آشنایی با موزه‌های مشهور جهان

همشهری آنلاین- محمد عجم: بیشتر مسافرانی که به رم، لندن، قاهره و پاریس سفر می‌کنند از موزه‌های مشهور این سه شهر بازدید می‌کنند.

موزه واتیکان، بریتیش میوزیوم، متحف مصری قاهره و لوور هرکدام سالانه بیشتر از ۵ میلیون بازدید کننده دارند. ورودی هرکدام از این موزه‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ یورو است.

۱- موزه‌  واتیکان (رم ـ ایتالیا) The Vatican Museum

رم و قاهره جزو معدود شهرهای جهان هستند که از سه هزار سال قبل تا کنون همواره مرکزیت و اهمیت خود را حفظ نموده اند بنا براین در این دو شهر آثاری از دوره های مختلف تمدن می توان یافت. در حالیکه در تمدن ایرانی مرکز و پایتخت ها همواره در حال جابجایی بوده اند روزگاری استخر و پارس، زمانی شوش و در دوره ای شهرهایی دیگر رونق داشته و سپس بکلی از رونق افتاده و حتی قرنها خالی از سکنه شده اند.

موزه‌ واتیکان ساختمانی در داخل کشور واتیکان است که شامل چند مجموعه موزه‌  است و  از بخش های متنوعی تشکیل شده و آثاری را از تمدنهای مختلف در بر دارد بخش اصلی آن از هنر عمومی و تندیس‌ها و پیکره‌های بسیاری تشکیل شده و آثار هنری بسیاری از کلیسای کاتولیک روم را به نمایش گذاشته است. پاپ جولیوس دوم این موزه‌ها را در قرن شانزدهم تأسیس کرد. سالانه از این موزه بیشتر از ۵ میلیون نفر بازدید می کنند ورودی برای هر نفر ۱۴ یورو است بخش اصلی درآمد واتیکان از این موزه تامین می شود.

موزه‌ واتیکان معروف به Musei Vaticani اکتبر ۲۰۰۶ پانصدمین سالگرد تأسیس خود را با گشایش دائمی حفاری قبرستان واتیکان جشن گرفت. امروزه مجموعه موزه واتیکان ترکیبی از موزه‌ها و گالری‌های مختلف پاپی هستند که تحت حمایت پاپ کلمنت چهاردهم (۱۷۶۹-۱۷۷۴) و پاپ پیوس ششم (۱۷۷۵-۱۷۹۹) آغاز به کار کردند.

قسمت موزه پروفین لاتران دربرگیرنده تندیس‌های باستانی (به ویژه تابوت‌های سنگی مرمر یک دست) و سنگ نوشته‌هایی از دوران مسیحیت باستانی است. در سال ۱۹۱۰ و دوران پاپی سنت پیوس دهم (۱۹۰۳-۱۹۱۴) گالری سنگ‌شناسی عبری در داخل موزه پیوکریسشن شکل گرفت که دربرگیرنده ۱۳۷ سنگ نوشته عبری از گورستان‌های باستانی در رم است و بعدها توسط پاپ ژان بیست و سوم (۱۹۵۸-۱۹۶۳) از قصر لاتران به ساختمان داخلی واتیکان منتقل و در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد. این موزه همچنین دربرگیرنده مجموعه مختلفی از پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنین مجموعه‌ای از نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا است.

بخش تاریخی موزه  واتیکان نیز در سال ۱۹۷۳ پایه‌گذاری شد که دربرگیرنده مجموعه‌ای از پرتره‌های پاپی و اشیاء سپاه نظامی پاپی و همچنین اشیایی برای مراسم و تشریفات خاص است که دیگر استفاده نمی‌شود. موزه اتومبیل و کالسکه نیز بخشی از موزه تاریخی واتیکان است.

شهر واتیکان با دو کیلومتر طول و هزار نفر شهروند- کوچکترین کشور مستقل جهان- در سال ۱۹۲۹ طبق عهدنامه لاترن (Lateran Treat) تأسیس شد. کشور و یا به عبارت بهتر” شهرک واتیکان”  تقریبا در مرکز شهر رم واقع شده است. این شهر مانند ارگ و یا قلعه توسط دیوارهای مربوط به قرون وسطایی احاطه شده است و ۶ دروازه دارد.

کشیش ها و پدران روحانی برای چندین قرن مانع هر گونه بروز خلاقیت و هنر بودند آن دوره سیاه تاریخی بنام قرون وسطی یادآور حوادثی مانند دادگاههای تفتیش عقاید، سوزاندن و کشتن بود محاکمه گالیله و سوزاندن جرنوبرنادو نمونه هایی از این رویدادهای سیاه است که بار سنگین آن را برای همیشه واتیکان بردوش دارد اما با ظهور دوره نوگرایی، هنر در همه زمینه بویؤه در نقاشی و ترسیم ، شکوفایی یافت  تعدادی ازمعروفترین هنرمندان و معماران دوره رنسانس ایتالیا برای ساختن بناهای واتیکان توسط پاپ به کار گماشته شده بودند.

مهمترین و حیرت انگیزترین عمارت، تالار اجتماعات کلیسای سنت پیترز است. این عمارت به عنوان مرکز جهانی عبادت کاتولیک های رم بین قرنهای ۱۵ و ۱۷ توسط معماران بزرگی مانند بارمانت، میکل آنژ و جیان لورنزو برنینی طراحی شده است. شهر واتیکان به خودی خود از تاریخ فرهنگی قابل‌توجهی برخوردار است. ساختمان‌هایی چون سینت‌پیتر باسیلیکا و کلیسای سیستین از زیباترین آثار هنری جهان است و آثار ارزشمندی از هنرمندان بزرگ تاریخ رنسانس چون میکل آنژ و بوتیچلی را در خود جای داده است.

کتابخانه واتیکان و بخش های متنوع موزه آن حاوی اطلاعات تاریخی  است که به لحاظ علمی و فرهنگی بسیار ارزشمند است. در سال ۱۹۸۴ سازمان جهانی یونسکو، تمام شهر واتیکان را در فهرست مناطق تاریخی خود ثبت کرد و تنها نمونه‌ای است که در آن کل یک کشور به‌عنوان اثری تاریخی ثبت می‌شود. در موزه واتیکان نیز آثاری از تمدن پارسی وجود دارد. کتیبه ای در مورد فتح مصرتوسط کمبوجیه (۵۲۵ قبل از میلاد) که به خط هیروگلیف بر روی مجسمه بدون سر متعلق به پسر کاهن بزرگ معبد ” سایس ” میباشد و در آن چنین حک شده است:

“هنگامیکه کمبوجیه شاه بزرگ و شاه تمام کشورها به مصر آمد, با او مردان بسیاری از کشورهای مختلف بودند. او در این کشور به تمامی مصر به پادشاهی یافت .( مصر علیا و مصر سفلی ) … سپس پادشاه به معبد سایس رفت و در برابر الهه نیت به خاک افتاد … او مرا پزشک بزرگ نامید و من به دستور پادشاه, زمین های خوب به کاهنان دادم ,کودکان را غذا دادم ,کارهای سودمند برای تنگدستان و یتیمان انجام دادم و … .

در این موزه همچنین سه کره جهان مربوط به سالهای ۱۵۶۰ تا ۱۸۰۰ وجود دارد که اگرچه در آنها همچون سایر نقشه های قرون ۱۶ و هفده ، قاره آمریکا و اقیانوسیه  وجود ندارند اما در هر سه کره نقشه ایران با نام پارس و معادل لاتین  خلیج فارس( سینوس پرسی) وجود دارد یک نقشه نیزبرروی چرم به سبک نقشه های باستانی بطلمیوسی وجود دارد که در آن نیز معادل خلیج فارس (سینوس پرسی) وجود دارد یک نقشه بر روی چرم  وجود دارد که کار هنرمند لئوناردو داوینچی است نام ایران را با نام امپراتوری پارس دارد. بجای نام دریای احمر نام” خلیج عربی” با جوهر بسیار کم رنگی نوشته شده  ولی در محل خلیج فارس نوشته ای قابل دیدن نیست و اگر نامی هم نوشته شده در حال حاضر بکلی ناخوانا شده است. اصولا نقشه های فعلی موجود در جهان قدمتی بیشتر از ۵۰۰ سال ندارند حتی آنهایی که بر اساس نقشه های بطلمیوس و نقشه نگاران باستان ترسیم شده اند مربوط به همین  ۵ قرن اخیر هستند و اصل هیچیک ازنقشه های منسوب به علمای یونان و رم در اختیار نیست.

امروزه شما قادر هستید حتی کوچه و خانه خود را بر روی نقشه جهان(گوگل ارث) پیدا کنید اما اصولا نقشه ها تا قرن هفدهم  کشورها و حتی قاره های مفقوده دارند و حتی درنظرجغرافی نویسان مسلمان نیز جهان همچون سینی است که انتهای آن سلسله جبال قاف قرار دارد و در پای این رشته کوه، دریای محیط  گسترده است و عالم  نیز فرا تر از ۷ دریا و ۷ خشکی و  ۷ آسمان نیست.

هر چند بعضی از آن نقشه ها از نظر هنری بسیار ارزشمند است اما تا چند سال قبل اینگونه نقشه های جغرافیایی در کتابخانه ها نگهداری می شدند. به تازگی تعدادی از موزه ها به اهمیت موضوع پی برده و نسبت به  نمایش نقشه ها نیز اقدام کرده اند. اولین موزه اختصاصی نقشه های جغرافیایی ” موزه والترز” در بالتیمور( شیکاکو) است که دیماه امسال با برگزاری جشنواره نقشه و با نمایش ۲۰ هزار نقشه  افتتاح گردید. در این موزه ۸۰۰ نقشه اصلی وجود دارد. این جشنواره نقشه با کمک “باری ماکلین” بزرگترین دارنده نقشه در جهان( ۲۰ هزار نقشه) و با همکاری بخش تاریخ کارتوگرافی دانشگاه ویسکونسین و موسسه هنر شیکاغو برگزار و تا سه ماه آینده نمایش عمومی ادامه دارد.

تاریخ واتیکان

در سال ۱۸۷۰ میلادی با ورود سپاهیان «گاریبالدی» به رم ، حکومت متحد ایتالیا  پاپ را برای واگذاری ابنیه، املاک و دارایی های مربوط به کلیسا شدیداً تحت فشار گذاشت و او در اعتراض خود را در محوطه واتیکان محبوس کرد. این وضعیت تا ۱۱ فوریه ۱۹۲۹ میلادی که قرارداد «لاتران» میان «بنیو موسولینی» رئیس دولت وقت ایتالیا و پاپ «پی یازدهم» امضا شد، ادامه یافت. در چارچوب این قرارداد بود که واتیکان به عنوان دولتی مستقل و حاکم بر خود اعلام موجودیت کرد و پاپ نیز متقابلاً دولت ایتالیا را به رسمیت شناخت و پاپ رسما از دخالت در امور حکومت منع شد.

درحال حاضر واتیکان با حدود ۱۷۰ کشور جهان دارای روابط دیپلماتیک است و حدود ۱۳۰ کشور جهان نیز دارای سفیر نزد دولت واتیکان هستند. واتیکان همچنین در اکثر سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل دارای نماینده رسمی به عنوان ناظر و در برخی نیز دارای حق رأی است.

پاپ رهبر واتیکان است و واتیکان به‌عنوان مرکز حکومت مذهبی کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود. یک نفر نیز به عنوان فرماندار وظیفه‌ای شبیه یک شهردار و یا مدیر اجرایی را برعهده دارد.

تقریباً کل جمعیت ۹۳۲ نفری واتیکان از جامعه روحانیت هستند و درون محوطه محصور شده آن زندگی می‌کنند. تمام ساکنان این شهر شامل رجال و مقامات عالی‌رتبه، کشیش‌ها، راهبه‌ها و گارد امنیتی سوییسی، کاتولیگ هستند. در واقع شهر مرکز روحانیت و مذهب رم محسوب می‌شود. علاوه بر آن حدود ۳ هزار کارگر در شهر فعالیت دارند که خارج از حصار آن زندگی می‌کنند.

موزه بریتانیا The British Museum

موزه بریتانیا که مجموعه ای از کمیاب ترین گنجینه های تاریخ بشر در آن جای دارد به تنهایی بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است.  این موزه در سال ۱۷۵۳ با نمایش  مجموعه اشیاء باستانی آقای سلوان تاسیس شد و تا کنون همواره در حال توسعه و افزایش جذابیتهای آن بوده است. امروزه موزه بریتیش بزرگترین موزه جهان است  که فضای نمایشی آن مساحتی در حدود ۷۵ هزار متر مربع و یکصد گالری  جمعا به طول ۲٫۳ کیلومتر  را در برمی گیرد. شایان ذکر است که مجسمه های عظیم مرمرین الجین (Elgin Marbles) که از روی دیوارهای معبد پارتنون در یونان به بریتانیا آورده شده و بازگرداندن آن مدت دویست سال است که موضوع بحث و جدل دولتهای بریتانیا و یونان است، در این موزه نگهداری و به معرض تماشا گذاشته می شود.

همچنین قطعاتی متعلق به برخی از عجایب هفتگانه دوران باستان: اسب مرمرینی از مقبره ماسول و بخشی از یکی از ستونهای معبد آرتمیس در یونان باستان و نمونه های اعجاب برانگیز دیگری از ساخته های دست بشر بویژه از تمدن مصر در این موزه قراردارد.

اقلامی چون حمام سنگی به دست آمده از شهر باستانی”عور”، پایتخت سومر و به گفته ای نخستین شهر بزرگ تاریخ، بقایای انسان “لیندو” (Lindow Man) که حدود ۲۳۰۰ سال پس از قربانی شدن در مراسمی مذهبی، از درون مرداب بیرون کشیده شد و همچنین کتیبه رشید (Rosseta Stone) که مبنای ترجمه خط تصویری مصریان قرار گرفت. این موزه ۱۳ میلیون قطعه اشیاء باستانی را از همه تمدنهای مهم جهان بویژه تمدن یونان،مصر،بین النهرین، پارس، هندوچین را دربردارد. مجسمه  شیرهای بالدار عظیم که متعلق به تمدن دجله و فرات  است و مجسمه های فرعونی متعلق به تمدن رود نیل و ستونهایی از تخت جمشید و دهها قطعه اثر از دوران باستان و دوران اسلامی ایران از جمله آثار این موزه است.
در سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰صدها اثر بی نظیر از ساحل رود نیل جمع آوری و با کشتی به موزه لندن منتقل شده است. شاید بسیاری از مردم جهان از ویژگی منحصر به فرد تمدن مصر بی اطلاع باشند و آن اینکه در سرزمین پهناور مصر،  باران نمی بارد و یا بندرت آنهم در سواحل مدیترانه ای باران می آید بنا براین تمدن مصر ناگزیر تنها در حاشیه و امتداد رود نیل شکل گرفته است و این موضوع باعث دسترسی آسان بیگانگان به  تمدن مصری بوده است.

گالری شماره ۴  موزه بریتیش به آثار تمدن مصر اختصاص دارد که در آن ۱۱۰ هزار شی از تمدن فرعونی به نمایش گذاشته شده است. گالری  شماره ۱۸ مربوط به  تمدن یونان – رم یکصد هزار قطعه را در برمی گیرد. گالری شماره ۷ اشیا تمدن بین النهرین ۲۹۰ هزار قطعه را دربرمی گیرد که مربوط به تمدن آشوری – بابلیون سومری و پارسی است. لوحه  حقوق بشر کوروش ( Cyrus Cylinder ) در این گالری  نگهداری می شود. بخش تمدن جمشیدیان(The Achaemenid) گالری  تمدن پرشیا – و عربیا ۱۳ هزار قطعه  و تمدن اسلامی ۴۰ هزار قطعه اشیا ء را در بر دارد.

موزه مصر – قاهره the Egyptian Museum

این موزه بیشتر به عرصه ۱۵۰ هزار اثر مربوط به تمدن رود نیل اختصاص دارد که ۱۳۶ هزار قطعه آن به تمدن فراعنه مربوط می شود.این موزه در سال ۱۸۵۸ تاسیس شده و در سال ۱۹۰۶ به ساختمان دو طبقه فعلی منتقل شده است. اما دولت مصر قصد دارد ساختمان عظیمی را با استفاده از کمک های بین المللی برای این موزه بنا کند. مصر سال ۲۰۰۲ موفق شد ساختمان کتابخانه عظیم اسکندریه را که تما ما با جذب کمک ها و مساعدتهای خارجی بنا شده بود را افتتاح نماید. تمدن مصر تنها تمدن قدیمی است که آثار آن دست نخورده به بشر امروزه رسیده است علت این امر به دو عامل برمی گردد. یکی اینکه مردگان مصری تمامی اشیاء قابل حمل وابزارهای خود را به ارث می بردند وآنها را همراه مردگان دفن می کردند حتی بگونه ای آنها را دفن می کردند که هرگزدزدان به آن دست پیدا نکنند.

وم اینکه در مصرباران بندرت می بارد و آثار تمدنی تخریب نمی شود ازتفاوت شدید سرما و گرمای (که عوامل مهم تخریب بناها هستند)  همانند آنچه در فلات ایران وجود دارد نیز خبری نیست.  بطور مثال قبر فرعون توتآن خامون وقتی کشف شد ۳۵۰۰ شی و وسائل زندگی وی بدون کوچکترین آسیب دیدگی بگونه ای که گویی تنها چند ماه از دفن آنها گذشته است یافت شدند. ماسک یا اسکلت طلایی این فرعون که روی جنازه اش کشیده شده بود گرانترین اثری است که تا کنون در جهان کشف شده است. آن هنگامیکه حکام کشورهای اسلامی هیچ ارزشی برای آثار باستانی قائل نبودند اروپائیان با دقت و حوصله این آثار را به همراه خود بردند.

در سال  ۱۸۵۵ فردی بنام  ماکسملیان النمسوى از عباس پاشاحاکم مصردرخواست نمود که به او تعدادی از این آثار را بدهد و عباس پاشا(پادشاه) تمامی اشیاء باستانی موجود را به وی بخشید. کم کم پای دیگرعتیقه فروشان اروپایی به مصر باز شد و هزاران قطعه بی نظیر از مصر به فرانسه و لندن منتقل گردید. موزه قاهره دربرگیرنده بزرگترین مجموعه افراد مومیایی شده است.  اسکلت مومیایی ۲۷ فرعون بخشی از مومیایی هایی  است که در این موزه نگهداری می شود. در طبقه همکف این موزه کتابخانه ای ویژه کتابهای مصر شناسی وجود دارد حدود ۴ هزارجلد کتاب که مصر شناسان سراسر جهان تا کنون نوشته اند در اینجا نگهداری می شود.

در موزه قاهره چند اثر پارسی نیز وجود دارد.

در کاخ هاى تخت جمشید و شوش نیز نشانه هنر حجاران مصرى را به آسانى ردیابى مى توان کرد در ساختمان قصر(کی سر) تخت جمشید و شوش نشانه هنر آنها را در این دو پایتخت هخامنشیان به وضوح مى توان ردیابى کرد. پیکره سنگی داریوش که اکنون در موزه ملی ایران است در مصر توسط حجاران هنرمند مصرى ساخته شده و به شوش حمل شده و در دروازه شهر  نصب گردیده بود.

اخیراً نیز یک قلاب مفرغى همراه با کتیبه اى به نام «خشایارشا» در مصر کشف شد که بنابر نوشته روى این شىء، آن را جهت نگهدارى جایگاه مجسمه یا بخشى از مبلمان مقدسى که شاه هخامنشى به یک معبد مصرى هدیه کرده بود، به کار مى بردند.
در معبد «کارناک» نیز چند قطعه سنگ مربوط به هخامنشیان( جمشیدیان) شناخته شده که نشانه احترام و تقدیس شاه هخامنشى به معابد مصرى است.

مجموعه کتیبه هاى هیروگلیف یافت شده در وادى «حمامات» منسوب به «اتى ى وهى» ـ Ethiavahi که در زمان سلطنت داریوش اول ـ خشایارشا ـ و اردشیر اول، در سالهاى ۴۷۶ ـ ۴۷۳ پ. م نوشته شده، اسناد معتبرى از تعامل و تفاهم ایران و مصر است. در این اسناد «خشایارشا» همچون «ارباب دو کشور» مورد خطاب واقع شده است [شاه دو کشور، پسر رع (خداى مصرى) صاحب دیهیم ها که جاودان زنده بماناد]. این همان عبارتى است که بر روى چند گلدان سنگى یافت شده در پرسپولیس و شوش نیز آمده است.

در اواخر سده ششم پ. م  داریوش دستور حفر ترعه میان نیل و دریاى سرخ را مى دهد و به یادبود این کار عظیم و مهم یک لوحه سنگى به چهار خط و زبان (میخى فارسى باستان ـ عیلامى ـ بابلى و مصرى) در نزدیکى ترعه به یادگار مى گذارد.

این لوحه در سال۱۸۶۶ میلادى ضمن حفر کانال سوئز( سوس)کنونى در محلى به نام «شلوف الترابه» در ۳۳ کیلومترى کانال و با فاصله کمى از ترعه سوئز کشف شد.

