سوغات محبوب کرمانشاه؛ از جعبه‌های چوبی دیروز تا جعبه‌های مقوایی امروز

نان برنجی را گل سرسبد سوغاتی های کرمانشاه می دانند. سوغاتی که بواسطه شهرت گسترده آن در میان مردم ایران، به یکی از معروفترین برندهای کرمانشاه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هر کرمانشاهی اگر هر روز هم گذرش به بازار سنتی کرمانشاه بیفتد، باز عطر دلاویز نان برنجی زعفرانی با روغن ناب کرمانشاهی، مست کننده است، چه برسد به گردشگری که اولین بار پایش را به این شهر گذاشته و سری هم به بازار سنتی کرمانشاه زده است.

آوازه این سوغاتی خوشمزه و لذیذ کرمانشاهی به جای جای ایران رسیده و گردشگرانی که به کرمانشاه می آیند، حتی اگر تاکنون چند بار به این شهر سفر کرده باشند باز نان برنجی را یکی از بهترین گزینه ها برای سوغات می دانند و با خود به همراه می برند. مگر می شود گردشگری به کرمانشاه بیاید و از خیر بردن نان برنجی به عنوان سوغات برای دوست و آشنایان شهر و دیارش بگذرد.

محبوبیت نان برنجی کرمانشاه به خارج از مرزها رسیده

“آنطورها که از قدیمی‌های خانواده شنیده ام، از آنجایی که کرمانشاه از دیرباز شاهراه سفر به عتبات عالیات محسوب می شده، لذا مردم میهمان نواز استان برای اینکه بتوانند تغذیه ای قوی و با ماندگاری بیشتری را به عنوان توشه راه به زائرین بدهند، از بیش از ۱۵۰ سال پیش شیرینی نان برنجی را تولید کردند.”

اینها را محسن صفایی یکی از پیشکسوتان تولیدکننده نان برنجی در کرمانشاه که پیشه نان برنجی پزی بیش از ۵۵ سال است در چند نسل خانواده آنها تداوم دارد، می گوید.

وی گفت: نان برنجی از قدیمی ترین و پرفروش ترین سوغات ها در ایران به شمار می رود که در اکثر نقاط ایران شناخته شده است.

صفایی افزود: شهرت نان برنجی کرمانشاه به واسطه طعم لذیذ و قیمت مناسبش بگونه‌ای است که بخش اعظم نان برنجی را که تولید می‌کنیم به استان های دیگر صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: محبوبیت این سوغات کرمانشاهی تا جایی است که گاها سفارشاتی را نیز از دیگر کشورها همچون کانادا، عراق و… داریم و قسمت کمی از تولیداتمان را نیز صادر می کنیم.

این پیشکسوت تولید کننده نان برنجی در ادامه بااشاره به استقبالی که همواره مسافران و گردشگران از این سوغات ناب کرمانشاهی دارند، عنوان کرد: کرمانشاه استانی زیبا و پر از جاذبه های دیدنی است و از سوی دیگر مردم این استان مردمان خوش خوراکی هستند که در کنار نان برنجی، انواع سوغات های خوشمزه همچون نان شکری، نان خرمایی، کاک، روغن حیوانی و … را تولید می کنند، برای همین گردشگرانی که به این استان سفر می کنند درپایان بازدیدهای خود می توانند برای تهیه سوغات با خیال راحت اقدام کنند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی تعداد نان برنجی پزهای کرمانشاه در مناطق مختلف شهر زیاد شده، اما بیشتر تمرکز نان برنجی پزی های کرمانشاه در ورودی راسته بازار زرگرها واقع در بازار سنتی است.

قدمت ۱۵۰ ساله نان برنجی

علیرضا مرادی بیستونی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز بابیان اینکه از دیرباز سوغات هر منطقه بنا به رواج برخی محصولات در آن منطقه ایجاد شده، اظهار کرد: نان برنجی نیز از جمله سوغاتی های اصیل در کرمانشاه است که با توجه به وجود کشتزارهای برنج گیلانغرب در زمان های گذشته و روغن حیوانی در این استان، تولید شده است.

وی در خصوص قدمت این سوغات نیز گفت: هنوز مشخص نیست که این سوغاتی دقیقا از چه زمانی در کرمانشاه درست شده، اما از حدود ۱۵۰ سال پیش اولین بار از نان برنجی به عنوان سوغات کرمانشاه نام برده شده است.

کارشناس گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه بابیان اینکه این سوغات از سوی مردم میهمان نواز کرمانشاه برای زائرین عتبات عالیات پخت می شده، عنوان کرد: مقوی بودن، طعم دلپذیر، ترد بودن و ماندگاری بالا از ویژگی های اصلی این سوغات است.

وی تصریح کرد: تا دهه های پیش به دلیل استفاده از روغن حیوانی زیاد در پخت آن، این شیرینی بسیار ترد و با مرغوبیت بالا بود، برای همین نان برنجی پزان آن را درون جعبه های چوبی قرار می دادند تا خُرد نشود.

مرادی بیستونی یادآورشد: بعدها که نان برنجی محبوب و محبوب تر شد و مغازه های نان برنجی پزی زیاد شدند و حجم تولیدات آنها هم بیشتر شد، میزان روغن حیوانی که در این شیرینی ها ریخته می شد کمتر و طبیعا میزان تردی آن هم کمتر شد، برای همین جعبه های چوبی جای خود را به جعبه های مقوایی دادند و امروزه هم از این جعبه ها برای قرار دادن نان برنجی استفاده می شود.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *