رمز و رازهای نهفته در الموت

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی در قزوین گفت: الموت همیشه از زمانی که حسن صباح آن را تسخیر کرد، پایگاه و مرکز فرماندهی اسماعیلیان ایران بود؛ علت اصلی انتخاب دژ الموت به وسیله حسن صباح تنها مسئله استواری و تسخیرناپذیری آن نبود بلکه این دژ زیر پوشش الموت قرار داشت که شامل دیلمستان بود.

راضیه رحمانی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بخش الموت ناحیه کوهستانی است که در شمال قزوین واقع است، ارتفاعات این ناحیه جزو رشته کوه‌های البرز به شمار می‌روند که از جانب شمال غربی یعنی گیلان به جنوب شرقی امتداد یافته‌اند، رودخانه شاهرود این ارتفاعات را به ۲ قسمت تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: پرحادثه‌ترین دوران این منطقه از قرن پنجم و با آغاز کار حسن صباح و نهضت اسماعیلیان شروع شد و تا قرن هفتم و زمان حمله هلاکوخان ادامه داشت.

این کارشناس بنیاد ایران‌شناسی خاطرنشان کرد: از نخستین روزهای قیام اسماعیلی در ایران، مرزهای دولت آن‌ها کم و بیش ثابت بوده است؛ این ثبات و انسجام بیشتر به‌علت نفوذ و تأثیر عوامل جغرافیایی، به ویژه رشته کوه‌های البرز در شمال و ۲ دشت کویر و دشت لوت در جنوب بود.

وی تصریح کرد: الموت همیشه از زمانی که حسن صباح آن را تسخیر کرد، پایگاه و مرکز فرماندهی اسماعیلیان ایران بود. با آنکه استیلای آن‌ها بر بعضی از قلعه‌هایشان مانند شاهدز و خان لنجان در منطقه اصفهان زیاد طولانی نبود اما رشته اصلی قلعه‌ها در طی ۱۶۰ سال یا در همین حدود که دولت آن‌ها به درازا کشید تغییری نکرد. این رشته از الموت به سمت مشرق به فیروزکوه و سپس در امتداد جاده مشهد کشیده می‌شد و از مجتمع بزرگ دژها و قلعه‌های قومس میان سمنان و دامغان می‌گذشت. در خراسان رشته قلعه‌ها به سمت جنوب به قهستان و مرز سیستان و در سمت مغرب به تون و طبس کشیده می‌شد.

رحمانی اشاره کرد: علت اصلی انتخاب دژ الموت به وسیله حسن صباح تنها مسئله استواری و تسخیرناپذیری آن نبود بلکه این دژ و کوه و منطقه‌ای که در زیر پوشش الموت قرار داشت شامل دیلمستان بود، دیلمیان که در دره‌ها و مکان‌های کوهستانی سکونت داشتند عموماً مردانی دلاور و جنگجو و پر جوش و خروش بودند که نه تنها زیر بار حکومت و فرمانروایی خلفای اموی و عباسی نرفته بودند بلکه اکثراً به همان آداب و رسوم باستانی و کهن ایرانی عمل می‌کردند و حسن بیشتر به خاطر همین بود که به الموت روی آورد و آنجا را مورد توجه قرار داد. روی هم رفته حدود ۶۰ قلعه، دژ، برج مراقبت، ازجمله قلعه‌های بزرگ اسماعیلی در دره الموت وجود دارد.

قلعه حسن صباح

وی بیان کرد: در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال ۲۲۶ هجری قمری به دست حسن بن زید علوی بنا شده است. این دژ در شب چهارشنبه ششم رجب ۴۸۳ هجری قمری به تصرف حسن صباح درآمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال ۶۵۴ هجری قمری مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

این کارشناس بیان کرد: پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه، خندق‌های سنگی جلوگیری‌کننده از نفوذ مهاجمان، انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه، سیستم پیچیده آب‌رسانی با حفر کانال و نصب و تنبوشه از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.

وی اشاره کرد: عطا ملک جوینی در هنگام سقوط این قلعه به دست هلاکوخان آن را دیده و در کتاب «جهانگشای جوینی» آن را به شتری زانو زده و گردن بر زمین نهاده تشبیه کرده است.

رحمانی تصریح کرد: رنگ صخره قهوه‌ای متمایل به سرخ و خاکستری است. هنگامی که از میان شاخه‌های نازک درختان سپیدار که یکی از رخساره‌های طبیعی دره است بدان می‌نگرید زیبایی ناب فراموش نشدنی خود را دارد. سبزی درختان سپیدار با ۲ پهنه سبز درخشان بالای قلعه در منتها الیه جنوب غربی آن همخوانی دارد و این پهنه‌های سبز درختان انگوری هستند که مردم تصور می‌کردند به وسیله خود حسن صباح کاشته شده‌اند.

وی بیان کرد: صخره تقریباً در جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و استحکامات دفاعی اصلی و بخش‌های سکونت و زندگی را در بردارد، و حدود ۱۴۰ متر درازا دارد با پهنای متفاوت، از کمترین پهنا که ۹ متر باشد تا ۴۰ متر، و یک برون‌زدگی کم‌عمق در جانب جنوب‌شرقی که تشکیل شده است از یک دماغه مدور از ماسه سنگ که به وسیله گردنه‌ای از جوش سنگ به بدنه اصلی قلعه متصل شده است.

این کارشناس بنیاد ایران‌شناسی تصریح کرد: تخریب و ویرانگری مغولان در اینجا وحشیانه‌تر از هر جای دیگر بوده است زیرا برای این فاتحان بیابانگرد، الموت و کتابخانه آن، پرونده‌ها و اسناد و متعلقات تاریخی آن قلب و مظهر قدرت اسماعیلی بود که آنان در برابر آن چیزی جز بیزاری و از میان برداشتنش نمی‌توانستند انجام دهند. از این روی، لایه‌های متفاوت و دست ساخت‌های بازمانده در الموت فوق‌العاده مشوش و درهم ریخته است.

رحمانی در پایان یادآور شد: در دوره صفویان گویا الموت زندان دولتی، به ویژه برای رجال والا مرتبه مغضوب شد، به این دلیل ممکن است بخشی از قلعه تعمیر شده باشد. اما از روی شواهد اندکی که از آثار قلعه امروز بر جای مانده است، بسیار غیرمحتمل است قلعه جلال و عظمتی را که در زمان حسن صباح داشته بازیافته باشد.

منبع: ایسنا

رکوردشکنی سفرهای نوروزی نشان از تقویت توان اقتصادی مردم دارد

سخنگوی دولت گفت: رکوردشکنی فروش بلیت در سفرهای نوروزی نوید آغاز چرخه اقتصادی در حوزه‌های گردشگری است که نشان از بازگشت توان اقتصادی مردم دارد.

علی بهادری جهرمی طی سخنانی در بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اظهار کرد: همنشینی و هماهنگی میان دستگاه‌ها در قالب ستاد سفر تصویر شفاف همدلی در مدیریت سفر نوروزی برای مردم است.

وی افزود: آمارهای افزایش سفر دلگرم‌کننده است، امیدوارم روند کاهشی تلفات هم در تصادفات تداوم داشته و به صفر برسد و این تلاش‌ها و آمارها به گونه‌ای باشد که مردم شیرینی عید را بیشتر احساس کنند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: شور و نشاط میان مردم و امید و پویایی در جامعه دستاورد این جلسات و همکاری ها و هماهنگی ها است، اما بُعد دیگر ‌تاثیر سفرهای نوروزی چرخه اقتصادی است که به رونق در صنعت گردشگری منجر شد و باعث رونق اقتصادی در زندگی مردم در شهرهای مسافر پذیر شده است.

دبیر هیات دولت گفت: در سال‌های اخیر به دلیل بحران کرونا، کسب و کارهای گردشگری تعطیل شده بود و مشاغل خرد صدمه دیدند. این افزایش آمار سفر، شیرینی بازگشت رونق را به وجود می‌آورد و امید به تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در بودجه را تقویت می‌کند.

وی اظهار کرد: این آمارها گزارش های ستاد نشانه های نیکو از رشد و پیشرفت برای سال جدید در حوزه های گردشگری و بهداشت و اقتصاد و آموزش است.

سخنگوی دولت افزود: اینکه فروش بلیت‌های سفر در پنج روز اول سال رکورد زد، مؤید آغاز چرخه اقتصادی در حوزه گردشگری است که امید است همان «بهار» سال نکوی شروع رونق در زندگی مردم باشد.

بهادری جهرمی یادآور شد: توزیع سفر و اینکه تهران و موزه‌های آن شلوغ است تدبیر و ابتکار خوبی بود. در ایام نوروز تهران را شلوغ ندیده بودیم. این اتفاق نشان از موفقیت طرح توزیع مکانی است که امیدوارم توزیع زمانی سفر هم با همین رویکرد و ثبات و حمایت دولت شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: توزیع مکانی سفر باعث توجه ویژه به ظرفیت‌های مغفول فرهنگی و اقتصادی مناطق می شود که قطعا چرخه اقتصادی این مناطق را تحت تاثیر قرار خواهد خورد.

دبیر هیات دولت گفت: گزارش های خوبی در جلسه ارایه شد که بیانگر شور و اشتیاق  مردم به سفرهای نوروزی است و نشان می دهد دوباره امید به مردم بازگشته و شرایط تا حدودی مساعد شده است.

بهادری جهرمی افزود: آمارها نشان می‌دهد ترددها حدود ۴٠ درصد افرایش یافته است و حتی نسبت به پیش از کرونا حدود ١۵ درصد تا کنون افزایش داشتیم که امیدوار کننده است. سفر شادی را در دل مردم زنده می‌کند و به کسب‌وکارها در مناطق رونق می‌دهد. از مردم می‌خواهیم توزیع سفرهایشان را در زمان های دیگری منتقل کنند تا خدمات رسانی بهتری در زمینه های پذیرش و میزبانی انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: توزیع مکانی سفر باعث می‌شود استان‌هایی که کمتر از ظرفیت گردشگری دارد از آنها بهره وری بیشتری صورت گیرد.

بهادری جهرمی از اطلاع رسانی رسانه ها برای معرفی جاذبه ها اماکن کمتر شناخته شده و گزارش های اقلیمی تشکر کرد و گفت: امسال تهران بیشتر معرفی شد که افزایش گردشگر در تهران نشان از توزیع مکانی سفر دارد.

وی افزود: ستاد سفر با حضور ٢٣ دستگاه اجرایی مختلف نشان از توجه دولت به سفر است و هر دستگاهی بنا به ماموریت و ظرفیتی که دارد از سفر های نوروزی حمایت کرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین بر خلاف روال هر سال دولت اجازه نداد تا نرخ بلیت وسایل نقلیه افزایش پیدا کند تا مردم راحت‌تر سفر کنند.

منبع: ایسنا

قیمت‌های نجومی در فقدان جای خواب!

گزارش‌های ستاد خدمات سفر حاکی از این است که ظرفیت اقامتی بعضی شهرها از جمله شیراز، مشهد و جزایر جنوبی ۱۰۰درصد تکمیل شده و فعلا جالی خالی برای اسکان مسافران نوروزی در شهرهای بزرگ نیست، حتی در مدارس، حسینه‌ها و یا سالن‌های ورزشی. این وضعیت دست‌مایه‌ای شده تا عده‌ای خانه‌های شخصی خود را با قیمت‌های نجومی به مسافران اجاره بدهند.

عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ـ گفته شهرهای بزرگ زیارتی و گردشگری با مشکل اقامت روبه‌رو شده‌اند. سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه نیز همزمان با پایان موج اول سفرهای نوروزی گفته که با پیک اقامت در برخی استان‌ها روبه‌رو بودیم و در برخی از شهرها و استان‌ها به حد اضطرار رسیدیم. در شهرهای مشهد، شیراز و یزد دَرِ مساجد و تکایا به روی مردم باز شد و مسافران در این اماکن ساکن شدند.

سیدمصطفی فاطمی ـ دبیر ستاد خدمات سفر ـ هم گفته که با تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی (هتل، هتل آپراتمان، مهمانپذیر و بومگردی‌ها)، از همان شب دوم فروردین‌ماه در شهرهای بوشهر، مشهد، شیراز و یزد از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها استفاده شده، زیرا سردی هوا به‌ویژه در شهر مشهد امکان اسکان مسافران در فضای آزاد را گرفته بود.

فاطمی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، قیمت اقامتگاه‌ها در برخی نقاط پرمسافر از جمله مناطق آزاد را عجیب و غریب می‌داند و می‌گوید: با توجه به ساختار مناطق آزاد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در آن مناطق اجازه نظارت ندارند، اما به تبع آن مناطق، سایر نقاط کشور نیز به افزایش قیمت تمایل دارند، در نتیجه کنترل قیمت‌ها به‌ویژه در مناطق آزاد، ضرورت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در جزیره کیش که از همان روزهای نخست تعطیلات، با تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی مواجه شد، قیمت خانه‌های اجاره‌ای رشد فزاینده‌ای پیدا کرد؛ یک آپارتمان کوچک یک‌خوابه که در حالت عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در تعطیلات نوروز، شبی تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده شده و الان هم جای خالی ندارد. قیمت یک سوئیت با ظرفیت اقامت دو نفر با ضعیف‌ترین خدمات و امکانات بهداشتی شبی دو و نیم میلیون تومان اجاره داده شده، درحالی که قیمت همین سوئیت کوچک تا قبل از تعطیلات شبی ۷۰۰ هزار تومان بود. نرخ کرایه روزانه خانه‌های دوطبقه ساحلی نیز فراتر از این ارقام است؛ یک شب اقامت در ویلایی دوطبقه که برای شش نفر ظرفیت دارد و تنها ویژگی آن مشرف بودن به دریا است، نزدیک به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

البته وضعیت قیمت هتل‌های کیش دست‌کمی از خانه‌های اجاره‌ای ندارد، قیمت یک اتاق دوتخته در هتل پنج‌ستاره این جزیره بیش از سه میلیون تومان است و نرخ یک شب سوئیت تک‌خواب در همان هتل به بیش از ۱۲ میلیون تومان می‌رسد.

بنا به گفته مسؤولان گردشگری هزینه اقامت به‌ویژه در خانه‌های اجاره‌ای جزایر جنوبی و مناطق آزاد با توجه به ازدحام جمعیت از کنترل خارج شده است.

تحقیقا در هر شهری که با انبوه مسافر مواجه شده، همین وضعیت حاکم است. پیش از آغاز تعطیلات نوروز، اجاره یک هفته ویلایی دوطبقه با استخر در رامسر تا حدود ۲۶ میلیون تومان بود، البته این قیمت مشروط بر آن بود که از چندماه قبلِ نوروز آن ویلا به اجاره گرفته شود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که نرخ کرایه روزانه برخی ویلاها با متراژ بالا و دارای استخر در شهرهای شمالی برای تعطیلات نوروز از ۱۴ میلیون تومان فراتر رفته است.

بررسی نرخ اجاره یک شب اقامتگاه‌های غیررسمی در رشت که پیش‌بینی می‌شود هفته شلوغ‌تری به نسبت هفته اول تعطیلات نوروز داشته باشد، نشان می‌دهد قیمت‌ها سه تا چهار برابر شده است. آپارتمان چهارنفره مبله‌ای که در شهر رشت در روزهای عادی شبی یک میلیون تومان اجاره داده می‌شود  برای هر شب در نوروز به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

محسن داوری، فرماندار مشهد که جزو شهرهای پرازدحام و شلوغی بود که تمام ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی آن تکمیل شده و از اماکن اضطراری همچون مدرسه، خوابگاه، سالن وروزشی و حسینیه برای اسکان مسافران نوروزی استفاده شده، نیز مهمترین مشکل مسافران این شهر را به هزینه‌های اقامت مربوط دانسته و گفته که واحدهای اقامتی غیررسمی مبالغ بالاتری از مسافران و زائران درخواست می‌کنند.

این پیش‌بینی و احتمال مطرح است که با توجه به رشد سفرهای نوروزی در هفته دوم تعطیلات، قیمت‌ها به ویژه در خانه‌های اجاره‌ای با جهش قابل توجهی در روزهای آینده مواجه خواهد شد که حتما نظارت و کنترل جدی‌تری را می‌طلبد.

منبع: ایسنا

نوروز در زمان ساسانیان

مردم در زمان ساسانیان نوروز را به شادمانی و استراحت می‌پرداختند.

بنیاد فردوسی شاخه توس در سلسله نوشتاری به مرور جشن نوروز در دوره‌های مختلف تاریخی پرداخته و درباره دوره ساسانیان نوشته است: «آیین‌ها و سنن ساسانیان در نوروز عام

طبق نظر دکتر خدادایان، کارشناس تاریخ باستان، از جمله کارهایی که در پنج روز نخست نوروز (نوروز عام) در عهد ساسانیان انجام می‌گرفته، این آداب بوده‌است: حق‌ حشم و لشکر را می‌گزاردند و حاجت آنان را روا می‌کردند. زندانیان را آزاد و مجرمان را عفو می‌کردند.

انوشیروان و بقیه پادشاهان در نوروز به کسانی که در جنگ پیروز می‌شدند، جایزه می‌دادند و حتی به کشاورزان و دامپروران نمونه نیز هدایا و خلعت می‌دادند. در این عید کسانی که کار می‌کردند، دست از کار کشیده و به استراحت و شادمانی می‌پرداختند.

در نوروز در میان دربار، رسمی جاری بود که اربابان نقش بندگان را برعهده می‌گرفتند و برعکس. در جشن بزرگ نوروز، تظلم و دادخواهی و بار عام شاه و رسوم اهدای پیش‌کش‌ها بسیار اهمیت داشت و با تشریفات فراوان اجرا می‌شد.

این بنیاد همچنین در نوشتار دیگری درباره نوروز عامه و نوروز بزرگ چنین نوشته است:

 نوروز عامه: پنج روز اول فروردین، جشن نوروز، جنبه همگانی داشته و عموم مردم به اجرای مراسم و سرور و شادمانی می‌گذرانیده‌اند؛ از این رو آن را نوروز عامه یا نوروز کوچک یا نوروز صغیر نامیده‌اند.

نوروز بزرگ نیز خردادروز نام ششمین روز فروردین‌ماه در گاه‌شماری اوستایی  بوده‌است. این روز در میان جشن‌ها و اعیاد فراوان ایران باستان به ویژه دوران ساسانیان از اهمیت، ارزش و تقدس خاصی بهره‌مند بوده‌است.

وقایع بسیاری به خردادروز نسبت داده شده‌است از جمله: زاده شدن حضرت زرتشت و همچنین به پیامبری برگزیده شدن ایشان، به وقوع پیوستن رستاخیز، روز تولد «سیاوش» در تقویم‌های «سغدی» و «خوارزمی»(بنا بر اساطیر زرتشتی خردادروز، روزی است که کین سیاوش گرفته می‌شود)، روز نیایش و سپاس از «رپیتون» (ایزد رپیتون سرورِ تابستان) است. بنابر عقاید زرتشتی، رپیتون در آغاز زمستان راهی دنیای زیرزمینی می‌شود، وظیفه او نبرد با دیو سرما و یاری رساندن به چشمه‌های آب زیرزمینی است تا ریشه گیاهان را گرم نگاه دارند که ریشه‌ها در اثر سرمای شدید زمستان خشک نشوند. بازگشت هر ساله رپیتون در بهار نشانی از پیروزی نهایی خیر بر شر، گرما بر سرما و  روشنی بر تاریکی است. ایزد رپیتون زمینه شکوفایی در بهار را فراهم می‌سازد. به همین خاطر به مناسبت  آمدن او بر روی زمین، نیایش‌های خاصی در کنار آیین‌های نوروزی اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

ایلام گنجینه‌ای از جاذبه‌های بی‌نظیر

ایلام سرشار از ناگفته‌های بکر است، مملو از آثار و جاذبه‌های تاریخی و باستانی، طبیعی، مذهبی، دفاع مقدس، اغذیه و اشربه محلی و مردم‌شناسی که جذابیت آن برای گردشگران غیربومی بدیع و تازه و برای گردشگران بومی هم جذاب و چشم‌نواز است.

کوه زیبای قلاقیران درپنج کیلومتری شهر ایلام و در منطقه جنگلی، تفریحی ششدار و پایین دست منطقه جنگلی، تفریحی دالاب واقع شده که هم یک کوه منحصر به فرد و خاص است و هم به عنوان نماد استان ایلام شناخته می‌شود.

این کوه دووجهی یکی از جاذبه‌های گردشگری ایلام است که در ذهن ببیننده ناخودآگاه میدان آزادی تهران را تداعی می‌کند و همه‌ساله در فصول مختلف سال مردم به طبیعت پیرامونی این کوه برای گذران وقت و تفرج می‌روند.

غار زینگان در ۲۵ کیلومتری شهر مهران و در منطقه صالح‌آباد واقع شده و بخش عمده‌ای از طول مسیر این غار دره مانند و روباز با مسیرهای پرپیچ وخم است و یک بخش از آن بسته و مسقف همچون دیگر غارها است که در قسمت‌هایی سقف آن کوتاه و قابل لمس کردن است و چکه‌های آب از روی سقف به پایین فرو می‌ریزد و درانتهای غاردریاچه‌ای نه‌چندان عمیق با آب سرد قرار دارد.

از نکات جالب توجه در مورد غار زینگان اینکه این غار در منطقه گرمسیری صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده که دمای داخل غار با دمای مرسوم آن منطقه تفاوت فاحش دارد.

دریاچه دوقولوی سیاه‌گاو آبدانان که به علت شفافیت بالای آب به آکواریوم طبیعی استان ایلام و کشور معروف است و این دریاچه‌های دوگانه از طریق یک آبراهه باریک طبیعی ۱۰ متری به‌هم متصل هستند.

این دو دریاچه حدود سه متر عمق دارند و عرض این دو دریاچه تقریبا هشت متر بوده و طول آن ۷۰ متر است و قدمت این پدیده طبیعی نادر و شگفت‌انگیز هزاران سال بوده و تماشای آن واقعا چشم‌نواز است.

تنگه کافرین در پایین‌دست سد سیمره واقع در شهرستان بدره که محلی مناسب برای قایق سواری است، غار خفاش دهلران زیستگاه منحصر به فرد میلیون‌ها خفاش، غار کناتاریکه کوه‌های سیوان که به علت دمای پایین آن هیچ موجودی قادر به ادامه حیات در آن نیست، دره ارغوان که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه شکوفه‌های درختان ارغوان جلوه‌ای بی‌نظیر در این منطقه تفریحی ایجاد می‌کند، آبشار هفتگانه پلیه و سنگ منحصر به فرد سانیری ایوان، تنگه رازیانه در مسیر ایلام – بدره و صدها اثر طبیعی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان ایلام است.

ایلام در کنار جاذبه‌های طبیعی مملو از آثار تاریخی از دوره‌های متعدد است که نشان از قدمت دیرینه این سرزمین کهن دارد.

شهر دره‌شهر خود یک موزه بزرگ باستان‌شناسی است که وجود شهر تاریخی دره‌شهر موسوم به ماداکتو، تنگه طبیعی تاریخی بهرام چوبین با سازه‌ها و آبگیرهای احداثی این تنگه به یادگار مانده از بهرام و دوران ساسانیان، آبشار و آبراهه‌های فراوان دراین شهر و وجود پل تاریخی گاومیشان دره‌شهر را به یک مقصد گردشکری خاص تبدیل کرده است.

روستای تاریخی و هدف گردشگری سراب‌کلان واقع در شهرستان سیروان که در کنار شهر تاریخی سراب‌کلان ساخته شده و قدمت این منطقه بین پنج هزارسال تا عهد ساسانیان تخمین زده شده و گورستان بسیار کهن آهنگران (آسنگران) با پیشینه پنج هزارساله نیز در شهرستان سیروان قرار گرفته است.

کاخ فلاحتی

کاخ موزه فلاحتی که در داخل شهر ایلام و در محوطه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و مختص تاریخچه کشاورزی در استان ایلام در سده‌های مختلف تاریخی است و در این کاخ موزه آثار و ادوات کشاورزی کشف شده نگهداری می‌شود.

این کاخ موزه یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی ایلام است که در دوران قاجاریه و در سال ۱۳۲۶ هجری قمری، توسط غلامرضا خان والی ساخته شد.

قعله والی که در داخل شهر ایلام قرار گرفته و متعلق به دوران قاجاریه و زمان والیان حاکم بر ایلام است و موزه مردم‌شناسی استان ایلام در این قلعه قراردارد و بازدیدکنندگان با بازدید از غرفه‌های مختلف این قلعه با البسه قدیمی اقوام و ایلات مختلف و زندگی سنتی مردم استان ایلام در دوره‌های گذشته آشنا می‌شوند.

چهارطاقی شیرین و فرهاد واقع درشهرستان ایوان که تداعی‌گر عشق آتشین فرهاد به شیرین است از عهد ساسانیان به یادگار مانده است.

طاق شیرین و فرهاد به شکل مربع بوده و در دامنه کوه قرار گرفته و طول این بنا ۳۲۰ سانتی‌متر، عرض آن ۲۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۲۲۰ سانتی‌متر است، جالب اینکه این طاق به‌طور کامل از سنگ‌های یکپارچه تراش داده شده و در ساخت آن از بدون هیچگونه ملاتی استفاده نشده و سقف آن مسطح است.

