در سرخ‌ترین روستای ایران چه می‌گذرد؟

روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: اینجا ابیانه است با خانه‌هایی سرخ‌رو همچون روی مردمانش و پنجره‌هایی چوبی و ارسی‌هایی که بوی زندگی و شعرهای ناب سهراب می‌دهد. این جا ابیانه است و بر فراز هر کوچه آشتی‌کنانش که مجال قهر به هیچ رهگذری نمی‌دهند، ایوانی است رو به دوستی همسایه‌ها که هر روز صبح ، طلوع خورشید را در پس باهم بودن جشن می‌گیرند. این جا ابیانه است؛ جایی که شکوه معماری متناسب با اقلیم با پس‌زمینه‌ای فرهنگی و سنت مردمانش می‌شود نشانه‌ای تمام قد از تاریخ سرزمینی که بارها و بارها به آن افتخار کرده‌ایم. این جا ابیانه است؛ جایی که مردمان پاک‌دلش سال هاست رزق از دامن خاک می‌چینند و با صفای باران خوی می‌گیرند و چشم امیدی جز به دل آسمان ندارند. این جا ابیانه است؛ جایی که در پس هر پیچ کوچه‌اش پیرزنی، اسپندی به نخ کرده و به پای چشم‌زخم‌های بازدید کنندگان به بهای اندکی می‌فروشد. این جا ابیانه است؛ جایی که پهنه آسمان در انتهای سنگ فرش‌های شیب دار و پس‌کوچه‌های خوش‌ذوق‌اش، شوق پرواز را با صدای کوکوی کبوترانش در هم می‌آمیزد و شعر فروغ را به ذهن می‌آورد.

بله، ابیانه است که به سراغش رفتیم تا بیشتر و بهتر بشناسیمش. علاوه بر روایت‌های اختصاصی از سفر به آنجا، با «علی‌اکبر ارشدی ابیانه» یکی از بومیان این روستا و یک معمار درباره مدل خاص خانه‌هایش گفت‌وگو کردیم.

خاطرات بازدید نصف‌روزه از ابیانه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دوران دانشجویی در دانشکده‌های معماری، قطعا سفر و بازدید از مکان‌های خاص از هنر معماری ایران است. معماری ایران که از دیرباز با فرهنگ و سنت ایران درآمیخته و مهر طبیعت بر پیشانی دارد، همیشه حاوی نکاتی است که می‌تواند بهترین کلاس درس معماری در طول دوران تحصیل هر معمار باشد. یکی از این جاذبه‌ها که سال‌هاست توجه هر بیننده‌ای را فارغ از معماری معطوف خود می کند، بافت سنتی شهرکاشان، تپه‌های سیلک و البته روستای کهن و باصفای ابیانه است. گروه دانشجویی ما که چند روز مهمان دیار پر از مهر کاشان بود، فرصت یافت در یک نصف روز سری به این روستا از توابع نطنز بزند و بارها از معماری این اقلیم که هنوز در گذر سال‌ها بوی اصالت می‌دهد،شگفت زده شد. از خانه‌های معروف کاشان که بگذریم، در چند کیلومتری شهر نطنز کنار تاسیسات هسته‌ای و در دامنه کوهستان و همجوار  رودخانه، روستایی پلکانی وجود دارد که از فاصله دور سلامی به سرخی غروب آفتاب را نثار قدوم بازدیدکنندگانش می‌کند. این گردش چندساعته که گویی سفری به درازای سال‌های ابیانه در پهنه تاریخ بود، از گردشی در کوچه‌ پس کوچه‌های شیب دار و ایوان‌های باصفا با ستون‌های چوبی شروع و به آتشکده، آسیاب و مسجد ختم شد.  آتشکده ابیانه که به «هارپارک» هم شهره است، اولین مقصد بازدید بود. این مکان که کهن‌ترین اثر در دل این روستاست، قدمتی ۲ هزار ساله دارد و از معدود آتشکده‌های بازمانده در ایران است. این بنای چهار طاقی ساخته شده ازگچ و سنگ لاشه، سه‌طبقه و چهار نما دارد و مانند بیشتر بناهای این روستا روی سطح شیب دار ساخته شده است. محلی‌ها به گواهی تاریخ می‌گویند در مرکز این آتشکده، آتشی از زغال سنگ به صورت دایم روشن و روشنی‌بخش مسیر کاروان‌ها در طول تاریخ بوده است. بعد از آتشکده و درمیان چشمان پر از مهر و صورت‌های خندان پیرزنانی که اسپند و سیب خشک‌شده می‌فروختند، به دیدن آسیاب‌های ابیانه می‌رویم. از سه آسیاب معروف این دیار تنها چرخ یکی از آن‌ها هنوز می‌چرخد و گندم را آرد نان اهالی‌اش می‌کند. در انتها سری هم به مسجد جامع این روستا زدیم. مسجدی شامل دو شبستان که یکی با در کوچکی به یکی از کوچه‌ها متصل می‌شود. کف این شبستان‌ها عمدتا از جنس چوب هستند و در دیوار جنوبی یکی از آن ها محراب چوبی قرار دارد. هرچند دسترسی به این مسجد کهن با محراب و منبر چوبی معروف‌اش محدود شده بود اما می‌شد از عکس‌ها و توضیحات متولی مسجد به اهمیت این مسجد و منبر چوبی کنده‌کاری شده‌ با خطوط کوفی و گل‌لوتوس پی برد. در انتها اهالی روستا با روی باز و آش محلی، ما را که از این سنت و معماری شگفت زده بودیم ، بدرقه دیارمان کردند.

از غذا و سوغات تا آداب‌ و ‌رسوم خاص

«علی‌اکبر ارشدی‌ابیانه» یکی از بومیان فرهنگی این روستا و از کسانی است که راجع به تاریخ و جغرافیای این روستا کتاب نوشته است. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب‌ورسوم این روستا از نویسنده کتاب «ابیانه، هویتی ماندگار» خواستیم تا برای‌مان از اطلاعات کمتر شنیده‌شده این روستا بگوید. در ادامه، گزیده‌ای از آن‌ها را خواهید خواند:

غذا و سوغات، از سووالا تا ترشی| سوغات روستا بیشتر جنبه کشاورزی دارد که وجود دو مدل درخت سیب و آلو در آن بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل آلو بخارای خشک‌شده در کنار سیب خشک‌شده که «سووالا» نامیده می‌شود و لواشک و برگ زردآلو از مهم ترین سوغاتی‌های این روستاست. یکی از خوراک‌های معروف آشی به نام «آردینه» است که از رشته‌فرنگی به همراه برگ چغندر و گیاهی بومی به نام «سالما» که گاهی جایگزین برگ چغندر می‌شود، طبخ می‌شود. از دیگر غذاها اشکنه است که آرد در روغن سرخ و سپس دو لیوان آب به آن اضافه می‌شود. «ترشی» هم از دیگر غذاهاست و آشی است که با جو بلغور شده به همراه چغندر، آلوچه و سیرابی خرد شده ، الان هم پخته می‌شود. سیب‌زمینی کوبیده هم نوع دیگری از غذاست که پس از پخته شدن و کندن پوست سیب زمینی به آن پیاز داغ اضافه  و تقریبا می‌شود شبیه گوشت کوبیده. از دیگر غذاها هم می‌توان از شیربرنج که در گذشته به جای شکر، شیره سیب روی آن ریخته می‌شد و کال‌جوش که مقداری پیازداغ، نعناع و کشک و مغز گردو به آن اضافه می‌کنند، نام برد.

پوشاک، خاص‌ترین مولفه فرهنگی روستا| پوشاک ابیانه بارزترین و خاص‌ترین مولفه فرهنگی روستاست. پوشاک مردان شامل یک شلوار مشکی و گشاد است که پارچه آن با نخ سیاه چرخ کاری می‌شود و نوع دوخت  برای مردان مسن خطوط ساده و موازی و برای مردان جوان مورب و لوزی است. اکنون هم از گیوه به صورت محدود استفاده می‌شود اما در گذشته مرسوم‌تر بوده است. پوشاک زنان این روستا هم با الهام از آسمان شفاف و زیبایی طبیعی این منطقه با رنگ‌ها و بوته‌های رنگین و درشت مزین شده است و ترکیبی مناسب و محفوظ برای زنانی که پابه‌پای مردان در امور عمومی روستا شرکت می‌کنند، فراهم آورده است. پوشش زنان روستا یک پیراهن هم دارد که در گذشته کوتاه‌تر و گشادتر بوده است، ولی امروزه بلندتر است و از پارچه‌های رنگی برای چاک‌های آن استفاده می‌شود. این پیراهن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف از پارچه‌های مخمل ساتن یا انواع جدید پارچه دوخته و با هنر دست گلدوزی و یراق‌دوزی می‌شود. یقه و چاک‌های زیبای این لباس که از پارچه‌های گلدار است ،جلوه خاصی به این نوع لباس‌ها می‌دهد. خانم‌های جوان هم از پیراهن‌هایی با جنس مخمل یراق‌دوزی به رنگ‌های شاد روشن همچون قرمز ، سبز و زرد استفاده می‌کنند. شلوار این قشر هم به رنگ سیاه است که پای شلوار یراق دوزی شده و پر از چین است و به صورت دامن تا زیر زانو دوخته می‌شود. این شلوار-دامن دو پاچه دارد اما به دلیل گشادی و پرچین بودن دو پاچه آن مشخص نیست و به صورت دامن دیده می‌شود. برای دوختن این شلوار حدود ۸ تا ۱۰ متر پارچه استفاده می‌شود. بعضی از جامعه‌شناسان معتقدند که هرمقدار چین شلوار زنان بیشتر باشد، از اشرافیت بیشتری برخوردارند و چون لباس زنان ابیانه چین زیادی دارد، احتمالا از طبقه اشرافی‌اند. راجع به گویش هم باید بگویم گویش ابیانه جزو گویش‌های مرکزی است و جدا از لهجه‌های اصفهان  یا کاشان با ویژگی خاص خود است، برای نمونه در این گویش برای مذکر و مونث بودن اشیا هم فرق قائل‌ هستند به عنوان مثال بیل به صورت مونث است و کلنگ مذکر.

آثار تاریخی و گردشگری، از آسیاب تا مسجدجامع| یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ابیانه، مسجد جامع است که منبر و محراب آن به قرن پنجم هجری قمری و حدود سال ۴۷۷ برمی‌گردد و قدیمی‌ترین منبرچوبی بازمانده است. علاوه بر این آسیاب و آتشکده هم وجود دارد که قدمت آتشکده به حدود ۲هزار سال پیش می‌رسد. در این منطقه چند آتشکده وجود دارد که نشان می‌دهد این منطقه یک مرکز مهم برای زرتشتیان قبل از مهاجرت اجباری به هند در زمان صفویه بوده است. از نظر تاریخی ابیانه یک محله دارد به اسم «نزاتون »که آثاری از سفال‌های سیلک در آن یافت شده است. این سفال‌ها نشان می‌دهد در حدود ۷ هزار سال پیش سیلک‌ها از کاشان به ابیانه مهاجرت کرده‌اند. اما تنها چیزی که من خودم مستقیم روی آن کار کردم، آثاری است از قلعه ساسانی که حدود ۱۵-۱۰ سال قبل نزدیک یکی از هتل‌های پایین ده، پایه‌های آن توسط تیم کاوشگری میراث فرهنگی کشف شد. می‌توانید در کتاب های بنده عکس یک ظرف سفالین از آن کاوشگری را مشاهده کنید. در پایان راجع به گردشگر باید بگویم به هر منطقه ای که وارد می‌شوند هم درآمد و شکوفایی اقتصادی دارد هم تخریب و این یک موضوع عادی و طبیعی است. مردم روستا گردشگری را دوست دارند که جنبه فرهنگی آن پررنگ باشد چون ابیانه از قدیم گردشگر خارجی داشته است، مثلا قبل از کرونا روزی بوده است که ما از ۸ هزار گردشگر پذیرایی کرده‌ایم و برای یک روستای به این کوچکی حجم تحرک این افراد حتی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

