گردنه حیران

۱۰ جاذبه گردشگری ایران که نباید ازدست بدهید

ایران سرزمینی است که برهه‌های مختلف تاریخ را از سر گذرانده و در این مسیر یادگارهای بسیاری بر آن نقش بسته ، این کشور تاریخی اتفاقات زیادی را تجربه کرده و امروز به بالندگی رسیده است.

از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران می‌توان به بندر سیراف،سی و سه پل،روستای مصر،چهل‌ستون،کاخ هشت‌بهشت،منار جنبان،عالی‌قاپو،میدان نقش جهان،گردنه حیران،پارک جنگلی گیسوم،بازار قدیمی تبریز،بازار تهران،شمس‌العماره،چشمه‌های باداب سورت،روستای کندوان،حرم امام رضا(ع)،کویر مرنجاب،روستای ابیانه،ارگ بم،باغ ارم،تخت جمشید،پاسارگاد،حافظیه،قلعه بابک،زیگورات چغازنبیل،کاخ آپادانا،گنبد سلطانیه و جنگل ابر اشاره کرد.

گفتنی است؛ شهر سوخته زابل، منطقه محافظت‌شده بهشت گم‌شده، قلعه الموت، مجموعه بیستون، طاق بستان، گنبد قابوس، قلعه رودخان، قلعه فلک‌الافلاک، غار علیصدر، کلیسای وانک، حمام فین، آرامگاه شاهچراغ، جمکران، باغ شازده، معبد آناهیتا، ژئوپارک قشم، کشتی رافائل، میدان امیرچخماق، سازه‌های آبی شوشتر، غار یخی چما، پل ورسک، ارگ کریم‌خان، کشتی یونانی و روستای درک اشاره کرد.

بندر سیراف

سیراف نام بندری است که در بخش مرکزی شهرستان کنگان استان بوشهر قرار  گرفته است و با نام طاهری نیز شناخته می‌شود.

در کتاب حدودالعالم سیراف را چنین توصیف کرده‌اند:«سیراف شهری بزرگ و گرم است و هوایی درست دارد و جای بازرگانی است و بارگاه پارس است.»

اصطخری نیز گفته است:«در پارس فرضه بزرگ آن است شهری بزرگ از اعیان پارس و در آنجا کشت و کشاورزی نباشد.»

بنابراین به نظر می‌رسد که بندر سیراف در زمانی که تجارت در راه ابریشم رونق داشته ،نقش بسزایی در تجارت بین‌الملل داشته است.

ایران جذاب من+تصاویر

بندر سیراف

سی و سه پل

شاه عباس اول دستور داد که پلی در شهر اصفهان ساخته شود که این پل با مباشرت و به همت الله وردیخان  ساخته شد .

پل سی و سه پل معبر مردم به جلفا بوده و در گذشته با نام‌های پل شاه عباسی،پل الله وردیخان و پل جلفا شناخته می‌شد.از نام‌های دیگر سی و سه پل می‌توان به چهل چشمه اشاره کرد زیرا این پل در وهله اول چهل چشمه داشته است.

سی و سه پل در گذشته مکان برگزاری جشن آب‌پاشان و مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان بوده است.این پل تاریخی به گفته پرسی سایکس،ژنرال،نویسنده و جغرافی دان انگلیسی،یکی از پل‌های درجه اول جهان است.

لرد کرزن،ایران‌شناس و یکی از سیاستمداران قرن بیستم بریتانیا در توصیف سی و سه پل چنین نوشته است:«انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد.»

سی و سه پل که چهار باغ عباسی را به چهارباغ بالا وصل می‌کند،در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰به ثبت ملی رسید.

کارشناسان زمین‌شناسی و میراث‌فرهنگی اعتقاد دارند که مصالح، پایه و فونداسیون سی و سه پل به گونه‌ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه‌دار رودخانه در درازمدت امکان خطر برای سی‌وسه‌پل را بسیار زیاد می‌کند، این در صورتی است که زاینده‌رود در سالهای اخیر خشکسالی را تجربه می‌کند و آبی ندارد.

ایران جذاب من+تصاویر

سی و سه پل

روستای مصر

مصر نام روستایی است که در توابع شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان  و در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار گرفته است.

روستای مصر به همت مردی به نام یوسف که شبان بود،بنا نهاده شد.این روستا در گذشته با نام‌های مزرعه یوسف و چاه دراز شناخته می‌شد.

اختصاص نام چاه‌دراز به روستای مصر،نتیجه وقوع خشکسالی در این روستا و تلاش یوسف برای حفر چاه‌های عمیق‌تر برای دستیابی به آب‌های زیرزمینی بود.نام مصر به درخواست یوسف و برای ادای احترام به وی روی روستا گذاشته شد.

این نام براساس آنچه یوسف خواست یادآور شباهت‌های داستان یوسف و روستای مصر با داستان یوسف پیامبر و سرزمین مصر است.

 

 

ایران جذاب من+تصاویر

روستای مصر

چهل ستون

کاخ چهل ستون که در فضایی به مساحت ۶۷۰۰۰ متر مربع ساخته شده ،یکی از بناهای تاریخی اصفهان است.این بنای تاریخی در دوره شاه عباس یکم احداث شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

چهل ستون ۲۰ ستون دارد که با انعکاس تصویر ستون ها در حوض میانی حیاط، چهل ستون نامیده شده است و در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید. این بنا در طی نشست سی و پنجم شورای جهانی ثبت بنا‌های تاریخی به ثبت جهانی رسید.

 

ایران جذاب من+تصاویر

چهل ستون

گردنه حیران

گردنه حیران نام یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای حیران است.این گردنه زیبا که در مسیر راه ارتباطی آستارا-اردبیل قرار گرفته است از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان محسوب می شود.

گردنه حیران در بیشتر روزهای سال در زیر پوششی از مه قرار دارد که  البته چندان مرتفع نیست .در واقع رطوبت دریای خزر علت اصلی مه تقریبا دائمی گردنه حیران است.

ایران جذاب من+تصاویر

گردنه حیران

بازار قدیمی تبریز

بازار قدیمی تبریز با طولی معادل یک کیلومتر،بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان است.این بازار قدیمی دربرگیرنده حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه است.

نام بازار قدیمی تبریز در نوشته‌های جهانگردان، جغرافیدانان و مورخانی چون ابن بطوطه، مارکوپولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی دیده می‌شود.

این بازار در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۴ ثبت ملی شد. نام آن در طی سی و چهارمین نشست شورای جهانی ثبت میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

ایران جذاب من+تصاویر

بازار قدیمی تبریز

شمس‌العماره

یکی از شاخص‌ترین بنا‌های کاخ گلستان با نام شمس‌العماره شناخته می‌شود. این بنا در دوره قاجار ساخته شده و دربرگیرنده ۵ طبقه است.

شمس‌العماره با ارتفاع ۳۵ متری خود در زمان ساختش، بلندترین ساختمان تهران بوده است و اولین ساختمانی است که در سازه آن از فلز استفاده شده است.

این ساختمان قبل از ساخت سر در باغ ملی به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.شمس‌العماره به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده تا وی بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند.

ایران جذاب من+تصاویر

شمس‌العماره

باداب سورت

چشمه پلکانی تراورتنی (نوعی سنگ آهک متخلخل) که در روستای ارست بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار گرفته است با نام باداب سورت شناخته می‌شود. این چشمه پلکانی در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران به ثبت ملی رسید.

باداب سورت به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.چشمه‌های این باداب قرمز،نارنجی و زرد هر گردشگری را به سمت خودش جذب می‌کنند.

ایران جذاب من+تصاویر

باداب سورت

ارگ بم

بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان با نام ارگ بم شناخته می‌شود. این بنای تاریخی با مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰۰۰ متر مربع در شهر کرمان واقع شده است.

ارگ بم در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد از آن استفاده می‌شد. این ارگ تاریخی که در مسیر راه ابریشم قرار گرفته بود، دژی بزرگ است که ارگی در قلب آن واع شده است البته ظاهر این ارگ به اندازه‌ای پرابهت است که به نام دژ نیز شناخته می‌شود.

گفتنی است؛ ارگ بم در اثر زلزله شدیدی که در تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ رخ داد تقریبا به طور کامل از بین رفت و سپس بازسازی شد. این ارگ در تاریخ ۱ فروردین ماه سال ۱۳۴۵ به ثبت ملی رسیده است.

نام ارگ بم در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

ایران جذاب من+تصاویر(ناقص است)

ارگ بم

تخت جمشید

صد‌ها سال پس از حمله اسکندر و اعراب به ایران، مردم با عبور از کنار خرابه‌های پارسه تصور می‌کردند که این همان اورنگ جمشید است که نامش در شاهنامه ذکر شده است بنابراین نام تخت جمشید را به مکانی اختصاص دادند که پیش از این با نام پارسه به معنای شهر پارسایان شناخته می‌شد. این شهر در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده است. این شهر تاریخی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و ۷۵ کیلومتری شیراز قرار گرفته است. از کاخ‌های تخت جمشید می‌توان به کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ ه. یا اچ، کاخ سه در، کاخ صد ستون، کاخ شورا و ساختمان خزانه شاهنشاهی اشاره کرد.

هم‌اکنون تخت جمشید که در سال ۱۹۷۹ میلادی به ثبت جهانی رسیده است به دلیل قرارگیری در معرض آلاینده‌های مجتمع پتروشیمی مرودشت در معرض خطر قرار گرفته است. این شهر تاریخی در تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ایران جذاب من+تصاویر(ناقص است)

تخت جمشید

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *