نمایی از تکه‌های عظیم‌الجثه پاسارگارد در بزرگ‌ترین موزه جهان

تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی‌های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ و گذشته علاقه نداشته باشد به همین دلیل دیدن آنچه که از گذشته تا به امروز به یادگار مانده است هر فردی را به وجد می‌آورد.

به گزارش ایسنا، موزه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان سیر تحول تاریخی را در آن‌ها مشاهده کرد، از پیشرفت حاصل از گذر زمان متعجب شد و گاهی نیز به فکر فرو رفت.

۱۰ آگوست سالروز تاسیس موزه «لوور» است، یکی از مکان‌هایی که می‌توان ساعات‌ها در آن غرق گذشته شد و دنیای پیشرفته خارج از آن را به فراموشی سپرد. «لوور» بنایی کاملا مدرن در دل سازه‌ای کلاسیک است و همین مسئله هر ساله تعداد زیادی را به فرانسه می‌کشاند.

چیزی نزدیک به دو قرن از تاسیس این موزه که در ابتدا از آن به عنوان قلعه برای محافظت از شهر استفاده شده است می‌گذرد؛ این بنا بعدها تبدیل به کاخ سلطنتی می‌شود و پادشاهان زیادی قبل از این‌که «لوور» تبدیل به موزه شود در آن پادشاهی کرده‌اند که می‌توان لویی چهاردهم را آخرین پادشاهی دانست که از این بنا به عنوان اقامت‌گاه پادشاهی استفاده کرد.

ساختمانی که امروزه در پاریس به عنوان موزه «لوور» از آن یاد می‌شود در ابتدای امر به این وسعت و گسترگی نبوده است بلکه  در دوره‌های مختلف تاریخی پادشاهان و هنرمندان هر کدام بخشی را به این بنا اضافه کردند تا ساختمان موزه به شکل امروزی خود درآید. ناپلئون بناپارت و ناپلئون سوم از دسته افرادی بودند که برای افزایش اعتبار خود بخش‌هایی را به «لوور» اضافه کردند.

برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ در جریان انقلاب فرانسه از این بنا به عنوان موزه رونمایی شد و تنها با ۵۳۷ نقاشی، در دسترس عموم برای بازدید قرار گرفت و از آن روز به بعد موزه «لوور» به عنوان موزه عمومی تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

«لوور» با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع  در کنار رود سن، در مرکز شهر پاریس جا خوش کرده که به عنوان بزرگ‌ترین موزه جهان شناخته می‌شود و مشهورترین نقاشی‌ها را در خود جای داده است.

نمای بیرونی این موزه به سبک رومانسک ساخته شده که کاملا تاریخی و منحصر به فرد است و نمای داخلی آن نیز تماما از سنگ‌های مرغوب ساخته شده است. مساحتی حدود ۶ هکتار در موزه «لوور» متعلق به گالری‌هایی است که هفت هزار و ۵۰۰ نقاشی در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و بیشتر آن‌ها متعلق به هنرمندان فرانسوی است.

گالری‌های موزه «لوور» به هشت قسمت از جمله آثار کهن شرق نزدیک، مصر، یونان، روم و تمدن اتروسک، هنر اسلامی، مجسمه، هنر تزئینی، نقاشی، چاپ دستی و طراحی تقسیم می‌شود.

از دیگر بخش‌هایی که در سال ۱۹۹۳ در این مجموعه ایجاد شد می‌توان به مجموعه هنرهای اسلامی اشاره کرد که در سال ۲۰۰۲ رئیس جمهور وقت فرانسه تصمیم گرفت بخش هنرهای اسلامی به بخشی مجزا تبدیل شود، به دنبال این تصمیم رئیس بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی فرانسه  از سمت رئیس‌جمهور مامور ایجاد بخش هنر اسلامی شد که در این مجموعه بیشترین آثار متعلق به ایران است که جایگاه ویژه‌ای دارد.

موزه «لوور» از معروف‌ترین و حجیم‌ترین موزه‌های دنیا به شمار می‌آید که در چهار طبقه زیرزمینی میزبان ۳۵ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری  از کشورهایی هم‌چون مصر، ایران، اروپا و چندین کشور دیگر است.

از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار این موزه می‌توان به نقاشی «مونالیزا»، تابلوی «آزادی هدایتگر مردم»، نقاشی «بانو صخره‌ها»، مجسمه «هرمافرودیت خفته»، لوح حمورابی، مسجمه «نیم‌ تنه‌های پالمیرا»، مجسمه چوبی «مریم مجدلیه»، نقاشی «دختر حرم‌سرا»، نقاشی «عروسی در قانا»، تابوت‌های سنگی فنیقی، «عصای طلایی» شارل پنجم و «پرتره ژان دوم» که تاریخ‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد اشاره کرد.

اما آثار تاریخی کشور ایران جایگاهی ویژه و مخاطبان خاصی در بین دیگر آثار موجود در «لوور» دارد که در هشت سالن مختلف این موزه قابل رویت است؛ در سالنی که مختص به ایران است می‌توان مجموعه‌های حیرت‌انگیزی از آثار باستانی کشورمان از نقاشی‌های رنگ روغن عصر ناصری گرفته تا تکه‌های عظیم‌الجثه پاسارگارد را مشاهده کرد.

ورودی موزه «لوور» خود یکی از شگفتی‌های این مجموعه تاریخی، فرهنگی و هنری به حساب می‌آید؛ هرمی که در سال ۱۹۸۹ در ارتفاع تقریبی ۲۱ متر و طولی نزدیک به ۳۵ متر از شیشه و فلز ساخته شد و در حال حاضر یکی از معروف‌ترین عناصر پاریس به شمار می‌آید که تنها نیست و سه هرم دیگر با اندازه‌هایی کوچک‎تر حیاط ناپلئون را احاطه کرده‌اند.

این هرم فلزی- شیشه‌ای توسط معماری غیر فرانسوی به نام «آی.ام.پی» ساخته شد که تضاد میان اروپای مدرن و تاریخی در دنیای امروز را بیش از پیش به تصویر می‌کشد و در مقایسه با پروژه‌های معروفی که در پاریس وجود دارد از پویایی بالایی برخوردار است.

این سازه که به هرم «پی» شهرت دارد از شبکه‌های در هم آمیخته فولادی که از داخل به هم پیوسته‌اند و با شیشه‌های منعکس کننده نور پوشانده شده‌اند، ساخته شده و شامل ۶۱۲ قطعه شیشه‌ لوزی است که از سمت دیگر و در جهت مخالف تا طبقه زیرین ادامه دارد و برای این‌که نور بیشتری را به پایین منتقل کند به شکل لوزی طراحی شده است.

طراح این سازه امیدوار بود که از طریق احداث یک هرم شفاف بتواند در عین ایجاد کم‌ترین مزاحمت بصری در نمای بناهای قدیمی مجموعه به فضای زیرزمینی روشن دست یابد. در جریان تکامل ایده، او توانست فضای زیرزمین را از طریق سه راهرو به ساختمان اصلی مربوط کند؛ «پی» با بهره‌گیری از سه هرم شیشه‌ای کوچک‌تر توانست هم نور را به داخل راهروها هدایت کند و هم راه‌های دسترسی بازدیدکنندگان به داخل راهروها فراهم کند.

افراد زیادی هستند که آروزی سفر به پاریس و بازدید از این مکان تاریخی، فرهنگی و هنری را دارند و  به همین دلیل است که این موزه در اغلب اوقات یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های پاریس و جهان به شمار می‌آید و سالانه چیزی نزدیک به سه و نیم میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

منبع خبر:ایسنا

حوض د‌‌‌‌ختر گبر، اولین سنگ قبر ایران د‌‌‌‌ر اقلید‌‌‌‌

تاریخی ترین استان ایران را می ‌توان فارس نامید‌‌‌‌، تمامی جاذبه ‌های تاریخی موجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر این استان خود‌‌‌‌ گواه این امر هستند‌‌‌‌، از تخت جمشید‌‌‌‌ گرفته تا حافظیه.
یکی از شهرهای شمالی استان فارس و یکی از مناطق کوهستانی و سرسبز د‌‌‌‌ر اینجا، شهری به اسم اقلید‌‌‌‌ است. د‌‌‌‌ر گذشته، جاد‌‌‌‌ه شاهی که راه اصلی اصفهان ـ شیراز بود‌‌‌‌ از اینجا می ‌گذشته و به همین سبب نقش پررنگ تری از سایر شهرستان ‌ها د‌‌‌‌ر سزمین پارس ایفا می ‌کرد‌‌‌‌. این شهر زمانی گوشه ‌ای از شاهنشاهی هخامنشیان به نام آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش به شمار می‌ رفت. به استناد‌‌‌‌ آثار تاریخی و سفرنامه‌ های جهانگرد‌‌‌‌ان، اقلید‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وران پیش از اسلام نیز شهری آباد‌‌‌‌ و مطرح بود‌‌‌‌ه است، از این‌ رو این شهر ارزش بسیار از نظر تاریخی د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.
و اما ماجرای عجیب اقلید‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر مرکز شهر د‌‌‌‌رست د‌‌‌‌ر سینه کوه است، د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌ل سنگ فضایی د‌‌‌‌و پله ای تراشید‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌ه که د‌‌‌‌ر میان آن گود‌‌‌‌الی به ارتفاع
سی سانتی متر حفر شد‌‌‌‌ه است که مشهور به حوض د‌‌‌‌ختر گبر می ‌باشد‌‌‌‌. حوضچه د‌‌‌‌ختر گبر از یاد‌‌‌‌مان های د‌‌‌‌وره ساسانی و مرتبط به استود‌‌‌‌ان‌ های بالای تپه سنگی قلات است. د‌‌‌‌رواقع این اثر تاریخی یکی از مراسم تد‌‌‌‌فین د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وره باستان بود‌‌‌‌ه و از آن به عنوان اولین سنگ قبر ایران یاد‌‌‌‌ می شود‌‌‌‌.
یکی از د‌‌‌‌یواره‌های این قبر باستانی، کتیبه ای است که تاریخ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. بر اساس استاد‌‌‌‌ تاریخی این د‌‌‌‌خمه جزء قلعه ای د‌‌‌‌ر بالای تپه بود‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌خمه د‌‌‌‌ر اصل آرامگاهی محصور است، به این ترتیب می توانستند‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر حوض سنگی یک نفر را به راحتی با زانوی جمع شد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌فن کنند‌‌‌‌. با توجه شواهد‌‌‌‌ موجود‌‌‌‌ از این د‌‌‌‌ست این محل شباهت بسیاری به مقبره های امروزی د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.

منبع خبر:خبر جنوب

خون اژد‌‌‌‌ها را د‌‌‌‌ر رامهرمز ببینید‌‌‌‌ !

چشمه‌های قیر ماماتین از جاذبه‌های گرد‌‌‌‌شگری شهرستان رامهرمز است که د‌‌‌‌ر فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسید‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. این چشمه ها که به شکل تنورهای نانوایی می باشند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌و طرف یک مسیل کم‌آب با مصالحی مانند‌‌‌‌ قلوه سنگ و ملات ساروج قرار گرفته اند‌‌‌‌، د‌‌‌‌ر ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز واقع شد‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌.این چشمه که به باور اساطیری مرد‌‌‌‌م رامهرمز خون اژد‌‌‌‌هایی است که د‌‌‌‌ر جنگ با اسفند‌‌‌‌یار رویین‌تن به هلاکت رسید‌‌‌‌، هنوز از چشمه‌های قیر ماماتین می‌جوشد‌‌‌‌. بررسی لوح‌هایی که د‌‌‌‌رتخت‌جمشید‌‌‌‌ به د‌‌‌‌ست آمد‌‌‌‌ه نشان می‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌ هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود‌‌‌‌ را می ساختند‌‌‌‌.
د‌‌‌‌ه چشمه قیر با مصالحی مانند‌‌‌‌ قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌و طرف یک مسیل کم آب قرار د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌. آب که با نفت ترکیب شد‌‌‌‌ه از چشمه‌های سیاه رنگ می‌جوشد‌‌‌‌ و با آب رود‌‌‌‌خانه ای به نام رود‌‌‌‌ زرد‌‌‌‌ رامهرمز ترکیب می‌شود‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر نهایت وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد‌‌‌‌ به زمین های کشاورزی می‌رسد‌‌‌‌. ایرانیان از خون اژد‌‌‌‌ها یا همان قیر جوشید‌‌‌‌ه از زمین برای ساختن بناهای تاریخی و ظروف استفاد‌‌‌‌ه می‌کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌. کشف این ظروف ساخته شد‌‌‌‌ه از قیر د‌‌‌‌ر تپه چغامیش د‌‌‌‌زفول مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد‌‌‌‌ مسیح نشان می د‌‌‌‌هد‌‌‌‌ که قیر د‌‌‌‌ر بعضی از بناهای تاریخی عیلامی نیز کاربرد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اشته است.
روستای گرد‌‌‌‌شگری ماماتین به فاصله ۳۶ کیلومتری شمال خاوری رامهرمز واقع شد‌‌‌‌ه است . وجود‌‌‌‌ چشمه های قیر جوشان که از اعماق زمین جوشید‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ر طرفین رود‌‌‌‌خانه ماماتین به وفور وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و همچنین پد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه تشکوه رامهرمز (کوه آتشین) اولین کاشفان نفت را به این منطقه کشاند‌‌‌‌ .

منبع خبر:خبر جنوب

ثبت ۲ اثر معنوی ماهشهر

رئیس اداره میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ملی ۲ اثر معنوی بندر ماهشهر در آثار ناملموس کشور را به استاندار خوزستان ابلاغ کرد.

سارا عبادی افزود: شهرستان بندر ماهشهر در جنوب استان خوزستان به دلیل واقع شدن بین خشکی و دریا (محدوده ساحلی) و تاثیرپذیری از این ظرفیت ها دارای ویژگی‌های طبیعی خاص و منحصر به فرد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بندر ماهشهر گفت: از جمله مهمترین ویژگی‌های طبیعی منطقه وجود خورهای بندر ماهشهر است که در نتیجه هزاران سال جذر و مد و پیشروی آب دریا در سواحل پدید آمده‌اند.

عبادی با بیان اینکه خورها همواره نقش و تاثیر بسزایی در شیوه معیشت و زندگی ساکنان منطقه داشته و دارند افزود:از قدیم تاکنون در میان شیوه‌های معیشتی مردمان این دیار، صیادی جایگاهی خاص و اهمیت بسیار زیادی داشته است.

وی افزود: هرچند از دیرباز صیادی در خور به روش‌های مختلف انجام شده است، اما ۲ روش ماهیگیری یعنی روش «دست‌اشکن» و روش «آلات» به سبب ویژگی‌های محیطی در این منطقه بسیار مورد توجه بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر گفت: منحصر به فرد بودن، قدمت فراوان، کاهش آسیب‌های محیطی و زیست محیطی نسبت به دیگر روش‌های صیادی، معرفی اصولی و دقیق، تلاش در راستای حفظ و ماندگاری سنت‌ها و روش‌های کهن ماهیگیری و دلایل فراوانی از این قبیل سبب شد تا این ۲ اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شوند.

عبادی گفت: مراتب ثبت ملی «مهارت ماهیگیری به روش سنتی دست‌اشکن» به شماره ۱۷۰۰ و «مهارت ماهیگیری به روش سنتی آلات» به شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده‌ و ثبت آنها اخیرا از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

وی از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرماندار ماهشهر، انجمن دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس و صیادان بومی به دلیل پشتیبانی، حمایت و همکاری در ثبت ملی این ۲ اثر تشکر کرد.

اسلکه تاریخی خور غزاله، انبارهای شرکت نفت ، دهستان جراحی و نخلستان های آن ، سواحل دریا شامل پارک‌های ساحلی دریاچه نمک و ساحل بندر امام و ساحل مجیدیه، خورها و جزایر شامل خور سیف، غزاله، بی‌حد و جزایر بُنه، قبر ناخدا و دارا را می توان به عنوان جاذبه های شاخص گردشگری بندرماهشهر برشمرد.
همچنین جاذبه‌های گردشگری طبیعی شامل مولح، لوریان، مش انبر، شرایع ، رودخانه جراحی و نیز امکان مذهبی شامل بقعه حمزه ، بقعه سیدصالح و سید یحیی، قدمگاه ویس از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ماهشهر دارای بیشترین خور در کشور است و تنها شهرستانی است که دارای چهار بندر است.

بندر ماهشهر در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

منبع خبر:ایرنا

۱۰ شهر خنک ایران که از گرمای تابستان می‌توانید به آنها پناه ببرید!

تابستان بهترین فرصت برای سفر به اقصی نقاط کشور و آشنایی با فرهنگ‌ها و رسوم متفاوت است. شاید شما هم ترجیح می‌دهید در روز‌های گرم سال سفری به خنک‌ترین شهر‌های کشورتان داشته باشید و در کنار آشنایی با آداب و رسوم مردمشان، همراه با خانواده لحظات خوبی را بگذرانید. در این گزارش با ما همراه شوید تا سفری کوتاه و مجازی به خنک‌ترین شهر‌های ایران زیبا داشته باشیم.

چالدران

اولین ایستگاه ما جایی بجز شهر بدون کولر کشور نیست در اصل از گذشته تا به امروز آوازه یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی تا اندازه‌ای با مؤلفه خنک بودن سر زبان ها افتاده که بسیاری از افراد، آن را به عنوان شهر بدون کولر می‌شناسند. این شهرستان  امروزه با نام چالدران شناخته می‌شود.چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. این شهرستان از ۲ بخش، ۷ دهستان و ۲ شهر تشکیل شده است؛ شهر‌های شهرستان چالدران با نام‌های آواجیق و سیه چشمه شناخته می‌شوند.از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چالدران می‌توان به آبشار عرب دیزج، مقبره شیخ صدرالدین، غار چهل‌پله خضرلو، قره کلیسا، دریاچه سد بارون، تالاب ناور، کلیسای زور زور و آرامگاه ساندوخت اشاره کرد.اگر قصد دارید به شهرستان چالدران سفر کنید بهتر است  ابتدا به استان آذربایجان غربی سفر کنید و سپس به سمت شهر خوی بروید. شهر سیه چشمه در ۹۰ کیلومتری خوی قرار گرفته است.

سقز

سقز یکی از شهر‌های استان کردستان در ناحیه‌ای کوهستانی و مرتفع بین ارتفاعات نامنظم رشته کوه زاگرس قرار گرفته است  که می‌تواند مقصد مناسبی برای افرادی که در تابستان به سفر می‌روند، باشد.نام سقز از نام قوم سکا گرفته شده است. سکا‌ها دسته‌ای از مردمان کوچ‌نشین ایرانی‌تبار بودند و قدمتشان به پیش از هخامنشیان برمی‌گردد.در سفر به سقز می‌توان از روستای مولان آباد (واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب سقز)، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق، مسجد شیخ مظهر سقز، روستای شمسه (در ۶۵ کیلومتری سقز)، روستای ترجان (در ۶۰ کیلومتری سقز)، غار سورآوا، قلعه تاریخی زیویه، مسجد دو مناره، حمام حاج صالح و مجموعه بازار قدیمی سقز بازدید کنید.

blank

زرینه

زرینه یکی دیگر از شهر‌های استان کردستان است. این شهر در بخش کرفتو شهرستان دیواندره قرار گرفته و با دمای میانگین ۷/۶ درجه سانتیگراد بالای صفر یکی از شهر‌های سردسیر کشور به حساب می‌آید.

بستان آباد

یکی دیگر از پیشنهاد‌های ما به مسافران تابستانی، سفر به شهر بُستان‌آباد است. بُستان‌آباد یکی از شهر‌های شرقی استان آذربایجان شرقی است. این شهر که در محل استقرار شهر باستانی اوجان بنا شده، در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر قرار گرفته است.از جاذبه‌های گردشگری بُستان‌آباد می‌توان به تالاب قوریگل، غار آغ بولاغ وچشمه قونسورسو اشاره کرد.

ارومیه

شهر ارومیه یکی دیگر از سردسیرترین شهر‌های کشور به حساب می‌آید. این شهر مرکز استان آذربایجان غربی و دهمین شهر پرجمعیت کشورمان است. از نام‌های قدیمی شهر ارومیه می‌توان به رضائیه و طبارما اشاره کرد.دریاچه بز سینه، تک قله مرتفع چهل مرد شهیدان، بازار تاریخی ارومیه، مسجد جامع ارومیه، بنای سه گنبد، پارک جنگلی شیخ تپه، چشمه آبگرم هفت آباد، چشمه آب معدنی کوه زنبیل، آبشار سوله دوکل، دره‌ قاسملو، موزه ارومیه، دریاچه مارمیشو، دریاچه ارومیه، قلعه کاظم داشی، قلعه تاریخی پشت قلعه، خانه انصاری، کلیسای پطروس پولس، مسجد مناره، امامزاده بی‌بی معصومه، مسجد اعظم ارومیه، کلیسای سیر و آبشار سولک از جاذبه‌های گردشگری شهر ارومیه هستند.

blank

شهرکرد

یکی دیگر از شهر‌های سردسیر کشورمان با نام شهرکرد ملقب به بام ایران شناخته می‌شود. از نام‌های دیگر شهرکرد می‌توان به دهکُرد، دهکردین و دژکرد اشاره کرد.

شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آبشار دره عشق، آبشار زرد لیمه، قلعه دزک و پارک ملی تنگ صیاد اشاره کرد.

اردبیل

نوبتی هم که باشد نوبت اردبیل است. شهر اردبیل که در گذشته با نام‌های آرتاویل، شهر مقدس، دارالارشاد، دارالملک و دارالامان شناخته می‌شد، در مرکز استان اردبیل قرار گرفته است. اردبیل در حدود ۵۰۰۰ سال پیش تبدیل به شهر شد. این شهر یکی از سردسیرترین شهر‌های ایران به حساب می‌آید و از جاذبه‌های گردشگری آن باید از کاروانسرای سنگی صائین، شهر یری، تپه نادری، مجموعه بقعه شیخ امین‌الدین جبرئیل، مسجد جامع اردبیل یا جمعه مسجد، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، جنگل فندق‌لو و پیکره سنگی بابا داوود نام برد.

ماسوله

ماسوله یکی دیگر از شهر‌های سردسیر ایران است. این شهر در جنوب غربی استان گیلان قرار گرفته و کالبد آن از ارتباطات پیچیده و ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی این زیستگاه کهن تأثیر پذیرفته است. این کالبد ساختاری به نوعی در دل طبیعت اطرافش قرار گرفته است که گویی پلکان‌های بزرگی از کوه به دره کشیده شده‌اند و در واقع می‌توان گفت ماسوله یک باغ شهر تاریخی است.

blank

آلاشت

در اینجا سری به یکی از سردسیرترین نقاط استان مازندران می‌زنیم. این نقطه استان مازندران با نام آلاشت شناخته می‌شود،آلاشت یکی از شهر‌های شهرستان سوادکوه است و در سفر به این شهر از موزه مردم‌شناسی شهر بازدید کنید؛ نام آلاشت به معنای آشیانه عقاب است.

همدان

یکی دیگر از شهر‌های سردسیر کشورمان، همدان است. این شهر در استان همدان قرار گرفته و از کهن‌ترین شهر‌های جهان به حساب می‌آید.

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد.

از جاذبه‌های گردشگری همدان می‌توان به تپه هگمتانه، مجسمه شیر سنگی، گورستان پارتی، گنج‌نامه، بقعه خضر، گنبد علویان، برج قربان، پل آبشینه و مسجد جامع همدان اشاره کرد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

۹ نکته درباره ریه‌های تنفسی ایران در غرب کشور

بر اساس تعریف فائو جنگل عبارت است از عرصه‌ای که عمدتا از درخت و درختچه پوشیده شده و میزان تاج پوشش درختی آن بیش از ۱۰ درصد و مساحتش بیش از نیم هکتار است بر اساس این تعریف جنگل‌های ایران ۸.۸ درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند

به گزارش ایسنا، جنگل‌های ایران در پنج ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری در شمال، ناحیه رویشی زاگرسی بر پهنه رشته کوه‌های زاگرس درغرب کشور، ناحیه رویشی ارسباران در بخشی از استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل، ناحیه رویشی خلیج عمانی در حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان و ناحیه رویشی ایران تورانی در نواحی مرکزی و شرقی کشور گسترده شده‌اند. در ادامه به ۹ نکته درباره جنگل‌های زاگرس اشاره شده است.

*بر اساس برخی منابع قدمت جنگل‌های بلوط زاگرس ۵۵۰۰ سال است.

*ایجــاد و گستـرش جنگل در زاگرس به دلیل بارندگی‌های ناشی از استقرار سیستم مدیترانه‌ای و دریای سیاه است که با در برگرفتن ۶ میلیون هکتار معادل ۴۱.۹ درصد جنگل‌های کشور از ناحیه سردشت آذربایجان‌غربی تا فیروز آباد فارس امتداد دارد.

*یکی از معیارهای تعیین مرز این ناحیه، گونه گیاهی غالب آن (بلوط ایرانی) است اما سایر گونه‌های اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است.

*جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای برداشت چوب بهره‌برداری کرد. از این‌رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار می‌گیرند.

*حفاظت آب و خاک کارکردهای مهم جنگل‌های زاگرس هستند که با توجه به غالب بودن آب و هوای خشک و نیمه خشک در کشور از اهمیتی انکار نشدنی برخوردار هستند.

*وجود پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی و باران‌های مناسب باعث شده تا زاگرس با تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی حدود ۴۰ درصد از آب کشور را تأمین کند.

*تولید گیاهان دارویی یکی دیگر از فواید این ناحیه رویشی است همچنین تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها، تعدیل آب و هوا، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، تنوع زیستی و طبیعت‌گردی از کارکردهای دیـگر جـنگل‌های این ناحیه رویشی است.

*تغییر کاربری اراضی جنگلی به زراعت دیم، کم‌توجهی و انگیزه کم بخش زیادی از ساکنان عرصه‌های جنگلی زاگرس به حل مسائل جنگل، فرهنگ نادرست گردشگری درطبیعت، آتش‌سوزی‌های طبیعی وعمدی ازعوامل مؤثر در تخریب جنگلهای زاگرس هستند.

*بر اساس گزارش سایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال حاضر برنامه‌ای پنج ساله برای حفاظت و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس تدوین شده است که توسعه عملیات آبخیزداری، افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی در اولویت این برنامه هستند.

منبع خبر:ایسنا

سوغات محبوب کرمانشاه؛ از جعبه‌های چوبی دیروز تا جعبه‌های مقوایی امروز

نان برنجی را گل سرسبد سوغاتی های کرمانشاه می دانند. سوغاتی که بواسطه شهرت گسترده آن در میان مردم ایران، به یکی از معروفترین برندهای کرمانشاه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هر کرمانشاهی اگر هر روز هم گذرش به بازار سنتی کرمانشاه بیفتد، باز عطر دلاویز نان برنجی زعفرانی با روغن ناب کرمانشاهی، مست کننده است، چه برسد به گردشگری که اولین بار پایش را به این شهر گذاشته و سری هم به بازار سنتی کرمانشاه زده است.

آوازه این سوغاتی خوشمزه و لذیذ کرمانشاهی به جای جای ایران رسیده و گردشگرانی که به کرمانشاه می آیند، حتی اگر تاکنون چند بار به این شهر سفر کرده باشند باز نان برنجی را یکی از بهترین گزینه ها برای سوغات می دانند و با خود به همراه می برند. مگر می شود گردشگری به کرمانشاه بیاید و از خیر بردن نان برنجی به عنوان سوغات برای دوست و آشنایان شهر و دیارش بگذرد.

محبوبیت نان برنجی کرمانشاه به خارج از مرزها رسیده

“آنطورها که از قدیمی‌های خانواده شنیده ام، از آنجایی که کرمانشاه از دیرباز شاهراه سفر به عتبات عالیات محسوب می شده، لذا مردم میهمان نواز استان برای اینکه بتوانند تغذیه ای قوی و با ماندگاری بیشتری را به عنوان توشه راه به زائرین بدهند، از بیش از ۱۵۰ سال پیش شیرینی نان برنجی را تولید کردند.”

اینها را محسن صفایی یکی از پیشکسوتان تولیدکننده نان برنجی در کرمانشاه که پیشه نان برنجی پزی بیش از ۵۵ سال است در چند نسل خانواده آنها تداوم دارد، می گوید.

وی گفت: نان برنجی از قدیمی ترین و پرفروش ترین سوغات ها در ایران به شمار می رود که در اکثر نقاط ایران شناخته شده است.

صفایی افزود: شهرت نان برنجی کرمانشاه به واسطه طعم لذیذ و قیمت مناسبش بگونه‌ای است که بخش اعظم نان برنجی را که تولید می‌کنیم به استان های دیگر صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: محبوبیت این سوغات کرمانشاهی تا جایی است که گاها سفارشاتی را نیز از دیگر کشورها همچون کانادا، عراق و… داریم و قسمت کمی از تولیداتمان را نیز صادر می کنیم.

این پیشکسوت تولید کننده نان برنجی در ادامه بااشاره به استقبالی که همواره مسافران و گردشگران از این سوغات ناب کرمانشاهی دارند، عنوان کرد: کرمانشاه استانی زیبا و پر از جاذبه های دیدنی است و از سوی دیگر مردم این استان مردمان خوش خوراکی هستند که در کنار نان برنجی، انواع سوغات های خوشمزه همچون نان شکری، نان خرمایی، کاک، روغن حیوانی و … را تولید می کنند، برای همین گردشگرانی که به این استان سفر می کنند درپایان بازدیدهای خود می توانند برای تهیه سوغات با خیال راحت اقدام کنند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی تعداد نان برنجی پزهای کرمانشاه در مناطق مختلف شهر زیاد شده، اما بیشتر تمرکز نان برنجی پزی های کرمانشاه در ورودی راسته بازار زرگرها واقع در بازار سنتی است.

قدمت ۱۵۰ ساله نان برنجی

علیرضا مرادی بیستونی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز بابیان اینکه از دیرباز سوغات هر منطقه بنا به رواج برخی محصولات در آن منطقه ایجاد شده، اظهار کرد: نان برنجی نیز از جمله سوغاتی های اصیل در کرمانشاه است که با توجه به وجود کشتزارهای برنج گیلانغرب در زمان های گذشته و روغن حیوانی در این استان، تولید شده است.

وی در خصوص قدمت این سوغات نیز گفت: هنوز مشخص نیست که این سوغاتی دقیقا از چه زمانی در کرمانشاه درست شده، اما از حدود ۱۵۰ سال پیش اولین بار از نان برنجی به عنوان سوغات کرمانشاه نام برده شده است.

کارشناس گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه بابیان اینکه این سوغات از سوی مردم میهمان نواز کرمانشاه برای زائرین عتبات عالیات پخت می شده، عنوان کرد: مقوی بودن، طعم دلپذیر، ترد بودن و ماندگاری بالا از ویژگی های اصلی این سوغات است.

وی تصریح کرد: تا دهه های پیش به دلیل استفاده از روغن حیوانی زیاد در پخت آن، این شیرینی بسیار ترد و با مرغوبیت بالا بود، برای همین نان برنجی پزان آن را درون جعبه های چوبی قرار می دادند تا خُرد نشود.

مرادی بیستونی یادآورشد: بعدها که نان برنجی محبوب و محبوب تر شد و مغازه های نان برنجی پزی زیاد شدند و حجم تولیدات آنها هم بیشتر شد، میزان روغن حیوانی که در این شیرینی ها ریخته می شد کمتر و طبیعا میزان تردی آن هم کمتر شد، برای همین جعبه های چوبی جای خود را به جعبه های مقوایی دادند و امروزه هم از این جعبه ها برای قرار دادن نان برنجی استفاده می شود.

منبع خبر:ایسنا

۷۰۰۰ کتیبه زبان فارسی در هند، در معرض فراموشی

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از وجود هفت‌هزار کتیبه به زبان فارسی در هند خبر داد که نسبت به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود.

به ایسنا، مرتضی رضوانفر – عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – در نشست تخصصی و نمایشگاه «میراث هنری ایران و قفقاز؛ با تأکید بر کتیبه‌ها و تزیینات معماری» به بیان گوشه‌ای از این پروژه میدانی که در چند سال گذشته در کشورهای چین، تانزانیا، کنیا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، هندوستان، ارمنستان و قفقازِ روسیه، توسط او انجام شده پرداخت.

او با بیان اینکه  پروژه میراث مشترک ایرانِ فرهنگی از پنج سال قبل آغاز شده، افزود: این پروژه از جایی شکل گرفت که وزارت امور خارجه اعلام کرد در بعضی از کشورها مانند ازبکستان، ترکمنستان و ارمنستان کتیبه‌های فارسی‌زبان را به بهانه‌های گوناگون از جای اصلی‌شان برمی‌دارند یا کتیبه‌هایی به زبان‌های دیگر را جایگزین آنها می‌کنند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به وجود هفت هزار کتیبه به زبان فارسی در هند و ‌بی‌توجهی به آنها گفت:‌ تحقیقات صورت گرفته در قالب این پروژه میدانی بسیار خاص بود و برای رسیدن به این هدف بزرگ،  نیاز به کمکِرایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف و بعضی سفارت‌خانه‌ها وجود دارد.

او در ادامه  با ارائه تصاویری از کتیبه‌ها و بنانوشته‌های بررسی‌شده به اهمیت زبان فارسی در جهان اشاره کرد و گفت: عثمانی‌ها زبان فارسی را به اروپای شرقی برده‌اند به گونه‌ای که این منطقه مملو از کتیبه‌هایی به زبان فارسی است گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، چون زبان فارسی زبان میانجی آن دوره بوده و سند این ادعا، نامه‌ای است که در موزه واتیکان وجود دارد.

رضوانفر همچنین درباره اهمیت و جایگاه شعر و زبان فارسی با اشاره به تصاویر کتیبه‌ها گفت:  عثمانی و صفویه دو دشمن بودند، اما نکته جالب این است که هر دوی آنها از یک کتیبه و یک شعر به زبان فارسی برای سردر دربار خود استفاده کرده‌اندکه  این امر نشان‌دهنده جایگاه والای زبان فارسی به‌عنوان زبانی جهانی فارغ از سیاست و حکومت و جنگ است.

همچنین نمایشگاه تصاویر آثار و کتیبه‌های فارسی زبان قفقاز افتتاح شد که آن حاصل یک پروژه پژوهشیِ فراملی ـ منطقه‌ای است، میراث مشترک ایران و قفقاز با تکیه بر کتیبه‌ها و تزیینات معماری از زبان تصاویر به نمایش در آمده است.

این روایت تصویری، برآمده از پروژه‌ای جامع و طولانی‌مدت است که مرتضی رضوانفر آن را از پنج سال پیش آغاز کرده ، در این پروژه که همچنان هم ادامه دارد، به ردپای میراث‌های مشترک ایران و جهان ــ از شرق چین تا قلب آفریقا ــ در معماری، تزیینات معماری و کتیبه‌نگاری‌ها پرداخته شده است.

منبع خبر:ایسنا

اشتباهی که دیوار آرامگاه «یعقوب لیث» را آوار کرد

در حالی دیوارِ ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» در حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی آرامگاه تخریب شد که اکنون گفته می‌شود، آن کار یک اشتباه بوده و به دنبال این اشتباه، پیمانکار پروژه تعویض شده است.

به گزارش ایسنا، به دنبال تخریبِ دیوار ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» توسط پیمانکار پروژه که گفته می‌شود به صورت مستقیم، زیر نظر مسئول پایگاه میراث فرهنگی جندی‌شاپور انجام شده، مسئولان اداره میراث فرهنگی دزفول و پیمانکار جدید این پروژه مسئولیتی برای صحبت در این زمینه بر عهده نگرفتند.

مهدی شیربُتی – پیمانکار جدید مرمت و ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری -، که در طول دو سال گذشته، دو فصل مرمت در این بنای تاریخی انجام داده، در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از آغاز این مرمت‌ها را حتی در فصل جدید که نخست توسط پیمانکارِ دیگری درحال انجام بود، «اصلاح وضع موجود و تداوم در اقدامات برنامه ریزی شده از گذشته» دانست.

او تاکید کرد: «مرمت یک اقدام مستمر است که نیاز به برنامه‌ای چند مرحله‌ای هستیم، این طور نیست که ناگهان وارد شویم، کارها باید تدریجی باشد.»

وی اما درباره‌ی تخریبِ این دیوار، اظهار کرد: «اتفاقِ اشتباهی بود که باعث ناظر پروژه تعویض شود.»

در تصاویر ارسال شده برای خبرنگار ایسنا، تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث در حالی تخریب شده که بنر کارفرمایی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان بالای سر همان دیوار تخریب شده، نصب است!

blank

از سوی دیگر اسفند سال ۱۳۹۶ یعقوب زلقی ـ‌ مدیر پایگاه جندی شاپور ـ خبر از مرمت جدی این آرامگاه بعد از سال‌ها بی‌توجهی داده بود؛ اقدامی که در آستانه نورز ۱۳۹۷ این آرامگاه را به مسیرهای گردشگری نوروزی اضافه می‌کرد.

او گفته بود: «یعقوب لیث بنیان‌گذار سلسله صفاریان چون با خلفای عباسی درگیر بود از سیستان به سمت خوزستان می‌آید و در جنگی زخمی شده و در بیمارستان گندی شاپور بستری می‌شود و در همین شهر می‌میرد. اکنون اقدامات خوبی درخصوص آرامگاه او انجام دادیم.»

اما حالا بعد از ۱۷ ماه، بار دیگر پروژه «مرمت و ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری»  در دستور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفته و بر اساس عملکرد رخ داده تا امروز تخریب این دیوار نیز یکی از برنامه‌ها در روند مرمت این آرامگاه بوده است؛ آرامگاه کسی که بر اساس منابع زبان فارسی، ناجی زبان فارسی بعد از حمله اعراب به ایران است.

آن هم در شرایطی که به گفته مردم محلی این منطقه، نه دچار سیل نوروز امسال شد که نم‌زدگی و شوره‌زدگی بلای جان این دیوار شده باشد و نه زلزله‌ای در کار بوده که به واسطه‌ی ترک خوردگی و سستی دیوارش امکان ریزش آن روی سر بازدیدکنندگان وجود داشته باشد.

اکنون در کنار تعریف پروژه‌ی ساماندهی جدید آن هم بعد از این مدت کوتاه از گذشت دو پروژه‌ی ساماندهی این آرامگاهِ چند صد ساله که به شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، این دیوار تخریب شده، اما آریایی – مدیر اداره کل میراث فرهنگی شهرستان دزفول – حاضر به صحبت با ایسنا نشد، از سوی دیگر  تماس خبرنگار ایسنا با یعقوب زلقی – مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی شاپور – نیز تا زمان ارسال این خبر امکان‌پذیر نشد.

منبع خبر:ایسنا

کهنه‌قلعه مشگین‌شهر کاوش می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل گفت: «با اتمام مراحل اخذ مجوز، کهنه‌قلعه مشگین‌شهر تا پایان تابستان کاوش خواهد شد.»

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل، نادر فلاحی  با اعلام این خبر افزود: «این محوطه مربوط به دوره ساسانی است، البته از دوره قاجار مربوط به اطلاعات ساخت بنا آثاری به دست آمده است.»

 مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل تصریح کرد: «این محوطه در سال های ۱۳۴۶ مورد مطالعه قرار گرفت ،بعد از انقلاب این مطالعات ادامه پیدا کرد.»

او تأکید کرد: «دوره جدید مرمت و مطالعات باستان‌شناسی این محوطه از سال گذشته آغاز شده است، بعد از انجام این اقدامات تعیین کاربری این محل انجام گرفت و که به‌عنوان جاذبه توریستی شهرستان مشگین شهر معرفی خواهد شد.»

او افزود: «بنای فعلی کهنه قلعه بازمانده یک قلعه قاجاری است که بر روی بنای باستانی قلعه قدیمی بنا شده است.»

منبع خبر:میراث آریا