عزاداری در توت

روستای «توت» آماده برگزاری آیین سنتی دهه آخر صفر است

یزد ـ فرماندار اردکان گفت: آمادگی لازم در روستای توت شهرستان اردکان برای برگزاری آیین سنتی و با قدمت دهه آخر صفر است و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

بهروز شهابی راد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ۱۵۰ سال پیش تاکنون مراسم ویژه سنتی دهه آخر صفر در روستای توت برگزار می شود، اظهار داشت: هر سال خیل عظیمی از عزاداران حسینی در این روستا حضور می یابند.

وی با بیان اینکه هر سال بر تعداد گردشگران داخلی و خارجی که در این مراسم شرکت می کنند، افزوده می‌شود، بیان کرد: امسال نیز پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این آیین سنتی انجام شده و تمهیدات لازم با برگزاری جلسات مختلف اندیشیده شده است.

شهابی راد یادآور شد: جلسات برنامه ریزی و هماهنگی برای خدمت رسانی دستگاه‌های مختلف اردکان به این روستا و مسافرانی که در دهه آخر صفر به توت سفر می کنند، برگزار شده است.

فرماندار اردکان با اشاره به شرایط خاص و کم‌نظیر روستای توت در زمینه برگزاری تعزیه، از آن به عنوان یک روستای گردشگری مذهبی یاد کرد و افزود: در این خصوص برای هماهنگی بیشتر، کمیته‌های آب، فرهنگی، انتظامی، ترافیک و… تشکیل شده است.

وی مسئله استقرار موکب‌ها در مسیر رفت‌ و آمد را با توجه به تردد زیاد مردم از سراسر استان حائز اهمیت برشمرد و با تأکید بر لزوم اخذ مجورهای لازم ازسوی پلیس‌راه و اداره راهداری بیان داشت: تنها سه مورد از موکب‌های سال گذشته از لحاظ ترافیکی مورد تأیید بوده‌اند.

 شهابی راد یادآور شد: نمایندگانی از شبکه بهداشت برای بازرسی و نظارت بر عملکرد موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، آشپزخانه‌ها و کشتارگاه‌های مستقر در طول مسیر و داخل روستا تعیین می‌شوند.

به گزارش مهر، هر ساله در ایام پایانی ماه صفر، مراسم تعزیه‌خوانی در روستای توت از توابع بخش خرانق برگزار می‌شود و جمعیتی بالغ بر یک‌صد هزار نفر در این ایام در این مراسم شرکت می‌کنند.

توت، روستایی با جمعیت نزدیک به ۳۰ نفر در بخش خرانق شهرستان اردکان واقع شده است.

منبع خبر:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *