آخرین وضعیت دخمه زرتشتیان/ ساخت مرکز اطلاع رسانی گردشگری و فروش صنایع دستی

طی سال جاری در مجموعه دخمه زرتشتیان یزد، مرکز اطلاع رسانی گردشگری و فروش صنایع دستی ساخته می‌شود.

دخمه زرتشتیان را با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز می‌شناسند. این دخمه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد در حوالی منطقه صفائیه و روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته‌است.

این دخمه زیر نظر انجمن زرتشتیان یزد فعال است و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بر فعالیت‌ها و مرمت‌هایی که در آن انجام می‌شود، نظارت دارد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد) درخصوص وضعیت کنونی این میراث ملی گفت: دخمه زرتشتیان از دو بخش دخمه‌ها و خیله‌ها تشکیل شده. خیله‌ها به دلیل بارندگی و شرایط جوی، دچار آسیب شده‌اند و حتا سقف برخی از آنها نیز ریخته است؛ از این رو ترجیح می‌دهیم که بازدیدکننده به سمت خیله‌ها نرود. چند خیله که در مسیر بازدید از دخمه‌ها قرار دارد را مرمت کرده‌ایم و بازدیدکنندگان می‌توانند از این آثار دیدن کنند. معمولا هم گردشگران به سمت خیله‌های اطراف نمی‌روند و اگر بروند به آنها تذکر داده می‌شود.

او در ادامه از ساخت پله برای رسیدن به بخش بالایی دخمه خبر داد و گفت: تا سال گذشته برای رسیدن به استودان‌های بالای دخمه، گردشگران باید از شیب تند کوه بالا می‌رفتند. این امر حتا موجب آسیب رسیدن به گردشگران و شکسته شدن دست و پاهای آنها شده بود. اما حدود یک سال و نیم است که پله‌های سنگی را جایگزین شیب تند کوه کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: مجموعه دخمه زردتشتیان تا چندی پیش تنها دو سرویس بهداشتی داشت که وضعیت نامناسبی داشتند و با خشت و گل ساخته شده بودند. طی سال گذشته سرویس‌های بهداشتی مناسبی را در این مکان ساختیم. البته ممکن است در زمان‌های کم مسافر رسیدگی کمتری صورت بگیرد چراکه بیشتر تمرکز به مرمت اختصاص پیدا می‌کند. سعی ما برآن است تا ایرادات موجود را رفع کنیم و تذکرات لازم را خواهیم داد.

فاطمی از ساخته شدن مرکز اطلاع رسانی گردشگری و مرکزی برای فروش صنایع دستی خبر داد و گفت: باتوجه به درآمد مجموعه، سعی می‌شود هر سال بخشی از مشکلات رفع شود. چنانکه طی سال‌های گذشته باتوجه به اولویت بندی مشکل حصارکشی، پله‌ها و سرویس بهداشتی حل شد و اکنون هم درصدد رفع مسئله اطلاع رسانی و فروش اغذیه و صنایع دستی هستیم.

منبع خبر:ایلنا

هر آنچه درباره الماس زرد و ارتباط آن با ناصرالدین شاه نمی دانید!/ سرنوشت الماس زرد چه شد؟

هنگامی که محمد علی شاه در ژوئیه ۱۹۰۹ پناهنده سفارت روسیه در تهران شد، دریای نور و دیگر اقلام با ارزشِ جواهرات ملی ایران (Iranian Crown Jewels) را نیز با خود برد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ناصرالدین شاه با خرید ۲۳ قطعه الماس زرد در سفر سوم خود به اروپا سبب شد تا وجهه‌ این نوع الماس بالا رود و به عنوان جواهر سلطنتی شناخته شود و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعاتی را پیرامون این جواهر و سرنوشت آن در اختیار شما قرار دهد.

الماس زرد چطور الماس زرد شد؟

ناصر الدین شاه با نزدیک به ۵ دهه سلطنت، یعنی از سال ۱۸۴۸ تا سال ۱۸۹۶، سومین پادشاهی طولانی مدت در تاریخ ایران محسوب می شود.

مورخان، وی را به عنوان پدر ایران مدرن به حساب آورده اند که توسعه در مدل غربی مانند جاده‌ها، راه آهن، تلگراف و خدمات پستی، روزنامه ها، مدارس به سبک غربی و … مدرن را برای اولین بار به ایران آورد.

ناصرالدین شاه در طول تاریخ به عنوان اولین کسی که الماس‌های زرد را ارج نهاد، شهرت پیدا کرد. چرا که او با خرید ۲۳ قطعه الماس زرد در سفر سوم خود به اروپا در سال ۱۸۸۹ میلادی، سبب شد وجهه‌ این نوع الماس بالا رود.

پس از ترور ناصر الدین شاه در سال ۱۸۹۶، پسرش مظفر الدین شاه تاج و تخت را به عنوان شاه ایران به دست آورد.

مظفر الدین شاه در طول دوره کوتاهِ حکومت ۱۱ ساله اش، از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۷، به ایجاد تغییرات گسترده حسن شهرت دارد.

 

از جمله این تغییرات، اعطای یک قانون اساسی و مجلس به مردم ایران بود که قدرت سلطنت را محدود می‌کرد.

پس از وی احمد شاه در بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۵ میلادی به عنوان آخرین عضو از سلسه قاجار بر تخت نشست و این جواهر زیبا در اواخر قرن نوزدهم میلادی طراحی و با عنوان الماس زرد سلطان احمد شاه قاجار (Sultan Ahmad Shah Qajar) نام گذاری شده است.

این سنجاق سینه در کنار ۸۰ عدد الماس دیگر، جزئی از زیورآلات دوخته شده به کت ناصر الدین شاه بوده اند همچنین گفته می شود این جواهر جزئی از کلکسیون جواهرات شخصی احمد شاه محسوب شده و وی پس از تبعیدش به اروپا در سال ۱۹۲۳، این سنجاق سینه را به همراه خود برد.

 

هنگامی که محمد علی شاه در ژوئیه ۱۹۰۹ پناهنده سفارت روسیه در تهران شد، دریای نور و دیگر اقلام با ارزشِ جواهرات ملی ایران (Iranian Crown Jewels) را نیز با خود برد و ادعا کرد که این جواهرات اموال شخصی او هستند.

با این حال پس از بازنمایی‌هایی که توسط نمایندگان مردم به دولت روسیه انجام شد، جواهرات سلطنتی ایران به ایران بازگردانده شدند. در پرتره‌ای رسمی از شاه که پس از تکیه زدن سلطان احمد شاه قاجار به تخت سلطنت در سال ۱۹۱۴ کشیده شده، وی با سنجاق دریای نور،به عنوان زینت کلاهش دیده می‌شود.

فروش الماس زرد در یک حراجی

پس از آنکه احمد شاه قاجار در سال ۱۹۲۵ به طور رسمی سرنگون شد و رضا خان تحت عنوان رضا شاه پهلوی بر مسند قدرت تکیه زد، در حالیکه سنجاق دریای نور را به عنوان زینت روی کلاهش داشت، عکسی به یادگار انداخت.

پس از مرگ احمد شاه این الماس به نوه وی به ارث رسید و او نیز این جواهر زیبا را در حراجی Sotheby ماه می‌سال ۱۹۸۳ به فروش گذاشت.

الماس زرد احمد شاه در این حراجی توسط یک کلکسیونر الماس خریداری شد.

به نظر می‌رسد این الماس به سبک قدیمی اروپایی (old-European) تراشیده شده که این نوع تراش در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بسیار محبوب بود از این رو این حقیقت که این الماس در همین دوره زمانی در یکی از سفر‌های ناصرالدین شاه خریداری شده است را تایید می‌ کند.

این جواهر با ارزش بار دیگر در سال ۲۰۱۳، در حراجی Sotheby”s Magnificent Jewels که در ژنو به فروش گذاشته شد.

بنابر گزارشات موسسه GIA این الماس دارای رنگ طبیعی زرد فانتزی، تراش کوسن و ضوح SI-۱ بوده و وزن آن نیز ۷۴. ۵۳ قیراط اعلام شد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

حمام ۶۰۰ ساله سمنان اصولی بازسازی می‌شود؟

محمد تقی اعرابی مسئول روابط عمومی و امور میراث فرهنگی استان سمنان،در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ترمیم و بازسازی اصولی حمام پهنه در این استان گفت: سازمان میراث فرهنگی در ترمیم و بازسازی اماکن تاریخی تمام سعی خود را به کار می‌گیرد تا به صورت اصولی و صحیح انجام شود. در بازسازی حمام تاریخی حضرت یا پهنه هم شکل ظاهری حمام تغییر زیادی نمی کند.

اعرابی ادامه داد: حمام تاریخی پهنه به دلیل اینکه بعد از ترمیم تغییر کاربری داد و تبدیل به موزه شد، باید تغییراتی مانند پارکت شدن کف حمام برای جلوگیری از سر خوردن بازدیدکننده ها، استفاده از پنجره‌های سکوریت دار در برخی از بخش‌ها برای حفاظت از اشیای تاریخی و خالی کردن آب حوض را به خود ببیند.

او افزود: به خاطر نگهداری و حفاظت اسکلت ۴۰۰۰ ساله در این حمام باید امکانات دیگری مانند تنظیم دما هم لحاظ شود. اکنون حمام پهنه تبدیل به موزه شده است و باید امکاناتی برای نگهداری اشیای تاریخی درون این حمام تعبیه شود. البته ماهیت و شکل ظاهری حمام با توجه به تغییر کاربری در بازسازی، حفظ شده است.

گفتنی است با استناد به کتیبه‌ای که در حمام وجود دارد، این بنا با نام گرمابه حضرت یا گرمابه پهنه، در عهد سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان، پادشاه دوران تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی، در سال ۸۵۶ هجری قمری ساخته شده است.

حمام ورودی کوچکی دارد و بعد از ورود یک حوض نسبتا کوچک که اطراف آن کاشیکاری زیبایی داشت، مشاهده می‌شد. در ترمیم و بازسازی حمام کاملا حالت قدیمی آن از بین رفته است و بیشتر وسایلی که در این مکان به عنوان موزه نگهداری می‌شود، به چشم می‌آید و تاریخی بودن بنای حمام مشهود نیست.

یک اسکلت ۴۰۰۰ ساله که در تپه حصار دامغان پیدا شده، در این موزه نگهداری می‌شود که شاید جالب‌ترین بخش آن باشد. اسکلت مربوط به مادری است که در حین زایمان فوت کرده و جالب است که اسکلت جنین هم در داخل شکم مادر وجود دارد. راهنمایان تور‌ها در بازدید از این حمام تاریخی از قدمت این بنا برای گردشگران توضیحاتی ارائه می‌دادند. اما انتظاربازدید کنند‌ها از دیدن یک گرمابه قدیمی برآورده نمی‌شود؛ زیرا به غیر از سر در گرمابه، هیچ نشانی از قدمت (به جز چند ردیف کاشی قدیمی) وجود ندارد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

شناخته شده‌ترین مساجد جهان

معماری و سبک‌های آن از بدو شکل‌گیری تاریخ بشر تا امروز در قالب بنا‌ها با کاربری‌های متفاوت از دوره‌ای برای دوره دیگر به ارث مانده‌اند.

مساجد نیز از این امر مستثنی نیستند و بخشی از بار انتقال فرهنگ و هنر به نسل‌های بعد را بر دوش کشیده‌اند. این مساجد هستند که علاوه بر تبلیغ دین بخشی از زیبایی‌های معماری را به دوره‌های تاریخی دیگر منتقل کرده‌اند و در برخی از مواقع بخشی از ادبیات را نیز در قالب اشعار حک شده روی دیوار‌ها، به یادگار گذاشته‌اند.

در اصل این اماکن، مکان‌های مناسبی برای حفظ و نگهداری از داشته‌های مسلمانان و جوامع اسلامی به حساب می‌آیند.

ما در این گزارش با شما همسفر می‌شویم و با سفر به برخی از کشور‌های جهان به برخی از شناخته‌شده‌ترین مساجد جهان سر می‌زنیم.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

در آغاز به کشور برونئی و بندر سری بگاوان سفر می‌کنیم و از جاذبه گردشگری این بندر که با نام مسجد سلطان عمر علی سیف الدین شناخته می‌شود، بازدید می‌کنیم.

مسجد سلطان عمر علی سیف الدین در میان مردم برونئی نشان اختصاصی کشورشان است. این مسجد که با دهکده آبی کامپونگ آیر محاصره شده، نماد اسلام در برونئی و بزرگ‌ترین مسجد در خاور دور است. خاور دور اصطلاح جغرافیایی برای اشاره به آسیای شرقی، شرق دور روسیه و آسیای جنوب شرقی است.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

در ادامه سفر، به کشور چین سر می‌زنیم و یکی از قدیمی‌ترین مساجد این کشور در شهر شی‌آن را می‌بینیم. بنای این مسجد که با نام مسجد جامع شی‌آن شناخته می‌شود، در زمان حکومت سلسله تانگ که از سال ۶۱۸ تا ۹۰۷ میلادی بر چین حکمفرمایی می‌کرد، ساخته شد و بعد‌ها در دوره سلسله مینگ بازیابی شد.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

کمی که از شهر شی‌آن فاصله بگیریم، به پکن می‌رسیم و در این شهر سراغ یکی دیگر از قدیمی‌ترین مساجد چین را می‌گیریم. این مسجد، مسجد نیوجی است.

مسجد نیوجی در سال ۹۹۶ میلادی ساخته و در قرن هفدهم و هجدهم میلادی بازسازی شد.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

پس از دیدن برخی از مساجد تاریخی چین، به مسجد امام حسین (ع) در قاهره سر می‌زنیم. بنای این مسجد در سال ۵۵۳ هجری شمسی و همزمان با دوران خلافت فاطمیان ساخته شده است.

افرادی که از مسجد امام حسین (ع) بازدید می‌کنند، متوجه ضریحی می‌شوند که منتسب به محل دفن سر امام سوم شیعیان است. بنا بر آنچه در یکی از روایت‌ها آمده، خلفای فاطمی سر حسین بن علی (ع) را از دروازه فرادیس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل کرده و روی آن مقبره‌ای بنا کردند. البته درباره آنکه پس از انتقال سر مبارک امام حسین (ع) به شام چه اتفاقی افتاده است، اختلاف نظر وجود دارد.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

نوبتی هم که باشد نوبت هند و مسجد چهارمنار، قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر حیدرآباد است. این بنای تاریخی که در سال ۱۵۹۱ میلادی ساخته شده، نشانه‌ای جهانی از حیدرآباد و نمونه‌ای از فرهنگ اسلامی ـ‍‍ ایرانی در هند است.

مسجد چهارمنار در ساحل شرقی رودخانه موسی قرار گرفته و به اندازه‌ای اهمیت دارد که ساختار اولیه شهر حیدرآباد بر اساس بنای آن ساخته شده است.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

حالا برای استراحتی کوتاه به کشور خودمان برمی‌گردیم و دمی را در شهر اصفهان می‌گذرانیم. مسجد امام یکی دیگر از شناخته شده‌ترین مساجد جهان است. این مسجد در گذشته با نام‌های مسجد شاه، مسجد جامع عباسی، مسجد مهدیه، مسجد المهدی و مسجد سلطانی شناخته می‌شد.
مسجد امام در دوره صفویه ساخته شده و در میدان نقش جهان اصفهان قرار گرفته است. این مسجد در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ ثبت ملی شد.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

مسجد جامع اصفهان یا مسجد جامع عتیق یکی دیگر از مساجد زیبا و تاریخی اصفهان است. بنای اولیه این مسجد در سال ۱۵۶ هجری قمری ساخته شد، اما در سال ۲۲۶ هجری قمری تخریب شد تا بنایی ستون‌دار به همراه سقفی چوبی ساخته شود. البته مهم‌ترین تغییرات مسجد در دوران سلجوقی انجام شد.