سنگ حکاکی‌شده گل‌گل ملکشاهی متعلق به دوره باستانی آشوریان با قدمتی بیش از سه هزارسال است که دراین سنگ حجاری نقشی از یک سرباز آشوری با کلاه‌خود و یک تیر در دستش وجود دارد و یک ماه و ستاره هم در بالای آن کشیده شده و ابعاد این سنگ نوشته، ۱۳۵ در ۹۰ سانتی‌متر بوده و در قسمت پایینی آن چندین جمله با خط میخی نوشته شده است.

قلعه کنجانچم در حاشیه رودخانه کنجانچم، گورستان چنار با قدمت یک هزارسال قبل از میلاد که بنا بر رسم آن دوران، مردگان را داخل خمره‌های کوچک و بزرگ دفن کرده‌اند و داخل خمره‌ها، اشیا و لوازم فرد فوت شده را در کنار او قرار داده‌اند، دژمیرغلام تنها گوشه‌هایی از قدمت تاریخ در سرزمین اصیل ایلام است.

استان ایلام علاوه بر جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی از اماکن تاریخی مذهبی نیز برخودار است که برخی از این ابنیه‌ها به سده‌های گذشته بر می‌گردد که از جمله می‌توان به بنای امام‌زاده سیدابراهیم دهلران اشاره کرد که بنای این امامزاده به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد.

مسجد صاحب الزمان (عج) یکی ازجاذبه‌های مذهبی اقامتی واقع در شهر ایلام است که به گفته سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این مسجد بعد از جمکران درقم پرترددترین مسجد در کشور است که در تمام طول سال تا پاسی ازشب باز و پذیرای زائران است و در ایامی چون تعطیلات تابستان، نوروز و اربعین محل اتراق مسافران غیربومی نیز است.

از دیرباز تاکنون روزهای چهارشنبه این مسجد مختص بانوان است و زنان و دختران ایلامی از هرنقطه ازایلام به ویژه مرکز استان خود را به این مسجد می‌رسانند و در این روز مسجد و خیابان منتهی به آن مملو از جمعیت زنان است و به همین جهت هم در این روز بازار موقت دست‌فروشان برای فروش اقلام دایر می‌شود.

امامزاده علی‌صالح (ع) واقع در بخش صالح آباد شهرستان مهران که از امام‌زادگان شاخص کشور نیز محسوب می‌شود و آرامستان عمومی و قدیمی شهر ایلام نیز در جوار این امام‌زاده قراردارد و همواره در طول سال پذیرای مسافران و کاروان‌های راهیان نور است و از جایگاه و اهمیت زیادی بین مردم استان ایلام برخودار است.

یادمان‌های عملیاتی شرهانی، سه‌راهی‌جندالله، قلاویزان، میمک، سنگرصدام، وجود تانک‌ها و نفربرهای سوخته در مسیرهای منتهی به مهران و دهلران، وجود مخروبه‌های زمان جنگ تحمیلی درابتدای شهر مهران در کنار بقاع متبرکه امام‌زادگان از جمله سیدحسن برادر بزرگوار امام‌رضا (ع) در شهر مهران از دیگر جاذبه‌های گردشگری مذهبی دراستان ایلام است.

گذران تعطیلات نوروزی مردم استان ایلام در ایام عید خود یکی ازجاذبه‌های دیدنی برای مسافران غیربومی است که با رسومات این دیار آشنا نیستند، چرا که عمده مردم استان ایلام چند روز مانده به عید تا پایان تعطیلات با برپایی چادرهای بزرگ برزنتی در دامان طبعیت این ایام را با ایجاد کلونی‌های چادرنشینی طی می‌کنند، در واقع سنت چادرنشینی در ایام تعطیلات در استان قدمت چندانی ندارد و یک رسم خودجوش به جای مانده از زمان جنگ تحمیلی و آوارگی و زندگی اجباری در زیر چادر است.

دوغ و نوشیدنی‌های محلی، کله کنجد، بژی‌برساق، نان‌های محلی چون پَپگ و ساجی از جمله خوراکی‌های محلی استان ایلام است.

منبع: میراث آریا

سنت‌های مردم همدان در نوروز

نوروز که روز آغاز سال و ابتدای بهار است بزرگ‌ترین جشن ملی ایرانیان است که مراسم آن طی چندین هزار سال به طور مستمر در خانواده‌های ایرانی برگزار شده و می‌شود و شاید هیچ ملتی در جهان دارای یک چنین عید کهنی نباشد.

در استان همدان نیز همچون دیگر نقاط ایران عید نوروز جایگاه ویژه‌اى داشته و همیشه مراسم آن با آداب و سنن خاص کهن برگزار مى‌شده است.

در گذشته از اوایل اسفندماه خانواده‌ها در تدارک کار‌ها و تهیه مقدمات برنامه‌هاى نوروزى بودند. اولین اقدامات، تهیه مواد لازم برای پخت شیرینى، تهیه لباس نو و مایحتاج شب عید مانند برنج و روغن نیز از جمله این اقدامات به‌شمار مى‌رفت.

از دیگر برنامه‌هاى نوروز، خانه‌تکانى بود و گردگیرى و به‌اصطلاح ‘دوده‌گیری’ انجام مى‌شد. از جمله کارهاى مربوط به ایام عید تمیز کردن و شستن فرش بود و یکى از راه‌هاى تمیز کردن فرش، فرش تکانى بود که در بیشتر محوطه کوچه‌ها و خانه‌ها دیده مى‌شد.

سبزه انداختن نیز از رسوم دیگر نوروز بود. بر مبناى عقیده ایرانیان قدیم سبزه همیشه ظهر حیات و سبزى و شادى زندگى و سمبل اقتصاد و برکت خانواده‌ها بود و، چون نزد ایرانیان باستان گندم سمبل برکت و اقتصاد به‌حساب مى‌آمد، از قدیم‌الایام براى انداختن سبزه نوروزى از گندم استفاده مى‌کردند. بعضى خانواده‌ها از شاهی، ماش یا عدس سبزه مى‌انداختند.

کوسه و زن کوسه

یکى از مراسم جالب سنتى در روزهاى قبل از عید، کوسه و زن کوسه بود، که در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر مى‌شدند و با ساز و دهل از روستا‌ها به‌راه مى‌افتادند و به شهر مى‌آمدند. تمام اندام این دو پوشیده شده بود و فقط دو سوراخ جلو چشمان و یک سوراخ جلو بینى داشت. روى لباس نمدى کوسه تعدادى منگوله دوخته شده بود که به اطراف آویزان بود و، چون بلندى در دست داشت که یک سر آن برجسته بود و به آن ‘قورچنگ’ مى‌گفتند. زن کوسه نیز روى لباس نمدى خود یک دامن کوتاه از چیت رنگارنگ مى‌پوشید. به این دامن پرچین، ‘تنبان‌قری’ یا به گویش محلى’تومن قری’ مى‌گفتند؛ کوسه و زنش با ساز و دهل وارد شهر مى‌شوند و تعدادى بچه‌ها به‌دنبال آن‌ها راه مى‌افتادند. آن‌ها به هر خانه‌اى که درش باز بود وارد مى‌شدند و معمولاً وارد خانه اعیان و اشراف مى‌شدند و در محوطه حیاط شروع به حرکات جالب و خنده‌دار و رقص و پاى‌کوبى مى‌کردند. صاحبخانه‌ها نیز در حد وسع و طبع خود کمکى نقدى یا جنسى به آن‌ها مى‌دادند. کوسه و زن کوسه همچون حاجى فیروز پیام‌آوران شادى نوروزى و بهار بودند ودر برخی نقاط این رسم همچنان ادامه دارد.

چهارشنبه‌سورى

در چهارشنبه آخر سال در همدان  مراسم آتش‌بازى نیز مفصل انجام شده و با روشن کردن آتش و دور هم نشینی و دعوت به همنشینی برای بیان خاطرات از رسوم این ایام است.

تحویل سال

دقایقى پیش از تحویل سال تمام اعضای خانواده دور سفره هفت‌سین نشسته و شروع به خواندن دعا می‌کنند. رفتن مسافرت در گذشته اساساً متداول نبود و برعکس کسانى که در سفر بودند، سعى مى‌کردند براى عید خود را به منزل برسانند تا لحظه سال تحویل کنار خانواده خود باشند. در لحظات قبل از تحویل بزرگ خانواده مرتب دعا مى‌خواند و بقیه نیز دعاى سال تحویل را به‌صداى بلند مى‌خوانند. پس از تحویل سال روبوسى کرده و به یکدیگر تبریک مى‌گویند. بزرگتر‌ها به کوچکتر‌ها عیدى داده و کوچکتر‌ها به دیدار بزرگتر‌ها مى‌روند و دید و بازدیدهاى فامیل و دوستان شروع مى‌شود.

سیزده به‌در

در همدان نیز مانند سایر مناطق ایران روز سیزده نوروز با آداب و مراسم خاص برگزار مى‌شود. از ساعات اولیه بامداد تمام اعضاءِ خانواده‌ها دسته‌دسته به طرف باغ‌ها و چمن‌زارهاى کنار رودخانه‌ها و کوهپایه‌ها مى‌روند و به شادى مى‌پردازند.

منبع: میراث آریا

طنین صدای آبشار شارشار در کوهستان‌های شیروان

آبشار یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی است. آبشار معمولاً زمانی رخ می‌دهد که آبی که در یک بستر (رود، جویبار و غیره) در جریان است ازروی یک صخره‌ی مقاوم نسبت به فرسایش که نسبت به محیط خود اختلاف سطح دارد گذر کند. این آبشار نیز همان‌طور که اشاره شد از چشمه‌های بالادست خود سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری کوتاه به پرتگاهی به ارتفاع حدود ۲۰ متری برخورد می‌کند که در نتیجه این آبشار پدید می‌آید. وجود این آبشار برای روستای اسطخری نقشی بسیار حیاتی دارد و سرسبزی و اصولاً ساکن شدن مردم در آن به‌طورقطع وابسته به وجود این آبشار و رودخانه آن است. تمام فعالیت اقتصادی مردم منطقه که بیشتر کشاورزی است نیازمند آب این رودخانه و آبشار است.

روستای اسطخری در فاصله ۲۹ کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان قرار گرفته است و موقعیت طبیعی آن به‌صورت دره‌ای است. باتوجه‌به موقعیت توپوگرافی منطقه که به‌صورت کوهستانی است و ارتفاع زیاد آن دارای آب‌وهوایی نسبتاً” سرد است. از داخل این روستا رودخانه‌ای عبور می‌کند که جهت آن از جنوب به شمال است که در مسیر خود از میان تخته‌سنگ‌های بزرگی عبور کرده و مناظر زیبایی را آفریده است. این رودخانه در بالادست خود از مجموع آب چندین چشمه نشئت می‌گیرد که در راه رسیدن به دره اسطخری و در برخورد با پرتگاهی به ارتفاع حدود ۲۰ متر، آبشاری زیبا را پدید می‌آورد. این آبشار در نزد اهالی منطقه به نام محلی شارشار مشهور است و موجب سرسبزی و زیبایی روستای اسطخری شده است. اطراف این آبشار درختان زیادی از گونه‌های صنوبر، چنار، گردو و بید مشاهده می‌شود که انبوه بودن و پوشش متراکم آن‌ها منطقه راه شبیه به جنگلی زیبا نموده است. بدون شک این آبشار و ییلاق زیبای اطراف آن می‌توانند یکی از جاذبه‌های پرقدرت در جذب گردشگران باشند. روستای اسطخری در حال حاضر یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان شمالی است و دارای جاذبه‌های زیادی علاوه بر این آبشار و طبیعت اطراف آن است که از آن جمله می‌توان به وجود یک‌پایه کهن‌سال از گونه ارس اشاره کرد.

از وسط این روستا رودخانه‌ای عبور می‌کند که از چشمه‌ای که در بالادست آن قرار دارد تشکیل می‌شود. آب چشمه در مسیر رسیدن به داخل دره روستای اسطخری به پرتگاهی می‌رسد که از این‌سو موجب تشکیل آبشاری بسیار زیبا به نام محلی شارشار تبدیل می‌شود. این آبشار همان‌طور که اشاره شد حاصل آب رودخانه‌ای است که سرچشمه آن در نزدیکی روستا و متشکل از چند چشمه بزرگ و کوچک است. پله پرتاب‌های متعدد و حوضچه‌های فراوان، زیبایی ریزش آب را دوچندان کرده و تداخل درختان، توپوگرافی کوهستانی و رودخانه‌ای، زیبایی عجیبی به این آبشار منحصربه‌فرد می‌دهد. دبی متوسط شارشار حدود ۱۵ مترمکعب در ثانیه است و آب از ارتفاع حدود ۲۰ متر به ته دره سرازیر می‌شود. هنگامی که آب لابه‌لای صخره‌ها می‌پیچد و با سرعت از دل کوه بیرون می‌جهد، بر روی درختان تنومند صنوبر، بید و گردو ریزش می‌کند به علت برخورد با صخره و سنگ‌های بزرگ ته دره به‌صورت ابر سفیدی دیده می‌شود که منظره‌ای بسیار جالب و دیدنی به وجود می‌آورد. در سرمای زمستان نیز که این آبشار یخ می‌زند منظره چشم‌نواز بی‌مانندی را پدید می‌آورد که درک این‌همه زیبایی جز با دیدن ممکن نیست.

زمین‌شناسی این منطقه در بین تشکیلات زمین‌شناسی کپه داغ قرار دارد. تشکیلات این ناحیه در دوره دوم زمین‌شناسی (مزوزوئیک) قرار داشته و شامل سازند شوریچه است. این سازند دارای گسترشی محدود است. سنگ‌آهک ضخیم لایه با میان لایه‌های مارنی سازند مزدوران به‌تدریج به سازند شوریچه تبدیل شده است. ضخامت متوسط آن به ۴۰۰ متر می‌رسد. باتوجه‌به جایگاه چینه‌ای جای‌گیری میان سازندهای مزدوران و تیرگان، به نئوکومین (آشکوب هوتریوین تا بارمین) تعلق دارد.

آبشار زیبای شارشار روستای اسطخری برای مردم و اهالی منطقه دارای ارزش زیادی است، چراکه آن را موجب برکت روستای خود می‌دانند. در مواقع کاهش بارندگی که می‌تواند موجبات کاهش حجم آبشار را به دنبال داشته باشد مردم نذر کرده و طلب باران می‌کنند و آب این آبشار را مهم‌ترین عامل به‌وجودآمدن روستا اسطخری و سکنی گزیدن پدران خود می‌دانند. همچنین طبیعت زیبای اطراف آن باعث شده است تا در تمام طول سال و حتی در فصل زمستان مردم و علاقه‌مندان به طبیعت در کنار آن مدت را اُتراق کنند.

به علت اینکه مردم در اطراف این آبشار، چه در بالادست و یا پایین‌دست برای تفریح اُتراق می‌کنند، وجود آشغال در اطراف آن مشاهده می‌شود که می‌تواند به زیبایی دید منظری آن آسیب رساند. همچنین در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها، دبی چشمه آن کاهش‌یافته است که این امر موجب شده تا از میزان آب آن در فصولی کم‌باران کاسته شود. مهم‌ترین تهدید که توریسم می‌تواند برای این اثر طبیعی داشته باشد در بحث آسیب رساندن به آن از طریق رعایت‌نکردن بهداشت محیطی و ریختن زباله و مواد اضافه در اطراف آبشار است که در نهایت منجر به آلودگی محیط و همچنین آسیب به مناظر اطراف آن خواهد شد. همچنین وجود آبشار و آب آن باعث افزایش رطوبت نسبی منطقه شده که این عامل موجب ایجاد پوششی جنگلی در اطراف آن شده است؛ بنابراین خطر آتش‌سوزی و سرایت آن به درختان محیط از طرف گردشگران احساس می‌شود.

البته نکات لازم در خصوص حفاظت از این اثر طبیعی به لحاظ تهدیدهای انسانی از قبیل روشن‌کردن آتش، ریختن آشغال و مواد اضافه کنار یا اطراف آن، باید موردتوجه قرار بگیرد که این امر بافرهنگ‌سازی و مراقبت اهالی و شورای روستا می‌تواند صورت پذیرد.

منبع: میراث آریا

ورود همه آزاد!

با وجود هشدارهایی که از شش ماه پیش برای ازدحام مسافران نوروزی و سونامی سفر داده شده بود، اما برای هیچ یک از اماکن تاریخی با توجه به حساسیت این آثار، ظرفیت تحمل تعیین نشده و بدون هیچ محدودیتی، ورود به تمام آثار تاریخی ملی و جهانی آزاد است.

 طبق آماری که قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده است فقط آرامگاه حافظ در شهر شیراز در لحظه تحویل سال حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده داشت. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هم گفته آرامگاه حافظ از روز ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ تا یکم فروردین‌ماه بیش از ۸۵ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. فیلم‌هایی از لحظه تحویل سال از این آرامگاه منتشر شده که نشان می‌دهد با وجود ازدحام جمعیت در داخل محوطه حافظیه، عده‌ای مصرانه از دیوارهای آرامگاه بالا می‌روند تا به خیل جمعیت داخل حافظیه بپیوندند. پس از آن، فیلم دیگری از چمن‌ها و فضای سبزی که بر اثر این ازدحام جمعیت تخریب شده است، در فضای مجازی منتشر شد. علاوه‌بر تعیین نشدن ظرفیت تحمل برای آرامگاه، اجرای برنامه نوروزی در مکانی که بالفعل مخاطب خود را برای لحظه تحویل سال دارد، به نظر اقدام نسنجیده‌ای بوده است. برخی مسؤولان میراث فرهنگی می‌گویند حجم بازدیدکنندگان در حافظیه بیش از بارِ تحمل آن بود که هیچ اقدام پیشگیرانه و مدیریتی برای این محوطه تاریخی نشده، به طوری که جمعیت بازدیدکنندگان به نوعی از کنترل خارج شده بود.

مشابه این وضعیت در بیشتر کاخ موزه‌های تهران مشاهده می‌شود؛ مثلا کاخ سعدآباد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمار داده فقط در روز اول فروردین‌ماه به ۹ هزار نفر بلیت فروخته است و یا مجموعه کاخ گلستان که فقط در پنج روز ۵۵ هزار بازدید داشته است.

بیشتر این اماکن تاریخی به انگیزه جذب بازدیدکننده، امسال محل برگزاری “نوروزگاه” نیز شده‌اند، از کاخ گلستان که درحالت طبیعی به اندازه ظرفیت تحمل خود بازدیدکننده دارد گرفته تا تخت جمشید که همیشه برای بازدیدکننده ایرانی جذاب بوده و مخاطب خود را داشته است. با این وصف، انتخاب این اماکن تاریخی پرطرفدار به عنوان محل برگزاری نوروزگاه که همراه با اجرای رقص و موسیقی محلی است و همیشه برای مخاطب جذابیت داشته، جای سوال دارد.

پرسش دیگر این است که چرا با وجود پیش‌بینی‌هایی که از ماه‌ها قبل درباره افزایش سفرها و بازدیدها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان متولی سفر و حفاظت از اماکن تاریخی شده بود، اقدامی برای سنجش و تعیین ظرفیت تحمل در این اماکن تاریخی که حفاظت از آن‌ها مهم‌ترین اصل و رکن به شمار می‌آید، صورت نگرفته است؟

آیا رکود و زیان اقتصادی دو سال کرونا در موزه‌ها و اماکن تاریخی و نداشتن نشاط و محدود شدن مردم به خاطر کرونا می‌تواند بهانه کافی برای ورود آزاد و بدون محدودیت بازدیدکنندگان به مکان‌های تاریخی باشد؟

بسیاری از مکان‌های تاریخی در دو سال کرونا با توجه به محدودیت منابع مالی به واسطه تعطیلی‌های طولانی کرونا و قطع درآمد و کمبود بودجه، بازسازی و به‌سازی و حتی تجهیزات آن‌ها به‌روز و کامل نشده‌اند، با این وضع، در تعطیلات نوروز با این آمارهای درشتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازدیدها اعلام می‌کند تا کارنامه سفرهای نوروز ۱۴۰۱ را درخشان و پربار نشان دهد، چه تدبیر حفاظتی‌ای برای اماکن تاریخی اندیشیده شده است تا تاب جمعیت بازدیدکننده را که هر روز درحال افزایش است، داشته باشند و کمترین خسارت و آسیب را از بازدیدهای پرحجم ببینند؟

اماکن تاریخی

نکته دیگر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن تاریخی به ویژه موزه‌ها است، آن هم در دورانی که هنوز پیک ششم کرونا در کشور تمام نشده. شرطی که برای بازدید از موزه‌ها و محوطه‌ها و اماکن تاریخی تعیین شده تزریق دو دُز واکسن کرونا است، اما با توجه به حجم بازدید از برخی از این اماکن، چگونگی اجرای این شرط محل سوال است. چه بسا که بسیاری از بازدیدکنندگان گفته‌اند هنگام خرید بلیت و یا ورود به موزه و اماکن تاریخی هیچ استعلام و یا کنترلی از نظر واکسیناسیون صورت نمی‌گیرد.

به نظر می‌رسد این ازدحام جمعیت در برخی اماکن تاریخی، نه تنها از ظرفیت تحمل خارج شده که مدیریت این حجم از بازدیدکننده که عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفته تعدادشان چهار برابر سال گذشته شده، در برخی اماکن از مدار کنترل خارج شده است. شاید هم دو سال محدودیت کرونا و خستگی و کلافگی مردم و نداشتن نشاط باعث شده متولیان چندان سختگیر نباشند و مقررات را تا این حد آسان بگیرند.

منبع: ایسنا

پربازدیدهای نوروزی اعلام شد

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرد: تهران و فارس در صدر پربازدیدترین استان‌های کشور قرار گرفتند و آرامگاه حافظ رکورد بازدیدهای نوروزی را در دو روز نخست سال ۱۴۰۱ شکست.

براساس اعلام این ستاد، نزدیک به ۲۵۵هزار بازدید از آثار تاریخی و موزه‌های تهران در دو روز نخست سال ثبت شد که بر این اساس، تهران در رتبه نخست استان‌های پربازدید در کشور ایستاد و شیراز با حدود ۲۳۳هزار بازدیدکننده در رتبه دوم استان‌های پربازدید قرار گرفت.

پس از تهران و فارس، استان اصفهان با ثبت بیش از ۹۹هزار بازدید نوروزی در جایگاه سوم قرار دارد. خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کرمانشاه، یزد، لرستان و همدان به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

مجموعه فرهنگی‌ ـ تاریخی حافظ پربازدیدترین مجموعه تاریخی کشور در دو روز نخست امسال بود و دو مقصد گردشگری دیگر استان فارس، یعنی مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدی و مجموعه تخت جمشید، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

باغ فین کاشان (اصفهان)، ارگ کریمخان شیراز (فارس)، عمارت عالی‌قاپوی اصفهان، کاخ سعدآباد تهران، مجموعه پاسارگاد (فارس)، آرامگاه فردوسی در توس (خراسان رضوی) و باغ‌موزه چهلستون در اصفهان به ترتیب پربازدیدترین مقاصد در روزهای اول و دوم فروردین‌ماه  ۱۴۰۱ بوده‌اند.

بیشترین خرید بلیت آنلاین هم به‌ترتیب به کاخ سعدآباد، حافظیه، کاخ گلستان، تخت‌جمشید و مجموعه زندیه شیراز اختصاص داشته است.

منبع: ایسنا

مشهد هیچ مشکلی برای اسکان مسافران ندارد

فرماندار مشهد گفت: علاوه بر ظرفیت‌های اقامتی در نظر گرفته شده برای زائران ۵۰ هزار اسکان اضطراری دیگر برای مسافران در نظر گرفته شده تا مشهد هیچ مشکلی برای اسکان زائران نداشته باشد.

محسن داوری در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت اقامت مسافران در مشهد اظهار کرد: از ابتدا به ازای هر شب ۴۲۰ هزار نفر ظرفیت اقامتی در مشهد ایجاد کرده بودیم که از این میزان ۱۲۰ هزار اسکان اضطراری در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر نیز ۵۰ هزار اسکان اضطراری به ظرفیت موجود اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات مسافران مربوط به هزینه‌های اقامت است، تاکید کرد: واحدهای اقامتی غیررسمی مبالغ بالاتری از مسافران و زائران درخواست می‌کنند. هر زائری که به مشهد مشرف می‌شود، با بسته‌های متنوع قیمتی می‌تواند نحوه اقامت خود را مشخص و تعیین کند. حتی مدارس، مساجد و سالن‌های ورزشی برای کسانی که تمایل به استفاده از چادرهای مسافرتی دارند، به صورت رایگان مهیا شده است.

فرماندار مشهد گفت: از ابتدا ۸۰۰۰ جای پارک جدید خودرو برای محدوده حرم رضوی پیش‌بینی کرده بودیم که ۵۰۰۰ جای پارک محقق شد. در حال پیگیری هستیم تا ۲۰۰۰ جای پارک جدید در خیابان‌های منتهی به حرم ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر تعداد نانوایی‌های ثابت محدوده حرم رضوی ۲۲ جایگاه توزیع نان در اطراف حرم ایجاد شده است. همچنین جایگاه‌های توزیع اقلام اساسی در این محدوده ایجاد شده و نظارت شدیدی بر اصناف و اقامتگاه‌ها اعمال می‌شود.

این در حالی است که سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، در حاشیه بازدید از استان مازندران از بروز مشکل در اسکان و اقامت مسافران و گردشگران در شهرهای بزرگ سیاحتی و زیارتی خبر داده بود.

منبع: ایسنا