شهرهای بزرگ با مشکل اقامت مسافران مواجه شده‌اند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور از تکمیل صددرصدی ظرفیت مراکز رسمی اقامتی، سیاحتی، زیارتی کشور تا سومین روز از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: شهرهای بزرگ زیارتی و گردشگری با مشکل اقامت مسافران روبه‌رو شده‌اند.

سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از غار تاریخی دانیال سلمان‌شهر در استان مازندران با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: هم‌اکنون شهرهای بزرگ زیارتی و سیاحتی کشور با مشکل اقامت و اسکان مسافران و گردشگران مواجه هستند. با توجه به حجم بالای گردشگران و مسافران نوروزی، باید به تقویت زیرساخت‌ها نیز اهتمام بیشتری داشته باشیم. بنابراین یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه توجه به زیرساخت‌ها و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های گردشگری در سال ۱۴۰۱ است.

به گفته او، بازدید از موزه‌ها، کاخ موزه‌ها، مراکز دیدنی و پارک‌های کشور در روزهای اول و دوم فروردین‌ماه چهار برابر سال گذشته بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گفت: استان‌های تهران، فارس، اصفهان و استان‌های شمالی کشور بیشترین بازدید و سفر را تا کنون داشته‌اند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توزیع سفر و پرهیز از ازدحام جمعیت در هر استان شهرهای مکمل را معرفی کرده که بنا بر اعلام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در استان‌های پرمسافر همچون فارس، بوشهر، هرمزگان، یزد، اصفهان و شهرهای شمالی ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی تکمیل شده است و از اماکن اضطراری همچون مدارس، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان مسافران نوروزی استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

رشد جهشی گردشگران در تهران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران می‌گوید: تعداد گردشگران در اماکن تفریحی و توریستی تهران در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیر و جهشی دارد.

تهران که در تعطیلات نوروز از سوی ستاد خدمات سفر به عنوان یکی از استان‌های خلوت برای مسافرت نوروزی پیشنهاد شده است، به گفته پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان ـ روزهای شلوغی را به‌ویژه در موزه‌ها و مراکز تفریحی سپری می‌کند.

او بدون آن‌که آماری از این میزان رشد چشمگیری که اشاره کرده است، بدهد، گفت: مجموع آمار ورودی به موزه‌ها و کاخ موزه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری، از جمله مجموعه گردشگری عباس‌آباد، برج میلاد، دریاچه چیتگر و همچنین رشد ضریب اشغال اماکن اقامتی حاکی از رشد جهشی و قابل‌توجه گردشگران و مسافران نوروزی نسبت به میانگین چند سال گذشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران همچنین اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تعدادی از مراکز اقامتی تهران در تعطیلات نوروز امسال تکمیل شده که در تهران بی‌سابقه بوده است.

جانفشان همچنین گفت: با بازگشت شهروندان از سفر، پیش‌بینی می‌شود از ششم فرودین‌ماه تقاضا برای تهرانگردی بیشتر از هفته اول تعطیلات شود.

بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کاخ گلستان به عنوان تنها میراث جهانی تهران از ۲۶ اسفندماه تا اول فروردین ماه ۵۴ هزار و ۸۹۳ بازدید داشته، کاخ نیاوران نیز با ۹۵ درصد رشد بازدید در سه روز پایانی سال ۱۴۰۰ مواجه شده و در کاخ سعدآباد از روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه تا پایان روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، تعداد بازدیدکنندگان ۵۶۲۸ نفر بود و این تعداد در روز اول فروردین ماه به ۹ هزار نفر رسید.

منبع: ایسنا

سری دوم شهرهای شلوغ و خلوت‌تر برای سفر

ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در ۱۲ شهر و جزایر خلیج فارس تکمیل شده و مسافران در مراکز اقامتی غیررسمی و اضطراری همچون حسینیه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی اسکان داده می‌شوند. پیش‌بینی‌ها بر این است که این ۱۲ شهر در هفته دوم تعطیلات نوروز، کمی خلوت شود، اما شهرهای شمالی روزهای شلوغ‌تری را به نسبت هفته اول تعطیلات تجربه خواهند کرد.

مصطفی فاطمی ـ مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ـ گفت: در شهرهای شیراز، بندرعباس، بوشهر، گناوه، دیلم، لنگه، خمیر، پل، تمام جزایر جنوبی، چابهار، یزد، اصفهان و مشهد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی تکمیل شده است، اما هنوز برای وضعیت اضطراری جا برای اقامت وجود دارد و مشکل اسکان مسافران نوروزی که سال ۹۸ با بارندگی‌های شدید پیش آمد، رفع شده است و اماکن اضطراری در این شهرها برای اسکان به کار گرفته شده است، مثلا در شیراز مدارس تکمیل ظرفیت شده‌اند و از حسینیه‌ها برای اسکان مسافران استفاده شده است، سالن‌های ورزشی شهر شیراز نیز برای اسکان درنظر گرفته شده است. در بوشهر هم وضعیت مشابه شیراز است. در سایر شهرها هنوز وضعیت حاد نشده است.

چند شهر خلوت‌تر در استان‌های جنوبی برای اسکان نوروزی

او با اشاره به شهرهای مکمل برای سفر در نزدیکی شهرهایی که تکمیل ظرفیت شده‌اند، اظهار کرد: چندی پیش، شهرهای مکملِ مراکز پرازدحام پیشنهاد شدند، مثلا در بوشهر “دشستان” معرفی شده بود که اکنون مراکز اقامتی آن تکمیل ظرفیت شده است و به جای آن، شهرهای “دشتی”، “عسلویه” و “جم” گزینه پیشنهادی برای مسافرانی است که راهی بوشهر شده‌اند و به اقامتگاه نیاز دارند.

فاطمی اضافه کرد: در استان هرمزگان شهرهای میناب، سیریک، حاجی‌آباد و رودان پیشنهاد شده که البته برای استفاده از ظرفیت اسکان اضطرار (مثل مدارس، سالن‌های ورزشی و …) است، چون در این مناطق نیز بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های رسمی تکمیل ظرفیت شده‌اند.

او افزود: ظرفیت تحمل جزیره هرمز را حدود هفت‌هزار نفر اعلام کرده بودند و پیش‌بینی ما این بود که بارگذاری مسافر در این جزیره بیش از این تعداد باشد، ولی هرمز هنوز به این آمار مسافر نرسیده است. تا روز دوم فروردین‌ماه این تعداد پنج‌هزار نفر بود. ظرفیت تحمل جزیره هرمز فعلا مشکل ندارد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: همچنان توصیه برای سفر به استان‌های تهران، البرز، سمنان، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان، سیستان و بلوچستان به جز چابهار است. اگرچه در بسیاری از شهرهای این استان‌ها ظرفیت اقامتگاه‌ها تکمیل شده، اما هنور ظرفیت برای اسکان وجود دارد.

هفته دوم در استان‌های شمالی شلوغ‌تر می‌شود

فاطمی با پیش‌بینی شلوغی و ازدحام جمعیت در استان‌های مازندران و گیلان در هفته دوم تعطیلات، اظهار کرد: استان‌های شمالی درحال حاضر وضعیت خیلی حادی ندارند، هرچند اقامتگاه‌های رسمی در مازندارن و گیلان ظرفیت خالی ندارند، اما هنوز بعضی شهرها ظرفیت اسکان برای مسافر دارند. نگرانی ما هفته دوم تعطیلات است، مسؤولان استانی نیز این احتمال را داده‌اند در هفته دوم، مردم بیشتری به سمت شهرهای شمالی سفر کنند، چرا که در هفته اول، بارندگی و برف را در شهرهای شمالی شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین پیش‌بینی کرد استان اصفهان، فارس و یزد و حتی استان‌های جنوبی در هفته دوم، به نسبت هفته اول تعطیلات نوروز خلوت‌تر شوند.

فاطمی با اشاره به توزیع زمانی سفر در تعطیلات نوروز امسال، گفت: فروش بلیت و رزروهای پیش‌فروش‌شده نشان می‌دهد سفرهای نوروزی در هفته دوم تعطیلات ۱۳ درصد و در هفته اول، سه درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

منبع: ایسنا

سفرنامه غار زکریا استهبان

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۷/۰۹

این برنامه به صورت  یک روزه و با اتوبوس به اجرا گذاشته شد. صبح ساعت ۰۶:۰۰ همگی در جلوی اداره ارشاد اسلامی جمع شدند و پس از سوار شدن به اتوبوس به سمت استهبان حرکت کردیم.  ساعت ۰۶:۳۰ بود که از فلکه الله گذشته و وارد جاده شدیم و در نیمه راه با تهیه کیک و سن کوئیک صبحانه ای به مردم داده تا وقت را اتلاف نکرده باشیم؛  در ساعت ۰۹:۱۵  پس از گذشتن از دره شرکت نفت و رسیدن به ساختمان هایی در جلوی دره ی کیمیا  که احتمال قوی جهت کارخانه  و یا شرکتی بود از طریق جاده ای که در جلوی آن نام شرکت انجیر استهبان نوشته شده بود به داخل رفته و پس از وارد شدن و در نهایت جاده که به صورت خاکی بود ایستاده و همگی پیاده شدیم.

در نزدیگی این دره که نشانه ای جهت پیدا کردن دره می باشد بودن چند آب انبار قدیمی و خود دره نیز دره ی باز و کم عمقی است و طرف راست و چپ آن دیواره هایی تا پائین دره به صورت قرنیه در دو طرف وجود دارند که هیچ کدام از دره های دیگر به این ترتیب نیست. پس از پیاده شدن و پر کردن کامل آب ها و وسایل تهیه آب به سمت داخل رفته و پس از رسیدن به یک کپر خوب که قبلا” هم در آنجا بودیم به داخل آن رفته و بساط و وسایل خود را در آنجا گذاشته و پس از نشستن دو سه نفر،  در ساعت ۰۹:۳۰  بقیه به سمت داخل دره رفتیم. من و یکی دیگر از بچه ها سریعتر رفتیم و پس از پیدا کردن دهنه غار که بسیار مشکل بود، چون روی آن را پوشیده بودند. دهنه غار را باز کرده و همگی وارد آن شدیم. نشانه دهنه غار  وجود کف سنگی در اطراف غار که شیب خیلی کمی داشت و وجود سوراخی درسمت  جاده در دیواره ی بالایی که کمی بالاتر از خط امتداد آن دهنه ی غار وجود داشت؛ یعنی غار در روبروی سوراخ دیواره که بسیار مشخص است و در کف زمین می باشد.

در ساعت ۱۰:۳۰ پس از وارد شدن به غار در اطراف آن کمی همگی را سرگرم کرده و بعد تعداد معدودی وارد دهنه دوم شدیم و پس از رفتن داخل غار و عکس گرفتن  در ساعت ۱۳:۰۰ افراد کامل به بیرون آمده و بعد از رسیدن به گپر بساط نهار را پهن کرده و همگی نهار خوردیم و پس از صرف نهار و استراحت در ساعت ۱۶:۰۰ به سمت آبشار و سر آسیاب استهبان  رفته و در آنجا استراحت کوتاهی داشته و درساعت ۱۷:۳۰ سوار ماشین شده و به سمت شیراز حرکت کردیم و در ساعت ۲۰:۰۰ به شیراز رسیدیم.

مرتبط:

سفرنامه تنگ سرخ یاسوج

سفرنامه بهشت گمشده ممسنی

دهان‌تان را شیرین کنید

بهترین و با ارزش‌ترین موادِ خاک ایران زمین را از زعفران، گلاب، هل و عسل گرفته تا مغزهای پسته، بادام و گردو را با هم ترکیب می‌کنند تا کام لذیذ شیرینی را به جان بنشانند؛ شیرینی‌هایی که به واسطه بهترین مواد، قیمت‌شان روز به روز بالا می‌رود.

ایرانیان همانطور که در آشپزی صاحب سبک هستند، شیرینی‌هایی هم  خلق کرده‌اند که همچنان در دنیا کم نظیر است و طعم و عطرهای متفاوتی در نقاط مختلف ایران دارد. شیوه آماده کردن شیرینی‌ها و مواد اولیه گران‌قیمتی که در آنها به کاربرده می‌شده، به شکلی بوده که طبقات مرفه جامعه از آنها استفاده می‌کردند و معمولا به پادشاهان سرزمین‌های دیگر پیشکش می‌شده است.

روایت‌هایی از تاریخچه برخی از شیرینی‌ها گفته می‌شود که هیچکدام مستند نیست. اما نکته جالب توجه شیرینی‌پزی در این خاک، گره خوردن آن با خانواده است؛ هنری که تبدیل به یک حرفه شده و نسل به نسل تاکنون ادامه پیدا کرده است.

این روزها هم که قیمت مواد غذایی از جمله پسته، بادام و زعفران روز به روز بالاتر می‌رود،  موجب شده برخی شیرینی‌ها به گران‌ترین نوع معروف شوند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌شود.

گران‌ترین شیرینی محلی ایران به «جوزغند» معروف است که به منطقه نراق تعلق دارد و تهیه آن ۱۵ روز زمان می‌برد. این شیرینی از میوه‌ای به نام هلو که هم‌خانواده «الگ» است یا آلوی بخارا ساخته می‌شود که طعم ترش و شیرینی دارد. برای درست کردن این شیرینی میوه‌ هلو را پوست می‌کنند تا سه روز در پشت بام‌ آفتاب بخورد و خشک شود، سپس هسته‌ آن را خارج می‌کنند و یک روز دیگر در آفتاب می‌ماند، بعد داخل این میوه را با مواد مخلوط تشکیل‌شده از بادام، شکر، هل، مغز هسته زردآلو و خاک قند پر می‌کنند.

در بین رزمندگان نراقی «جوزغند» معروف به نارنجک لُپی بود چون آن را درون دهان خود می‌گذاشتند و معتقد بودند بعد ازخوردنش در شکم منفجر می‌شود و انرژی خود را آزاد می‌کند. به نظر می‌رسد در گذشته‌های دورتر، محدودیت‌های زمان جنگ، افراد را مجبور می‌کرده دست به ساخت چنین محصولاتی بزنند. مطالعات نشان می‌دهد حلوا شکری هم از همان ابتدا بخصوص درعصر صفویه به عنوان یک جیره جنگی ساخته می‌شده.

قیمت جوزغند از ۱۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به نوع آن متفاوت است. قیمت  جوزغند الگ با مغز بادام ۳۲۰ هزار تومان است. جوزغند نراق در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران ثبت ملی شده است.

یکی دیگر از شیرینی‌های ایران با ارزش غذایی بالا نازک پسته قزوین است که زمانی پایتخت عصر صفویه بوده. اولین ماده تشکیل دهنده نازک پسته همان طور که از اسمش پیداست، پسته است. البته این نوع شیرینی با گردو یا کنجد هم تهیه می‌شود که با نام نازک گردو و نازک کنجد شناخته می‌شود. قیمت بسته ۷۰۰ گرمی نازک پسته ۱۱۰ هزار تومان است.

قزوین شیرینی‌های سنتی دیگری هم دارد و یکی دیگر از پرطرفدارترین و گران‌ترین شیرینی‌های این شهر باقلوا است. پسته، زعفران، هل و پودر بادام به کاربرده شده در این شیرینی قیمت آن را بالا و به چیزی حدود ۱۰۰ تا ۳۸۰ هزار تومان رسانده است.

البته نقاط دیگران ایران مثل شهر یزد هم باقلوای خاص خود را دارد. شاید باید به یزد عنوان پایتخت شیرینی ایران را داد به همین دلیل هم گفته می‌شود این استان جزو چهار استانی است که بالاترین میزان بیماران دیابتی را دارد. ارده و فرآورده‌های آن، نامش با سرزمین کویری ایران و خانواده گره خورده چرا که اغلب خانواده‌ها به شکل ارثی شغل شیرینی پزی و ارده‌سازی را ادامه می‌دهند.

در تهیه باقلوای یزد هم از پودر پسته، بادام و هل استفاده می‌شود و در نهایت با شهد  پوشش می‌دهند. قیمت این شیرینی هم بنا بر حجم بسته بندی آن از ۱۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۴۰ هزار تومان پیش می‌رود.  یکی دیگر از شیرینی‌های معروف یزد «لوز» است که آن هم انواع متفاوت دارد و شامل پسته‌ای، بادامی، نارگیلی و زعفرانی می‌شود. قیمت این شیرینی بنا بر طعم و وزن آن متفاوت است و از ۱۴۰ هزار تومان شروع می‌شود.

قطاب هم به شکل گلوله‌های خمیری لطیف است که داخلش را با هل، انواع مغزها و پودر قند پر می‌کنند. در گذشته فرم دادن به این نوع شیرینی ساعت‌ها وقت می‌برده است اما حالا با دستگاه درست می‌شود. پشمک، آب نبات قیچی، نبات و کیکی که به نام یزد است (کیک یزدی) هم از جمله شیرینی‌های دیگر این خطه هستند.

یزد سوهان‌های معروف  و نازکی هم دارد اما این شیرینی به عنوان معروفترین سوغات شهر قم شناخته شده و تاریخچه جالبی هم دارد. گفته می‌شود تاریخچه سوهان در قم به دوره قاجار برمی‌گردد. زمانی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (س) افتتاح شود، بزرگان قم مراسم باشکوهی برای افتتاح صحن برگزار کردند و از شاه وقت برای افتتاح دعوت کردند. شاه، جانشینی را برای شرکت در مراسم فرستاد. هنگام برپایی مراسم با توجه به آداب و رسوم آن دوره، هریک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه از صنایع دستی گرفته تا شیرینی پیشکش کردند. در بین بزرگان شخصی برای پیشکش سمنویی که به آن شکر اضافه کرده بود به نماینده شاه تقدیم کرد که او پس از صرف ناهار آن شیرینی را تست کرد و به ذائقه‌اش خوش آمد گفت: «این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد غذای مرا هضم کرد.» به این ترتیب از آن زمان نام سوهان روی این حلوا گذاشته و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد که البته در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود.

مواد اولیه سوهان شامل سمنو، هل، پسته و زعفران می‌شود و قیمت آن باتوجه به بسته‌بندی، نوع و وزن آن از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۲۹۰ هزار تومان هم می‌رسد. ساخت این شیرینی هم با خانواده گره خورده است و به صورت ارثی پیش می‌رود.

مزه مزه کردن هر شیرینی در تبریز هم یک بیت از شاعران بزرگ این سرزمین را به زبان می‌آورد مثل «قرابیه» که یکی از شیرینی‌های سنتی، پر آوازه و گران‌قیمت تبریز است. این شیرینی که به شکل کلوچه است از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و … تهیه شده و روی آن انواع مغزها ریخته می‌شود. معمولا تبریزی‌ها از این شیرینی برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می‌کنند و در اعیاد باستانی و مذهبی کاربرد دارد. قرابیه در طعم‌های مختلفی از جمله پسته‌ای، نارگیلی، گردویی در بازار وجود دارد. قیمت این شیرینی با توجه به نوع آن متفاوت است و بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان است. قرابیه تبریز هم در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است.

در بین شیرینی‌های ایران نمی‌توان از گز غافل شد. گز اصفهان و کرمان از نمونه‌های مرغوب با طعم اصیل هستند. تاریخچه مستندی درباره پیشینه گز وجود ندارد اما نقل شده قدمت این شیرینی به دوره صفویه می رسد و به پادشاهان کشورهای دیگر پیشکش می‌شده است. در گذشته از عصاره درخت انگبین برای تهیه گز استفاده می‌شده و با توجه به محدود بودن این مواد، در حال حاضر از مواد صنعتی برای تولید حجم زیاد گز استفاده می‌شود. گز هم انواع مختلف آردی و لقمه‌ای دارد و با توجه به درصد پسته و بادامی که در آن به کار برده شده، قیمت‌های متفاوتی دارد. قیمت یک بسته گز ۵۰۰ گرمی با ۴۰ درصد پسته ۱۸۰ هزار تومان است. شاید جالب باشد که بدانید استان اصفهان هم به واسطه شیرینی‌های لذیذی که دارد جزء یکی از چهار استانی است که بالاترین مبتلایان به دیابت را دارد.

خطه شمال ایران هم به خوراکی‌های لذیذش معروف است و گردشگرانی فقط برای تست این خوراک‌ها به این نقطه سفر می‌کنند. رشت شهر خلاق خوراک است که در یونسکو ثبت جهانی شده است.

برنج در آشپزی شمال ایران، اصل جدا نشدنی است و در شیرینی پزی هم حرف اول را می‌زند و از آرد آن برای تهیه انواع شیرینی‌ها استفاده می‌کنند.  در این بین رشته خوشکار، کلوچه فومن و لاهیجان از همه معروفتر هستند.  گفته می‌شود قدمت رشته خوشکار به ۳۰۰ سال پیش می‌رسد که در منطقه گسکرات به‌ویژه بخش «طاهر گوراب» صومعه‌سرا طبخ می‌شده و بهترین رشته‌ریزان (اصطلاحی برای افرادی که رشته این شیرینی را آماده می‌کنند) در این منطقه وجود دارد و حتی در برخی خانواده‌ها رشته ریزی به‌عنوان شغل آبا و اجدادی درآمده است. این شیرینی مخصوص سفره‌های افطار است. رشته خوشکار از دو محصول رشته و خوشکار تشکیل می‌شود. «رشته» همان ترکیب آرد، برنج، آب و شیر است که روی سینی مسی ریخته می‌شود و «خوشکار» ترکیبی از مغز گردو، شکر و دارچین است که با آن داخل رشته را پر می‌کنند. هر دانه این شیرینی بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود و معمولا خام آن در فریزر بیشتر گیلانی‌ها وجود دارد که سرخش می‌کنند و در شیره می‌غلتانند و همراه چای مصرف می‌کنند.

در منطقه مازندران هم شیرینی معروفی به نام «آغوزکنا» وجود دارد که آن هم از ترکیب آرد برنج و گندم، هل، زعفران و برخی از مواد دیگر درست می‌شود. همچنین از گردوی تازه در آن استفاده می‌کنند به همین دلیل قیمت آن از ۱۸۰ هزار تومان شروع می‌شود.

حالا نوبت شماست تا شیرینی معروف و گران قیمت منطقه خود را به این گزارش اضافه و آن را معرفی کنید.

منبع: ایسنا

ارگ بم، نماد صبر و صلابت

در حاشیه کویر لوت و در سرزمینی که مردمانش زندگی سختی با طبیعت پیرامون خود دارند، بنای کهن و با عظمت ارگ بم قرار گرفته است که نماد بزرگی و افتخار این دیار محسوب می‌شود.

ارگ تاریخی بم به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان با معماری شگفت‌انگیز و با قدمتی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله در حاشیه کویر لوت و نزدیکی شهر بم و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته که جزء مشهورترین بناها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگی کرمان و دنیا به شمار می رود.

ارگ بم، به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار مترمربع از گونه‌های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیده بانی تشکیل شده است.

شهر بم و ارگ آن از جمله قلعه‌های نظامی بسیار مهم و تاریخی محسوب می شوند که در میان قلعه عمارت حاکم نشین روی صخره‌ای طبیعی بنا شده که دارای پنج طبقه است و همگی از جنس خشت و گل؛ ستون‌ها و قوس‌های باقی‌مانده در قلعه بم، مغازه‌های نانوایی، روغن‌گیری و قفسه‌های خشتی در بازار قلعه، نشان از رونق گذشته آن دارد. سازه ارگ بم نمونه کاملی از شیوه‌های معماری ایران است.

شهسوار پور، فرماندار بم در گفت و گویی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در بم بیان کرد: با توجه به اینکه نوروزگاه در پنج شهرستان کشور برگزار شده باید این برنامه به نحو احسن اجرا شود همچنین باید تلاش کنیم تا نمود بسیار خوبی در کشور داشته باشد.

وی افزود: کمبود خانه‌های بوم‌گردی در شهرستان وجود دارد و میراث فرهنگی باید در راستای راه‌اندازی خانه بوم‌گردی کمک کند تا این خلأ را در شهرستان پر کنیم.

شهسوار پور ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از پر درآمد ترین مشاغل محسوب می‌شود که باید اداره میراث فرهنگی در این راستا سرمایه‌گذار جذب کند.

فرماندار بم  اضافه کرد: بازدید گردشگران در ۲۹اسفند تا ۲فرودین ۱۴۰۱ از مجموعه ارگ قدیم ۷۸۷ نفر، اقامت در هتل‌ها و مهمانپذیر وبوم گردی‌ها ۳۳۶ نفر و اسکان در آموزش و پرورش ۵۲۷ نفر بوده است.

در ادامه با گردشگران و مهمانان نوروزی در خصوص بازدید از شهرستان بم و ارگ تاریخی بم صحبتی داشتم.

خانمی که تمایل نداشت خود را معرفی کند گفت: از شیراز برای اولین بار به شهرستان بم سفر کرده و از جاذبه‌های آن بازدید کردم؛ بم شهرنخل و نارنج است که بوی بهارش انسان را سرمست کرده و دیدن این ارگ با عظمت تاریخی انسان را به وجد می‌آورد. مردمش هم خونگرم و شهرش بسیار زیبا است.

آقای احمدی یکی دیگر از گردشگران گفت: خیلی دلم می‌خواست  قبل از زلزله ۸۲ به بم سفر کنم ولی فرصت نشد؛ تصور می‌کردم الان با یک شهر زلزله‌زده و مردمی غمزده مواجه شوم ولی برعکس امروز می‌بینم شهر بم زنده و سر پا با مردمی شاد و همانند نخل‌هایش با صبر و استقامت است؛ ارگش هم که تاریخ بم را گویا است. راهنمایان گردشگری تاریخ را به زیبای بیان می‌کنند و شهر را بسیار زیبا دیدم.

منبع: ایسنا

نقش سوغات در حفظ ارزش‌های بومی و رونق گردشگری

یک کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سوغات و صنایع خاص بومی یک منطقه، با ایجاد یک حس خوب و تعلق خاطر در گردشگران، می‌توانند انگیزه آن‌ها را برای ماندن در مقصد افزایش دهند و موجب رونق گردشگری شوند.

افسانه احسانی به بررسی ویژگی‌های سوغات و اثرپذیری آن بر رونق گردشگری و ماندگاری گردشگر پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط  با برندسازی سوغات باید بگویم که برای هر گردشگر و مسافری از جمله خود من خرید یک سوغات که مربوط به همان منطقه باشد و دارای رنگ، بو و جنس همان خطه و یاد آور حوزه فرهنگی خاص آن نقطه باشد از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: بعدها با ورود به صنعت گردشگری این نیاز را در خود و دوستانم احساس کردم که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی وارد حوزه توان‌افزایی جوامع محلی شویم که در واقع بازآفرینی و واسطه‌سازی هنرهای سنتی و صنایع دستی آن‌ها به خصوص مواردی  که نمادهای فرهنگی داشتند، بود.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: به تجربه برایم ثابت شده است، روستاهایی که پیشرفت چندانی نداشتند و مسیر دسترسی آن‌ها چندان ساده  نبود و دور از مرکز بودند چطور گردشگران را به واسطه دیدن سازنده عروسک‌های بومی یا بافته‌ای که در آن منطقه تولید می‌شد و حتی برای دیدن مراحل ساخت آن آثار، به خود جذب می‌کردند وآن نقطه را به یک منطقه گردشگرپذیر به خصوص گردشگری تجربه‌گر تبدیل می‌کردند. پس می‌توان گفت که با اتکا به مشاهدات میدانی، سوغات تا چه میزان می‌تواند بر جذب گردشگر و ماندگاری آن  تاثیرگذار باشد.

ایجاد انگیزه در گردشگر نقش بسیار مهمی در افزایش مدت زمان حضور او خواهد داشت

احسانی در خصوص افزایش مدت زمان حضور گردشگر در منطقه به واسطه سوغات و صنایع دستی تصریح کرد: با در نظرگرفتن فرآیند ساخت سوغات فرهنگی و به نوعی مواجه کردن گردشگر با فرآیندهای جمع‌آوری مواد و مصالح مربوطه در همان منطقه تا تولید آن محصول و ایجاد یک برنامه‌ریزی صحیح در قالب گردشگری تجربه‌گرا، می‌توان مدت زمان حضور گردشگر در منطقه را افزایش داد.

وی عنوان کرد: گردشگران می‌توانند از کارگاه‌های صنایع‌دستی و همینطور تولیدات سوغات بازدید کنند و قطعا این بازدید می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا مدت زمان بیشتری را در محل حضور داشته باشند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا سفرشان روح، حس و معنای بیشتری دریافت کند و به عبارتی احساس تعلق خاطر نسبت به آن منطقه  در آن‌ها شکل گیرد.

blank

 

مراکز اقامتی کمتر از محصولات بومی منطقه استفاده می‌کنند

این کارشناس گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص مزایای استفاده از سوغات و صنایع دستی بومی در مراکز اقامتی تشریح کرد: مسلما عرضه این محصولات و نمایش آن‌ها  در موزه‌ها، هتل‌ها و محل‌هایی که گردشگران رفت‌وآمد دارند می‌تواند بسیار موثر باشد؛ به خصوص که اگر این محصولات، کاملا بومی همان منطقه  باشند.

احسانی اضافه کرد: البته امروزه با وجود اینکه اکقر اقامتگاه‌ها سعی دارند تا از صنایع‌دستی در مراکز خود استفاده کنند اما متاسفانه شاهد این امر هستیم که صنایع‌دستی استفاده شده مربوط به به آن خطه نیست.

وی ادامه داد: همچنین چه بهتر که این محصولات در جایی استفاده و یا عرضه شود که قابلیت دید بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال در لابی مکان‌های اقامتی و نقاطی که گردشگران انتظار می‌کشند و حتی در نزدیکی محل صرف غذا و یا در جایی که مهمانان نشسته‌اند و فرصت کافی برای تماشا دارند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

چه شاخص‌هایی باید در ساخت سوغات به کار رود؟

این کارشناس صنایع‌دستی در خصوص جایگاه صنایع‌دستی در سوغات خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سوغات را به دو دسته خوراکی‌ها و مواردی که قابلیت نگهداری دارند مانند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تقسیم کنیم،  باید بگویم که حتما صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای در سوغات دارد.

احسانی اظهار کرد: این دو مورد مکمل هم هستند، البته در برخی موارد هنر صنایع‌دستی در قالب غذا و خوراک هم دیده می‌شود. برای مثال بومیان استان فارس با ماده‌ای به نام قارا یا چیزی شبیه به قره قروت اشیایی چون اسب و شتر می‌سازند و به نوعی یک صنایع‌دستی خلق می‌کنند. این دو را نمی‌توان جدا ازهم دسته‌بندی کرد و هر دو نوع سوغات ارزشمند هستند، اما بهتر اینکه آن سوغات همیشه دیده شود و یادآور خاطرات سفر باشد.

وی افزود: البته مقالاتی در این زمینه نوشته شده که متمرکز بر ذکر برخی شاخص ها در ساخت سوغات هستند. در این شاخص‌ها گفته شده است که سوغات به خصوص برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند باید کوچک و قابل حمل باشد، سبک باشد، به راحتی بسته‌بندی شود، کاملا یادآور خطه فرهنگی و فرهنگ منطقه و در آخر دارای قیمت مناسبی باشد.

این کارشناس گردشگری در خصوص جایگزینی سوغاتی‌های قابل حفظ و نگهداری به جای خوراکی‌ها، خاطرنشان کرد: این دو را نمی‌توان از یکدیگر تفکیک کرد و خوراکی‌ها به خصوص که اگر خوراکی‌های بومی باشند از ارزش بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به خوبی گویای تنوع فرهنگی خاص منطقه باشند. ما هنوز به اندازه کافی روی خوراکی‌های محلی خود، غذاهای محلی و سوغات محلی  آنطور که باید تمرکز نکرده‌ایم هرچند بعضی استان‌ها اقداماتی انجام می‌دهند اما با توجه به تنوع فرهنگی که در کشور داریم هنوز جزئیات بسیاری هستند که شناسایی نشده‌اند و قابلیت نقد و بررسی بسیار دارند.

blank

 

در تولید سوغات انواع ذائقه‌ها در نظر گرفته شود

احسانی در مورد تاثیرات سوغات بر رونق اقتصادی گفت: این مسئله به اینکه چه سوغاتی مد نظر است، بستگی دارد. برخی از سوغات‌های فرهنگی همچون فرش، جاجیم و بافتنی‌ها که تولید زمان بری دارند و دارای هزینه تولید بالا هستند قاعدتا با صنایع دستی و سوغاتی  که سریعتر تولید می‌شوند و دارای مواد اولیه ارزان هستند، متفاوت خواهند بود.  به هر حال این طیفی است که باید همه آن‌ را در نظر بگیریم و نباید خود را به انواع خاصی از گردشگران محدود کنیم.

وی ادامه داد: باید برای انواع سلیقه‌ها راه و چاره داشته باشیم. ما می‌توانیم برای بخشی که جمعیت کمتری دارند میزان تولید پایین‌تر داشته باشیم، اما در مجموع باید همه نوع ذائقه‌ را در نظر بگیریم تا به مرور این ذائقه‌سازی شکل بگیرد. به شخصه معتقدم که آگاهی می‌تواند سلیقه را تغییر دهد و اگر مسیر را با آگاهی و ذائقه‌سازی پیش ببریم به دست‌آوردهای بالاتری خواهیم رسید.

منبع: ایسنا

«اکسپو دوبی» چقدر بازدید داشت؟

آمار بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در آستانه پایان این رویداد از مرز ۲۰ میلیون بازدید فراتر رفت.

به نقل از نشنال، مجموع بازدیدها از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در کمتر از ۱۰ روز به پایان این نمایشگاه عظیم به نزدیک ۲۱ میلیون بازدید رسید.

این نمایشگاه جهانی در آخر هفته اخیر حدود ۱.۸ میلیون بازدید را به ثبت رساند تا رکورد بیشترین بازدید از این نمایشگاه در بازه زمانی یک‌هفته‌ای شکسته شود.

شماری از برنامه‌ها در هفته اخیر به افزایش آمار بازدید کمک کرده است با این حال هنوز برنامه‌های جدیدی در روزهای آینده به اجرا گذاشته خواهند شد.

روز شنبه آمار بازدید از اکسپو دوبی ۲۰,۸۱۹,۱۵۵ و آمار بازدید مجازی ۱۹۷ میلیون اعلام شد. مسوولان برگزارکننده این نمایشگاه شش‌ماهه، پیش از آغاز نمایشگاه، بازدید ۲۵ میلیونی را در نظر گرفته بودند.

معاون ارتباطات اکسپو دبی ۲۰۲۰ معتقد است دستیابی به چنین آمار بازدیدی با توجه به همه‌گیری کرونا یک دستاورد ارزشمند است.

برگزاری کنسرت‌های محبوب و بازدید افرد سرشناس همچون شاهزاده ویلیام بریتانیا، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و نواک جوکوویچ نیز به افزایش تمایل مردم به بازدید از این نمایشگاه در چند ماه اخیر کمک کرده است.

همچون سایر اکسپوها، آمار بازدید از این نمایشگاه نیز در نیمه دوم برگزاری این رویداد افزایش یافته است. مسوولان اکسپو دوبی انتظار دارند آمار بازدید در روزهای پایانی با افزایش همراه شود.

منبع: ایسنا

۴۰ هزار نفر لحظه تحویل سال در حافظیه بودند

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که نوروز ۱۴۰۱ با حجم عظیمی از سفر روبه‌رو شده است، گفت: فقط در زمان تحویل سال، بیش از ۴۰هزار نفر از حافظیه (شیراز) بازدید کردند.

علی دارابی در نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور رییس جمعیت هلال احمر برگزار شد، با بیان این که فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر بعد از نوروز و در طول سال ادامه خواهد داشت، گفت: ارزیابی سفرهای نوروزی در دستور کار قرار دارد. ان‌شاءالله با واکسیناسیونی که در سطح کشور انجام شده است، شاهد سفرها در تمام سال خواهیم بود.

دارابی افزود: با حجم عظیمی از سفرها روبه‌رو هستیم و با توجه به این‌که دولت سیزدهم، دولت مردمی است و ملاک ارزیابی‌ها ارائه خدمات و رضایتمندی مردم است، امیدواریم خادمان خوبی باشیم.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به حضور گسترده مردم در شب تحویل سال در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی، گفت: ۲۶ پایگاه ثبت جهانی و ۱۰۰ پایگاه ملی داریم که مقصد سفرهای مردم در تعطیلات نوروز هستند. نزدیک به ۷۹۰ موزه در سطح کشور داریم که ۲۶۴ موزه مربوط به وزارت میراث‌فرهنگی است. این مجموعه‌ها در طول نوروز آماده خدمت به مردم هستند.

دارابی با اشاره به اقداماتی که پیش از نوروز برای آماده‌سازی پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی انجام شده است، افزود: در زمان تحویل سال فقط در حافظیه بیش از ۴۰هزار نفر از این مجموعه بازدید کردند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بنا به دستور مهندس ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ تلاش کردیم تا ازدحام برای دریافت بلیت شکل نگیرد.

دارابی همچنین گفت: بیش از دوهزار برنامه متنوع در پایگاه‌ها و بناهای تاریخی تحت نظر این وزارتخانه برگزار شده است. برای راهنمایان از دانشجویان، استادان و معلمان استفاده کردیم، به طور مثال در نوروز ۱۵۰ راهنما در تخت جمشید مستقر هستند.

منبع: ایسنا

۵۵ هزار بازدید از کاخ گلستان در ۵ روز

۵۴ هزار و ۸۹۳ بازدید از میراث جهانی کاخ گلستان در پنج روز انجام شده است.

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرد: از روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰  تا اول فروردین ماه امسال، ۵۴ هزار و ۸۹۳ بازدید در این مجموعه ثبت شده که بیشترین رکورد بازدید هم در روز اول فروردین ماه ۱۴۰۱ با ثبت ۳۶ هزار و ۳۲۲ بازدید، ثبت شده است.

کاخ گلستان در روز ۲۶ اسفندماه ۲۸۶۱ بازدید را ثبت کرده که این تعداد،  در روز جمعه ۲۷ اسفندماه به ۴۳۶۵ بازدید رسیده است.  در روزهای شنبه ۲۸ و یکشنبه ۲۹ اسفندماه نیز به ترتیب ۶۴۶۷ و ۴۸۷۸ بازدید در مجموعه کاخ‌های گلستان ثبت شده است.

در مجموع تعداد ۱۸هزار و ۵۷۱ بازدید از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا پایان روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ انجام شده است.

براساس آمار اعلام‌شده، در این پنج روز مجموعا ۱۷۴ بلیت به بازدیدکنندگان خارجی فروخته شده است.

ازدحام جمعیت در کاخ گلستان و دیگر مجموعه‌های تاریخی از جمله کاخ‌های نیاوران و سعدآباد درحالی صورت گرفته که به نظر می‌رسد با وجود ادامه کووید-۱۹ در کشور، ظرفیتی برای بازدیدهای نوروزی، پس از دو سال محدودیت‌های کرونا درنظر گرفته نشده است. هرچند یکی از شروط بازدید از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی واکسیناسیون کامل اعلام شده است.

باغ گلستان تنها میراث جهانی تهران است که در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و در نوروز امسال، همزمان با نورزگاه که موسیقی و آیین های محلی را به اجرا می‌گذارد، دو نمایشگاه آثار نادیده و کمتر دیده شده از مخزن کاخ گلستان با موضوع “درخت” را در چادرخانه و نمایشگاه شاهنامه‌های نفیس با رونمایی از نسخه شاهنامه بایسنقری و رشیدا را در حوضخانه برپا کرده است.

همچنین قرار است در ساعت ۲۰ پنجشنبه، چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ برنامه شبی با «باغ گلستان» که اجرای ویدئومپینگ با نمایش آثار نفیس از گنجینه کاخ گلستان در جداره بیرونی تخت مرمر است، انجام شود.

ساعت بازدید از مجموعه کاخ گلستان در تعطیلات نوروز از ۹ صبح تا ۱۹ است که فروش بلیت آن تا ساعت ۱۷:۳۰ انجام می‌شود.

منبع: ایسنا