روى این لوحه سنگى نقش دو نفر حجارى شده و در وسط نام داریوش حک شده است. در طرف راست لوحه دو کتیبه همچون اکثر کتیبه هاى هخامنشى به سه زبان و خط فارسى باستان ۶ سطر ـ عیلامى ۴ سطر ـ بابلى سه سطر نقش گردیده است. کتیبه دوم حاوى اطلاعاتى در مورد حفر کانال با متن فارسى باستان در ۱۲ سطر و زیر آن عیلامى که تنها  ۷ سطر آن بیشتر باقى نمانده و بقیه با متن بابلى که شاید زیر خط عیلامى بوده، از بین رفته است. طرف دیگر لوح کتیبه مفصل ترى به خط و زبان مصرى (هیروگلیف) . ترجمه مطالب مندرج در لوحه به شرح زیر است:

[بند اول: خداى بزرگ است اهورا مزدا که این سرزمین را آفرید ،که آسمان را آفرید، که انسان را آفرید، که شادمانى را به بشر داد. داریوش را به شاهى برگزید.داریوش را شاه سرزمینى کرد که پهناور است و اسبان و مردان خوب دارد.

بند دوم:منم داریوش شاه، شاه شاهان، شاه کشورهایى که از تمام نژادها مسکون است. شاه این سرزمین پهناور تا آن دوردست ها، پسر ویشتاسپ هخامنشى ( جمشیدی).
بند سوم:من پارسى هستم. به همراهى پارسیان مصر را فتح کردم. فرمان دادم این آبراهه را حفر کنند. از «پى رو» نیل که از مصر جارى است تا دریایى که از پارس بدان روند.این ترعه کنده شد، چنانکه فرمان داده بودم و کشتى ها از مصر به وسیله این راه آبى به سوى پارس روانه شدند، کتیبه دوم فقط حاوى بند اول و دوم متن فوق الذکر است و فقط تفاوت هاى اندکى دارد.

هنگامیکه این نگارنده از موزه قاهره بازدید نمود در طبقه دوم موزه یک سنگ نوشته میخی پارسی وجود داشت بدون هیچگونه ترجمه تنها نوشته شده بود سنگ نوشته مربوط به داریوش ، این سنگ نوشته که سنگ خارا نارنجی  است بخش اصلی نوشته های خط میخی آن بکلی از میان رفته بود. گمان می کنم این سنگ نوشته میخی تا کنون ترجمه نشده است. در طبقه اول موزه یک نقشه بزرگ مربوط به ۱۹۰۶ در محل پلکان راهرو بطرف طبقه دوم موزه نصب شده که در آن خلیج فارس وجود دارد. در کتابخانه اسکندریه نیز یک نقشه رنگی منحصر به فرد منضم به یک کتاب مربوط به ۲۰۰ سال قبل قرار دارد که نقشه خلیج فارس را با نام اصلی و با جوهر زعفرانی ترسیم کرده است. این کتاب و نقشه آن  ثبت آثار جهانی یونسکو شده است.

«على سامى» در کتاب خود «تمدن هخامنشى» مى نویسد که جمعاً ۱۱۷ اثر ایرانى و هخامنشى به خط مصرى (هیروگلیف) و «دموتیک ـ Demotique، خط دیوانى و ادارى مصریان قدیم بر روى سنگ و لوح و مهر ومهره و ظروف سنگى و فلزى تاکنون کشف شده که بیشترین آنها مربوط به زمان داریوش اول و خشایارشاه است.

blank

موزه لوور

در سال ۱۷۹۴، موزه لوور فرانسه که از اوت ۱۷۹۴ به روی مردم باز شده بود ،عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان و بریتیش میوزیوم  و در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند. از قبیل” مونالیزا” (لئوناردو داوینچی)، شام آخر (لئوناردو داوینچی)، مریم صخره‌ها (لئوناردو داوینچی)، لوح حمورابی، گاو بالدارآشوری، لوح پیروزی نارام سین، نقش برجسته‌های آشوری، ظروف گلی آشوری ، بخش های قابل توجهی از تخت جمشید، بز بالدار طلایی(هخامنشی) ، کاتب نشسته (سقاره-مصر) بخشی از موزه لوور به آثار اسلامی اختصاص دارد که بیشتر آثار آن متعلق به ایران و عثمانی است.

حمله “ناپلئون بناپارت”به مصر در سال ۱۷۹۱ سبب بروز تحول تازه ای در روابط شرق و غرب شد. سفر هیأت بزرگی از دانشمندان فرانسوی به همراه سپاه ناپلئون به مصر، مطالعه درباره باستان شناسی مصر آغاز شد، و در پی آن “انجمن مصر شناسی فرانسه” در سال ۱۷۹۸ در قاهره تأسیس شد و مصر، دروازه شناخت شرق باستان تلقی گردید.

موزه لوور با کشور امارات عربی متحده قرارداد همکاری دارد و قرار است ابوظبی با صرف یک میلیارد دلار شعبه موزه لوور در ابوظبی را افتتاح نماید. ابوظبی تلاش می‌کند این شهر را به مرکز فرهنگی اسلامی عربی تبدیل نماید و در این هدف میلیاردها دلار تا کنون هزینه نموده است اما مصر این تلاش‌ها را بیهوده می‌داند و معتقد است مرکزیت فرهنگی قاهره با این سرمایه‌گذاری‌ها لطمه می‌بیند.

گردشگری منبع سبز و پایدار درآمد خارجی یونان

رشد گردشگرپذیری برای یونان که بیش از ۸ سال است با بحران مالی شدیدی دست و پنجه نرم می کند، اهمیت زیادی دارد و حتی از نگاه کارشناسان اقتصادی در آمد این صنعت برتر از ارزآوری منابع نفتی برای کشورهای دارنده این ذخایر است. بر اساس گزارش سازمان جهانگردی و وزارت فرهنگ یونان، این کشور در هفت ماه سپری شده از سال ۲۰۱۸ با میزبانی از بیش از ۳۲ میلیون گردشگر خارجی، رکورد جدیدی را در این صنعت ثبت کرد و در حال پیشی گرفتن از رقبای اروپایی خود است.

یونان با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت تابستان سال گذشته نیز مقصد سفر ۲۵ میلیون گردشگر خارجی بود و امسال هم براساس پیش بینی ها و رزرو اقامت ها برآورد می شود تابستان امسال بیش از ۳۲ میلیون نفر برای گردشگری به این کشور سفر کنند که درآمدهای ارزی زیادی برای رشد اقتصادی دارد.

براساس گزارش ها حداقل در آمد امسال یونان از صنعت گردشگری فقط در فصل تابستان به حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیارد یورو می رسد. تحلیلگران براین باورند، یونان با بیش از ۳۰۰ جزیره گرچه منابع نفتی ندارد،اما صنعت گردشگری این کشور می تواند با توجه به آثار پرشمار باستانی،طبیعت زیبا و سواحل گسترده، از این بخش درآمدهای سرشاری فراتر از فروش نفت چند کشور کسب کند.براساس گزارش ها بیش ازیک سوم کل درآمد سالانه یونان از صنعت سبز گردشگری تامین می شود و اگر روند توسعه ای آن ادامه یابد حتی می تواند به ۵۰ درصد هم برسد.

علل افزایش سفر گردشگران خارجی به یونان
از جمله دلایل افزایش سفر گردشگران خارجی به یونان را می توان تلاش و تبلیغات در خارج برای معرفی و تشویق سفر به مناطق مختلف این کشور، ایجاد نمایندگی و دفاتر برون مرزی جلب گردشگر خارجی، جزایر گردشگر پذیر، توسعه زیرساخت های این صنعت و ارایه خدمات به گردشگران خارجی برشمرد.همزمان وجود تنش ها و درگیری ها و همچنین وقایع تروریستی در کشورهای مختلفی مانند سوریه، عراق، لیبی، یمن، مصر، لبنان و ترکیه که عمدتاً گردشگر پذیر بوده اند و همچنین شدت گرفتن تظاهرات ودرگیری های خیابانی در اسپانیا و ایتالیا رقیبان اروپایی یونان در گردشگری سبب شده شمار بیشتری از گردشگران خارجی به این کشور سفر کنند که شمار آنان در مدت سپری شده از سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود هفت میلیون نفرافزایش یافته است.

روزنامه یونانی زبان کاتی مرینی نیز با اشاره به تلاش ها برای افزایش گردشگر از خارج نوشت: فقط در ماه اول سال جاری (ژانویه) نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شمار گردشگرانی که به یونان سفر کرده اند ۱۵ درصد بیشتر شده است. مسئولان و دست اندرکاران گردشگری یونان نیز اعلام کرده اند، با وجود این که سال گذشته میلادی برای این صنعت خوب بود، ولی با توجه به رزروهایی که تاکنون برای سفر به این کشور صورت گرفته، امسال بسیار بهتر است و رشد شمار گردشگران نسبت به سال گذشته نیز حداقل ۱۰ درصد پیش بینی می شود.

تلاش های وزارت فرهنگ و سازمان گردشگری برای جلب گردشگران خارجی
یونان برای جلب گردشگران خارجی در بیشتر کشورها دفاتر ارائه اطلاعات محل های باستانی، سواحل و مناظر دیدنی، جزایر و زیر ساخت های مرتبط را راه اندازی کرده و توانسته ضمن بهره گیری از جو ناامن در منطقه خاورمیانه و آفریقا، موفقیت های زیادی در افزایش میزبانی از گردشگران کسب کند. در همین حال برای فصل تابستان با هدف جلب نظر گردشگران نیز نرخ ۲۳ درصدی مالیات های مستقیم در جزایر گردشگر پذیر به ۱۳ درصد کاهش یافته تا هزینه گردشگران کمتر و سفرها هم بیشتر شود.

ساخت فرودگاه، هتل ها و کمپ های گردشگری، افزایش پروازها و مراکز تفریحی فراوان، خدمات رسانی بیشتر سامانه حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری زمینی،ریلی و دریایی برای سفر به جزایره و شهرها ی مختلف، فعالیت پلیس ویژه ارائه خدمات به گردشگران، پایش نرخ ها و و عرضه مستمر اطلاعات به گردشگران نقش موثری در موفقیت های اخیر صنعت گردشگری یونان داشته است

تنوع در شاخه های گردشگری
گردشگران خارجی بیشتر در فصل تابستان برای استفاده از سواحل زیبا، دیدن آثار باستانی و طبیعت به یونان سفر می کنند، اما در چند سال اخیر برای جلب بیشتر گردشگران خارجی با برگزاری همایش های بین المللی مختلف از جمله علمی، نمایشگاه های هنری، برنامه های فرهنگی و مسابقات بین المللی ورزشی برای توسعه هرچه بیشترصنعت گردشگری حتی در فصل زمستان تلاش می شود.این اقدام مسئولان و دست اندرکاران صنعت گرشگری یونان باعث می شود که افزون بر ایجاد درآمد هنگفت، زمینه شناخت و معرفی هرچه بیشتر پیشینه فرهنگی،علمی و تاریخی این کشور در جهان فراهم شود.براساس بررسی ها بیشتر گردشگران خارجی که یونان را به عنوان مقصد انتخاب می کنند از اروپا به ویژه آلمان، انگلیس، روسیه و همچنین کانادا و کشورهای آسیایی هستند.

منبع خبر:توریسم پرس

گردشگری ورزشی، پرسود و ماندگار

گردشگری ورزشی یکی از رشته‌های پرسود و رو به رشد صنعت گردشگری است که از تماشای صرف یک رویداد ورزشی تا شرکت در آن را در‌بر می‌گیرد. گردشگری ورزشی با اوصاف و تعاریفی که برای آن در نظر گرفته‌اند، شامل بسیاری از زیر‌شاخه‌های موجود در توریسم خواهد شد. گردشگری آبی، دریایی، طبیعت‌گردی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و… البته با هم‌پوشانی تقریبا تفکیک‌ناپذیری که اکنون در رشته‌های مختلف و زیر‌شاخه‌های متعدد توریسم شاهد آن هستیم، بهتر است در تعرف به جای یک بسته و یک شاخه از توریسم، فاکتور‌های مختلفی را در‌نظر بگیریم. از جمله: هدف از سفر، رده‌سنی شرکت‌کنندگان، کشور مقصد سفر و… در این صورت به جرات و با اطمینان می‌توان تعریفی بجا و شایسته از آن رشته گردشگری کرد‌ و بر اساس آن بایسته‌های آن را تببین نمود.

گردشگری ورزشی در جهان عمری به اندازه تمام مسابقات ورزشی دارد. با توجه به ذات این رشته توریستی، می‌توان دو صورت برای آن در‌نظر گرفت: کسانی که به عنوان شرکت‌کننده در یک رویداد ورزشی به شهری، کشوری و یا از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر‌ مسافرت می‌کنند و در زمره ورزشکاران شناخته‌شده دسته‌بندی می‌شوند. ایشان تنها هزینه شرکت در یک رویداد را پرداخت می‌کنند و یا اینکه باشگاه و یا گروهی که ورزشکار به‌واسطه آنها در یک مسابقه شرکت کرده است، در همان ابتدا هزینه شرکت، اقامت، پرواز و سایر خدمات را به شهر یا کشور میزبان پرداخته است‌ اما گروه دوم که طیف وسیع‌تری را دربر می‌گیرد، شامل افرادی است که به عنوان بیننده، طرفدار و یا همراه یک تیم و گروه ورزشی به نقطه عزیمت ورزشکاران سفر می‌کنند. این گروه که عمده‌ترین رده گردشگران ورزشی را شامل می‌شوند، با پرواز، اخذ هتل، مخارج مقصد و خدمات قابل‌ارائه برگزار‌کننده رویدادها، رونق توریسم در مقصد را باعث می‌شوند. به عنوان مثال جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان، حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور کرد و در کنار ۱۱ شغل فعال، ۴ شغل جدید نیز ایجاد شد، همچنین در برزیل که برگزار‌کننده جام‌جهانی ۲۰۱۴ بود، بر خلاف سرمایه‌گذاری ۱۱میلیارد دلاری میزبان‌ که عدد بسیار بالایی است و باعث اعتراض مردم عادی شده بود، درآمد بیش از ۵۰ میلیارد دلاری را عاید این میزبان کرد اما در ایران این زیر‌شاخه نوین از گردشگری مغفول و بی‌تعریف مانده است.

در این ارتباط و در ابتدای امر باید زیر‌ساخت‌های این‌گونه فعالیت‌ها در کشور آماده شود و سپس با تبلیغات و بازاریابی منسجم، رویداد تعریف‌شده باعث جذب گردشگر – تماشاگر به داخل کشور شود. البته ناگفته نمی‌گذاریم که شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و زمین‌شناختی ایران، موقعیت خوب و مناسبی برای حضور ورزشکاران تیم‌های مختلف از کشور‌های جهان را فراهم آورده است. به‌عنوان مثال تیم‌های فوتبال کشور جمهوری‌آذربایجان، خواستار حضور در شهرستان اردبیل جهت فعالیت‌های ورزشی خود به عنوان اردو و تمرینات بدنسازی هستند. شرایط آب و هوایی و ارتفاع همسان شهرستان اردبیل و تناسب آن با شهر‌های مختلف کشور آذربایجان، نمونه بسیار کوچکی از همخوانی موقعیت‌های ایران با کشور‌های مختلف جهت حضور ورزشکاران است. مسابقات و رویداد‌هایی که ایران در آن حرفی برای گفتن داشته‌ایم، ‌می‌تواند باعث اعتلا و رشد این صنعت شود. کشتی، وزنه‌برداری، مسابقات اسب‌سواری، کوهنوردی و دو چرخه‌سواری، ورزش‌ها و مسابقات آبی – دریایی، دو ماراتن، رالی کویر و… از جمله رشته‌هایی هستند که با سرمایه‌گذاری‌های مناسب و بجا می‌تواند آمار ورود گردشگر – تماشاگر و یا گردشگر – ورزشکار را بالا برده و با خدمات جانبی و نیز ایجاد شغل‌های مرتبط، رشد صنعت گردشگری کشورمان را به رقم‌های مندرج در افق ۱۴۰۴ بیشتر و بیشتر نزدیک کند.

در این ارتباط، تفاهم‌نامه‌ای میان فدراسیون ورزش‌های همگانی – انجمن گردشگری ورزشی – و معاونت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۲ منعقد شد که بر اساس آن تعاملاتی بسیار سازنده و مثبت در جهت رشد همه‌جانبه این صنعت و زیر‌شاخه ورزشی – گردشگری آن در شرف رخداد است.

منبع:توریسم پرس

روستاهای ویژه در دنیای گردشگری

روستا یعنی جریان زندگی، تلاش بی‌وقفه، شاکر بودن و چشم به آسمان داشتن؛ روستا تداعی کننده عشق و صفا و صمیمیت است. در روستاها آرامش و سکوتی وجود دارد که در هیچ شهر توریستی بزرگی نیست یا طبیعتی زیبا و ‏دست‌نخورده که در کمتر جایی می‌توان یافت. در جهان روستا و دهکده‌های‌ دیدنی وجود دارند که شاید کمتر گردشگری روزی مسیرش به آنها ‏بخورد اما قطعا ارزش دیده شدن و گردش را دارند. ‏‏‌ در ادامه به معرفی چند روستا که بازدید از آنها بسیار ارزشمند خواهد بود ‏‏‏ ‏‏به نقل از  Thrillist و dailymail  می‌پردازیم.

کلمار، فرانسه

اگر دوست دارید فرانسه و ایتالیا را در یک نقطه ببینید می‌توانید این روستای کوچک و زیبا را انتخاب کنید. کلمار یک روستا با ‏قدمت ۱۲۰۰ ساله است که به‌خاطر وجود کانال آب در وسط آن و پل‌های متعدد بر روی این کانال به ونیز کوچک معروف است. ‏ ‏‏ 

 ‏ گیتورن ،هلند

در روستای  گیتورن هلند هیچ جاده‌ای وجود ندارد. تنها راه دسترسی به این روستا راه آبی است که چندین کیلومتر در سرتاسر روستا کشیده شده است و به همین دلیل به روستا لقب  ونیز هلند  را داده‌اند. در این روستا ۱۸۰ پل ساخته شده است که به خانه ساکنان روستا راه دارد.

گودوانگن، نروژ

گودوانگن مقصدی  بسیار ارزشمند برای گردشگرانی است که به نروژ سفر می‌کنند و البته دلیل آن هم واضح است. این دهکده علاوه بر داشتن مناظری که نفس را در سینه حبس می‌کنند، گزینه‌های خوبی برای تفریح دارد از قایق‌سواری گرفته تا پیاده‌روی در کوه‌پایه‌های سرسبز.

دهکده پای کوه فوجی، ژاپن

کوه فوجی یکی از سه کوه‌ مقدس برای بودائیان ژاپن است. این دهکده کوچک در پای کوه فوجی است و منظره زیبایی از قله این کوه از آن پیدا است.

روستایی در هیمالیا، تبت

این روستای زیبا و آرام در بین دو کوه هیمالیا قرار گرفته است و کشاورزی در آن رونق دارد. از نظر رسمی تبت قسمتی از چین است اگر‌چه که خیلی از اهالی آن در نزاع با دولت چین هستند تا اداره منطقه را خود به‌دست بگیرند.

سینترا، پرتغال

سینترا که جزو میراث جهانی یونسکو است با فاصله‌‌ یک ساعته از لیسبون مملو از مناطق و مکان‌های حیرت‌انگیزی چون قلعه‌ها و ساختمان‌های شهری با معماری باروک است. مکان قرارگیری سینترا باعث شده است که نسیم گرم اقیانوس اطلس با پایین آمدن از کوه‌های پارک طبیعی خنک شود و هوای تازه، مرطوب و خنکی را ایجاد کند. پیاده‌روی و خوردن غذا در این روستا بسیار لذت‌بخش است.

منبع:توریسم پرس

شهرجشنواره‌ها و کارناوال‌ها

جشنواره فانوس‌های بالونی

جشنواره فانوس در تایوان، رویدادی سالانه است که توسط اداره گردشگری و وزارت حمل و نقل این کشور برگزار می‌شود‌.‌ در طول جشنواره فانوس، هزاران فانوس بالونی کاغذی به هوا فرستاده می‌شوند و مراسم ترقه و آتش‌بازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این جشن است.

ریشه برپایی این رویداد برای دفع شر و بیماری از شهر است‌.‌ فانوس‌ها با آرزوها و خواسته‌های شهروندان به‌هوا می‌روند و آسمان شهر پر از فانوس‌های رنگارنگ می‌شود‌. ‌این جشنواره در ماه فوریه (‌بهمن- اسفند) برگزار می‌شود‌.

جشنواره قایق اژدها

جشنواره قایق اژدها یکی از سنت‌های باستانی مردم تایوان است که پس‌زمینه داستانی دارد‌.‌ این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های چین است که در روز پنجم از پنجمین ماه سال برگزار می‌شود‌.‌ در طول روز برگزاری جشنواره فعالیت‌های مختلفی از قبیل برگزاری مسابقات قایق‌سواری، خوردن کوفته برنجی محلی و پوشاندن لباس‌های رنگارنگ بر تن کودکان صورت می‌گیرد‌.

جشنواره ارواح ترسناک

جشنواره ارواح در تایوان مانند هالوین در غرب، جشنی نمادین با حال و هوای ترسناک است‌.‌ هفتمین ماه از تقویم چینی به ماه ارواح معروف است و بنابر اعتقادات باستانی در این ماه دروازه‌های عالم اموات باز‌می‌شوند و آنها می‌توانند به این جهان برگردند‌. ‌در این جشنواره مراسم مذهبی آیین بودایی هم وجود دارد.

در روز ارواح، مردم مواد غذایی مشخصی می‌خورند و مراسم آیینی و موسیقی سنتی در شهر برپاست‌.‌ در طول این ماه بسیاری از مردم تایوان از فعالیت‌های مشخصی مثل شنا در رودخانه، خرید خانه و ازدواج امتناع می‌کنند‌.

منبع:توریسم پرس

رونق گردشگری با طعم غذا

در پیشرفت چشمگیر صنعت گردشگری در نقاط مختلف دنیا و برنامه‌ریزی‌های مختلفی که برای ایده و خلاقیت‌های جدید در این صنعت انجام می‌شود و ایجاد درآمد و گردش اقتصادی بی‌نظیری که از این طریق رخ می‌دهد یکی از مهمترین و چه بسا پایه اصلی موجود در این عرصه خوراک، اغذیه و اشربه است.

گردشگری غذایی

در سال‌های اخیر کشورهای مختلف و صاحب‌نام گردشگری همچون اسپانیا برنامه ویژه‌ای برای شکم‌گردی و مزه‌گردی گردشگران دنیا طراحی کرده‌اند تا جایی‌که مسافران برای تجربه طمع‌های متفاوت مقصد خود را تغییر می‌دهند.

کشور ما به واسطه اقوام مختلف و فرهنگ غنی در زمینه صنایع غذایی و عوامل مرتبط با آن پتانسیل‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال و همچنین نشان‌دادن موقعیت‌های دیگر صنعت گردشگری کشور به مسافران کشورهای مختلف دارا است.

پتانسیل موجود در کشور ما در گردشگری خوراک بیش از  ۲۰۰۰ مدل غذا است که می‌تواند رونق بی‌نظیری در صنعت گردشگری کشور ایجاد کند.

حتی صنایع وابسته به گردشگری خوراک مانند نوشیدنی‌های مجاز (عرقیات) امتحان خود را در میزبانی و پذیرایی از گردشگران به خوبی پس داده است.

یکی از مهمترین اهداف گردشگری خوراک به دلیل آمیخته‌بودن آن با فرهنگ مردم، آشنایی گردشگران با سنت‌ها، فرهنگ، آیین و زنده نگاه‌داشتن آنها است.

از شاخص‌ترین اثرات گردشگری و به‌خصوص گردشگری خوراک می‌توان به رونق کسب درآمد جوامع محلی، کم‌شدن مهاجرت و خلوت‌شدن شهرهای بزرگ، کم‌شدن آلودگی هوا و کم‌شدن خشم جامعه  اشاره‌کرد.

از این رو و به خاطر اهمیت این عرصه اگر چه فعالیت‌های کم اما قابل‌تقدیر در بین جامعه دانشگاهی، اساتید، و فعالان گردشگری اجرا می‌شود از جمله همایش‌ها، کنفرانس‌ها  و جشنواره‌های مختلف اهمیت گردشگری خوراک را با بضاعت امکانات درحال شناساندن است.

منبع:توریسم پرس

چین موتور محركه گردشگری دنیا

در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان با رکود اقتصادی و تجاری روبرو هستند، امیدواری آنها جذب گردشگران بیشتر از چین است که در سال ۲۰۱۶ میلادی با سفر به نقاط مختلف دنیا نزدیک به ۲۶۱ میلیارد دلار هزینه کرده اند.

آمارها نشان می دهد که بیشترین هزینه ها برای گردشگری در سراسر دنیا را مردم چین انجام می دهند که توانسته اند حدود ۲۱ درصد از کل مصرف گردشگری جهان را از آن خود کنند.
به همین سبب امروز از گردشگران چینی به عنوان موتور محرکه گردشگری دنیا یاد می شود؛ کسانی که فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر هنگ کنگ در جنوب کشور خودشان بیش از ۲۳ میلیارد دلار برای این منظور هزینه کرده اند.
در حال حاضر میلیاردها دلار سهم گردشگران چینی در اقتصاد شرق و آسیای جنوب شرقی است و میلیون ها نفر از مردم این کشور در طول سال به نقاط مختلف دنیا از اروپا گرفته تا آسیا و اقیانوسیه و ‌آمریکا سفر می کنند.
سازمان گردشگری و مرکز جهانی شدن چین در گزارش جدیدی اعلام کرده است که امروزه صنعت گردشگری دنیا به گردشگران چین وابسته است چرا که آنها اصلی ترین محرک هستند و بیشتر از گردشگران کشورهای دیگر هزینه می کنند.
آمارها نشان می دهد که گردشگران چینی در سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به ۲۶۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا برای گردشگری هزینه کرده اند که معادل ۲۱ درصد از کل مصرف گردشگری جهان است.
گزارش ها همچنین نشان می دهد که رشد گردشگری در چین بی نظیر است و شمار گردشگران این کشور در سراسر دنیا در طول ۱۲ سال متوالی رشدی قابل توجه داشته و نرخ رشد بعضا ۲ رقمی بوده است.
آمریکا، سنگاپور و کانادا سه کشوری هستند که به دلیل نیاز به گردشگر برای چینی ها روادید ۱۰ ساله صادر می کنند و برای همین شمار زیادی از آنها راهی این کشورها شده اند.
آمارهای رسمی نشان دهنده آن است که چین در سال گذشته میلادی ۲۶۰ خط و مسیر هوایی بین المللی ایجاد کرده که کار سفر را برای گردشگران این کشور تسهیل کرده است.
خبرگزاری شین هوا در آماری آورده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۱۲۰ میلیون چینی سفر خارجی داشته اند که ۳۱۳ درصد بیشتر از یک دهه قبل از آن بوده است.
آمار همایش جهانی اقتصاد هم گویای این است که صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۶ میلادی موجب تزریق هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد دنیا شده و علاوه بر ایجاد ۲۹۲ میلیون فرصت شغلی جدید، از هر ۱۰ شغل در دنیا یکی مرتبط با توریسم بوده است.

منبع:توریسم پرس

روستای نجوبران روستای گردشگری

روستای نجوبران این روستا در جنوب به کوه براو، و درگل دره گل دره و از جنوب غربی به دره سیراوله محدود می شود. آب وهوای آن در بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیرو در پاییزوزمستان سرد است.

مردم این روستا بیشتر به شغل دامداری و کشاورزی مشغول اند.

رودخانه دینور این رودخانه در شرق روستای نجوبران قرار دارد دو غار مهم این روستا غارهای گلستان و زری هستند.

گردشگران برای بازدید از این روستا در تابستان و بهار بیشتر می روند. روستای نجوبران یکی از روستاهای گردشگری است که بیشترین گردشگر را در سال دارد.

محصولات مهم این روستا

از محصولات این روستا می توان به گندم ، ذرت و چغندر اشاره کرد در این روستا باغات زیادی وجود دارد که محصولات این باغات شامل سیب،گیلاس و زردآلو تشکیل می‌دهند.

گردشگری، ایرانگردی و… به این روستا رفتید، یادتان باشد که از مهم‌ترین محصولات دامی این روستا مثل انواع فرآورده‌های لبنیِ دوغ، ماست، شیر، کره و روغن حیوانی غافل نشوید.

زبان مردم این روستا

مردم این روستا به زباد کردی و با گویش کرمانشاهی سخن می گویند.

مناظر درختان و درختچه های کوتاه و بلند و انواع جانوران وحشی مانند بز کوهی , خرس , پلنگ ,گرگ و روباه از جاذبه های حیات وحش این روستا هستند .مراتع سرسبز و خرم , انواع درختان از قبیل کیکم , شن , زالزالک , بلوط , انجیر , ارژن , گلابی , آلوبالوی وحشی , به همراه انواع گیاهان دارویی مانند گل ختمی , آویشن , سرخ پا , پونه و روناس از جاذبه های طبیعی بی نظیر این دشت و اطراف آن محسوب می شود . از شاخص ترین ورزش و بازیهای این روستا می توان به توپان , قمچان , کوره کوره , داربالان , خطان , هلان , گردکان بازی , خومان شارکی و خزلوکه اشاره نمود . مهم ترین سوغات روستای نجوبران سیب و انواع فرآورده های لبنی مانند , شیر , ماست و روغن حیوانی است .

منبع:توریسم پرس

روستای «توت» آماده برگزاری آیین سنتی دهه آخر صفر است

یزد ـ فرماندار اردکان گفت: آمادگی لازم در روستای توت شهرستان اردکان برای برگزاری آیین سنتی و با قدمت دهه آخر صفر است و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

بهروز شهابی راد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ۱۵۰ سال پیش تاکنون مراسم ویژه سنتی دهه آخر صفر در روستای توت برگزار می شود، اظهار داشت: هر سال خیل عظیمی از عزاداران حسینی در این روستا حضور می یابند.

وی با بیان اینکه هر سال بر تعداد گردشگران داخلی و خارجی که در این مراسم شرکت می کنند، افزوده می‌شود، بیان کرد: امسال نیز پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این آیین سنتی انجام شده و تمهیدات لازم با برگزاری جلسات مختلف اندیشیده شده است.

شهابی راد یادآور شد: جلسات برنامه ریزی و هماهنگی برای خدمت رسانی دستگاه‌های مختلف اردکان به این روستا و مسافرانی که در دهه آخر صفر به توت سفر می کنند، برگزار شده است.

فرماندار اردکان با اشاره به شرایط خاص و کم‌نظیر روستای توت در زمینه برگزاری تعزیه، از آن به عنوان یک روستای گردشگری مذهبی یاد کرد و افزود: در این خصوص برای هماهنگی بیشتر، کمیته‌های آب، فرهنگی، انتظامی، ترافیک و… تشکیل شده است.

وی مسئله استقرار موکب‌ها در مسیر رفت‌ و آمد را با توجه به تردد زیاد مردم از سراسر استان حائز اهمیت برشمرد و با تأکید بر لزوم اخذ مجورهای لازم ازسوی پلیس‌راه و اداره راهداری بیان داشت: تنها سه مورد از موکب‌های سال گذشته از لحاظ ترافیکی مورد تأیید بوده‌اند.

 شهابی راد یادآور شد: نمایندگانی از شبکه بهداشت برای بازرسی و نظارت بر عملکرد موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، آشپزخانه‌ها و کشتارگاه‌های مستقر در طول مسیر و داخل روستا تعیین می‌شوند.

به گزارش مهر، هر ساله در ایام پایانی ماه صفر، مراسم تعزیه‌خوانی در روستای توت از توابع بخش خرانق برگزار می‌شود و جمعیتی بالغ بر یک‌صد هزار نفر در این ایام در این مراسم شرکت می‌کنند.

توت، روستایی با جمعیت نزدیک به ۳۰ نفر در بخش خرانق شهرستان اردکان واقع شده است.

منبع خبر:همشهری

آشنایی با موزه لوور – فرانسه

همه چیز از نمایش کلکسیون تابلوهای سلطنتی بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۷۸۵ شروع شد که با استقبال فراوانی روبه‌رو شد.

فرانسه

پس از آن پروژه تبدیل قصر لوور به موزه‌ای دائمی کلید خورد و با تصویب قانونی در سال ۱۷۹، موضوع جدی‌تر شد.

ابتدا این موزه محلی برای آموزش دانشجویان هنر بود و مردم عادی تنها روزهای یکشنبه اجازه رفتن به آنجا را داشتند تا این که در سال ۱۸۵۵ ورود برای عموم آزاد شد.

در عصر امپراتوری، این مکان «موزه ناپلئون» نامیده می‌شد و با کمک دائمی ناپلئون که در حال کشورگشایی بود و با غنایم زیادی بازمی‌گشت، لوور به تدریج به مشهورترین موزه جهان تبدیل شد.

کلانشهر

در دوران ریاست جهوری میتران، وزارت بازرگانی که در بخشی از این کاخ قرار داشت به ساختمانی جدید منتقل شد. در کنار این گسترش فضا، کلکسیون‌ها دوباره سازماندهی شد و تغییراتی در معماری موزه توسط لئومینگ، معمار چینی آمریکایی صورت گرفت.

جنجالی‌ترین قسمت این پروژه، ساخت هرمی شیشه‌ای در حیاط ناپلئون بود که در ابتدا مخالفین زیادی داشت، ولی حال به عنوان ورودی موزه استفاده می‌شود و بخش بزرگی از راهروهای زیرزمینی را نورافشانی می‌کند.

لوور در حال حاضر پس از موزه متروپولیتن نیویورک و آرمیتاژ سن پترزبورگ، سومین موزه بزرگ جهان از نظر وسعت به شمار می‌رود.

لوور در حال حاضر کلکسیون‌های مختلفی دارد که تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف جهان و اعصار تاریخی زیادی را شامل می‌شود. از میان سیصد هزار  اثر آن، تنها حدود سی و پنج هزار در معرض نمایش قرار دارند و کلکسیون‌های آن به شرح زیر است.

آثار باستانی شرقی: شامل اشیایی است که از منطقه‌ای میان هند فعلی و دریای مدیترانه به جا مانده است. تمدن‌های زیادی در این منطقه به وجود آمده‌اند و این بخش با توجه به تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی و فرهنگی شامل سه قسمت مزوپوتامی(سومر، بابل، آشور، آناتولی و…)، ایران و کشورهای شرقی (کناره سوری- فلسطینی و قبرس) است.

هنرهای اسلامی: این بخش در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده و شامل اشیایی از منطقه‌ای حدفاصل اسپانیا تا هند و از بدو آغاز تمدن اسلامی۶۲۲ میلادی) تا قرن نوزدهم است. در این بخش اشیای فراوانی نیز که در حفاری‌های شوش به دست آمده و موزه در آن شرکت داشته، دیده می‌شود. فضای این قسمت به زودی دو برابر می‌شود و شامل سه هزار شهر خواهد بود.

آثار باستانی مصری: آثار این بخش پس از حفاری‌های «سراپوم» به بیش از شش‌ هزار قطعه رسید. سایر آثار به حفاری‌های انستیتوی فرانسوی قاهره و خریدهای مختلف باز می‌گردد.

آثار باستانی یونانی و رومی: آثار این بخش به سه قسمت قبل از دوره کلاسیک یونان، دوره کلاسیک و دوره رومی تقسیم می‌شود. یکی از آثار مهم موزه، یعنی «ونوس میلو» که در جزایر میلو یافت شده، در این بخش قرار دارد.

نقاشی‌ها: امروز این بخش شامل حدود ۶۰۰ تابلو است که از قرون وسطی تا سال ۱۸۴۸ را شامل می‌شود. به جز چند استثنا، آثار سال‌های بعدی به موزه «اورسه» منتقل شده‌اند که شامل آثار دوره امپرسیونیسم و نقاشانی مانند ون‌گوک، سزان و مونه می‌شود.

از آثار مهم این بخش می‌توان به ژوکوند، اثر داوینچی و تابلوهایی از رامبراند، ورمیر و رافائل اشاره کرد.بخش مجسمه‌ها، جواهرات، آثار گرافیکی و «هنر و تاریخ آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و ‌آمریکا» سایر قسمت‌های موزه را تشکیل می‌دهند.

منبع خبر:همشهری