی در استان تهران که به لحاظ استانی بیشترین تمرکز دفاتر خدمات مسافرتی و خروجی مسافر را در کشور دارد، با توجه به انتظاری که برای سونامی سفر به‌ویژه در تعطیلات نوروز کشیده می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا نخست به بررسی وضعیت سفرهای خارجی ایرانی‌ها پرداخت و اظهار کرد: ثبت‌نام برای تورهای خارجی خیلی محدود است. فقط قشر خاصی از جامعه توان مالی سفر به خارج از کشور را دارند. استقبال زیادی از سفرهای خارجی نمی‌شود که اصلی‌ترین علت آن، افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و متعاقبا افزایش هزینه خدمات است.

او با اشاره به این‌که سفر ربط مستقیمی به اقتصاد دارد، اضافه کرد: در ایران الزام سفر وجود ندارد. کرونا هم به این جریان دامن زده است. از طرفی، افزایش نرخ‌ها و شناسایی سویه‌های جدید کرونا، شرایط را برای سفر غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

رفیعی‌شاد ارزیابی خود از سفر در تعطیلات نوروز را با توجه به هشدارها و اشاره‌های مکرر مسؤولان درباره سونامی سفر، پس از دو سال سرکوب تقاضاها و محدودیت‌ها، چنین روایت کرد: قطعا مردمی که دو سال در فشار محدودیت‌های کرونا بودند از سفر استقبال می‌کنند، اما وضعیت اقتصادی مردم را هم باید درنظر گرفت. سوال ما این است آیا سفرهایی که در تعطیلات نوروز قرار است انجام شود و نسبت به حجم آن ابراز خوشحالی می‌کنند، منظور همان سفر با اتومبیل شخصی و اقامت در خانه اقوام و خویشان یا ویلای شخصی و کرایه‌ای است، یا سفرهای هوشمند و مدیریت‌شده؟

او افزود: ارزیابی‌های ما از بازار سفر نشان می‌دهد که همچنان از سفر با آژانس و تور استقبال نمی‌شود، درصورتی‌که معتقدم به دلیل آن‌که در این سفرها از مراکز اقامتی تحت نظارت و کنترل‌شده به لحاظ بهداشتی استفاده می‌شود، پروتکل‌های کرونا را هم بهتر می‌توان رعایت کرد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره هزینه سفر که بنا بر اظهارنظر برخی کارشناسان، مسافرت به‌ویژه با تور را از سبد بیشتر خانوارها خارج کرده است، گفت: آژانس واسطه ارائه‌دهندگان محصول گردشگری و مصرف‌کننده است. وقتی قیمت بلیت، ‌ هتل، کرایه اتوبوس و غذا بالا است، ‌طبیعی است که هزینه سفر بالا می‌رود، با این شرایط آژانس حتی اگر بخواهد، نمی‌تواند سود بیشتری برای خود درنظر بگیرد. هرچند صاحبان مراکز اقامتی و هتل‌ها هم در وضع مشابه آژانس‌داران به سر می‌برند، وقتی قیمت گوشت، مرغ، سایر اقلام خوراکی، مواد شوینده، دستمزدها و بیمه بالا رفته است، هتلدار چه کار می‌تواند انجام دهد؟ اداره مالیات وقتی بهای تمام‌شده را می‌بیند فکر می‌کند سود تاسیسات گردشگری بالا رفته پس مالیات را افزایش می‌دهد. این زنجیره باعث می‌شود بهای تمام‌شده سفر بالا برود. همان‌طور که آژانس‌ها سود چندانی از تورهای مسافرتی ندارند، واحدهای اقامتی هم با این هزینه‌ها فقط گذران اوقات می‌کنند، مخصاصا این‌که همه ما حدود دو سال است فقط ضرر می‌دهیم.

این فعال گردشگری اظهار کرد: باید طور دیگری برخورد شود، تاسیسات گردشگری دو سال پرضرر را گذرانده‌اند، باید برای خروج از این وضعیت اورژانسی کاری انجام داد. از دولت توقع پرداخت پول نداریم، ‌ چه بسا که تسهیلات جبرانی خسارت کرونا را هم که دادند عده زیادی فقط بدهکار شدند و زیر قرض‌های سنگین رفتند. باید تمهیدات دیگری سنجیده شود، معافیت مالیاتی، بیمه و حامل‌های انرژی برای مدتی اعمال نشود. این‌ها در اختیار دولت است و می‌تواند راحت با حذف دوره‌ای آن‌ها به بهبود وضعیت گردشگری کمک کند.

رفیعی‌شاد بیان کرد: همه جا حرف از گردشگری است، از این نظر که درآمد آن می‌تواند جایگزین نفت شود، اوقات فراغت جامعه ایرانی را پوشش دهد، نرخ رشد بیکاری را کم کند، توزیع ثروت و پراکندگی درآمد در کشور داشته باشد. در همه دولت‌ها و در تمام انتخابات‌ها، شعار گردشگری و حمایت از بنگاه‌های زودبازده اقتصادی داده می‌شود و از تولید اشتغال و درآمد و افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی سخن می‌گویند، با این حال توجهی به محتوا و حرف‌هایی که خودشان می‌زنند ندارند و هنوز هم پیش پای آن سنگ می‌اندازند.

منبع: ایسنا

گوش‌فیل اراک، هرچه نازک‌تر بهتر!

تاریخچه و قدمت گوش‌فیل

نقل است ناصرالدین‌شاه با همراهانش در سفری به اراک می‌آیند. شاه در برج شیشه که الان دیگر اثری از آن نیست اتراق می‌کند. ورود او به اراک مصادف با شب اول ماه رمضان بوده. شاه در کنار همه غذا و میوه‌های محلی، شیرینی می‌بیند بیضی شکل که قسمتی از آن کشیده‌تر شده، به خنده می‌گوید: “این به‌واقع  چیزی شبیه به گوش فیل است.”  او که قبلا سابقه سفر به هند داشته از درباریان می‌خواهد برایش قلم و کاغذ بیاورند و عکس گوش فیل را برای قناد می‌کشد و می‌گوید برای فردا به این شکل برای شاه درست کند. قنادباشی روز بعد به همان شکل خمیر را با دست فرم می‌دهد و شیرینی‌اش را به شکل «گوش فیل» درمی‌آورد و سرخ می‌کند. ناصرالدین شاه با دیدن شیرینی به قناد انعام خوبی می‌دهد و از آن به بعد در اراک در کنار شیرینی‌های دیگر گوش‌فیل هم تهیه می‌شود.
این‌ها را فرخنده خانم می‌گوید؛ مادر برادران طالبی که بیش از ۵۰ سال است در اراک حرفه‌شان قنادی است. فرخنده خانم در کارگاه استاد فن و ناظر کارهاست. کارگاه با نظارت مادر، همیشه تمیز است و مرتب و بوی عطر گلاب و زعفران و طبق‌های چیده شده شیرینی‌اش وسوسه‌انگیز. بیش از ۵۰ سال است که این کارگاه با عطرو بوی شیرینی آشناست. حرفه خانوادگیست و از پدر به پسران رسیده. پس از فوت پدر در سال ۱۳۵۸، دو برادر در کنار مادر مانده‌اند و قنادی پدر را می‌چرخانند.
گوش‌فیل اراک

آماده کردن مواد لازم برای پخت گوشفیل

خمیر گوشفیل تا رسیدن ما در دستگاه خمیرهمزن، استراحت کرده و آماده باز شدن است. بهلول، خشکه‌پز کارگاه، از ساعاتی قبل همه مواد ۸ عدد تخم مرغ و ۵۰۰ گرم آب را با ۸۰۰ گرم ماست و ۳۰۰ گرم نشاسته همراه با ۳ کیلو و نیم آرد مخلوط و در خمیرهمزن حسابی ورز داده است؛ شربت را هم که شهد غلیظی است از ترکیب شکر و آب و زعفران و گلاب و نوک قاشق جوهرلیمو آماده کرده؛ نسبت شکر به آب سه به یک است.

مرحله اول: 

به محض ورود ما بهلول و وردستش محمد کار را شروع می‌کنند. خمیر پهن کن خمیر را به ضخامت ۳ میلیمتر پهن می‌کند. سپس خشکه پز کارگاه، خمیر را روی میزی که کمی آرد پاشیده‌اند با وردنه صاف می‌کند و قالب می‌زند. محمد، شاگرد کم سن و سال بهلول، سریع خمیرهای قالب زده را روی هم چیده و با پلاستیک می‌پوشاند. در مرحله بعد خمیرها به شکل بیضی‌های ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری در می‌آیند. هر بیضی از وسط با دست جمع و چین‌های کوتاه می‌خورد طوری که هر بیضی دو گوش فیل می‌سازد.

مرحله دوم: 

شکل دهی گوش فیل‌ها با آقای طالبی است. هر گوشفیل که شکل گرفت، محمد آن‌ها را سریع به بهلول می‌رساند و او آن‌ها را در روغنی که حسابی داغ شده می‌اندازد و با زیر و رو کردن در روغن پس از کمی تغییر رنگ، با کفگیر بزرگ مخصوص از روغن در آورده و در شهدی که حرارت ملایم دارد می‌ریزد. وردست دیگر با کفگیری بزرگ آن‌ها را از شهد خارج و کنار ظرفی که مثل آبکش است می‌چیند تا شهد اضافی‌اش گرفته شود و نفر بعد در سینی مخصوص چیده و روی آن‌ها را مغز پسته می‌پاشد.

حالا فرخنده خانم چند تا از گوشفیل‌ها را در دست می‌گیرد که از میزان نازکی و رنگ قهوه‌ای روشنش مطمئن شود. او فوت اصلی کار را در نازکی خمیر می‌داند و می‌گوید: «هرچه خمیر نازک‌تر، گوشفیل مرغوب‌تر» و ادامه می‌دهد: الان همه کارها با دستگاه برقی و اجاق گاز راحت شده. قدیم همه این‌ها دستی بود از خمیرزنی تا پهن کردن و قالب زدن. ضربات مشت کارخمیرزن را می‌کرد و کف دست خمیرپهن کن و قالب زن بود و پشت سینی‌های روحی و مسی به جای میز و اجاق نفتی یا چوبی سرخ کن.»

با وجود این، طعم گوشفیل به گفته فرخنده خانم این سال‌ها بهتر شده است. دستگاه‌ها به کمک آمده‌اند و مواد اولیه مرغوبی در بازار پیدا می‌شود و همین‌ها هم موجب شده گوشفیل از حالت یک شیرینی خانگی بیرون بیاید و تبدیل به سوغاتی شناخته شده اراک شود. فرخنده خانم گوشفیل‌هایی که سرد شده‌اند را تعارف می‌کند تا ما هم طعم این شیرینی پر قصه را چشیده باشیم.

منبع: میراث آریا

موزه شانگهای چین میزبان آثار نگارگری گنجینه ملی ملک

منتخبی از آثار نگارگری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در نمایشگاه «گنجینه‌های مشرق زمین» در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین به نمایش درآمد.

۲۰ اثر نگارگری گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک متعلق به ادوار مختلف تاریخی به ‌ویژه دوره قاجار در کنار آثاری از موزه هنرهای معاصر اصفهان، موزه رضا عباسی و کاخ موزه چهلستون ایران در موزه شانگهای چین به نمایش گذاشته شد.

این آثار در ۲ بخش قطعات مستقل نگارگری و آثار ترکیبی که روایتگر هنر نگارگری در کنار دیگر آرایه‌های هنری است، به نمایش درآمده است. در بخش مستقل نمایشگاه آثاری از ابوالحسن غفاری(صنیع الملک) و سایر هنرمندان خاندان غفاری و در بخش ترکیبی آن نیز آثاری از سیدعلی اکبر گلستانه، میرعلی هروی، محمد صالح اصفهانی و میرزا آقا شیرازی به چشم می‌خورد.

نمایشگاه گنجینه‌های مشرق زمین که با محوریت آثار نگارگری ایران دایر شده، بیانگر جهان‌بینی ایرانیان و نوع برخورد آن‌ها با عالم طبیعت و جهان خیالی‌شان است. همچنین مخاطبان از دریچه بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به درک و شناخت بهتری از معماری، ادبیات و هنرهای مختلف ایران برسند.

نمایشگاه گنجینه‌های مشرق زمین با همکاری بنیاد هنری بردبار تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ برابر با هشت اسفند ۱۴۰۰ در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین پذیرای هنردوستان است.

گنجینه ملک دارای مجموعه نفیسی از آثار نگارگری ایرانی است که به صورت تابلوهای مجزا از لابه‌لای نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ملک گردآوری شدند و قدمت آن‌ها به ‌طور عمده به دوران صفویه تا پایان قاجار بازمی‌گردد.

این آثار نگارگری همچون دیگر آثار تاریخی و هنری کتابخانه و موزه ملی ملک بر پایه سنت‌های وقف، اهدا و نذر جمع‌آوری شده است که گزیده‌ای از آن‌ها در تالار «خوش‌نویسی و نگارگری» این موزه وقفی، خصوصی در معرض نمایش قرار دارد.

مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این مجموعه فرهنگی، امکان خروج هیچ‌کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد؛ بنابراین بسته‌های‌ نمایشگاهی منتخب از تصویرهای نفایس این موقوفه همچون آثار نگارگری تهیه شده که به ‌صورت رایگان در اختیار مراکز فرهنگی قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر حضرت رضا(ع) وقف شده و در حال حاضر دوست‌داران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی می‌توانند همه‌روزه به‌ جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۵ به نشانی تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)، از خدمات متنوع آن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دوران مقابله با بیماری کرونا استفاده کنند.

منبع: ایسنا

جالب‌ترین و متفاوت‌ترین قوانین سفر به کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که زیرساخت‌های گردشگری مناسبی دارد. این جزیره یکی از شهرهای توریستی ایران است و البته چهارمین مقصد گردشگری جنوب غرب آسیا هم محسوب می‌شود.

جزیره کیش جزو امن‌ترین شهرهای ایران و جهان است و این را مدیون قوانین و مقرراتی است که توسط ساکنان و گردشگران به خوبی رعایت می‌شود. هرچند برخی از مقررات کمی سختگیرانه به نظر می‌رسند، اما نوعی آرامش خیال را برای مسافران و کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند را به ارمغان می‌آورد.

در سفر به جزیره زیبای کیش  مراقب باشید که با قانون‌شکنی ناخواسته، دچار مشکلات احتمالی نشوید.

قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش

یکی از جذاب‌ترین تفریحات موجود در کیش، اجاره آخرین مدل خودروهای تولیدی کمپانی‌های بزرگ دنیا است. البته باید بدانید که برای رانندگی در کیش قوانین و مقرراتی وجود دارند که در صورت عدم رعایت آن‌ها با جرائم سنگینی روبه‌رو خواهید شد.

·   بوق زدن در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های کیش بدون استثنا ممنوع است

·   هنگام عبور عابران پیاده از خط عابر، رانندگان موظف هستند به طور کامل توقف کنند

·   رعایت حق تقدم در خیابان‌ها و میدان‌ها؛ در این جزیره باید قبل از هر میدان یک توقف کامل داشته باشید

·   دنده‌عقب رفتن در خیابان‌های کیش جریمه سنگینی دارد و در صورت انجام این کار، تصویر آن توسط دوربین‌ها ضبط می‌شود

·   بیرون انداختن زباله یا ته سیگار از داخل خودرو، خلاف قوانین است

·   یکی دیگر از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در کیش مربوط به محدودیت‌های سرعت است. حداکثر سرعت در داخل شهر ۶۰ کیلومتر و خارج از آن ۸۰ کیلومتر است. سرعت خودروها توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بررسی می‌شود

·   در صورت اجاره خودرو، مدارک مربوطه را همراه داشته باشید تا در صورت توقف توسط پلیس با مشکلی روبه‌رو نشوید

قوانین و مقررات اقامت در کیش

هتل‌ها، واحدهای اقامتی، مراکز خرید و… هم در جزیره کیش از یک سری قوانین و مقررات تبعیت می‌کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

·         ساعت تحویل اتاق در کیش یا همان Check in راس ساعت ۱۴:۰۰ و ساعت تخلیه اتاق یا  Check out ساعت ۱۲:۰۰ است.

·         کرایه تاکسی در کیش ثابت است و اینگونه نیست که هرکسی هر مبلغی خواست دریافت کند.

·         مراکز خرید در کیش از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر و از ساعت ۵ تا ۱۰ شب باز هستند و خارج از این ساعت‌ها امکان خرید نخواهید داشت.

·         برای حفظ وجه جزیره کیش اجازه چادرزدن در پارک‌ها و سواحل به کسی داده نمی‌شود مگر در روزهای خاصی از سال مانند نوروز. اگر امکان استفاده از هتل را ندارید، جای نگرانی نیست.

·         آب لوله‌کشی جزیره کیش قابل آشامیدن نیست و باید از آب معدنی استفاده کنید

قوانین اجاره خودرو در کیش

 

اجاره خودرو در کیش کار چندان پیچیده‌ای نیست. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، مراجعه به شرکت‌های معتبر است چون اجاره‌کردن خودرو از دلالان بدون مجوزهای لازم ممکن است مشکلاتی برای‌‍تان ایجاد کنند.

·         هنگام اجاره خودرو، تمامی مدارک را به دقت بررسی کنید و در تمام طول مدت استفاده همراه داشته باشید. چون در صورت توقف توسط پلیس، اگر مدارک را به همراه نداشته باشید نه تنها با شرکت مورد نظر تماس گرفته می‌شود بلکه جریمه‌های سنگینی هم باید پرداخت کنید

·         برای اجاره خودرو مدارکی مانند دسته چک یا ودیعه نقدی تا ۱۰ میلیون تومان، کارت شناسایی و گواهینامه رانندگی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این باید مبلغی معادل حداقل یک روز اجاره خودرو را واریز کنید

·         اگر با ماشین اجاره‌ای تصادف کنید و به عنوان مقصر شناخته شوید، پرداخت تمام هزینه‌ها بر عهده شماست

·         برای هر ساعت تاخیر تحویل ماشین، باید ۱۰ درصد مبلغ اجاره بها را بپردازید. در تاخیرهای بالای ۳ ساعت، کل اجاره یک روز دریافت می‌شود

·         نمی‌توانید خودرو را به فرد دیگری اجاره دهید یا واگذار کنید

·         اگر ماشین خراب شد یا تصادف کرد، باید موضوع را به شرکت رنت ماشین اطلاع دهید. به هیچ عنوان خودسرانه ماشین را انتقال ندهید یا تعمیر نکنید

·         نمی‌توانید ماشین‌های اجاره‌ای را وارد ساحل یا جاده‌های خاکی کنید

·         نمی‌توانید با ماشین‌های اجاره‌ای، حرکات نمایشی انجام دهید

قوانین و مقرراتی گمرکی

بسیاری از کسانی که راهی جزیره کیش می‌شوند، حتما سری هم به مراکز خرید آن می‌زنند، چون این جزیره منطقه آزاد بوده و قیمت‌های آن نسبت به شهرهایی چون تهران و سایر شهرهای بزرگ پایین‌تر است.

·         تمامی کسانی که به جزیره کیش سفر می‌کنند می‌توانند کالایی به ارزش ۸۰ دلار را از جزیره خارج کنند

·         بابت کالای‌های بالای ۸۰ دلار ، باید هزینه گمرکی پرداخته شود

·         اگر قصد خروج کالا از طریق گمرک را دارید باید بلیط پرواز و مدارک هویتی خود را ارائه دهید

·         امکان خروج اشیا عتیقه از جزیره وجود ندارد

·         یکی از کالاهای محبوب ایرانی برای گردشگران خارجی، خاویار است، اما فقط تا یک کیلوگرم خاویار می‌توانید از جزیره خارج کنید.

منبع: ایسنا