شناخته شده‌ترین مساجد جهان به روایت تصاویر

در پایان سفر اگرچه مساجد شناخته شده جهان تعداد چشمگیری دارند، ترجیح می‌دهیم سری به مسجد جامع سامرا بزنیم. این مسجد که در سامرای عراق قرار گرفته، در سال ۲۳۷ هجری قمری ساخته شده و مناره حلزونی شکلی دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

گفتنی است از دیگر مساجد شناخته شده جهان می‌توان به مسجد رم، مسجد کوبه، مسجد محمدالامین (ص)، مسجد نگارا، مسجد قل شریف، مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجدجامع قیروان، مسجد جمکران و مسجد استقلال اشاره کرد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

شهر باستانی سیمره

شهر باستانی سیمره در «دره سیمره»، در جنوب رودخانه­ای به همین نام و در شمال «کبیرکوه»، امروزه در شهرستان «دره٬­شهر» استان «ایلام» بخش­بندی شده است. گمان می­رود این شهر همان شهر «ماداکتو» عیلامیان باستان باشد، که سپس به «مهرگان­کَدَک» و «سیمره» شناخته شده است. در تاریخ­ها آمده که سیمره شهری آباد بوده و دو دژ داشته، اما از نزدیک به یک هزاره پیش، ویران و رها می­شود. برخی تاریخ‎نگاران علت این ویرانی را زمینلرزهای بزرگ دانسته‎اند.

نخستین باستان­شناسی که از سیمره بازدید کرد، «هنری راولینسون» نام دارد که در ۱۸۳۶ میلادی دست به پژوهش در این محوطه زد. راولینسون از ویرانه­های سیمره نام برد و آن را وابسته به شاهنشاهی ساسانی دانست. «ژاک دِ مورگان» نیز در ۱۸۹۱ میلادی از این سرزمین تاریخی بازدید کرد و آن را همان شهر باستانی ماداکتو معرفی کرد. سپس «اورل اشتاین» در ۱۹۳۶ میلادی برای شناسایی آن دست به کار شد.

نشانه­های برجای مانده از تاریخی شهر سیمره در مساحتی ۱۲۰ هکتاری گسترده است. به همین سبب سیمره را  بزرگترین زمین تاریخی غرب کشور می­دانند. یکی از بخشهای این سایت باستانشناختی «تپه­ پامیل» درون شهر است که در ۱۳۶۲ خورشیدی کاوش شد. تپه پامیل بلندترین بخش سیمره­ باستانی است که نوترین بخش آن به دوران شاهنشاهی ساسانی باز می­گردد و با زمین­لرزه­ای ویران شد. در جای­جای سیمره پل‌­ها، ساختمان ها، دژها و ساختما‌ن‌­های ویران از دوران ساسانی به چشم می­خورد.

تنها در یک پژوهش، با کاوش­هایی که به سال ۱۳۸۴ خورشیدی انجام یافت، ۲۴۶ بخش و سازه­ باستانی از دوران نوسنگی به بعد آشکار گردید. در میان این نمونه­ها، در تازه­ترین کاوش­های باستانی به سال ۱۳۸۹ خورشیدی، می­توان از بخشی با گستردگی ۳۰ هکتار یاد کرد که امروزه «برزقواله» نامیده می­شود. برزقواله نیز نشان از رخداد یک زمین ­لرزه بزرگ در دوران­های گذشته دارد.

بخشی دیگر به مساحت ۲۰ هکتار «شاه­نشین سیکان» نام دارد که از شاهنشاهی­ اشکانی و ساسانی تا دوران اسلامی نشانه­هایی تاریخی در خود جای داده است. می­توان از بخش­‌هایی دیگر چون «یوژاندر ۲» با مساحت ۱۴ هکتار و نیز «تپه تپه» با مساحت ۱۳ هکتار نام برد، همچنین باید از «دژ چوبینه»، «چم نمشت ۱» و در کنار آن یک چهارتاقی، «تپه­ قلعه­ گل» یا «قلاگل» و در اطرافش نشانه­هایی از ۱۲ برج با چیدمان نیم­دایره یاد کرد. قلاگل و برج۲­های پیرامونش شاید بخشی از یک کهن­دژ بوده باشند.

همچنین از این محوطه باستانی دست ساخت ها و سفالینه هایی هم یافت شده است.

منبع خبر:ایران ویزیت

غربت “آنوبانی‌نی” ۴۰۰۰ ساله در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی

“آنوبانی‌نی” از قدیمی ترین نقش برجسته های تاریخی جهان با ۴۸۰۰ سال قدمت، سالهاست در حیاط مدرسه ای دخترانه محصور مانده است. اسارت این اثر تاریخی ارزشمند در این مدرسه کوچک غربتی عجیب را برایش رقم زده، چرا که در زمانه ای که برای بناهای صدساله هم هیاهوهای آنچنانی می شود، این اثر به اندازه قدمت و ارزشش دیده نشده و کسی برای نجاتش قدمی جدی بر نداشته است.

گاه گاهی هم که گردشگری گذرش به این اثر باستانی تقریبا ناشناخته می افتد، کتیبه ای می‌بیند که غبار زمان چهره اش را مخدوش کرده و نمی‌تواند  آن را هم از نزدیک ببیند. شاید آن هنگام تنها سری به نشانه تاسف و حسرت تکان دهد برای مهجوریت یکی از مهمترین میراث‌های بجامانده از تاریخ بشریت.

مظفر غلامی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپلذهاب در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، درباره آخرین اقدامات برای رهایی این اثر تاریخی از بند دیوارهای مدرسه ۱۷ شهریور اظهارکرد: از حدود شش سال پیش تاکنون رایزنی هایی را با آموزش و پرورش داشته ایم تا بتوانیم با تملک مدرسه، اثر باستانی آنوبانی نی را از محصور بودن نجات دهیم.

وی افزود: طی این مدت مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که چون فضای آموزشی چندانی نداریم نمی توانیم اقدام به تخلیه این مدرسه کرده و آن را به میراث فرهنگی تحویل دهیم.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب ادامه داد: وقوع زلزله بزرگ سال ۹۶ و بازسازی های پس از آن زمینه ای فراهم کرد تا تعداد مدارس بیشتری نسبت به قبل در سطح شهر سرپلذهاب ساخته شود، بنابراین از مسئولان آموزش پرورش خواستیم تا از ظرفیت مدارس تازه احداث شده استفاده کرده و این مدرسه را تخلیه کنند.

وی بابیان اینکه در مذاکرات اخیر با مسئولان آموزش و پرورش روزنه های امیدی بوجود آمده، عنوان کرد: درصورتی که بتوانیم موافقت قطعی آموزش و پرورش را بگیری، پرونده تملک این مدرسه را که از قبل آماده کرده ایم به سازمان ارسال خواهیم کرد تا سریعا  محوطه سازی اطراف اثر را آغاز کنیم.

غلامی یادآورشد: باتملک این مدرسه و محوطه سازی اطراف آنوبانی‌نی، می توانیم سالانه حداقل یک فصل کاوش را در محوطه  داشته باشیم و آن را به یک پایگاه باستان شناسی تبدیل کنیم تا بصورت جهانی معرفی شود.

وی در ادامه بابیان اینکه محصور بودن این اثر باستانی در داخل مدرسه باعث شده تا در سالیان گذشته نتوانیم اقدامات حفاظتی لازم را برای آن داشته باشیم، عنوان کرد: گردشگران بویژه گردشگران خارجی که از این اثر تاریخی دیدن می کنند از محصور بودن آن شاکی هستند و نمی توانند اثر را از نزدیک ببینند و یا از آن عکس تهیه کنند.

در نقش برجسته آنوبانی‌نی، تصویر الهه نشاط  و عشق به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی حک شده است.

منبع خبر:ایسنا

قلعه ناصری

ناصرالدوله، حاکم کرمان و بلوچستان در زمان قاجار، دستور ساخت قلعه‌ای نظامی را در ایرانشهر صادر کرد و نام خود را نیز بر آن جاودان ساخت. با موافقت ناصرالدین‌شاه قاجار با پیشنهاد ناصرالدوله برای ساخت قلعه‎ای در ایرانشهر، در سال ۱۲۶۴ خورشیدی، «استاد حسین معمارباشی» از کرمان به ایرانشهر فراخوانده می‎شود تا کار ساخت این قلعه را آغاز کند. ساخت قلعه هفت سال به طول میانجامد و پس از آن، تبدیل به مقر حکومت بلوچستان می‎شود.

این قلعه که در اواخر حکومت قاجار به نام قلعه «دوست محمد خان» معروف می‌شود، یک‎ بار دیگر به شکل مقر حکومتی درمی‌آید. با قدرت گرفتن رضاخان و استقرار حکومت مرکزی، قشون رضاخان به فرماندهی «تیمسار امان‌الله جهانبانی» به بلوچستان حمله و این قلعه را تصرف میکنند.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی و حتی در دوره حکومت محمدرضا شاه، این قلعه به عنوان پادگان نظامی و بعدها به عنوان مدرسه به کار گرفته شد. بعد از انقلاب اسلامی، مدتی قلعه متروکه بود و به تدریج رو به ویرانی می‌رفت که متاسفانه در سال ۱۳۶۱ هجری شمسی بخش گسترده‌ای از بنا تخریب می‌شود و فقط سردر و حصار آن باقی می‌ماند. با اینکه از معماری داخلی چیزی باقی نمانده است اما آجرهای تزیینی سردر ورودی و برج‌های کناری آن که در دو طرف سردر همچنان قرار دارند.

استاد حسین معمار باشی برای ساخت قلعه از خشت، گل و آجر استفاده کرد. گفتنی است برای ساخت قلعه ناصری زمینی به مساحت هفت هزار و پانصد متر در نظر گرفته بودند.

در ساخت قلعه ناصری، بیش از ۱۵۰ اتاق شامل مال بند، حوضخانه، انبار، اصطبل، حمام، سرباز خانه و حاکم نشین در نظر گرفته شده بود. همچنین برای تزئینات سازه قلعه در قسمت بالایی از طرحهای هندسی، لوزی و دندان موشی بهره گرفته شده و در سردر برج نیز تزئینات آجرکاری با هنرمندی اجرا گردیده است. نتیجه آن شد که قلعه ناصری در ذهن گردشگران، فرم ارگ بم را تداعی می‎کند.

قلعه ناصری بعد از قلعه بمپور،مهم ترین ارگ منطقه محسوب می شود و اکنون در شهرستان ایرانشهر میزبان گردشگران استان سیستان و بلوچستان است.

منبع:ایران ویزیت

مرمت مرحله جدید بازار تاریخی نایین آغاز شد

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نایین از ادامه مرمت بازار تاریخی این خطه در فاز جدید و احیای بخش میانی این بازاربا اعتباری بیش از یک‌ میلیارد ریال خبر داد.

محمود مدنیان محمدی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این اداره، مرمت، حفظ و احیای بازار تاریخی نایین به‌عنوان بزرگ‌ترین معبر و مرکز تجاری این منطقه تاریخی است.

وی افزود: عملیات مرمتی این پروژه شامل بدنه‌سازی، استحکام‌بخشی و پی‌بندی دیوارهای اصلی، مرمت و کاهگل و آجرفرش بام و احیای حداقل ۱۰ مغازه متروکه است.

مدنیان همچنین خاطرنشان کرد: این مرحله از عملیات مرمت و احیای بازار تاریخی نایین با اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۰۰‌ ملیون ریال درحال انجام است.

بازار تاریخی ۷۰۰ ساله شهر نایین مربوط به دوره ایلخانان یکی ازقدیمی ترین بازارهای تاریخی ایران با خصوصیت های منحصر به فرد است که در سال ۱۳۵۶شمسی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین اظهار کرد: چند سالی است که اداره میراث فرهنگی نایین با صرف هزینه های هنگفتی اقدام به مرمت و احیا  بازار تاریخی نایین به عنوان یک شاخصه فرهنگی و تاریخی کرده است که امیدواریم در سال جاری با حمایت نهادهای دیگر و مالکان مغازه های بازار شاهد جهشی در این روند باشیم.

نایین از لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی در فهرست یکی از برترین شهرستان های ایران است به گونه ای که دارای بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۵ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و صدها جاذبه طبیعی گردشگری از کوهستان تا کویر است.
این شهرستان با بیش از ۳۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.

منبع خبر:ایرنا

blank

روستای کریک: ماسوله ای در جنوب ایران

در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج دهکده ای زیبا و توریستی به اسم کریک قرار داره که شبیه ماسوله در گیلانه . بافت دهکده بسیار قدیمیه و خونه ها به صورت پلکانی ساخته شدن به این صورت که حیاط هر خونه پشت بام خونه دیگه محسوب میشه .

blank

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ انبوه باغ‌های گسترده انگور، مخمل سبزمزارع برنج، صدای هلهله دخترکان روستا در میان انبوه ریسه‌های رنگارنگ، تابلوی زیبای خلقت در روستای کریک در کهگیلویه و بویر احمد است.
چشم‌انداز ارتفاعات سرسبز روستا با پس زمینه جنگل‌های گسترده بلوط و صدای زنگوله و سرو صدای گوسفندان عشایر که در ایل راههای کنار روستا در غروب ناپدید می شوند، رویایی است که می تواند در روستای کریک به حقیقت بپیوندد.
چند کیلومتری که از فضای شهر یاسوج فاصله می گیری، در مسیری که رودخانه بشار در پیچ و خم دره ها و دشتها به سمت جنوب در حرکت است، زمینهای سبز شالیزار و بوی معطر برنج محلی هر بیننده ای را به روستا می کشاند.
نمای روستا از دور شبیه یک تابلوی نقاشی است با آسمانی آبی، دامنه هایی سبز و خانه هایی که سقف و حیاطشان در هم تنیده شده و کوچه راه هایی که از دل خانه ها میگذرد، رهگذران را فرا می خواند.
blank
رقص دستمالهای هفت رنگ و لباس زیبای زنان روستا همه و همه زیبایی هایی است که می توان در سفر به این روستا تجربه کرد.
رودخانه ای که از دل روستا میگذرد، سرسبزی زیبایی به روستا داده و انبوه درختان درهم تنیده، باغهای بزرگ سیب و انگور با پرچینی از گلهای محمدی و کوچه باغهایی که تا دیوار همسایه می رسد، همه بهشتی از رنگ و زیبایی برای بیننده تداعی می کند.
خانه های کاهگلی روستا که حیاطشان بام خانه دیگری است، با پنجره هایی از چوب و سقفهایی چوبی و شومینه ای گلی که هیزم در آن می سوزد و گرما می بخشد، شور و شوق زندگی را در دل گردشگران بر می انگیزاند.
خانه هایی که تا کمرکش کوه امتداد داشته و جویباری سنگفرش و زلال که تا در ورودی دو سه قدم فاصله دارد، و گلهای خودرویی که در هر گوشه و کناری قد برافراشته اند، همه از زیبایی های روستای زیبای کریک است.
روستاهایی با ساخت و ساز پلکانی که معمولا ازچوب و گل شکل گرفته و زندگی هنوز در رگ و پی آنها جریان دارد، از زیبایی خاص و قدمتی دیرینه برخوردارند که دل هر بیننده ای را در نگاه اول می رباید .
روستای کریک در کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از این روستاهاست که به «ماسوله جنوب» معروف است.
blank
ماسوله جنوب در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است که از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود.
 روستای کریک از شمال به کوه‌های بادامی و تنگ جلالوا و روستای بیاره از جنوب به رودخانه بشار و روستای تل‌گاه، از مغرب به روستای دارشاهی و از مشرق به روستای امیرآباد محدود می‌شود.
این تابلوی زیبای خلقت که یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا است قدمتی دیرینه دارد و یکجانشینی در این منطقه، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران برمی گردد.
 در گذشته عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری کریک، رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه را سبب شده بود.
روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود.
رودخانه پرآب روستا که در کنار خود سبزی و زیبایی و درختان استوار و سر به فلک کشیده آفریده است، مامن خوبی برای گردشگرانی است که می خواهند چند صباحی فارغ از دغدغه های روزگار، آرامش را تجربه کنند.
گردشگران خسته از دود و سر و صدای شهر می توانند از آب چشمه‌های گوارای این روستای کوهپایه ای دنا سیراب شده، از باغها و کوچه باغهای زیبای روستا دیدن کرده و در خانه های کاهگلی در کنار آتش و چای زغالی، شب خود را به صبح زیبا و دل انگیز روستا گره بزنند.
مراکز پرورش ماهی در این روستا مکانی زیبا است که نه تنها برای خرید ماهی مناسب است، بلکه امتداد زیبای چشمه سار یا رودخانه ای است که می تواند روزی دل انگیز را با صید ماهی برای گردشگران رقم بزند.
در این روستا بارگاه چهار امامزاده قرار دارد و مردم روستا نسبت خود را به امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق که بارگاه آنان در ورودی روستا قرار دارد، می‌رسانند که قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین خاندان ساکن در روستا، نیز خاندان سادات روستای کریک هستند.
مردم روستای کریک نیز همچون دیگر روستاهای کشور روزگار خود را با کشاورزی، دامداری و باغداری می گذرانند و زنان روستا نیز دستی در هنرهای سنتی و صنایع دستی دارند.
وجود این همه زیبایی و پیوند تاریخ و طبیعت باعث شد تا در سال ۸۷ این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد معرفی و به عنوان روستای پایلوت در امر گردشگری عملیات بازسازی و مرمت خانه های قدیمی این روستا از سرگرفته شود.
blank
معماری روستای کریک به دو بخش معماری بافت قدیم و معماری بافت جدید تقسیم می شود. معماری اصیل به جا مانده از نخستین تمدن های این منطقه و این سرزمین بوده و معماری نوساز متأثر از معماری سایر اقوام و جوامع اطراف است.
معماری روستای کریک دارای ویژگی های خاص و منحصر بفردی همچون بافت پلکانی و فشرده، ساختار همساز با اقلیم و زمینه و موقعیت استراتژیک روستا به لحاظ قرار گیری در دامنه رشته کوه زاگرس است.
در این بافت دوهزار ساله که قدمتش به پای بلوطهای دنا می رسد، سنگ در ساخت پی ها تا جایی که مناسب تشخیص داده می شد، به کار گرفته شده و یک ردیف چوب به عنوان کلاف افقی روی پی قرار گرفته است.
دیوارها از خشت و بام خانه و پیش آمدگی بام که در زبان محلی به آن بُشمه می گویند، از چند ردیف کلاف چوبی و ترکه هایی باریک که با خشت به هم پیوسته اند ساخته شده است.
پلکان و ایوان ستون دار از عناصر اصلی معماری این بناها است که در تمامی خانه ها دیده می شود و تصویر دخترکانی که بامهای خانه همسایه را جارو می زنند تصویری است که تا مدتها در خاطره بازدید از روستا جا خوش می کند.
روستای زیبای کریک دارای هشت محله روستایی مجزاست که با آنها در ارتباط مستقیم بوده و در واقع جزو حوزه نفوذ تأثیرگذار این روستا به شمار می آیند.
این روستاها همگی در اطراف بافت قدیمی قرار داشته و بافت قدیمی را همچون اندرونی خانه ای در بر گرفته اند.
خرابه ها و آثار بجا مانده از دو آسیاب در روستا، یک رشته قنات قدیمی و دو گورستان قدیمی در روستا که هر یک در کنار یکی از امامزاده ها قرار دارد، از دیگر جاذبه های تاریخی این روستاست که گردشگران می توانند با بازدید از این مکانها قدمت روستا را دریابند.
رودخانه بشار و پُل کِلو که باغ ها در حاشیه آن قرار دارند، چشمه پشت آسیاب، چشمه زیر امامزاده و وجود آبشارهای کوچک طبیعی در مسیر این دو رودخانه از دیگرجاذبه های طبیعی منطقه است. 
اطراف روستا پوشیده از جنگل های بلوط، بنه، بادام و باغهای میوه است که بافت قدیمی روستا را همچون نگینی در بر گرفته است.
با اندکی پیاده روی و گشت و گذار در دامنه های مشرف بر روستا، می توان گیاهان دارویی را یافت که در فرهنگ سلامت مردمان این دیار نقشی اساسی ایفا می کنند. ریواس، لُپُ، گَنَبو، بَنِه، کَنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه، رستنیهایی هستند که زنان روستا را در بهار به کوه می کشانند.
صنایع دستی زنان روستا همچون کتابی تاریخی است که گذشته فرهنگ مردم را در این روستا ورق می زند و قالیبافی هنری است که نسل به نسل در این روستا جاخوش کرده است.
از دیگر هنر های زنان روستا سبد بافی، سوزن دوزی، گلیم بافی، بافت جاجیم، گبه و قالیچه است. یکی از مهمترین فرآورده های تولیدی در این روستا برنج چمپای محلی است که عطرش در شالیزارهای روستا از چند فرسخی نیز استشمام می شود.
مردان روستا روز خود را در کشتزارها و شالیزارها و باغات روستا به غروب پیوند می زنند و در شبی ستاره باران با خواندن فصلی از شاهنامه لذت زندگی در روستا را دوچندان می کنند.
شاهنامه خوانی یکی دیگر از سنتهای مردم روستای کریک است که هنوز هم در بین کهنسالان روستا رواج دارد.
گردشگرانی که پا به این روستا می گذارند می توانند در سایه درختان این روستا و در پای چشمه ها صدای مردانی را که به رسم گذشتگان شاهنامه می خوانند بشنوند.
شاهنامه خوانی آیین کهن زاگرس نشینان است و به قول مردم روستا در گذشته و در فصول بیکاری شبی نبود که اهالی در کنار هم ننشینند و تا صبح شاهنامه خوانی نکنند.
واقع شدن روستای کریک در نزدیکی محور یاسوج، اصفهان و نیز شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا که یکی از گردشگرپذیرترین مناطق جنوب کشور در فصل تابستان است، هرساله گردشگران زیادی را روانه این روستای زیبا می کند.
اینجا دغدغه هایت را می توانی به دل نسیم بسپاری و در الوان رنگهای روسری دخترک کوچک روستایی گم شوی و عطر شالیزارهای دنا را در پای بلوطهای هزار ساله تنفس کنی.
منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

اهواز و دزفول شهر ملی مینای صبی و کپوبافی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به نتایج نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، از ثبت ملی اهواز به عنوان شهر مینای صبی و دزفول به عنوان شهر کپوبافی خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدحکمت‌اله موسوی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان) اظهار داشت: ماه گذشته سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی با حضور نمایندگان استان از جمله معاون صنایع دستی خوزستان در تهران برگزار شد که در این جلسه نمایندگان استان شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، هویزه و شادگان را به ترتیب در بخش‎های مینای صبی، احرامی‎بافی، کپوبافی، بوریابافی و حصیربافی به عنوان نامزدهای شهر ملی صنایع دستی در رشته‎های خود معرفی کردند.

او با بیان این‎که در این جلسه ۲۶ پرونده از استان‎های مختلف با حضور تعدادی از نمایندگان حوزه‎های انتخابی مرتبط، مدیران کل، مسئولان شهری، فرمانداران، معاونان صنایع دستی و جمعی از مسئولان ذی‎ربط مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: ما نیز در این نشست گزارش مطالعاتی که از ماه‎ها قبل درخصوص رشته‎شهرهای نامزدشده تهیه کرده بودیم را ارائه دادیم که این گزارش، اصالت هنر مینای صبی، شهر اهواز، تعداد و چگونگی فعالیت کارگاه‎های صنایع دستی سطح استان و آثار تاریخی، جاذبه‎های گردشگری، تعداد هتل‎ها، تعداد مهمان‎سراها، تعداد اثرات ثبت ملی و سایر مواردی که در کسب رأی تاثیرگذار هستند را شامل می‎شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: در نهایت با دفاع خوبی که از سوی مجموعه ما در این نشست انجام شد، اعضای شورا پس از یک‎ماه بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها، دو شهر از استان خوزستان را به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی کردند.

وی تصریح کرد: براساس نتایج اعلام‎شده، ۹ شهر و سه روستا به عنوان شهر و روستای ملی صنایع دستی انتخاب شدند که در این میان اهواز به عنوان شهر مینای صبی و دزفول به عنوان شهر کپوبافی از استان خوزستان ثبت ملی شدند.

موسوی گفت: همچنین براساس نظر این شورا، شوشتر در حوزه احرام‎بافی و هویزه در حوزه بوریابافی نیز به صورت مشروط ثبت شدند که براین اساس این دو شهر این فرصت را خواهند داشت تا پرونده‎های خود را تکمیل و بعد از رسیدن به استانداردهای لازم، برای ثبت به عنوان شهر یا روستای ملی در نشست بعدی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مطرح شوند.

فرآیند ملی‎شدن شهرها و روستاها حرکتی است که در راستای برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع دستی شهرها و روستاهای مختلف و نیز هنرمندان رشته‎های گوناگون با یک عزم همگانی و مدل مشارکتی با هم‎افزایی نیروهای صنایع دستی، مسئولان شهری، هنرمندان، نمایندگان مجلس و مسئولان شهرهای مختلف در سال رونق تولید رقم خورده است.

منبع خبر:ایلنا