هتل‌ها در نوروز افزایش قیمت ندارند

رئیس جامعه هتل‌داران کشور از عدم افزایش قیمت هتل‌های سراسر کشور برای نوروز سال آینده خبر داد.

جمشید حمزه زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به افزایش میانگین ۳۰ درصدی که امسال برای قیمت اقامت در هتل ها اعمال شد، دیگر افزایش قیمت برای نوروز نخواهیم داشت.

وی افزود: تغییر نرخ اقامت در هتل ها مهر ماه اعلام و دامنه آن از ۱۰ تا ۳۰ درصد متناسب با وضعیت هتل از حیث استانداردسازی و اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات تعیین شده بود و البته برخی از هتل ها همین افزایش قیمت را هم اعمال نکردند.

حمزه زاده به نقش اجرایی شدن قانون معافیت از مالیات ارزش افزوده  در عدم افزایش قیمت اقامت هتل ها و خدماتی که شامل این معافیت می شود اشاره و تاکید کرد: برخی از هتلداران این تصور را داشتند که معافیت مالیاتی تنها شامل نرخ اتاق خواهد بود؛ در صورتی که بر اساس بررسی‌های انجام شده این معافیت شامل تمام خدمات اقامتی می‌شود. خدمات اقامتی می‌تواند تمام فعالیت های هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره اعم از رستوران، کافه، اتاق و تمامی فعالیت‌ها و خدمات اقامتی که یک هتل ارائه می‌دهد را دربرگیرد.

رییس جامعه هتلداران کشور این مساله را اتفاق خوبی برای گردشگری کشور برشمرد و افزود: معافیت مالیاتی کمک زیادی به قدرت خرید مسافر می کند و با اجرای شدن آن علاوه بر آنکه ۹ درصد ارزش افزوده بر روی نرخ اتاق‌های هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره حذف می شود، این میزان از تمام خدمات هتلی، غذا و غیره نیز حذف خواهد شد بنابراین خود به خود قیمت‌ها ۹ درصد کاهش می یابد.

وی گفت: هم اکنون درحال رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس برای معافیت مالیاتی برای هتل های چهار و پنج ستاره نیز هستیم و امیدواریم به زودی این معافیت مالیاتی شامل این رده هتل‌ها نیز بشود.

حمزه زاده درباره ضریب اشغال ها هتل ها نیز افزود: با اعمال واکسیناسیون در سراسر کشور ضریب اشغال هتل ها هم اکنون به حدود ۴۵ درصد رسیده است که به نظر می رسد در ماه های پایانی سال کاهش و دوباره در ابتدای سال جدید افزایش داشته باشد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

ساخت یک هتل شناور پیشرفته در دبی

واکسیناسیون ۷۰ درصد کارکنان هتل‌ها در ایران

صنعت گردشگری در پیشانی اداره کشور جای می‌گیرد

 معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گفت: با برگزاری سالانه نمایشگاه صنعت گردشگری در شهرهای مختلف کشور، صنعت گردشگری در پیشانی اداره کشور جای می‌گیرد.

به گزارش از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علی‌اصغر شالبافیان  در وبینار با مدیران‌کل و معاونان گردشگری استان‌ها که با هدف برنامه‌ریزی و هماهنگی نهایی پیرامون موضوع برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از تاریخ ۹تا ۱۲بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد؛ گفت: درصدد هستیم با تداوم و تکرار نمایشگاه گردشگری در سایر استان‌ها، مشابه آنچه هر سال در تهران برگزار می‌شود؛ به صورت مستمر تلاش نماییم تا گردشگری در ویترین اداره کشور جای گیرد.

معاون گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه هر یک از ادارات‌کل استانی در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران باید معین یکی از بازارهای هدف باشند؛ گفت: نیاز است  همراهی فعالان بازار در اولویت کاری استانی قرار گیرد و با حمایت بخش خصوصی برگزاری نشست‌های دوجانبه کسب وکار  (B ۲ B) به صورت حضوری و مجازی با مشارکت مهمانان بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: ادارات کل استانی باید با تسهیل‌گری امکان حضور شایسته بخش خصوصی در این رویداد مهم را فراهم آورند.

وی همچنین همکاری فعال با سایر شرکت‌ها و موسسات معتبر مطرح که فعالیتی غیر از گردشگری دارند را نیز در صدر امور اجرایی استانی قرار داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های مهم بر مبنای مسئولیت اجتماعی‌شان دغدغه فعالیت و حمایت از حوزه گردشگری را دارند؛ می‌توانیم در راستای ترغیب، تشویق و تبیین حضور شایسته در نمایشگاه گردشگری تهران از آنها به عنوان حامیان این حوزه بهره ببریم.

معاون گردشگری همچنین از روسای ادارات کل استانی خواست ضمن فعال کردن و تجهیز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه روابط‌عمومی و ایجاد زمینه حضور شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار استانی در غرفه‌های مربوطه نسبت به محتواسازی و انعکاس ارتباط دوسویه و تعاملات فرابخشی در این حوزه اقدام کنند.

شالبافیان همچنین با تاکید بر تخصصی بودن نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران، گفت: معرفی محصولات گردشگری از جمله گردشگری خوراک، دریایی، معرفی محور غرب و غیره  زمینه‌ای ایجاد کرده است تا استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های موجود بتوانند با تکیه بر داشته خود در راستای برندسازی و معرفی استان در قالب مورد نظر تلاشی ویژه به صورت بصری و ساختاری داشته باشند تا عموم مردم و فعالین این حوزه بتوانند از فرصت فراهم شده بهره‌مند شوند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

چشم‌انداز صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۲

ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ برای گردشگری ایران

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ و تریبون برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و جلوگیری از ایران‌هراسی هستند.

 رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهادهایی را برای هم‌افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تجمیع توانمندی‌ها مطرح کرد که راه‌اندازی رصدخانه ایرانیان خارج از کشور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی از جمله این پیشنهادها بود.

علی‌اکبر عبدالملکی بیان کرد: ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ و تریبون برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایرانی و جلوگیری از ایران‌هراسی هستند که باید از فرصت اکسپو برای شناسایی آن‌ها استفاده شود.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی بازدیدکنندگان ایرانی مقیم خارج از کشور از پاویون ایران، افزود: برای شناساندن هرچه بهتر ایران هریک از این افراد به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی محسوب می‌شوند، که باید اسامی تمامی آن‌ها لیست و با آن‌ها ارتباط برقرار شود.

عبدالملکی همچنین به موافقت معاون گردشگری کشور برای همکاری در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برای شناسایی، همچنین آموزش ایرانیان مقیم خارج از کشور به‌عنوان مبلغان گردشگری باید برنامه‌ای هدفمند تدوین و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به مکاتبه با اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها از جمله هند، چین، قطر، امارات، کویت، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه، مالزی، ژاپن در راستای اجرای طرح رصدخانه ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.

ایجاد کارگروه ملی پیشران اقتصادی گردشگری و صنایع‌دستی (استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی به‌عنوان محور مقاومت اقتصادی)، ایجاد کمیته‌های تخصصی مشترک گونه‌های گردشگری (مذهبی، سلامت، خوراک، خلاق، مناطق آزاد، کمیته راهبردی گردشگری)، ایجاد کارگروه مشترک با صدا و سیما برای ارائه طرح‌های خلاقانه برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی کشور، ایجاد کارگروهی مشترک برای رفع مشکلات مدیریتی کوه دماوند، راه‌اندازی سوپر لیگ خوراک ایرانی به‌منظور ایجاد جاذبه و نشاط عمومی برای خانواده ایرانی، راه‌اندازی تلویزیون گردشگری ایرانی با همکاری اتاق بازرگانی ایران، همکاری برای راه‌اندازی پلتفرم فیروزه صنایع‌دستی برای رشد اقتصادی در این حوزه از دیگر پیشنهادات مطرح شده در نامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

بیش از ۷۵ کشور در جهان قهوه پرورش می‌دهند و بهترین کشاورزان دنیا دانه‌های مختص به منطقه خود را کشت می‌کنند. آن‌ها گیاهان خود را با عشق پرورش داده و جهت تهیه یک فنجان با کیفیت با تمام توان تلاش می‌کنند.

متخصصان قهوه به کیفیت بیش از کمیت آن اهمیت می‌دهند. آب‌وهوای گرم و مرطوب و در برخی مناطق بارندگی زیاد باعث رشد بیشتر این درختان می‌شود.

آیا درختان قهوه که در مناطق گرمسیری و در ارتفاعات بالا رشد می‌کند، محصولات بهتری را به عمل می‌آورد؟ ارتفاعات بالا در کشت قهوه منجر به افزایش چگالی و پیچیدگی‌های طعمی می‌شود اما شکی نیست قهوه‌هایی که در ارتفاعات پایین‌تر رشد می‌کنند نیز می‌توانند استثنائی و خاص باشند، اگر چه شرایط در ارتفاعات پایین‌تر معمولا کمتر ایده‌آل است.

برزیل خاستگاه زیرگونه‌ها و جهش‌های متنوع قهوه

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

از آنجا که برزیل و قهوه مترادف هم شده‌اند، تصور شروع قهوه در برزیل دشوار است. طبق گزارش‌ها اولین گیاهان قهوه تقریبا در اوایل قرن هجدهم به برزیل آورده شد و طی ۵۰ سال از ایالت شمالی پارا در سال ۱۷۲۷ تا ریودوژانیرو منتشر شد. در ابتدا قهوه به طور انحصاری جهت مصرف محلی و بومی توسط مستعمره‌نشین‌های اروپایی پرورش داده‌ می‌شد اما با شروع افزایش تقاضا در ایالات متحده و قاره اروپا در اواسط قرن نوزدهم ذخایر قهوه در تمام مناطق جهان شروع به کاهش کرد.

شیوع بیماری زنگ برگ قهوه عملا سبب نابودی مناطق اصلی پرورش شد و این امر تبدیل به آغازی برای شکوفایی صنعت قهوه در آمریکای مرکزی و جنوبی شد. وسعت برزیل و ریزاقلیم‌های آن ظرفیت تولید شگفت‌انگیزی را نشان داد و مجاورت آن با ایالات متحده، برزیل را تبدیل به یک شرکت صادرات و واردات قابل دسترس برای بازار غرب کرد. یکی دیگر از مسائل جالبی که برزیل در سرتاسر جهان با قهوه شناخته شده و در آن نقش داشته، تعداد زیرگونه‌ها و جهش‌های متنوع قهوه‌ای است که یا به طور طبیعی یا توسط تولید آزمایشگاه در این منطقه پدیدار شده‌اند.

کلمبیا تولیدکننده انحصاری قهوه عربیکا

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

قهوه در دهه اول ۱۷۰۰ میلادی به واسطه کشیش‌ها که در میان استعمارگران اسپانیایی بودند به کلمبیا آمده است و اولین مزارع در شمال کشور در حوزه‌های سانتاندر و بویاکا قرار داشتند. در تمام قرن نوزدهم گیاهان قهوه در کشور پراکنده شدند و به طور میانگین مزارع کوچک‌تری نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده آمریکای لاتین داراست.

تولید تجاری و صادرات قهوه در دهه اول قرن نوزدهم آغاز شد اما تا قرن بیستم نسبتا محدود باقی ماند. برپایی فدراسیون ملی قهوه کلمبیا پیشرفت عظیمی برای صنعت قهوه کشور بود و کلمبیا به سرعت خود را به عنوان یک منطقه تولیدکننده قهوه مطرح کرد که در حال حاضر با برزیل و ویتنام بر سر عنوان برترین تولیدکننده قهوه جهان رقابت می‌کند.

کلمبیا هنوز به طور انحصاری قهوه عربیکا را تولید می‌کند؛ گرچه این کشور از پسرفت‌ها و عملکردهای پایین‌تر ناشی از بیماری زنگ برگ قهوه در دهه اول ۲۰۱۰ میلادی رنج می‌برد اما به لطف توسعه و انتشار گیاهان مقاوم به بیماری و همچنین تکنیک‌های فعالانه حفاظتی و درمان تولید تقریبا به جایگاه خود بازگشته است.

پرورش، فرآوری و نوشیدن قهوه بخشی از سبک زندگی مردم اتیوپی است

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

بین کشورهای تولیدکننده قهوه اتیوپی تقریبا وضعیت افسانه‌ای خود را حفظ کرده و خاستگاه اولیه قهوه عربیکا به شمار می‌رود. بر خلاف اکثر کشورهای پرورش‌دهنده قهوه در این کشور قهوه به عنوان یک محصول فروشی و زودبازده به واسطه استعمار معرفی نشد. از زمانی که درختان قهوه به صورت طبیعی در جنگل‌ها یافت نشده‌اند، قرن‌هاست که پرورش قهوه، فرآوری و نوشیدن قهوه بخشی از سبک زندگی روزمره به شمار می‌آید و در نهایت این درختان برای مصرف خانگی و فروش تجاری تحت کشت قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از جبنه‌های منحصر به‌ فرد تولید قهوه اتیوپی، این است که مصرف محلی آن بسیار بالاست زیرا این نوشیدنی نقش بسیار مهم و قابل توجهی در زندگی روزمره مردم اتیوپی دارد. تقریبا نیمی از تولید سالانه(۶.۵ میلیون کیسه) در خود کشور مصرف شده و تقریبا ۳.۵ میلیون کیسه صادر می‌شود. قهوه هنوز بخشی از مقدمات و تدارکات میهمانی‌ها راهی برای جمع کردن خانواده‌، دوستان و نزدیکان دور یک میز برای دورهمی و گفت‌وگوها در اتیوپی محسوب می‌شود.

اپیدمی زنگ برگ قهوه بر سلطه استعمار هلندی‌ها در اندونزی پایان داد

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

قهوه در دهه اول ۱۶۰۰ میلادی توسط هلندی‌ها به جزایر اندونزی وارد شد و اولین‌ بار توسط کمپانی هلندی هند شرقی در دهه اول ۱۷۰۰ صادر شد. جاوا اولین جزیره‌ای بود که قهوه را تحت کشت قرار داد و تاریخچه طولانی که در مورد گیاه قهوه در این اراضی وجود دارد، بخشی از دلیل نامیدن قهوه با عنوان «جاوا» است. به طور کلی اندونزی چهارمین کشور از نظر بیشترین تولید قهوه در جهان است، گرچه جاوا که زمانی یک تولیدکننده قوی و خاستگاه اصلی پرتقاضاترین ذخایر قهوه جهان بود، به بازگیری جایگاه خود در صدر لیست جهانی نزدیک هم نیست.

مزارع بزرگ تحت مالکیت هلندی‌ها رواج داشته و کارگران افراد محلی از لحاظ مالی و سیاسی از رژیم استعماری رنج می‌بردند. در دهه‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۷۰ ایپیدمی زنگ برگ قهوه بازار آن در اندونزی را نابود کرده و منجر به ترک بسیاری از املاک توسط هلندی‌ها شد. با درهم شکستن مزارع کارگران قطعات کوچک زمین را در اختیار گرفته و سرانجام اکثر ذخایر قدیمی گونه عربیکا را تحت کشت قهوه و پیوندهای مختلف مقاوم‌تر به بیماری قرار دادند.

نقش قهوه در اقتصاد ملی هندوراس

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

صرف نظر از زمانی که قهوه برای اولین‌ بار به هندوراس آورده شدند، این گیاهان نقش مهمی را در اقتصاد ملی ایفا کرده است؛ تا حدی که اعتبار زیادی به قهوه بخشیده می‌شود تا از ورشکستگی دولت ملی حین بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ جلوگیری شود.

علی‌رغم فقدان شهرت و اعتبار جذاب سایر کشورهای تولیدکننده قهوه آمریکای مرکزی مانند کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا و هندوراس به آرامی تبدیل به تولیدکننده بزرگ‌تری شده و حجم بیشتری را در مقایسه با تمام کشورهای منطقه صادر کرده و از نظر صادرات جهانی در رتبه هفتم قرار دارد. با توجه به اینکه حجم زیادی از قهوه هندوراس صادر می‌شود اما یافتن قهوه‌های با کیفیت در این کشور می‌تواند دشوارتر باشد زیرا این کشور فاقد زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از بازارهای قهوه‌های تخصصی است که همسایگان آن در این بازارها شرکت دارند.

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

منبع:

کیانی، اسماعیل؛ ۱۳۹۸؛ کتاب یک فنجان اسپرسو؛ انتشارات ترانه مشهد

ایسنا

مرتبط:

آشنایی با گونه‌های مختلف قهوه

نمایشگاه گردشگری تهران به شهرهای دیگر می‌رود

معاون گردشگری از برگزاری نمایشگاهی گردشگری مشابه نمایشگاه تهران در استان‌ها و شهرهای دیگر خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، علی‌اصغر شالبافیان در وبیناری با مدیران‌کل و معاونان گردشگری استان‌ها که با هدف برنامه‌ریزی و هماهنگی نهایی درباره نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته از ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه امسال در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: درصدد هستیم با تداوم و تکرار نمایشگاه گردشگری در سایر استان‌ها، مشابه آنچه هر سال در تهران برگزار می‌شود، به صورت مستمر تلاش کنیم گردشگری در ویترین و پیشانی اداره کشور جای گیرد.

او همچنین با تاکید بر این‌که هر یک از ادارات ‌کل استانی در این نمایشگاه و صنایع وابسته تهران باید معین یکی از بازارهای هدف باشند، اظهار کرد: نیاز است تمشیت فعالان بازار در اولویت کاری استانی قرار گیرد و با حمایت بخش خصوصی برگزاری نشست‌های B 2 B به صورت حضوری و مجازی با مشارکت مهمانان بین‌المللی مدنظر قرار گیرد. ادارات کل استانی باید با تسهیل‌گری امکان حضور شایسته بخش خصوصی در این رویداد مهم را فراهم آورند.

شالبافیان همچنین همکاری فعال با سایر شرکت‌ها و موسسات معتبر مطرح را که فعالیتی غیر از گردشگری دارند نیز در صدر امور اجرایی استانی قرار داد و تاکید کرد:  با توجه به این‌که بسیاری از شرکت‌های مهم بر مبنای مسؤولیت اجتماعی‌شان دغدغه فعالیت و حمایت از حوزه گردشگری را دارند، می‌توانیم در راستای ترغیب، تشویق و تبیین حضور شایسته در نمایشگاه گردشگری تهران از آن‌ها به عنوان حامیان این حوزه بهره ببریم.

معاون گردشگری از رؤسای ادارات کل استانی درخواست کرد: با فعال کردن و تجهیز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه روابط‌عمومی و ایجاد زمینه حضور شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار استانی در غرفه‌های مربوطه نسبت به محتواسازی و انعکاس ارتباط دوسویه و تعاملات فرابخشی در این حوزه اقدام کنند.

شالبافیان سپس با تاکید بر تخصصی بودن این نمایشگاه و صنایع وابسته تهران، گفت: معرفی محصولات گردشگری از جمله گردشگری خوراک، دریایی، معرفی محور غرب و غیره  زمینه‌ای ایجاد کرده است تا استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های موجود بتوانند با تکیه بر داشته خود در راستای برندسازی و معرفی استان در قالب مورد نظر تلاشی ویژه به صورت بصری و ساختاری داشته باشند تا عموم مردم و فعالان این حوزه بتوانند از فرصت فراهم‌شده بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دعوت از استارت‌آپ برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران

اطلاعیه‌ای درباره سفر به سوریه

سازمان حج و زیارت چگونگی ثبت‌نام و اعزام متقاضیان سفر زیارتی به سوریه را توضیح داد.

 پس از اعزام نخستین کاروان زیارتی ایران به سوریه از ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰، سازمان حج و زیارت درحالی که برای دو گروه ۲۵ نفره دیگر برنامه‌ریزی سفر را برای تاریخ‌های ۱۶ و ۱۹ دی‌ماه انجام داده است، درباره چگونگی انجام این سفر برای متقاضیان با صدور اطلاعیه‌ای توضیح داد: تمام علاقه‌مندان که قصد عزیمت به این سفر معنوی را دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت برای این سفر نام‌نویسی کنند. در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور فعال هستند که امر ثبت‌نام از متقاضیان و مشتاقان سفر زیارتی سوریه را انجام می‌دهند.

این سازمان همچنین اعلام کرد: به‌زودی شرایط برای نام‌نویسی از متقاضیان به صورت الکترونیکی بدون مراجعه به دفاتر زیارتی اعلام خواهد شد.

در حال حاضر پرواز زائران به سوریه فقط از طریق فرودگاه حضرت امام (ره) انجام می‌شود، اما به گفته سازمان حج و زیارت در صورتی‌که در هر یک از استان‌ها تعداد متقاضیان به حد نصاب یک پرواز برسد، امکان برنامه‌ریزی و اعزام زائران از آن استان فراهم خواهد شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، سفرهای زیارتی سوریه از دو سال قبل و به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شده بود که با کاهش بیماری و گسترش واکسیناسیون، اعزام دوباره متقاضیان برای زیارت اماکن متبرکه سوریه آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند در کمال عزت، کرامت، امنیت و سلامت به این سفر معنوی مشرف شوند.

این سفرها در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ نیز به دلیل جنگ‌های داخلی سوریه متوقف شده بود و در سال ۱۳۹۸ برای مدت کوتاهی برقرار شد.

سازمان حج و زیارت پیش‌تر هزینه این سفر زیارتی را که برای پنج روز به مقصد دمشق برنامه‌ریزی کرده است، از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

سازمان حج و زیارت ایران در توافق با وزارت گردشگری سوریه، قرار شده است سالانه ۱۰۰ هزار زائر ایرانی را به این کشور اعزام کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آغاز سفر زیارتی ایرانی‌ها به سوریه از هفته بعد

خانه «اقبالیان» و ۵۰ اثر دیگر ثبت شدند

خانه اقبالیان (حوائجی) همدان که در خطر تخریب قرار گرفته، به همراه ۵۰ اثر دیگر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول، ۵۱ اثر واجد ثبت در فهرست آثار ملی و فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی تشخیص داده شد. در بین این آثار نام خانه «حوائجی» یا «اقبالیان» همدان مشاهده می‌شود که تعدادی از هنرمندان، از جمله پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان و حدود ۱۱۰ معمار برای نجات این خانه از خطر تخریب، سرنوشتی که دیگر خانه‌های تاریخی همدان دچارش شده‌اند، درخواست ثبت و حفظ آن را مطرح کرده بودند.

مالک خانه اقبالیان قصد تخریب داشت و مجوز آن را هم از شهرداری گرفته بود که پس از تشکیل پرونده ثبت آن خارج از نوبت، اخطار تخریب نکردن از سوی شهرداری به مالک داده شد. هرچند حالا این خانه واجد ارزش شناخته و ثبت شده است، اما همچنان بیم تخریب آن، به ویژه در بخش داخلی بنا می‌رود.

خانه اقبالیان در خیابان جهان‌نما، نبش کوچه قبادِ امروزی و توسط محمود نیامی ساخته شده است. او یکی از شاگردان هوشنگ سیحون بود و در چند طرح ملی مانند شهرک ذوب آهن اصفهان، شهرک غرب تهران، پارک طالقانی (تپه‌های عباس‌آباد و داوودیه تهران) و طرح فلکه‌ دور حرم مطهر امام رضا (ع) نیز شرکت داشت. نیامی در دهه‌ ۱۳۴۰ به عنوان مدیر کل در اداره مهندسی ذوب‌آهن اصفهان فعال بود و در دهه ۱۳۵۰ به عنوان سرپرست نظارت در پروژه‌ شهستان در دوره پهلوی حضور داشت. این خانه یکی از باارزش‌ترین خانه‌های دوره مدرن شهر همدان است که متأثر از سبک «دستیل» ساخته شده است.

خانه «اقبالیان» و ۵۰ اثر دیگر ثبت شدند

علاوه‌بر این خانه دوره پهلوی، شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی، هفت اثر دیگر از استان همدان، ۲۵ اثر از استان گلستان، ۱۰ اثر از استان خراسان جنوبی و هشت اثر از استان قزوین را واجد ثبت تشخیص داده‌ است؛ از جمله آثار شاخص ثبت‌شده می‌توان به عمارت طوطی قزوین، بیمارستان شوکت الملک بیرجند، بافت تاریخی روستای دیهوک، بانک ملی گرگان، کاروانسرای میدان عباسعلی گرگان، دستکند آق‌کند، تپه همت‌آباد و قراول تپه استان گلستان اشاره کرد.

خانه «اقبالیان» و ۵۰ اثر دیگر ثبت شدند

عمارت طوطی که در دو طبقه ساخته شده و در خیابان امام خمینی (ره) قزوین و در نزدیکی بازار و مجموعه سعدالسلطنه قرار دارد، مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا اوایل دهه ۹۰ از سوی سازمان زیباسازی شهرداری بازسازی شده است.

خانه «اقبالیان» و ۵۰ اثر دیگر ثبت شدند

کاروانسرای میدان عباسعلی گرگان متعلق به دوره صفوی است که در دوره قاجار تغییراتی در آن ایجاد شده و به شکل امروزی درآمده است. شاید تنها بخشی از کاروانسرا که تقریبا سالم مانده، ورودی اصلی بنا است که در ضلع شمالی ساختمان قرارگرفته و دارای یک در چوبی است که در سمت راست بازار میدان قرار دارد و از طریق یک راهرو سنگ‌فرش شده و قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای به حیاط مرکزی منتهی می‌شود. وضعیت این کاروانسرا وخیم گزارش شده است.

blank

روستای دیهوک در استان خراسان جنوبی واقع شده و از توابع طبس است. این روستا در دوره‌ای اولین آبادی پس از لوت به شمار می‌آمد که در مسیر زائران امام رضا (ع) از کرمان قرار داشت و به نوعی بارانداز مسافری محسوب می‌شد. دیهوک حدود ۱۵۰ سال پیش به نام دهک نامیده می‌شده‌است. دیه در دوره ساسانیان به روستاها گفته می‌شد. دیهوک به معنای روستای کوچک هم می‌تواند باشد. بافت اصلی این روستا در زلزله سال ۱۳۵۷ تخریب شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«اقبالیان» را نجات دهید

روانسر مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی پایگاه جهانی اورامانات می‌شود

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان_ اورامانات از تبدیل شدن شهرستان روانسر به مرکز پژوهش‌های این پایگاه در استان کرمانشاه خبر داد.

پویا طالب‌نیا در گفت‌وگویی در این خصوص اظهار کرد: هر چند ویژگی‌های جغرافیایی هورامان نشان از شرایط سخت زیستی در این منطقه دارد، اما پژوهش‌های باستان‌شناسی حکایت از حضور انسان از دیرباز تا کنون در این منطقه دارد.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان_اورامانات افزود:  بیش از نیم قرن فعالیت‌های باستان‌شناسی مختلف در منطقه اورامانات (کرمانشاه) مجموعاً ۱۲۰ محوطه باستانی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: شهرستان روانسر با توجه به موقعیت جغرافیایی که به عنوان دروازه ورودی منظر فرهنگی اورامانات در استان کرمانشاه از آن یاد می‌شود، از جمله نقاط کلیدی و مهم باستان‌شناسی منطقه است.

طالب‌نیا گفت: تعدد و تراکم آثار باستانی از جمله غار مره کولیان مربوط به دوران پارینه سنگی، گوردخمۀ روانسر (طاق فرهاد) مربوط به دوران هخامنشی و تپه موسایی که بر اساس شواهد سطحی دارای توالی گاه‌نگاری از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و حمایت مسئولان ارشد استان و شهرستان، روانسر به عنوان مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان_اورامانات در نظر گرفته شده است.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان_اورامانات، گفت: برای اهداف پژوهشی پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات در سال ۱۳۹۸ اولین اطلس باستان شناسی استان کرمانشاه در منطقۀ اورامانات استان کرمانشاه به سرپرستی مسعود صادقی‌راد به انجام رسیده که بر اساس دست‌آوردهای این پژوهش برنامه‌ریزی‌های هدفمندی به منظور بررسی و شناسایی باستان‌شناسی، تدوین پرونده‌های ثبتی، تعیین عرصه و حریم و کاوش باستان‌شناسی در دستور کار این پایگاه قرار گرفته که می‌تواند منجر به شناسایی آثار بیشتری در این منطقه شود.

طالب‌نیا در خاتمه اظهار کرد: محدوده منظر جهانی هورامان در استان کرمانشاه شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است. لزوم شناسایی آثار باستانی، آگاهی از پیشینه تاریخی، برنامه‌ریزی برای حفاظت از آثار باستانی و توسعه گردشگری تاریخی در منطقه هورامان از جمله ضرورت‌های اجرای طرح‌های باستان‌شناسی در این محدوده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آغاز فصل کاوش‌های باستان شناسی ایران و آلمان

سفرنامه صعود به قله تاسک

تاریخ: ۱۳۷۱/۰۳/۰۸

ان برنامه به مناسبت چهلمین روز در گذشت یکی از کوهنوردان گروه کوهنوردی کوهیاران و به صورت عمومی و با شرکت کلیه گروه ها کوهنوردی و زیر نظر هیئت و با شرکت گروه کوهنوردی آرش و در نتیجه حضور اعضای آرش در فلکه فرودگاه آغاز شد.

کلیه گروه ها تقریبا” وسیله نقلیه آورده بودند و پس از جمع شدن در ساعت ۰۷:۰۰ به سمت دشت ارژن حرکت کردیم. پس از رسیدن به چل چشمه  به سمت روستای کلاه سیاه حرکت کردیم. در ساعت ۰۸:۳۰ به روستای کلاه سیاه رسدیدیم  و پس از صرف صبحانه به سمت قله راه افتادیم.  پس از گذشتن از جنگل ها به قسمت بوته ای رسیدیم و پس از گذشتن از این قسمت به یخچال ها رسیدیم.

در ساعت ۱۲:۳۰ پس از گذشتن از یخچال ها به قله صعود کردیم. تعداد ۱۲۰ نفر از گروه های کوهنوردی استان پس از گرامی داشت یاد کوهنورد  مرحوم مهرزاد قنواتی  مسیر را به سمت پائین ادامه دادیم و در ساعت ۱۳:۴۵ به روستای کلاه سیاه رسیدیم. پس از صرف نهار با ماشین ها به سمت شیراز حرکت کردیم؛ البته پس از رسیدن به شیراز کلیه افراد ( ۱۲۰ نفر )  به منزل مهرزاد قنواتی رفته و تسلی به خانواده ی آن  مرحوم دادیم و سپس به سمت منزل حرکت کردیم.

اعضای شرکت کننده از گروه کوهنوردی آرش ۴ نفر بودند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفرنامه استهبان – برنامه فنی

سفرنامه دشت ارژن ۶

اعتراض به قانونی که سفر هوایی را گران‌تر کرد

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با انتقاد از مصوبه مالیات بر ارزش‌افزوده در قیمت بلیت هواپیما که سفر را برای مردم گران‌تر می‌کند، گفت: مردمی که با هواپیما سفر می‌کنند تا پیش از این چند نوع مالیات روی بلیت پرداخت می‌کردند، چرا باید مالیات جدیدی بپردازند؟ محل هزینه‌کرد این مالیات‌ها که شبیه جریمه شده است، کجاست؟

به دنبال ابلاغ سازمان امور مالیاتی، با قانون مصوب مجلس ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت اضافه شد که با حذف پنج درصد عوارض شهرداری، نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی با ۴ درصد و در مسیرهای خارجی با ۹ درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد. این قانون با واکنش مردمی مواجه شده است، به ویژه آن‌که از سال ۱۳۹۷ تا کنون قیمت بلیت هواپیما مستمر و به عنوان‌های مختلف از تحریم و نوسان ارز گرفته تا محدودیت‌های کرونا افزایش‌هایی تا ۱۰۰ درصد را هم تجربه کرده است. حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در اعتراض به قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده که سفر هوایی را گران‌تر کرده است، گفت: بحث اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده روی بلیت هواپیما از سال ۱۳۸۶ مطرح شد و سال ۱۳۸۸ سازمان امور مالیاتی آن را جدی‌تر کرد و مجلس هم شش ماه پیش آن را تصویب کرد. پس از گذشت ۱۱ سال آن قانون مبهم ابلاغ و اجرایی شده است و هیچ راهی هم برای اجرا نکردن آن نگذاشته‌اند. تاکید هم کرده‌اند از روز سیزدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ باید اجرایی شود. شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به دلیل مقررات بین‌المللی فعلا امکان اجرای این قانون را ندارند، چارتری‌ها هم نسبت به آن دچار ابهام شده‌اند، اصلا مشخص نیست این مالیات را چگونه باید لحاظ کرد و چه باید کرد.

او در ادامه تاکید کرد: اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده در بلیت هواپیما مغایر با قوانین بین‌المللی حمل و نقل است. مطابق این قوانین در تمام دنیا حمل بار و مسافر معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده است، اما در ایران از این قانون مستثنی شده‌اند و با تصویب اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده روی بلیت هواپیما، قانون بین‌الملل را نادیده گرفته‌اند. در صنعت هوایی تولیدکننده محصول را با همان نرخی که تولید کرده باید به دست مصرف‌کننده برساند. ضمن این‌که مصرف‌کننده یک بار قبلا مالیات پرداخته، چرا دوباره از او مالیات می‌گیرند؟

رفیعی با اشاره به مبهم بودن دستورالعمل اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده و مشکلاتی که در ادامه پیش خواهد آمد، اظهار کرد: تا پیش از افزایش ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت هواپیما، چند نوع مالیات اعمال شده است. اگرچه مالیات‌ها مستقیم به حساب آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رود، اما طبق مستندات هر شرکت هواپیمایی نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان از بابت عوارض شهرداری در دهه ۹۰ که پول آن را هم از مردم گرفته‌اند، به شهرداری‌ها و دولت بدهکارند. بنابراین گرفتن مالیات از مردم لزوما به معنی پرداخت کامل آن به خزانه دولت نیست. با توجه به چنین سابقه‌ای چه تضمینی وجود دارد که مالیات بر ارزش‌افزوده که از مردم گرفته می‌شود کامل به دولت برگردانده شود؟

او با اشاره به افزایش نرخی که در مسیرهای پروازی داخلی با اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاده است، گفت: بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد در برخی محاسبات قیمتی، به اسم مالیات بر ارزش‌افزوده، افزایش نرخ بلیت هم اتفاق افتاده است. هرچند شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند ۵ درصد عوارض شهرداری کم شده و با اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، تنها چهار درصد به قیمت‌ بلیت مسیرهای داخلی اضافه شده است، اما اگر نرخ‌ها بررسی شود مشاهده می‌کنید که در برخی مسیرها این‌گونه نبوده است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره انواع مالیاتی که مردم روی بلیت هواپیما پرداخت می‌کنند، توضیح داد: مردمی که با هواپیما در داخل و یا به خارج از کشور سفر می‌کنند چند مدل مالیات می‌دهند، Tax یا مالیات (توسط دولت در ارتباط با حمل و نقل هوایی وضع شده)، عوارض شهرداری، عوارض فرودگاهی و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر. در سفرهای خارجی نیز عوارض فرودگاه بین‌المللی از مبدأ و سوخت و عوارض خروج از کشور هم اضافه می‌شود. عوارض خروج از کشور که با اجرای قانون بودجه در سال ۱۴۰۱ قرار است افزایش پیدا کند و دیگر شبیه جریمه شده است تا عوارض. عوارض فرودگاه بین‌المللی از مبدأ هم که حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

او افزود: فرودگاه‌های خارجی هم از مسافران مالیات می‌گیرند، اما در آن‌جا شما به چشم می‌بینید که آن مالیات را خرج کرده‌اند و تبدیل به خدمات برای مردم شده است. در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران که این همه هم مالیات گرفته می‌شود و مبلغ عوارض خروج هم از ۲۵ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان (نرخ عوارض سفر سوم و بیشتر) رسیده است، چه تغییری در وضعیت آن فرودگاه‌ها ایجاد شده است؟ چرا وضعیت فرودگاه بین‌المللی تهران بعد از ۲۰ سال هنوز هیچ تغییری نکرده است؟ چند هتل برای آن ساخته‌اند، چند باند فرودگاهی به آن اضافه شده است، چه خدمات در شأنی را به مردم می‌دهند؟ این همه سال به شهرداری عوارض داده شده است چه خدمات شهری برای مسافران فرودگاه‌ها ایجاد شده است؟

رفیعی این سوال را پرسید که مالیات بر ارزش‌افزوده که از جیب مردم می‌رود، کجا قرار است خرج شود؟ و در ادامه بیان کرد: یک بار به مردم توضیح دهند این مالیات‌هایی که برای سفر گرفته می‌شود و بیشتر حکم جریمه را پیدا کرده و سفر را روز به روز برای تعداد بیشتری سخت‌تر می‌کند، در کجا خرج می‌شود و چه خدماتی در ازای آن به مردم داده می‌شود؟

منبع: ایسنا

مرتبط:

معمای مسکوت مانده افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