معماری هماهنگ با طبیعت و خانواده‌محور

علی خدائی | کارشناس‌معماری دانشگاه آزاد اصفهان

روستای ابیانه که به نام «ویونا» هم شناخته می‌شود، یکی از بلندترین نقاط مسکونی ایران به شمار می‌رود  و به دلیل قرارگیری در دامنه‌ کوه کرکس و همجواری با رود برزرود از قدیم الایام، مأوا و مسکن بومیان این کهن دیار بوده است. خانه‌هایی رنگی با جلوه‌ای به سرخی غروب آفتاب که این روستا را به سرخ ترین روستای ایران بدل کرده و پلکانی بودن آن در دامنه شیب‌دار کوهستان جلوه‌ای منحصر به فرد به این خانه‌ها داده است. علت این زیبایی را هم می‌توان در استفاده از مصالح بوم‌آوردی از جنس رس جست‌وجو کرد که خود عامل وحدتی است میان تمام خانه‌های این روستا. این ویژگی علاوه بر زیبایی، استقامت بنا را در مقابله با نزولات جوی افزایش داده و با ترکیب با چوب، سنگ و خشت، به شناسنامه‌ای از هویت کوهستانی این منطقه تبدیل شده است. اما این هویت تنها بخش کوچکی از اهمیت خشت در این بناست. در پس ظاهر استفاده از خشت، باطن عایق بودن آن نهفته است. از طرف دیگر تخت بودن شکل بام خانه‌ها هنگام بارش برف در این منطقه کوهستانی باعث شده است که خود برف همچون عایقی مانع از کاهش بیشتر دما درون خانه‌ها شود. سقف‌هایی که علاوه بر بام بودن، وظیفه حیاط طبقه بالایی را هم بر دوش می‌کشند. پلکانی بودن روستا بر دامنه شیب‌دار، خاصیتی دیدنی را به نماهای داخلی خانه می‌بخشد. این خانه‌ها با کوچه‌پس‌کوچه‌های شیب دار و تصرفات پیاده محور به یکدیگر متصل‌اند. کوچه‌هایی که هیچ کدام بن‌بست نیستند و می‌شوند بهترین بهانه برای پرسه‌زنی در دل این روستا. درصد زیادی از خانه‌های ابیانه صرفا دارای فضایی برای سکونت هستند. این فضای اقامتی که شامل اتاق‌های خواب، مهمان، نشیمن و … است، جدا از فضاهایی که جنبه عمومی دارد مانند طویله دام‌ها، محل پخت نان، حمام و سرویس بهداشتی است. این فضاهای عمومی خارج از فضای خانه و در بافت روستا گسترده شده‌ است. این گستردگی مثل آشپزی کردن در نشیمن، تراس یا نزدیک محل ورود به خانه ، اهمیت و نقش پررنگ سیلوها و انبارهای ذخیره غلات در معماری این خانه‌ها را نشان می‌دهد. خانه‌های ابیانه کاملا مطابق با اقلیم این منطقه و خانواده‌محور است. حیاط مرکزی که یکی ازخاستگاه‌های معماری ایرانی است به منظور فراهم آوردن شرایط مناسب برای زندگی یا به تعریفی فرار از گردوغبار، گرما و سرمای زیاد است. در ابیانه وجود آب، باغ ها و مزارع، شرایط اقلیمی خوبی به ایوان می‌دهد و دیگر از حیاط‌های فراخ با اتاق‌های دورتادور خبری نیست. این ایوان‌ها که از بدنه خانه‌ها به سمت مسیر گذر کوچه‌ها باز می‌شوند، باعث ارتباط بصری هیجان‌انگیزی میان اهالی روستا با یکدیگر یا حتی با گردشگران می شوند که خود دال بر اجتماعی بودن اهالی و البته معماری این روستاست. اما اجتماعی بودن به همین جا ختم نمی‌شود، در پایین ایوان‌ها، سکوهایی وجود دارند که به پاتوق اهالی روستا تبدیل شده‌اند. این سکوها که می‌توان آن ها را آتشدان‌های قدیم در خانه‌ها هم دانست، ‌اکنون به محیطی روزانه برای فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط بی‌واسطه با غیربومیان و گردشگران در عرضه محصولات صنایع دستی و بومی ابیانه تبدیل شده است. وجود اماکنی به قدمت چند صد سال همچون قبرستان چند صد ساله، آب انبار، مساجد متعدد تاریخی، آتشکده زرتشتی، قلعه ها وآسیاب که به مدد اهالی روستا و سازمان میراث فرهنگی،‌ حفظ و نگهداری شده‌اند، به قدری جدی گرفته شده است که از ساخت و سازهای مغایر با بافت روستایی اصلا خبری نیست و اهالی روستا هم از این موضوع همچنان حمایت می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

احیای مهارت ساخت زیورآلات روستای ابیانه

آموزش مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی ضرورت دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور با تاکید بر لزوم و ضرورت ارائه آموزش به مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی تجربه جدیدی است که مالکان آن باید برای بهبود خدمات‌شان به مساله آموزش توجه لازم را داشته باشند.

محمد اسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر که فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی آغاز شده، این فعالیت‌ها با استقبال خوبی هم مواجه شده است. با این حال موضوع آموزش مساله مهمی است که در اداره اقامتگاه‌ها باید به آن توجه کرد چرا که این موضوع طبیعتا تاثیر مستقیم و انکارناپذیری بر کیفیت اقامت مسافران در این فضاهای گردشگری دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور با اشاره به اهمیت آموزش در بهبود مدیریت این اقامتگاه‌ها توسط مالکان آن بیان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان چند دوره آموزشی پیش‌بینی شد که مدیران این مجموعه‌ها با حضور در این جلسات و کلاس‌ها گواهی‌نامه مربوطه را نیز دریافت کردند. این دوره‌های آموزشی به طور مرتب از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار می‌شود و مدیران اقامتگاه‌های جدید هم برای دریافت مجوز فعالیت موظف به گذراندن آن هستند.

وی با بیان اینکه امسال گردشگری رشد خوبی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند، تصریح کرد: گردشگری پیش از این خیلی بیشتر از حال حاضر تحت تاثیر پاندمی کرونا و محدودیت‌ها قرار داشت. در شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود در صورتی که سویه اُمیکرون درگیرمان نکند، در ایام نوروز میزبان مسافران زیادی خواهیم بود.

اعتمادی ادامه داد: آمار اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان هم رشد خیلی خوبی داشته است. در حال حاضر ۲ اقامتگاه در زبرخان و هشت مورد هم در نیشابور فعالیت دارد. همچنین چهار اقامتگاه هم در حال آماده‌سازی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایجاد فضای رقابتی بین اقامتگاه‌ها باعث رشد کیفی این مراکز می‌شود

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باعث رشد کیفی مدیریت و ارائه خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شود، ایجاد فضای رقابتی بین این مراکز است. با افزایش تعداد اقامتگاه‌ها این موضوع هم قوت بیشتری می‌گیرد. به نظر من در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از اقامتگاه‌های شهرستان از نظر پذیرش میهمان و رعایت آداب میهمان‌نوازی و همچنین رعایت اصول و مقررات ارائه خدمات خوب پیش می‌روند و سطح کیفی خود را بالا برده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور به موضوع رعایت اصول بهداشتی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به شیوع پاندمی کرونا نیز اشاره کرد و گفت: از نظر کنترل کیفی اقامتگاه‌ها کارشناسان ما با جدیت جهت بررسی نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبا از اقامتگاه‌ها بازدید می‌کنند و در صورت وجود موردی خاص، سریعا به آن رسیدگی می‌شود. ما هم مرتبا دستورالعمل‌های ارسالی استان را به مدیران اقامتگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم. خوشبختانه تا این لحظه کارشناسان اداره میراث وضعیت مطلوبی را از شرایط بهداشتی اقامتگاه‌ها گزارش کرده‌اند.

مالکان خانه‌های قدیمی از ظرفیت مطلوب این خانه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی استفاده کنند

وی به ظرفیت خانه‌های قدیمی برای تبدیل آن‌ به اقامتگاه‌ بوم‌گردی اشاره کرد و افزود: خواهش من از مالکان خانه‌های قدیمی و تاریخی که تعدادشان هم کم نیست، این است که از این ظرفیت خیلی خوب برای تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی استفاده مطلوب کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور عنوان کرد: در شهر نیشابور با عنایت به تعداد بالای خانه‌های قدیمی و تاریخی، این ظرفیت وجود دارد که چه در داخل شهر نیشابور و چه در روستاهای گردشگری این اقدام صورت بگیرد. با انجام این مهم که هزینه زیادی هم ندارد، هم خانه‌های تاریخی حفظ می‌شود و هم اینکه مردم می‌توانند از قابلیت‌ها و جذابیت‌های آن بهره ببرند.

وی به تسهیلات در نظر گرفته شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: مجموعه میراث فرهنگی در حال حاضر به بیشتر متقاضیان فعال بوم‌گردی کمک کرده تا از تسهیلات با بهره‌های بسیار کم استفاده کنند. همچنین می‌توان در اخذ معافیت‌های مالیاتی و عوارض طرح‌های صنعتی‌ نیز به کمک این اقامتگاه‌ها آمد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حال ناخوش اقامتگاه های بوم گردی/ وعده‌هایی که پوچ بود!

تشکیل ۵ کمیته برای ایجاد محور گردشگری غرب ایران

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تشکیل پنج کمیته برای تسریع در روند شکل گیری محور گردشگری غرب ایران خبر داد.

علی صابر در گفت و گو بااشاره به برگزاری همایش “بررسی راهکارهای توسعه گردشگری منطقه غرب کشور” که اخیرا به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست که مسئولین و فعالین گردشگری پنج  استان کرمانشاه، کردستان، همدان، ایلام و لرستان در آن حضور داشتند، مقرر شد به منظور تبدیل منطقه غرب کشور به یک محور گردشگری همکاری هایی بین این استان ها صورت گیرد که در قالب مصوباتی به تایید اعضا رسید.

وی تدوین سند توسعه گردشگری غرب کشور را یکی از مصوبات این نشست دانست و گفت: در این راستا قرار است تا نشست بعدی این استانها که احتمالا اردیبهشت سال آینده به میزبانی لرستان خواهد بود، این سند  تدوین شود و در نشست آتی تصویب شود.

معاون گردشگری استان کرمانشاه به موافقت استان های غرب کشور با شکل گیری کمیته هایی برای پیشبرد سریعتر تحقق محور گردشگری غرب کشور اشاره کرد و افزود: قرار بود پنج کمیته تخصصی تشکیل شود که هر استان هم مسئولیت یکی از این کمیته ها را برعهده داشته باشد که این مصوبه را اجرایی کرده ایم و به وزارتخانه نیز معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، کمیته برنامه ریزی و سیاستگذاری به عنوان دبیرخانه در کرمانشاه، کمیته تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی در لرستان، کمیته اقتصادی و زیرساخت در همدان، کمیته آموزش و پژوهش در کردستان و کمیته توسعه گردشگری خارجی با تمرکز روی کشورهای همجوار در ایلام تشکیل شده است.

صابر ادامه داد: هرکدام از این استان ها طبق مسئولیتی که به آنها واگذار شده در راستای تحقق هدف شکل گیری محور گردشگری غرب کشور در کمیته مربوطه خود فعال خواهند بود.

وی  با بیان اینکه برگزاری هر سه ماه یک بار و دوره ای این نشست نیز از دیگر مصوبات نشست اخیر بود، عنوان کرد: همچنین با موافقت اعضا، استانداری کرمانشاه با هماهنگی دیگر استان های منطقه نسبت به برنامه ریزی بازدید از مناطق جنگی غرب کشور تحت عنوان راهیان نور اقدام خواهد کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کردستان بهشت گردشگری ایران

سفرنامه چشمه قربانی قلات

تاریخ:  ۱۳۷۱/۰۳/۲۲

طبق روال گذشته  ساعت ۰۶:۰۰ صبح در چهار راه پارامونت چمع شدیم تا برنامه را شروع کنیم. پس از چمع شدن بچه ها ساعت ۰۶:۳۰ به سمت فلکه قصر الدشت و اتوبوس های قلات رفتیم و پس از منتظر ماندن در سر فلکه و در ایستگاه اتوبوس ها  ساعت ۰۷:۰۰ به سمت قلات حرکت کردیم.  در ساعت ۰۷:۳۰ بود که به روستای قلات رسیدیم و پس از خرید و جمع و جور شدن به سمت چشمه شب شتری رفتیم؛ پس  از ۱۵ دقیقه به شب شتری رسیدیم که بسیار منطقه ای خوب و خوش آب و هوایی بود. تعدادی از مردم هم به علت شلوغ شدن از صبح زود به این مکان آمده بودند و پس از جا گرفتن در مکان های خوب منتظر همراهان خود بودند و پس از گذشتن از این مکان شلوغ به سمت سرچشمه که خلوت بود رسیدیم. ابتدا بساط صبحانه را پهن کرده و پس از صرف آن به سمت داخل تنگ حرکت کردیم.

ساعت ۰۹:۰۰ پس از مدتی راه رفتن  به چشمه ای در داخل تنگ رسدیم  که برای استراحت خوب و مناسب بود. پس از کمی استراحت به سمت چپ تنگ حرکت کردیم و پس از بالا رفتن از دیواره ای کوتاه و مقداری راه پیمایی به چشمه ای بسیار خوب در میان درختان چنار رسیدیم و مکانی مناسب جهت خوردن هندوانه بود. پس از استراحت به سمت چشمه قربانی حرکت خود را ادامه دادیم. ساعت ۱۲:۰۰ بود که به چشمه قربانی رسیدیم. حدود ۷ الی ۸ سال قبل من به این نقطه آمده بودم و مکان برای من جالب و دیدنی وبسیار خوب بود. پس از استراحت و خوردن نهار ساعت ۱۵:۳۰ به سمت پائین حرکت کردیم و ساعت ۱۷:۰۰ از طریق مسیر کنار باغ ها به پائین رسیدیم و به سمت آبشار بزرگ رفتیه و پس از گرفتن چند عکس به سمت آبشار دیگر حرکت کردیم. پس از بازدید از آبشار به سمت محله قدیم قلات و سپس ایستگاه اتوبوس حرکت کردیم و بعد از انتظار در ایستگاه اتوبوس و رسیدن آن به سمت شیراز حرکت کردیم.

افرادی شرکت کننده در این برنامه  از گروه کوهنوردی آرش ۹ نفر بودند.

مرتبط:

سفرنامه استهبان – برنامه فنی

سفرنامه قصر قباد

بازار سمنان، تبلوری از جریان زندگی

گذشته از تنوع اجناس و دیگر مزایا، فضای قدیمی، معماری سنتی، دیوارهای قرینه و سقف‌های زیبای گنبدی بازارهای تاریخی نیز عاملی برای بازدید گردشگران و مسافران از بازارهای تاریخی است.

خوشبختانه در استان سمنان نیز در کنار پاساژها، فروشگاه‌ها و مغازه‌های جدید، بازارهای تاریخی این استان هنوز معماری قدیمی و اصالتشان را حفظ کرده‌اند و با گشت‌وگذاری در این بازارها می‌توان علاوه بر مشاهده معماری متناسب با آب‌وهوای استان در این بناهای تاریخی، محصولات استان را نیز به یادگار و به سوغات برد.

بازار سمنان

بازار سمنان، در حدود ۱۸۰ سال قبل، در اوایل سلطنت سلسله قاجاریه ساخته شده است، این بازار که به سبک معماری سنتی ایران با سقف‌های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب‌وهوای خاص منطقه کویری ساخته شده در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش کالاها در سمنان است.

نور داخل بازار به‌وسیله نورگیرهای شیشه‌ای بزرگی که بر بالای هر طاق ساخته شده تأمین می‌شود. عناصر اصلی بازار سمنان را کاروانسرا، حمام، مسجد، تیمچه و تکیه تشکیل می‌دهد.

سر در شمالی بازار آجرکاری شده و دارای پایه‌های سنگی و پشت بغل‌های زیبای کاشی‌کاری است. کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی که قسمتی از سوره مبارک «اقراء» به خط ثلث را در بر دارد نیز بر بالای سر در به چشم می‌خورد.

بازار عمومی شهر سمنان در گذشته متشکل از راسته‌بازار و بازار شیخ علاءالدوله (بازار مرده‌ها) بوده است. بازار عمومی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است، بازار شمالی که تقریباً ۵/۱ کیلومتر طول دارد و کماکان به نام قدیمی خود «راسته‌بازار» خوانده می‌شود، از تقاطع خیابان‌های نظامی و یغما (شهدا) آغاز می‌شود و تا خیابان امام خمینی (ره) ادامه می‌یابد.

این بازار دارای سقف و طاق ضربی است که روی طاق‌های جناغی استوار شده است. پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ بر بام آن نصب شده است که نور داخل بازار را تأمین می‌کند. در این بازار سه حمام و پنج مسجد و چهار کاروانسرای مخروبه و یک تکیه بزرگ به نام ناسار وجود داشته که در حال حاضر بخشی از این آثار از جمله تکیه ناسار موجود است.

تکیه ناسار دارای یک سالن بزرگ برای انجام مراسم سوگواری ایام ماه محرم و چندین باب مغازه است که بر بالای آن ایوان و بالکن سرتاسری به چشم می‌خورد، بزرگ‌ترین آب‌انبار سمنان و یک مسجد کوچک نیز در این تکیه قرار دارد که سقف تکیه را شیروانی بزرگ با پنجره‌های مشبک پوشانده است.

در جریان نوسازی سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، دو سر در بسیار زیبا در شمال و جنوب راسته‌بازار ساخته شد. بازار جنوبی در امتداد راسته‌بازار است و به دلیل نزدیکی با حرم مطهر حضرت یحیی بن موسی رضا (ع)، «بازار حضرت» خوانده می‌شود. بازار حضرت به طول تقریبی ۲۰۰ متر از خیابان امام خمینی (ره) شروع شده و به تکیه بزرگ پهنه که در محله اسفنجان قرار دارد، ختم می‌شود. این بازار نیز دارای تعدادی مغازه است. در شمال بازار حضرت سردر جالب توجهی بنا شده که به سر در جنوبی راسته‌بازار شباهت کامل دارد.

نکته جالب توجه اینکه دو قسمت این بازار طوری ساخته شده که در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها نسبتاً گرم است. راسته‌بازار و بازار حضرت کنونی در اصل به هم متصل بوده و راسته‌بازار اصلی شهر را تشکیل می‌دادند ولی در زمان پهلوی اول به دلیل خیابان‌کشی و شهرسازی، بازار بزرگ به‌وسیله خیابان امام خمینی (ره) فعلی به دو قسمت تقسیم شده است که هم‌اکنون به آن بازار شمالی و بازار جنوبی یا بازار حضرت می‌گویند. بازار سمنان به شماره ۱۷۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار شیخ علاءالدوله سمنانی
این بازار یکی از کهن‌ترین بازارهای استان سمنان است که تاریخ بنای آن را به دوره ایلخانیان و پیش از آن منتسب می‌دانند.

بنای بازار به‌وسیله شیخ علاءالدوله سمنانی از عارفان مشهور ایران در قرن هفتم و هشتم هجری قمری و هم‌زمان با بنای شبستان شیخ علاءالدوله مسجد جامع ساخته شده است. این بازار به دلیل اینکه در گذشته به گورستان قدیمی علمدار متصل بوده به «بازار مرده‌ها» نیز شهرت دارد. بازار شیخ علاءالدوله دارای طاق‌های ضربی بلند و سراسر آن با آجرکاری زیبایی پوشیده شده است.

در اطراف قوس سردر، کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به چشم می‌خورد که قسمتی از سوره شریفه نور به خط ثلث بر روی آن نوشته شده است. این بازار در گذشته مرکز خریدوفروش کالا و مایحتاج مردم بود اما به‌مرور زمان اهمیت خود را از دست داده است.

بازار شاهرود

این بازار در مرکز شهر شاهرود قرار دارد و قدمت احداث آن به دوره قاجار می‌رسد. مجموعه بازار شاهرود از زمان ساخت تا کنون همواره توسعه یافته و بخش‌های جدیدی به آن الحاق شده است. در بدنه بازار بناهایی چون کاروانسرا، بارانداز، مسجد و گرمابه تعبیه شده است.

بازار شاهرود از دو راسته اصلی به نام «راسته‌بازار» و «بازار انارکی‌ها» تشکیل شده و دارای پنج ورودی اصلی است. این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار متر مربع دارای بیش از ۲۵۰ باب مغازه است. شالوده اصلی بازار خشت خام است و پوشش گنبدها از خشت و آجر است که با چهار فرم مختلف اجرا شده است. بخش‌هایی از گنبدها و گرمابه و جداره بازار اصلی در سال‌های گذشته مرمت شده است. این بنا به شماره ۲۲۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار دامغان

این بازار در دوره قاجاریه بنا شده و از نظر موقعیت مکانی در راسته خیابان امام دامغان واقع است و از غرب به شرق امتداد دارد. سقف دالانی بازار به‌صورت گنبدهایی است که این گنبدها یک در میان دارای نورگیر است. در داخل بازار، امامزاده نورا…، مسجد، مدرسه علمیه، کاروانسرا، بارانداز، تیمچه، آب‌انبار و… وجود داشته که هر قسمتی از بازار نامی خاص داشته که از جمله این نام‌ها می‌توان به راسته‌بازار، بازارچه نواب، قیصریه و… اشاره کرد.

بازار دامغان بر اثر گسترش شهرسازی به دو قسمت تقسیم شده که شامل «راسته‌بازار بزرگ» و «قیصریه» می‌شود که امروزه به کوی قیصریه معروف است. در حال حاضر از آثار تاریخی به جا مانده در قیصریه می‌توان به یک گنبد کامل در قسمت ورودی مسجد جامع با پایه تویزه‌های آن و مدارس علمیه مانند مدرسه فتحعلی بیک و مدرسه مطلب خان اشاره کرد.

راسته‌بازار بزرگ کنونی نیز در امتداد خیابان امام و از غرب به شرق واقع شده است. سقف دالانی بازار به‌صورت گنبدی با نورگیرهای متعدد است که در حال حاضر اکثر مغازه‌ها نیز دارای سقف گنبدی و بعضی از مغازه‌ها به خاطر ریزش سقف‌ها و انجام تعمیرات در دوره‌های بعدی داری سقف مسطح تیرپوش است.

برای بازسازی و مرمت بازار دامغان در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی انجام شده که شامل گاهگل‌اندود کردن و عایق‌بندی پشت بام، مرمت و اصلاح ناودان‌های مسیر باران، مرمت بعضی از ستون‌ها، تعمیر و مرمت اساسی تعدادی از گنبدها، آجرفرش کف بازار، سفیدکاری تمامی سقف گنبدها و مرمت و احیاء تمام نورگیرها است.

این اثر که پایه‌های اصلی آن دوره صفویه ایجاد و در دوره قاجاریه مرمت شده به شماره۲۹۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار آرادان

این بازار در دوره قاجاریه بنا شده و به نظر می‌رسد بر روی بنای قدیمی‌تری ساخته شده است. این بازار به دلیل هم‌جواری با جاده ابریشم در گذشته کاربرد تجاری داشته و استراحتگاه کاروانیان این جاده بوده است. این بازار کوچک سرپوشیده از چند باب مغازه تشکیل شده و محل خریدوفروش ارزاق و مایحتاج مردم است. این بازار در قسمت مرکزی شهرستان آرادان در نزدیکی گرمسار واقع شده است.

این بازار به شماره ۳۵۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

* گزارش از سمانه سلطانی‌پور، مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

ایجاد یک اراده‌ ملی برای حفظ و انتقال ارزش‌های میراث ناملموس

کارشناس میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: باید مسئولین را ترغیبت کرد تا ارزش‌های میراث ناملموس را حفظ کنند و در نهایت یک اراده ملی برای شناخت، ارتقاء و انتقال این مواریث به نسل‌های آینده و همینطور شناخت آن‌ها به نسل حاضر ایجاد کنند.

فرامرز صابرمقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ثبت ملی آثار ملموس و ناملموس اظهار کرد: میراث فرهنگی ما یکی از مهم‌ترین عوامل توجیه‌کننده و مبین هویت ملی به شمار می‌رود که از دو بعد متفاوت ناملموس و ملموس برخوردار است.

وی افزود: ابعاد ناملموس این میراث که در واقع عامل به‌ وجودآورنده میراث مادی هستند، ممکن است نسبت به اشکال صوری میراث فرهنگی قدیمی‌تر، اصیل‌تر و بسیار غنی و گسترده باشند. به این دلیل که ماهیت ناملموس، خود در صدها و هزارها سال پیوسته از چشم‌ها به ‌دور مانده و تنها عادت‌های فرهنگی و سینه به سینه نقل شدن‌ها، موجب شده تا به حیات خود ادامه دهند که این ارزش‌ها تاکنون به نسل ما منتقل شده و ما نیز آن‌ها به آیندگان منتقل خواهیم کرد.

این پژوهشگر ادامه داد: به هر حال حوزه ناملموس یک موضوع جهانی است و در تمام دنیا مورد تکریم قرار می‌گیرد. در واقع کشورهای جهان هرکدام به نوعی تلاش می‌کنند تا این ارزش‌ها را به تمامی مردم و به کشورهای دیگر بشناسند. به همین جهت است که آن‌ها دائما در حال تکمیل و تهیه پرونده ثبتی و ارسال آن به مجامع جهانی و سازمان‌هایی چون یونسکو هستند.

صابرمقدم خاطرنشان کرد: در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت تخصصی‌تر و بخش معاونت میراث فرهنگی و ثبت جهانی، کم و بیش با توجه به قدمت و پیشینه موجود در مناطق مختلف ایران، همینطور طوایف و اقوام متعدد و در نتیجه وجود میراث ناملموس متنوع در حال پیگیری و ثبت آن‌ها است و خواهد بود. ما باید آگاهی و اهمیت ضرورت شناسایی و حفاظت از میراث ناملموس را که معمولا در معرض آسیب‌پذیری، دگرگونی و تغییر ماهیت و نابودی هستند را درک کرده، آن‌ها را دوباره احیا کنیم و نجات دهیم.

وی عنوان کرد: باید مسئولین را ترغیب کرد تا از آثار و ارزش‌های میراث حفاظت کنند و در نهایت یک اراده ملی برای شناخت، حفاظت، ارتقاء و انتقال این مواریث به نسل‌های آینده و همینطور شناخت آن‌ها به نسل حاضر ایجاد کنند. همچنین توصیه می‌شود با دستیابی به روش‌های موثر هویت ملی را درک کرده و حفط میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دهند تا به این ترتیب بتوان حیات این مواریث را قوی‌تر کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: همچنین باید با تمام قدرت از گنجینه‌ زندگی بشری و همینطور حاملان میراث ناملموس حمایت کرد و بستر خوبی را برای افرادی که بخشی از حاملان این آثار با ارزش هستند، فراهم کرد. البته وزارتخانه میراث فرهنگی با تلاش و پیگیری روزافزون، این مقوله را دنبال می‌کند تا بتوان موضوع را در تعداد پرونده‌های ثبتی موجود در استان‌ها شاهد بود.

صابرمقدم اضافه کرد: میراث ناملموس گنجینه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌هایی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. باید گفت که میراث ناملموس نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز مطرح هستند که این مورد باعث همبستگی اجتماعی، تشخیص هویت و مسئولیت درون گروهی می‌شوند.

میراث ناملموس ارزش‌ها را دوباره احیا می‌کند

وی خاطرنشان کرد: همچنین می‌دانیم که جامعه‌ محور بودن و حفاظت از میراث زنده بسیار مهم است. برخی از میراث ناملموس ارزش‌ها را دوباره احیا می‌کنند و برای زنده‌ نگاه‌داشتن این میراث باید به طور منظم برای نسل‌های مختلف، آموزش‌های متفاوت و مناسبی را ارائه کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: از جلوه‌های مختلف میراث معنوی می‌توان به مراسم‌های مختلف، حرکات آیینی، موسیقی، فنون پوشاک، آداب و آیین‌های مذهبی، آگاهی و دانش نسبت به محیط دنیای طبیعی، جشن‌ها و سنت‌های گفتاری همچون فورکلورها، قصه‌گویی، نمایش هنرهای مهارتی، فنون مهارت‌های مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد. سنت‌های گفتاری نیز شامل تمثیل‌ها، چیستان‌ها، حکایت‌ها، اشعار کودکانه، قصه‌ها، اساطیر،عبارات جادویی و غیره هستند که درواقع این گروه‌ها در تمام دنیا مصطلح است. به عبارتی در هر کجای دنیا اگر بخواهیم میراث ناملموس را بشناسیم، باید در این گروه‌ها و شاخه‌ها به دنبال آن باشیم.

رابطه میان میراث ناملموس و ملموس همچون رابطه جوهر و صورت است

صابرمقدم ادامه داد: همچنین رسوم اجتماعی و آیین‌ها، فعالیت‌های معمول و مترادفی هستند که با سهیم‌ کردن و مشارکت اعضای جامعه، تحرک و پویایی مورد نظر را موجب می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت رابطه میان میراث فرهنگی ناملموس و ملموس نظیر رابطه جوهر و صورت است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«خبرنگاران» میراث ناملموس گردشگری

نگاهی به گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی به معنای سفر از یک محل به محلی دیگر با هدف درگیر شدن با یک فعالیت یا رویداد ورزشی تعریف می‌شود. این نوع از گردشگری دارای انواع مختلفی است. به عنوان مثال گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژی از جمله آن‌ به شمار می‌رود.

گردشگری ورزشی ابتدا محبوب نبود و مورد استقبال گردشگران قرار نمی‌گرفت اما در دهه اخیر تعداد کسانی که در رویدادهای ورزشی خارج از منطقه زندگی خویش شرکت می‌کنند، به شدت افزایش یافته است.

با اینکه گردشگری ورزشی مدت زیادی وجود داشته اما می‌توان گفت مفهومی نسبتا جدید به حساب می‌آید و چند دهه بیشتر نیست که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

مطالعات آکادمیک زیادی وجود دارد که به مفهوم گردشگری ورزشی می پردازد؛ به طور کلی گردشگری ورزشی را در قالب سفر به دور از محل سکونت اصلی خود برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی، اهداف تفریحی یا مسابقه، سفر برای مشاهده ورزش در سطح مردمی یا نخبگان و سفر برای بازدید از یک جاذبه ورزشی مانند موزه ورزشی تعریف می‌کنند.

نگاهی به گردشگری ورزشی

علاوه بر این‌ها تعاریف دیگری در خصوص گردشگری ورزشی بیان شده است.

به عنوان مثال گامون و رابینسون، محققان حوزه گردشگری، بیان می‌کنند گردشگری ورزشی علاوه بر مدیریت و بهره‌برداری از رویدادهای بزرگ به ارائه خدمات و تجارب مرتبط با ورزش و گردشگری ویژه گردشگر ورزشی می‌پردازد.

گامون و رابینسون همچنین استدلال می‌کنند صنعت گردشگری ورزشی را نمی‌توان به راحتی تعریف کرد و با توجه به نوع گردشگری ورزشی که مورد بحث است، تعاریف متفاوتی وجود دارد.

بر اساس بیانیه‌های رسانه‌ای سازمان جهانی گردشگری(WTO) و کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) که در سال ۲۰۰۴ اعلام شد، اهمیت گردشگری ورزشی مورد تأکید قرار گرفته است. در این بیانیه عنوان شده گردشگری و ورزش با یکدیگر مرتبط بوده و مکمل است و هر ۲ نیز نیروهای قدرتمندی برای توسعه به‌شمار می‌آید. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی مانند فرودگاه‌ها، جاده‌ها، استادیوم‌ها، مجتمع‌های ورزشی و پروژه‌های رستوران‌ها برای مردم محلی و همچنین گردشگران تأثیر به‌سزایی در توسعه ایجاد می‌کنند.

نگاهی به گردشگری ورزشی

این موضوع نشان‌دهنده فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی است که گردشگری ورزشی برای مردم محلی و همچنین بازدیدکنندگان یک منطقه فراهم می‌سازد.

گردشگری رویدادهای ورزشی

این بخش از گردشگری ورزشی شامل رویدادهای ورزشی بزرگ مثل بازی‌های المپیک یا مسابقات جام جهانی فوتبال می‌شود. این ۲ رویداد هر چهار سال یک‌ بار برگزار می‌شود و از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ورزشی در دنیا به شمار می‌رود. هر دوره این رویدادها در شهر و کشور متفاوتی برگزار می‌شود و همواره حضور گردشگران فراوانی را به همراه دارد.

علاوه بر این‌ها گردشگری مرتبط با تیم‌های مطرح ورزشی نیز بخشی از گردشگری ورزشی محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توان سفر برای تماشای مسابقه‌ یکی از تیم‌های محبوب در یک لیگ داخلی را یکی از انواع گردشگری ورزشی نام برد.

نگاهی به گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی فعال

کسانی که برای ورزش و در واقع شرکت در یک رویداد ورزشی به جایی سفر می‌کنند، گردشگران گردشگری ورزشی فعال به حساب می‌آیند. این نوع از گردشگری شامل تورنمنت‌ها و رویدادهای مختلف ورزشی می‌شود. به عنوان مثال ورزش‌های گلف، قایق‌رانی، تنیس، ماهی‌گیری، موج‌سواری، شنا و غواصی از جمله ورزش‌هایی است که گردشگران زیادی برای شرکت و حضور در آن‌ به سفر می‌پردازند. بر این اساس برخی از کارشناسان این زیرمجموعه را نیز به ۲ دسته‌ دیگر شرکت‌کنندگان در رویداد و علاقه‌مندان به رویداد تقسیم می‌کنند.

نگاهی به گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از گردشگری ورزشی به سفرهایی اطلاق می‌شود که بازدید از جاذبه‌های گردشگری ورزشی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ می‌توان به تالار مشاهیر ورزشی، موزه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های بزرگ و مشهور دنیا اشاره کرد؛ البته می‌توان ملاقات با مشاهیر ورزشی را نیز در این بخش قرار دارد. همچنین دسته‌بندی دیگری نیز برای این شاخه از گردشگری وجود دارد که شامل گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم می‌شود.

گردشگری ورزشی سخت رویدادهای رقابتی ورزشی را شامل می‌شود. در این نوع سفرها رویداهای ورزشی به عنوان انگیزه‌ سفر به مقصدی خاص قرار دارد. بازی‌های المپیک، جام جهانی فوتبال، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه‌ای مانند بازی‌های آسیایی جزو این دسته است.

نگاهی به گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی نرم نیز شرکت در فعالیت‌های ورزشی تفریحی یا سرگرمی‌هایی مانند پیاده‌روی، اسکی و قایق‌رانی تفریحی را در بر می‌گیرد. گردشگری ورزشی مزیت‌های اجتماعی و اقتصادی مثبتی به همراه دارد. البته نباید از یاد برد که گردشگری ورزشی اثرات زیست‌محیطی نیز ایجاد می‌کند و از آنجایی که شاید این نوع از گردشگری اثرات مخرب و منفی به دنبال داشته باشد، از این رو لازم است با مدیریت دقیق اثرات منفی آن کنترل و مدیریت شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تفاهم برای افزایش صادرات گردشگری ایران

تفاهم برای افزایش صادرات گردشگری ایران

تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران با اولویت ارتقاء گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیرنفتی امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیت‌های توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی امضا شد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارت‌ها و آسیب‌هایی که این مدت به این صنعت وارد شده است، اظهار کرد: صنعت گردشگری به دلیل مشکلات ساختاری که دارد، سال‌هاست رنج می‌برد. یکی از این مشکلات نهادینه نشدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.

او بیان کرد: اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور می‌زنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.

شالبافیان ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد شد و مشکلات ساختاری به‌گونه‌ای مضاعف شد. هیچ نهاد تضمین‌کننده برای این شوک‌ها نداریم. به طور تقریبی از سازوکارهای بیمه‌ای بی‌بهره‌ایم.

او با بیان اینکه با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور اتفاق افتاد و مرزها باز شدند، روزنه‌های امید به صنعت گردشگری بازگشت، افزود: یکی از دغدغه‌های من این است که چگونه می‌توان قدمی برای این صنعت برداشت. همچنین یکی از دغدغه‌های مهندس ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و در حوزه گردشگری این بود که گردشگری جدی‌تر برای اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند.

معاون گردشگری بیان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در حوزه گردشگری کارهایی انجام دهد، نقش‌آفرینی برای صنعتی که آسیب دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد. کمتر حوزه‌ای را می‌توان پیدا کرد که راحت‌ بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلی‌ترین راهبردهای ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه ایجاد کنیم و نقش حمایت‌ گونه‌ای برای کسب‌وکارهای گردشگری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: به دلیل ویژگی‌های ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم حمایت از این صنعت سریع نمود می‌کند. اگر بتوانیم حمایت‌های بیرونی نظام‌مند را برای این حوزه تدوین کنیم، اثرات آن را قطعا خواهیم دید.

شالبافیان افزود: این جلسه ماحصل چندین گفت‌وگو با معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقه‌ای که به حوزه گردشگری دارد، این‌موضوع را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به این‌که معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، گفت: با پیگیری‌ها و مساعدتی که وزیر صمت و وزیر میراث‌فرهنگی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و در بخش‌های مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.

معاون گردشگری افزود: موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاری‌های مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به عنوان اولین دستاورد این تفاهم‌نامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان بازرگانی است که برای بازارهای ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت می‌کنند. این گفت‌وگوها و ارتباطاتی که شکل می‌گیرد می‌تواند در بلندمدت ثمرات خوبی داشته باشد.

شالبافیان گفت: این رایزن‌های بازرگانی در همکاری با معاوت گردشگری به طور مشخص نسبت به فعالیت‌ها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آن‌ها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده می‌شود. همچنین بخش خصوصی ذی‌ربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان بازرگانی را خواهد داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران، یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش‌ از پیش قرار گیرد و موجب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.

تفاهم برای افزایش صادرات گردشگری ایران

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: با توجه به امکانات و ابزارهای صادرات که این سازمان در خارج از کشور دارد می‌توانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزن‌های بازرگانی که در کشورهای مختلف داریم از جمله این ابزارها هستند که به نوعی می‌تواند مجموعه‌های بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصت‌های گردشگری ایران در کشورهای هدف باشد.

وی افزود: در کنار این ابزارها، رویدادها و هیأت‌هایی داریم که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام می‌شوند یا هیأت‌هایی که از سمت کشورهای مقصد به ایران سفر می‌کنند. در این هیأت‌ها می‌توانیم موضوعات گردشگری را مطرح کنیم و توافق‌هایی در این زمینه انجام شود، همچنین می‌توانیم چالش‌هایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشورهای هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگر که می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند، کمیسیون‌های مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیون‌ها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن بیشتر کمیته‌های تجاری کمیسیون‌های مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری می‌کند، گردشگری نیز به عنوان موضوع ویژه می‌تواند در این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

پیمان پاک گفت: با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیروهای جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، مسأله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویدادهایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصت‌های نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. می‌توانیم شرکت نمایشگاه‌ها را کمک کنیم تا به سمت ترویج گردشگری برود.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح کردند.

موضوع تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل «همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور» و «همکاری و مشارکت در حمایت‌های قانونی و اجرای برنامه و پژوهش‌ها برای تسهیل فرآیند فعالیت‌های مرتبط با صادرات گردشگری از جمله برند ملی گردشگری ایران» است.

همکاری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در بازارهای هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیرنفتی و تشویق فعالان و کسب‌وکارهای گردشگری به منظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از دیگر اهداف امضای این تفاهم‌نامه اعلام شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

تصاویری از کشف جدید در بیستون

باستان‌شناسان در محوطه تپه گوهره بیستون آثار و شواهد معماری همچون دیوارهای سنگی، خشتی و سنگ‌فرشی منسوب به دوره احتمالا سلوکی و اشکانی کشف کردند.

 پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصاویری را از این کشف تازه منتشر و به نقل از رامین چهری ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه گوهره بیستون ـ اعلام کرد: نتیجه کاوش در این محوطه، کشف آثار و شواهد معماری مانند دیوارهای سنگی و خشتی و سنگ‌فرشی از سه فاز مختلف زمانی احتمالا سلوکی، اوایل اشکانی و اواسط تا اواخر اشکانی است. البته در حدود دوران میانه اسلامی یک قبرستان روی محوطه شکل می‌گیرد که به لایه‌های معماری فاز متأخر اشکانی آسیب وارد کرده است.

آثاری از کوره ذوب احتمالا شیشه، چند ظرف سفالی سالم، قطعاتی از آثار مفرغی و آهن، سفال‌های شاخص کلینکی منقوش و لعابدار به همراه سردوک‌ها، شیشه و مهره‌ها از دیگر یافته‌های این کاوش است که این باستان‌شناس در این‌باره گفت: وجود استقرار عصر آهن موجب کشف سفال‌های شاخص و ابزارهای سنگی از این دوره شده است.

تپه گوهره در روستایی به همین نام واقع شده که حدود چهار کیلومتر از آثار شاخص بیستون (کرمانشاه) فاصله دارد و راه شاهی بر این منطقه مهم اشراف دارد. این محوطه در سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار توسط رامین چهری کاوش شده است. تپه گوهره که روی یک محوطه از دوران آهن شکل گرفته، جدا از شرایط سیاسی جغرافیایی خاصی که دارد، دارای سفال‌های شاخص از دوره‌های سلوکی و اشکانی بوده و همچنین شواهدی از معماری در آن دیده می‌شود.

تصاویری از کشف جدید در بیستون

آثار و شواهدی که باستان‌شناسان از تپه گوهره بیستون یافته‌اند گواه از یک محوطه مهم در منطقه «بگستانه» دوران تاریخی نیز دارد. دکتر مهدی رهبر ـ باستان‌شناس برجسته ـ سال‌ها پیش درباره این شهر گفته بود: شهر تاریخیِ اسرارآمیز «بگستانه» یا همان «بغستانه» در دامنه پارتی دشت بیستون واقع است. واژه «بگستانه»، یک واژه یونانی است و به زبان فارسی همان بغستانه، یعنی جایگاه خدایان است. در متون تاریخی کهن آمده است که شهری به این نام و مربوط به دوران اشکانیان وجود دارد. دوران اشکانیان بیش از ۵۰۰ سال در ایران حکومت کرده‌اند، اما بیش از چند اثر از این دوران چیز دیگری نه در ایران و نه در خارج از ایران به جای نمانده است، به گونه‌ای که حتی فردوسی هم در خصوص سلسله اشکانیان سروده است «از اشکانیان جز نامی نشنیده‌ام».

رهبر همچنین تاکید کرده است: برای یافتن هرگونه نشانه‌ای از دوران اشکانیان، نباید هیچ چیزی را سرسری بگیریم.

تصاویری از کشف جدید در بیستون

تصاویری از کشف جدید در بیستون

منبع: ایسنا

مرتبط:

بیستون در انتظار یک ثبت جهانی دیگر

برنامه‌ریزی برای اربعین ۱۴۰۱ آغاز شد

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از تهیه پیش‌نویس سیاست‌ها و رویکردهای فرهنگی اربعین ۱۴۰۱ خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین که نمایندگان نهادها و سازمان‌های مرتبط با این کمیته شرکت داشتند، گفت: جهت‌گیری‌های کلی اربعین سال آینده و برنامه‌های سال‌های بعد هرچه زودتر تدوین و به ستاد مرکزی ربعین ارائه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز در این کمیته بر لزوم معرفت‌افزایی میان زائران اربعین تاکید کرد و گفت: معرفت‌افزایی بدون شناخت نیازهای زائران، آسیب شناسی نسبت به گذشته و رصد و برنامه ریزی نسبت به آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی بیان کرد: اگر این حرکت انبوه و بسیار گسترده مردمی که بزرگترین اجتماع بشری نام گرفته است از وحدت و معرفت تهی باشد به حرکتی نمادین تبدیل خواهد شد که نمونه‌های خُرد آن در دنیا فراوان است.

نماینده ولی فقیه همچنین  با بیان این‌که معرفت، وحدت و همگرایی از محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در اربعین است، اظهار کرد: اگر در زائر حسینی پس از حضور در این پیاده‌روی و شرکت در مراسم اربعین نسبت به گذشته تغییری ایجاد نشود نشان‌دهنده کم‌کاری میانِ دست‌اندرکارانی است که این  مراسم را هدایت و برنامه‌ریزی می کنند.

نواب همچنین گفت: اربعین یک حرکت جهادی و فعال در جبهه حق است و افرادی که در کمیته‌های مختلف اربعین فعالیت می‌کنند رزمندگان این جبهه محسوب می‌شوند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توضیح درباره حواشی تست کرونا زائران در اربعین