مرموزترین و مخوف‌ترین قبرستان ایران

سنگ قبرهای محرابی این قبرستان مرموز، دارای نماد ایرانی است که مفاهیم پیچیده مرگ و زندگی و رستاخیز را نشان می‌دهد.

 دنیا در قبرستان ارواح سفید‌چاه متفاوت است؛ قبرستانی با بیش از ۲ هزار قطعه سنگ خاکستری که همگی ایستاده‌اند!

بر روی سنگ قبرهای این قبرستان نمادهایی هک شده است که راز آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خاک این قبرستان غیرعادی و سفید است. ویژگی‌های این قبرستان باعث شده که به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

این قبرستان عجیب در شهرستان بهشهر قرار دارد و از دوره تیموریان به‌‌جا مانده است؛ نکته جالبی که در سنگ قبرهای این قبرستان دیده می‌شود این است که تمام سنگ قبرها بر اساس شغل افراد متوفی و صاحب قبر حکاکی شده  است. جالب‌تر آنکه بعد از مرگ آخرین سنگ‌تراش، عمر حکاکی سنگ‌ها نیز به پایان رسید.

در میانه این قبرستان مخوف، قبر حاکم شمال و مقبره امامزاده ابراهیم، منصور و عبدالرحمان به چشم می‌خورد که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

سنگ قبرهای محرابی این قبرستان مرموز دارای نماد ایرانی است که مفاهیم پیچیده مرگ و زندگی و رستاخیز را نشان می‌دهد.

نکته  جالب در این قبرستان سنگ قبرهای صندوقی‌ شکل است. قدیمی‌ترین سنگ قبر صندوقی متعلق به ۸۰۰ سال پیش  است، هرچند که نمونه‌های دیگری از قبور صندوقی وجود دارد، اما به دلیل کهنگی قابل بررسی نیست.

بسیاری از اهالی این روستا معتقدند افرادی که در این قبرستان دفن می‌شوند، جسدشان کاملاً سالم می‌ماند؛ بررسی‌ها نشان داده است که به دلیل وجود آهک بالا در این قبرستان فرایند تجزیه اجساد طولانی‌تر می‌شود؛ البته نوع سنگ‌هایی که در قبرستان به‌کار می‌رود نیز بی‌تأثیر نیست.

این قبرستان در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

منبع:آنا

قنات قصبه گناباد نگینی بر سینه ستبر کویر

جای جای ایران پهناور و عزیزمان از طبیعت چهار فصل تا شهرها و جاذبه‌های زیبا و هزار رنگ آن که منحصر به فرد است، قلب‌ها را تسخیر می‌کند. یکی از شهرهای قدیمی و کهن ایران، گناباد است، شهری با تاریخ دیرین که با داشتن طولانی‌ترین، عمیق ترین، قدیمی‌ترین و پرآب ترین قنات دنیا و یکی از شاهکارها و پررمزورازترین عجایب دست ساخته ایرانیان باستان و هخامنشیان، همچون نگینی بر سینه ستبر کویر نمود آفریده است.

گناباد

آثار و شواهد به دست آمده و بر جای مانده، نشان از استمرار و زندگی اجتماعی انسان‌های پیش از تاریخ در این ناحیه را دارد. در روایات شاهنامه نیز گناباد عرصه جنگ و حماسه ایرانیان و تورانیان بوده است. آنجا که فردوسی پاگزاد می گوید:

چو پیران سپه از کنابد براند

به روزاندرون روشنایی نماند

ززیبد زمین تا کنابد سپاه

در و دشت از ایشان کبود و سیاه

گناباد

در این میان نقش قنات قصبه گناباد که برخی احداث آن را به بهمن پسر افراسیاب نسبت می دهند، نشان از جایگاه ویژه آن در آبادانی و رونق این ناحیه در ادوار دیرین و مختلف دارد.

گناباد

طول قنات قصبه ۳۳ کیلومتر، تعداد چاه‌های آن متجاوز از ۴۷۰ حلقه و عمق مادر چاه آن نیز حدود ۳۰۰ متر است. ناصرخسرو قبادیانی نخستین کسی است که در سفرنامه اش به توصیف این قنات پرداخته و عمق چاه آن را ۷۰۰ گز و طول آن را ۴ فرسنگ ذکر کرده و آن را به کیخسرو نسبت داده است. فضای داخل قنات دارای کانال ها و تونل های اعجاب انگیز و دیدنی است قناتی که می توان وارد آن شد و از نزدیک نظاره گر همه این شگفتی ها و زیبایی‌هایش بود.

گناباد

بحران خشکسالی، کم‌آبی‌ها و بارندگی‌های کم گرچه چند سالی است بر کشور سایه افکنده و مشکلات فراوانی را در بسیاری از نقاط کشور و بخش‌های مختلف به وجود آورده است و کماکان این بحران بیش از هرجا در مناطق کویری و خشک ایران بیشتر ملموس بوده و به چشم می‌آید. شاید وقتی اسم گناباد این شهر کویری به زبان بیاید تداعی‌کننده سرزمین گرم و سوزان باشد اما وقتی به این شهر قدم می‌گذارید و گشت و گذاری در شهر ییلاقی کاخک، منطقه ییلاقی سنو دیار آسیاب‌های آبی، تک زو، درب صوفه، سرآسیاب، دیسفان، زیبد، خانیک و… داشته باشید، خواهید دید که این مناطق چشم انداز خیره کننده ای به گناباد می بخشد و افزون بر این چشم اندازها، شاید به جرات بتوان گفت آنچه که در این شهر کهن با اقلیم خشک و نیمه صحرایی از دیرباز تاکنون نتوانسته است بگذارد تا کم آبی‌ها و خشکسالی‌های متعدد آنچنان خود را نشان دهد و همگان و همه چیز را اسیر و مسخر خود کند، علاوه بر سختکوشی مردمان این خطه و قائده زندگی آنان، وجود قنات قصبه است، قناتی که اوج خلاقیت فن مهندسی حفر قنات بوده و هست.

حماسه و شکوهی که حیات و زندگی را در دل کویر و در بیابان های خشک و گرم و سوزان جلوه بخشیده است و بی شک آبادی، آبادانی و زندگانی در این منطقه از هزاران سال پیش تاکنون مدیون و مرهون آبی است که این قنات از اعماق زمین به طور دائمی هر روز و در تمامی فصول سال به سطح زمین به ارمغان می آورد.

گناباد

بر خود می‌بالیم که قنات شهرمان این کهن ترین قنات دنیا با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال در تابستان سال ۱۳۹۵ به عنوان نخستین اثر در استان خراسان رضوی ثبت جهانی شد. ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو یعنی افزون بر اینکه گناباد و قنات آن بخشی از سرزمین، هویت و تمدن ما را به نمایش می‌گذارد، میراث ارزشمند بشری است.

گناباد

این اثر جاودانه تاکنون گردشگران بسیاری را نه تنها از جای جای ایران زمین، بلکه خارج از مرزها به سوی خود کشانده و تعجب آنان را برانگیخته است. دانشگاه آزاد اسلامی گناباد به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی شهرستان و مردم متدین، خونگرم، میهمان نواز و فرهنگ دوست گناباد مفتخر و خرسند خواهند بود تا در تعطیلات تابستانی دانشگاه و در سایر ایام سال، با شما و در کنار شما خوبان ( خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی ) این پدیده و اثر بی نظیر شهرمان که پس از ۲۵۰۰ سال هنوز در تامین آب منطقه نقش آفرین است را به همراه دیگر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری شهرمان همانند: مسجد جامع کوی شرقی اثری ارزشمند از دوره خوارزمشاهیان، بارگاه منور امامزاده سلطان محمد عابد برادر بزرگوارامام رضا(ع)، روستای هدف گردشگری هزار ساله خشتی ریاب، درب صوفه، قلعه عمرانی، قلعه دختر، مقبره جغتین، یخدان کوثر، آسیاب های آبی کاخک و سنو، موزه مردم شناسی، آبشارها، کوچه باغ‌ها، آب انبارها و ده ها جاذبه و اثر دیگر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است را از نزدیک نظاره‌گر باشیم.

گناباد

گناباد مهد مفاخر و بزرگانی همچون علامه شیخ محمد تقی بهلول که رهبر معظم انقلاب از وی به عنوان شگفتی روزگار یاد کرده‌اند، میرزا جلاالدین محمد حکیم جنابدی، محمد پروین، خواجه اختیارمنشی گنابادی، ملامظفر منجم، ابومنصور ریابی، شهر طلای سرخ (زعفران) و با دارا بودن صنعت سفال چند هزار ساله، جنوبی ترین شهرستان استان خراسان رضوی است که به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی استان های خراسان رضوی با خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

گناباد

منبع:آنا

ویشنو ، معبدی در دل بندرعباس

اگر برای دیدن جاذبه‌های گردشگری بندرعباس راهی این شهر هستید به شما توصیه می‌کنیم از معبد هندوها،ویشنو که در مرکز شهر بندرعباس قرار دارد غافل نشوید.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هجری قمری تعدادی از هندوها به‌منظور انجام کارهای تجاری در بندرعباس ساکن شده بودند و به همین دلیل برای آنکه جایی برای انجام کارهای مذهبی داشته باشند تصمیم گرفتند معبدی در این شهر بنا کنند.

ساخت این معبد از زمان ناصرالدین‌شاه آغاز و در زمان مظفرالدین شاه به پایان رسید.

هندوها که اعتقاد داشتند این معبد مربوط به خدایان ویشنو است از این ساختمان به‌منظور ارتباط فرهنگی میان ایران و هند استفاده می‌کردند.

هندوهایی که در آن سال‌ها در بندرعباس زندگی می‌کردند برای ساخت آن بیش از ۲۰۰ تومان به حاکم بندرعباس رشوه دادند تا بتوانند این معبد را بنا کنند. اما وقتی مجوز این ساختمان داده شد تجار هندی چند معمار زبده را از هند دعوت کردند تا این معبد را بر اساس معماری هندی بنا کنند.

تجاری که در آن دوره زمانی در بندرعباس ساکن بودند اهل شهر شیکارپور بوده و بعدازآنکه در سال ۱۳۴۴ مجبور شدند ایران را ترک کنند تمام دست‌ساخته‌هایی که در این معبد بود را با خود بردند. مدت‌ها این بنا مخروبه بود تا اینکه سازمان میراث فرهنگی آن را تعمیر و در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:آنا

برج‌هایی به بلندای تاریخ در دهاقان

گذشتگان با هوشیاری و درایت و رعایت اصول مهندسی چنان بناهایی ساخته‌ و از خود به یادگار گذاشته‌اند که با گذشت ایام برخی همچنان پابرجاست و مخروبه‌های بر جا مانده از آن زمان نیز در برابر بلایای طبیعی مقاوم بوده و آسیبی ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، خاک از دیرباز ارزشمندترین عنصر کاربردی بوده است که انسان‌ها در گذشت زمان ارزش‌های آن را بیش از پیش دریافته‌اند. خداوند انسان را از خاک آفرید و آدمی هم با هنر آفرینی عجین در سرشت خود توانسته است با بهره از این عنصر یادگارانی بنا کند که با گذشت بیش از هزاران سال همچنان پابرجا بماند.

ساخت پل‌ها، سدها، قلعه‌ها، کومه و آشیانه و برج‌های کبوتر که از آثار هنر معماران قدیم الایام است، امروز نماد یادگاران گذشتگان در هر نقطه کشور است که قدمت تاریخی این سرزمین را به گردشگران و جهانیان اثبات می کند.

در زمان‌های قدیم به خصوص در دوره سلسله قاجاریه، دانشمندان پی به ارزش طلایی خاک کشور بردند و از آن در جای جای این سرزمین برای بنا نهادن برج‌هایی استفاده شد که همچنان بر پیکر آن استوار است هرچند که بر اثر حفاری‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه خاک در اطراف برج‌ها صدماتی بر ظاهر این بناها وارد شده است اما نماهای داخلی آن در برابر حوادث و بلایای طبیعی همچنان مقاوم است.

برج‌های کبوتر به عنوان مکانی برای لانه‌گزینی کبوتران برای بهره از کودحیوانی آن‌ها بوده است اما امروزه کاربری گذشته را ندارند ولی وجود آن‌ها هنر معماران گذشته را به نمایش می‌گذارد و برای بسیاری گردشگران جذابیت‌هایی خاص دارد.

blank

برج های کبوتر در معرض نابودی

مرتضی طیاری، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: برج‌های کبوترخانه در شهرستان بناهایی با مقطع دایره‌ای و چهار ضلعی هستند که در بین آنها تعدادی به صورت چند قلو نیز دیده می‌شود البته بیشتر آثار باقیمانده سالم مانده‌اند و مخروبه‌های آنها اندک است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ برج کبوتر در این شهرستان می‌افزاید: این بناها محل اسکان، تولید و پرورش کبوترهای اهلی و وحشی بوده است و مالکان  از فضولات بسیار غنی آنها به عنوان کود در مزارع بهره می‌بردند زیرا هر گرم از این فضولات ۴۰ سانتیمتر از خاک را تغذیه می‌کند و فایده بسیاری برای خاک داشته است و گاهی از گوشت کبوترها که خواص دارویی دارد استفاده می‌کردند.

blank

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان با بیان اینکه برج های کبوترخانه بر اثر بی‌توجهی و توسط افراد سودجو در معرض خطر قرار گرفته‌اند تصریح می‌کند: در حال حاضر مطالعات کارشناسی برای ثبت دو برج کبوتر در روستاهای محمودآباد و قمبوان انجام شده تا به سیاهه آثار تاریخی ملی اضافه شود.

طیاری با اشاره به مرمت چند برج کبوتر توسط بخش خصوصی در شهرستان خاطرنشان می‌کند: با توجه به برخورداری این ساختمان‌ها از معماری زیبای بومی، مرمت، حفاظت و احیای آن‌ها برای استفاده آیندگان پیگیری جدی‌تری می‌طلبد.

blank

وی با اشاره به قدمت تاریخی این بناها می‌گوید: برج‌های کبوتر  متعلق به دوره صفویه و بعد از آن است و دارای ابعاد نسبتا بزرگ  و دارای ارتفاع حداکثر ۱۲ متر هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان اظهار می‌کند: برج‌های کبوتر در زمان‌های گذشته گنجایش پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه کبوتر را داشته است و از نظر شکل هندسی، معماری داخلی، سقف و نمای خارجی به روش مهندسی کاملا قوی ساخته شده و همچنان در برابر بسیاری از حوادث مقاومت بسیار بالایی دارند.

منبع:ایمنا

blank

blank

جنگل حرا ،زیباترین جنگل زیرآبی دنیا را بشناسیم

جنگل حرا یکی از زیبایی‌های شگفت‌انگیز منطقه قشم به‌حساب می‌آید که میان دریای عمان و خلیج‌فارس واقع‌شده که از جنگل‌های کمیاب دنیا است.

قشم یکی از جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور است که بکرترین پدیده‌های طبیعی در این منطقه واقع‌شده است. جنگل حرا یکی از زیبایی‌های شگفت‌انگیز این منطقه به‌حساب می‌آید.

این جنگل ۲۲ هزار کیلومتری در ساحلی میان دریای عمان و خلیج‌فارس واقع‌شده و شامل جنگل‌های کمیاب دنیا است.

نکته جالب و منحصربه‌فرد این جنگل‌ها این است که طی سالیان متمادی این درختان با آب‌ها و زمین شور منطقه سازگاری پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر این درختان این توانایی را دارند که نمک آب را دفع و آب طبیعی را جذب کنند. این درختان به آب‌شیرین‌کن‌های طبیعی معروف‌اند. این درختان همیشه‌ سبزند و طول آن‌ها تا ۶ متر هم می‌رسد.

جاذبه این جنگل این است که وقتی جذر و مد رخ می‌دهد این جنگل دو حالت کاملاً متفاوت پیدا می‌کند در حالت مد این جنگل زیر آب می‌رود و در حالت جذر زمین کاملاً خشک می‌شود و انگار که اصلاً آب‌ندیده است.

ماهیگیری در این منطقه یکی از تفریحات مردم را تشکیل می‌دهد و حضور پرندگان کمیاب مانند اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل بزرگ، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، حواصیل هندی، کاکائی و گیلانشاه جذابیت‌های زیادی را به وجود آورده‌اند

بهترین زمان برای سفر به این جنگل‌های زیبا و دیدنی قشم اواسط پاییز تا اردیبهشت بوده زیرا در این زمان بهترین شرایط آب و هوایی منطقه را دارا است.

اما اگر دوست دارید به این جنگل سری بزنید باید حتماً راه‌آبی را انتخاب کنید، زیرا هیچ راهی جز این برای رسیدن به جنگل وجود ندارد.

همچنین این نکته را باید مدنظر داشت که برای بازدید از این جنگل زیبا و منحصربه‌فرد باید همراه با ناخدایان باتجربه راهی شده تنها آن‌ها هستند که آبراهه‌های کوچک و گوناگون جنگل را می‌شناسند.

منبع:آنا

مراغه ، نگین آذربایجان

مراغه را بیشتر، با رصدخانه تاریخی‌اش می‌شناسیم . رصدخانه‌ای که از سوی دانشمند، فیلسوف و منجم بزرگ، خواجه نصیرالدین طوسی پایه‌گذاری شد و در عصر خود به خواستگاه علم و دانش، اندیشه و مرکز گردهمایی دانشمندان بزرگ آن زمان تبدیل شد.

blank

آورده اند که در این رصدخانه ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی فراهم شده بود. رصدخانهٔ مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش در آن، درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر، از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان در آن‌جا جمع شده بودند.

blank

وقتی در کتب تاریخی دنبال نام مراغه می گردیم، قدمت آن به میلیون ها سال قبل، دوره دوم و سوم زمین شناسی و قبل از فوران آتشفشان کوه سهند می رسد. فسیل های مکشوفه از ۳۲ گونه پستانداران عظیم الجثه و ۲ جنس از پرندگان ماقبل تاریخ، آن را به بهشت فسل جهان معروف کرده است.

مراغه شهری است زیبا و سرسبز که رود پر آب و خروشان «صافی» از میان آن گذشته و طراوت زایدالوصفی به این شهر داده است.

blank

رودخانه صافی که از دل کوه سهند سرچشمه گرفته و در پشت سد بزرگ خاکی علویان این شهر گرد آمده و اندوخته شده، آرام آرام زلال وجودش را در رگ های شهر جاری می کند. ساحل سرسبز و دلنشین این رود، رهگذران خود را محسور کرده و بی اختیار آنها را به درنگ و تماشا وا می دارد.

صدای مرغابی های سرخوش و نورافشانی رنگارنگ فضای با طراوت و سرسبز اطراف رود صافی، واقعا روح عابران را نوازش و دقایقی آنها را از فضای پیچیده و درهم زندگی آهنی، جدا کرده و دررخوت لذت ناک عصرگاهی فرو می برد.

blank

blankشهر مراغه تاریخ بسیار کهنی دارد. این، از بناهای تاریخی و یادبودهای سالمند آن هویداست. این شهر از دوران قبل از اسلام‌، آباد بوده‌ است اما قرن‌های ۱۲ تا ۱۴ میلادی دوران رشد و شکوفایی آن است؛ مراغه به لحاظ بافت غنی تاریخی و فرهنگی، با بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی، جزء ۱۰ شهر برتر تاریخی کشور محسوب می‌شود. گنبدهای سرخ، کبود، مدور، غفاریه، مقبره آقالار، معبد مهر ورجوی، یخچال طبیعی مرادیان، کلیسای هوانس مقدس و مساجد بیشمار تاریخی که حاکی از قدمت و عظمت این شهر باستانی است.

blank

مزار اوحدی مراغه ای شاعر قرن هفتم و هشتم هجری قمری سالیانه پذیرای هزاران ادیب، شاعر و فرهیخته است و اشعار این شاعر و عارف نامدار ورد زبان دوستاران شعر و شاعری است . دیوان قصاید، غزلیات، ده نامه منطق العشاق و مثنوی جام جم از آثار این شاعر نامی است و لسان الغیب حافظ شیرازی از وی به عنوان پیر طریقت خود یاد کرده است.

blank

غار هامپوئیل(غار کبوتر) نشسته بر سینه یکی از رشته کوه های اطراف شهر مراغه، از جاذبه های طبیعی و بکر آن به شمار می رود. دالان های متعدد، چاه های مخوف و قندیل های آهکی آویزان از دیواره های این غار، آن را بسیار دیدنی کرده است.

باغات بیشمار گردو، سیب، انگور، بادام، زردآلو، آلبالو، و گندمزارهای گسترده در سینه دشت های مراغه، این شهر را به آباد شهر و باغ شهر ایران تبدیل کرده است. عسل طبیعی دامنه های سهند، کره ناب، پنیر سنتی روستایی، سجوق، باسلوق، حلوای مخصوص، شیرینی چای، صابون مخصوص مراغه، سوغاتی های آبداری است که مهمانان را مجذوب خود کرده و توبره شان را پر می کنند.

blank

blank

blank

مراغه از نظر وسعت و جمعیت، دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی پس از تبریز است. این شهر در ۱۳۵ کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌ و استان های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و استان تهران ازطریق شهرستان مراغه در ارتباط هستند.

blank

blank

blank

سالانه گردشگران خارجی و ایرانی زیادی از مراغه دیدن می‌کنند. مراغه با فضای سبز وباغهای متعدد در داخل شهر همچنین رودخانه زیبای صوفی چای که از مرکز شهر می‌گذرد یکی از مهمترین مراکز توریستی و گردشگری در استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید، خیابان‌های مشجر ودرختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به مبلمان شهر مراغه بخشیده‌ است.

منبع:آنا

blank

blank

خوزستان ، سرزمین زرخیز تاریخ

استان خوزستان یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مناطق ایران است که از جاذبه های کم نظیر گردشگری در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، معماری، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، استان خوزستان با مرکزیت اهواز به مساحت ۶۴۰۵۷ کیلومتر مربع شامل ۲۷ شهرستان کارون، حمیدیه، آغاجاری، شوشتر،دشت آزادگان، امیدیه، گتوند، شادگان، دزفول، رامشیر، بهبهان، باوی، اندیمشک، اندیکا، هندیجان، رامهرمز، آبادان، اهواز، خرمشهر، باغ ملک، بندر ماهشهر، هفتگل، شوش، لالی، ایذه، هویزه و مسجد سلیمان است.

محدوده جغرافیایی استان خوزستان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی و شرق به استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، از شمال غربی به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشورعراق محدود می‌شود.

آب و هوای خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و در نواحی کوهپایه‌ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی به بیابانی و کناره‌ای تبدیل می‌شود. عموما این ناحیه دارای زمستان‌های کوتاه و معتدل و تابستان‌های گرم و طولانی است. فصل گرمای خوزستان معمولا از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه ادامه دارد. متوسط درجه حرارت در این دوره حدود ۳۱ درجه و حداکثر آن گاهی به بیش از ۵۰ درجه نیز می‌رسد.

با توجه به این شرایط آب و هوایی اواخر شهریور تا نیمه اردیبهشت فصل مناسب سفر به این استان است.

جاذبه‌‌های گردشگری

قلعه و محوطه شوش، مقبره دانیال نبی، تالاب شادگان، کول فرح، کاخ آپادانا، تشکوه، سازه‌های آبی سیکا(آبشار شوشتر)، چشمه‌های قیر، چغازنبیل، معبد بردنشانده، آبشار شوی، شیوند و آرپناه، ام‌الدیس، پل و آسیاب‌های دزفول، منطقه حفاظت‌شده دز و کرخه، تالاب هویزه یا هورالعظیم از مناطق گردشگری این استان به شمار می‌رود.

موقعیت طبیعی

این منطقه یکی از پرحاصل‌ترین نقاط ایران شده و لقب زرخیز را از آن خود کرده است. سواحل زیبای خلیج فارس، باتلاق‌ها، نیزارها، جلگه‌های پست و گرم، اقلیم متفاوت، تالاب‌ها و دریاچه‌های متعدد؛ تضاد آشکاری را در محدوده استان خوزستان به وجود آورده و موجب غنا و تنوع چشم‌گیر جاذبه‌های طبیعی در این منطقه شده است. همچنین خوزستان هستی و عظمت خود را به رودخانه‌های متعددی که در این سرزمین جاری‌اند، مدیون است. جریان ۵ رودخانه بزرگ از جمله کارون، دز، کرخه در میان این سرزمین از سویی و قرارگیری سرزمین خوزستان در حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، مناسب‌ترین موقعیت را برای خوزستان فراهم آورده است. کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران، با جلوه‌های بالای جهانگردی به عنوان معروف‌ترین رودخانه در جغرافیا، ادبیات و تاریخ ایران در محدوده این استان جاری است. کرخه به عنوان یکی از چهار منطقه طبیعی کشور شناخته شده است که از نظر زیست محیطی ارزش فراوانی دارد. بر اثر تنوع آب و هوا و نوع خاک، برخی از مناطق خوزستان را جنگل‌های تنک و بوته زار، درختچه و درختان پوشانیده است. خلیج فارس نیز با بیش از ۲۰۰ نوع ماهی از نظر تنوع و ذخیره پروتئین از بهترین و کم‌نظیرترین ذخایر حیات وحش کشور به حساب می‌آید. چشم‌انداز زندگی انواع پرندگان دریایی در سواحل، تالاب‌ها و بیشه‌زارهای این منطقه؛ مناظر بدیع و کم‌نظیری را به وجود آورده‌اند. در تالاب‌های هورالعظیم پرندگان و پستاندارانی همچون مرغابی، غاز، پلیکان، گراز، شغال، خرگوش و در تالاب میانگران خوک وحشی، روباه، شغال، خرگوش، موش، انواع اردک، غاز، لک لک زیست می‌کنند. منطقه حفاظت شده دز و کرخه، شیمبار، منگشت و هفت شهیدان و پناهگاه حیات وحش کرخه، دز، تالاب شادگان و منطقه شکار ممنوع کرائی از جمله مهم‌ترین زیستگاه‌های استان خوزستان محسوب می‌شوند.

تاریخچه خوزستان

استان خوزستان که یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مناطق ایران است در جنوب باختری ایران واقع شده و از جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، معماری، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است. سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب و کوه‌های بلند و برف‌گیر در شمال و خاور جلگه پست و گرم، چشم‌انداز و اقلیم‌های متفاوتی در چهار سوی استان خوزستان فراهم آورده و یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران را رقم زده است. خوزستان یکی از باستانی‌ترین و تمدن‌خیزترین ناحیه‌های جهان بوده و جزو کهن‌ترین سرزمین‌های متمدن بشری محسوب می‌شود. هر یک از شهرستان‌های این استان در برگیرنده بناهای تاریخی و معماری شگفت‌آوری هستند که نمایان‌گر تمدن و هنر مردمان این سرزمین در گذشته‌های دور است. بناهای منحصر به فردی از دوره‌های مختلف تاریخی در این ناحیه باقی مانده که از با ارزش‌ترین میراث‌های تاریخی ایران و جهان به شمار می‌روند. چغازنبیل معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر تاریخی– معماری این منطقه است که در شهرستان شوش ساخته شده است. زیگورات در قرن ۱۳ پیش از میلاد به صورت معبدی مطبق ساخته شده که هم‌اکنون دو طبقه آن پا برجا است و به علت شگفتی اعجاب‌آور خود در سال ۱۹۷۹ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد. اکروپل، آپادانا و شهر شاهی نیز هر یک بازمانده‌های شهرهای باستانی منطقه شوش هستند. آرامگاه دانیال نبی و قلعه‌های قدیمی نیز از مهم‌ترین آثار منطقه باستانی شوش‌اند که هر یک نمایان‌گر هنر و تاریخ درخشان این خطه در روزگار خود است. شهر قدیمی جندی شاپور (اولین مرکز دانشگاهی ایران) و پل ساسانی (با ۱۴ دهانه ی اصلی و ۱۲ دهانه ی فرعی) نیز از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار شهرستان دزفول در این استان به شمار می‌روند. آفتاب دل نشین، آب فراوان، خاک مرغوب و مردمانی سخت‌کوش سبب شده‌اند.

موسیقی

موسیقی شوشتر و دزفول نیز تابع زبان و فرهنگ همین منطقه است و به همان اندازه از غنای فرهنگی بسیاری برخوردار است. دارای روایات، اشعار و نواهایی است که زبان به زبان و سینه به سینه به وسیلۀ مردم از نسلی به نسل دیگر تا امروز منتقل شده است. در این نوع موسیقی محتوای متنوعی از آواز و ترانه به گوش می‌رسد. موسیقی شادی که در جشن‌ها و آئین‌هایی همچون عروسی، مولودی‌خوانی و …، موسیقی حزن و اندوه که در سوگواری‌ها، تعزیه و مویه‌خوانی، موسیقی مذهبی شامل نوحه، مرثیه‌خوانی و …، نواهایی که به هنگام کار زمزمه می‌شود، موسیقی درمانی و … شوشتر و دزفول از جهتی با یکدیگر و از سوی دیگر با سرزمین بختیاری و اندیمشک و مناطق عرب نشین مجاورت داشته و بدین سو مراوداتی را به وجود آورده، لذا این ارتباط در لحن و محتوای موسیقی آنها اثر گذاشته است.

ساختار موسیقی این مناطق مجموعه مقـامات محلی را تشکیل داده است که آن را اصطلاحاً در گویش محلی «۲۴ مقـوم»«moqum» یا «مقـام» اطلاق می‌کنند. مُقوُم‌هایی با نام دشتی، دشتی اذان، دشتی کَتراک، دشتی شوشتری، دشتی راسته، مهـردشتی یا دشتی دختـرکش، دشتی محمد خانی، نظامی، کَمَری دُرفیـلی، شاهنـامه‌خوانی، شُلِ‌یل، فایز دشتستانی، مارضائی، فایز مکوندی، چَپونی، مایه حصار، هزاره، تعزیه و… که دارای قدمت بسیاری هستند.

در این موسیقی از آلات و سازهایی چـون تار(شش تار ایرانی)، سرنای کوچک، نی جُفته (دوزِلِه یا قمشه کردی )، دهـل، تنبک (ضـرب)، دارِِه«dare» (دایـره) و نـی استفاده می‌شود.

صنایع دستی

ب‍‍ا ت‍وج‍ه ب‍ه پ‍ی‍ش‍ی‍ن‍ه ت‍‍اری‍خ‍‍ی م‍ن‍طق‍ه زاگ‍رس ک‍ه در گ‍ذش‍ت‍ه‌ه‍‍ای دور م‍‍ه‍د ت‍م‍دن و ف‍ره‍ن‍گ ع‍ی‍لام‍ی‍‍ان ب‍وده، ای‍ن س‍رزم‍ی‍ن پ‍ی‍وس‍ت‍ه ب‍س‍ت‍ر م‍ن‍‍اس‍ب‍‍ی ب‍رای رش‍د و ش‍ک‍وف‍‍ای‍‍ی ه‍ن‍ر و ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی در زم‍ی‍ن‍ه‌ه‍‍ا ی م‍خ‍ت‍ل‍ف ب‍ه ش‍م‍‍ار آم‍ده اس‍ت. ه‍م‍چ‍ن‍ی‍ن ت‍‍ع‍دد و ت‍ک‍ث‍ر ق‍وم‍‍ی و ف‍ره‍ن‍گ‍‍ی م‍ردم خ‍وزس‍ت‍‍ان (ب‍خ‍ت‍یاری‌ه‍‍ای س‍‍اک‍ن ش‍م‍‍ال و ش‍رق خ‍وزس‍ت‍‍ان ، اع‍راب س‍‍اک‍ن در ج‍ن‍وب و غ‍رب اس‍ت‍‍ان و س‍‍اک‍ن‍‍ان ب‍خ‍ش‌ه‍‍ای م‍رک‍زی ک‍ه ع‍م‍دت‍‍ا ش‍‍ه‍ره‍‍ای اه‍و از، دزف‍ول، ش‍وش و ش‍وش‍ت‍ر را ش‍‍ام‍ل م‍‍ی‌ش‍ود) م‍وج‍ب ش‍ده تا ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی در خ‍وزس‍ت‍‍ان از ت‍ن‍وع چ‍ش‍م‍گ‍ی‍ری ب‍رخ‍وردار ش‍ود. وج‍ود ع‍ش‍‍ای‍ر ک‍وچ را ک‍ه خ‍ود ح‍‍اف‍ظ ه‍ن‍ره‍‍ا و ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی خ‍‍اص ه‍س‍ت‍ن‍د م‍وج‍ب ت‍ن‍وع رش‍ت‍ه‌ه‍‍ا و ن‍ی‍ز ت‍روی‍ج ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی ب‍ه دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق ش‍ده اس‍ت.

ک‍پ‍وب‍‍اف‍‍ی: ی‍ک‍‍ی از ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی ب‍وم‍‍ی و خ‍‍اص اس‍ت‍‍ان م‍ح‍ص‍ولات‍‍ی ب‍ه ن‍‍ام ک‍پ‍و است ک‍ه ب‍‍ا پ‍ی‍چ‍ش س‍‍اق‍ه‌ه‍‍ای م‍رک‍زی و ج‍وان ن‍خ‍ل ب‍ه دور س‍‍اق‍ه‌ه‍‍ای ک‍رت‍ک ش‍ک‍ل م‍‍ی‌گ‍ی‍رد و ب‍‍ا ن‍ق‍ش‌ان‍دازی ک‍‍ام‍واه‍‍ای ال‍وان، زی‍ب‍‍ای‍‍ی آن چ‍ن‍د ب‍ر اب‍ر م‍‍ی‌ش‍ود. م‍رکز ب‍‍اف‍ت ک‍پ‍و، ده‍س‍ت‍‍ان «ش‍‍ه‍ی‍ون» واق‍‍ع در ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان دزف‍ول ب‍وده و م‍‍ع‍م‍ولاً ب‍ه ش‍ک‍ل س‍ب‍ده‍‍ای دردار و ب‍دون در ب‍ه ص‍ورت س‍ی‍ن‍‍ی در ان‍د ازه‌ه‍‍ای م‍خ‍ت‍ل‍ف رن‍گ‍‍ی و س‍‍اده ب‍‍اف‍ت‍ه م‍‍ی‌ش‍ود.

ح‍ص‍ی‍ر: ح‍ص‍ی‍رب‍‍اف‍‍ی از ق‍دی‍م‍‍ی‌ت‍ری‍ن ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی و ش‍‍ای‍د ک‍‍ه‍ن‌ت‍ری‍ن آن‍‍ه‍‍ا در اس‍ت‍‍ان است. ای‍ن ه‍ن‍ر- ص‍ن‍‍ع‍ت در خ‍وزس‍ت‍‍ان ب‍س‍یار پ‍ررون‍ق ب‍وده ب‍ه طوری ک‍ه ف‍رآورده‌ه‍‍ای آن در ه‍م‍ه ن‍ق‍‍اط ای‍ر ان ع‍رض‍ه م‍‍ی‌ش‍ود. ام‍روز در ن‍ق‍‍اط م‍خ‍ت‍ل‍ف خ‍وزس‍ت‍‍ان ه‍رج‍‍ا ک‍ه دس‍ت‍رس‍‍ی ب‍ه ب‍رگ ن‍خ‍ل و ن‍‍ی و ت‍رک‍ه ام‍ک‍‍ان پ‍ذی‍ر ب‍‍اش‍د م‍‍ی ت‍و ان ح‍ص‍ی‍رب‍‍اف‍‍ی ر ا دی‍د. ش‍‍ه‍ر ه‍‍ا ی آب‍‍اد ان خ‍رم‍ش‍‍ه‍ر، ش‍‍ادگ‍‍ان و دش‍ت آز ادگ‍‍ان از م‍ر اک‍ز ع‍م‍ده ت‍ول‍ی‍د ای‍ن م‍ح‍ص‍ول اس‍ت .

ق‍‍ال‍‍ی م‍ح‍ل‍‍ی: ن‍و ع‍‍ی ق‍‍ال‍‍ی ب‍‍ا ک‍ی‍ف‍ی‍ت ب‍‍الا و ن‍ق‍وش ب‍س‍ی‍‍ار م‍ت‍ن‍و ع در ش‍م‍‍ال اس‍ت‍‍ان ت‍وس‍ط زن‍‍ان و دخ‍ت‍ر ان ب‍خ‍ت‍ی‍‍ار ی ب‍دون ب‍ک‍‍ارگ‍ی‍ر ی ن‍ق‍ش‍ه از پ‍ی‍ش طر اح‍‍ی ش‍ده و ف‍ق‍ط ب‍‍ا ت‍ک‍ی‍ه ب‍ر ذه‍ن خ‍لاق آن‍‍ان ت‍ول‍ی‍د م‍‍ی‌ش‍ود. ن‍ق‍وش ای‍ن ق‍‍ال‍ی‍‍ه‍‍ا ب‍س‍ی‍‍ار م‍ت‍ن‍وع و چ‍ش‍م ن‍واز اس‍ت و اک‍ث‍ر ن‍ق‍وش از طب‍ی‍‍ع‍ت و م‍ح‍ی‍ط اطراف زن‍دگ‍‍ی آن‍‍ان م‍‍ان‍ن‍د گ‍ل، ک‍‍اس‍ه، م‍‍اه‍‍ی، پ‍رو ان‍ه، ش‍‍ان‍ه ت‍ش‍ک‍ی‍ل م‍‍ی‌شود. ش‍‍ه‍ره‍‍ای م‍س‍ج‍دس‍ل‍ی‍م‍‍ان، ان‍دی‍م‍ش‍ک و ای‍ذه از م‍ر اک‍ز ت‍ول‍ی‍د ای‍ن م‍ح‍ص‍ول هستند.

 

ادبیات قومی

استان خوزستان به دلیل دارا بودن موقعیت اقتصادی ویژه، گروه‌های قومی مختلفی را درخود جای داده است اما در این میان از لحاظ سابقه حضور و تعداد جمعیت اقوام زیر را می‌توان نام برد:

لرها که خود به سه دسته بختیاری، بهمئی و لرستانی(فیلی) تقسیم می‌شوند، اعراب، بندری‌ها، شوشتری، دزفولی، بهبهانی و ترک قشقایی که به واسطه زندگی عشایری به این استان وارد و ساکن شدند. افشارها که به این استان کوچانده شده‌اند و گروه‌های دیگری نیز از این قومیت نیز به دلیل موقعیت اشتغالی در این استان سکونت دارند. گروه‌های از اکراد نیز در شهرستان‌های مختلف این استان زندگی می‌کنند. قومیت صابئین‌ مندائی نیز از اقوام قدیمی ساکن در این استان هستند که از پیروان حضرت یحیی(ع) هستند.

از نظر زبانی نیز به نسبت قومیت هر گروهی به زبان و گویش قوم خود سخن می‌گویند لرها به گویش لری که با توجه به تقسیمات گروهی (بختیاری، بهمئی، بهمئی)گویش آنها تفاوت‌های نیز با هم دارند. اعراب به زبان عربی شوشتری‌ها به گویش شوشتری، بهبهانی‌ها به گویش بهبهانی، بندری‌ها به گویش بندری، دزفولی‌ها به گویش دزفولی سخن می‌گویند. از نظر زبان‌شناسی گویش‌های لری، شوشتری دزفولی و بندری را می‌توان در یک گروه زبانی قرار داد. ترک‌های ساکن در این استان به زبان ترکی و تعدادی به دلیل زمان حضور و مجاورت با لرها تحت تاثیر زبانی آنها قرار گرفته‌اند .کردها نیز به دلیل زمان حضور و مجاورت با لرها تحت تاثیر زبانی آنها قرار گرفته‌اند. مندائی‌ها نیز به دلیل مجاورت با اعراب تحت تاثیر زبان آنان قرار گرفته‌اند اما جهت خواندن متون مقدس و دینی خود از زبان مندائی که شاخه‌ای از زبان آرامی است استفاده می‌کنند.

آیین‌ها

آیین طلب باران(بَردِ بارون)

در شهرستان اندیکا و درمنطقه‌ای موسوم به امامزاده (شاهزاده) عبدالله، از دیربـاز تاکنون جهت مقابله با خشکسالی، طی آداب و رسوم خاصی یکی از آیین‌های باران‌خواهی به نام «بَردِ بارون» به معنی «سنگ باران» برگزار می‌شود. اعتقادات محلی و باورهایی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردمان ایران باستان دارد به هنگام خشکسالی زمینه ساز اجرای آیین «بَردِ بارون» شده است و از این رو قدمتی دیرینه دارد.

در اجرای این آیین باستانی محوریت اصلی سنگ‌هایی است که نماد زایش باران به حساب می‌آیند. انجام مراسم با وجـود سه قطعـه سنگ استوانه‌ای شکل در اندازه‌های متفاوت و تشریفات معنـوی پیرامـون آن صورت می‌گیرد. سنگ در گـویش محـلی«بَرد» نام دارد، بدین جهت آن را «بَردِ بارون» می نامند.

هرکدام از این قطعه سنگ‌ها که درمحل بارگاه امامزاده نگهداری می‌شوند، نماد یکی ازعـوامل باران‌زا شامل (باد، باران و طوفان) است. اجرای این آیین به شکل موروثی در انحصارسادات منطقه است و در حال حاضر کسی که هدایت مراسم را برعهده دارد یکی از خاندان سادات، از اولاد جلال به نام سید حسن خان موسوی است. بر اساس اهمیت و نیاز به آب در خشکسالی‌ها، مریدان امامزاده از همان روستا و دهات اطراف از اولاد جلال درخواست می کنند تا مراسم باران خواهی به اجرا درآید. بنا به مصلحت در روزی مشخص با حضور میهمانان و با خارج کردن سنگ‌هـا از امامزاده، پس از این‌که سنگ‌ها غسل داده شد نماز حاجت خوانده و یک حیوان شامل گاو، گوساله یا قوچی فربه را توسط فردی پاک و قابل احترام قربانی می‌کنند. بطوری‌ که سنگهـا به خون آغشته شده سپس غلتانده می‌شود. در این هنگام دعا می‌خوانند، نیت کرده و تعداد روزهای انتظار برای رسیدن به حاجت عنوان می‌شود. بـرخی از مردم نیز برای متـولی اجرای این رسم نذر کرده و با توجه به توان مالی خود پول نقد، گوسفند یا چیزهای دیگری به عنوان هـدیـه تقدیم می‌کنند.

آیین و آداب قهوه خوری

قهوه از جمله نوشیدنی‌های قدیمی است که بسیار مورد توجه اعراب است. علاوه بر مراحـل آمـاده‌سـازی قـهـوه، خوردن آن نیـز آداب خاصی دارد از این رو به قهوه عربی معروف شده است. از گذشته قـهـوه به صـورت معمـول و همیشگی به صورت غلیظ بدون شکر و تلخ در میهمـانی‌ها مصرف می‌شده است. بطور کلی در تمام ضیافت‌ها نوشیدنی قهوه تهیه و در مُضیف (محل یا اتاق پذیرایی )از میهمانان پذیرایی می‌شود. عـلاوه بر مراحـل آمـاده‌سـازی قهـوه خوردن آن نـیـز آداب خاصی دارد. برای تهیه قهوه ابتدا دانه‌های خام قهوه را در ظرفی آهنی برشته می‌کنند. سپس دانه‌ها را در هاون می‌کوبند تا به آرد تبدیل شود. پس از این‌که قهوه به پودر تبدیل شد جهت آماده‌سازی آن را در ظرف مخصوصی به نام «الگمگم» یا «گم گم»«gomgom» قرار داده و مقداری آب جوش به آن اضافه می‌کنند تا به آرامی دم بیاید. پس از این‌که قهوه دم کشید آن را از گُم گُم به ظرف کوچکتری به نام«الدله» «dale» «دَلِه» انتقال داده و دَلِه را میان خاکستر داغ قرار می‌دهند تا گرم بماند و با ورود میهمانان ساقی با قهوه آماده شده از آنان پذیرایی به عمل آورند.

برای نوشیدن قهوه از فنجان مخصوصی استفاده می‌شود. فنجانی گرد، کوتاه و فاقد دسته که از جنس چینی است. پس از این‌که قهوه آماده شد و میهمانان وارد مضیف شدند، ساقی با خوش آمدگویی میهمانان را به بالای مضیف هدایت می‌کند. در ابتدا پیش از این‌که پذیرایی رسماً آغاز شود ساقی درحضور میهمانان اولین فنجان قهوه را که در اصطلاح «الهیف» «heyf» نام دارد می‌نوشد تا میهمانان را از سالم بودن آن آگاه کند. دومین فنجان جهت پذیرایی آماده و پذیرایی از سمت راست آغاز می‌شود. ساقی دَلِه را برداشته، آن را در دست چپ و فنجان را در دست راست خود می‌گیرد، سپس قهوه را در فنجان می‌ریزد و تعارف می‌کند. میهمان نیز که به آداب خوردن آگاهی دارد فنجان را با دست راست خود از ساقی گرفته و بدون این‌که آن را بر زمین بگذارد قهوه را می‌نوشد. میهمان موظف است این فنجان قهوه را میل کند، مگر در مواقعی که از شیخ یا ساقی خواسته‌ای داشته باشد، که در این صورت فنجان را از دست ساقی گرفته، سپس بر روی زمین می گذارد. در این حالت این فنجان را به اصطلاح «الضیف» «zeyf» می‌نامند. چنانچه میهمان قهوه را میل کرد و بدون هیچ حرکت اضافی فنجان را با همان دست راست به ساقی برگرداند، با این عمل نشان می‌دهد که مجدداَ تمایل به خوردن دارد و ساقی دوباره برای ایشان قهوه می‌ریزد. فنجان‌های دیگری با نام‌هایی چون «الکیف»«keyf» «السیف»«seyf» وجود دارد که هرکدام بنا به دلایلی به این نام خوانده شده‌اند.

کمربستن عروس بختیاری

در فرهنگ بختیـاری به هنگـام عروسی مرسـوم است که عملی آیینی و نمادین به اجرا در می‌آید. زمانی کـه عروس می‌خواهد به خانه داماد رود، دستمال سفید بلندی را با محتویاتی چون کتاب مقدس(قرآن) در قطع بسیار کوچک تکه‌ای نان مقداری سبزی یا برگ سبزی از درختان، مقداری اسپند، چند قطعه قند یا نبات و مقداری شیرینی شامل نقل و شکلات و آب نبات که هرکدام جنبه‌ای نمادین دارد را به دورکمر عروس می‌بندند.

دستمال یا اصطلاحاً «شال کمر» معمولاً به رنگ سفید و یا سبز انتخاب می‌شود و معمولاً توسط یکی از نزدیکان ذکور عروس، برادر، پسرعمو یا پسردایی ایشان به دورکمر عروس بسته می‌شود. بستن کمربند توسط مردان به این دلیل است که معتقدند این کار قوت قلب و محکمی اراده را برای عروس در بر خواهد داشت، همچنین اولین بچه عروس پسر بدنیا خواهد آمد. پس از این‌که عروس به خانه ی جدیدش قدم نهاد، داماد شال کمر او را باز می‌کند.

کتاب مقدس که درواقع کلام خداوند است به نیت راهنما و حافظ زندگی زوج جوان قابل توجه و اهمیت است. عروس و داماد با توکل به پروردگار و حمایت خالق این مرحله از زندگی را آغاز خواهند کرد. نان نمادی است از رزق و روزی و برکت که عروس به ارمغان خواهد برد. برگ سبز را نماد سبزینگی بخت و آرامش می‌دانند. نشانی از زایش و ازدیاد نسل خواهد بود. قند که با سپیدی همراه است نشان از شیرینی و لذّت زنـدگی مشترک است که عروس پیشکش داماد می کند. دانه‌های اسپند نیز جهت مبارکی و دورکردن پلیدی‌ها از خانه جدید، به عنوان چشم زخم درکنار مواد دیگر قرار می‌دهند. کمربند پارچه‌ای سپید عروس نماد کوله باری است از پاکی و صداقت که به دنیای تازه گام می‌گذارد.

صابئین‌مندائی

صابئین‌منـدائی«sâbein-e mandâi» پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که به آنها صبی«sobi» گفتـه می‌شود. ابتـدا مردم یمن پیـرو آن بودند و با مهـاجرت مردم یمن این دین به سـایر بـلاد عرب و نواحی بین النهرین تا خوزستان رسیده است. صابئین جمع صابئی است و صابئین به کسـانی که دارای دین صابئی باشند خطاب می‌شود. کلمه صابئین به معنای تعمید شونده است و به کسی که درآب فرو رفته و غسل تعمید می‌کند اطلاق می‌شود. امروزه عمده جمعیت مندائیان در دو کشور ایران و عراق درکنار رودخانه‌های کارون، دجله و فرات سکونت دارند که در ایران استان خوزستان و شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، بستان، شوشتر، شوش و شادگان سکونتگاه آنها محسوب می‌شود. دین صابئین‌مندائی از ادیان رسمی محسوب شده و دارای کتابی آسمانی به نام«گنزا ربّا»«genzâ rabbâ» است. درقرآن نیز درسوره‌های مختلفی از جمله سوره بقره آیه ی ۶۲ از ایشان نام برده شده است. عبادتگاه ایشان را «مندی»«mandi» می نامند.

غسل تعمید رکن اصلی و برجسته‌ترین آیین دینی مندائیان است که بر هر فرد صُبی واجب بوده و درکنار آب روان(جاری) انجام می‌گیرد به همین دلیل آب، بخصوص آب جاری در این دین از اهمیّت و قداست خاصی برخوردار است. تعمید به دو صورت تعمید معمولی یا غیررسمی یا «طماشه»«tamâše»، هر فرد مندائی با فرو رفتن درآب یا قرارگرفتن در زیر دوش آب می‌تواند آن را انجام دهد و تعمید رسمی یا واجب «مصوتا»«masvetâ» یا «مصبتا»«masbetâ»که طی آن روحانیون عالی مقام درمراسم خاصی درکنار آب جاری با قرائت بوثه‌های«buse» مختلف(بوثِه به معنی آیه است) عمل تعمید را به صورت دسته جمعی برای تعمید شونـدگـان انجام می‌دهند. این نوع تعمید جهت انجام واجبـات در اعیـاد و مواقع دیگر انجام می‌گیرد. لباس دینی مندائیان «رستـه»«raste» نام دارد که از پارچـه سفید، چـلوار پنبـه‌ای بسیار ساده و گشـاد دوختـه می‌شود. علت سفید بودن رَستِه را پاکی و همبستگی با جهان نور می‌دانند.

غذاهای محلی

آو تفتالو، قلیه ماهی، ماهی صُبور، تلیکه، شله ماستی، کوردیم، گمنه، آش توله، او باقله، کشکینه، کپه، آش بلگ، نان کلگ، ماهی شور، برنج، قوزی، میگو پلو، کُبه، قوزی، کُبّه، محمرَ، شعث، خورشت بامیه، ماهی شور، فلافل، خلال مطبوخ، تذخانَه، خبس التمر، امفَطَّح، اوانوری، ابوقله، آبگوشت، اوعدس، اوماشک، اوپیوزی، گوینه، اوموهی، برنج، باقلا، آش کارده و اوربنیک غذاهای محلی این استان هستند.

سوغات

استان خوزستان با قرار گرفتن در جنوب غرب کشور از شرایط جغرافیایی خاصی برخوردار هسستند. از لحاظ اقلیمی دارای شرایط متفاوتی بوده، بطوری که مناطق کوهستانی با کوه‌های بلند و برف‌گیر و جلگه‌های پست و گرم همچنین وجود رودخانه‌های بسیار، آب و هوای گوناگون و پوشش گیاهی مختلفی را در استان به وجود آورده است. لذا با وجود تنوع اقلیمی و آب و هوایی همچنین وجود اقوام و فرهنگ‌های گوناگون ضمن برخورداری از فرهنگی غنی و ارزشمند، زمینه برخورداری از محصولات متنوع خوراکی و غیرخوراکی را به عنوان سوغات محلی داشته است. محصولات خوراکی از قبیل گیاهان علفی و میوه‌های وحشی, محصولات کشاورزی و فرآورده‌های مرتبط باغی، محصولات لبنی، انواع تنقلات، نان محلی، حلوا و شیرینی‌های سنتی و محصولات غیر خـوراکی شـامل انواع صنـایع دستی بومی نیز می‌توانند به عنوان سوغات محلی خاص و ارزشمند استان خوزستان به شمار آیند.

گیاهان و محصولات باغی

تنوع پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان باعث روییدن انواع گیاهان وحشی در این اقلیم شده است. در این خصوص بسیاری از گیاهان به صورت فصلی و تازه با کاربردهای غذایی و درمانی به تنهایی یا به شکل فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین در فصول دیگر این محصولات به صورت خشک شده در مراکز فروش جهت استفاده های بومی و به عنوان سوغات به مردم عرضه می‌شوند.

گیاهانی چون تولِه(پنیرک)، کنگر، کاسنی، کرفس کوهی، تره کوهی، پونه وحشی، گل بابونه، ختمی، گل گاوزبان، و …

میوه‌های وحشی مانند بلوط، بادام کوهی یا بادام شور، بَنَک و کَلخُنگ (انواع پسته وحشی)، کُنار(میوه درخت سدر)، رَمَلیک(میوه‌ای از خانواده سدر)

محصولات فرآوری شده‌ای که به روش سنتی تهیه می‌شوند چون کَلگ(آرد بلوط)، آرد کُنار و…

محصولات باغی به شکل معمول و فرآوری شده مانند انواع رطب، خرما، دِیری و… ترشی ناردونه (ناردانه) رب انار، انجیر خشک، شیره خرما، ترشی‌های محلی و …

محصولات کشاورزی و فرآورده های آن مانند کنجد، اَردِه، حلوا ارده، حلوا کنجدی و…

انواع کلوچه‌های محلی: کلوچه شکری، کلوچه خرمایی، انواع نان‌های محلی و…

محصولات دامی

محصولات متنوع لبنی از قبیل روغن خوش(روغن حیوانی)، کره حیوانی، کشک، قره قروت، ماست، دوغ پنیر و سرشیر محلی.

محصولات غیرخوراکی:

این محصولات شامل انواع صنایع دستی بومی خوزستان است. دست بافته‌های عشایری شامل قالی، گلیم شیردِنگ، اِحرامی(سجاده)، جاجیم، عبا، خراطی، کَپو، حصیر، بوریا، مینای صُبی، گیوه، زیورآلات سنتی البسه محلی شامل: چوقا و لباسهای زنانه و …

منبع:آنا

شمال ایران و شهرهای زیبایش

گردشگران داخلی و همچین توریست‌های خارجی برای یک‌بار هم که شده یکی از شهرهای شمالی ایران را برای مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند . ما می‌خواهیم سه شهر پر طرفدار گردشگری ایران را معرفی کنیم.

می‌توان گفت بسیاری از گردشگران داخلی و همچین توریست‌های خارجی برای یک‌بار هم که شده یکی از شهرهای شمالی ایران را برای مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. ما می‌خواهیم سه شهر پر طرفدار گردشگری ایران را معرفی کنیم. می‌دانید این سه شهر زیبای شمال ایران کدامند؟

زیبایی‌های شمال ایران را بشناسید

برای رسیدن به شهرهای شمالی ایران و استان مازندران مسیرهای مختلفی ساخته شده. جاده هراز پر پیچ و خم، جاده فیروزکوه زیبا و جاده چالوس بی‌مثال.

این‌بار از جاده چالوس پیش می‌رویم. برای دسترسی به این جاده زیبا کافیست به کرج بروید و از آنجا تابلو چالوس را دنبال کنید. اگر در فصل سرد عازم این جاده هستید حتماً تجهیزات زمستانی به‌همراه داشته باشید و با باک پر به جاده بزنید.

جاده چالوس و رانندگی در این مسیر می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. با آرامش رانندگی کنید و دیدنی‌های این راه پر پیچ و خم و سرسبز و گاهی مه آلود و برفی را تماشا کنید. مسافرت شما به زیباترین شهرهای شمالی ایران آغاز شده است.

در مسیر جاده چالوس شما از روستاها و بخش‌های زیادی می‌گذرید. منطقه کندوان و سیاه بیشه و در آخر میدان معروف مرزن آباد که مرکز خرید سوغات شمال است. در امتداد جاده حرکت کنید و به شهر زیبای چالوس برسید. اما در این مقاله مقصد ما چالوس نیست. از چالوس به سمت غرب بروید. ما این‌بار می‌خواهیم در مورد شهرهای پرطرفدار و زیبای نمک آبرود، متل قو و رامسر صحبت کنیم.

شمال

مناطق دیدنی نمک آبرود

بعد از چالوس اولین منطقه‌ای که می‌بینید نمک آبرود است. شهری با کوه‌های جنگلی و ساحلی زیبا و مجتمع اقامتگاهی، تفریحی و توریستی پر طرفدار. نمک آبرود مقصد گردشگری بسیاری از مسافران شمالی کشور است که جز شهرهای زیبای شمالی ایران است. نمک آبرود دارای مناطق دیدنی و گردشگری بسیاری است.

یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی نمک آبرود تله کابین نمک آبرود است که هر هفته شاید میزبان هزاران نفر از مسافران داخلی و خارجی باشد. تله کابینی که در میان کوه‌های جنگلی اوج می‌گیرد و شما می‌توانید بر فراز کوه‌ها نظاره‌گر دریای بی‌کران خزر باشید.

از دیگر امکانات تفریحی نمک آبرود می‌توان به سورتمه مجتمع تفریحی، باشگاه پینت بال در جنگل، تفریحات آبی هیجان انگیز، سایت پرواز با هواپیماهای دو نفره و همچنین موتورسواری با موتورهای چهارچرخ نام برد. هر کدام از این تفریحات هیجان خاص خود را دارند و در آب و هوای فوق العاده نمک آبرود می‌توانند لحظات بسیار خوشی را برای شما عزیزان بسازند.

اجاره ویلا در نمک آبرود

برای اجاره ویلا در نمک آبرود نیازی نیست نگران باشید. افراد بسیاری را در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر می‌بینید که با تابلوی اجاره ویلا در دست جلوی شما را می‌گیرند و ویلاهای خود را به شما معرفی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر قبل از مسافرت خود و به‌صورت اینترنتی ویلای دلخواه خود را رزرو نمایید.

شمال

مناطق دیدنی متل قو

از نمک آبرود خارج شوید و بازهم به سمت غرب برانید. با رانندگی کمتر از ۱۵ دقیقه برج‌های عظیم زاده متل قو را خواهید دید. به شهر متل قو (سلمانشهر ) خوش آمدید. متل قو را می‌توان مرکز تفریحات آبی شمال ایران دانست. در پلاژ ساحلی کنار برج‌های دو قلوی متل قو می‌توانید جوانان و خانواده‌هایی را ببینید که سوار بر موتورهای چهارچرخ در ساحل موتورسواری می‌کنند و یا افرادی را ببینید که جلیقه نجات بر تن کرده‌اند و خود را برای استفاده از تفریحات آبی آماده می‌کنند. جت اسکی هیجان انگیز و لذت لغزیدن بر روی امواج دریا، پاراسل دوست داشتنی که از ارتفاعی زیاد ترکیبی از کوهستان جنگلی و دریای زیبای خزر را ببینید و قایق سواری و حس دلنشین باد و قطره‌های آب بر روی پوست صورتتان. متل قو یعنی ادغام آرامش و هیجان در طبیعتی زیبا.

اجاره ویلا در متل قو

متل قو را می‌توان جز شهرهای تازه ساز و بسیار مدرن شمالی ایران دانست. ویلاهای لوکس در این منطقه به نسبت دیگر شهرهای شمالی ایران تعداد قابل توجهی دارد. اما نگران قیمت‌هایش نباشید.

مناطق دیدنی رامسر

به آخرین شهر شمالی و در غربی ترین نقطه استان مازندران رسیدیم . شما بعد از گشت و گذار در نمک آبرود و تخلیه هیجانات خود در متل قو حتماً نیازمند آرامش و لذت بردن از طبیعتی بکر هستید . رامسر را به واقع می‌توان جواهری زیبا و چشم نواز در میان دیگر شهرهای شمالی ایران دانست . یکی از شهرهای زیبای شمال ایران رامسر است. با طبیعتی بکر، کوه‌های پوشیده شده از درختان و گیاهان زیبا، مناطق دیدنی و ییلاق‌های دست نخورده و ساحلی تمیز و رویایی؛ رامسر منتظر شماست.

تله کابین زیبای رامسر نیز یکی دیگر از مجتمع‌های تفریحی پر طرفدار شمال ایران است. وجود هتل بام سبز رامسر در بالای کوه‌ها و اقامت در آن می‌تواند بسیار دلپذیر باشد. مسیر دسترسی به این هتل از طریق تله کابین است که از میان کوه‌های جنگلی و پر درخت که همراه با صدای پرندگان و زوزه‌های بادی که در میان شاخ و برگان می‌پیچد؛ می‌گذرد.

از معروف‌ترین مناطق که در نزدیکی شهر رامسر قرار گرفته‌اند می‌توان به روستای زیبای جواهرده و جنگل دالخانی اشاره کرد که هرکدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

شمال

منبع:آنا

عاشوراگاه برخاسته از بطن هزاره‌های تاریخ

اوراق تاریخ ایران گاهشمار حیات ملتی است که از طلیعه تاریخ بر صفحه گیتی پای نهاده و در طی قرون و اعصار با ذره ذره وجود خود تمدنی بنا نهاده‌اند به عظمت البرز و به فراخنای سپهر نیلگون که مرور هر دوره آن دوستان را به تحسین و بیگانگان را به تحیر وامی‌دارد.

به گزارش ایمنا، ایرانیان در ذوق و هنر و معماری و فن لشکر و توسعه مدنیت گوی سبقت را از اقران و امثال خود در طول تاریخ ربوده و به یکه‌تاز بلامنازع عرصه‌های حساس تاریخ بشری تبدیل شده‌اند. تمدن ایرانی جلوه‌ای هزار توی دارد که شرح هر گوشه آن مجالی می‌طلبد به وسعت سده‌ها.

یکی از مهمترین بدایع اقوام ایرانی در هر دوره ابتکار آنان در ساخت قلعه‌های نظامی و مسکونی بوده است. قلعه‌هایی که استحکام بنای آن‌ها هنوز پس از گذشت صدها سال رخ‌نمایی می‌کند و به عنوان سند افتخاری به دست مردمان این دوران رسیده است.

برای دیدن یکی از این قلعه‌های ارزشمند، بار سفر ببندید و راه کویر مرکزی ایران در شمال شرقی استان اصفهان را به مقصد “نایین” در پیش بگیرید، شهری با قدمت قریب سه هزار سال و با جلوه‌های متنوع گردشگری و تاریخی که هر گوشه آن فصلی نو در برابر دیدگان می‌گشاید.

در مسیر نایین به “انارک” و بر فراز کوهی مشرف به محله “محمدیه” بنایی خودنمایی می‌کند که بیشتر به دژی دفاعی مانند است و با وجود آنکه پیکر فرسوده‌اش بارها آماج دستبرد سارقان میراث فرهنگی قرار گرفته و اشیای عتیقه فراوانی از آن به یغما رفته است، اما شکوه این قلعه چندان است که تماشای آن از جای‌ جای محله محمدیه روح را بر می‌انگیزد.

“عاشوراگاه” بر بالای تپه‌ای بلند به صورت دژی سنگی و چندظلعی با چندین نیم‌برج و شش برج، جهت دفاع از منطقه و شهر ساخته شده است. پیشینه این قلعه را دوران قبل از اسلام می‌دانند و نمای بیرونی آن که براثر باد و باران و اصابت آلات و ادوات نبرد خراب و گاه فروریخته است نیز تا حدودی این نظر را تأیید می‌کند.

از بیشتر قسمت‌های آن وسعت شهر خودنمایی می‌کند و چنین می‌نماید که جایگاه فعلی شهر میدانگاه نبرد و عرصه دیده‌بانی نگهبانان قلعه بوده است. طاق‌های ضربی و چینش خشت‌ها که از ویژگی‌های مهم معماری ایرانی و رومی است در همه‌جای بنا دیده می‌شود و از این منظر می‌توان استناد کرد که شاید دیرینگی بنا به قبل از حکومت ساسانیان نرسد.

سقف‌ها در بسیاری از جاها فروریخته و گاه ورود به داخل اتاق یا سالن را غیرممکن کرده‌ است، اما از بررسی مجموع بنا و ارتفاع دیوارها می‌توان دریافت که ارتفاع سقف تا کف حدودا دو تا ۲.۵ متر بوده است. قطر دیوارهای داخلی یک تا ۱.۵ متر و قطر دیوار بیرونی که محافظ همه ساکنان قلعه بوده، بین دو تا سه متر است.

اثری از برخورد گلوله توپ یا تفنگ در دیواره‌های بیرونی دیده نمی‌شود و اینگونه به نظر می‌آید که این قلعه تا پیش از فراگیر شدن اینگونه آلات جنگی از استفاده در این زمینه خارج شده و بیشتر به کاربری‌های محلی محدود مانده باشد.

در جای جای بنا نیم‌درهایی وجود دارد که بخش‌های مختلف و اتاق‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

بلندای برج‌ها دوازده رگه چینه است که ارتفاع هریک تقریبا یک متر است. در این قلعه شش برج وجود دارد که دوره خارجی یکی از آن‌ها ۱۶ متر است و در سایر برج‌ها از ۱۰ تا ۱۳ متر متغیر است؛ دیوار قلعه نیز ترکیبی از خشت و چینه و اندازه خشت‌ها ۲۸ در ۲۸ در ۷ سانتی‌متر بوده که از استحکام بالایی برخوردار است.

این قلعه مانند سایر قلعه‌ها با کاربری مشابه به صورت چندلایه با دیواره‌ها قطور از یکدیگر متمایز نشده است و مجموع بنا یکدست و با پیوستگی یکسان است. سازه کلی این قلعه شبیه دیگر قلعه‌های منطقه نایین مانند “قلعه رستم” و “نارین قلعه” است، اما در مقایسه با قلعه رستم از پیچیدگی و استحکام بیشتری برخوردار است و در مقایسه با نارین قلعه فرسودگی بیشتری در آن ایجاد شده است.

منبع:ایمنا

باغ ماهان کرمان الماسی در دل کویر

کرمان یکی از استان‌های زیبا و با اصالت ایران به‌حساب می‌آید. یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان، باغ ماهان است.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکی از زیباترین باغ‌های قدیمی ایران، باغ ماهان در نزدیکی شهر کرمان است.

دقیقاً یک قرن پیش این باغ به دستور عبدالحمید میرزا فرمانفرما حاکم کرمان ساخته شد. این باغ در نزدیکی آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی ساخته‌شده که همه آن را به نام باغ شازده می‌شناسند.

در سال ۵۷ این باغ تعمیر شد اما سال ۱۳۶۰ زلزله‌ای در کرمان رخ داد و این باغ از گزند این زلزله در امان نماند. پس از مدتی وزارت فرهنگ و هنر این بنا را خریدار و موردبازسازی قرارداد.

ساختمان اصلی باغ با معماری زیبا تزئین شده و از بهترین مصالح ساخته‌ شده است و کوشک اصلی و فواره‌های این باغ فضای زیبایی را ایجاد کرده است.

بنای این ساختمان به‌طوری طراحی‌ شده که طبقه دوم مخصوص میهمانان و طبقه اول در اختیار صاحب این باغ قرار داشته است.

در داخل این باغ انواع درختان میوه وجود دارد و بنای این باغ  در انبوه درختان کاج و سرو  و چنار پنهان‌ شده‌است.

این باغ زیبا مانند الماسی در دل کویر می‌درخشد.

  صاحب این بنای زیبا پیش از آنکه بتواند در این ساختمان زندگی کند می‌میرد و وقتی خبر مرگ حاکم ماهان به بنّایی که مشغول تکمیل سر در آن بوده است می‌رسد، تغار گچ را که در دستش بوده به دیوار می‌کوبد و از آنجا فرار می‌کند و به همین دلیل جای خالی چند کاشی در سردر ورودی دیده می‌شود.

این باغ زیبا یکی از باغ‌هایی است که یونسکو آن را در فهرست آثار جهانی خود ثبت کرده و اطلاعات آن به ۳۵ زبان دنیا ترجمه‌ شده تا گردشگران آشنایی بیشتری با این باغ پیدا کنند.

منبع:آنا