روستای گردشگری تنگی سر

روستای تنگی سر از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان است، و از لحاظ جغرافیایی در قلب کوه های سر به فلک کشیده ی شاهو و در میان شهرستان کامیاران و سنندج نیز واقع می باشد. با توجه به این که آنچنان این روستا مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته اما مردمان آن معتقدند که روستایشان متعلق به هزاران سال پیش است و شکل گیری آن از سکونت افراد در دل کوه ها منطقه شکل گرفته است.

جاذبه های دیدنی در روستای تنگی سر در سنندج

  1. مهمترين جاذبه‌‌ها و خصوصيات گردشگري

    * محل برگزاري تورهاي آفرود و طبيعت گردي

    * برگزاري مراسم بسيار مشهور نوروز که اجتماع عظيمي از مردم شهر و روستاهاي اطراف را به همراه اجراي هلپرکي و موسيقي در بر دارد

    * بافت معماري پلکاني منحصر بفرد روستا

    * چشم انداز زيباي کوچه باغ ها و خانه باغ هاي مسير روستا به کوهستان هاي سرسبز همجوار

    *پيمايش طبيعت گردي در دامنه کوههاي کوره ي مريم ، گل زرد  و  شانشين (مرتفع ترين قله کوه هاي منطقه ژاوه رود

    مسير آفرود (بيراهه نوردي) روستاي تنگي سر به کوهستان هاي مورد اشاره

    بازديد از ييلاق ، مراتع غني و مرتفع ميرگهوار ، کمپينگ و اقامت در دامان طبيعت

منبع:وبسایت اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان

محله‌ای که یادآور نام یک زن نیکوکار است

منیریه یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است. این محله در زمان قاجار جزو محله‌های اعیان نشین شهر بود و امروز از جنوب به خیابان فرهنگ، از شمال به چهارراه سپه، از شرق به چهارراه ابوسعید و از غرب به چهارراه لشکر منتهی می‌شود. از این مباحث جغرافیایی که بگذریم، به طور حتم نام این محله برخی از شما را نیز به فکر انداخته است. این سوال در ذهن ما هم شکل گرفت؛ به جستجوی جوابی برای این سوال بودیم که به نام یکی از زنان حرمسرای ناصرالدین شاه رسیدیم؛ منیرالسلطنه.

محله‌ای که یادآور نام یک زن خیر است

منیرالسلطنه زنی نیکوکار بود و ثروتش را وقف امور خیریه کرد. او بعد از فوت برادرش امیرنظام با ارث به جا مانده از او مدرسه‌ای را در گورستان مجاور بقعه امامزاده سید نصرالدین ساخت. این مدرسه با نام مدرسه منیریه شناخته می‌شود.

محله‌ای که یادآور نام یک زن خیر است

نام محله و میدان منیریه یادآور نام زنی خیر به نام منیرالسلطنه است. باید گفت جدای از هر چیزی نام خیرین همواره باقی است و هرگز فراموش نمی‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

استان‌ها چه محصولاتی برای گردشگران کدام کشور ارائه می‌دهند؟

پس از تبیین نظری مفهوم انطباق بازار با محصول گردشگری، یافته‌های مربوط به مقصد گردشگری ایران در برش استانی ارائه شد. این بدان منظور است که استان‌ها باید هریک براساس بازار هدف خود محصول یا محصولات مشخصی را برای عرضه انتخاب کنند. پس از برداشتن گام‌های اولیه برای نزدیک شدن به نیاز مشتریان این بازارها، لازم است تا خود را برای انطباق هرچه بیشتر با این سلایق آماده نمایند. فرایندی که در نهایت مقصدها پس از گذر از آن وارد مرحله توسعه محصول جدید می‌شوند.

در این راستا جدول همتاسازی محصول- بازار گردشگری ارائه شده‌است. بر این اساس، استان آذربایجان شرقی با درنظر گرفتن گردشگری تاریخی و فرهنگی – تجاری – سلامت VFR (بازدید اقوام و آشنایان) به عنوان محصول اصلی گردشگری استان برای گردشگران خارجی، بایستی کشورهای ترکیه – آذربایجان – ارمنستان را به عنوان بازار هدف درنظر بگیرد.

برای استان آذربایجان غربی نیز محصولی همانند آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده و گردشگران اقلیم عراق نیز در زمره بازار هدف آن قرار دارند.

استان اردبیل نیز محصولاتی مانند طبیعت گردی – گردشگری سلامت – تاریخی و فرهنگی – VFR – تجاری را برای بازار هدف عراق – ترکیه – آذربایجان در نظر گرفته است. استان اصفهان باید با ارائه محصولاتی مانند گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی درصدد جذب گردشگران اروپا – چین – ژاپن – کره جنوبی – ارمنستان برآید. همچنین استان البرز با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری صنعتی – طبیعت‌گردی می‌تواند بازار هدف چین – کره جنوبی – ژاپن را در نظر داشته باشد.

استان ایلام نیز می‌تواند با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری زیارتی – طبیعت‌گردی – گردشگری  عشایری گردشگران عراقی را جذب کند و استان بوشهر نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری دریایی – گردشگری طبیعت قابلیت جذب گردشگران بازار هدف روسیه –عراق – عمان را دارد.

استان تهران نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – تجاری – سلامت رویداد می‌تواند گردشگرانی از اروپا- چین – ترکیه – آذربایجان – روسیه – ارمنستان را جذب کند. استان چهارمحال و بختیاری نیز محصولاتی در حوزه طبیعت‌گردی – گردشگری عشایری را می‌تواند به گردشگران اروپایی ارائه دهد. برای استان خراسان جنوبی نیز محصولاتی در حوزه طبیعت‌گردی – گردشگری کشاورزی برای جذب  گردشگرانی از افغانستان در نظر گرفته شده است.

استان خراسان رضوی نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری زیارتی – سلامت تجاری – VFR می‌تواند گردشگرانی از بازارهای هدف افغانستان – عراق – آذربایجان – عمان – کویت – امارات – پاکستان – هندوستان را جذب کند و  خراسان شمالی نیز گزینه‌هایی از جمله طبیعت‌گردی – گردشگری عشایری – گردشگری روستایی را می‌تواند برای گردشگران افغانستان – اروپا – ترکمنستان ارائه دهد.

برای استان خوزستان نیز گردشگری زیارتی – سلامت تجاری – VFR – تاریخی و فرهنگی درنظر گرفته شده که می‌تواند گردشگرانی از عراق – عمان – لبنان – اروپا را جذب کند درعین حال برای استان زنجان گردشگرانی از ترکیه – آذربایجان در نظر گرفته شده که با ارائه محصولاتی در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی موفق‌تر خواهد بود. استان سمنان  نیز می‌تواند محصولاتی در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی – حیات وحش (ساقاری) ارائه دهد و امید به جذب گردشگران اروپا – چین داشته باشد.

استان سیستان و بلوچستان نیز که این روزها تبلیغات گسترده‌ای برای جذب گردشگران داخلی دارد با ارائه محصولاتی در حوزه  دریایی – گردشگری سلامت – VFR  می‌تواند درصدد جذب گردشگران کشورهای عمان – هندوستان – پاکستان برآید. در این میان استان فارس نیز محصولاتی در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – گردشگری سلامت – زیارتی – طبیعت‌گردی – VFR می‌تواند ارائه دهد و امید به جذب گردشگران اروپا – چین – عمان – عراق – قطر – کویت – امارات – هندوستان داشته باشد. استان قزوین نیز در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی طبیعت‌گردی – صنعتی می‌تواند فعالیت بیشتری داشته باشد و گردشگران اروپا – چین – کره جنوبی – ژاپن را جذب کند.

استان قم  نیز به واسطه حضور حرم حضرت معصومه (ع) و نزدیکی آن با جمکران می‌تواند در حوزه گردشگری زیارتی – طبیعت‌گردی فعالیت‌های خود را گسترش دهد و گردشگرانی از عراق – افغانستان – آذربایجان – عمان – پاکستان را جذب کند. استان کردستان درحوزه طبیعت‌گردی- تاریخی و فهرنگی – تجاری – VFR پتانسیل‌های خوبی دارد و گردشگران اقلیم عراق گزینه مناسبی برای سفر به این استان هستند. استان کرمانشاه در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی – تجاری VFR می‌تواند فعال شود و امید به جذب گردشگرانی از اقلیم عراق – اروپا داشته باشد. استان کرمان نیز با ارائه محصولات گردشگری در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر گردشگران اروپا – چین – هندوستان باشد.

استان  کهگیلویه و بویراحمد به واسطه طبیعت زیبایی که دارد محصولاتی در حوزه طبیعت‌گردی – گردشگری – عشایری می‌تواند به اروپایی‌‌های علاقه‌مند ارائه دهد و استان گلستان نیز در حوزه طبیعت‌گردی – تاریخی و فرهنگی – حیات وحش (ساقاری) گزینه مناسبی برای سفر گردشگران عراق – قطر – کویت – امارات – قزاقستان – ترکمنستان است.

استان گیلان با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری تفریحی – دریایی – طبیعت‌گردی – تجاری – گردشگری روستایی می‌تواند گردشگرانی از عراق – آذربایجان – روسیه – گرجستان را جذب کند و استان لرستان گزینه مناسبی برای جذب گردشگران طبیعت‌گردی – تاریخی و فرهنگی از اروپاست. استان مازندران نیز در حوزه گردشگری تفریحی – دریایی – طبیعت‌گردی – گردشگری روستایی می‌تواند گردشگرانی از عراق – قطر – کویت – امارات – روسیه – گرجستان را جذب کند.

استان مرکزی محصولاتی در حوزه گردشگری صنعتی – تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی می‌تواند به گردشگران اروپا – چین – کره جنوبی – ژاپن خدمات ارائه دهد و استان هرمزگان با فعال شدن در حوزه گردشگری دریایی – تفریحی – تجاری – VFR می‌تواند گردشگرانی از عمان – قطر – کویت – امارات – روسیه را جذب کند. استان همدان  گزینه مناسبی برای جذب گردشگرانی از عراق – اروپا – ژاپن – کره جنوبی – هندوستان دارد و می‌تواند محصولاتی در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعت‌گردی – گردشگری  روستایی ارائه دهد. استان یزد نیز به واسطه بافت تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو می‌تواند در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – گردشگری سلامت – رویداد    فعال شود و گردشگرانی از اروپا – چین – هندوستان – ژاپن – کره جنوبی را جذب کند.

منبع:ایلنا

گردشگری مذهبی از گفتار تا واقعیت

هر ساله همزمان با سالروز شهادت پیامبر اعظم (ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، در هفت روز پایانی دهه آخر ماه صفر، آیین سنتی تعزیه‎خوانی در یکی از روستاهای دورافتاده استان یزد با اجتماع عظیم عزاداران برگزار می‎شود اما به اذعان میراث دوستان و گردشگران، توجهی به ظرفیت گردشگری مذهبی و پتانسیل ایجاد شده از خیل عظیم مردمی آن نشده است.

به گزارش ایسنا، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان کویری یزد، روستایی تاریخی وجود دارد که به واسطه ثبت معنوی آیین «تعزیه‌خوانی» و «شبیه‌گردانی» از سال‌های گذشته شهره شده و هر ساله در روزهای منتهی به پایان ماه صفر، جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از داخل و حتی خارج از کشور را میزبانی می‎کند.

«توت» نام روستایی در بخش پهناور خرانق شهرستان اردکان است که با توجه به اهمیت و پیداکردن جایگاه در بین عموم مردم، هر ساله نهادها و دستگاه‎های دولتی و خصوصی بیشماری را برای تأمین نیازها و زیرساخت‌های عاشقان و عزادارن امام حسین (ع) بسیج می‌کند ولی با این وجود به به اذعان میراث دوستان و گردشگران، توجهی به ظرفیت گردشگری مذهبی و پتانسیل ایجاد شده از خیل عظیم مردمی آن نشده است.

«توت» بهانه‌ی برگزاری یک دورهمی تاریخی

«محسن میرجانی ارجنان» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روستای «توت» با وجود نداشتن مزیت‌های آب و هوایی مناسب، از دیرباز به عنوان یک منطقه تفریحی برای گذران اوقات فراغت شهروندان اردکانی مطرح بوده به طوری که ریش سفیدان اردکانی خاطرات فراوانی از گذشته و این که با ابتدایی‌ترین وسیله نقلیه و قبول رنج و مشقت برای گذراندن چند ساعتی به این روستا عزیمت می‌کردند، در سینه دارند.

وی یادآور می‌شود: این سنت قدیمی که همچنان امروزه نیز پابرجاست باعث شده که بسیاری از شهروندان اردکانی اقدام به خرید زمین و ساخت اتاق‌هایی در این روستا کنند و گسترش کمی و توسعه بی‌رویه این منطقه را رقم بزنند.

رئیس پایگاه پژوهشی اردکان خاطرنشان می‌کند: این توسعه در روستایی دورافتاده و فاقد آب و هوای مناسب تا آنجا پیش رفته که اگر فردی برای اولین بار و بدون اطلاع از این سبقه‎ی روستا به آن وارد شود، آن را روستایی چند صد خانواری و پرجمعیت می‌پندارد.

تاثیر توسعه نامتوازن روستا بر فلسفه شکل‌گیری آن  

میرجانی تاکید می‌کند: البته این رویکرد توسعه‌ای با وجود محدودیت‌های زیرساختی همچون کمبود منابع آبی و محصور بودن روستا در کوهستان منطقه، آینده‌ی روستای توت را با چالش مواجه کرده و این توسعه‌ی نامتوازن، بی‌قاعده و بی‌رویه به تدریج می‌تواند بر فلسفه شکل‌گیری و سابقه تاریخی و مذهبی آن تاثیر منفی بگذارد.

این پژوهشگر و تاریخ‌شناس می‌گوید: متاسفانه با وجود جذابیت و توسعه گردشگری مذهبی و نقش آن در رونق و توسعه این روستا، هیچگاه توجه جدی در این حوزه به آن نشده و به تبع آن، زیرساخت‌های لازم نیز برای آن تدارک دیده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: استفاده گسترده از مصالح مبتذل و دور ریز در نماسازی و بلند مرتبه‌سازی‌های بی‌قاعده، منظر تاریخی و فرهنگی این روستا را به شدت مخدوش کرده است.

تخریت هویت روستا به بهانه توسعه و رونق گردشگری

این باستان‌شناس اردکانی مجموعه‌ی هویت بازمانده از تاریخ این روستا را شامل «رباط و کاروانسرای روستا»، «برج دیده‌بانی و مسکونی توت» و «تعدادی اتاقک گلین و خشتی» که الگوهای راستین و حقیقی معماری روستا از گذشته بوده‌اند و یک «آب انبار» که در منتهی الیه روستا و در ابتدای جاده گزستان واقع شده است، ذکر می‌کند.

وی اضافه می‌کند: حال سوال اینجاست که اگر بخواهیم روی توسعه و ترویج گردشگری مذهبی این روستا حداقل برای ایام دهه آخر ماه صفر برنامه‌ای داشته باشیم، آیا دیگر منظری فرهنگی بر جای مانده است؟ آیا ساختارهای میان افزایی جدید و آتی دارای الگو و اصولی منطبق بر معماری تاریخی و سنتی روستا هستند؟ آیا تخریب و صاف کردن بوکن‌ها و فضاهای دست‌کند و تبدیل آنها به زمین برای ساخت اتاقک و نابود کردن معماری سنگی و صخره‌ای دیرین این روستا کمکی به توسعه و دست کم امکان‌سنجی فعالیت در حوزه گردشگری مذهبی را به ما خواهد داد؟

میرجانی با ابراز تاسف از نبود برنامه‌ریزی مدون برای توسعه این روستا، می‌گوید: توسعه بی‌رویه و خارج از ضابطه امروزی و اکنون روستای توت، یک هشدار است؛ هشداری خطرناک به مسئولان که مواظب تنگناها و مشکلات آینده باشند.

وی بر لزوم طراحی یک طرح آمایش سرزمین و یک طرح هادی متناسب با جغرافیای و اقلیم منطقه، اهتمام به پوسته‌سازی و نماسازی ساختمان‌های جدید با استفاده از مصالح سنتی و حداقل ساخت یک آب انبار در هر بخش این روستا به شیوه سنتی برای ذخیره آب تاکید و عنوان می‏کند: تخریب ارتفاعات اطراف این روستا که مانند یک سپر دفاعی آن را از انواع و اقسام مشکلات طبیعی از قبیل طوفان‎های شنی محافظت می‎کنند، خنجری فرو رفته بر پشت آن است که هرچند ناآگاهانه، حیات روستا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

تلخ کامی گردشگری مذهبی بدون برنامه‎ریزی و ابزار

این محقق حوزه میراث فرهنگی با طرح این مطلب که بحث گردشگری مذهبی هم شیرین است و هم وسوسه‎کننده ولی با کدام ابزار و کدام برنامه‎ریزی؟ خاطرنشان می‎کند: اخیراً مرمت کاروانسرا و رباط روستا در دستور کار قرار گرفته که بسیار کار ستوده و نیکی است. البته اگر بتوان این مجموعه را در حد استانداردهای اولیه آماده و تجهیز کرد، حداقل می‎توان موضوع اقامت یک گروه متشکل از ۲۰ تا ۳۰ گردشگر خارجی و داخلی را برای دهه آخر ماه صفر تدارک دید.

وی اضافه می‎کند: چه خوب است که همزمان با این اقدام شایسته و قابل تقدیر، کم کم به سمتی برویم که اجازه هر گونه نماسازی و آشفتگی در استفاده از مصالح ناهمگون را ندهیم و این موضوعی است که نیازمند مشارکت بین بخشی و تفاهم و همدلی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

میرجانی در پایان نیز ابراز امیداواری می‎کند که از فرصت مراسم تعزیه‎خوانی روستای توت در جهت رونق گردشگری شهرستان اردکان استفاده شود و این روستا خود انگیزه‎ای برای بازدید از تمام شهرستان زیبا و تاریخی اردکان شود.

نبود زیرساخت‎های گردشگری مذهبی در روستای توت

«نادر پیری اردکانی» از دیگر پژوهشگران حوزه میراث و فرهنگ اردکان نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روستای «توت» زیرساخت گردشگری ندارد و نمی‎توان فقط در تصور و بیان بر گردشگری مذهبی این روستا تاکید کرد چرا که در مقدمه اگر گروه یا تور گردشگری برای دیدن این مراسم و اجتماع چند هزار نفری مردم در این روستا اقدام کند، از هیچ آرامشی بهره‌مند نخواهد شد، چرا که گردشگری اصولی دارد که باید حداقل‌های آن برآورده شود.

نویسنده کتاب توت با اشاره به این که آیین «تعزیه خوانی» با توجه به گنجایش محل برگزاری تعزیه، جوابگوی بیش از ۳۰ درصد علاقه‌مندان و جمعیت حاضر در روستای توت در مدت زمان معمول نخواهد بود، خاطرنشان می‌کند: باید برای مابقی جمعیت حاضر در این روستا طی این ایام برنامه‌ریزی کرد؛ چه با فعالیت گروه‎های خودجوش از عزاداری و چه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری که با فضای موجود سنخیت داشته باشد.

وی با عنوان این که آسیب‎شناسی روستای گردشگری توت باید در مقطعی مدیریت شود، اظهار می‎کند: نذورات بسیار ارزشمندی در مدت چند روز برای پذیرایی از عاشقان امام حسین(ع) در این روستا انجام می‌شود ولی هرچند به نوبه خود حائز اهمیت است ولی اجتماع کم نظیر این تعداد عزادار در یک روستای دورافتاده نیز بسیار اهمیت دارد و لازم است که مسئولان امر علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، به نحوی شایسته‌ با اهتمام به رونق گردشکری مذهبی میزبانی مناسبی را رقم بزنند.

بزرگترین پتانسیل گردشگری بلااستفاده اردکانی‎ها

گردآورنده اسناد تاریخی اردکان در ادامه یادآور می‎شود: اجتماع سالیانه در روستای «توت»، بزرگترین پتانسیلی است که می‌توان از طریق آن، ظرفیت‌های گردشگری اردکان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را معرفی کرد چرا که با هیچ برنامه‏‎ی دیگری نمی‎‎توان این چنین جمعیتی را به دور خود جمع کرد لذا این موضوع نیازمند بازنگری اساسی دارد.

پیری اردکانی در ادامه کانون توجه بودن روستای «توت»، بی‌توجهی به ظرفیت‌های موجود و نبود زیرساخت را از جمله معضلات این اجتماع بزرگ انسانی در یک روستای کوچک عنوان می‎کند و می‌گوید: باید این روستا را فرای یک محیط روستایی در نظر گرفت چرا که بسترسازی غیراصولی و رفع نیازها فقط برای چند روز نه عقلانی بلکه غیرقابل توجیه اقتصادی است!

وی معتقد است که باید با ورود بخش‎های اثرگذاری چون ادارات اوقاف و میراث فرهنگی و همچنین برنامه‎ریزی برای معرفی آثار و صنایع دستی، اماکن تاریخی و دیگر راهکارهای برون رفت از بی‎برنامگی، از این اجتماع عظیم با رنگ و بوی عاشورایی و مذهبی استفاده بهینه کرد.

منبع:ایسنا

راه و رسم دوست‌یابی در سفرهای خارجی

انفرادی آغاز کردن سفر به معنای انفرادی طی کردن آن نیست و همیشه یافتن دوستان جدید در طول سفر جذاب و خاطره‌انگیز است. سفر انفرادی یکی از تاثیرگذارترین فعالیت‌های شخصی ما است اما ممکن است به یکی از تنهاترین حالات روحی ما نیز تبدیل گردد، مخصوصا اگر مثل خیلی دیگر از افراد خجالتی و درون‌گرا باشید یا زبان محلی را ندانید. اما خبر خوب این است که قرار نیست اوضاع اینطور بماند. باور کنید یا نه، همیشه تعداد زیادی گردشگر یا افراد محلی وجود دارند که به اندازه‌ شما مشتاق برقراری ارتباط باشند.

در طول سفر اخیر انفرادی سه ماهه‌ام در منطقه‌ی کارائیب، آموختم چطور هیچ‌وقت بیش از یک روز تنها نمانم. از غواص یونانی در هندوراس که به من طناب‌ها را نشان داد گرفته تا نویسنده‌ای که در هتل بلیتز باهم داستان‌هایمان را مبادله کردیم، شبکه‌ی اجتماعی من پر است از چهره‌ها و داستان‌هایی که در طول سفر با آنها رو‌به‌رو شده‌ام. آنها به من در یافتن ارتباطات کمک کردند، به من پیشنهاد دادند در سفرهای بعدی پیش آنها اقامت کنم، ارتباطم را با مکان‌هایی که مدت‌هاست آن را ترک کرده‌ام، برایم حفظ کرده‌اند یا به سادگی به من کمک کردند که از یک بعد از ظهر در کشوری خارجی لذت ببرم. پس بهترین راه ملاقات و آشنایی با افراد در طول سفر چیست؟ اینجا ۶ ایده‌ی ساده را داریم:

۱-به کافی شاپ هتلها سر بزنید

شاید این نکته خیلی واضع باشد اما هنوز ارزش اشاره کردن را دارد. مسافران انفرادی در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها دور هم جمع می‌شوند تا با مسافرین دیگر را ملاقات کنند، با آنها آب‌میوه‌ای بنوشند و برای هم از داستان‌هایشان بگویند. البته حتی برای افراد برون‌گرا نیز همیشه آسان نیست که جلو بروند و با یک غریبه سر صحبت را باز نمایند. در کافه‌ی هتل، ایستگاه قطار یا کافه‌ی فرودگاه به سمت افراد بروید و از آنها بپرسید که چه غذایی را پیشنهاد می‌دهند‌ای اینکه آیا موزه‌های هنری منطقه دوشنبه باز است یا نه؟ غافلگیر خواهید شد وقتی ببینید که گاهی یک نظر کوتاه چطور می‌تواند به یک مکالمه‌ی جذاب بدل شود.

۲-هاستل‌ها را امتحان کنید

به عنوان ترکیبی جذاب برای افرادی که با بودجه‌ کنترل‌شده سفر می‌کنند و مسافرین انفرادی، هاستل‌ها مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای ملاقات افراد جدید هستند. حتما بررسی‌ها را بخوانید تا جایی را برگزینید که فضایی اجتماعی دارد. به محظ رسیدن، در اتاق‌های مشترک چرخی بزنید و با دیگران سر صحبت را باز کنید. ممکن است با این کار در نهایت خود را در حال برنامه‌ریزی برای گشت‌وگذار مشترک با افراد دیگر ببینید. اگر در یک هاستل اقامت می‌کنید، حتما سری هم به کافه بزنید. سایت‌هایی مانند Couchsurfing.com به مسافرین کمک می‌کنند که با محلی‌ها ارتباط برقرار کرده یا حتی بر روی کاناپه‌ی خانه‌ی آنها اقامت کنند.

۳-از شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید

برای مردان و زنانی که انفرادی سفر می‌کنند، Tinder و سایر نرم‌افزار‌های دوست‌یابی می‌توانند ابزار مفید واقع‌ شوند. با یک لمس ساده‌ی انگشت، افراد می‌توانند با محلی‌ها و سایر ماجراجویان حاضر در منطقه ارتباط برقرار کنند. اطمینان حاصل کنید که تمامی پیش‌نیاز‌های امنیتی که در خانه در زمان ملاقات با افراد جدید رعایت می‌کردید را اینجا هم در نظر داشته باشید. از جمله ملاقات در مکان‌های عمومی و مطلع کردن نزدیکانتان از جزئیات ملاقات. فیس‌بوک نیز گروه‌هایی مثل Solo Women Travelers یا Girls vs. Globe دارد که در آن هزاران عضو فعالند و هیچ جای دنیا نیست که از آنها دور باشید. مسافرین همچنین می‌توانند به دنبال گروه‌های فیس‌بوکی مرتبط با هر منطقه بگردند. برای مثال Backpacking Thailand یا expats in panama. در این گروه‌ها با موقعیت‌ها و برنامه‌های خاص و یکتا آشنا می‌شوید.

۴-در یک رویداد ثبت نام کنید

با ثبت‌نام در رویداد‌ها و کنفرانس‌ها، مسافرین نه‌ تنها شانس ملاقات با دیگر شرکت‌‌کنندگان را دارند بلکه برای شروع و ادامه‌ی بحث موضوع مناسب به دست می‌آورند. به هنر علاقه دارید؟ بلاگ‌نویسی؟ یوگا؟ با یک جست‌وجوی ساده ممکن است گرد‌هم‌آیی، سمینار یا رویدادی را که در مقصد رویاییتان برپا خواهد شد، بیابید. حتی اگر این رویداد پولی باشد، ارتباطاتی که در این موقعیت ایجاد می‌شود ممکن است ارزشش را داشته باشد.

۵-در دوره‌های آموزشی ثبت نام کنید

تا به حال دلتان خواسته یک زبان خارجی، غواصی، موج‌سواری با کایت یا کوه‌نوردی یاد بگیرید؟ به مانند ثبت‌نام در رویدادها، شرکت در کلاس‌های آموزشی نیز چه تک جلسه‌ای و چه بلند مدت، علاوه بر آموختن یک مهارت جدید، به شما فرصت ملاقات افراد دیگر با علایق مشترک را می‌دهند.

در خیلی از مواقع مسافران حتی مکان مشخصی برای اقامت نیز می‌گیرند. برای مثال در آتیلا در هندوراس، دوره‌های مدرک‌دار آب‌های آزاد می‌توانند شامل اقامت در کلبه نیز شوند. در دریاچه‌ی آتلیتان گواتمالا نیز دانش‌آموزان می‌توانند در خانه‌های محلی بمانند تا با زبان اسپانیایی آشنا شوند.

۶-برای فعالیت‌های جمعی داوطلب شوید

در سایت‌هایی مانند Workaway که شامل هزاران موقعیت کاری در کشور‌های خارجی است ثبت‌نام کنید. موقعیت کار داوطلبانه یا با دستمزد از فعالیت در مزرعه پرورش لاما در استرالیا گرفته تا کمک‌ کردن به مسوولان یک هاستل در بالی. به‌طور کلی در این سایت‌ها، غذا و مکان رایگان است و در ازای آن شما چند ساعت در روز به میزبانتان کمک می‌کنید. از زمان آزادتان نیز می‌توانید برای اجتماعی شدن و بازدید از محل استفاده نمایید. بهترین بخش؟ شما در کنار مسافرینی از سرتاسر جهان کار و زندگی می‌کنید. اگر به دنبال موقعیت‌های کوتاه‌مدت‌ می‌گردید، موسساتی مثل Casa Guatemala، سازمانی برای تامین آموزش و سلامت به کودکان گواتمالایی، مفید خواهند بود. در اینجا مسافرین با فعالیت‌های داوطلبانه‌ی یک یا دو روزه می‌توانند شادی را برای ساکنین فراهم آورند. امکان ندارد احساس تنهایی کنید وقتی که دارید در کنار چند نفر دیگر برای ساختن یک روز شاد برای کودکان تلاش می‌کنند.

منبع:توریسم پرس

سفر به عمق میراث فرهنگی

توریسم، به‌عنوان یک پدیده‌‌ خاص تاریخی و توریست، به‌عنوان یک گونه‌‌ خاص بشری از مظاهر عصر مدرن هستند. انسان عصر جدید نسبت خاصی با گذشته برقرار کرده که می‌توان آن را موزه‌ای‌کردن و باستان‌شناسانه‌کردنِ تاریخ، زمان، سنت‌ها و فرهنگ‌های مردمان پیشین دانست. در نظر انسان عصر جدید، سنت‌ها و فرهنگ عامه قدیم، خاطره‌‌ ازلی و مایه‌‌ تذکر تاریخی نیستند، بلکه مایه کنجکاوی علمی و تاریخی‌اند. آنها صرفا به گذشته تعلق دارند و گذشته هم «درگذشته» و رفته است و نمی‌تواند در زندگی معاصر منشأ اثر باشد.

انسان عصر جدید در دل مأثورات و سنت‌ها نمی‌زید، بلکه رابطه‌ای شیءواره‌ شده و بیگانه‌شده با آنها دارد. این نسبت از لوازم بسط مدرنیته بوده است. مدرن‌بودن، یعنی صرفا برای امر رایج، معاصر، نو و جاری اعتبار قائل‌شدن. عصر جدید، برخلاف اعصار پیشین، از مقوله‌‌ جدید یا نو در برابر قدیم یا کهن حمایت می‌کند. انسان عصر جدید، برای سنت‌ها و فرهنگ عامه قدیم اقتدار و اعتبار قائل نیست، گرچه برای آنها احترام قائل است و البته احترام غیر از اقتدار و اعتبار است. مدرنیته، گذشته را همچون چیزی مهجور، منسوخ، عاطل، بی‌فایده و از دور خارج شده می‌داند. یکی از دلایل این نگاه نداشتن دید فلسفی و ندانستن حکمت و فلسفه وجودی اماکن تاریخی، اشیا و… است.

فلسفه تنها به یکسری مباحث تکراری و ملال‌آور که در سیطره تعدادی اندیشمند روشنفکر است، محدود نمی‌شود. هر انسانی با هر موقعیت اجتماعی و سطح سواد درک و بینش فلسفی به جهان پیرامون خود نگاه می‌کند. کشورهایی چون ایران که از تاریخ و فرهنگ باستانی بهره می‌برند، باورها و افسانه‌های مختلفی در شکل‌گیری بسیاری از مکان‌ها و آیین‌هایشان تاثیرگذار بوده است، در معماری، کبوترخانه‌ها، بادگیرها، آب‌انبارها، قنات‌ها و یخچال‌ها نه‌تنها زندگی را در بدترین شرایط جوی به ارمغان آورده‌اند، بلکه نشان‌دهنده فضای حاکم فکری و فلسفی ایرانیان هستند. به‌طور مثال باغ ایرانی، باغی است که عقاید مذهبی و بینش‌های فلسفی بر آن حاکم است. کرت‌بندی باغ، حضور آب در آن و انواع درختان از جمله سرو و چنار که به ترتیب نماد حیات طولانی و زندگی مجدد هستند، رازهای بی‌شماری را در دل خود نهان دارند. باغ از چنان تقدسی برخوردار شد که در معماری خانه ایرانی، کاروانسرا و در هر مسجدی، طرحی از آن را به وضوح شاهد هستیم. همچنین طرح باغ ایرانی نهایتا در نقوش فرش و ساختار شهرها به ودیعه نهاده شد. حتی لباس اقوام ایرانی هر‌کدام دارای فلسفه و حکمت می‌باشند؛ چوقایی که بختیاری‌ها بر تن می‌کنند، نمادی از کوه و دره است که در واقع محل زندگی عشایری آنان را تداعی می‌کند. خود واژه چوقا نیز به معنای تپه و بلندی است. در سرزمین ما ایران، از جماد تا نبات و از فرش تا عرش و بسیاری چیزها وجود دارند که دیگران معنی‌شان را نمی‌دانند و درکشان نکرده‌اند. از بوسیدن تکه‌ای نان که بر روی زمین افتاده تا آیین سوگ سیاوش و از مراسم پیر‌شالیار تا جشن شست و سه سالگی ترکمن‌ها، همه و همه از عمق باورها در این سرزمین حکایت دارد. از نحوه معماری چغازنبیل گرفته تا ارتفاع و بزرگی گنبد سلطانیه، از کرت‌بندی شالیزارهای مازندران گرفته تا موسیقی بوشهر و از طرح گل نیلوفر در دست شاه هخامنشی گرفته تا نقوش اسلیمی سردر مساجد، موضوعات بسیاری برای در اندیشه فرو‌رفتن وجود دارد. برنامه‌ریزان و مدیران عرصه گردشگری، می‌توانند با استفاده از فلسفه وجودی نهفته در دل میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در ترغیب گردشگران به بازدید از آنها بهره ببرند. جشن‌ها و آیین‌های مختلفی بر پایه باورهای دینی، افسانه‌های محلی و رویدادهای تاریخی شکل گرفته‌اند که حتی نسل جوان ایرانی نیز از آنها بی‌اطلاع است. با به‌کارگیری این فلسفه‌ها در برنامه‌های تبلیغاتی و تفسیرهایی که گردشگران تور برای مسافران ارائه می‌دهند، می‌توان در جذب گردشگر بیشتر موفق‌تر بود.

منبع:توریسم پرس

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

خراسان جنوبی که در قدیم قهستان نامیده می شده است. شهرهای مهم خراسان جنوبی را می توان فردوس و قائن نام برد. در دوران قاجار دو شهر فردوس و قائن به دلیل حوادث طبیعی مختلف به تدریج موقعیت جمعیتی خود را از دست داده و بیرجند مرکزیت و اهمیت بیشتری یافت.  تشکیل استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند از سال ۱۳۴۲ مطرح بوده است و در سال ۱۳۸۳ این استان تأسیس و مرکز این استان جدید شهر بیرجند تعیین شد. آثار و شواهد زندگی بیشماری از دوران نوسنگی تا آغاز دوران تاریخی در تربت حیدریه، بیرجند وغیره شناسایی شده‌اند. این شواهد و آثار به اقوام و ساکنان اولیه و بومی خراسان مربوط می‌شود. مهم‌ترین مقطع تاریخ خراسان در سرآغاز دوران تاریخی ایران با ورود اقوام آریایی به فلات ایران پیوند می‌خورد. آریایی‌های تازه‌وارد از طریق خراسان به سمت مرکز ایران پیش رفتند و بخش اعظم آنها آنچنان که از توصیفات اوستا برمی‌آید، در خراسان و سیستان مستقر شدند و شاید به همین دلیل است که عمده حوادث آغاز تاریخ ایرانیان که در دو منبع اوستا و شاهنامه فردوسی ذکر شده است در مشرق ایران و در واقع در خراسان‌ رخ می‌دهد.

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند است. این اثر تاریخی که زمانی مقر حکومتی بوده از یادگارهای اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار می‌باشد. این بنا در دوره قاجار و بین سال‌های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده و در حال‌حاضر این ارگ در محل استانداری خراسان جنوبی واقع شده است. این ساختمان در گذشته به نام‌های دیگری همچون ارگ حسام‌الدوله، قصر بی‌بی عروس و ارگ سرکار نیز خوانده می‌شده است. این ارگ منسوب به امیر حسن‌خان شیبانی است و متعلق به امیر علم خزیمه بوده که وی آن را به فرمانداری بیرجند اهدا کرد و سازمان میراث فرهنگی نیز این بنا را به عنوان یک ساختمان قدیمی و ارزشمند به ثبت رسانده است. این ارگ به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید می‌باشد و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است.

باغ اکبریه

عمارت و باغ اکبریه، یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است. این بنا در دوره قاجاریه و توسط شوکت‌الملک در دو طبقه ساخته شده‌است. ساخت این مجموعه از اوایل دورة قاجار تا اواخر آن دوره و در چند مرحله انجام شده‌است. این مجموعه شامل چند عمارت است که قدیمی‌ترین آن مربوط به عمارت حشمت‌الملک در منتهی‌الیه شرقی که شامل دو طبقه ‌است، می‌باشد. طبقه همکف که دارای دو دالان و راهرو نسبتاً طویل است و ارتباط میان سه بخش مهم مجموعه، یعنی باغ اصلی، باغ جنوبی و اصطبل را برقرار می‌کند. عمارت مرکزی با عملکرد تشریفات و پذیرایی از مهمانان که تقریباً به عنوان هسته مرکزی باغ به‌حساب می‌‌آید، از تزیینات و چشم‌انداز بسیار عالی برخوردار است. وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان‌های منتهی به خیابان اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ و نمای آن افزوده‌ است.

قلعه بیرجند

این قلعه که از جمله نقاط گردشگری بیرجند و استان خراسان جنوبی است، بر فراز بلندترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند قرار دارد. این قلعه با وسعتی بالغ بر ۳۰۰۰ مترمربع در دوره صفویه ساخته شده و در واقع هسته اولیه شهر بیرجند محسوب می‌شود. البته برخی نیز بنای این قلعه را به پیش از آن دوره نسبت می‌دهند. قلعه بیرجند از خشت و گل و چینه ساخته شده و از دوره صفویه تا قاجاریه مردم این شهر را در مقابل تهاجم دشمنان به ویژه ترکمن‌ها و ازبک‌ها محافظت می‌کرده است.

این قلعه دارای ۷ برج بوده که شش برج از آن باقی مانده است. قلعه عظیم و قدیمی پایین شهر بیرجند یک قلعه کوهستانی از نوع نظامی می‌باشد. این قلعه نه جای سکونت بلکه مکانی برای انجام وظیفه نگهبانان بوده و ساکنان این قلعه نگهبانانی بودند که وظیفه آنها رساندن اخبار، تأمین امنیت و حفاظت بود.

باغ رحیم آباد

مجموعه باغ و عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است. مجموعه تاریخی رحیم آباد شامل حصار ف برج های نگهبانی، باغ‌، عمارت اصلی‌، حوضخانه‌، عمارت کلاه‌فرنگی، اصطبل و فضاهای خدماتی می‌باشد. محور اصلی باغ  در حدفاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن می‌باشد. این محور با دو حوض، یک استخر و درختانی در دو سوی مسیر از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه‌ای است از الگوی باغ ایرانی. همچنین این عمارت دارای طاق‌نماهای تزئینی و تزئینات رسمی‌بندی می‌باشد. قدمت این بنا به دوره زندیه بر می‌گردد.

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوکتیه یا مدرسه شوکتی یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی است که سومین مدرسه ایرانی به شیوه جدید و پس از مکتب‌خانه‌های سنتی است. ساختمان مدرسه شوکتیه از محل موقوفات امیر اسماعیل‌خان معروف به شوکت‌الملک اول توسط محمد ابراهیم خان علم (شوکت الملک دوم)، پدر اسدالله علم، در سال ۱۳۰۸ه‍.ق به‌دست استادان و معماران یزدی شروع و در سال ۱۳۱۲ه‍.ق بنای آن به‌پایان رسید.‌ پس از مدرسه عالی دارالفنون و کمی پس از مدرسه ابتدائی رشدیه تبریز، مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه از نوع مدارس جدید در ایران محسوب می‌شود.

باغ گلشن طبس

باغ گلشن مربوط به دوره زند – قاجار است و در طبس واقع شده است. این باغ باشکوه یکی از مهم‌ترین باغهای ایرانی به شمار می‌رود. باغ گلشن به وسیله میرحسن‌خان سومین، از سلسله خان‌هایی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، ساخته شده است.‌ باغ گلشن در منطقه‌ای واقع شده است که در میان دو کویر نمک زار ایران یعنی دشت لوت و دشت کویرقرار دارد، اما کیفیت معجزه آسای آب این منطقه، آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند که با چمنزارهای زیبا تزیین شده است. احساس واحه گونه این منطقه با وجود درختان قدیمی نخل، انار و مرکبات به همراه رایحه گل‌های رز و ختمی تکمیل می‌شود. باغ گلشن طبس یکی از باغ‌های نادر ایرانی است که آب جاری دایمی در آن جریان دارد. درختان میوه بسیاری در این بنای تاریخی هشت هکتاری، طبیعت بی‌نظیری آفریده است. جهانگردانی چون سون هدین سوئدی و آندره گدار فرانسوی که از طبس دیدن کرده‌اند، باغ گلشن را توصیف و از درختان خرما و مرکبات، سایه خنک نخل‌ها، نغمه زیبای آب روان جوی‌ها، چمن‌های میان دو جوی، زمزمه باد در میان درختان و فواره‌های متعدد که آب را مانند تحفه‌ای به آسمان می‌فرستند بسیار تعریف کرده‌اند. یک نکته منحصربه‌فرد در باغ گلشن که تنها در تاج محل هند مانند آن تکرار شده، این است که باغ به صورت مربع است، یعنی طول و عرض باغ با هم برابرند و خیابان‌های موازی، طول و عرض این باغ را به هم متصل می‌کنند.

تنگه مرتضی‌علی

چشمه آب گرم مرتضی‌علی و طاق شاه‌عباسی از جمله مناطق نمونه گردشگری و از جاذبه‌های کشورمان به حساب می‌آیند. وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد. پس از گذر از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود ۵ کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.این چشمه، مبدا آب و تامین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب‌گرم مرتضی‌علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

چشمه آب گرم مرتضی‌علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌ است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می‌کنند. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به ۱۰درجه هم می‌رسد،‌ به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!

روستای پلکانی نایبند

روستای نای‌بند، در جنوب شهرستان طبس، در کنار جاده طبس- راور و تابع دهستان کویر‌ ‌در نزدیکی شهر دیهوک واقع شده است. تابستان‌های بسیار گرم و آفتابی و زمستان‌های معتدل، به همراه وجود قنات‌ها و چشمه‌هایی که آب مورد‌نیاز روستا را تامین می‌کند، باعث می‌گردد اراضی این روستا همواره قابل کشت باشد. از درختان و گیاهانی که در این روستا به عمل می‌آیند انواع مرکبات، نخل، توت وانواع محصولاتی نظیرگندم، جو، سبزیجات و حبوباتی است که بیشتر برای تامین نیازهای عمومی خانوارها کشت می‌شوند. بافت و نحوه استقرار ابنیه روستا که ساخت کالبدی ماسوله و ابیانه را در ذهن تداعی می‌کند، بر روی صخره سنگ بزرگی در دامنه کوه‌های نای‌بند و به صورت کاملا ارگانیک شکل گرفته و غالبا ۲ طبقه هستند. بیشتر خانه‌ها دارای حد و مرز مشخصی نیستند و اغلب در استفاده از بسیاری فضاها نظیر: تنور خانه، توالت، آغل و فضاهای ورودی و حیاط مالکیت اشتراکی دارند. بسیاری از کوچه‌های روستا سرپوشیده و به شکل ساباط‌اند. سکویی برای نشستن نیز در آن به‌چشم می‌خورد که ظاهرا به عنوان فضای جمعی استفاده می‌گردد. هیچ انتظام خاصی در شکل‌گیری محلات یا کوچه‌های روستا وجود ندارد و بافت روستا از شیب طبیعی زمین پیروی می‌کند.

خوسف

این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای جنوب خراسان محسوب شده که در منابع تاریخی ازآن با نام‌های خسف، خسب، خوسف یاد شده است. در کتاب نزهه‌القلوب حمدالله مستوفی از خوسف به عنوان معظمات بلاد قهستان یاد شده‌است.

وجود بافت قدیمی با آثار تاریخی از ویژگی‌های شاخص این شهر محسوب می‌شود. در رابطه با آثار تاریخی این شهر می‌توان به مسجد جامع خوسف، آرامگاه ابن‌حسام خوسفی، قلعه خوسف، خانه‌های علوی و مالکی و مدرسه ابن حسام اشاره نمود.

این منطقه بیشتر استراحت‌گاه تجار مختلف بویژه منزلگاهی برای بازرگانان گرجی و روس در مسیر تجارت به هند بوده است. از آن جمله می‌توان به قبایل خودسیانی، خوسفیانی و خوسفی دراین منطقه اشاره کرد. قبایل یاد شده که تجارت پارچه، پیشه آنان بود از منطقه سوخومی در شمال غرب گرجستان که بخشی از ایران محسوب می‌شد، به قصد تجارت پارچه از مسیر ایران قصد سفر به

قلعه شاه‌دژ نهبندان

دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیواره جنوبی سنگی سفید و براق، در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین، دیدگان را به خود معطوف می‌دارد. در بالای قله که زمینی صخره‌ای و سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی و در حدود یک هزار متر‌مربع است، نشانه‌هایی از دژ و اماکن مسکونی باستانی به چشم می‌خورد.

کارشناسان بر این باورند که بر بلندای شاهدژ، پادشاهانی زندگی می‌کردند و بر همین اساس نام قله به «شاهدژ» معروف شده‌است و باز باور بر این دارند که در روزگاران باستان، پادشاه اساطیری ایران کیکاووس در اینجا زندگی می‌کرد، همچنین قسمت داخلی کوه روزی پناهگاه و لشکرگاه اسپهبدان باوندی بوده است. داخل دژ در یک گوشه، آخور سنگی دیده می‌شود و در سوی دیگر تونلی است دراز که دژ را به محلی اتصال می‌دهد.

در محوطه داخلی دژ، آثار گودال‌ها و حوض‌های طبیعی و مصنوعی دیده می‌شود، افزون بر این از دیواره بیرونی این کوه تا دره و دیواره کوه مقابل، لوله‌های ساروجی (سمنتی) یا فلزی کشف شده است و می‌رساند که در آن سال‌ها، آب چشمه باریک ایلال و یا کوهی دیگر با این لوله‌های مصنوعی به شاهدژ می‌رفته است.

مسجد جامع قائن

این مسجد بنایی است بسیار قدیمی و درنهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح انگیز است و امروز با گذشت ۱۱۰۰سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قائن می‌باشد.‌ مسجد جامع قائن به عنوان یک بنا و اثر باستانی و تاریخی در شهر قائن ثبت شده است. از کتیبه‌های متعدد مسجد جامع می‌توان نتیجه گرفت که این بنا بارها بر اثر زلزله صدمه کلی دیده و مرمت شده است. در کاوش‌های شبستان شمالی به سال ۱۳۵۴ستون‌های سنگی با درازا و پهنای یک متر در یک متر از سنگ و لاشه و ملات و ساروج کشف شده که پایه های کنونی بر روی آنها بنا گردیده، وجود یک ستون چهار قلو در شبستان مشابه ستون‌های مسجد جامع اصفهانی قدمتی از دوره سلجوقی را نشان می‌دهد که احتمالا دردوره تیموری تجدید بنا گردیده است.

مقبره بوذرجمهر قائنی

حکیم قسیم بن‌ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قاینی (‌بوذر‌جمهر قاینی‌) سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می‌کرده است. وی به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای‌مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی بر‌خوردار است‌. بوذر‌جمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به‌سر برد و در اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی در گذشت‌. مقبره حکیم بوذر‌جمهر در فاصله چهار کیلومتری جنوب‌غربی شهر قائنات و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر (‌بزرگمهر‌) قرار دارد‌. بنای مقبره از بنا‌های قرن ششم و هفتم هجری و به فرم چلیپایی و با معماریی بسیار زیبا ساخته شده است.

منبع:توریسم پرس

۱۰ جاذبه گردشگری ایران که نباید ازدست بدهید

ایران سرزمینی است که برهه‌های مختلف تاریخ را از سر گذرانده و در این مسیر یادگارهای بسیاری بر آن نقش بسته ، این کشور تاریخی اتفاقات زیادی را تجربه کرده و امروز به بالندگی رسیده است.

از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران می‌توان به بندر سیراف،سی و سه پل،روستای مصر،چهل‌ستون،کاخ هشت‌بهشت،منار جنبان،عالی‌قاپو،میدان نقش جهان،گردنه حیران،پارک جنگلی گیسوم،بازار قدیمی تبریز،بازار تهران،شمس‌العماره،چشمه‌های باداب سورت،روستای کندوان،حرم امام رضا(ع)،کویر مرنجاب،روستای ابیانه،ارگ بم،باغ ارم،تخت جمشید،پاسارگاد،حافظیه،قلعه بابک،زیگورات چغازنبیل،کاخ آپادانا،گنبد سلطانیه و جنگل ابر اشاره کرد.

گفتنی است؛ شهر سوخته زابل، منطقه محافظت‌شده بهشت گم‌شده، قلعه الموت، مجموعه بیستون، طاق بستان، گنبد قابوس، قلعه رودخان، قلعه فلک‌الافلاک، غار علیصدر، کلیسای وانک، حمام فین، آرامگاه شاهچراغ، جمکران، باغ شازده، معبد آناهیتا، ژئوپارک قشم، کشتی رافائل، میدان امیرچخماق، سازه‌های آبی شوشتر، غار یخی چما، پل ورسک، ارگ کریم‌خان، کشتی یونانی و روستای درک اشاره کرد.

بندر سیراف

سیراف نام بندری است که در بخش مرکزی شهرستان کنگان استان بوشهر قرار  گرفته است و با نام طاهری نیز شناخته می‌شود.

در کتاب حدودالعالم سیراف را چنین توصیف کرده‌اند:«سیراف شهری بزرگ و گرم است و هوایی درست دارد و جای بازرگانی است و بارگاه پارس است.»

اصطخری نیز گفته است:«در پارس فرضه بزرگ آن است شهری بزرگ از اعیان پارس و در آنجا کشت و کشاورزی نباشد.»

بنابراین به نظر می‌رسد که بندر سیراف در زمانی که تجارت در راه ابریشم رونق داشته ،نقش بسزایی در تجارت بین‌الملل داشته است.

ایران جذاب من+تصاویر

بندر سیراف

سی و سه پل

شاه عباس اول دستور داد که پلی در شهر اصفهان ساخته شود که این پل با مباشرت و به همت الله وردیخان  ساخته شد .

پل سی و سه پل معبر مردم به جلفا بوده و در گذشته با نام‌های پل شاه عباسی،پل الله وردیخان و پل جلفا شناخته می‌شد.از نام‌های دیگر سی و سه پل می‌توان به چهل چشمه اشاره کرد زیرا این پل در وهله اول چهل چشمه داشته است.

سی و سه پل در گذشته مکان برگزاری جشن آب‌پاشان و مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان بوده است.این پل تاریخی به گفته پرسی سایکس،ژنرال،نویسنده و جغرافی دان انگلیسی،یکی از پل‌های درجه اول جهان است.

لرد کرزن،ایران‌شناس و یکی از سیاستمداران قرن بیستم بریتانیا در توصیف سی و سه پل چنین نوشته است:«انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد.»

سی و سه پل که چهار باغ عباسی را به چهارباغ بالا وصل می‌کند،در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰به ثبت ملی رسید.

کارشناسان زمین‌شناسی و میراث‌فرهنگی اعتقاد دارند که مصالح، پایه و فونداسیون سی و سه پل به گونه‌ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه‌دار رودخانه در درازمدت امکان خطر برای سی‌وسه‌پل را بسیار زیاد می‌کند، این در صورتی است که زاینده‌رود در سالهای اخیر خشکسالی را تجربه می‌کند و آبی ندارد.

ایران جذاب من+تصاویر

سی و سه پل

روستای مصر

مصر نام روستایی است که در توابع شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان  و در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار گرفته است.

روستای مصر به همت مردی به نام یوسف که شبان بود،بنا نهاده شد.این روستا در گذشته با نام‌های مزرعه یوسف و چاه دراز شناخته می‌شد.

اختصاص نام چاه‌دراز به روستای مصر،نتیجه وقوع خشکسالی در این روستا و تلاش یوسف برای حفر چاه‌های عمیق‌تر برای دستیابی به آب‌های زیرزمینی بود.نام مصر به درخواست یوسف و برای ادای احترام به وی روی روستا گذاشته شد.

این نام براساس آنچه یوسف خواست یادآور شباهت‌های داستان یوسف و روستای مصر با داستان یوسف پیامبر و سرزمین مصر است.

 

 

ایران جذاب من+تصاویر

روستای مصر

چهل ستون

کاخ چهل ستون که در فضایی به مساحت ۶۷۰۰۰ متر مربع ساخته شده ،یکی از بناهای تاریخی اصفهان است.این بنای تاریخی در دوره شاه عباس یکم احداث شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

چهل ستون ۲۰ ستون دارد که با انعکاس تصویر ستون ها در حوض میانی حیاط، چهل ستون نامیده شده است و در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید. این بنا در طی نشست سی و پنجم شورای جهانی ثبت بنا‌های تاریخی به ثبت جهانی رسید.

 

ایران جذاب من+تصاویر

چهل ستون

گردنه حیران

گردنه حیران نام یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای حیران است.این گردنه زیبا که در مسیر راه ارتباطی آستارا-اردبیل قرار گرفته است از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان محسوب می شود.

گردنه حیران در بیشتر روزهای سال در زیر پوششی از مه قرار دارد که  البته چندان مرتفع نیست .در واقع رطوبت دریای خزر علت اصلی مه تقریبا دائمی گردنه حیران است.

ایران جذاب من+تصاویر

گردنه حیران

بازار قدیمی تبریز

بازار قدیمی تبریز با طولی معادل یک کیلومتر،بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان است.این بازار قدیمی دربرگیرنده حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه است.

نام بازار قدیمی تبریز در نوشته‌های جهانگردان، جغرافیدانان و مورخانی چون ابن بطوطه، مارکوپولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی دیده می‌شود.

این بازار در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۴ ثبت ملی شد. نام آن در طی سی و چهارمین نشست شورای جهانی ثبت میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

ایران جذاب من+تصاویر

بازار قدیمی تبریز

شمس‌العماره

یکی از شاخص‌ترین بنا‌های کاخ گلستان با نام شمس‌العماره شناخته می‌شود. این بنا در دوره قاجار ساخته شده و دربرگیرنده ۵ طبقه است.

شمس‌العماره با ارتفاع ۳۵ متری خود در زمان ساختش، بلندترین ساختمان تهران بوده است و اولین ساختمانی است که در سازه آن از فلز استفاده شده است.

این ساختمان قبل از ساخت سر در باغ ملی به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.شمس‌العماره به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده تا وی بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند.

ایران جذاب من+تصاویر

شمس‌العماره

باداب سورت

چشمه پلکانی تراورتنی (نوعی سنگ آهک متخلخل) که در روستای ارست بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار گرفته است با نام باداب سورت شناخته می‌شود. این چشمه پلکانی در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران به ثبت ملی رسید.

باداب سورت به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.چشمه‌های این باداب قرمز،نارنجی و زرد هر گردشگری را به سمت خودش جذب می‌کنند.

ایران جذاب من+تصاویر

باداب سورت

ارگ بم

بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان با نام ارگ بم شناخته می‌شود. این بنای تاریخی با مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰۰۰ متر مربع در شهر کرمان واقع شده است.

ارگ بم در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد از آن استفاده می‌شد. این ارگ تاریخی که در مسیر راه ابریشم قرار گرفته بود، دژی بزرگ است که ارگی در قلب آن واع شده است البته ظاهر این ارگ به اندازه‌ای پرابهت است که به نام دژ نیز شناخته می‌شود.

گفتنی است؛ ارگ بم در اثر زلزله شدیدی که در تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ رخ داد تقریبا به طور کامل از بین رفت و سپس بازسازی شد. این ارگ در تاریخ ۱ فروردین ماه سال ۱۳۴۵ به ثبت ملی رسیده است.

نام ارگ بم در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

ایران جذاب من+تصاویر(ناقص است)

ارگ بم

تخت جمشید

صد‌ها سال پس از حمله اسکندر و اعراب به ایران، مردم با عبور از کنار خرابه‌های پارسه تصور می‌کردند که این همان اورنگ جمشید است که نامش در شاهنامه ذکر شده است بنابراین نام تخت جمشید را به مکانی اختصاص دادند که پیش از این با نام پارسه به معنای شهر پارسایان شناخته می‌شد. این شهر در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده است. این شهر تاریخی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و ۷۵ کیلومتری شیراز قرار گرفته است. از کاخ‌های تخت جمشید می‌توان به کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ ه. یا اچ، کاخ سه در، کاخ صد ستون، کاخ شورا و ساختمان خزانه شاهنشاهی اشاره کرد.

هم‌اکنون تخت جمشید که در سال ۱۹۷۹ میلادی به ثبت جهانی رسیده است به دلیل قرارگیری در معرض آلاینده‌های مجتمع پتروشیمی مرودشت در معرض خطر قرار گرفته است. این شهر تاریخی در تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ایران جذاب من+تصاویر(ناقص است)

تخت جمشید

پوشش و تمدن استان چهارمحال بختیاری

نان قدمتي بالغ بر ۱۰۰۰ سال دارد. در واقع هر جايي كه تمدن بوده نان هم با آن بوده است.

طرز تهيه نان تاوه سنگي يا به اصطلاح محلي نان كلوي رابري

آرد، نمك، پودر خمير ترش را با هم مخلوط كرده و در كاسه گودي الك مي‌كنيم آب ولرم را كم‌كم اضافه مي‌كنيم و خمير را چنگ مي‌زنيم تا خمير نسبتا سفتي به‌دست بيايد، سپس خمير را به‌مدت ۵ دقيقه ورز مي‌دهيم. خمير را در كاسه انداخته و روي آن را مي‌پوشانيم و به مدت نيم ساعت در جاي گرمي قرار مي‌دهيم.

خمير را كمي ورز داده و چانه به اندازه يك تخم مرغ مي‌گيريم، روي تخته را آرد مي‌پاشيم و با انگشتان دو دست چانه را پهن مي‌كنيمف كمي آرد روي آن مي‌پاشيم و وردنه مي‌كشيم تا گرد و به اندازه يك بشقاب كوچك شود. تابه يا يك تخته سنگ را از قبل گرم مي‌كنيم. نان بر روي تاوه كه بر روي سه پايه‌اي آهني روي آتش سوار بود، پخت مي‌شود، نان را روي تابه مي‌اندازيم حرارت را كم مي‌كنيم، يك طرف نان را پف كرد، نان را بر‌مي‌گردانيم تا هر دو طرف پخته شود سپس از روي تابه برمي‌داريم.

طرز تهيه نان تيري

تقريبا مشابه با روش تهيه خمير تاوه‌سنگي ولي بدون مايه خمير(خمير ترش) و فقط اين خمير بايد در لگن خميري به كمك دست، آرد،‌ نمك باهم مخلوط شده و دركاسه گودي الك مي‌كنيم، آب ولرم را كم‌كم اضافه مي‌كنيم و خمير را چنگ مي‌زنيم تا خمير نسبتا سفتي به‌دست بيايد، بعد از خمير شدن آرد و پهن كردن سفره نان و آماده كردن تير چوب مخصوص نان پزي و تخته نان پزي و بعد خميري كه آماده شده در محل چونه گرفته مي‌شود و چونه با تير چوبي بر روي تخته نان‌پزي پهن و روي تاوه داغ به صورت لواش پخت مي‌شود. ضخامت نان تيري در حدود دو الي سه ميليمتر بوده و خمير با تير چوبي روي يك سطح صاف نازك مي‌گردد و نان‌هاي تيري روي هم به‌صورت چند لايه روي تاوه آماده مي‌گردند.

گفتني است كه اين سفره نان پزي از صنايع‌دستي آنهاست، كه دونفري در مدت يك ماه بافته‌اند.

سرپوش مردان بختياري

  1. كلاهي نمدي است به رنگ‌هاي مشكي، قهوه‌اي روشن و تيره و سفيد كه به آن كلاه خسروي هم گفته مي‌شود. در ابتدا خوانين كلاه سفيد رنگ خسروي به‌سر مي‌گذاشتند اما بعد از اينكه رضا شاه آنان را تخت‌قاپو كرد آنان را نيز از پوشيدن لباس بختياري منع كرد، به همين دليل به مرور زمان كلاه سفيد جاي خود را به كلاه سياه مردم عادي داد. امروزه ديگر كودكان كلاه سفيد خسروي به‌سر مي‌گذارند. كلاه خسروي همانطور كه از نامش پيداست، طرحش از كلاه خسروان، پادشاهان ساساني است كه اين خود نشان دهنده، قدمت تاريخي فرهنگي منطقه مي‌باشد.
  2. در ابتدا مردان بختياري بالاپوشي به نام قبا داشتند كه از كنار چاك داشت و همينطور از آستين‌هاي فراخي برخوردار بود اما بعد منع لباس توسط رضاشاه، بالاپوشي بنام چوقا كه رعيت آنرا مي‌پوشيد متداول شد كه دستباف زنان عشاير است. چوقا از پشم بز به دو رنگ سياه و سفيد تهيه مي‌شود و خاصيت ضدباران دارد، گرما را در زمستان نگه مي‌دارد و در تابستان رطوبت و خنكي را حفظ مي‌كند. نقش‌هاي چوقا‌، ستون‌هاي چوقا، ستون‌هايي كوتاه و بلند هستند و طرح‌ اين ستون‌ها را از ساختمان‌هاي دوره هخامنشی مي‌دانند. ‌
  3. براي پوشش پايين‌تنه از شلواري به رنگ مشكي استفاده مي‌گردد كه شلواري گشاد و بسيار آزاد است. در سال‌هاي اخير به دليل استفاده از محصولات پارچه‌اي كارخانه دبيت منچستر انگلستان به آن شلوار دبيت نيز گفته مي‌شود. كشف مجسمه مرد شمي در ايذه مالمير بختياري که امروزه در موزه ایران باستان است، چنين به نظر مي‌رسد كه اين شلوار نيز از البسه دوران اشكاني باشد.

پوشش زنان بختياري

  1. اين لباس از قسمت‌هايي به‌نام‌: مينا يا مينايي كه نوعي روسري و مغنه است‌‌ و دامن غري و بسياري چيزها از قبيل: لچك كه نوعي زيبایی بخش اين لباس است تشکیل شده. لچك تكه‌اي پارچه است كه معمولا به زر؛ سكه‌هاي همان دوران؛ نقر؛‌ نوعي الماس و… مزين است و به پيشاني و يا پشت‌سر مي‌بندند. از اين ديگر تزيينات ديگر به نواري توري از سكه كه به دور سر مي‌زنند. نوعي گردند‌بند كه به آن مي‌گويند‌ و بسياري از تزييناتي كه به روي دامن مي‌زنند.
  2. اين لباس، از لباس‌هاي كهن ايراني محسوب مي‌شده است. بسياري گفته‌اند كه به‌طور كلي ايل بختياري يونانياني هستند كه در زمان سلوكيان (سلوكوس سردار و جانشين اسكندر در بخش ايران بود و سلسه‌اي بيگانه که تقريبا ۱۰۰ ساله بين هخامنشيان و اشكانيان در ایران حکومت کردند) به ایران آمدند. آنان دلايل اين ادعا را مبني بر بازيدن آنان (رقص) مي‌دانند. در هر صورت اين لباس، لباس كهني همچو چوغا است. بسياري گفته‌اند لباس شاهزاده‌هاي زن هم بدين صورت بوده است و گويند لباس زنان اقوام ايراني به‌ويژه زنان شيرازي و بختياري همراه با تكه‌اي از پرده‌اي سوخته در تخت‌جمشيد یا همان پارسه پيدا شده است. البته هم جاي شگفتي نيست چرا‌كه گفت‌وگوي ايراني بودن و اصالت اين لباس، سال‌ها پيش بسته شده و همه‌چيز با اسناد و مدارك ثبت گرديده است كه جاي شبهاتي مانند يوناني بودن اين ايل را از بين برده است.

منبع:توریسم پرس

دیدنی‌ترین ناشناخته‌های گردشگری ایران

هنوز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایران شناخته نشده‌اند.کمتر دیده شده که خانواده‌ها اماکن یا شهرهایی را انتخاب کنند که تاکنون به آن سفر نکرده‌اند و علت آن نیز نداشتن اطلاعات لازم و کافی از جاذبه‌های آن شهر یا استان است. شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد،تبریز و شهر‌های شمالی کشور، همیشه جزو پر‌مسافرترین شهرهای کشور هستند. با اینکه در سال‌های اخیر‌ مناطق بیشتر و متفاوت‌تری از جای‌جای کشورمان، به فهرست مقاصد گردشگری اضافه شده‌اند، اما هنوز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در این سرزمین کهن وجود دارد که آنچنان‌که باید شناخته‌شده نیست و می‌تواند در فهرست مقاصد پرخاطره سفرهای نوروزی قرار بگیرد. این مساله ما را بر آن داشت تا طی این گزارش برخی از نقاط پُرجاذبه اما ناشناخته کشور را به نقل از خبرنگاران جوان و پارسینه معرفی کنیم.

سِرو؛ مرز زیبایی

شهر سرو در ۵۵ کیلومتری و در شمال‌غربی شهر ارومیه قرار گرفته ‌است. سرو، شهری مرزی است و حالت‌ گمرکی و ترانزیتی دارد. سرو به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی کوه‌های بلند مرزی دارای آب و هوایی سردسیر و کوهستانی است و منطقه‌ای بکر و زیبا محسوب می‌شود.

آبشاری حیرت‌انگیز

آبشار فدامی در داراب استان فارس نیز به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران، از چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم برخوردار است که در فاصله ۲۰ متری آبشار شیرین با هم مخلوط می‌شود و استخر طبیعی زیبایی را پدید می‌آورد. فاصله این آبشار از مرکز استان فارس، ۳۸۰ کیلومتر است که در آخرین نقطه جنوب‌شرقی فارس در مسیر بندرعباس واقع شده است.

حنا علیشاه

اینجا یکی از مناطق بکر و چشم‌نواز در محدوده شهر ونک شهرستان سمیرم و جزو مناطق پایلوت است. حنا علیشاه که در زبان عامیانه به نام حنالیچه معروف است، به دلیل داشتن طبیعت شگفت‌انگیز در میان عاشقان طبیعت، به‌ویژه کوهنوردان، طرفداران زیادی دارد. پس از گذراندن مسیر ۱۱ کیلومتری از شهر سمیرم با وسیله نقلیه در ابتدای مسیر پیاده‌روی به دشتی پرگل در دامنه کوه که اطرافش را مزارع و باغ‌ها گرفته‌ می‌رسید.

جنگل بلوط شرق

درکش روستای خوش آب و هوا و کوهستانی در خراسان‌شمالی است که چشمه‌های فراوانی در اطرافش جریان دارند. اما آنچه دوستداران طبیعت را به درکش می‌کشاند، جنگل زیبا و انبوه بلوط در نزدیکی آن است که تنها جنگل بلوط شرق کشور به‌شمار می‌رود. این روستا بنا بر نظر گیاه‌شناسان، گنجینه‌ای کم‌نظیر از گیاهان دارویی است.

ششمین گنجینه بزرگ جهان

غار کلماکره در شرق یکی از آخرین کوه‌های شهرستان پلدختر قرار گرفته است. پیشانی غار ۵‌/‌۱ متر جلوتر از پایین دهانه آن است و به همین دلیل این غار از دیده‌ها پنهان است. اما در سال‌هایی نه‌چندان دور چوپانی این غار را پیدا کرد و توانست ششمین گنجینه بزرگ جهان را پیدا کند. بسیاری از اشیای به‌جای مانده از دوره هخامنشیان (که در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود) از این غار شگفت‌انگیز بیرون آمده است.

منبع:توریسم پرس