توسعه گردشگری

نگاه علمی راهکار مهم توسعه گردشگری است

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: با نگاه علمی و دانش بنیان می توان به توسعه بخش گردشگری کمک کرد و این موضوع راهکار اصلی است.

فرید جواهرزاده در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران، با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی کشور مشخص است، اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری  شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است.

جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید.

وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود.

جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است.

جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بر نگاه علمی به بخش گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: یکی از اهداف انجمن نگاه به حوزه گردشگری به صورت دانش محور با کمک بخش های علمی و دانشگاهی است که امیدواریم این موضوع در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ برای گردشگری ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *