جشنواره تابستانی مونسون ظرفیتی بی بدیل در گردشگری

جشنواره تابستانی مونسون به عنوان ظرفیتی بی بدیل در گردشگری با هدف معرفی آداب و رسوم، ورزش‌های آبی ساحلی، عذاهای محلی، موسیقی و خرده فرهنگ های بومی از ۲۷ تا ۲۹ مرداد در چابهار برگزار می شود.

 ماه‌های تیر، مرداد و شهریور فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و سواحل مکران است و در این ماه‌ها جریان هوای برخاسته در روی شبه‌ قاره هند در این فصل سال محیطی با فشار کم را ایجاد می‌کند که این هوا نخست منبسط‌ شده و سپس سرد می‌ شود و آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌کند.

از همین رو در این مدت بنادر جنوب سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند از این پدیده متأثر می‌شوند و تلاطم دریا، افزایش موج، افزایش رطوبت هوا، باران‌های موسمی و همچنین وزش بادهای موسمی از جمله مشخصات پدیده مونسون است.

بیشترین تأثیر مونسون در کشورهای هند و پاکستان است و همچنین در سواحل اقیانوسی سیستان و بلوچستان شهرهای چابهار و کنارک و در برخی مواقع در استانهای هرمزگان و کرمان نیز تاثیر گذار است.

تأثیر پدیده مونسون در بنادر کشور ما بسیار متعادل‌تر است از همین رو هوای لطیف‌تری را هم به همراه خود در این مناطق ایجاد می‌کند.

مونسون از واژه عربی موسم به معنی فصل گرفته‌شده است؛ مونسون به بادهایی گفته می‌شود که شبیه به نسیم دریا، اما سرعت وزش باد در آن‌ها شدیدتر و هماهنگ‌تر است و در زمان‌های خاصی از سال نیز جریان دارند که موجب تلطیف هوا می‌شوند.

این باعث شده در فصل تابستان که در اکثر نقاط کشور با گرمایی طاقت‌فرسا روبه‌رو هستیم، در بندر چابهار هوایی بهاری و لطیف را به سبب فصل مونسون تجربه کنیم.

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره مونسون با همکاری ادارات و سازمان های مختلف هر سال برگزار می شود و امسال نیز این منطقه با بهره گیری از تمامی ظرفیتها، آمادگی لازم جهت برگزاری هرچه باشکوه تر برگزار کردن جشنواره تابستانی مونسون را دارد.

محمداکبرچاکرزهی با اشاره به اینکه این جشنواره با برنامه های متنوع فرهنگی،هنری و ورزشی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: رقابت سرآشپزهای کشور از ۲۷ تا ۲۹ مرداد در این جشنواره رویدادی مهم است.

وی بیان کرد: رقابت‌های سرآشپزها می تواند منجر به معرفی بسیاری از غذاهای ناشناخته ی محلی استان سیستان و بلوچستان می شود.

عضوهیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: نمایشگاه سوغات، هدایا و صنایع دستی مناطق مختلف کشور از دیگربرنامه های این جشنواره است.

وی ادامه داد: برای ایجاد فضایی متنوع و شاد برای مسافران،گردشگران و شهروندان برنامه هایی فرهنگی و هنری از جمله موسیقی سنتی نواحی مختلف کشور  تدارک دیده شده است.

چاکرزهی با بیان اینکه چابهار در ماه‌های مرداد و شهریور برخلاف سایر مناطق کشور دمای مناسبی برای تفریح و گردش دارد افزود: ورزش های دریا محور نظیر موج سواری، اسکی روی آب و قایق سواری و دیگر ورزش های ساحلی نیز در جشنواره مونسون برگزار می شود.

وی بیان کرد:در نشست های آتی با استانداری و کمیته سوخت سیستان و بلوچستان تمهیدات و تدابیری برای برطرف کردن مشکل سوخت خودروهای مسافران باتوجه به بعد مسافت اندیشیده خواهدشد.

منبع خبر:ایرنا

احترام به عقاید دینی و آداب محلی از مهمترین قوانین گردشگری است

جهانیان، معاون پیشین گردشگری گفت: احترام به عقاید جامعه محلی آنقدر مهم است که اولین ماده از ۱۰ ماده کدهای جهانی اخلاق گردشگری به احترام به رسوم و اعتقادات دینی جامعه میزبان اختصاص دارد.

حدود دوماه پیش بود که خبری منتشر شد مبنی براینکه یک خواننده زن در روستای تاریخی ابیانه تک خوانی کرده بود و پیرو این خبر خواننده زن دستگیر و عوامل  و برگزار کنندگان این برنامه هم مواخذه و بازخواست شدند. البته بعدها مطرح شد که این گروه، تحت نظارت تورهای گردشگری مجوز دار نبوده و این برنامه در قالب یک سفر گروهی و دوستانه برگزار شده بود. پس از آن هم تصاویری از رعایت نکردن شئونات اسلامی در دریاچه لفور منتشر شد که خاطیان این ماجرا هم  بازخواست شدند. پیش از این هم ما بارها شاهد چنین هنجارشکنی هایی در مناطق گردشگری بودیم. مثل حاضر شدن با پوشش نامناسب در آئین و مراسم دینی شهرهای مذهبی مثل یزد و رعایت نکردن شئونات آن منطقه که موجب رنجش بومیان  آن منطقه شد؛ همه این اتفاقات نشان می دهد که بسیاری از گردشگران ما عقاید دینی، مذهبی و فرهنگی مناطقی که به آنجا سفر می کنند را رعایت نمی کنند. این درحالیست که ماده اول کدهای جهانی اخلاق برای گردشگری شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع است. ولی متاسفانه این مورد در کشور ما اغلب مغفول مانده است.

ممکن است یک مدل پوشش، در شهرهای  بزرگ عادی و معمولی به شمار بیاید اما در شهرهای کوچکتر که فرهنگشان با فرهنگ شهرهای بزرگ متفاوت است نامتعارف باشد و اگر ما گردشگر و میهمان این شهرها و مناطق می شویم ملزم هستیم که قوانین مربوط به آن منطقه را رعایت کنیم و به آنها احترام بگذاریم. مثلا در منطقه ای مثل اورامانات که مراسم مذهبی با عنوان پیرشالیار دارند، حضور زنان مجاز نیست ولی متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که برخی از گردشگران زن به این رسم پایبند نیستند و اصرار دارند که در مراسم حضور داشته باشند بی توجه به اینکه این حضور موجب رنجش و ناراحتی بومیان و برگزارکنندگان مراسم می شود.

حرمت عالمان و بزرگان دینی منطقه نگه داشته شود

منطقه اورامانات کردستان، که اتفاقا این روزها بخاطر شرایط آب وهوای دلچسبی که دارد میزبان گردشگران بسیاری است، جزو منطقه هایی است که عقاید مذهبی ساکنان آنجا برایشان بسیار مهم است و مردمان این دیار بر سر یکسری مسائل تعصبات خاصی دارند پس ضروریست که گردشگران به این منطقه حواسشان به تعصبات و فرهنگ آنجا باشد.

این مسئله تا جایی مهم است که امام جمعه اورامانات می گوید: مردمان منطقه اورامان تخت  پذیرای افراد بی حجاب و بدحجاب نیستند، ما نمی توانیم آنهارا راه ندهیم ولی از آنها با روی باز هم پذیرایی نمی کنیم و میزبان آنها نمی شویم به بیان دیگر مردم، گردشگرانی که متناسب با عقاید و نظرات ما رفتار نمی کنند را نمی پذیرند و میزبان آنها نمی شوند.

ماموستا حامد مردوخی، امام جمعه اورامان تخت گفت: این روستا نسبت به سایر روستاهای گردشگری از لحاظ عقاید دینی مقیدتر است.  چون این منطقه میزبان عالمان بزرگ دینی بوده و مردمان این دیار از همان زمان قدیم با آغوش باز پذیرای دین اسلام و اهل توحید بودند و اهل شرک و بت پرستی نبودند؛حتی روایت داریم که بانی مسجد جامع هورامان تخت که مربوط به ۱۳ قرن پیش است اصحاب گرامی دین اسلام بودند یعنی سابقه دینی بودن این روستا مربوط به گذشته های دور است و سابقه تاریخی دارد و هیچوقت اینجا خالی از عالم دینی نبوده است.

وی افزود: بسیاری از گردشگرانی که به این منطقه می آیند چه در تابستان چه در زمستان به منظور زیارت آرامگاه پیرشالیار می آیند بنابراین با توجه به کرامات این پیر باید به اعتقادات دینی منطقه احترام بگذارند و مسائل اخلاقی و عرفی را رعایت کنند.

مردوخی در خصوص کرامات پیرشالیار گفت: سید مصطفی که با عنوان پیرشالیار در این منطقه شناخته شده و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) و حضرت زهرا (س) است؛ او یکی از عالمان این منطقه است و در سالهای چهار و پنج هجری در این منطقه می زیسته است البته او پیش از اینکه به هورامان تخت بیاید در بغداد شاگرد عبدالقادر گیلانی بوده است ولی پس از به پایان رساندن تحصیلاتش به هورامان تخت می آید و همین جا ماندگار می شود. او انقدر عالم بزرگی بود که هرکسی برای هرمشکلی به او مراجعه می کرده و مشکلش هم حل می شده است؛ مخصوصا در حوزه علم پزشکی خیلی متبحر و به نام بوده است. داستان مراسم پیرشالیار هم از این قرار است که در همان زمان ها دختر یکی از حاکمان شهر بخارا دیوانه میشود و همه طبیبان از درمان او علاج می شوند تا اینکه به گوش حاکم می  رسد که در اورامان تخت عالمی است که همه بیماران را درمان می کند. حاکم بخارا به برادرش می گوید که دختر مرا برای درمان نزد او ببرید اگر درمان شد به عقد همان عالم دربیاورید. آنها با پای پیاده نزد سید مصطفی می آیند و قبل اینکه به سید مصطفی برسند دختر حاکم درمان و مشکلش رفع می شود. عموی دختر می گوید که من وکیلم این دختر را به عقد شما دربیاورم. سید مصطفی می گوید من زندگی درویشی و ناچیزی دارم و مناسب با دختر حاکم نیست ولی دختر قبول می کند و می گوید من از زندگی بریده بودم تو به من زندگی دوباره بخشیدی و در همانجا به عقد سید مصطفی در می آید و حتی قدیمی ها می گویند عروسی و اسباب آن را هم مردم برایش فراهم کردند. امروزه هم مردم برای رفع مشکل و گرفتاریشان نذر او می کنند چون آن پیر بزرگ کرامات بسیاری داشت.

امام جمعه اورامان تخت  اضافه کرد: سید مصطفی، شاگردان زیاد و متعددی هم داشته است که به نزد او می آمدند ولی از بین آنها ۹۹ نفر آنها به حد کمال می رسند و انقدر عاشق پیرشان می شوند که همینجا ماندگار می شوند بنا براین هیچکدام از این ۹۹ پیر اهل اورامان نیستند و از مناطق مختلف نزد سید مصطفی آمدند. با توجه به این پیشینه تاریخی و دینی که این منطقه دارد ما توقع داریم که میهمانان و گردشگران هم به این منطقه و عالمان آن احترام بگذارند و به اصطلاح حرمت اینجا را نگه دارند.

این عالم دینی ادامه داد: فلسفه نامیدن سید مصطفی به پیرشالیار هم این است که وقتی درسش را در بغداد نزد عبدالقادر گیلانی تمام می کند، به او می گوید: «برو به پیش، الله یارت باد.» پس از آن در اورامان به او می گویند پیرشالیار.

لزوم آموزش و اطلاع رسانی به گردشگران در خصوص آئین ها و اعتقادات دینی

منوچهر جهانیان رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم ‌و فرهنگ هم در خصوص اینکه گردشگران ملزم به رعایت قوانین و عقاید دینی مناطق گردشگری هستند گفت: درباره مشکلات اینچنینی باید به گردشگران اطلاع رسانی شود علاوه بر این جامعه محلی و میزبان باید در این اطلاع رسانی مشارکت کنند. موضوع رعایت و احترام به عقاید جامعه محلی آنقدر مهم است که اولین ماده از ۱۰ ماده کدهای جهانی اخلاق گردشگری به موضوع رعایت آداب و رسوم و اعتقادات و احترام متقابل میان جامعه گردشگری و میزبان اختصاص دارد.

وی افزود: گردشگران حرفه ای که زیاد سفر می کنند اغلب چنین مشکلاتی را ایجاد نمی کنند، چون می دانند که اعتقادات دینی و مذهبی محلی ها به نوعی خط قرمز آنهاست و باید رعایت کنند و احترام بگذارند. آنها با توجه به تجارب حرفه ای خود می دانند که اگر احترام نگذارند با نوعی محدودیت ها و مشکلات مواجه می شوند که موجب دلخوری هردو طرف می شود.

معاون پیشین گردشگری ادامه داد: عدم آگاهی گردشگران و عدم آگاهی برنامه ریزان موجب چنین اتفاقاتی می شود بنابراین پیش از هرچیز لازم است که هردو طرف یعنی هم گردشگران هم مسئولان و برنامه ریزان آموزش ببینند و به مسائل اینچنینی گردشگری آگاه شوند. ضمنا لازم است که ما گردشگرانی که صرفا برای تفریح وبرای گذراندن چندساعت خوشگذرانی به مناطق گردشگری می روند را از گردشگران واقعی که برای شناخت فرهنگ، آداب و رسوم و مراسم مردم یک منطقه سفر می کنند تفکیک کنیم. بیشتر مواقع هم ناشی گری گردشگران نابلد است که محدودیت هایی را برای گردشگران واقعی هم فراهم می کند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از کارهایی که می توان در این باره انجام داد اینکه متولیان امر دینی می توانند در جلسات سیاستگذاری های گردشگری منطقه حضور داشته باشند و نقطه نظرات خود را راجع به حساسیت های دینی و اعتقادی منطقه بیان کنند.

منبع خبر:خبرگزاری مهر

بزرگترین آب‌ انبار‌های ایران

آب مایه حیات است بنابراین انسان‌ها همواره تلاش کرده‌اند که دسترسی به مایه حیات خود و سایر موجودات زمین را برای خودشان آسان کنند و راه‌های متعددی را در این مسیر پیموده‌اند. یکی از این راه‌ها ایجاد آب‌انبار‌ها بوده و هست. آب‌انبار یا برکه، حوض یا استخر سرپوشیده‌ای برای ذخیره آب در زیر زمین است. این آب‌انبار‌ها در کشور ما تبدیل به شاخصه‌ای برای سکونتگاه‌های کویری همچون یزد، کاشان، میناب، جنوب استان فارس و هرمزگان شده‌اند. ما در این گزارش برخی از بزرگ‌ترین آب‌انبار‌های کشور را به شما معرفی می‌کنیم.

بزرگترین آب‌انبار‌های ایران به روایت تصاویر

آب‌انبار برکه کل

آب‌انبار برکه کَل که امروزه با گنجایش بیش از ۱۳۸۰۰ متر مکعب به عنوان بزرگ‌ترین آب‌انبار ایران شناخته می‌شود، در شهر گراش در جنوب استان فارس  قرار دارد. این آب‌انبار که نوع پوشش سقفی آن به صورت مخروطی بوده، در دوره قاجاریه ساخته شده و سقف آن در زمان وقوع زمین لرزه سال ۱۳۳۹ لارستان کاملا فروریخت البته آب موجود در برکه کَل همچنان برای تأمین نیاز‌های کشاورزی و آشامیدنی استفاده می‌شود.
برکه کَل در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ ثبت ملی شد؛ این آب‌انبار با نام گنج‌البحر نیز شناخته می‌شود.

بزرگترین آب‌انبار‌های ایران به روایت تصاویر

بزرگترین آب‌انبار‌های ایران به روایت تصاویر

برکه دریا دولت

یکی دیگر از بزرگ‌ترین آب‌انبار‌های کشورمان با نام برکه دریا دولت شناخته می‌شود. این آب‌انبار در کناره شهر کنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه قرار گرفته است. برکه دریا دولت که به دلیل وسعتش به جای سقف کامل، نیم سقف دارد با گنجایشی بالغ بر بیش از ۸۶۰۰ متر مکعب همچنان آبگیری می‌شود و از آبش استفاده می‌کنند.

این آب‌انبار به دلیل بزرگی غیرقابل تصورش لقب دریا دولت را به خودش اختصاص داده است.

بزرگترین آب‌انبار‌های ایران به روایت تصاویر

بزرگترین آب‌انبار‌های ایران به روایت تصاویر

برکه سردار بزرگ

نوبتی هم که باشد دیگر نوبت یکی از آب‌انبار‌های شهر قزوین است. این آب‌انبار که بزرگترین آب‌انبار تک گنبدی در ایران و جهان به حساب می‌آید، برکه سردار بزرگ است. این برکه با ظرفیتی بالغ بر ۴۹۰۰ متر مکعب در گذشته یکی از منابع تأمین آب شهر قزوین بوده، اما امروزه به عنوان موزه به کار خود ادامه می‌دهد و بازدید از آن برای همگان آزاد است.

برکه سردار بزرگ در سال ۱۱۹۱ هجری شمسی ساخته شده و نامش در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۵۵ ثبت ملی شد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

تجهیز خانه تاریخی امیرکبیر

نماینده مردم استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها از قول مساعد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در خصوص تجهیز خانه تاریخی امیرکبیر خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید صوفی در حاشیه برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران از تجهیز خانه امیرکبیر خبر داد و گفت: روز گذشته در جلسه مشترک اعضای شورای عالی استان‌ها با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مقرر شد خانه امبیرکبیر که به ثبت یونسکو نیز رسیده تجهیز و تکمیل شود.

وی ادامه داد: زادگاه و منزل امیرکبیر در روستای هزاوه واقع در استان مرکزی است که به علت کمبود بودجه و تجهیزات روند تکمیل آن متوقف شده بود. لذا از علی اصغر مونسان – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری-  درخواست کردیم نسبت به تجهیز و تکمیل این خانه قدیمی تاریخی اقدام کنند که خوشبختانه قول مساعد در این زمینه داده شد.

نماینده مردم استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: در حال حاضر محل قتل امیرکبیر در کاشان واقع شده است که دارای درآمد خوبی از حوزه گردشگری است ولی خانه تاریخی امیرکبیر شناخته شده نیست و گردشگران بسیار کمی دارد.

وی اظهار کرد: روستای هزاوه دارای منظره‌ای زیبا و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری برای گردشگری دارد. لذا امیدواریم با قول مساعد رییس سازمان میراث فرهنگی این خانه تاریخی نیز هرچه زودتر تکمیل شود و پذیرای گردشگران زیادی باشد.

منبع خبر:ایسنا

پایان كاوش باستان‌شناسان دانشگاه اینسبورگ اتریش در محوطه تاریخی آناقیزلی

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این خبر اظهار کرد: «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برای کاوش در محوطه تاریخی آناقیزلی همکاری تنگاتنگی با دانشگاه اینسبورگ اتریش دارد و حاصل آن سه فصل همکاری مطالعات و باستان شناسی این محوطه مهم و ارزشمند تاریخی بوده است.»

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چایپاره گفت: «در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مطالعات ژئومغناطیس با همکاری دانشگاه اینسبورگ در محوطه تپه آنا قیزیلی روستای چورس شهرستان چایپاره انجام گرفت.»

این مسئول ادامه داد: «اولین فصل کاوش باستان شناسی  که در تیرماه سال جاری در تپه آناقیزلی چورس صورت گرفت ترانشه ای به ابعاد ۲۰ متر در ۵ متر مورد کاوش قرار گرفت.»

شیرزاده تصریح کرد: «با کاوش این محوطه باستان شناسان به بقایای معماری ارزشمندی از هزاره اول قبل میلاد و مربوط به دولت اورارتویی دست یافتند.»

وی خاطر نشان کرد: «بقایای این محوطه کاوش نمایانگر وجود شهری بزرگ در این منطقه و مربوط به دوره اورارتویی بوده است که کاوش هایی با وسعت بزرگ‌تر را می طلبد.»

رئیس میراث فرهنگی شهرستان چایپاره اظهار داشت: «اعتبار فصل اول کاوش مبلغی بیش از ۶۰ میلیون تومان بود که تماما توسط دانشگاه اینسبورگ اتریش پرداخت شد.»

این مسئول گفت: «طبق مطالعات اولیه قدمت این محوطه به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح می رسد که توجه ویژه مسئولین را برای کاوش و تحقیقات این محوطه عظیم و مهم را می طلبد.»

شیرزاده افزود: «در سال ۹۹ فصل دوم کاوش و فصل چهارم مطالعات در این محوطه ادامه خواهد یافت.»

وی ادامه داد: «در نظر داریم در سال آینده با استفاده از اعتبارات ملی و استانی و همکاری بیشتر با دانشگاه اینسبورگ مدت و وسعت کاوش را افزایش دهیم.»

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چایپاره به گستردگی و اهمیت محوطه بسطام اشاره کرد و اظهار داشت: «در سال های گذشته شاهد حفاری های غیر مجاز بسیاری در این محوطه بوده ایم ولی با همکاری خوب نیروی انتظامی، دهیاری روستاهای اطراف و اهالی فهیم منطقه امروز شاهد به صفر رسیدن حفاری های غیر مجاز در این محوطه هستیم.»

منبع خبر:میراث آریا

blank

دهکده پارسيان، يادگار حضور ايرانيان در چين

دهکده پارسيان در شهر «يانگ جو» در استان «جيانگ سو» از استان هاي شرقي چين ، يادگاري از حضور ايرانيان در اين کشور است.
دهکده پارسيان روستايي احاطه شده در ميان رودها و درياچه ها، مملو از درختان کاج و دشت هاي وسيع است که ساکنان آن پيوندي دروني و عميق با ايرانيان دارند.
علت نامگذاري اين دهکده به نام پارسيان اين است که حدود ۶۰۰ سال پيش در سلسله تانگ ، يک بازرگان ايراني از طريق راه ابريشم دريايي براي تجارت، به کشور چين و شهر يانگ جو سفر کرد.
اين تاجر ، زندگي مسالمت آميزي با همسايگان چيني خود داشت تا اين که به علت بارش فراوان در اين منطقه و رخ دادن بلاياي طبيعي از جمله سيل ، مردم دچار فقر شدند.
به دنبال اين بلايا ، دزدي و غارت به اموال کشاورزان بسيار اتفاق مي افتاد و در اين ميان مردم دهکده اي به نام «جو شو گاه» در يانگ جو، از اين تاجر ايراني براي مبارزه با دزدان کمک خواستند.
اين بازرگان ايراني به کمک مردم شتافت و فرماندهي آنان را در مبارزه با غارتگران بر عهده گرفت.
اين قهرمان ايراني جان و مال مردم اين دهکده را نجات داد اما جان خود را در اين راه، فدا کرد.
دشمن، پيکر اين قهرمان را به رودخانه افکند و رود جسم خونين اين بازرگان را به کام خود کشيد و آب خون آلود، نشانه فداکاري و دليري اين قهرمان شد.
بعدها مردم دهکده ، پيکر او را که در رودخانه رها شده بود بيرون آورده و با احترام و با رسم مسلمانان ايراني دفن کردند و « جو شو گاه » را به « بو سي جوان » يعني دهکده پارسيان تغيير دادند.
مردم اين منطقه همچنين ، رودخانه اي را هم که پيکر اين تاجر از آن گرفته شد ، به رودخانه پارسي تغيير نام دادند.
از آن زمان آيين گراميداشت اين فرمانده ايراني در محل دفن او انجام مي شود و در سال ۱۹۹۴ ميلادي دولت محلي بنايي را به خواست مردم و يادبود آن تاجر قهرمان ايجاد کرد که در آن سنگ نوشته اي که سرگذشت اين ايراني حک شده است با هدف دوستي دو ملت در ورودي دهکده قرار داد.
در حال حاضر ۱۲۰ خانوار از نسل ايرانيان ، در اين دهکده زندگي مي کنند و براي آن تاجر قهرمان و مردم ايران ، احترام زيادي قائلند.

منبع خبر:خبرگزاری صدا و سیما

ارایه خدمات ویژه معلولان در کمتر از نیمی از ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: در کمتر از ۵۰ درصد ایستگاه های راه آهن و فرودگاه های کشور سرویس خدمات ویژه معلولین ارایه می شود.

مهدی جمالی‌نژاد در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشورتاکیدکرد: ارایه خدمات ویژه معلولان در دانشگاه‌های دولتی و آزاد از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری و گزارش شده است.

وی با اشاره به بررسی ۵۵۸ واحد دانشگاهی آزاد در کشور گفت: فقط ۶۴ درصد ورودی‌های این واحدها، ۱۸ درصد سرویس‌های بهداشتی، ۳۹ درصد آسانسورها و ۴۴ درصد سطوح شیبدار مناسب‌سازی شده و این پایش در دانشگاه‌های دولتی هنوز انجام نشده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: ارایه خدمات ویژه معلولان در امور بانکی از بانک مرکزی پیگیری می‌شود و نتایج جلسات مرتبط با حوزه گردشگری و مناسب سازی اماکن مربوطه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه آتی ستاد ارایه شود.

وی تاکیدکرد: از ۱۰۴ ایستگاه راه آهن و ۵۴ فرودگاه کشور، کمتر از ۵۰ درصد سرویس خدمات ویژه معلولان را دارند که زیبنده کشورمان نیست.

جمالی‌نژاد پیگیری تدوین استاندارد بالابرها از سازمان ملی استاندارد و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و پیگیری رعایت ضوابط معلولان در ساخت و سازها بویژه در شهرها و روستاهایی که درگیر سیلاب بوده‌اند را خواستار شد.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیته فنی و تحقیقاتی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور، نمایندگان سازمان حمل و نقل جاده‌ای، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاههای کشور، سازمان ملی استاندارد و سازمان بنادر و کشتیرانی تشکیل شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: از ظرفیت پژوهشی دانشگاهها در زمینه مناسب‌سازی نیز استفاده شود.

جمالی نژاد از برگزاری جشنواره فیلم‌های کوتاه با موضوع تشویق و ترویج مناسب‌سازی توسط سازمان های مردم نهاد عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در سال آینده خبر داد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشورهمچنین اعلام کرد: ضوابط و مقررات در حوزه مناسب سازی به هنگام شده و در فرآیند طرح و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در ۷۶ درصد شهرداری ها چک لیست مناسب سازی در فرآیند صدور پروانه ساختمانی اعمال می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جمالی‌نژاد همچنین از ارزیابی عملکرد و نحوه تشکیل ستادهای استانی هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در سال ۹۷ خبر داد و گفت: استان های چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کرمان رتبه های اول تا سوم را به دست آورده‌اند و استان سمنان کم کارترین استان در این موضوع بوده است.

منبع خبر:ایسنا

blank

موزه ای عجیب که رقیب پزشکان شده است/راهکارهایی ناب برای داشتن خواب راحت

در این شماره از سری گزارش‌های معرفی موزه به سراغ یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان رفتیم، اما در ابتدا بهتر است توضیحی هر چند کوتاه درباره موضوع این موزه به شما بدهیم البته به طور حتم شما هم مطالبی در خصوص موضوع این موزه شنیدید.

مرور داستان‌های معروف‌ترین خروپف کننده‌های تاریخ در یک موزه

از گذشته تا به امروز اکثر انسان‌ها در زمان خواب با مشکلی مواجه هستند که بیشتر از آنکه خودشان را آزار بدهد، اطرافیانشان را اذیت می‌کند.بله حدستان درست است؛ مبحثی که درباره آن صحبت می‌کنیم خروپف است.

مرور داستان‌های معروف‌ترین خروپف کننده‌های تاریخ در یک موزه

مرور داستان‌های معروف‌ترین خروپف کننده‌های تاریخ در یک موزه

خروپف لرزش مجرای تنفسی و به تبع آن ایجاد صدا به خاطر بسته شدن مسیر هوا در هنگام تنفس به هنگام خواب است. اما همین لرزش مجرای تنفسی در برخی از نقاط جهان همچون آلمان به اندازه‌ای مشکل ایجاد کرده و مهم شده که موزه‌ای به آن اختصاص پیدا کرده است.

این موزه که با نام موزه خروپف شناخته می‌شود، در شهر آلفلد آلمان قرار گرفته و به قدری در انتقال اطلاعات مفید توانا بوده که بیشتر اهالی شهر برای حل مشکل خروپف به جای مراجعه به مطب دکتر به موزه می‌روند.

مرور داستان‌های معروف‌ترین خروپف کننده‌های تاریخ در یک موزه

افرادی که به موزه خروپف می‌روند با حدود ۴۰۰ راه حل برای خروپف آشنا می‌شوند. آن‌ها در این موزه داستان‌های معروف‌ترین خروپف کننده‌های تاریخ را مرور می‌کنند و با دستاورد‌های یک پزشک آلمانی که سال‌ها به دنبال راه حل‌های خروپف بوده، آشنا می‌شوند.

بازدیدکنندگان موزه خروپف در این موزه اشیایی، چون ساز‌های بادی، ماسک ضد خروپف، وسایل پروتزی، پین‌های بینی و یک سری وسایل الکتریکی را می‌بینند. آن‌ها در موزه خروپف متوجه می‌شوند که براساس تحقیقات برخی از دانشمندان ساز‌های بادی با تقویت عضلات و باز کردن راه تنفس به بیماران دچار خروپف‌های سطحی کمک می‌کنند.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

مسجد کبود ایروان

این مسجد نمونه‌ای ارزشمند از یک مسجد چهار ایوانی است. گنبد این بنا دو پوسته بوده و منارهٔ آجری آن ۲۴ متر بلندی دارد. کتیبه‌های سنگی این مسجد از اصفهان آورده شده‌اند. مسجد کبود ایروان سه محراب دارد که نشانگر حضور پیروان مذاهب مختلف اسلام در شهر بوده است. مسجد کبود ایروان در سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ با هزینه بنیاد مستضعفان و نظارت سازمان میراث فرهنگی ایران مرمت شد. این مسجد در یکی از خیابان‌های اصلی پایتخت ارمنستان واقع شده است.

منبع خبر:ایلنا

blank

پیگیر به روزرسانی اطلاعات خانه‌های تاریخی هستیم

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت فعلی خانه‌های مربوط به دوره مشروطه در سطح شهر تهران گفت:تا جایی که می‌دانم تعدادی از خانه‌های مربوط به دوره مشروطه به ثبت آثار ملی رسیده‌اند.

وی افزود:ما هم‌اکنون با همکاری دفتر بنا‌ها و بافت تاریخی شهرداری تهرانپیگیر بررسی و شناسایی خانه‌های تاریخی مربوط به دوره مشروطه هستیم البته همکاری ما با این دفتر فقط مختص به خانه‌های مربوط به دوران مشروطه نیست و تلاش می‌کنیم تمام خانه‌های تاریخی که در تهران وجود دارند را بررسی و شناسایی کنیم تا در یک سامانه تعریف شوند و یک بار برای همیشه به صورتی جانمایی شوند که مدیریت شهری توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت:هم‌اکنون نیز شهرداری تهران و معاونت شهرسازی نسبت به وضعیتخانه‌های تاریخی شهر تهران حساسیت دارد. ما نیز کار بررسی و شناسایی را پیش از این انجام دادیم اما این کار هم‌اکنون نیازمند به روزرسانی است.

شیخ الاسلامی بررسی و شناسایی خانه‌های تاریخی شهر تهران را گام اول برای حفظ و نگهداری از این خانه‌ها دانست و اظهار کرد:ورود این خانه‌ها به چرخه احیا و ساماندهی یک کار جمعی است که باید با کمک شهرداری و نهاد‌های دیگر شهری انجام شود. در هر صورت ما به صورت جامع پیگیر به روزرسانی اطلاعات مربوط به خانه‌های تاریخی تهران هستیم.

 در روز‌های اخیر احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در یکی از جلسات این شورا از نحوه رسیدگی به وضعیت خانه‌های مربوط به دوره مشروطه که در سطح شهر تهران قرار گرفته‌اند انتقاد کرده بود.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان