برگزاری جشنواره آیینی، سنتی «مُغ‌ و مُشتا» د‌‌‌ر میناب

سومین جشنواره آیینی، سنتی «مُغ‌ و مُشتا» به منظور احیا و بازسازی آیین‌ها، سنن و رسوم پیشینیان د‌‌‌ر فصل برد‌‌‌اشت خرما آخر مرد‌‌‌اد‌‌‌ ماه د‌‌‌ر میناب برگزار می‌شود‌‌‌.
د‌‌‌بیر سومین جشنواره آیینی، سنتی مُغ‌ و مُشتا د‌‌‌ر گفت‌وگو با ایسنا، مُشتاد‌‌‌اری، مُغ‌بُری، کُنگ‌جوشی، شیره‌گیری، سِوِند‌‌‌بافی، صنایع‌د‌‌‌ستی و برگزاری بازی‌های بومی و‌ محلی را از بخش های مختلف این د‌‌‌وره از جشنواره نام برد‌‌‌.
علیرضا جعفری، افزود‌‌‌: جشنواره د‌‌‌ر د‌‌‌و بخش کارگاه آموزشی گرد‌‌‌شگری با موضوعات زراعی و باغی و اجرای نماد‌‌‌ین برد‌‌‌اشت و فرآوری سنتی محصول خرما برگزار خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.
وی، اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: جشنواره با مُغ‌بری آغاز و سپس شرکت کنند‌‌‌گان با مشاهد‌‌‌ه نوای موسیقی سنتی تا محل بارگذاری د‌‌‌یگ‌ها(نزد‌‌‌یک مُشتا) مُغ‌ بران را همراهی می کنند‌‌‌.
جعفری، تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌: «سوند‌‌‌بافی» د‌‌‌ر طول مسیر اجرا می شود‌‌‌ و د‌‌‌ر انتها نیز «گفاره»(تخت هایی از جنس برگ و الیاف د‌‌‌رخت خرما) برای نشستن شرکت کنند‌‌‌گان تهیه شد‌‌‌ه است.

منبع خبر:خبر جنوب

مهرگرد سمیرم روستای ملی بافته های داری انتخاب شد

روستای مهرگرد از توابع شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته های داری انتخاب شد.

مهرگرد روستایی در شمال سمیرم با حدود ۸۵۶ نفر جمعیت است که از نظر صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته های داری در سطح ملی، شناخته شده است. بافته های داری ، بافته هایی هستند که از دارهای عمودی یا افقی برای تولید آنها استفاده می شود مانند قالی، گبه، گلیم ، زیلو، ورنی و شیرکی.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مهرگرد به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته های داری در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور انتخاب شد.

فریدون الله یاری با بیان اینکه این روستا از گذشته، اهمیت ویژه ای در صنایع دستی روستایی و عشایری به ویژه بافته های داری از جمله قالی، گلیم و گبه در جنوب استان اصفهان داشته است، افزود: بیش از ۲۰۰ نفر در این روستا در کارگاه های بافته های داری مشغول کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی این روستا ظرفیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های دیگر این روستا از جمله طبیعت بکر و قرار داشتن در مسیر ییلاق و قشلاق ایل قشقایی، زمینه های مساعدی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی این خطه وجود دارد.

الله یاری با اشاره به اینکه مهرگرد برند صنایع دستی ملی است، تصریح کرد: لازم است اقدام های بیشتری برای معرفی ظرفیت ها و توانایی های این روستا در سطح ملی و بین المللی انجام شود و اداره کل میراث فرهنگی نیز در این جهت تلاش خود را می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فعالان صنایع دستی روستای مهرگرد، چهار نشان بین المللی و ۲۸ نشان ملی صنایع دستی دارند و رنگ نخ هایی که در بافته های خود استفاده می کنند، طبیعی و طرح های آنها برگرفته از طبیعت و فرهنگ منطقه است.

الله یاری اضافه کرد: پرونده گلپایگان به عنوان شهر ملی مُنبت و خورزوق از توابع برخوار به عنوان شهر ملی پارچه قلمکار و کاشان به عنوان شهر جهانی در نساجی سنتی در دست تدوین یا آماده ارائه به معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور است.

اصفهان به عنوان دومین شهر جامع صنایع دستی جهان در سال ۱۳۹۴ و شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی در سال ۱۳۹۶ انتخاب شدند.

امروز دوشنبه ۱۴ مرداد نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار و ۹ شهر و سه روستا به‌عنوان شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی انتخاب و ثبت شدند.

بر اساس نتایج اعلام شده در این نشست، بروجرد به‌عنوان شهر ملی ورشوسازی، بندر لنگه به‌عنوان شهر گلابتون‌دوزی، بایگ در خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی ابریشم‌کشی، خوسف در خراسان جنوبی به‌عنوان شهر ملی مله‌بافی، شیراز به‌عنوان شهر صنایع‌دستی، اهواز به‌ عنوان شهر مینای صبی، دزفول به‌عنوان شهر کپوبافی، هرسین به‌عنوان شهر گلیم و تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، روستای بحیری از استان بوشهر به‌عنوان روستای عبابافی، تنگه‌سرحه از سیستان و بلوچستان به‌عنوان روستای حصیربافی و مهرگرد استان اصفهان به‌عنوان روستای بافته‌های داری ثبت ملی شدند.

سیستان و بلوچستان بهشت رویایی طبیعت جنوب ایران

سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن گونه‌های نادر جانوری با داشتن آب و هوای متنوع به بهشت رویایی برای طبیعت دوستان جنوب ایران تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا سرزمین نخل و باد و آفتاب و دریا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌ ایرانی کوچک نامیده شده و از پهن دشت سیستان تا کوهستانهای بلوچستان و آب‌های نیلگون دریای مکران (دریای عمان) گسترانیده شده و طول شمال تا جنوب آن افزون بر هزار کیلومتر است.
این استان به دلیل داشتن دشت و کوهستان و برخورداری از یکی از چهار قله مرتفع ایران «تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع» دارای تنوع بالای توپوگرافی است.
یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار معادل ۷.۹ درصد (هفت و ۹ دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مناطق حفاظت شده

گونه‌های جانوری و گیاهی استان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، گل فشان پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه‌ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی‌توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی – ملی، تالاب‌های شور و شیرین، دریاچه‌ها، جنگل، کوه‌هایی با چشم انداز خاص و غارهای طبیعی، سیستان و بلوچستان را به بهشت طبیعت گردان تبدیل کرده است.

چابهار؛ سرزمینی ناشناخته با گنج‌های فراوان، یکی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است و شاید به همین دلیل است که چابهار یا چهاربهار نام گرفته است.

تفتان همیشه سرفراز

تفتان همیشه سرفراز که به عنوان بام شرق ایران شهرت دارد از جاذبه‌های بکر و دیدنی برخوردار است که همه ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

قله تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع که از دهانه قله آن دود آتشفشانی مرکب از بخار آب، خاک و گاز گوگرد متصاعد می‌شود از دیگر زیبایی‌ها و جذابیت‌های سیستان و بلوچستان است، برف سفید و گوگرد زرد رنگ بر قله این کوه سربه فلک کشیده به عروس زیبایی تشبیه شده که تور سفیدی برسر کرده و شال زرد رنگ بر گردن آویخته و به زیبایی خودنمایی می‌کند.

blank

آبشار سراب بزمان

آبشار سراب بخش بزمان ایرانشهر با بیش از هفت متر ارتفاع به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

رودخانه کاجو یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان است که در شمال قصرقند جریان دارد، سیلاب‌های این رودخانه در ناحیه دشتیاری پخش می‌شود و در انتها به رودخانه باهوکلات می‌پیوندد. این رودخانه ۲۲۰ کیلومتر طول دارد.

 

کویر لوت

کویر لوت یکی از خشک‌ترین و قابل مطالعه‌ترین کویرهای جهان است که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار دارد و عمیق‌ترین ناحیه فلات مرکزی ایران را در خود جای داده و ناگفته‌های زیادی دارد.

دشت سیستان یکی از دشت‌های داخلی فلات ایران است که از آبرفت‌های دلتای قدیمی و فعلی رودخانه هیرمند و سیلاب‌های اطراف آن پوشیده شده است، این سرزمین در جلگه‌ای پست و هموار در منتهی‌الیه مرز شرقی ایران قرار دارد.

این دشت از بقایای دریاهای دوران سوم زمین‌شناسی است که بر اثر حرکات کوهزایی به صورت چاله درآمده است.

دیار کهن سیستان و بلوچستان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد و بیشمار صحنه‌های بی نظیر طبیعی را در ذهن هر گردشگری ثبت می‌کند.

منبع خبر:ایرنا

بـاد‌‌‌‌گیر میـراث از یاد‌‌‌ رفتـه فارس

با اینکه تاریخچه استفاد‌‌‌‌ه از باد‌‌‌‌گير د‌‌‌‌ر عمارت ها و بناهای ایرانی مشخص نیست اما قد‌‌‌‌مت سال ساخت این آثارد‌‌‌‌ر استان فارس به د‌‌‌‌وره صفویه برمی گرد‌‌‌‌د‌‌‌‌ و عمد‌‌‌‌ه باد‌‌‌‌گیر هایی که د‌‌‌‌راین استان د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه می شود‌‌‌‌ پیشینه زند‌‌‌‌ی و قاجار د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌. آثاری که هم اکنون یا با گذشت زمان و یا د‌‌‌‌ر جریان ساخت وسازها تخریب شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و چنانچه بگوییم باد‌‌‌‌گیرها ازجمله سازه های تاریخی از یاد‌‌‌‌ رفته اند‌‌‌‌ اغراق نکرد‌‌‌‌ه ایم.
آن طور که کارشناسان می گویند‌‌‌‌ باد‌‌‌‌گيرها با اشكال مختلف د‌‌‌‌ر شهر هاي مركزي و جنوب ايران ساخته شد‌‌‌‌ه كه هر كد‌‌‌‌ام بر حسب ارتفاع و جهت باد‌‌‌‌ مطلوب طراحي و اجرا شد‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌. تا قبل از اختراع كولر برقي و گسترش آن د‌‌‌‌ر شهر هاي مختلف، از باد‌‌‌‌گير د‌‌‌‌ر بناهای مختلف مسكوني، مذهبي و خد‌‌‌‌ماتي استفاد‌‌‌‌ه مي شد‌‌‌‌ه است و هنوز هم مي توان باقيماند‌‌‌‌ه اين باد‌‌‌‌گير ها را د‌‌‌‌ر اقليم گرم و مرطوب جنوب کشور د‌‌‌‌ر شهر هايي مانند‌‌‌‌ لار و جهرم، بند‌‌‌‌ر عباس، بند‌‌‌‌ر لنگه، قشم، بوشهر و اقليم گرم و خشك نواحي مركزي مانند‌‌‌‌ نايين، يزد‌‌‌‌، طبس، كاشان، سمنان، اصفهان و شیراز د‌‌‌‌ید‌‌‌‌.
به گزارش خبر نگار سرویس گرد‌‌‌‌شگری «خبر جنوب» باد‌‌‌‌گيرهايي كه د‌‌‌‌ر عمارت بناهاي مذهبي و تاريخي شيراز ساخته شد‌‌‌‌ه، از نظر معماري و سازه اي با باد‌‌‌‌گيرهاي مناطق مختلف كشور متفاوت است، د‌‌‌‌ر اكثر شهرهاي جنوبي و مناطق گرمسيري، باد‌‌‌‌گيرها د‌‌‌‌اراي ارتفاع بود‌‌‌‌ه و كانال هاي آنها به فضاي زيرزميني مي رسد‌‌‌‌، اما به د‌‌‌‌ليل اعتد‌‌‌‌الي كه د‌‌‌‌ر هواي شيراز وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ اين تكنيك معماري د‌‌‌‌ر بناهاي اين شهر به حد‌‌‌‌اقل رسيد‌‌‌‌ه است.
عمد‌‌‌‌ه باد‌‌‌‌گيرهاي مناطق مختلف كشور د‌‌‌‌اراي حوض‌خانه د‌‌‌‌ر زيرزمين است تا جريان هوا با برخورد‌‌‌‌ به آب خنك شود‌‌‌‌، اما باد‌‌‌‌گيرهاي موجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر شيراز و عمد‌‌‌‌ه شهرهاي فارس فاقد‌‌‌‌ حوض خانه مي باشد‌‌‌‌.برای نمونه د‌‌‌‌ر خانه هاي تاريخي شيراز مانند‌‌‌‌ بصيري، د‌‌‌‌خانچي و فروغ الملك و یا مسجد‌‌‌‌ مشیر الملک كه قد‌‌‌‌متشان به د‌‌‌‌وره قاجار مي رسد‌‌‌‌، باد‌‌‌‌گيرها به فضاي زيرزمين نمي رسند‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر این میان نباید‌‌‌‌ ارگ کریم خانی را از یاد‌‌‌‌ برد‌‌‌‌ که روزگاری نه چند‌‌‌‌ان د‌‌‌‌ور د‌‌‌‌ارای ۶ باد‌‌‌‌گیر بود‌‌‌‌ه و حوض‌خانه هم ند‌‌‌‌اشته است.
هم اکنون تنها یکی از این سازه های تاریخی د‌‌‌‌ر ارگ کریم خانی د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه می شود‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ر ضلع غربی بنا جلوه گری می کند‌‌‌‌؛ سازه ای که به صورت نماد‌‌‌‌ین و بنابر اسناد‌‌‌‌ و تصاویر قد‌‌‌‌یمی، متعلق به د‌‌‌‌وره قاجار و بازسازی شد‌‌‌‌ه است.
د‌‌‌‌ر این باره کارشناس میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما گفت: د‌‌‌‌ر ارگ كريم خاني ۶ باد‌‌‌‌گير وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌اشته كه با گذشت زمان تخريب شد‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌ و هم اينك نيز يكي از اين باد‌‌‌‌گيرها براساس مستند‌‌‌‌ات موجود‌‌‌‌ احيا شد‌‌‌‌ه تا بازد‌‌‌‌يد‌‌‌‌كنند‌‌‌‌گان بتوانند‌‌‌‌ تجسمي واقعي از اين بنا د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وره زند‌‌‌‌يه د‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌.
به گفته وي امكان احياي باد‌‌‌‌گيرهاي ارگ كريم خاني وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ اما نيازمند‌‌‌‌ طرح مطالعاتي و اعتبارات هنگفتي است.
اين كارشناس حوزه مرمت با بیان اینکه عمد‌‌‌‌تاً باد‌‌‌‌گيرهاي عمارت ها تنها براي اتاق مجلسي يا مهمان خانه ها ساخته مي شد‌‌‌‌ه و براي كل بنا الزامي ند‌‌‌‌اشته است، گفت: باد‌‌‌‌گيرها از جمله سازه هايي است كه د‌‌‌‌ر اكثر خانه هاي اعياني و اشرافي فارس ساخته مي شد‌‌‌‌ و هم اينك تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ آنها د‌‌‌‌ر سراسر استان انگشت شمار است چرا كه گذشت زمان و عد‌‌‌‌م كاربري موجب شد‌‌‌‌ه اين سازه ها تخريب شود‌‌‌‌.
به گفته بصیری باد‌‌‌‌گير جزئي از معماري آثار تاريخي د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وره هاي مختلف محسوب مي شود‌‌‌‌ و به تنهايي د‌‌‌‌ر فهرست ملي به ثبت نمي رسد‌‌‌‌، اما به د‌‌‌‌ليل آنكه از اهميت و ارزش خاصي برخورد‌‌‌‌ار است همواره مورد‌‌‌‌ توجه معماران، پژوهشگران و مرمتگران قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.
گفتنی است عملكرد‌‌‌‌ باد‌‌‌‌گير بد‌‌‌‌ين صورت است كه باد‌‌‌‌ مطلوب را گرفته و آن را به د‌‌‌‌اخل اتاق‌هاي اصلي ساختمان، آب انبار و يا سرد‌‌‌‌اب هد‌‌‌‌ايت
مي كند‌‌‌‌.
بعضي از باد‌‌‌‌گيرها فقط از طريق جابجايي هوا د‌‌‌‌اخل بنا را خنك مي سازند‌‌‌‌ و بعضي د‌‌‌‌يگر هم از طريق جابجايي هوا و هم از طريق تبخير اين عمل را انجام مي د‌‌‌‌هند‌‌‌‌.
بنابر این گزارش تا پيش از پيد‌‌‌‌ايش يخچال، د‌‌‌‌ر بسياري از خانه ها مواد‌‌‌‌ غذايي را د‌‌‌‌ر محوطه زير باد‌‌‌‌گير نگاه مي د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌ تا خنك بماند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ير تر فاسد‌‌‌‌ شود‌‌‌‌.باد‌‌‌‌گير و هواكش روي گنبد‌‌‌‌ و يا بام، جزء جد‌‌‌‌ايي ناپذير آب انبار هاي نواحي مركزي ايران است. محيط مرطوب آب انبار با استفاد‌‌‌‌ه از جريان هوا باعث برود‌‌‌‌ت و خنكي آب ذخيره شد‌‌‌‌ه مي شود‌‌‌‌.
د‌‌‌‌ر خانه هاي مسكوني چهار فصل كه د‌‌‌‌اراي حياط مركزي هستند‌‌‌‌، معمولاً باد‌‌‌‌گير را د‌‌‌‌ر قسمت تابستان نشين ساختمان احد‌‌‌‌اث مي كنند‌‌‌‌ و اين باد‌‌‌‌گير به اتاق اصلي يا تالار و سرد‌‌‌‌اب يا زيرزمين ساختمان مرتبط مي باشد‌‌‌‌.
از خصوصيات د‌‌‌‌يگر باد‌‌‌‌گير مي توان از اثر د‌‌‌‌ود‌‌‌‌كش نام برد‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر مواقعي كه باد‌‌‌‌ جريان ند‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌، هواي گرم د‌‌‌‌اخل بنا صعود‌‌‌‌ مي كند‌‌‌‌ و از طريق باد‌‌‌‌گير به خارج بنا منتقل مي شود‌‌‌‌ و بد‌‌‌‌ين صورت كماكان يك جريان هوا د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌اخل ساختمان برقرار مي گرد‌‌‌‌د‌‌‌‌ هرچند‌‌‌‌ كه شد‌‌‌‌ت آن كمتر از مواقعي است كه باد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر محيط خارج جريان
د‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌.

منبع خبر:خبر جنوب

کشف مجسمه باستانی «اسکندر مقدونی»

مسئولان یک موزه‌ یونانی از کشف سردیس باستانی «اسکندر مقدونی»‌ خبر دادند.

 به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان موفق شدند یک سردیس از «اسکندر» مقدونی کشف کنند، اما این اکتشاف حاصل کاوش در سرزمین باستانی تحت حکومت «اسکندر» و یا ویرانه‌های به‌جامانده از بناهای دوران حکومت «اسکندر مقدونی»‌ معروف به «اسکندر کبیر»‌ نیست.

این سردیس در حالی که در گوشه‌ انبار موزه باستان‌شناسی «ورویا» رها شده بود، کشف شد.

باستان شناسان معتقدند قدمت این سردیس به قرن دوم پیش از میلاد مسیح، حدود ۲۰۰ سال پس از مرگ «اسکندر»‌ بازمی‌گردد.

مدیران این موزه زمانی که قصد داشتند لوازم داخل انبار را خارج کنند، به این سردیس باستانی برخوردند.

به گفته‌ «آنجلیکا کوتاریدی»‌ یکی از مقامات فرهنگ و هنر یونان، این سردیس که پوششی از ساروج بر روی آن قرار گرفته، بر اثر گذر زمان دچار صدمه‌های قابل توجهی شده است.

این سردیس برای اولین‌بار توسط باستان‌شناسان در ویرانه‌های یک دهکده باستانی یونان کشف و به انبار موزه منتقل شد،‌ اما چیزی نگذشت که باستان‌شناسان این سردیس را فراموش کردند.  بعد از گذشت چند سال هیچ‌کسی نمی‌دانست سردیس «‌اسکندر» در این موزه وجود دارد.

اما «کوتاریدی»‌ که خود مجسمه «الکساندر» را شناسایی کرده است می‌گوید: «‌در اولین لحظه‌ای که این مجسمه دوهزارساله را دیدم، فهمیدم که تصویر «‌اسکندر» ‌بر روی آن نقش بسته است.»

این سردیس باستانی سال ۲۰۲۰ در موزه مقبره سلطنتی «Aigai» واقع در شهر «ورجینا» به نمایش گذاشته خواهد شد.

منبع خبر:ایسنا

هنرمندانی که چوب را گره می‌زنند

 شهرستان ملایر دومین شهر استان همدان است که این روزها ظرفیت‌هایش باعث شده نام این شهرستان در کشور و حتی جهان پرآوازه شود.

هنرمندانی که چوب را گره می‌زنند

امروز ملایر را با محصولات خدادادی و هنر دستان هنرمندانش می‌شناسند از جمله هنر مبل و منبت که ملی شده است. یکی از هنرهای شهرستان ملایر هنر مرواربافی است که بعد از منبت دومین رشته مهم صنایع ‌دستی این شهرستان محسوب می‌شود.  هنری که هنرمندانش از چوب و ترکه می‌بافند و می‌بافند، طرح می‌زنند، چوب را گره می‌زنند و می‌چینند، هنر خلق می‌کنند و نتیجه می‌شود سبد، میز و صندلی و صدها محصول دیگر که علاوه بر زیبایی خانه‌های ایرانیان زینت‌بخش منازل و مکان‌های مختلف در کشورهای دیگر نیز شده است.

هنر مرواربافی در ملایر قدمتی دیرینه دارد. این هنر پس از صنعت مبل و منبت بیشترین سهم صادرات این شهرستان را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد توجه بیشتری به آن شود.  مروار نوعی ترکه از خانواده درخت بید است و مروار کشت‌شده در شهرستان ملایر از مرغوبیت خاصی برخوردار است که در سایر نقاط کشور همتای آن یافت نمی‌شود.

تولید مروار در ملایر

داوود مجیدی ۱۰ کارگاه بزرگ مرواربافی در شهرستان ملایر دارد. از این تعداد ۴ کارگاه در شهر ملایر و ۶ کارگاه نیز در روستاهای شهرستان فعال است.  این مدیر کارگاه مرواربافی با بیان این‌که مروارهای شهرستان ملایر از روستاهای جوراب، داویجان و حرم‌آباد برداشت می‌شود و کیفیت بسیار مطلوبی دارد، می‌گوید: ملایر تنها تولیدکننده چوب مروار است و سایر نقاط کشور نیز مواد اولیه خود را از ملایر تهیه می‌کنند.

وی که سالانه بیش از یک میلیون قطعه انواع کار از مروار در کارگاه‌هایش تولید می‌کند، می‌افزاید: بیش از ۳۰ درصد تولیدات این کارگاه‌ها به کشورهای عراق و ترکیه صادر و بقیه تولیدات نیز در داخل کشور مصرف می‌شود.  مجیدی با اشاره به فعالیت حدود صد هنرمند در این کارگاه‌ها بیان می‌کند: این ظرفیت قابل افزایش است و محدودیتی برای جذب نیرو و افزایش تعداد کارگاه‌هایمان نداریم.

حمایت مسئولان

این مدیر کارگاه مرواربافی در ملایر با اشاره به این‌که کشور ما در تولید صنایع ‌دستی جزو کشورهای برتر دنیاست، می‌گوید: صنایع‌ دستی کشور ما از نظر کیفیت از سایر کشورها بالاتر است و به حمایت بیشتر مسئولان برای صادرات نیاز داریم.  وی با بیان این‌که مرواربافی بعد از منبت به عنوان دومین هنر دستی شهرستان محسوب می‌شود، توضیح می‌دهد: در حال حاضر مرواربافی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مجیدی با اشاره به این‌که هنر مرواربافی ملایر طی سال‌های اخیر بسیار متنوع‌تر شده است و با توجه به سفارش‌های مشتریان، هنرمندان طرح‌های جدیدتر تولید می‌کنند، می‌افزاید: انواع سبدهای گل، سبدهای تزئینی، سبدهای میوه و آجیل، میز تلویزیون، میز تلفن، وسایل سیسمونی نوزاد، وسایل آشپزخانه و موارد دیگر به عنوان عمده‌ترین محصولات ساخته‌شده از مروار است. محصولات تهیه‌شده از مروار قابل بازیافت است و به همین دلیل مشتریان
زیادی دارد.

شهرک مرواربافی

این مدیر کارگاه مرواربافی در ملایر یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهایش را برای توسعه هنر مرواربافی ملایر راه‌اندازی شهرک مرواربافی ملایر می‌داند و می‌گوید: از مسئولان درخواست داریم این مهم در برنامه توسعه چشم‌انداز شهرستان گنجانده شود.  وی با بیان این‌که امروز توجه به کیفیت برای مشتریان در بازار امری مهم به شمار می‌رود و حالت رقابتی پیدا کرده است، می‌افزاید: با راه‌اندازی شهرک مرواربافی می‌توانیم راهی به سمت بازارهای جهانی به ‌ویژه کشورهای اروپایی پیدا کنیم.  مجیدی با بیان این‌که خوشبختانه مواد اولیه مروار را در شهرستان تولید می‌کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم، ادامه می‌دهد: داشتن این ظرفیت مهم‌ترین مزیت برای توسعه هنر مرواربافی شهرستان است و ما با این مهم باید خودمان را به کیفیت جهانی برسانیم و جای خود را در بازارهای دنیا باز کنیم.

درآمد پایدار

این استاد مرواربافی از مسئولان می‌خواهد به هنر مروار ملایر بیشتر توجه کنند و بیان می‌کند: درآمد این کار به صورت اجرتی است و بستگی به تلاش و کارهای تولیدی بافنده مروار دارد.  مجیدی با بیان این‌که هنر ارزشمند است و جوانان مستعد جویای کار در ملایر می‌توانند از این بستر برای حرفه‌آموزی و رسیدن به درآمد پایدار بهره بگیرند، می‌گوید: جوانان اگر به خودباوری در کار کردن با هنر دست خود برسند، به راحتی می‌توانند وارد این عرصه شوند.  وی با اشاره به اشتغال زنان خانه‌دار به مرواربافی و کار در منزل توضیح می‌دهد: اشتغال زنان خانه‌دار به این کار علاوه بر درآمدزایی، باعث رونق اقتصادی این هنر در شهرستان می‌شود.

فعالیت ۱۲ رشته صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ملایر می‌گوید: در حال حاضر حدود ۹ هزار هنرمند در بیش از ۱۲ رشته صنایع دستی شهرستان ملایر شاغل هستند. در این میان می‌توان به رشته‌هایی نظیرمنبت کاری،مروار بافی، گلیم بافی،جاجیم بافی،سفالگری و ساخت‌وسازهای سنتی اشاره کرد. ابراهیم جلیلی بیان می‌کند: هنر مرواربافی بعد از منبت‌کاری یکی از رشته‌های فعال و پویا در مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری در این شهرستان است. مواد اولیه مروار نیز در این شهرستان تولید می‌شود.

وی از فعالیت بیش از صد کارگاه بزرگ و کوچک مرواربافی در ملایر خبر می‌دهد و می‌افزاید: هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت در هنر مرواربافی هستند.  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ملایر ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته در این زمینه توسعه خوبی داشته‌ایم. این هنر هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای ملایر همچون الفاوت، انوج، علوی، گوراب، داویجان و می‌آباد از سوی بانوان به‌عنوان یکی از بهترین مشاغل خانگی معرفی می‌شود.

منبع خبر:همشهری

دو منبر تاریخی شهر نوش آباد ثبت ملی می شود

دو منبر تاریخی شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل به زودی در فهرست آثار ملی قرار می گیرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، مجید نوری رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل با اعلام این خبر گفت: «در نشست اخیر شورای ثبت اداره کل میراث فرهنگی استان پرونده ثبت دو منبر تاریخی شهر نوش آباد بررسی و مورد تائید اولیه قرار گرفت.»

او خاطر نشان کرد: «این دو اثر که متعلق به دوره های صفویه و قاجاریه است کار مستند نگاری و تهیه پرونده این آثارتوسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد انجام شده است.»

نوری تأکید کرد: «در حال حاضرپرونده این دو اثر منقول برای تأیید نهایی به شورای ثبت و تعیین حرایم سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.»

منبع خبر:میراث آریا

فعالیت “پنج‌شنبه‌های گردشگری” در پایتخت

رییس ستاد گردشگری تهران از فعالیت پنج‌شنبه‌های گردشگری بدون خودرو در پایتخت خبر داد.

blank

به گزارش ایسنا، مهدی سیف ظهر امروز در حاشیه پنجشنبه‌های گردشگری که این هفته به مناسبت روز خبرنگاران با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد، با بیان این‌که متاسفانه گردشگری در تهران در دوره‌های قبل مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: با این حال با تلاش مدیریت شهری جدید نفوذ گردشگری تهران در بخش‌های مختلف افزایش یافته است به گونه‌ای که ما را در جلسات ریاست جمهوری و حتی نهادهای داخلی در صورتی که موضوع جلسه به گردشگری مربوط باشد دعوت کرده و نظر ستاد گردشگری شهرداری را نیز در مسائل مختلف جویا می‌شوند. در لایحه اخیری که سازمان میراث فرهنگی به هیات دولت ارسال کرده است، نظر شهرداری تهران نیز در مورد مفاد این لایحه پرسیده شده است و این نشان می‌دهد که گردشگری در تهران جای خود را پیدا کرده است.

وی افزود: متاسفانه مردم نسبت به محیط‌های پیرامونی خود بی‌تفاوت هستند و بی‌خبر هستند که در خیابان‌های تهران چه اتفاقاتی افتاده است. به همین دلیل می‌بینیم که رستوران‌گردی و فست‌فودگردی به مقصدی برای تهرانی‌ها بدل شده است در حالی که آنان می‌توانند از مراکز دیدنی شهرشان استفاده کنند و برهمین اساس و برای شناساندن تهران و کوچه‌هایش به مردم طرح «پرسه در شهر» را اجرایی کردیم که برای اولین‌بار با شیوه‌ای نو در تهران اجرایی شد.

رییس ستاد گردشگری تهران با بیان این‌که در نوروز امسال ۱۸ مسیر در تهران را شناسایی کردیم که عمدتا در مناطق ۱، ۲۰، ۱۱ و ۱۲ بودند، اظهار کرد: این مسیرها که در حوزه گردشگری تاریخی، خانه‌های قدیمی، مذهبی و غیره طراحی شد، سبب می‌شود که احساس تعلق محلی بالاتر برود و با توجه به استقبال مردم این ۱۸ مسیر را به ۳۰ مسیر رساندیم و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

blank

سیف با اشاره به این‌که طی هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری روز پنج‌شنبه را تحت عنوان پنج‌شنبه‌های گردشگری بدون خودرو راه‌اندازی کردیم، گفت: برای این مهم نیز راهنمایانی که شال آبی دارند را در نزدیکی آثار تاریخی مهم مستقر کرده‌ایم و آنها نسبت به راهنمایی مردم اقدام می‌کنند.

وی با بیان این‌که ما می‌خواهیم روایتی صحیح از تهران را به مردم بشناسانیم، ادامه داد: مسیرهای گردشگری که در این پنج‌شنبه‌های گردشگری در نظر گرفته شده باعث شده است که تورهای گردشگری دیگر نیز شکل بگیرند.

رییس ستاد گردشگری تهران با بیان این‌که مردم با پرسه‌زدن در شهر نقاط ارزشمند را شناسایی می‌کنند، اظهار کرد: جلساتی نیز با سازمان میراث گردشگری تهران برگزار کردیم تا این سازمان درپنج‌شنبه‌های گردشگری به مردم خدمات دهند که تاکنون موزه فرش، رضا عباسی و آبگینه را برای بازدید عموم در این طرح رایگان کرده‌اند و امیدواریم سایر سازمان‌های متولی نیز پای کار بیایند.

سیف افزود: متاسفانه گردش‌کردن در تهران در حد رستوران‌گردی و فست‌فودگردی تقلیل یافته است. مردم می‌توانند با صرف کمترین هزینه در مسیرهای گردشگری مورد علاقه‌شان تردد کنند و برهمین اساس علاقه‌مندان می‌توانند برای انتخاب تور مورد نظر خود و تعیین روز به سایت گردشگری مراجعه کنند.

وی در مورد ایجاد سازمان گردشگری نیز با بیان این‌که در برنامه سوم توسعه شهر تهران ایجاد سازمان گردشگری شهرداری تهران مورد تایید و تصویب قرار گرفته است، اظهارکرد: در حال حاضر لایحه ایجاد سازمان گردشگری نهایی شده و پس از تایید توسط معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری، با امضای شهردار تهران به شورای شهر تقدیم می‌شود.

رییس ستاد گردشگری تهران با بیان این‌که ما در این لایحه مدیریت یکپارچه گردشگری را در شهرداری تهران مورد توجه قرار دادیم، گفت: برای توسعه گردشگری در تهران باید سازمان‌یافته‌تر فعالیت کرد.

منبع خبر:ایسنا

blank

پاتوق تبهکاران جهان چگونه به یکی از زیباترین مناطق گردشگری تبدیل شد؟

در دهه هشتاد و نود قرن پیش، کالی یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان و مخفیگاه سوداگران مواد مخدر، اسلحه، مجرمان، ساخت بمب و غیر به شمار می‌رفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  در سال ۲۰۱۶ میلادی، دولت کلمبیا و شورشیان مسلح معروف به نام اختصاری «فارک» تفاهمنامه صلح تاریخی امضا کردند تا به موجب آن جنگ داخلی که نیم قرن به طول کشیده بود پایان یابد و در‌ها به سوی جذب گردشگر باز شوند.

پاتوق تبهکاران جهان چگونه به یکی از زیباترین مناطق گردشگری تبدیل شد؟

سال گذشته بیش از چهار میلیون گردشگر به این کشور رفتند و هنوز شهر‌های بوگوتا و کارتاژ و مدئین در صدر پربازدیدترین قطب‌های گردشگری شهر‌های کلمبیاست. با وجود این، از هر ۲۰ گردشگر یکی از شهر «سانتیاگو ده کالی» یا «کالی» بازدید می‌کند، این شهرِ گرم، سرشار از شور و فعالیت است، ساکنان آن به ۲.۷ میلیون تن می‌رسد و در دره رود کائوکا در جنوب کلمبیا قرار دارد.

پیش از این، شمار کم توریست هایِ کالی به دلیل بدنامی ناشی از جرایم متعدد و قاچاق مواد مخدر بود و فیلم‌ها و سریال هالیوودی از جمله سریال «نارکوس» هم در رسوخ دیدگاه منفی درباره این شهر سهم بسزایی داشتند.

در دهه هشتاد و نود قرن پیش، کالی یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان و مخفیگاه سوداگران مواد مخدر، اسلحه، مجرمان، ساخت بمب و… به شمار می‌رفت. برادران «رودریگز» زمام کار‌های خلاف را در این شهر به دست داشتند و گروه مافیایی معروف به نام گروه رودریگز به راه انداخته بودند که یکی از قوی‌ترین گروه‌های تبهکاری جهان به شمار می‌رفت.

اما حالا برادران رودریگز در زندان‌های آمریکا هستند و میزان جرم و جنایت هم با اجرای برخی از فرامین دولتی در این شهر کاهش یافته است؛ مانند قوانین مرتبط با حمل اسلحه، تشدید قوانین شرب خمر در شب و… در همین راستا تعداد جرایم قتل عمد در شهر کالی ما بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۸ میلادی به نسبت ۸۲ درصد کاهش یافته است.

شهر کالی تاریخ جالب و منحصر به فردی دارد. از آنجا که این شهر نزدیک بندر «بوئناونتورا» اقیانوس آرام قرار دارد، در قرن شانزدهم تاجران اسپانیایی ده‌ها هزار برده آفریقایی را از طریق بندر بوئناونتورا برای کار در مزرعه‌های وسیع نیشکر به شهر کالی آوردند. از آن زمان به بعد شهر کالی به مرکز دو فرهنگ آفریقایی و آمریکای لاتینی کلمبیا تبدیل شد و فرهنگ شهر برای همیشه تغییر کرد.

در دهه هفتاد و نود قرن پیش، دریانوردان با آوردن گرامافون به شهر نوع جدیدی از موسیقی را که در شهر نیویورک رواج یافته بود را به کالی وارد کردند. این موسیقی سالسا و ترکیبی از مامبو کوبایی و ریتم پورتوریکویی بود. امروز هر جای شهر کالی (پایتخت رقص سالسا) که قدم بگذارید، نغمه‌های موسیقی سالسا با ضرباهنگ‌های سریع و ریتم منحصر به فرد آن را در بارها، مغازه‌ها و مدارس رقص خواهید شنید.

کالی ویژگی‌های دیگری هم دارد که آن را به جاذبه گردشگری کلمبیا تبدیل می‌کند از جمله آب و هوای گرم در تمام فصول سال، کوه‌های سر سبز با جاده‌های فراوان برای دوچرخه سوارها، غذا‌های اشتها برانگیز و استقبال گرم ساکنان این شهر.

کالی بیش از ۲۰۰ مدرسه برای آموزش رقص سالسا دارد که قدیمی‌ترین آن در قلب شهر قرار دارد، خارجی‌ها مدرسه‌های رقص خیابان «سن آنتونیو» تاریخی را که با سنگ ساخته شده ترجیح می‌دهند. «نورا الخاندر توما» مالک یکی ار این مدارس رقص می‌گوید شهر کالی رقص سالسا را ابداع نکرده بلکه آن را توسعه داده و ریتم تندی به آن بخشیده است، سالسا در شهر کالی یکی از تندترین ریتم‌ها را در دنیا دارد.

نوادگان برده‌های آفریقایی که در کوران تجارت برده به این مناطق آورده شده بودند، مهارت‌های خود را در آشپزی به نمایش گذاشتند و نتیجه آن آشپزخانه غنی امروز در کلمبیاست و غذا‌های جدیدی که تجارت برده در این منطقه با خود به همراه آورد از جمله پخت شیرینی با عسل سیاه، برنج با شیر، سیب زمینی شکم پر، «بندیجا پایسا» غذایی که از گوشت و موز سبز تهیه می‌شود، کازولا خورشتی که از ماهی، صدف، زیره سبز، سیر، فلفل، گوجه، پیاز، خامه و پنیر تهیه می‌شود و با برنج پخته شده در شیر نارگیل خورده می‌شود از دستاورد‌های قرن‌های پیش است.

در غروب، نسیم دل انگیزی از سوی اقیانوس آرام می‌وزد و گرمای خفه کننده ظهر را از بین می‌برد، پیاده رو‌ها آکنده از رهگذران می‌شوند. «بنیامین ماریوت» مؤسس شرکت ساماندهی سفر‌های خارج از شهر کالی می‌گوید بهترین زمان برای کشف کالی هنگام غروب خورشید و زمان بازگشت مردم از مشاغل است، وقتی با دوستانشان هستند، گفتگو می‌کنند و به عبارت دیگر وقتی زندگی در خیابان‌های کالی شروع می‌شود. موزه، بازار صنایع دستی و پارک مجسمه گربه‌ها در سواحل رود کالی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

منبع: تابناک باتو/باشگاه خبرنگاران جوان

باغ و عمارت رحیم‌آباد

باغ و عمارت رحیم‌آباد یکی از آثار باارزش تاریخی است که در منطقه‌ای به نام رحیم‌آباد در شهر بیرجند واقع شده و فاصله آن از باغ جهانی اکبریه یک کیلومتر است.

این مجموعه به دلیل معماری و تزئینات میان باغ‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و از باغ، عمارت، انبارهای متعدد، حوض خانه، اتاق‌های خدمه، برج‌های نگهبانی و غیره شکل گرفته است.

عمارت اصلی باغ در ۲ طبقه همکف شامل انبارها و بخش خدماتی است و طبقه اول عمارت هم شامل چند تالار وسیع و اتاق های متصل به یکدیگر است.

اصلی‌ترین بخش این عمارت را تالار آینه تشکیل می‌دهد و عمده تزئینات به کار رفته در اتاق‌ها و تالارها، گچ‌بری و آینه‌کاری است.

این عمارت سال ۱۳۱۵ هـ.ق به فرمان اسماعیل خان احداث شد و به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت.

بنای رحیم‌آباد نمونه کاملی از یک خانه حکومتی است که با در نظر گرفتن نحوه استفاده و کاربری‌های چندگانه، هم به عنوان خانه برای ساکنان آن و هم به عنوان دارالحکومه، در دوره قاجار ساخته شده است.

طبقه همکف این عمارت مجموعه‌ای از اتاق‌های به هم پیوسته بوده که عاری از هرگونه تزئینات مهم است.

طبقه اول آن به عنوان محل سکونت و دارالحکومه دارای بخش‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون است که از بیشترین تزئینات برخوردار است.

محوطه اصلی باغ فضای بسیار خرمن و دلگشا است. این باغ به سبک سایر باغ‌های ایرانی شامل یک خیابان اصلی و چند خیابان فرعی بوده که در طول خیابان اصلی سه حوض تعبیه شده است.

دو طرف خیابان اصلی که از شمال به جنوب امتداد دارد درختان سرو قد برافراشته و درختان باغ عمدتـاً شامل کاج و سپیـدار و درختـان مثـمری چون زردآلـو و زرشک است.

این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۰۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
محوطه سازی و پیاده‌ روسازی این بنای ارزشمند تاریخی تاکنون انجام شده و مرمت پشت بام هم جزو برنامه های میراث فرهنگی استان است که به تناسب تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

تزئینات داخل بنا نیز گرچه آسیب جدی ندیده اما مرمت آن جزو برنامه ها است.

این باغ و عمارت هم اکنون با دو فضای رفاهی و رستورانی پذیرای مردم و گردشگران است.

باغ و عمارت رحیم‌آباد به علت ساخت و سازهایی که اطراف آن در سال‌های اخیر صورت گرفته است، نامزد ثبت جهانی نیست.

برای دیدن این مجموعه تاریخی می‌توان به انتهای خیابان مدرس شهر بیرجند مراجعه کرد.

ساعت بازدید هر روز صبح تا پایان ساعت اداری و عصر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ است.

خراسان جنوبی به ویژه بیرجند مرکز استان دارای باغ‌های متعدد تاریخی بوده که از بین آنها باغ اکبریه ثبت جهانی است.

منبع خبر:ایرنا