برج-کبوتر

برج‌هایی به بلندای تاریخ در دهاقان

گذشتگان با هوشیاری و درایت و رعایت اصول مهندسی چنان بناهایی ساخته‌ و از خود به یادگار گذاشته‌اند که با گذشت ایام برخی همچنان پابرجاست و مخروبه‌های بر جا مانده از آن زمان نیز در برابر بلایای طبیعی مقاوم بوده و آسیبی ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، خاک از دیرباز ارزشمندترین عنصر کاربردی بوده است که انسان‌ها در گذشت زمان ارزش‌های آن را بیش از پیش دریافته‌اند. خداوند انسان را از خاک آفرید و آدمی هم با هنر آفرینی عجین در سرشت خود توانسته است با بهره از این عنصر یادگارانی بنا کند که با گذشت بیش از هزاران سال همچنان پابرجا بماند.

ساخت پل‌ها، سدها، قلعه‌ها، کومه و آشیانه و برج‌های کبوتر که از آثار هنر معماران قدیم الایام است، امروز نماد یادگاران گذشتگان در هر نقطه کشور است که قدمت تاریخی این سرزمین را به گردشگران و جهانیان اثبات می کند.

در زمان‌های قدیم به خصوص در دوره سلسله قاجاریه، دانشمندان پی به ارزش طلایی خاک کشور بردند و از آن در جای جای این سرزمین برای بنا نهادن برج‌هایی استفاده شد که همچنان بر پیکر آن استوار است هرچند که بر اثر حفاری‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه خاک در اطراف برج‌ها صدماتی بر ظاهر این بناها وارد شده است اما نماهای داخلی آن در برابر حوادث و بلایای طبیعی همچنان مقاوم است.

برج‌های کبوتر به عنوان مکانی برای لانه‌گزینی کبوتران برای بهره از کودحیوانی آن‌ها بوده است اما امروزه کاربری گذشته را ندارند ولی وجود آن‌ها هنر معماران گذشته را به نمایش می‌گذارد و برای بسیاری گردشگران جذابیت‌هایی خاص دارد.

blank

برج های کبوتر در معرض نابودی

مرتضی طیاری، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: برج‌های کبوترخانه در شهرستان بناهایی با مقطع دایره‌ای و چهار ضلعی هستند که در بین آنها تعدادی به صورت چند قلو نیز دیده می‌شود البته بیشتر آثار باقیمانده سالم مانده‌اند و مخروبه‌های آنها اندک است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ برج کبوتر در این شهرستان می‌افزاید: این بناها محل اسکان، تولید و پرورش کبوترهای اهلی و وحشی بوده است و مالکان  از فضولات بسیار غنی آنها به عنوان کود در مزارع بهره می‌بردند زیرا هر گرم از این فضولات ۴۰ سانتیمتر از خاک را تغذیه می‌کند و فایده بسیاری برای خاک داشته است و گاهی از گوشت کبوترها که خواص دارویی دارد استفاده می‌کردند.

blank

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان با بیان اینکه برج های کبوترخانه بر اثر بی‌توجهی و توسط افراد سودجو در معرض خطر قرار گرفته‌اند تصریح می‌کند: در حال حاضر مطالعات کارشناسی برای ثبت دو برج کبوتر در روستاهای محمودآباد و قمبوان انجام شده تا به سیاهه آثار تاریخی ملی اضافه شود.

طیاری با اشاره به مرمت چند برج کبوتر توسط بخش خصوصی در شهرستان خاطرنشان می‌کند: با توجه به برخورداری این ساختمان‌ها از معماری زیبای بومی، مرمت، حفاظت و احیای آن‌ها برای استفاده آیندگان پیگیری جدی‌تری می‌طلبد.

blank

وی با اشاره به قدمت تاریخی این بناها می‌گوید: برج‌های کبوتر  متعلق به دوره صفویه و بعد از آن است و دارای ابعاد نسبتا بزرگ  و دارای ارتفاع حداکثر ۱۲ متر هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان اظهار می‌کند: برج‌های کبوتر در زمان‌های گذشته گنجایش پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه کبوتر را داشته است و از نظر شکل هندسی، معماری داخلی، سقف و نمای خارجی به روش مهندسی کاملا قوی ساخته شده و همچنان در برابر بسیاری از حوادث مقاومت بسیار بالایی دارند.

منبع:ایمنا

blank

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *