جوسازی علیه خانه‌موزه سیمین و جلال؟!

مدیر خانه‌موزه سیمین و جلال می‌گوید: به دلیل مخالفت با حضور گروهی فیلم‌ساز در این خانه‌ مطابق با مقررات و ضوابط، حالا آن گروه فیلم‌سازی جوسازی‌هایی را علیه خانه‌موزه سیمین و جلال راه انداخته است.

رضا توسلی با اشاره به “درخواست خارج از ضابطۀ یک گروه‌ فیلم‌ساز برای حضور در این خانه‌موزه با هدف ساخت فیلمی داستانی درباره سیمین دانشور و جلال آل‌احمد و جوسازی‌هایی که علیه این مجموعه، پس از مخالفت با حضور آن‌ها راه افتاد” در گفت‌وگو با ایسنا، ماجرا را این‌گونه شرح داد: یک گروه فیلم‌ساز از صدا و سیما که قصد ساخت فیلمی داستانی درباره سیمین و جلال را داشت به این مجموعه مراجعه کرد و درخواست داشت در فضای داخلی این خانه، فیلمش را بسازد. تاکید شد با توجه به ضوابط و مقررات موجود، این اقدام ممنوع بوده؛ چرا که سبب تعطیلی موزه و آسیب‌رسانی خواهد شد، بنابراین با حضور آن‌ها در فضای داخلی خانه مخالفت کردیم.

او یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ ضوابطی را تعیین کرده که مطابق آن، ساخت فیلم‌های داستانی و سینمایی در مجموعه‌های تاریخی و موزه‌ها ممنوع است. ما هم به این ضابطه استناد کردیم.

توسلی ادامه داد: آن گروه فیلم‌ساز پس از مخالفت ما، سعی کرد از مبادی دیگری راه را تسهیل کند. به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مراجعه کردند که خوشبختانه با خردمندی این معاونت، در نامه‌ای خطاب به خانه‌موزه سیمین و جلال نوشته شد “طبق ضوابط اقدام شود”. هرچند این گروه فیلم‌سازی ابتدا به ما گفتند معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با استقرار آن‌ها در خانه‌موزه سیمین و جلال موافقت کرده است، اما پس از پیگیری متوجه شدیم در نامه تاکید شده است “طبق ضوابط اقدام شود”. ما هم طبق ضوابطِ موجود به این گروه فیلم‌سازی اجازه ندادیم از فضای داخلی خانه استفاده کند.

او بیان کرد: اصلا خوب نیست وقتی اقدامی خلاف قانون است و ضابطه‌ای برای آن وجود دارد، از راه‌ها و منابع دیگر برای دور زدن ضوابط استفاده شود.

توسلی در ادامه گفت: گروه فیلم‌ساز سپس اصرار کرد که از تِراس خانه به دلیل نوستالژی‌ای که دارد برای برداشت یک سکانس در فیلم استفاده کند که چون تراس در فضای بیرونی خانه قرار داشت و آسیب‌رسانی نداشت، موافقت کردیم. بعد که گروه فیلم‌ساز مستقر شد درخواست‌های دیگری را مطرح کردند، مثلا از آشپزخانه استفاده کنند برای برداشت سکانسی که سیمین چای می‌ریزد و یا مثلا اتومبیلی را که متعلق به جلال آل‌احمد بوده داخل حیاط خانه بیاورند و همین‌طور درخواست‌های دیگر، که ما با ادامه کار آن‌ها مخالفت کردیم. عوامل گروه گفتند چطور می‌شود از تراس و حیاط فیلم گرفت، اما نمایی از داخل خانه نداشت. پیشنهاد کردیم لوکیشن آن را در جای دیگری اجاره کنند و شبیه‌سازی کنند، اما گفتند برای این کار باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پول بدهد، ‌درحالی که برای استفاده از خانه‌موزه سیمین و جلال هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند. ما هم برای حفاظت از این خانه‌موزه ضابطه‌ای داریم و اصرار داریم به آن متعهد بمانیم.

او افزود: وقتی ما به گروه فیلم‌ساز اجازه ورود به خانه موزه را ندادیم، جوسازی آن‌ها هم شروع شد و با این محتوا فیلمی گرفتند که “سیمین و جلال را به خانه خودشان راه نمی‌دهند”. برخی از عوامل هم در برابر مخالفت و مقاومت ما گفتند “قانون برای شکستن است”. یا مثلا می‌گفتند در چند کشور سابقه فیلم‌برداری از موزه‌ها را دارند و هیچ‌کجا چنین محدودیتی نداشتند. ما که از مقررات آن کشورها و موزه‌های آن اطلاع نداریم، اما این‌جا خودمان آیین‌نامه و ضابطه مشخصی درباره عکس‌برداری و فیلم‌برداری در موزه‌ها داریم که باید به آن متعهد باشیم.

مدیر خانه‌موزه سیمین و جلال گفت: تا جایی که ضابطه و مقررات اجازه می‌داد با آن گروه فیلم‌سازی مساعدت کردیم، ولی از بیم آسیب‌رسانی به فضای داخلی خانه و با توجه به مقررات و ضوابط، نمی‌توانستیم چنین اجازه‌ای به آن‌ها بدهیم.

احمد محیط طباطبایی ـ رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) ـ که پیش‌تر نسبت به حضور پرشمار گروه‌های فیلم‌سازی خارج از ضوابط و مقررات معترض شده و این اقدام را اکیدا ممنوع و غیرضروری دانسته بود، درباره ماجرای تازه گروه فیلم‌سازی در خانه‌موزه سیمین و جلال به ایسنا گفت: این مجموعه یک خانه‌موزه است که اتفاقا یکی از بهترین خانه‌موزه‌های ایران به شمار می‌آید، همه آن‌چه در این خانه وجود داشته به همان شکل حفظ شده و در جای خود قرار گرفته است، بنابراین حضور بازدیدکننده زیاد و یا گروه‌های فیلم‌ساز آسیب‌رسانی زیادی دارد. حالا برخی جوسازی می‌کنند و یا بهانه می‌آورد که “در کاخ گلستان و سعدآباد هم گروه‌های فیلم‌سازی مستقر می‌شوند و این‌جا که خانه سیمین و جلال است”، ‌ به هیچ وجه حرف و قیاس درستی نیست. ارزش یک کتاب در خانه سیمین و جلال کمتر از کوچکترین اشیای موجود در کاخ سعدآباد و گلستان نیست.

او ساخت فیلم‌های داستانی در موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی را خلاف ضوابط دانست و تصریح کرد: براساس شیوه‌نامه کلی ایکوم جهانی (کمیته موزه‌ها) و همین‌طور آیین‌نامه‌ای که سال ۱۳۸۲ در ایران تهیه شد، ضوابط عکس‌برداری و فیلم‌برداری در موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی کاملا مشخص است. هرچند در دوره‌ای این ضوابط به محاق برده شد، اما همچنان وجود دارد و قابل استناد است و برای حفاظت از این بناها باید به آن متعهد بود. بنابراین آن‌چه درباره خانه‌موزه سیمین و جلال گفته شده فقط یک جوسازی است که به هیچ‌وجه اقدام تاییدشده و درستی نیست؛ چرا که در مرحله نخست، حضور این گروه‌ها حق مردم را برای بازدید از این مجموعه تاریخی ضایع می‌کند و بدون آسیب‌رسانی به بنا هم نخواهد بود.

خانه‌موزه جلال و سیمین (Simin & Jalal Museum House) خانه شخصی این زوج نویسنده بوده که به دست جلال آل‌احمد و هنگامی که همسرش سیمین در حال تحصیل در رشته زیباشناسی دانشگاه استنفورد بود، ساخته شد. روایت شده جلال آل احمد با بودجه کلی ۵ هزار تومان که ۳ هزار تومان آن را هم قرض گرفته بود، این خانه را ساخت. گفته شده جلال مستقیما در کار ساخت خانه مشارکت داشته است. او در نامه‌هایی که برای همسرش می‌فرستاد، از درد دست‌هایش در هنگام سنگ تراشیدن و آسیب‌هایی که به جسمش وارد شده، تعریف کرده بود. تزئینات این خانه هنوز هم مثل زمانی است که صاحبان اصلی در آن زندگی می‌کردند.

خانه سیمین و جلال سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و شهرداری تهران این خانه را به قصد تبدیل به موزه در سال ۱۳۹۳ خرید. درحال حاضر وسایل زندگی، تمام آثار این دو نویسنده و همچنین مدارک شخصی آن‌ها در این خانه نگهداری می‌شود که حضور گروه‌های فیلم‌سازی و حتی تعداد پرشمار بازدیدکننده، حفاظت از این آثار را دچار چالش خواهد کرد.

تولید و ساخت فیلم‌های سینمایی و داستانی در امکان تاریخی طبق ضوابط سال ۱۳۹۳ ممنوع شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که ساخت سریال «معمای شاه» به کاخ گلستان خساراتی را وارد کرد.

رییس وقت اداره امور فرهنگی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ سال ۱۳۹۶ درباره حضور گروه‌های فیلم‌سازی در این سال‌ها با وجود ممنوعیت، تصریح کرده بود: متقاضیان در موارد استثنا اگر از هر مرجعی مجوز بگیرند، خلاف دستورالعمل ابلاغی عمل کرده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

‫رونمایی از تمبر یادبود «سیمین و جلال»

عروسک گردویی اقلید

هنوز هم در اقلید کوچه‌باغی‌ها با درختان سر به فلک کشیده و بلندقامت گردو مشاهده می‌شود و روزهای گرم تابستان که به پاییز که از راه می‌رسد، کوچه‌باغ‌های متعدد اقلید پر می‌شود از بوی گردو، بوی سبزی که تا عمق جانت نفوذ می‌کند، بوی تلخی خوشایندی که لذت را برای هر عابری همراه دارد.

شهرستان اقلید، از دیرباز تا امروز یکی از قطب‌های مهم تولید محصول گردو بوده است؛ شهرستانی با ۳۲۰۰ هکتار باغ و تولید و بیش از ۶هزار تن محصول گردو در هرسال، شهری با آب و هوایی سرد اما دل‌چسب از شمالی‌ترین شهرستان‌های استان فارس است و به دلیل سردسیری بودن این شهرستان و وجود درختان گردوی فراوان در این دیار، مادران اقلیدی در فصل برداشت گردو در این شهرستان برای کودکان خود، عروسک گردویی می‌سازند که ساخت عروسک گردویی به دو روش انجام می‌پذیرد که شرح آن در این گزارش به‌صورت کامل آمده است.

در روش اول ابتدا حدود ۲۰ سانتی‌متر از کاموا را دولا گره می‌زنند که دایره‌ای درست می‌شود و سپس این دایره کاموا را می‌چرخانند تا پر شود یعنی حدود ۱۰۰ دور کاموا را به شکل دایره‌ای می‌چرخانند پس بالای کاموا را گره می‌زنند و قسمت پایین آن را قیچی می‌کنند قسمت گره‌خورده سر عروسک است گردو را وسط کاموا قرار می‌دهند به شکلی که کاموا آن را بپوشاند و پیدا نباشد و از قسمت گردن و گلوی عروسک گره می‌زنند حالا سر عروسک درست‌شده است.

پس‌ازآن گردویی دیگر زیر گردو اول قرار می‌دهند و دو بار پایین گردوی دوم را هم گره می‌زنند، قسمت پایین پای عروسک هست که چیده و مرتب می‌شود و به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود و سپس منتهی‌الیه هر دو قسمت کاموا را گره می‌زنند تا پای عروسک نیز آماده درست شود و برای دست عروسک دوباره به‌اندازه ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر کاموا را همانند قبل دایره‌وار آماده می‌کنند و کاموا را دور آن می‌پیچند و وسط آن را با تکه‌ای دیگر از کاموا می‌پیچند و سپس محکم می‌کنند و گره می‌زنند و با نخ و سوزن به پشت گردن عروسک متصل می‌کنند و دو بار منتهی‌الیه نخ کاموا آن را می‌دوزند تا دست‌ها ساخته شود و عروسک گردویی ساخته‌شده است.

درروش دوم برای ساخت عروسک گردویی اقلید ابتدا دوتکه چوب کوچک را به شکل به‌اضافه روی‌هم قرار می‌دهند و به‌وسیله نخ محکم می‌بندند سپس ته گردو را خالی می‌کنند و روی چوب قرار می‌دهند تا سر عروسک آماده شود، حالا ساختار عروسک آماده‌شده است.

و پس‌ازآن نوبت به رویه عروسک می‌رسد که کاموا را به شکل دایره گره می‌زنند و دورهم می‌پیچند و همانند مرحله قبل وسط آن را گره می‌زنند و آن را روی عروسک قرار می‌دهند و گردن عروسک را با نخ محکم می‌بندند، حالا سر عروسک آماده هست و نوبت به شکل‌دهی دست‌وپایش می‌رسد.

برای شکل‌دهی به دست‌ها و پاهای عروسک گردویی از قسمت گردن نخ‌ها را به سه بخش تقسیم می‌کنند دو قسمت راه‌دست‌ها و یک قسمت تنه آن است که دوباره منتهی‌الیه دست‌ها را می‌بندند و گره می‌زنند و در آخر نوبت به پاهای عروسک می‌رسد که آن‌هم رشته‌های کاموا از وسط به دو قسمت تقسیم‌شده و آخر آن را گره می‌زدند به این شکل عروسک آماده می‌شود.

مهارت ساخت عروسک گردویی شهرستان اقلید به شماره ۲۴۰۳ در سال جاری به ثبت ملی رسیده است.

* گزارش از مژگان ثابت‌قدم، کارشناس مسئول مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس

نگاه علمی راهکار مهم توسعه گردشگری است

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: با نگاه علمی و دانش بنیان می توان به توسعه بخش گردشگری کمک کرد و این موضوع راهکار اصلی است.

فرید جواهرزاده در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران، با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی کشور مشخص است، اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری  شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است.

جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید.

وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود.

جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است.

جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بر نگاه علمی به بخش گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: یکی از اهداف انجمن نگاه به حوزه گردشگری به صورت دانش محور با کمک بخش های علمی و دانشگاهی است که امیدواریم این موضوع در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ برای گردشگری ایران

محتوای متن کتیبه نویافته در نقش رستم هنوز مشخص نیست

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به انتشار خبری در خصوص یافت شدن کتیبه‌ای با نام زرتشت در نقش رستم، تاکید کرد که این پایگاه تنها خبر کتیبه نویافته را تایید می‌کند و هنوز محتوای این کتیبه مشخص و تایید نشده است.

حمید فدایی شنبه ۲۵ دی با اشاره به اینکه بخشی از خبر منتشره در یکی از خبرگزاری‌ها در ارتباط با محتوای کتیبه نویافته در نقش رستم و اشاره به وجود نام زرتشت در متن آن توسط کاشف کتیبه، مخدوش است، گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تنها گزارش یافته شدن کتیبه را دریافت کرده و تا کنون گزارش مکتوبِ تخصصی درباره متن کتیبه و محتوای آن، از سوی شخص یابنده مبنی بر صحت محتوای کتیبه به این مرکز ارائه نکرده است، بنابراین محتوای مطرح شده مورد تایید این پایگاه نیست.

فدایی گفت: اصولاً با توجه به اهمیت فراوان کتیبه‌های نویافته، روند انتشار اخبار در مورد متن و محتوای آنها پس از بررسی‌های علمی واحد کتیبه‌شناسی پایگاه انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی در مورد جزییات متن این کتیبه‌ها، همچون دیگر تحقیقات علمی پس از اطمینان از صحت اطلاعات و انتشار نتایج علمی آن در مراجع رسمی علمی و یا دست کم پس از دریافت تاییدیه انتشار آنها در نشریات تخصصی انجام خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: به طور قطع توجه به چنین روندی در خوانش کتیبه‌های نویافته، نه تنها باعث خواهد شد حقوق معنوی و علمی محقق و کاشف کتیبه محفوظ بماند بلکه این اسناد مهم تاریخی را هم از مخاطرات بعدی ناشی از انتشار محتوای اشتباه و غیر علمی و متعاقبا ایجاد حساسیت‌های بی مورد نسبت به کتیبه‌ها، محفوظ خواهد داشت و باعث خواهد شد از خطر آسیب و تخریب در امان بمانند.

کارشناس ارشد زبان‌های باستانی و از متخصصین واحد کتیبه‌شناسی پایگاه نقش رستم تخت جمشید نیز در این خصوص گفت: هرگونه اظهار نظر در مورد محتوای این دست از کتیبه‌های نویافته از طریق رسانه‌های عمومی به زمانی موکول می‌شود که کتیبه‌ها به طور مناسبی مستندنگاری و مطالعه شده و کارشناسان متخصص در حوزۀ زبان ‌شناسی و کتیبه شناسی، اثر پژوهشی در ارتباط با آن را آماده انتشار و  روند رسمی پذیرش در نشریات تخصصیِ زبانشناسی و کتیبه شناسی طی شده و همچنین زمان و کیفیت انتشارات تخصصی مربوط بدان نیز  مشخص شده باشد، کما اینکه در مورد کتیبه‌هایی که تا کنون در مورد آنها از جانب پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اخبار رسمی منتشر شده‌ این اتفاق رخ داده است.

دورودی افزود: لازم است پژوهشگر یا پژوهشگران مربوطه هرگونه اظهار نظر در زمینه متن اینگونه از کتیبه‌ها را به پس از تکمیل پژوهش‌های مرتبط و طی شدن روند بررسی و داوری از سوی متخصصین و دریافت تأییدیه رسمی در ارتباط با انتشار آن در نشریاتِ ویژه تخصصیِ زبان‌شناسی و کتیبه‌شناسی موکول کنند.

این متخصص متون پهلوی ضمن اشاره به خبر منتشر شده در یکی دیگر از خبرگزاری‌ها در تاریخ ۲۱ دی به نقل از یابنده این کتیبه، گفت: نام زرتشت پیامبر بزرگ باستانی ایران تاکنون در هیچ کتیبه‌ای مشاهده نشده است؛ حتی شاهان و موبدان ساسانی مانند کرتیر نیز از این نام در کتیبه‌های خود استفاده نکرده اند؛ هرچند که به زرتشتی بودن آنان اطمینان داریم.

درودی گفت: با توجه به اینکه این کتیبه توسط یابنده در مسیری مشاهده شده که کتیبه‌های تدفینی متعددی در آنجا مستندنگاری شده است و نیز با توجه به وجود تابوت‌های سنگی، استودان‌ها و دخمه‌های موجود در این منطقه، به نظر می‌رسد این کتیبه نیز در شمار کتیبه‌های تدفینی قرار گیرد.

این کارشناس زبان‌های باستانی گفت: البته درستی و نادرستی این مطلب به زودی و پس از ارایه خوانش اولیه توسط کارشناس یابنده کتیبه و قرار گرفتن در بوته نقد پژوهشگران مشخص خواهد شد و بنابراین این امیدواریم هرچه سریع تر محتوای ادعا شده در مورد متن کتیبه به جامعه علمی ارائه شود.

او یادآور شد: در خبر منتشر شده به نقل از یابنده کتیبه، صحبت از کتیبه‌هایی است که در بر دارنده محتوای نجوم و محیط زیست هستند که این موضوع نیز امری بعید است و حداقل با توجه به مستندات کنونی که تعدادشان هم کم نیست می‌دانیم کاتبان پهلوی از چنین محتوایی در کتیبه‌ها استفاده نکرده‌اند.

درودی گفت: بر بنیانِ منشِ آکادمیک و علمی، بایسته است که پژوهشگران ارجمند پیش از خبرسازی و انتشار گسترده متنِ هر کتیبه‌ای، نخست درستیِ خوانش خود از کتیبه‌ را در مجامع علمی به اثبات برسانند و بعد خبر مربوط به متن آنها منتشر شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کتیبه سنگی هرات در موزه‌ ایرانی

تاسیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: هدف از ایجاد جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری، ایجاد تشکل واحد در زمینه راهنمایان گردشگری است تا از این طریق دولت با تشکلی واحد و یکپارچه در ارتباط و کنش قرار گیرد.

توحید فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تأسیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور اظهار کرد: کانون انجمن‌های ایران، انجمن‌های استان‌ها و جامعه راهنمایان گردشگری پیش از تأسیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری، فعالیت داشته‌اند. هدف از ایجاد این جامعه ایجاد تشکل واحد در زمینه راهنمایان گردشگری است تا از این طریق دولت با تشکلی واحد و یکپارچه در ارتباط و کنش قرار گیرد و از تشتت موجود جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اعضای هیأت‌مدیره این جامعه شامل هفت نفر هیات مدیره و دو بازرس است که از طریق انتخابات میان اعضای تمام استان‌هایی که جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری راه‌اندازی کرده‌اند، انتخاب شده‌اند که در آینده این اعضا درون خود تشکل‌سازی خواهند کرد و کمیته‌های متفاوتی در راستای اهداف جامعه راهنمایان گردشگری ایجاد خواهند کرد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: جامعه هدف جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری شامل تمام راهنمایان گردشگری کشور می‌شود. به گونه‌ای که راهنمایان به واسطه عضویت در انجمن حرفه‌ای گردشگری استان خود می‌توانند به عضویت جامعه راهنمایان گردشگری سراسر کشور درآیند.

فروزانفر در خصوص دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در اعضای این جامعه خاطرنشان کرد: این امر به این دلیل است که هنوز جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری خراسان رضوی تشکیل نشده است. بنابراین تنها افرادی توانستند در انتخابات شرکت کنند که انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در استان آن‌ها تشکیل شده و فعالیت دارد.

وی ادامه داد: این در حالی که است که با توجه به عضویت من در هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری، حق حضور در هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری را دارم اما حق رأی ندارم. از این رو هنگامی که جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در خراسان رضوی تشکیل شود، در دوره‌های بعد می‌توان برای جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور کاندیدا داشته باشیم.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: راهنمایان گردشگری از طریق جامعه حرفه‌ای استان خود با جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ارتباط خواهند داشت و از این طریق مدیریت و تصمیمات اتخاذ شده به راهنمایان استان‌ها منتقل شده و تسری می‌یابد.

فروزانفر عنوان کرد: همچنان تشکل کانون‌های راهنمایان گردشگری کشور تا سال آینده به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. بنابراین برقراری ارتباط با استان‌هایی که انجمن حرفه‌ای تشکیل نداده‌اند، به مرور زمان شکل گرفته و مدیریت می‌شود به این ترتیب کانون راهنمایان گردشگری ایران ملغی نشده است و روند ادغام و ایجاد یک تشکل واحد در  گذر زمان طی خواهد شد.

وی گفت: تأسیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری مسلما به نفع استان‌ها خواهد بود. بنابراین با تشکیل انجمن حرفه‌ای گردشگری در استان خراسان رضوی به بدنه راهنمایان گردشگری کشور متصل خواهیم شد. زیرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در آینده تنها یک تشکل را به رسمیت خواهد شناخت و با آن تعامل خواهد داشت و از این طریق نیز اثرات مثبتی ایجاد خواهد کرد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: امیدوارم انجمن راهنمایان، کانون راهنمایان و جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری هر چه زودتر کارها را پیش برده و فرهنگ‌سازی رخ دهد تا مردم نیز با جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور آشنا شده و سفرهای مطمئن‌تر از طریق آژانس‌ها و راهنمایان معتبر را تجربه کنند، تا از این طریق تورهای گردشگری کشور نیز سروسامان یابد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راهنمایان گردشگری در اسنپ کار می‌کنند

اسپرسو؛ یکی از روش‌های مشهور دم‌آوری قهوه

تهیه قهوه به سه روش دمی، ترک و اسپرسو امکان‌پذیر است‌؛ لذا اسپرسو نوعی روش تهیه نوشیدنی قهوه است که خروجی آن مایع غلیظ و سیاه‌رنگ است و روی آن را یک خامه نارنجی‌رنگ که از شاخصه‌های مهم اسپرسو است، پوشانده است.

اسپرسو یک روش دم‌آوری قهوه است که در آن مقداری آب نزدیک به جوش تحت فشار از سابه قهوه عبور داده می‌شود. در آماده‌سازی آن قهوه به اندازه‌های بسیار ریز و یکسان درون یک سبد پورتافیلتر آسیاب شده و به عنوان قرص قهوه آماده و به دستگاه اسپرسو متصل می‌شود.

زمانی که دستگاه شروع به کار می‌کند، با استفاده از یک پمپ مکانیکی فضای بالای قرص قهوه توسط آب پر شده و ماشین اسپرسو ۹ مرتبه جهت عبور آب به درون سابه قهوه فشار اعمال می‌کند. عصاره حاصل از این فرایند نوشیدنی اسپرسو نامیده می‌شود.

اسپرسو به دست آمده یک نوشیدنی مایع متشکل از جامدات محلول، گازهای محلول و جامدات نامحلول است. جامدات محلول شامل مواردی است که مزه و غلظت نوشیدنی اسپرسو را سبب می‌شود. گازهای محلول در واقع عطر اسپرسو را به وجود می‌آورد. جامدات نامحلول اسپرسو نیز شامل ذرات و دیواره‌های سلولی و سایر روغن‌های نامحلول موجود در قهوه است. این جامدات در احساس دهانی نوشیدنی نقش دارد.

طی عبور آب از سابه و تبدیل آن به عصاره با قهوه استخراج و همراه شده و در فنجان قهوه ریخته می‌شود. پس از عصاره‌گیری قهوه ۲ لایه متفاوت در فنجان عصاره‌گیری شده وجود دارد. لایه کرِما به رنگ قهوه‌ای روشن است که در بالای فنجان و لایه مایع به رنگ قهوه‌ای تیره است که در پایین فنجان قرار می‌گیرد.

لایه کرما متشکل از حباب‌های دی‌اکسید کربن بوده که توسط آب و روغن‌ها احاطه شده و معمولا حاوی ذرات معلق قهوه و روغن‌های امولسیونی شده است. این لایه می‌تواند تلخ باشد که معمولا پیش از نوشیدن اسپرسو یک بار آن را به سرعت هم می‌زنند تا لایه‌های مختلف با یکدیگر ترکیب شود. بخش اصلی اسپرسو قسمت مایع آن است که از جامدات و گازهای محلول و جامدات نامحلول تشکیل شده است. هدف از عصاره‌گیری قهوه این است که تمام خصوصیات عطری و طعمی منحصر به‌ فرد طبیعی در دانه‌هایی که دم‌آوری می‌شود، باید به خوبی به فنجان ختم شود.

تاریخچه اسپرسو

بررسی اسپرسو؛ یکی از روش‌های مشهور دم‌آوری قهوه

اسپرسو تاریخچه‌ای غنی دارد که ریشه آن در شیمی و فناوری نهفته است. در اواخر قرن نوزدهم میلادی مخترعان اروپایی در حال کشف راه‌های استفاده از بخار جهت کاهش زمان‌ دم‌آوری بودند. اختراع دستگاه و تکنیکی که منجر به اسپرسو شد، به «آنجلینا موریندو» از تورین ایتالیا نسبت داده می‌شود که در سال ۱۸۸۴ دستگاه بخار جدید جهت ترکیب اقتصادی و فوری نوشیدنی قهوه را به ثبت رساند.

در حالی که دستگاه‌های اولیه در دم‌آوری قهوه سریع موفق بودند، استفاده از بخار تاثیر جانبی بر طعم قهوه داشت، به طوری که طعم تلخی به آن می‌بخشید و فقط می‌توانست حداکثر ۲ بار فشار تولید کند. مهندسان ایتالیایی برای افزایش فشار دم‌آوری دستگاه‌های پمپی را مورد آزمایش قرار دادند.

دستورالعمل تهیه اسپرسو

بررسی اسپرسو؛ یکی از روش‌های مشهور دم‌آوری قهوه

تمام دستورالعمل‌های تهیه اسپرسو باید به صورت یک دستور دم‌آوری نوشته، عصاره‌گیری شده، طعم آن چشیده و به صورت مرتب پالایش و به روز شود. فارغ‌ از هر دستورالعملی که جهت دم‌آوری قهوه به کار می‌رود، هدف آن است که مقدار صحیح از مواد محلول و همچنین ترکیبات آروماتیک(معطر) در آب حل شده و دم کشیده تا غلظت مناسب را به دست آورده و طعمی لذیذ و متعادل را ارائه کند.

جهت تهیه یک اسپرسو خوش‌طعم و با کیفیت در صورت درک و کنترل کامل آن‌ بهترین عصاره از سابه‌های قهوه گرفته می‌شود. هر قهوه دستورالعمل خاص خود را دارد که در نهایت به طعمی خوب و دل‌چسب می‌انجامد. در واقع هر دستورالعملی با توجه به خاستگاه، اقلیم آب و هوایی، زیرگونه، روش‌های فراوری، درجه برشتگی و تجهیزات عصاره‌گیری متفاوت است.

عصاره‌گیری

عصاره‌گیری قهوه به معنای ایجاد تعادل در فنجان دم‌آوری است. مراحل متمایزی وجود دارد که با آزاد شدن عناصر مختلف طعم‌های متفاوتی ایجاد می‌کند و حذف یا حداقل‌رسانی هر یک از آن مراحل سبب تاثیرگذاری روی پروفایل طعمی خواهد شد.

بررسی اسپرسو؛ یکی از روش‌های مشهور دم‌آوری قهوه

اغلب مردم تصور می‌کنند یک قهوه قوی به لحاظ غلظت قهوه بیش‌عصاره‌گیری شده است؛ در حالی که این تلقی نادرست است چرا که مطابق نمودار دم‌آوری قهوه می‌تواند غلیظ و در عین حال کم‌عصاره‌گیری شده باشد. عصاره‌گیری به طعم قهوه مربوط می‌شود نه غلظت آن. همچنین این موضوع به عناصر متفاوتی که در طی زمان دم‌آوری آزاد می‌شود نیز بستگی دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جایگاه قهوه در کشورهای تولیدکننده این میوه افسانه‌ای

آشنایی با گونه‌های مختلف قهوه

از چهره صفوی ایران در اسپانیا تا خبرهایی از رالی‌های بین‌المللی

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران از حضور ایران در نمایشگاه اسپانیا با معماری صفوی، برگزاری رالی مشترک با کشورهای همسایه، حوزه نوروز، جاده ابریشم و اکو، همچنین پیگیری حل مشکلات ترددهای مرزی کامیون‌ها و رفت و آمد شهری “خودروهای تاریخی” و “کمپرها” خبر داد.

 محمدحسین صوفی که از آبان‌ماه ۱۴۰۰ با حکم عزت‌الله ضرغامی مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده گرفته است، در نخستین دیدارش با خبرنگاران که شنبه ۲۵ دی‌ماه در این کانون برگزار شد، با بیان این‌که پیش از صدا و سیما، از دهه ۶۰ در حوزه جهانگردی و فرهنگ وزارت ارشاد سابقه حرفه‌ای داشته و بی‌ارتباط با فضای گردشگری نیست، به ماموریت‌ها و برنامه‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اشاره کرد و یادآور شد که این کانون با سابقه‌ای در حدود ۹۰ سال یکی از قدیمی‌ترین مراکز گردشگری ایران به شمار می‌آید که آسان‌سازی سفر و ایجاد تسهیلات لازم از جمله اهداف آن است.

او در ادامه با بیان این‌که پس از یک سال وقفه، مسؤولیت برپایی پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده شده است، اظهار کرد: حدود ۴۵ روز پیش تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه برگزار شود، با این شرایط تصور نمی‌کردیم از این نمایشگاه استقبالی شود، اما ایران با مجموعه‌ای از ۱۴ آژانس، هتل و شرکت صنایع دستی در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت. غرفه ایران نیز در سالن کشورهای اروپایی قرار گرفته است. ۵۰ درصد از هزینه حضور شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه امسال را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تقبل کرده و ۵۰ درصد دیگر را شرکت‌کنندگان پرداخت کرده‌اند.

صوفی افزود: نمی‌خواهم نهاد دیگری را مقصر قلمداد کنم، اما شاید یکی از دلایلی که استقبال خوبی از غرفه ایران در فیتور اسپانیا شد برگزاری آن از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با توجه به سابقه‌ای که در گذشته داشته، باشد.

او همچنین با اشاره به تردید اسپانیا برای برگزاری این نمایشگاه‌ها، ‌ اظهار کرد: به هر حال این نمایشگاه از روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه) در مادرید برگزار خواهد شد که سه روز اول آن رویکرد کارشناسی دارد و دو روز باقی‌مانده عمومی است و حدود ۱۵۰ کشور در آن حضور خواهند داشت.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به دو سال توقف و رکود فعالیت‌های گردشگری و نخستین تجربه حضور ایران پس از این دوره، چه برنامه‌ای برای جلب نظر و توجه بیشتر کشورها و گردشگران اجرا خواهد شد، گفت: در جلسه‌ای که با تورگردان‌ها و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه داشتیم اتفاقا توصیه شد که خیلی هم دنبال خلاقیت نباشیم، چون بیشتر کشورهایی که حضوری پرسابقه در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارند، از جمله اروپایی‌ها معمولا از یک رویکرد ثابت استفاده می‌کنند. با این وجود سعی شده با معماری‌ای که ایرانی ـ اسلامی و برگرفته از دوره صفویه است، با استفاده از رنگ و نور غرفه متفاوتی را نسبت به گذشته برپا کرد. علاوه‌بر این، ملاقات‌ها و مذاکرات فشرده و بیشتری را با مقامات و بخش خصوصی کشورها پیش‌بینی کرده‌ایم و روی بخش محتوایی تمرکز بیشتری شده است.

او اضافه کرد: با توجه به سختگیری‌های مربوط به سفر به نظر می‌رسد گرایش به سمت مسافرت‌های زمینی در قیاس با هوایی بیشتر باشد، برای همین برای تسهیل سفرهای زمینی در حاشیه نمایشگاه اسپانیا مذاکره و تفاهم خواهد شد.

صوفی توسعه فعالیت‌های اتومبیلرانی را از دیگر ماموریت‌های این کانون برشمرد و افزود: برگزاری انواع رالی مشترک با کشورهای همسایه، جاده ابریشم، عضو اکو و در مسیر چابهار ـ هند و همچنین کشورهای حوزه نوروز، از جمله برنامه‌هایی است که پس از اجلاس فیا در فرانسه و تقاضا و علاقه‌مندی‌هایی که مطرح شد، در دست پیگیری است. با برخی از این کشورها نیز مذاکرات زیاد و جدی انجام شده است. البته طرف مقابل باید به جدیت برسد تا این رالی‌ها برگزار شود، مثلا درباره رالی کشورهای حوزه نوروز باید با حدود ۱۲ کشور به نتیجه برسیم. در این‌باره نشست‌هایی هم با دفتر یونسکو و معاونت گردشگری داشته‌ایم.

او درباره پیگیری مشکلات مربوط به خودروهای تاریخی که پلاک آن از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، اظهار کرد:‌ باید با پلیس راهور ناجا تفاهم شود که تردد اتومبیل‌های کلاسیک و پلاک تاریخی در شهر آسان شود. سختگیری‌هایی درباره تردد کمپرها نیز وجود دارد که اگر تردد آن‌ها نیز تسهیل شود، برنامه‌های مفصلی را می‌توان اجرا کرد تا زمینه مسافرت‌های خانوادگی و ایجاد نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین گفت: جلسات مربوط به خودروهای کلاسیک و تاریخی مدت‌ها تعطیل شده بود، اما با تغییر مدیریت آن اتفاقات خوبی در انتظار است.

صوفی همچنین درباره سرانجام هتل‌های کپسولی که بنا بر نظراتی طرحی شکست‌خورده است، خیلی مختصر گفت:‌ استفاده از هتل‌های کسپولی از جمله برنامه‌های در دست پیگیری است. باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا این طرح چنین سرانجام پیدا کرد و چرا گفته می‌شود شکست خورده است. البته هتل کپسولی‌ها وقتی معنا پیدا می‌کند که پروژه کمپرها نیز موفق اجرا شود.

او همچنین از ورود کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حوزه ترددهای بین‌المللی و مرزی خبر داد و با اشاره به مشکلاتی که برای صدور ویزای رانندگان کامیون از سوی دولت آلمان در یک ماه گذشته پیش آمده یا محدودیت‌هایی که در هفته‌های گذشته در مرز ترکمنستان برای رانندگان کامیون ایجاد شده است، افزود: بخش بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حسب وظایفی که در این‌باره دارد نیز وارد عمل شده و پیگیر حل مشکلات ترددهای بین‌المللی از طریق منابع مرتبط خود است. تا کنون نیز حل مشکلات تردد از مرز افغانستان به نتایج خوبی رسیده است.

صوفی با تاکید بر ضرورت همراهی بیشتر بخش خصوصی برای به نتیجه رسیدن بسیاری از این طرح‌ها و ماموریت‌ها، یادآور شد کانون با توجه به عضویتی که در مراجع و نهادهای بین‌المللی دارد باید مشکلات مربوط به ترددهای بین‌المللی، کمپرها، صدور گواهی‌نامه بین‌المللی و کاپوتاژ را متناسب با قوانین بین‌المللی حل کند، وگرنه عضویت آن زیر سوال می‌رود.

منبع: ایسنا

سفر از عراق با خودرو شخصی به ایران آسان شود

معاون گردشگری همزمان با آغاز ماموریت رایزنان جدید بازرگانی در کشور عراق، درخواست کرد ضمن تلاش برای توزیع جغرافیایی گردشگران عراقی در ایران، سفر جاده‌ای عراقی‌ها با خودروهای شخصی به ایران زمینه‌سازی شود.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، علی‌اصغر شالبافیان پیرو تفاهم‌نامه میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان توسعه و تجارت و برگزاری نشست توجیهی و آگاهی‌بخشی از ظرفیت‌های حوزه گردشگری ویژه رایزنان بازرگانی جدید ایران که قصد فعالیت در کشور عراق را دارند، گفت: ساماندهی بازار عراق از نقطه آعاز سفر در مرز زمینی یا فرودگاه تا پایان سفر در همان نقطه، علاوه‌بر این‌که انتفاع کسب‌وکارها و ارتزاق فعالان گردشگری ایرانی و عراقی را به دنبال خواهد داشت، سبب ارائه خدمات مطلوب، شایسته و استاندارد به گردشگران و زائران عراقی خواهد شد.

او افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که گردشگران عراقی که با اهداف مختلف درمان، زیارت، سیاحت و غیره ایران را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند بتوانند از خدمات رسمی کشورمان از جمله مراکز اقامتی دارای مجوز و استاندارد، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان متخصص گردشگری، مراکز درمانی معتبر و سایر امکانات و شرایط استاندارد مورد نیاز بهره‌مند شوند.

شالبافیان اظهار کرد: آنچه در این روند برایمان اهمیت دارد همکاری رایزنان اعزامی به عراق برای فرهنگ‌سازی سفر به ایران است تا تلاش شود گردشگران و زائران عراقی از خدمات استاندارد موجود در ایران آگاهی پیدا کرده و بدانند که اگر از مسیر تاییدشده وارد کشور شوند می‌توانند خدماتی متمایز و باکیفیت دریافت کنند.

معاون گردشگری همچنین با تاکید بر این‌که تلاش برای توزیع جغرافیایی گردشگران و زائران یکی از اهداف اصلی مدیریت بازار گردشگری عراق است، افزود: در بسیاری از مواقع، مسافران ورودی از این کشور تنها با چند استان ایران آشنا می‌شوند و از ظرفیت متعدد سایر استان‌ها مغفول می‌مانند. از این رو رایزنان فرهنگی می‌توانند با همکاری بخش خصوصی در راستای توزیع جغرافیایی گردشگران عراقی مؤثر عمل کنند.

او تاکید کرد: ضرورت ایجاد زمینه‌های مناسب برای تردد گردشگران عراقی با خودروهای شخصی نیز در توزیع جغرافیایی و ماندگاری آن‌ها مؤثر است.

شالبافیان همچنین از رایزنان بازرگانی که به کشور عراق اعزام خواهند شد، خواست در به‌روزرسانی و غنابخشی به تحقیقات بازار، یاری‌گر دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی باشند و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا در مواجهه با بازار گردشگری کشور عراق بهترین تصمیمات و تدابیر مربوطه اخذ شود.

معاون گردشگری بیان کرد:‌ انتظار می‌رود رایزنان مستقر در کشورهای هدف گردشگری ایران بازخوردهای خدمات ارائه‌شده در ایران را منعکس کنند. این فرایند به بهبود و اصلاح نظام ارائه خدمات گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.

در این نشست موضوع تمرکز بیشتر بخش خصوصی بر امر تبلیغات محیطی در شهرهای مهم ، اطلاع‌رسانی بیشتر پیرامون پیشرفت‌های پزشکی ایران، امکانات گردشگری و سایر خدمات متمایز موجود در ایران، تولید محصولات فرهنگی مشترک، معرفی و حضور جدی ایران در شبکه‌های تلویزیونی مورد استقبال عراقی‌ها و نیز استفاده از راهنمایان گردشگری متخصص عرب و کردزبان از جمله مواردی بود که در حضور رایزنان بازرگانی اعزامی به عراق و رؤسای گروه و مدیران معاونت گردشگری مطرح شد.

همچنین تاکید شد در راستای به حداکثر رساندن رضایت گردشگران سلامت، فرایندی طراحی و اجرا شود تا قبل از ورود مسافر سیستم ارجاع، بررسی، تشخیص و نیاز بیمار و نیز پیگیری مراحل درمان انجام شود. علاوه‌بر این، سیستم منظمی طراحی شود تا کلیه فرایندها و فعالیت‌های مرز تا مرز یا فرودگاه تا فرودگاه تعریف و اجرا و تعامل بین دستگاه‌های دخیل در ارائه خدمات سلامت تعریف شود.

در این نشست عبدالامیر ربیهاوی به عنوان رایزن بازرگانی ایرانی مستقر در شهر بغداد و ابراهیم محمدرضازاده به عنوان رایزن بازرگانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

احتمال ازسرگیری سفر زمینی به عراق از بهمن‌

مشکلات بازار رفسنجان بررسی شد

در جلسه بررسی مشکلات بازار رفسنجان، فرماندار رفسنجان بر لزوم حفظ چهره تاریخی بازار رفسنجان تأکید کرد و شهردار این شهرستان از بهسازی و طراحی جدید خیابان انقلاب از فروردین سال آینده سخن گفت.

به گزارش ایسنا، علی اکبر پورمحمدی عصر امروز ۲۵ دی ماه در جلسه بررسی مشکلات بازار رفسنجان اظهار کرد: بازار رفسنجان یکی از بناهای قدیمی و ماندگار شهرستان است که متاسفانه با دست کاری در دیوار های داخل و بیرونی آن در حال از بین رفتن است.

وی بیان کرد: رونق بازار به دست خود بازاریان است و آنها باید با همفکری و تلاش مضاعف در حفظ این میراث ماندگار بکوشند.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه سازمان ملل،  شهر رفسنجان را شهر گردشگری معرفی نموده است، تصریح کرد: کسبه و بازاریان ساکن در بازار باید در حفظ و نگهداری فضای تاریخی بازار همکاری کنند و میراث فرهنگی و گردشگری نیز مانع دستکاری، تخریب و برهم زدن بنای فعلی بازار شود.

پورمحمدی با بیان اینکه فضای تاریخی بازار باید حفظ شود ، اظهار داشت: در جلسه امروز مقرر شد مشکلات بازار اعم از ( کف سازی ، بهسازی سقف ها و دیواره ها ) تا ۴۰ روز آینده بررسی و با کمک بازاریان ، میراث فرهنگی و گردشگری،  ادارات آب و برق و مخابرات تا ۳ ماه آینده برطرف شود.

شهردار رفسنجان نیز در این جلسه به بهسازی و طراحی خیابان انقلاب اشاره کرد و گفت: از فروردین ۱۴۰۱ عملیات بهسازی این خیابان  با طراحی جدید آغاز خواهد شد.

مجید کهنوجی افزود: ۱۰۰ درصد عملیات کف سازی بازار ، ۵۰ درصد دیواره ها و سقف  توسط شهرداری و با همکاری کسبه بازار انجام خواهد.

وی ترمیم و فضای تاریخی بازار را از اولویت‌های شهرداری بیان و خاطرنشان کرد: شهرداری برنامه های بسیار خوبی برای خود بازار و خیابان های اطراف آن در دستور کار قرار داده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

عمارت حاج‌آقاعلی، نگین درخشان کویر رفسنجان

وجود بیش از ۲۵۰۰ تخت استاندارد اقامتی و بوم‌گردی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بیش از ۲۵۰۰ تخت اقامتی و بوم‌گردی به صورت استاندارد در استان وجود دارد.

سید امین قاسمی در جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: سیل و کرونا در دو سال اخیر عاملی برای رکود صنعت گردشگری و فعالیت فعالین این عرصه بوده که حتی در مواردی آنان اقدام به تعدیل و اخراج نیروها، تعطیلی واحد خود و یا حتی تغییر کاربری کرده‌اند و این شرایط صنعت گردشگری را تا مرز ورشکستگی پیش برده بود.

در نوروز پیش‌رو با یک سونامی سفر مواجه هستیم

وی با بیان اینکه خوشبختانه شرایط کرونایی تا حدودی مهار شده و امیدها برای رسیدن به روزهای بهتر مضاعف شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این دو سال امکان سفر برای برخی خانواده‌ها وجود نداشت این موضوع سبب شده موجی از تقاضا برای سفر ایجاد شود و پیش بینی می‌شود در نوروز پیش‌رو با یک سونامی سفر مواجه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:  برای ارائه خدمات به مسافرین نوروزی نیازمند مدیریت نرم افزاری و سخت افزاری با کمک اعضای جلسه خدمات سفرهای نوروزی هستیم.

در صنعت گردشگری مهمترین عامل جذب رضایت گردشگر است

قاسمی  اضافه کرد: در صنعت گردشگری که صنعتی پاک قلمداد می‌شود مهمترین عامل جذب رضایت گردشگر است.

وی بیان کرد: هرچه مدت زمان اقامت و  ماندگاری گردشگران در استان بیشتر باشد این مهم کمک بسزایی به توسعه و اشتغال و اقتصاد استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: برای هر شغل گردشگری پنج شغل غیرمستقیم و پشتیبانی ایجاد می‌شود.

ضرورت تشکیل جلسات ستاد خدمات سفر باتوجه به مراجعه حجم قابل توجهی از گردشگران در ایام نوروز

قاسمی بر ضرورت تشکیل جلسات ستاد خدمات سفر با توجه به مراجعه حجم قابل توجهی از گردشگران در ایام نوروز در استان تاکید کرد و گفت: آماده سازی مراکز اقامتی پذیرایی برای گردشگران ضروری است؛ برای حفظ شأن فرهنگیان باید از ظرفیت هتل‌ها، مهمانسراهای دستگاه‌های اجرایی، مهمانپذیرها و نهایتا پس از تکمیل ظرفیت آنان از ظرفیت مدارس استفاده کرد.

وی بر آماده سازی و رفع نواقص مکان‌های گردشگری تاکید کرد و افزود: همچنین در ایام تعطیلات نوروز تیم‌های نظارتی برای برخورد با واحدهای متخلف تشکیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد:  کارگروه شناسایی نقاط ضعف و قوت در استان تشکیل شده و با توجه به این که سفرهای نوروزی یک سونامی محسوب می‌شوند و این موضوعی است که تنها در ۲۰ روز از سال اتفاق می افتد روی کمک آموزش و پرورش برای اسکان مهمانان نوروزی حساب شده است.

بیش از ۲۵۰۰تخت اقامتی و بوم‌گردی به صورت استاندارد در استان وجود دارد

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ تخت اقامتی و بوم‌گردی به صورت استاندارد در استان وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت مهمانسراهای ادارات ۵۰۰ نفر و ظرفیت خانه‌های معلم در استان ۳۰۰۰ نفر است.

وی گفت: به خانه‌های استیجاری هیچگونه مجوزی نخواهیم داد و با کمک نیروی انتظامی جلوی این موضوع را خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: ستادهای اسکان در ورودی شهرها به گردشگران و مسافران نوروزی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

قاسمی بیان کرد: از ظرفیت رسانه‌ها برای تبلیغ اماکن گردشگریو ظرفیت‌های استان استفاده خواهد شد.

راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری در شهرستان دورود

وی در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری در شهرستان دورود عنوان کرد: به خاطر وضعیت کرونا فعالیت این قطار متوقف شده بود و در حال حاضر این مسئله با قوت دنبال می‌شود و در سال جدید این قطار را یک روز در میان به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از طراحی نرم افزار یا اپلیکیشن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان خبر داد و گفت: این اپلیکیشن ایجاد شده و با اسکن آن دسترسی افراد به این مکان ها آسانتر خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشارهای لرستان، جاذبه‌هایی به خنکای بهار